Ik vind het opmerkelijk dat uiteindelijk de Raad niet de eis van de Deken heeft overgenomen en dus tot schrapping v/h tableau is gekomen. Maar dat was tot ik het e.e.a. las op de Volkskrant. En zonder dan de uitspraak gelezen te hebben van de Raad, is het dus eerder de opstapeling van factoren die de Raad tot de uitspraak bracht om Moszkowicz van het tableau te schrappen.
Het niet behalen van de PO, het niet bijstaan van cliënten, het niet melden van sommen contant geld, zijn proceshouding, een flinke naheffing v/d Belastingdienst + boetes waar overigens een schikking voor getroffen is. Maar wat mij nogal verrasde: sinds 2008 geen jaarrekening meer deponeren. Tja, voeg dat naast de fiscus die het zijne er van vindt en onderzoek doet, de tuchtzaken die eerder al waren gevoerd en dan begrijp ik wel waarom de Raad tot deze beslissing gekomen is. Net zoals de KNB voor notarissen een reglement opstelt, zal de OvA een soortgelijk reglement hanteren voor advocaten. En dan kun je wel zeggen dat die regels slechts intern van aard zijn, regels zijn regels die je toch zult moeten naleven. Enfin, de opstapeling van al die feiten en dan de houding van Moszkowicz zelf telt dan voldoende op waardoor schrapping m.i. geenzins een te zware sanctie is.
Het is zoals de Raad ook al zei, een inbreuk op het imago van de advocatuur in het geheel. En zeker iemand Moszkowicz zou dat zich moeten beseffen, want naast menig ander advocaat die bekendheid geniet bij het grote publiek heb je toch een voorbeeldfunctie te vervullen. En daar hield hij te weinig rekening mee, tja, dan kom je er niet vanaf met een soepele eis zoals de Deken voorstelt. Je zult dan een keer een voorbeeld moeten stellen dat zulk gedrag, een dergelijke houding niet getolereerd wordt.Schrale troost is dan wel weer dat gedurende het beroep Moszkowicz zijn functie nog wel mag uitvoeren. Je kunt dus niet bij een tuchtzaak bij de eis om 'uitvoerbaar bij voorraad' verzoeken?

Zo wat de nevenvoorziening die standaard verzocht wordt naast de primaire/secundaire vordering bij normale procedures, maar bij tuchtzaken zal wel een bijzonder procesrecht van toepassing zijn denk ik dan.