Toon posts:

Linux bijdrage aan NT FAQ

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Verzoek voor de
[topic=152460] GaMeOvEr (NT modje) het volgende:</b>
Zemanova, het is ook de bedoeling dat er inderdaad wat linux oplossingen in de FAQ bijkomen. Dat kan ik wel in het algemene verhaal erbij linken, maar ik heb voor de rest helaas geen kaas gegeten van dat spul.

Als jij een mooi stukje voor in mijn FAQ hebt, dan plak ik dat met alle plezier erbij.

Ik was hoe dan ook van plan iig wat linux oplossingen er bij te linken. ( FreeSCO, E-smith)[/quote]De bedoeling is dat er dus linux stuff in de Network Trouble shooting moet komen, hetgeen een goed idee is omdat linux de oplossing is voor al je netwerk problemen.

Mensen die iets te melden hebben hierover. Graag :) Ik heb zelf bijvoorbeeld geen freesco dus kan er niet veel over zeggen. Verder kun je natuurlijk denken aan samba, ipchains, minimale hardware eisen, remote beheer, dns, ssh, weetik veel.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
het enige dat ik kan zeggen als newbie die wel graag linux gebruikt, is dat routen onder Mandrake 8 makkelijker gaat dan onder w2k met ICS :)
Je kunt natuurlijk wel met ipchains (ik weet zelf nog steeds niet wat dat nou precies is werken), je kunt ook gewoon zeggen internet delen. Daarna kies je voor firewall en heb je meteen een firewall, makkelijker dan ondere w2k :)

edit:

wat ik eigenlijk wil zeggen, Zemanova, ken je Mandrake 8 met alle netwerkfeatures en zo ja, dan zou ik dit zeker uitleggen in de NT FAQ

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 15:15 schreef x-wolf het volgende:
het enige dat ik kan zeggen als newbie die wel graag linux gebruikt, is dat routen onder Mandrake 8 makkelijker gaat dan onder w2k met ICS :)
interessant :)
Je kunt natuurlijk wel met ipchains (ik weet zelf nog steeds niet wat dat nou precies is werken),
zo doe ik het onder debian. http://www.linuxdoc.org/HOWTO/IPCHAINS-HOWTO-4.html

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO-7.html
je kunt ook gewoon zeggen internet delen. Daarna kies je voor firewall en heb je meteen een firewall, makkelijker dan ondere w2k :)
ik wist niet dat mandrake dat kon :o w2k ken ik niet.
wat ik eigenlijk wil zeggen, Zemanova, ken je Mandrake 8 met alle netwerkfeatures en zo ja, dan zou ik dit zeker uitleggen in de NT FAQ
mmm, nee, helaas ken ik alle netwerkfeatures van mandrake niet.

• x-wolf
ik kan wel een kleine uitleg geven hierover? Misschien ff overstappen op ICQ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het dus een goed idee is om internetdelen onder mandrake nader toe te lichten.

Verder lijkt mij dat algemeen linux in een netwerk toegelicht zou moeten worden. SAMBA

squid en masq zou bij internetdelen kunnen. Verder zou daar verteld kunnen worden wat de eisen en mogelijkheden zijn van een linuxrouter. En welke distro je daar het beste voor kunt gebruiken. Freesco, debian, slack denk ik.

ipchains/tables/tcpwrappers/initd enzo zou misschien in de firewall sectie kunnen van de FAQ.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 15:36 schreef x-wolf het volgende:
ik kan wel een kleine uitleg geven hierover? Misschien ff overstappen op ICQ?
post dat hier maar :)

• x-wolf
ok, moet ik ff mijn systeem rebooten van w2k naar mandrake. Ben eigenlijk met werkstuk bezig :( en dat doe ik nog steeds liever onder w2k.

• x-wolf
Ok, bij deze dan een kleine uitleg over routing onder Mandrake 8.0.

In mijn geval ging het om een inetserver die eigenlijk niets anders hoeft te kunnen dan inet doorgeven. Freesco is hier eigenlijk nog geschikter voor maar mocht je toch eens een webservertje willen opzetten dan kun je beter Mandrake gebruiken. Wil je echt alleen maar inet doorgeven op een zeer lichte pc dan is Freesco beter. Een goede handleiding voor Freesco met ADSL is www.xs4all.nl/~bleekerm.
Voor gewone modems is Freesco ook zeer makkelijk in te stellen. Zie voor meer info www.freesco.org (hier staat een goede handleiding, het is ook heel simpel, je hoeft alleen maar netwerkkaart + modem erin prikken, Freesco op een disk en het systeem in te stellen via de menu's) :)
Het gaat hier om een ADSL verbinding delen n
aar 6 compu's achter de server (bijna allemaal windows).

ADSL gebruikers verwijs ik door naar de site www.ADSL4Linux.nl. Als je de uitleg daar niet begrijpt dan kun je maar beter je compu verkopen :) Gewone modemgebruikers kunnen hun modem al instellen tijdens de setup van Mandrake als ik mij niet vergis. Je hebt dus verbinding. Ga in de KDE naar Mandrake Control Center. Kies hier voor 'netwerk & internet' --> Verbinding delen. Klik op configure. Klik op volgende, volg de doodeenvoudige instructies (die zijn bij iedereen anders, afhankelijk van het type modem, adsl/kabel/analoog dus daar kan ik niet veel over zeggen). Ik liep tegen het probleem op dat mijn beide Realtek kaarten, het zijn dezelfde kaartjes, niet goed werden ingesteld namelijk het LANkaartje als modemkaart en het modemkaartje als LANkaartje. Dit was echter binnen het menu doodeenvoudig te verwisselen.

Ikzelf heb een netwerkje met vaste ip-adressen. De inetserver heb ik 192.168.0.1 gegeven. Stel nu bij alle windowsclients verschillende ip-adressen in en als dnsadres het adres van de server. Als secondary dnsadres heb ik het adres van mijn provider gegeven, dit werkt soms net iets beter. W98 compu's rebooten en de verbinding is gedeeld!

Nu nog de firewall. Ga weer naar het Mandrake Control Center en kies nu voor 'Security --> Firewall'. Kies weer voor 'configure' en volg de instructies.Hij stelt enkele vragen namelij over of je een webserver, dnsserver, sshserver, telnetserver, ftpserver, mailserver, pop/ipmapserver draait. Als je deze instructies nodig hebt dan zul je wel niet zo'n guru zijn die deze servers draait en dus kun je dan alles met 'no' beantwoorden'. Hierna krijg je de vraag of hij deze antwoorden mag opslaan en installeert Mandrake automatisch de firewall. Volgens mij is dit makkelijker dan onder w2k ;)

Hopelijk hebben jullie hier wat aan? Zemanova, als dit niet duidelijk is dan hoor ik het wel.

edit:

heb nog wat verbeteringen en aanvullingen gemaakt

• x-wolf
Op dinsdag 12 juni 2001 15:30 schreef Zemanova het volgende:

w2k ken ik niet.
Hoe kan dat eigenlijk??? Gebruik jij echt alleen maar Linux?
mmm, nee, helaas ken ik alle netwerkfeatures van mandrake niet.
Ik helaas ook niet :'(

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, lijkt me een goed stukje voor de NTfaq
Dat zou ik graag willen. Windows moet ik veel mee werken. Maar met de startbalk verborgen en een grote TUX achtergrond valt het mee. NT4 is dat, en helaas weet ik daar meer vanaf dan ik leuk vind :P w2k enzo begin ik niet aan omdat windows geen toekomst heeft.

Verwijderd

oe kan dat eigenlijk??? Gebruik jij echt alleen maar Linux?
Je hebt toch van die vreemde mensen....
Straks gaan we nog anti-windows worden :o

/me heeft alleen maar linux

Over netwerkoplossingen... Tja, met samba en apache kan je een heleboel maar de gemiddelde newbie zal er weinig mee kunnen ik denk niet dat die de man-pages, HOWTOs en FAQs lezen over hoe je een config file van scratch schrijft.

Noem swat en consorten eens, daar kan een newbie best wel wat mee. Voor firewalling heeft redhat een geweldige installer die een firewall ruleset voor je maakt. pmfirewall kan dat ook best goed, alhoewel die niet perfect is.

Voor samba configuratie gebruik je swat en voor gebruik (à la Network Neighbourhood) LinNeighbourhood.

apache en consorten konden altijd via linuxconf maar een of andere gek haalde die functie eruit. Kan vast ook wel via een grafisch web-based tooltje (misschien kan swat dat ook wel?)

Zet er dikke links neer naar alle IP-Masq, IPchains, Samba etc. HOWTOs op linuxdoc.org.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Vertel gewoon watde mogelijkheden zijn. Zoiets als:
IP-Chains en IP-Tables: Firewall en masquerading gateway zooi (gratis)
Samba: Windows NT server emulator en zooi delen met Windows (gratis)
Apache: super geavanceerde webserver meet zeer veel mogelijkheden (gratis)
ProFTPD: zeer goede FTP server (gratis)
MySQL: SQL databaseserver (gratis)

Zeg dat tweakers.net de helft van de bovenstaande software ook gebruikt en de mensen zijn al overtuigd :)

En dan nog gewoon wat algemene uitleg en verwijs verder door naar de NOS faq hiero.

[deze advertentieruimte is te koop]

• x-wolf
heb nog in mijn bovenstaande stuk enkele verbeteringen toegepast :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik zou ook nog wat basis-veiligheidstips erbij doen, zodat newbies die die faq raadplegen tenminste niet direct met een gecrackte bak zitten (redhat 6.1, anyone? of zie die BIND-draad hier ergens).
Op dinsdag 12 juni 2001 16:06 schreef x-wolf het volgende:
* deadinspace gebruikt alleen maar linux (ok, 1 bak dualboot, maar die draait gemiddeld 1 uur/maan windows ofzo).

Verwijderd

hmz, Security is idd iets wat nog wel eens wil ontbreken bij de gemiddelde newbie.. Als ik tijd kan vinden wil ik daar nog wel wat over tikken...
Op dinsdag 12 juni 2001 16:06 schreef x-wolf het volgende:

En {Open|Free}BSD

/me kan niet overweg met windows

• x-wolf
Tja, over de veiligheid van firewalls is wel goed idee om info over te krijgen. Die standaard Mandrake firewall, is dat een beetje goed?

Verwijderd

en je systeem up-to-date houden, door de software manager van mandrake ofzo, als internet server is dat ERRUG! belangrijk, als desktop is het iets minder interessant, ik hou het dan ook niet bij voor m'n desktop :o

Maar m'n slackware servertje draait het nieuwste van het nieuwste (that is, stable spul) :)

• x-wolf
Hier een goeie link met NL-talige docs over netwerken onder Linux:
www.linux-nl.cx/doc.html

De suggesties die wij nu doen, worden die ook, in zoverre ze nuttig zijn, idd opgenomen in de NT-FAQ?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 13:11 schreef x-wolf het volgende:
Hier een goeie link met NL-talige docs over netwerken onder Linux:
www.linux-nl.cx/doc.html

De suggesties die wij nu doen, worden die ook, in zoverre ze nuttig zijn, idd opgenomen in de NT-FAQ?
in zoverre ze nuttig zijn ja. Het is vooral aan het NTmodje om te bepalen of ze nuttig zijn. Ik zal proberen een goed kort bondig stukje aan te bieden. Met bijdragen in deze draad zal dat wel lukken.

In de NOS-FAQ staan ook een aantal dingen. Dat hoeft bijvoorbeeld niet dubbelop, maar kan een verwijzing ook volstaan lijk mij.

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 22:11

hobbeldebobbel

tjop tjop

denk dat het ook handig is om er bijvoorbeeld iets in te zetten over samba.. misschien een sample config en etc....

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:20

GaMeOvEr

Is een hork.

En mensen ? Al wat moois en bruikbaars ?

Ik heb nu een linkje naar FreeSCO in mijn FAQ opgenomen, maar als jullie nog meer mooie stukjes voor linux hebben die ik mijn FAQ kan doen, heel graag !

Aannames zijn fataal.

• x-wolf
ok, ik had ook een nieuw topic kunnen openen maar gebruik liever deze ff. Krijg net van een vriend van mij te horen dattie een MXstream linuxgateway heeft opgezet in minder dan 15 minuten zonder enige linuxkennis!!! Vond dit zo interessant dat ik dit ff moest delen. Hier de link naar de distro:
http://www.lintegrate.nl/

Het is geloof ik net zoiets als freesco (iig een floppydistro) alleen dan specifiek voor MXStream! Misschien een aanrader voor 1 of andere FAQ (NT of NWOS)
Iemand van jullie dit al geprobeert? Ikzelf moet eerlijk zeggen zeer tevreden te zijn over mijn RH gateway die ook ftp/samba/http verwerkt dat ik hier geen behoefte aan heb maar misschien anderen wel!

/edit
foute link, sorry!!
Pagina: 1