Ideeën voor NT FAQ

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deze draad is dus ook verloren gegaan vandaar dat ik hem maar weer even tot leven roep. Volgens mij waren er weinig 'lopende' zaken, dus dat is dan een geluk bij een ongeluk.

Zelf had ik wel het verzoek geplaatst om even mijn begin aan Het grote poortmappingsverhaal te bekijken en te bekritiseren of aan te vullen.

Let op: Doel van dit verhaal is dus niet te vertellen hoe maar te vertellen wat er moet worden gepoortmapped om bepaalde toepassingen aan de praat te krijgen.

Verder het verzoek aan gamers om hier ports te posten die open moeten staan om gamez over internet / battle.net / etc. te kunnen spelen want ik game zelf niet dus heb geen flauw benul welke poorten dat kunnen zijn.

Verder hoop ik dat de FAQ niet verloren is gegaan maar dat merken we snel genoeg?

Good Byte,
Negotiator.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Mijn FAQ is er gelukkig nog volledig, want ik heb er meerdere Backups van in *.txt formaat.

Kan er nu alleen ff nix me, omdatmijn modrechten nog geregeld moeten worden.

(En ook meerdere met mij.)

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
Zo te zien zijn je MOD rechten weer aanwezig :)
Gelukkig die backups, 't bleek nodig :(

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Zo, de FAQ staat er weer.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Volgens mij waren er nog enkele openstaande dingen:

*booten via netwerk (bootp, tftp)
*freeware netwerk computer shutdown prog
*dos-tcpip-bootdisk (ben k mee bezig)
*webcam-beelden, chatten en andere dingen over t netwerk
*?

• Roelant
  • Niet online
Op vrijdag 01 juni 2001 23:14 schreef BBL the 2nd het volgende:
Volgens mij waren er nog enkele openstaande dingen:

*booten via netwerk (bootp, tftp)
*freeware netwerk computer shutdown prog
*dos-tcpip-bootdisk (ben k mee bezig)
*webcam-beelden, chatten en andere dingen over t netwerk
*?
Webcam over het netwerk had ik twee dagen geleden een prachtig verhaaltje over geschreven naar aanleiding van een vraag die iemand stelde, maar ik had het nog niet in een tekstfile gezet, dus dat is weg.

Ga ik wel mee aan de gang ook.

• Roelant
  • Niet online
Misschien een aanvulling voor het WOL gedeelte van de NT FAQ? Even de volgende draad doorlezen:

[topic=153858]

• Roelant
  • Niet online
Ik heb weer een stukje tekst geschreven voor de NT-FAQ, het gaat over hoe je je webcam kan bekijken binnen een netwerkje, met behulp van een (gratis) toepassing zoals die van camarades.

Voordeel hiervan is namelijk dat je alleen extra software hoeft te installeren op de computer waar de webcam draait: Op de overige computers kan je je webcam bekijken via je internet explorer of een andere browser.

Je vindt ook dit verhaaltje weer hier:
http://negotiator.xs2chat.nl/nt

Verder heb ik teleurstellend weinig feetback gehad over Het grote poortmapping verhaal, en nog minder poorten gezien die door games gebruikt worden, geen dus.

Ik hoop dat ik op het webcam stuk wel feetback krijg en dat de fanatieke gamers zo vriendelijk zouden willen zijn om alsnog even wat portnummers te posten hier die worden gebruikt door games.

Gamover? Misschien is het jou in het kader van een goeie FAQ eenmalig geoorloofd te cross-posten in Spielerij en eens te vragen of mensen daar wat portnummers kunnen opsommen?

• Roelant
  • Niet online
edit :
Weer een topic waarin straks antwoorden verschijnen die misschien de moeite waard zijn voor de FAQ: FTP opzetten hoe moet dat

edit 2:
Ondertussen even gepost, aanvullingen zijn welkom.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zal eens met het modje van Spielerij om de tafel gaan, voor een topic voor poorten. Voor de rest alweer bedankt voor jullie inzet.

Ik zal de opgegeven links ff doorspitten.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Negotiator, dat verhaaltje over die Webcam lijkt mij redelijk af, zal ik dat in de FAQ openemen ? Mooi verhaal !

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Owkee, ik heb een topic in Spielerij gemaakt met het verzoek daar poortnummers neer te zetten.

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 06 juni 2001 11:03 schreef GaMeOvEr het volgende:
Negotiator, dat verhaaltje over die Webcam lijkt mij redelijk af, zal ik dat in de FAQ openemen ? Mooi verhaal !
Is goed, zet er maar in.
Op woensdag 06 juni 2001 12:00 schreef GaMeOvEr het volgende:
Owkee, ik heb een topic in Spielerij gemaakt met het verzoek daar poortnummers neer te zetten.
Whaaaaaaaaaaaaaa heb je het aantal reacties al gezien????

Was dus niet zo'n slecht idee gok ik :D

Verwijderd

ik ben ook bijna klaar met mn TCP/IP disk, met de volgende beperkingen:
a) zoveel mogelijk ruimte toe te voegen om netwerkdrivers toe te voegen

b) alles (microsoft bestanden) te vervangen door freeware alternatieven, zodat je geen officieel gezuer krijgt met licenties etc.

c) documentatie moet nog.

d) onderzoek naar drive image/ghost brakke netwerkperformance bij het aanmaken van images.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Het gaat goed met het poortnummer topic ja. :P

Ik zal morgen het webcam verhaal in de FAQ opnemen.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Webcam verhaal staat erbij in de FAQ.

Het fokked de lay-out een beetje op door de code, maar het is acceptabel.

Bedankt he Negotiator !

Aannames zijn fataal.

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
zeg 'GaMeOvEr' je moest toch weten als dat ip forwarden ook in w2k het deed? nou met x-tech setup kan het het ook voor win 2k aan zetten...

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 07 juni 2001 12:04 schreef x-force het volgende:
zeg 'GaMeOvEr' je moest toch weten als dat ip forwarden ook in w2k het deed? nou met x-tech setup kan het het ook voor win 2k aan zetten...
Je bedoelt bridgen ? (Twee NIC's die het verkeer naar elkaar doorlaten, ook al zitten ze in veschillende IP-ranges)

Aannames zijn fataal.

• x-force
  • Laatst online: 05-01-2024
ik denk ut maar ik wist dat je er om gevraagt had en ik kwam het tegen gisteravond dus ....

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Roelant
  • Niet online
Op donderdag 07 juni 2001 11:27 schreef GaMeOvEr het volgende:
Webcam verhaal staat erbij in de FAQ.

Het fokked de lay-out een beetje op door de code, maar het is acceptabel.

Bedankt he Negotiator !
Graag gedaan, maak ik me ook nog eens nuttig hier op tweakers ;) ... over die lay-out, dit is typisch vervelend aan javascript, zet er een enter in en het werkt niet meer. Maar het is anders een kleine moeite om het in een extern bestandje te zetten lijkt me. Komt de totale lengte dus de overzichtelijkheid van de FAQ misschien ook ten goedde?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb hem een beetje ge-edit, en dat ook aangegeven. Ik vind dat het zelf wel kan zo.

Ik heb namelijk graag alles in één bestand, met het liefst zo min mogelijk extern.

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
Op donderdag 07 juni 2001 16:00 schreef GaMeOvEr het volgende:
Ik heb hem een beetje ge-edit, en dat ook aangegeven. Ik vind dat het zelf wel kan zo.
Tja je hebt het er duidelijk bijgezet en als mensen het over het hoofd zien posten ze vanzelf een topic, en kunnen wij ze vervolgens weer voor rotte vis uitmaken dat ze niet goed lezen >:)

Ik weet niet precies hoever jouw rechten gaan, maar als je genoeg html rechten hebt zou je het misschien met een ander kleurtje weer aan kunnen geven, net als de IP-adressen.
Ik heb namelijk graag alles in één bestand, met het liefst zo min mogelijk extern.
Is inderdaad wel beter.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 07 juni 2001 20:41 schreef Negotiator het volgende:

Tja je hebt het er duidelijk bijgezet en als mensen het over het hoofd zien posten ze vanzelf een topic, en kunnen wij ze vervolgens weer voor rotte vis uitmaken dat ze niet goed lezen >:)
Whehehe... :P
Ik weet niet precies hoever jouw rechten gaan, maar als je genoeg html rechten hebt zou je het misschien met een ander kleurtje weer aan kunnen geven, net als de IP-adressen.
Ja, dat is wel een idee. Ik zal het ff rood maken ofzo.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Owkee. De FAQ is nu op 1.0

Toevoegingen :

Stukje over MAC-adres aanpassen.
Link naar de draad voor booten vanaf het netwerk. (hiero, het is de bedoeling dat dit nog verder uitgewerkt word, en dan later in de FAQ erbij...)
"terug naar index" dingetjes onder ieder artikel.
Layout heftig opgeschoond/verbeterd.
Stukje over FreeSCO bij het proxy verhaal.

Dusseh, kom maar weer op met goede toevoegingen. ;)

In NWOS staat een draad voor Linux bijdrages voor de NT FAQ.

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
Ziet er netjes uit. Ik heb vakantie, en morgen komt mijn nieuwe laptopje aan *D dus dan heb ik gelijk iets om in de zon aan te zitten werken ;)

* Roelant bedoelt dus dat 'ie een poging gaat wagen om het grote poortmappingsverhaal een beetje af te ronden.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op maandag 25 juni 2001 15:17 schreef Negotiator het volgende:
Ziet er netjes uit. Ik heb vakantie, en morgen komt mijn nieuwe laptopje aan *D dus dan heb ik gelijk iets om in de zon aan te zitten werken ;)

* GaMeOvEr bedoelt dus dat 'ie een poging gaat wagen om het grote poortmappingsverhaal een beetje af te ronden.
Dat zou mooi zijn !

Weer wat om er in de FAQ bij te plakken !

BBL the 2nd is al druk bezig met het booten van LAN verhaal, en heeft er al flink wat info over, dus het word nog wel eens wat met die FAQ. ;)

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
[topic=178803]

In deze topic is uitgebreide uitleg te vinden over hoe je met behulp van Winroute internet kan sharen en een goed netwerk opzet.

Het is ongetwijfeld nog niet helemaal compleet maar het is zeker een goed begin!

Verwijderd

we zijn bezig...
het booten over het netwerk hangt heel erg samen met: Hoe bouw ik een dos-netwerk

aangezien je een 1.44MB image download van de server, boot, en verbinding maakt met het netwerk om de rest van de bestanden te verkrijgen.
Nou nog steeds meer info over freeware serverprogramma's , en configuratieinstellingen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Mja, Winroute is een erg mooi progje, ik weet alleen nog ff niet hoe ik een mooi stukje in de FAQ kan zetten, want je kunt _zoveel_ met winroute, (NAT en Proxy zijn simpel, maar hij doet ook mail en packetfiltering enz...) en zeker ook omdat ze een erg goede handleiding in PDF formaat hebben.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Het volgende stukje in de FAQ onder "moderatie policy" erbij geplakt, het was helaas nodig :
Tevens is het zo dat onzinreplies in een topic zullen worden getrashed. Dit heeft meerdere redenen :
  • <li> Het topic schoon en overzichtelijk houden. <li> Flames en Trolls voorkomen. <li> Spam verwijderen. <li> Voorkomen dat nieuwe(re) users die via techforum onzinposts proberen HK access te krijgen dit ook daadwerkelijk voor elkaar krijgen.
Wat zijn onzin-replies ? Replies die los staan van het onderwerp waar het over gaat, of het meermaals roepen "hier ben ik het mee eens" of iets van dien aard. (Alleen maar een smilie posten, of een los woord)

Als je er op "betrapt" word dat je dit vaker doet, kan dit consequenties hebben, namelijk dat je een waarschuwing krijgt, (bij meerdere volgt een ban) of dat als je geen HK-access hebt, dat deze preventief word ontnomen.

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
Op zondag 08 juli 2001 18:15 schreef GaMeOvEr het volgende:
Het volgende stukje in de FAQ onder "moderatie policy" erbij geplakt, het was helaas nodig :
Jammer dat het nodig is om daar ruimte aan te besteden, maar dát het nodig is blijkt meer dan genoeg.

FAQ-update:
Ik heb het al even over ICQ gemeld, maar bij deze officieel:

In eerste instantie ben ik (nog steeds) bezig aan het grote portmappingsverhaal: wat moet je portmappen om iets achter een firewall/router aan de praat te krijgen en moet je nog evt. extra instellen maken in het programma zelf.

Daarnaast ben ik ook begonnen aan het hoe en wat van portmapping. Ik probeer daarin voor een leek duidelijk te maken wat portmapping is, wat het nut er van is (waarom zou je immers in godsnaam willen portmappen ;)) en hoe je moet poortmappen.

In overleg met GaMeOvEr heb ik er voor gekozen om de tekst te schrijven aan de hand van Winroute Pro.

IMHO maakt het namelijk niet uit welk programma je neemt om de boel aan te beschrijven, het princiepe is namelijk voor de meeste programma's het zelfde, maar winroute is een van de meest gebruikte programma's en bovendien heb ik zelf Winroute PRO draaien dus dat is altijd makkelijk voor het maken van screenshots.

De tekst zover ik hem al af heb, is wederom te vinden in mijn NT-FAQ-Rommel-Hoekje ;)
http://negotiator.xs2chat.nl/nt

• Roelant
  • Niet online
Op zondag 08 juli 2001 17:32 schreef GaMeOvEr het volgende:
Mja, Winroute is een erg mooi progje, ik weet alleen nog ff niet hoe ik een mooi stukje in de FAQ kan zetten, want je kunt _zoveel_ met winroute, (NAT en Proxy zijn simpel, maar hij doet ook mail en packetfiltering enz...) en zeker ook omdat ze een erg goede handleiding in PDF formaat hebben.
Winroute heeft inderdaad een hele mooie handleiding, maar misschien is het wel handig om een FAQ te maken "hoe deel ik mijn internetverbinding". Voor de uitgebreidere vragen kan je dan altijd nog doorverwijzen naar die prachtige handleiding, maar die handleiding is in het Engels en dat kan voor de échte newbie toch een drempel zijn.

Verwijderd

Corrigeer ff dat Winproxy geen NAT zou ondersteunen, dat doet het namelijk wel!
Het mooie is dus dat je de voordelen van NAT en Proxy kan combineren!

• Roelant
  • Niet online
Op zondag 08 juli 2001 19:56 schreef gillesdegrote het volgende:
Corrigeer ff dat Winproxy geen NAT zou ondersteunen, dat doet het namelijk wel!
Het mooie is dus dat je de voordelen van NAT en Proxy kan combineren!
Waar staat dat dan? Dat winroute geen NAT ondersteund?

• Roelant
  • Niet online
Omdat blijkt dat er best veel te vertellen is over poortmappen had ik het idee dat het misschien een goed idee is om daarover een 2e FAQ te maken die alleen maar is gewijd aan poortmappen.

Op die manier is het ook mogelijk een goed overzicht van door applicaties en games gebruikte poorten te geven zonder dat de huidige FAQ extréém lang/onoverzichtelijk wordt.

De FAQ zal in eerste instantie gebasseerd worden op de topic uit spielerij eerder in deze draad genoemd en de stukken tekst die ik al af heb en die hier te vinden zijn.

Aanvullingen en updates voor deze FAQ zal ik voor mijn rekening nemen, aangezien GaMeOvEr al het zo al druk genoeg heeft :)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

FAQ geupdate met de volgende inhoud :

-------

Topictitels.

Probeer in de Topictitel van het topic wat je gaat starten, je probleem/vraag zo duidelijk mogelijk te omschrijven !

Een topic met de naam " HELP! " is nogal nietszeggend, en mensen hebben dan geen flauw idee waar het over gaat. Tevens is het niet handig als men de search gebruikt.

Ik zal even een aantal voorbeelden geven van "foute" topictitels en de "goede" uitvoering ervan eronder.

Foute topictitels:
  • <li>[u]HELP ![/u] <li>[u]Netwerk![/u] <li>[u]vraagje....[/u] <li>[u]PROBLEEM![/u]
Goede topictitels :
  • <li>[u][W2K]Help, mijn computers zien elkaar niet![/u] <li>[u]Hoe zet ik een linux netwerk op?[/u] <li>[u]Vraagje over Subnetting...[/u] <li>[u]Hub link up/down, Hub stuk/NIC probleem?[/u]
Aan de hand van de topictitels die goed zijn, kunnen mensen met kennis van een bepaald iets ook sneller reageren, omdat ze zien waar jouw topic over gaat, in plaats van een nietszeggende topictitel die ze overslaan. Het is dus ook in je eigen voordeel.

Ga ook niet je topictitels volledig in CAPS doen, dat komt schreeuwerig over.
---------

Tevens een nieuwe versie van Negotiators scriptje erin, zodat de lay-out nu helemaal niet opgefokked word.

Dit brengt de versie op 1.0.4

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

De plaatjes voor de layout van de kabels staan nu lokaal, en zijn van *png naar *.gif aangepast. (thx Negotiator !)

FAQ versie is nu 1.0.5.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Gansje bespeurde hier : [topic=184017] een foutje in de FAQ, in de categorie "kan ik mijn MAC-adres aanpassen ?"

Het bleek dat de commando regel die gegeven werd niet juist was. Dit is nu gecorrigeerd.

FAQ versie is nu 1.0.6.

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
Vanavond is de eerste bèta release van de tweede NT FAQ online gezet zoals eerder al aangekondigd: [topic=184484].

Na wat problemen met de plaatjes en het corrigeren van de spelfouten (waarvoor bedankt, GaMeOvEr!) is het versienummer overigens meteen opgewaardeerd naar 0.1.1 ß ;)

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Zou het niet goed zijn ook een non-windows (Linux :) ) poortmappingsverhaal erbij te zetten? Het idee hiervoor is ook al eens geopperd door Zemanova maar ik heb daar nooit iets van terug gezien. Jammer....

• Roelant
  • Niet online
Op maandag 23 juli 2001 00:47 schreef x-wolf het volgende:
Zou het niet goed zijn ook een non-windows (Linux :) ) poortmappingsverhaal erbij te zetten? Het idee hiervoor is ook al eens geopperd door Zemanova maar ik heb daar nooit iets van terug gezien. Jammer....
Prima idee.

Het enige rede dat dit tot nog toe niet is gebeurd, is dat ik zelf een behoorlijke newbie ben op het gebied van linux, en dus geen duidelijke FAQ daarover kan schrijven. Maar hoe completer de FAQ hoe beter, dus wie zin heeft is bij deze uitgenodigd *D

Verwijderd

Wat dacht je van een topicje in de faq over het opzetten van een VPN tussen 2 NT servers...

• x-wolf
Ikzelf ben net geen totale newbie meer maar weet ook niet genoeg ervan om een goed stuk over te schrijven. Zemanova is hier ooit mee bezig geweest in deze draad:

[topic=160708]

Hier staat iig al wat in. Zeker voor thuisgebruik is linux als router toch echt te prefereren boven Windows * x-wolf heeft dit door trial and error helaas mogen ondervinden

• x-wolf
In die bovenstaande draad heb ik een verhaal geschreven over routing onder Mandrake. Zeer simpel maar het is natuurlijk mooier dit met ipchains/iptables te doen. Ook daar heb ik nu enige ervaring mee. Kan daar wel iets over schrijven maar niet genoeg denk ik. Zemanova en Nelske zijn hier kenners in :)

Verwijderd

Is het dan ook de bedoeling dat er linux stuf in een NT faq komt?? :?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op maandag 23 juli 2001 14:00 schreef keepitcool het volgende:
NT staat in dit geval voor Network Troubleshooting, en niet voor de NT van Windows NT... ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 14:15 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

NT staat in dit geval voor Network Troubleshooting, en niet voor de NT van Windows NT... ;)
O, dat wist ik niet?! |:(

• Roelant
  • Niet online
Op maandag 23 juli 2001 14:00 schreef keepitcool het volgende:
Op maandag 23 juli 2001 14:16 schreef keepitcool het volgende:
O, dat wist ik niet?! |:(
Druk ik me voorzichtig genoeg uit als ik opmerk dat "de suggestie gewekt werd" *D

• Steven
  • Laatst online: 12-08 09:30
[b] MSN Messenger Service[/b]

Filetransfer:
Om filetransfer dus vanachter een netwerk te kunnen gebruiken moet minumaal poort 6891 beshikbaar zijn, daarmee kan 1 bestand tegelijk verzonden/ontvangen worden. Wil je meerdere (maximaal 10) bestanden tegelijk kunnen verzenden/ontvangen moet portrange 6891 t/m 6900 beschikbaar zijn.

Internet-telefonie:
De meeste verbindingen lopen via poort 6901. Bij communicatie tussen een computer en een telefoon (Net2Phone) word een waarde tussen 7801 en 7825 gebruikt. De Net2Phone-service verzendt en ontvangt de UDP-pakketten via poorten 6801, 6901 en de poorten van 2001 tot 2120.
Is er IEMAND die kan bevestigen dat dat verhaal van MSN werkt?? Want volgens mij werkt het dus gewoon niet! Deze info staat idd op de M$ wegsite maar ik ken nog niemand die het echt werkend heeft gekregen...

• Roelant
  • Niet online
Op dinsdag 31 juli 2001 21:53 schreef Steven_NL het volgende:
Is er IEMAND die kan bevestigen dat dat verhaal van MSN werkt?? Want volgens mij werkt het dus gewoon niet! Deze info staat idd op de M$ wegsite maar ik ken nog niemand die het echt werkend heeft gekregen...
Ik heb vaak genoeg topics voorbij zien komen waar dit inderdaad de oplossing was. Internet-telefonie heb ik niet uitgeprobeert, maar filetransferr heb ik thuis ook op deze manier aan de praat gekregen.

Het werkte in eerste instantie niet (ik gebruik MSN vaak om bestanden voor school uit te wisselen) en door de poorten open te zetten lukte wel.

Verwijderd

Een ander interesant stukje is misschien een uitbreiding van de faq over subnet en maskers
dus niet alleen 192.168.1.1 en 192.168.1.2 in combinatie met een masker van bijvoorbeeld
255.255.255.128 en dan een ander met 192.168.1.200 en 192.168.1.202 met hetzelfde masker. Dat die 2 paren alleen elkaar kunnen zien .1 en .2 maar niet 200 en 202.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op dinsdag 31 juli 2001 22:59 schreef X-terior het volgende:
Een ander interesant stukje is misschien een uitbreiding van de faq over subnet en maskers
dus niet alleen 192.168.1.1 en 192.168.1.2 in combinatie met een masker van bijvoorbeeld
255.255.255.128 en dan een ander met 192.168.1.200 en 192.168.1.202 met hetzelfde masker. Dat die 2 paren alleen elkaar kunnen zien .1 en .2 maar niet 200 en 202.
Mja, maar ik vind niet dat het aan ons om de mensen TCP/IP te gaan leren. Ik heb al wel een link naar een TCP/IP tutorial opgenomen.

Voor troubleshooting, owkee. Maar om er nu een soort cursus in op te nemen... Nah..

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
De poortnummers van Netmeeting toegevoegd aan [topic=184484], en daarmee zijn we op versie 0.1.2 ß van de FAQ gekomen.

Als het een beetje meezit zal ik de komende week de poortnummers van de games uit de spielerij-topic in de FAQ verwerken.

Verwijderd

VPN

Verwijderd

hoe deel ik mijn kabel internet account met behulp van freesco/winroute/elk ander mogelijk systeem volgens mij zijn hier 2 topics per dag over dus dat lijkt me wel zinnig.

Verwijderd

Voor de portmapping voeg ook even 5631 en 5632 voor PCAnywhere toe.

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 11:51 schreef CybErvee het volgende:
VPN
Ja, dit heb ik ook al gezegd, alleen vinden ze (denk ik) dit niet zo een geweldig idee voor in de faq.

Anders hadden ze wel wat gereplyed...?? :?

• Roelant
  • Niet online
Over VPN en de FAQ:

Inderdaad wat slordig dat daar niet op gereageerd is, de rede dat het niet in de FAQ thuishoort:

We proberen zo veel mogelijk echt de veelgestelde vragen in de FAQ (Frequently Asked Questions) te zetten en er geen complete HowTo van te maken. We zijn hier in principe namelijk om problemen op te lossen en niet om alles voor te kouwen, daar zijn al massa's verhalen voor.

Aan de andere kant, als je ergens een goede pagina weet zijn we nooit te beroerd om een linkje te zetten. Of als er ergens een goeie constructieve draad voorbij komt kan het evt. alsnog opgenomen worden, maar om het appart te gaan schrijven kost gewoon bergen tijd, maar wat let je ;)
Op dinsdag 14 augustus 2001 16:30 schreef ultimate het volgende:
hoe deel ik mijn kabel internet account met behulp van freesco/winroute/elk ander mogelijk systeem volgens mij zijn hier 2 topics per dag over dus dat lijkt me wel zinnig.
Hier werk ik al aan *D
Op dinsdag 14 augustus 2001 16:36 schreef liekens het volgende:
Voor de portmapping voeg ook even 5631 en 5632 voor PCAnywhere toe.
Komt in de volgende update *D

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Voor een heel compleet overzicht van het gebruik van welke poorten door veel programmas en games kijk ik altijd even op Practically Networked, die lijst die ze daar hebben is echt heel compleet.

Verder is er vanaf Sygate versie 4 de mogelijkheid om zgn. .cfg bestanden direct te importeren om een aantal applicaties werkend te maken. Een overzicht daarvan is hier te vinden.

Wees consequent, maar niet altijd

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 11:07

BKJ

He guys,

dis misschien wel handig ;):

Een boel applicaties met hun poorten vind je op:
http://www.tsmservices.com/masq/
Deze page is bedoeld voor linux-routers zoals Coyote-Linux.

Misschien iets voor in de FAQ?

Greetz,

Bart

Kamer huren

Verwijderd

In de 2e FAQ mis ik de standaard poorten van IRC + DCC

Verwijderd

Negotiator,

In de algemene NT FAQ staat een foutje:

Onder de index staat een punt:

Als er dan iets niet goed gaat...

De verwijzing naar een topic verderop in de FAQ gaat niet goed, hij verwijst naar showtopic.php/152460#1v en dat moet showtopic.php/152460#1b zijn (uit mijn hoofd gezegd).

Anders moet je ff in je mailbox kijken, daar staat een mail van me met dezelfde info ;)

• Predator
  • Laatst online: 13:16

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 01 augustus 2001 10:39 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Mja, maar ik vind niet dat het aan ons om de mensen TCP/IP te gaan leren. Ik heb al wel een link naar een TCP/IP tutorial opgenomen.

Voor troubleshooting, owkee. Maar om er nu een soort cursus in op te nemen... Nah..
Je hebt gelijk maar als het al niet in de FAQ staat gaan ze nog minder gaan kijken ...

en altijd maar /xx notatie en netwerk id's / host'id's gaan / netmasks gaan uitleggen :Z

Ik wil dat wel eens uitschrijven hoor :)
Maar nu heb ik wel weinig tijd ( examens )

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
uitleg van portmappen in Sygate Home Network zou erg handig zijn!

• Muppet
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Dat staat gewoon in de online FAQ van sygate zelf neem ik aan.

http://www.sygate.com/swat/support/userguides/shn/shn42_userguide.pdf

hoofdstuk 7 als ik me niet vergis

edit:
3 minuten niet slecht :P

There is no art to find the minds construction in the face

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 16:17 schreef Muppet het volgende:
Dat staat gewoon in de online FAQ van sygate zelf neem ik aan.

http://www.sygate.com/swat/support/userguides/shn/shn42_userguide.pdf

hoofdstuk 7 als ik me niet vergis

edit:
3 minuten niet slecht :P
dank U niet slecht, maar die kende ik al. Ik kom er alleen niet uit, ik moet gewoon precies weten wát ik waar moet invullen aangaande: [topic=464305/1/100]

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Misschien is het wel aardig om te beschrijven hoe je openstaande poorten kan controleren en of testen of ze daadwerkelijk aan staan.

Bekijk deze site maar eens: http://www.grc.com

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Om filetransfer dus vanachter een netwerk te kunnen gebruiken moet minumaal poort 6891 beshikbaar zijn
Dit staat in het MSN verhaal, kan iemand die typefouten verbeteren?
minumaal -> minimaal
beshikbaar -> beschikbaar

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Predator

Predator

Suffers from split brain

FendtVario schreef op 13 December 2002 @ 12:09:
[...]

Dit staat in het MSN verhaal, kan iemand die typefouten verbeteren?
minumaal -> minimaal
beshikbaar -> beschikbaar

Fixed ;)

helaas klopt dat portmap verhaal voor msn al een tijd niet meer :/

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

johnwoo

3S-GTE

Uhm ja, ik was het telnetten naar mijn SpeedTouch ook zat en heb dus zelf een portmapper gemaakt, zonder eerst te kijken of er al een bestond (dom, dom, Mir had er allang een |:( - maar achteraf zijn die registratiepopupjes van hem bestwel irritant :P )
Toen ik hier in NT zag dat er al progjes voor waren had ik em eigenlijk al af :o Vandaar mijn post hier: misschien is het ook iets voor in de FAQ?

Hij is hier te vinden: http://www.xs4all.nl/~bmborsje/apm/

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Hij staat erbij :Y)

In: Het Grote Poortmappingsverhaal

[ Voor 63% gewijzigd door Predator op 03-01-2003 18:14 ]

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 16:18
Ik zou nog een verschil uitleggen tussen UDP en TCP, want onderin staan b.v. PC anywhere poorten, maar deze poorten gelden niet alleen voor de standaard TCP, maar ook voor UDP moeten deze worden open gezet.

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
niet vergeten:

VNC poorten: 58xx en 59xx ..
http://www.anoukkuiling.tmfweb.nl/

Daar staat er informaite over vnc en firewall.

[ Voor 49% gewijzigd door comprobot op 12-05-2003 12:41 ]

www.tiedragon.nl

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 22:35

gprins

Crtl + Alt + Del

Hallo

Vaak wordt er nog gevraagt welke poort een programma gebruikt.
Ik heb hier een leuk en gratis tooltje voor gevonden.
Active Ports 1.4
je kan hem hier downloaden
http://www.ntutility.com/freeware.html

Vr. Gr. Gerben Prins

• Predator

Predator

Suffers from split brain

edwtie schreef op 12 mei 2003 @ 12:35:
niet vergeten:

VNC poorten: 58xx en 59xx ..
http://www.anoukkuiling.tmfweb.nl/

Daar staat er informaite over vnc en firewall.
Ik mag toch hopen dat een beetje tweaker wel z'n vnc & firewall kan gebruiken ;)
gprins schreef op 12 mei 2003 @ 18:16:
Hallo

Vaak wordt er nog gevraagt welke poort een programma gebruikt.
Ik heb hier een leuk en gratis tooltje voor gevonden.
Active Ports 1.4
je kan hem hier downloaden
http://www.ntutility.com/freeware.html

Vr. Gr. Gerben Prins
Dat lijkt me wel een handig ding, des te meer omdat het ook freeware is.
Ik zal het even bij de portmap FAQ zetten :)

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 22:35

gprins

Crtl + Alt + Del

Hoi ik weer, De link die jij bij de "portmap FAQ" hebt neergezet, kan je niet echt duidelijk uit opmaken wel programma het is er staan er nammelijk meerderen bij O-)

[ Voor 7% gewijzigd door gprins op 12-05-2003 19:18 . Reden: typo ]

Verwijderd

Ik heb een vraagje, .....

Ik heb dit op mijn Wlan staan, en zou graag remote dekstop kunnen vanaf afstand. ik kom er niet zo goed wijs uit.. internet en public ip? kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=169857

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

private ip= intern netwerk ip van je computer
privat port= poort die open moet staan binnen je netwerk
public port= de poort die open staat op het internet

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18

ripexx

bibs

Ten eerste, waarom gebruik je hiervoor dit topic. Dit is een feedback topic voor de NT Faq. Misschien is het handiger om hiervoor een eigen topic te openen in NT. Zeker het verhaal over portmappen. :) Daar is ook een lijst te vinden van relevante porten voor remote admin tools:

Poorten van veelvoorkomende appz
Uitgebreide verklarende poortlijst

Uit: Het Grote Poortmappingsverhaal

buit is binnen sukkel

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38
Nu deze toch al gekickt is, misschien is het een idee om een stukje over DMZ op te nemen in de potmappings-FAQ. Steeds meer soho-routers ondersteunen een vorm van DMZ, en ik denk dat veel mensen erbij gebaat zijn dat de werking en de risico's ervan uitgelegd krijgen.

Vooral als mensen een spelletje een keer willen spelen, dan is het vaak vele malen makkelijker om even de DMZ aan te zetten als dat je eerst het portnr moet gaan opzoeken, en dan je router opnieuw configureren

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
nou heb ik nog een tip om toe te voegen aan het grote poortmappingsverhaal:

ik heb me suf gezocht naar een programma om ports te mappen wanneer de 'server' ICS van windows98SE draait

via google vind ik alleen portmapper van analogx maar dat werkt niet.
uiteindelijk de oplossing gevonden met dit progje
http://www.practicallynet.../ics/icsconfiguration.htm

(het probleem was dat de lokale client 192.168.0.3 bij het spelen van warcraft 3 niet kon inviten ; na de poort 6112 te forwarden naar 192.168.0.3 met dit eenvoudig en gemakkelijk programma dat speciaal gemaakt is voor win98SE was het probleen eindelijk opgelost)

[ Voor 3% gewijzigd door ajouin op 28-07-2003 15:58 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Poortmappings verhaal opmerking :)

Staat op een gegeven moment:
PCAnywhere

* 5631
* 5632
Dus zonder TCP/UDP vermelding erbij. Misschien handig om even erbij te zetten dat 5631 TCP is, en 5632 UDP :? Misschien geldt dit ook voor andere dingen die daar staan :?
Pagina: 1