Toon posts:

booten via LAN

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.080 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 1148

Topicstarter
Hoi, iemand nog idee-en commentaar over een stukje wat ik geschreven heb over dit onderwerp? T is reeds verzonden naar de MOD, maar nog geen reactie ofzo gehad. Misschien (nog) niet goed genoeg, dusse...iemand nog ideeen???

GameOver: check je FAQ even, bepaalde dingen staan niet goed, zoals HTTP://mailto:blabla en de AMD magic Packet URL

Komt ie:

Hoe boot ik van het netwerk?

Duurdere netwerkkaarten stellen je in de mogelijkheid om van het netwerk te booten, omdat ze een bootrom hebben.
In bedrijven wil men vaak van t netwerk kunnen booten hetzij vanwege Pre-OS zaken zoals images terugzetten indien nodig, en virusscannen, hetzij vanwege diskless (ramdrive wordt gebruikt, of "embedded" systeempje) of dataless operation (alle data op t netwerk opslaan en zaken zoals terminal services bv)

Van clientzijde is een netwerkkaart met Bootrom (soort bios-chip) nodig, en de mogelijkheid in het pc-bios van netwerk-rom te booten.

Van serverzijde zijn een TFTP server-programma, een BootP of DHCP server-programma en de te downloaden image nodig.
Deze image is een image van een standaard te maken dos-diskette.

Snelle handleiding: (win2000 pro als "server")
server:

haal de DHCP/BootP server voor windows 9x/ME/NT/2000 van:
http://home.t-online.de/home/hanewin/dhcp-d.htm

haal de TFTP server voor windows 9x/ME/NT/2000 van:
http://solarwinds.net/Tools/Free_Tools/TFTP_Server/Download.htm

maak een directory c:\tftproot
stel de DHCP server in : voer het unieke (MAC)adres van de netwerkkaart in, en wijs daarna dit adres een IP-adres toe.
Stel de BootP server in : geef directory op, de IP-range, en het te downloaden image-bestand. Bij 3Com heet deze standaard MBA.IMG

willekeurige computer:
maak een msdos bootdisk aan dmv SYS A: of Control Panel/Software/Rescue Disk. Voeg overige bestanden toe indien gewenst.

Lees de image in mbv Winimage, en plaats de ongecomprimeerde op de server in de tftp directory, bv als c:\tftproot\mba.img

client(en):
-stel uw bios in om als 1e van t netwerk op te starten
-stel de bootrom van de netwerkkaart in.
bij 3Com's 905c dient u op CTRL-ALT-B te drukken.
-stel het protocol in: TCP/IP, en DHCP als logonmethode indien mogelijk.

Dit was het.
Test de hele boel door de server te starten, tftp en bootp te starten, de client-pc aan te zetten en voila, de image wordt van de server gedownload en het geheugen gezet. Booten van ramdisk dus :)

Uitbreidingen:

*Inloggen op servers: msdos client met TCP/IP (NT4 server), IPX (Novell)
*Meer bestanden via netwerk verkrijgen:
stel de msdos tcp/ip netwerk client in. dit is rotwerk.
*images terugzetten: gebruik bv ghost in combinatie met FC.exe
controleer of bestanden nog gelijk zijn, en zo niet zet een image
terug (internetcafe's en bibliotheken doen dit bv)
*diskless boot : windows3.1 laden in RAM! (scheelt harddisk)
*diskless boot : windows95/98 laden in RAM: vreet geheugen,
register en lange bestandsnamen leveren problemen op.
*cdrom-drives en floppydrives verwijderen tegen virussen etc.
*3Com schijnt 16MB images in te kunnen lezen op de client.

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 20:34

Elroyv

Novell Rulezzzz

Ik denk dat je een stuk vergeten bent over Netware. Hier moet je een NLM laden op de server en een bootconf.sys maken waarin je de macadressen zet met daarachter welke boot file hij gebruiken moet. Deze dienen geloof ik in de sys:login dir te staan.

Ik ben me er momenteel in aan het verdiepen maar het wil nog nie echt.

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

En je hebt nog iets met verschillende bootfiles formaten als PXE enzo...

Topicstarter
ok, schrijf maar een stukje ;) , ik heb namelijk geen Netware enzo.

Kan het technischer maken inderdaad : BootPtab bestand (nog geen ervaring mee, is niet mogelijk met bovenstaande bootp server-proggie), IPX, TCP/IP, PXE / Pre-OS (gelijk aan tcp/ip, behalve een tool om door te starten naar de harddisk), boot-image kiezen bij opstarten, BPpatch utility.

Heb het ook pas van t weekend werkend gehad :+ 8-)
Is een basic guide, en aanvllingen uiteraard welkom, maar dan zou dit hele document vanaf de FAQ gelinkt moeten worden ofzo, omdat ie te lang wordt om direct in de FAQ op te kunnen nemen.

Linux heeft trouwens standaard BootP en TFTP servers?

Ben langzamerhand es aan t kijken of ik win95 diskless kan booten in t RAM, lekker snel lijkt me (nu nog stabiel ...)

heb al wel een aantal semi-PRE-OS taken gevonden zoals bv bios flashen, partitionere, virusscannen, images terugzetten. Scheelt weer een aparte dos-partitie...
128MB ram met daarin win98 via 98lite zou wel eens kunnen werken...

kleine tip : kijk eens op www.bootix.com en download daar een handleiding van de Boot-PROM producten. 250 blz ingewikkelde informatie.

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-05 21:10
'k Heb hier een X-terminal van Tektronix staan. Die moet echt alles via 't netwerk doen. Helaas heb ik nog niet de juiste voedingsadapter kunnen vinden, maar een collega van mij (die al wel een voedinkje heeft) heeft er al wat goede resultaten mee. D'r zit geen intel processor in, dus alle software moet opnieuw gecompileerd worden. Leuk klusje :-). Gelukkig gaat dat met linux best makkelijk.
Als we het helemaal werkend hebben, dan hoor je nog van ons!

Topicstarter
kan iemand nog even reageren of dit enige kans heeft in de FAQ te komen wegens mogelijk NUT? Of voegt dit niets toe?

Zo niet laten we het topic sterven en is het wat dit onderwerp betreft ieder voor zich.
Veel plezier met klooien.

Een klein stukje FAQ proberen in te vullen en vervolgens geen reactie krijgen of het geschrevene nuttig is, overbodig is, niet gewaardeerd is, of uberhaupt gelezen is is vrij nutteloos.

Indien totaal overbodig beoordeeld, staak ik al mijn pogingen enige bijdrage aan FAQ's hier te leveren. |:(
[Alhoewel ik natuurlijk wel blijf posten in alle interessante fora ;) ]

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Wat moeten we precies doen om hiervoor een FAQ te krijgen?
Ik denk dat het wel iets is waar meerdere mensen gebruik van zouden willen maken maar simpel weg het niet voor elkaar krijgen.

Voor een faq denk ik dat de werking van MBA onder verschillende OS'en omschreven moeten worden.

Denk hierbij aan:

Windows NT of Netware 4x / 5x

Dit zijn de meest gebruikte systemen in netwerken en dus zullen de meesten baat bij een omschrijvingen van de werking onderder deze OS'en hebben denk ik.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Morgen op mijn werk heb ik tijd om even een stukje uit te werken van wat ik al heb uitgevonden tot nu toe. Dit betreft het booten van een NW 3.12/4.11 server.
1 moment geduld en ik zal trachten dit morgen even te posten.

Anoniem: 4039

Hee cool ik ga het binnenkort proberen lijkt mij wel leuk :)

Topicstarter
hoe lang moeten we deze thread uppen voordat er een MOD naar komt kijken >:) ?

Ik kan pas volgende week zelf weer gaan testen, aangezien ik tentamens heb, mn pc bij mn ouders staat etc...

Eens proberen of die 16MB 3Com images werken, en dan win31 in ram zetten ofzo.
Lekker snel en nutteloos.
Probleempje met LongFileNames dan wel.

Multiboot moet ik ook eens proberen. 3Com heeft een image editor waarmee je een menu kunt krijgen waarin je kunt kiezen welke boot-image je van de tftp-server wilt halen.

Iemand nog adviezen qua BootP/DHCP en TFTP servers?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 16:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Whohow !

Ik had deze draad helemaal nog niet gezien !

Ik heb al een reply Emailtje gestuurd, en het gaat zeker in de FAQ komen !

Ik was de laatste dagen nogal druk met mijn systeem inrichten, vandaar dat ik ook ff geen mail kon checken enzo. Gisteren reply mailtje gedaan.

Je inzet is wel degelijk zwaar gewaardeerd hoor !

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01-2021
Voor de tweakers die er eens mee willen knutselen kan het interessant zijn, maar of het onder de categorie veelgestelde vragen valt?
ik denk het niet, en voor de doorsnee thuisgebruiker gaat dit hun boven de pet, dus die lui vallen af......
aardig stukje, absoluut, maar als er geen doelgroep is valt het weg
Trek voor de rest je eigen conclusies maar....
en anders mail je het naar 1 van de moderators toe, wie weet

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 16:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Euh... ikke ben mod hoor...

;)

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

Topicstarter
ok, bedankt. Zoals te lezen is zijn er wel meerdere mensen geinteresseerd, zowel voor een bijdrage te leveren, als om te weten hoe het werkt. Enkele voordelen zijn al genoemd, zoals gebruikt in bedrijven (lage beheerskosten) en security (virusscanners en controle systeembestanden -> indien corrupt schone image terugzetten.)
Ook de noodzakelijkheid als je maar een harddisk en 1 partitie hebt, zoals veel pc's nog altijd gelevert worden, of laptops zonder cdrom -> setup-image overpompen en setup starten maar!

Wordt nog verder uitgewerkt. Het onderwerp is echter te uitgebreid om direct in de faq op te nemen, en dus zou een link vanuit de FAQ naar een nog aan te maken thread met dit onderdeel handig zijn.

Eens kijken of de cdrom-drivers het wel doen vanuit een floppy-ram-image. ff unzippen en windows in ram opstarten :9 over snelheid gesproken dan!!!

O ja, tcp/ip-verhaal onder dos moet ook nog een keer. Hierbij moet ik nog onderzoeken wat de mogelijke hindernissen zijn als je eerst real-mode netwerkdrivers laadt, en dan naar protected mode overgaat (win98 bv).
Bij cdromspelers werkt dit behoorlijk fataal, dus misschien ook wel bij netwerk-drivers.

Ga volgende week weer aan de slag na mn tentamentjes.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

SUC6 met je tentamens!

Voor een 4.11 3.12 omgeving:

Zet een Bootconf.sys file in SYS:LOGIN
Hierin wordt aangegeven welke bootrom er gebruikt moet worden voor welke machine's. Dit gaat op MAC Adressen, bv:

0x2,80AD0B6FD7=CNET.SYS
0x2,80AD0C7686=KISS.SYS
0x2,80AD0C7210=KISS.SYS
0x2,80AD0C7202=KISS.SYS
0x2,80AD0C7683=SERVKISS.SYS

In de SYS:LOGIN Directory dienen tevens de bootrommetjes te staan.

Op de server moet een MSD.NLM geladen worden.
Er wordt vanuit de client een request gestuurd naar deze "HOST" waar deze zich bevindt. Dit is er voor om te zorgen dat de client niet lukraak maar een server pakt (Op alle server dienen anders alle bootroms te staan, bij een update van bootroms moet op alle servers deze geupdate file gekopieerd worden).

De niuc dient geconfigureerd te worden op Netware met het juist IPX protocol dat gebruikt wordt (802.2 / 802.3).

Voor NW servers die draaien on IPOnly weet ik het nog(steeds niet)

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Komen er hier nog meer tips en posts?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jlokerse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ben zeker geintereseerd in deze topic.

Graag iets meer info over het gebruik van de bootprom van de nic.

(P.S. heb nu geen bootprom als iemand tip heeft waar te krijgen, graag?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ja, er wordt nog meer toegevoegd, maar alles op zn tijd (heb tentamens en daarna heb ik alle tijd om verder te gaan).

Bootrom zit meestal al op de netwerkkaart als je hem koopt, of er moet een voetje voor vrij zijn. Voor zover ik weet kunnen er geen bootrom's op Realtek gebaseerde kaarten.
De best verkrijgbare kaarten met bootrom zullen intel en 3com zijn. elk tussen de fl 115 en fl 150 piek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 22 juni 2001 10:30 schreef Elroyv het volgende:
Op de server moet een MSD.NLM geladen worden.
Hmm... bij mij is dat toch echt RPL.NLM hoor. :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zondag 24 juni 2001 12:27 schreef Onno het volgende:

[..]

Hmm... bij mij is dat toch echt RPL.NLM hoor. :?
Ik heb MBA gedownload op de site van 3com.
Hier zat deze NLM bij. RPL.NLM heb ik niet...
In de documentatie stond dan ook dat je MSD.NLM moest laden. Deze zorgt ervoor dat er bij het booten niet lukraak en server gepakt wordt. Bij een update van een bootrom filetje zou je dan alle files op alle servers moet gaan updaten...

Waat heb jij RPL.NLM vandaan dan?

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zondag 24 juni 2001 13:57 schreef Onno het volgende:
Ehm. Die zit bij NetWare. :)

http://www.novell.com/documentation/lg/nw312/ws_d1enu/data/a4w3i8f.html
Deze is, zoals je ziet, voor netware 3.12.
Ik draai onder een 5.1 server.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

topic begint uit te sterven....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 14:04
Komt er in de faq ook de realtek 8139 (10/100 UTP) aan bod ??

Wat ook handig is misschien : Waar kan je evt. boot prommetjes laten maken/bestellen etc..

iOS N3rd

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ja, sterft inderdaad een beetje uit. Vanaf vandaag vakantie, dus ik zal er aan gaan werken!

Die Realtek 8139 : ik heb een diskette staan op mn website [spam? ik kan nauwelijks html!]
http://www.student.tue.nl/t/b.blaauw

Hiermee kun je het netwerk opkomen.

Voorzover ik weet zijn er geen Realtek8139 gebaseerde netwerkkaarten met Bootrom.

Een bootrom is dus vereist. Daarvoor moet er al een socket op je netwerkkaart zitten!
Echter als je bepaalde 3com of intel kaarten koopt zit ie er al op. Zie ook bv www.bootix.com

Ik zal nog wat linkjes etc gaan zoeken naar bv de 3Com image editor.

De hoofdtoepassing die mij interesseert is win9x in ram zien te booten (evt bestanden via netwerk ophalen), en drive image/ghost werkend krijgen. Aangezien ik met MS OS's verbinding maak, houdt ik het bij tcp/ip.

Iets anders interessants is misschien internetten via boot-from-lan dmv dos-browser ARACHNE 8-)

Voor Novell zijn al aanwijzingen gegeven en ik zal nog wat research doen. Kan t echter niet uittesten :+

GameOver : heb helaas nog steeds geen mailtje ontvangen (of moet mn bril eens opdoen en mn hotmail account ontspammen),
zowel op mn TU-account niet, als ook niet mn hotmail account. :? :?

Nog iemand meer wensen?
Boot from LAN -> Diskless dos mp3 speler???

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 16:00
Even wat opgezocht op Internet:

Voor Linux:
http://linuxdoc.org/HOWTO/Network-boot-HOWTO/index.html

Allerlei andere OS'en booten via een Linux server:
http://cui.unige.ch/info/pc/remote-boot/howto.html

Van de Bootix site een aantal handige FAQs:
http://www.bootix.com/us/support.shtml

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Keeping the topic alive.....

Weet iemand hier nog meer over?
Wordt dit gedaan mbv een tftp server waarop de boor files staan....?

Topicstarter
ja,
Je hebt een server die BootP of DHCP draait, zodra de client bevestiging heeft krijgt ie een IP. Daarna doet de client een verzoek om een bootfile te sturen.
De server waarop de TFTP server draait (en dus ook de boot files staan) stuurt de image.
DHCP en TFTP hoeven niet perse op dezelfde server te staan.
Verder is t me inmiddels gelukt win3.1 via t netwerk te draaien dmv booten via lan.
Is niet zo moeilijk. maak binnenkort wel een guide en een betere versie van de boot-from-lan FAQ (ja, nu is t nog slechts een verhaaltje)

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op maandag 16 juli 2001 20:24 schreef BBL the 2nd het volgende:
ja,
Je hebt een server die BootP of DHCP draait, zodra de client bevestiging heeft krijgt ie een IP. Daarna doet de client een verzoek om een bootfile te sturen.
De server waarop de TFTP server draait (en dus ook de boot files staan) stuurt de image.
DHCP en TFTP hoeven niet perse op dezelfde server te staan.
Verder is t me inmiddels gelukt win3.1 via t netwerk te draaien dmv booten via lan.
Is niet zo moeilijk. maak binnenkort wel een guide en een betere versie van de boot-from-lan FAQ (ja, nu is t nog slechts een verhaaltje)
Kewl! Ik zou dus binnen de dhcpserver op me 51 server BOOTP kunnen instellen...(dus het iipadres van de tftpserver)
Zodra ik een machine beschikbaar heb ga ik het even proberen.
Je kunt hier erg leuke dingen mee doen.
BV voor het booten je systeem laten scannen o.i.d..

Ik zie je guide tegemoet!

• de_GeBo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

de_GeBo

voor al uw problemen

Ik zit ook heel geïntereresseerd te lezen, wellicht een mooie mogelijkheid om wat 'ouwetjes' diskless te laten booten naar DOS. En vervolgens een ICA DOS-client te laden, zodat we er uiteindelijk Windows 2000 op kunnen draaien. :7
Maar meer ontopic:
We willen eigenlijk onze clients wireless maken. Bestaat er ook een wireless (ISA/PCI) kaartje met remoteBoot mogelijkheid? Ik heb er nog nooit van gehoord; maar niet gevraagd is zeker onwetend. ;)

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op dinsdag 17 juli 2001 19:10 schreef de_GeBo het volgende:
Ik zit ook heel geïntereresseerd te lezen, wellicht een mooie mogelijkheid om wat 'ouwetjes' diskless te laten booten naar DOS. En vervolgens een ICA DOS-client te laden, zodat we er uiteindelijk Windows 2000 op kunnen draaien. :7
Maar meer ontopic:
We willen eigenlijk onze clients wireless maken. Bestaat er ook een wireless (ISA/PCI) kaartje met remoteBoot mogelijkheid? Ik heb er nog nooit van gehoord; maar niet gevraagd is zeker onwetend. ;)
Hmm ik weet het niet zeker maar ik denk eigenlijk van wel.
Heb je al een bij 3com gekeken?

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

BBL the 2nd, Heb je nog kans gezien om een FAQ te maken of een handleidinkje over e.e.a?

Topicstarter
ja, ben bijna klaar, alleen de URL's nog toevoegen, en voorbeelden.
(benodigde software, tools, rom-images, server-software, bron-sites, etc...)

Iemand wensen voor welke fabrikanten ik moet toevoegen?
Ik blijf steken op 3Com (MBA-software) en Intel (BootAgent op 100Mbit kaarten)

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zaterdag 04 augustus 2001 14:10 schreef BBL the 2nd het volgende:
ja, ben bijna klaar, alleen de URL's nog toevoegen, en voorbeelden.
(benodigde software, tools, rom-images, server-software, bron-sites, etc...)

Iemand wensen voor welke fabrikanten ik moet toevoegen?
Ik blijf steken op 3Com (MBA-software) en Intel (BootAgent op 100Mbit kaarten)
Als je hem post, zal ik je nog eventuele toevoegingen sturen welke er nog niet opstaan.
Bijvoorbeeld voor een nw 3.12 server enzo...
Tot zover ik het dus weet is dat he...

Ik denk dat de meesten, in iedergeval voor het werk, bovenstaande merken wel gebruiken.

Topicstarter
de 1e met een Realtek kaart met bootrom erop mag zich bij mij melden ;)

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zaterdag 04 augustus 2001 19:01 schreef BBL the 2nd het volgende:
Krijgt ie, uit medelijden, een andere van je :)

Topicstarter
Een allesbehalve definitieve versie:
http://www.student.tue.nl/t/b.blaauw/bootfromlan.html

• Onno
  • Niet online
Op dinsdag 26 juni 2001 09:48 schreef Elroyv het volgende:
Deze is, zoals je ziet, voor netware 3.12.
Ik draai onder een 5.1 server.
<laat>
Nou en? Bij NetWare 5.1 zit ie ook gewoon hoor... :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
VESTA:version
Novell NetWare 5.1
Support Pack Revision 03
(C) Copyright 1983-2000 Novell Inc. All Rights Reserved. Patent Pending.
Server Version 5.00.09 25 May 2001
NDS Version 8.77    2 April 2001
VESTA:rpl
Loading module RPL.NLM
  NetWare RPL Stack
  Version 4.15     3 February 1998
  Copyright 1998 Novell, Inc.  All rights reserved.
VESTA:

</laat>

Topicstarter
Iemand nog commentaar over dingen die er nog in zouden moeten staan?
[ja, er mist nog een hoop, en een groot deel is ook eigen leeswerk voor de lezer, aangezien ik anders een FAQ van 50 A4's krijg].

Kortom, opmerkingen/suggesties?

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op donderdag 09 augustus 2001 19:19 schreef BBL the 2nd het volgende:
Iemand nog commentaar over dingen die er nog in zouden moeten staan?
[ja, er mist nog een hoop, en een groot deel is ook eigen leeswerk voor de lezer, aangezien ik anders een FAQ van 50 A4's krijg].

Kortom, opmerkingen/suggesties?
Misschien een uitleg over de verschillende soorten boot images? PXE/PREos bootimages e.d?

Topicstarter
ok, ga ik misschien van de week weer verder. Hij was trouwens nog niet eens af, dusseh...
WERK ZAT TE DOEN.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zaterdag 25 augustus 2001 17:09 schreef BBL the 2nd het volgende:
ok, ga ik misschien van de week weer verder. Hij was trouwens nog niet eens af, dusseh...
WERK ZAT TE DOEN.
Ik kom op mijn werk er pas op een later tijdstip er aan toe om 1 en ander uit te proberen / uit te zoeken.
Alles lesmachines moeten opnieuw geinstalled worden enzo dus momenteel even errug druk...

Enige wat is nog weet is dat je , ik meen met pxe files een bootmenu kan maken...dat je dus kan kiezen welke bootfile er gedownload kan worden....(geloof ik)....

Topicstarter
dat klopt.
Mn server is nu kapot, maar voor de client (P75) heb ik nu een 3C905C-TX-M erbij gekocht (er zitten al 2 in de server), dus tijd om eens flink te gaan experimenteren.

Topicstarter
Dit is zwaar irritant. In een ander topic heb ik neergezet dat mn PC niet meer werkt.
Dat klopt dus, en nu kan ik niet meer verder met dit boot-from-lan projectje.
Alles overgezet naar een P75.

Ooit een P75 met 60GB harddisk, plextor 40x cdrom gezien? :(

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op vrijdag 31 augustus 2001 12:51 schreef BBL the 2nd het volgende:
Dit is zwaar irritant. In een ander topic heb ik neergezet dat mn PC niet meer werkt.
Dat klopt dus, en nu kan ik niet meer verder met dit boot-from-lan projectje.
Alles overgezet naar een P75.

Ooit een P75 met 60GB harddisk, plextor 40x cdrom gezien? :(
P75 met 60 GB HDD... hmmmm

Waarschijnlijk had je beter een hdd van 20 gb kunnen kopen en de rest bj een ander eprocessor kunnen doen..

Topicstarter
als ik geld had of een andere harddisk wel ja :(

Procesor is bestelt, pc boot nog niet, dus mobo waarschijnlijk kapot. Heb het nu in onderzoe en heel misschien nog garantie.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zondag 09 september 2001 18:20 schreef BBL the 2nd het volgende:
als ik geld had of een andere harddisk wel ja :(

Procesor is bestelt, pc boot nog niet, dus mobo waarschijnlijk kapot. Heb het nu in onderzoe en heel misschien nog garantie.
Videokaart nie kaduuk?
mobo kapot kom je nie zovaak tegen...defecte videoadapters vaker...

enne nie om het 1 of ander maarreeee
Bestelt is met een d....en procesor is met dubbel s....
oe is het luiigheid :)

Topicstarter
tikfoutje :+
Mobo defect (kortsluiting).
nu P75@90Mhz, 8MB->24MB EDO, kabelinternet.
Bij een huisgenoot die tftp en bootp server-progs installen en experimenteren maar!

• rene_404
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03-2007

rene_404

Owh Jah!

Momenteel ben ik aan het proberen om een computer die aangesloten is op een TCP/IP netwerk te booten via de netwerkkaart om een ghost multicast te kunnen uitvoeren. (het station heeft geen floppydrive dus dit is uitgesloten)

Ik heb met de Norton Ghost bootbuilder de juiste diskette gemaakt en getest, deze werkt dus ook. De werkende diskette heb ik ingelezen met WinImage en opgeslagen als MBA.IMG. Op de Linux server draaien de DHCP en de TFTP server beide naar behoren.

De boot-rom van de client staat ingesteld op TCP/IP en DHCP. Dit gaat allemaal goed, de client gaat aan en hij krijgt een IP en de filename van de DHCP server. Volgens zie je dat hij bezig is met de TFTP server. Hier gaat het fout. De computer loopt nu helemaal vast!!!!

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Het is een PC met een 3Com 90x kaartje.

huh, heb ik dat gedaan?

Topicstarter
Eerst de boot-image met winimage aanmaken, dan saven als mba.ima, dan door 3Com editor heenhalen (properties goedzetten zoals of t om een TCP/IP, PXE of Netware disk gaat), saven als MBA.IMG in de tftp-directory.

kortom je bent vergeten de properties van de image aan te passen.

Anoniem: 36138

Heb sinds kort ook alles (bijna) aan de gang gekregen.
configuraties :

- PII 233Mhz 192MB
Redhat Linux server waar DHCP op draait

- PIII 500 384MB
Win2k Server waar Citrix + Cisco TFTP server op draait

- P1 133 58MB MNclient met 3com 3c905C-TX-m

Alles draait ok alleen krijg ik steeds de melding als m'n client de image file binnenkrijgt, | File transfer error: Image file too large for low memory |. Weet iemand hier een antwoord op ?

Ik zou hou wet leuk vinden als je ook een howto zou kunnen maken over Citrix diskless booten.

thnx

Topicstarter
Als jij voor mij Citrix kan verzorgen (doe maar niet, wordt beschouwd als Warez-verzoek, en ik wil mn thread niet gesloten hebben!)

Image in low-memory...

Even nadenken...
Ik had er geen last van.
Heb je de image als TCP/IP ingesteld, en downloaden via DHCP (bootp vereist een bootp bestand waarvan ik de syntax nog altijd moet uitzoeken...)
Bij mij zet ie de complete 1.44MB image in het Extended Memory. Heb daarvoor wel de 3Com boot image editor gebruikt.

Ahaa dus elke image die ik maak, moet ik gewoon ff door 3com MBA progje halen .. of bedoel je dat niet ?

Topicstarter
Ja. Je kunt eerst met bv winimage een standaard image maken, en daarna image-eigenschappen instellen mbv de image-editor.

Moet prima werken.

Anoniem: 22130

Op zaterdag 04 augustus 2001 19:01 schreef BBL the 2nd het volgende:
Hoi, ik heb wel een RealTek kaartje met een bootrom socket, maar geen bootrom. Wil deze evt. wel zelf maken cq. flashen.

Iemand hier al ervaringen mee? Heeft iemand een bootrom voor de ReakTek kaartjes?

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:12

sus

is druk :+

Jaaaa, ik heb hier een RealTek 8039 liggen, met bootrom. Loop er al tijden aan te denken om die eens in te zetten om te booten via netwerk, maar heb er de tijd nog niet voor gehad.

Dus, ze zijn er zeer zeker wel, RTL8039 met bootrom. Heb er ook nog zo'n kabeltje bij dat je op je mobo aan moet sluiten. :) Dan start hij op bij netwerkdetectie ofzo... :? :?

ik hou dit topic dus zeker wel ff in de gaten, klinkt allemaal erg leuk :)

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op vrijdag 19 oktober 2001 19:09 schreef suspicious het volgende:
Jaaaa, ik heb hier een RealTek 8039 liggen, met bootrom. Loop er al tijden aan te denken om die eens in te zetten om te booten via netwerk, maar heb er de tijd nog niet voor gehad.

Dus, ze zijn er zeer zeker wel, RTL8039 met bootrom. Heb er ook nog zo'n kabeltje bij dat je op je mobo aan moet sluiten. :) Dan start hij op bij netwerkdetectie ofzo... :? :?

Da stekkertie voor op je MOBO is voor WOL.
Binnenkort probeer ik even tijd vrij te maken om te gaan klungelen met .PXE boot files. Hiermee kun je een soort menu maken waarin je kunt kiezen welke file te downloaden. Dus als je verschillende NICS in je net hebt is dit errug handig....
Of je moet dan met MAC adressen gaan werken, maar dat is zeer werk intensief (en daar houden wij niet van).

Eerst weer even een novell server vervangen en users overzetten... zucht

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Keej,

Heb nu dus vakantie en dus even tijd gehad om even naar het e.e.a. te kijken en te gaan proberen.

Ik heb met een beetje zoeken (moest even zoeken wat nou de juiste configuratie voor de kaart was) gevonden hoe je dus kunt booten vanaf het netwerk in een novell 5.1 (Pure ip)omgeving.

Relatief simpel:

1. Zet een TFTP servertje op met een vast ip adres
2. Creeer een Bootimage (van een netbootdisk/ghostmulticastdisk)en eventueel een bootmenu file en zet deze in de TFTROOT directory van je tftp server.
3. Stel op je DHCPserver (op je novell server)je BOOTP parameters/configuratie in. Geef het ipadres aan van je tftp server en de naam van de boot(menu)file.
4. Ga naar de instellingen van je NIC door opnieuw op te starten en wanneer de melding verschijnt "Press CTRL+ALT+B enz." druk je deze combinatie in.
5. Kies als netwerkinstellingen TCP/IP en BOOTP.

6. je bent in bussiness......

Voor vragen ken je me altijd even bereiken...

Topicstarter
Op de 3Com site staan nog ergens een paar leuke programma's die k nog moet uittesten (nog steeds slechts 1 PC :'( )
zoeken in Google met 3Com TFTP

Het liefst een TFTP en BootP server die als service te starten zijn.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Hmmm probleempje...

maak van een Ghost Multicast Disk een Image en zet deze in TFTP-Root.
Bij het booten wordt ie keurig gedownload maar loopt vast wanneer hj ghost gaat laden.

Hetzelfde is het geval bij het booten met een image van een ip bootdisk... deze loopt van bij NIOS.EXE

Waneer ik gewoon vanaf de diskette boot gaat dit zonder problemen.... het boot prima.

Heeft iemand hier een idee over waar dit wegkomt...?

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Anyone?

Topicstarter
misschien een ramdisk laten aanmaken binnen de image en daar Ghost vanaf laten laden?

@echo off
xmsmmgr.exe
xmsdsk.ee 2000
set drives=A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
findramd
for %%x in ( %drives% ) do if errorlevel H%%x set drive=%%x
echo ramdrive found as drive %drive%:
copy ghost.* %drive%:\
%drive%:
ghost.exe /options

Globale template.

xmsdsk.exe is op internet te vinden
xmsmmgr.exe is de commandline himem.sys, en te vinden op elke windows-cd (behalve NT/2000/XP)
Het for-dingus is een verborgen dos-trucje dat gebruik maakt van het zogenaamde Bennylevel errorlevel searching
(tip: GOOGLE)

Ander iets: welk OS draait op je Ghost bootdisk? Caldera Dos? freedos? msdos7.10?

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op dinsdag 23 oktober 2001 22:35 schreef BBL the 2nd het volgende:
misschien een ramdisk laten aanmaken binnen de image en daar Ghost vanaf laten laden?

@echo off
xmsmmgr.exe
xmsdsk.ee 2000
set drives=A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
findramd
for %%x in ( %drives% ) do if errorlevel H%%x set drive=%%x
echo ramdrive found as drive %drive%:
copy ghost.* %drive%:\
%drive%:
ghost.exe /options

Globale template.

xmsdsk.exe is op internet te vinden
xmsmmgr.exe is de commandline himem.sys, en te vinden op elke windows-cd (behalve NT/2000/XP)
Het for-dingus is een verborgen dos-trucje dat gebruik maakt van het zogenaamde Bennylevel errorlevel searching
(tip: GOOGLE)

Ander iets: welk OS draait op je Ghost bootdisk? Caldera Dos? freedos? msdos7.10?
Thnx, hier zat ik ook al aan te denken.
Ghost bootdisk.... is gewoon een diskette geformateerd met de system files optie onder windows98. (een 98 diskette dus).

Het probleem met die IP Bootdisk is dat het er allemaal net op past. Als je bijwijze van al een andere command.com gaat gebruiken past het al niet meet op de diskette.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

OK, de ramdisk deed het hem dus...
Nu nog een image file proberen te maken van een IPBootdisk..
Dit wordt wat moeilijker daar deze disks heel nauw komen.
Ik bedoel je kan er bijna nix bij op zetten, een command.com van windows 98 ipv die van dos 622 is al te groot.

Weet ji touwens waarmee die .cab files die op de install ceedee van w98 staan mee gecomprimeerd worden? Je zou dan met bv. expand.exe files automatisch kunnen laten decomprimeren naar een ramdrive...

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op woensdag 24 oktober 2001 10:54 schreef Elroyv het volgende:

[..]

Thnx, hier zat ik ook al aan te denken.
Ghost bootdisk.... is gewoon een diskette geformateerd met de system files optie onder windows98. (een 98 diskette dus).

Het probleem met die IP Bootdisk is dat het er allemaal net op past. Als je bijwijze van al een andere command.com gaat gebruiken past het al niet meet op de diskette.
Keej ipbootdisk dut het nu dus ook!
Nu nog even het pxe verhaal uitzoeken... kun je ook wel handige dingen mee uitvoere geloof ik...

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 22:24 schreef Elroyv het volgende:
OK, de ramdisk deed het hem dus...
Nu nog een image file proberen te maken van een IPBootdisk..
Dit wordt wat moeilijker daar deze disks heel nauw komen.
Ik bedoel je kan er bijna nix bij op zetten, een command.com van windows 98 ipv die van dos 622 is al te groot.

Weet ji touwens waarmee die .cab files die op de install ceedee van w98 staan mee gecomprimeerd worden? Je zou dan met bv. expand.exe files automatisch kunnen laten decomprimeren naar een ramdrive...
PKUNZIP en PKZIP doen ook wonderen. desnoods RAR als je daar meer in thuis bent.
Wat ook wonderen doet is de executables-compressor UPX (zoek ff met Google)

Een alternatief voor de dos-kernel zou kunnen zijn de FREEDOS kernel (www.freedos.org).
Je moet wel de goede hebben (de fat32 enabled versie).
Voor help wat betreft Freedos mail maar naar bblnews@hotmail.com (zie ook Profile).

de Freedos kernel is een stuk kleiner:
80KB kernel.sys,
90KB freecom command.com (compressible met UPX!!!, in tegenstelling tot dos7.10 command.com).

Mogelijkheden genoeg om de boel op een enkele diskette te krijgen:
*compressie en uitpakken op ramdisk (vereist ramdisk detectie in batchfile, mail voor hulp indien nodig, zou graag eens je complete bootdisk zien)
*executables compressie dmv UPX 1.20 of Apack 0.99
*andere kernel, en desnoods nog comprimeren.

iets heel anders: dos memory management.
Zoek eens op UMBPCI (emm386.exe vervanger)
en ook FDXXMS.SYS (in freedos fdxms package [ja, met 1 x])
Is een himem.sys vervanger, tot 4GB XMS mem te benaderen

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op vrijdag 26 oktober 2001 02:43 schreef BBL the 2nd het volgende:

[..]

PKUNZIP en PKZIP doen ook wonderen. desnoods RAR als je daar meer in thuis bent.
Wat ook wonderen doet is de executables-compressor UPX (zoek ff met Google)

Een alternatief voor de dos-kernel zou kunnen zijn de FREEDOS kernel (www.freedos.org).
Je moet wel de goede hebben (de fat32 enabled versie).
Voor help wat betreft Freedos mail maar naar bblnews@hotmail.com (zie ook Profile).

de Freedos kernel is een stuk kleiner:
80KB kernel.sys,
90KB freecom command.com (compressible met UPX!!!, in tegenstelling tot dos7.10 command.com).

Mogelijkheden genoeg om de boel op een enkele diskette te krijgen:
*compressie en uitpakken op ramdisk (vereist ramdisk detectie in batchfile, mail voor hulp indien nodig, zou graag eens je complete bootdisk zien)
*executables compressie dmv UPX 1.20 of Apack 0.99
*andere kernel, en desnoods nog comprimeren.

iets heel anders: dos memory management.
Zoek eens op UMBPCI (emm386.exe vervanger)
en ook FDXXMS.SYS (in freedos fdxms package [ja, met 1 x])
Is een himem.sys vervanger, tot 4GB XMS mem te benaderen
Heb alweer teveel in me eigentijd gedaan, de rest doek even op het werk....

Heb je anders nog belang bij goede (TCP/IP)bootimages van een ipbootdisk en/of een ghost multicast disk? (moet je alleen ghost er even uithalen anders staat de licentie op mijn naam...., of ik haal em er even uit en moet men deze zelf toevoegen aan de image!).

Kun je deze op je site erbij plaatsen..

Topicstarter
Kan niks bijplaatsen helaas tot ik nieuwe ruimte vind voor een homepage.
Mn homepage is alleen naar up te loaden vanaf mn PC met windows-sharing, maar blijkbaar ben ik van t netwerk afgekickt.
Nisschien dat ik bij @Home een homepage aan kan maken, aangezien mn ouders @Home hebben. Wel 5MB slechts, maar da's genoeg.
Ik zou inderdaad graag die bootdisk ontvangen, natuurlijk wel zonder Ghost.* erop.
Puur om te kijken hoe je nu uiteindelijk die boel hebt ingericht.

Helaas kan ik nu al maanden niet verder met zelf klooien met dat boot-from-lan gebeuren, totdat ik mn eigen pc weer kan fixen (zoals vaker gezegd: mobo+cpu opgeblazen, centen op).

Uiteindelijk maar toch zal het wel lukken.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op Saturday 27 October 2001 16:16 schreef BBL the 2nd het volgende:
Kan niks bijplaatsen helaas tot ik nieuwe ruimte vind voor een homepage.
Mn homepage is alleen naar up te loaden vanaf mn PC met windows-sharing, maar blijkbaar ben ik van t netwerk afgekickt.
Nisschien dat ik bij @Home een homepage aan kan maken, aangezien mn ouders @Home hebben. Wel 5MB slechts, maar da's genoeg.
Ik zou inderdaad graag die bootdisk ontvangen, natuurlijk wel zonder Ghost.* erop.
Puur om te kijken hoe je nu uiteindelijk die boel hebt ingericht.

Helaas kan ik nu al maanden niet verder met zelf klooien met dat boot-from-lan gebeuren, totdat ik mn eigen pc weer kan fixen (zoals vaker gezegd: mobo+cpu opgeblazen, centen op).

Uiteindelijk maar toch zal het wel lukken.
Ik stuur die bootdisks even naar je op, dat is als je hotmailbox nog zoveel ruimte over heeft.....

Topicstarter
b.blaauw@student.tue.nl

Hotmail kan trouwens maar 2MB aan, dus daarmee houdt het vrij snel op...

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op vrijdag 19 oktober 2001 19:09 schreef suspicious het volgende:

Waar heb jij dat bootrommetje gehaalt als ik vragen mag ? ;)
3com kaartjes zijn namelijk vrij duur imho :/ .. en op m'n huidig netwerkkaartje zit een socket om een rommetje in te zwieren, maar waar kan ik deze verkrijgen ?!

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[schop ?]

Topicstarter
Elroy, bedankt voor de images. Ik zie dat je ze vij simpel hebt gehouden inderdaad: eentje voor tcp/ip multicast, oftewel geen volledige dos client 3.0, en
eentje voor ipx/netware, om op je novell server in te loggen.
t klopt inderdaad dat daar dezelfde command.com op moet staan, of in elk geval een versie-onafhankelijke, zoals bv FreeCOM (www.freedos.org) of 4dos (www.jpsoft.com)

Wat betreft die losse bootrommen, zou ik ook wel eens willen weten waar die te verkrijgen zijn. Kom er achter dat zelfs mn @Home 3C900B kaartje een socket voor zo'n ding heeft.

In elk geval kun je bootrommen simuleren door de demodisk van www.bootix.com te gebruiken. Dit vereist wel een programma zoals rawrite om de image (400KB ongeveer) naar een diskette weg te schrijven, vanwege onbekend bestandssysteem.

Heb het verder niet werkend gehad trouwens.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op donderdag 01 november 2001 19:57 schreef BBL the 2nd het volgende:
Elroy, bedankt voor de images. Ik zie dat je ze vij simpel hebt gehouden inderdaad: eentje voor tcp/ip multicast, oftewel geen volledige dos client 3.0, en
eentje voor ipx/netware, om op je novell server in te loggen.
t klopt inderdaad dat daar dezelfde command.com op moet staan, of in elk geval een versie-onafhankelijke, zoals bv FreeCOM (www.freedos.org) of 4dos (www.jpsoft.com)

Wat betreft die losse bootrommen, zou ik ook wel eens willen weten waar die te verkrijgen zijn. Kom er achter dat zelfs mn @Home 3C900B kaartje een socket voor zo'n ding heeft.

In elk geval kun je bootrommen simuleren door de demodisk van www.bootix.com te gebruiken. Dit vereist wel een programma zoals rawrite om de image (400KB ongeveer) naar een diskette weg te schrijven, vanwege onbekend bestandssysteem.

Heb het verder niet werkend gehad trouwens.
Hoi,

Ik heb onze (ict)inkoop medewerkster gevraagd om via de leverancier uit te zoeken waar je de bootroms kopen kunt en wat deze kosten, dit hoor je nog wel even van me.

Wat betreft de boot disk voor netware: Het is een bootdisk voor een novell 5.x Pure Ip omgeving(Geen ipx protocol dus). Deze bootdisk MOET een dos622 disk zijn. Gebruik je hiervoor een ander O/S om een bootdisk te maken, bv. win98, dan past dit niet op een diskette. Het komt erg nauw dus.

De Multicast disk kun je overigens ook beter een DOS622 Bootdisk laten zijn. Mocht je deze maken een w98 bootdisk laten zijn dan kan je er op wachten dat, in mijn situatie, cursisten deze boot optie gebruiken. De HDD is dan volledig toegangkelijk als je ghost afsluit wat niet de bedoeling is. Met een dos 622 bootdisk is een FAT32 partitie niet toegankelijk...(bedoel we zijn niet dom ofzo en we werken tenslotte op een school met destructieve cursisten).

Rest mij alleen nog even om het PXE(Pre-OS) booting uit te zoeken en de voordelen ervan te beoordelen...

Topicstarter
Zeer slim van dat dos6.22 -> fat32 onleesbaar.

Qua kernel-grootte is zoals eerder gezegd ook Freedos-kernel te overwegen, en deze is ook beschikbaar in een alleen-fat16-versie. Alleen de msdos6.x multiconfig.sys opties [MENUITEM=] zijn nog lange niet ingebouwd.
Scheelt je weer dos6.22 licentiekosten, maar die heeft de zaak waarschijnlijk toch al betaald...

Lijkt me best handig, Freesco booten via netwerkkaart vanaf een interne netwerkserver.

van t weekend de netwerkkaart eens inbouwen bij me broertje en dan gaan klooien (had opeens 2*3C905C-TXM over)

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op vrijdag 02 november 2001 02:35 schreef BBL the 2nd het volgende:
Zeer slim van dat dos6.22 -> fat32 onleesbaar.

Qua kernel-grootte is zoals eerder gezegd ook Freedos-kernel te overwegen, en deze is ook beschikbaar in een alleen-fat16-versie. Alleen de msdos6.x multiconfig.sys opties [MENUITEM=] zijn nog lange niet ingebouwd.
Scheelt je weer dos6.22 licentiekosten, maar die heeft de zaak waarschijnlijk toch al betaald...

Lijkt me best handig, Freesco booten via netwerkkaart vanaf een interne netwerkserver.

van t weekend de netwerkkaart eens inbouwen bij me broertje en dan gaan klooien (had opeens 2*3C905C-TXM over)
We zijn een onderwijs instelling en de software kost dan nagenoeg nix...
Als je die IP Bootdisk gaat bekijken zie je dat deze ook een [menuitem] bevat. Deze zou je ook weer kunnen gaan gebruiken om er bv. meerdere drivers in te zetten als je meerdere typen netwerkkaarten in je netwerk hebt zitten.
Scheelt weer in je bootimages. En dit scheelt weer als je iets moeten wijzigen. Hoef je niet alle images bij langs.

Ik heb vandaag op mijn werk een NTWorkstation met TFTP server geplaatst(zonder novell client). Ik heb er een remote controle proggie opgezet. Hem onder een bureau gedrukt, beeldscherm,toestenboerd en muis eraf gehaald...et voila..

Wel heb ik er de MBA Util opgezet en kan dus mbv de remote ctrl tool gewoon de images aanpassen

Topicstarter
Kijk eens op www.nu2.nu naar de tool PCISCAN. Hiermee kun je de pcibus scannen, deze geeft vor elk apparaat een string terug, en zo kun je de juiste netwerkdriver laden.
Scheelt weer die menuitem= dingen en gaat compleet automatisch.

Wordt ook toegepast op scsi-host adapters.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Heeft iemand ook ervaring met 3com 3c905b TX netwerkkaarten en Bootroms?

Bedoel worden deze dingen geflashed afgeleverd of moeten ze nog geflashed worden?
Als ze nog geflashed moeten worden, hoe wat waar kan ik e.e.a. downen?

3com kan ik niets over vinden...

Topicstarter
ze moeten nog geflashed worden, mbv de MBA tools.
Gewoon util430.exe downloaden, waar ook de 3Com bootimage-editor inzit.

Topicstarter
Elroy, heb je nu al PCISCAN geprobeerd?
Ik ben bezig met een freedos+msclient3+pciscan bootdisk. Werkt aardig, vreet geheugen.

(morgen s kijken hoe snel ik in SU sta...
wegens ???)

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op vrijdag 07 december 2001 03:01 schreef BBL the 2nd het volgende:
Elroy, heb je nu al PCISCAN geprobeerd?
Ik ben bezig met een freedos+msclient3+pciscan bootdisk. Werkt aardig, vreet geheugen.

(morgen s kijken hoe snel ik in SU sta...
wegens ???)
Hey,

Ik heb vluchrig even naar PCIscan kunnen kijken maar nog niet echt de tijd gevonden om het uitvoerig te bekijken.

Ik heb inderdaad de MBAFlash tool gevonden. Zijn de .ovl files de rom bestandjes die zeg maar in de rom gezet moeten worden?

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op vrijdag 07 december 2001 09:52 schreef Elroyv het volgende:

[..]

Hey,

Ik heb vluchrig even naar PCIscan kunnen kijken maar nog niet echt de tijd gevonden om het uitvoerig te bekijken.

Ik heb inderdaad de MBAFlash tool gevonden. Zijn de .ovl files de rom bestandjes die zeg maar in de rom gezet moeten worden?
Ik heb hem geloof ik nu geflashed. Er wordt aangegeven dat je MBACFG.exe moet draaien om MBA te configureren. We krijgen echter de melding "MBA not found in memory"....

Wat nu wat nu?

Topicstarter
geen idee eigenlijk. Ik flash de boel nooit. Misschien dat je de inhoud van een 3c905c-tx-m kunt saven op diskette, en dan je 3c905b flashen met dat bestand?

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op vrijdag 07 december 2001 15:48 schreef BBL the 2nd het volgende:
geen idee eigenlijk. Ik flash de boel nooit. Misschien dat je de inhoud van een 3c905c-tx-m kunt saven op diskette, en dan je 3c905b flashen met dat bestand?
Tis een idee, tis een idee.
Er zitten een .ovl bestand bij die MBAUTIL en een MBAFLASH utility.

Als je nu geeft MBAFLASH <NAAM VAN 905.OVL FILE> dan geeft ie aan die ie geflashed wordt. Hij heeft dit bij mij gedaan en kan nu idd MBA configgen en dus booten via het netwerk.
Bij het starten krijg ik keurig "Press N to boot from network", hetzelfde als bij een 905c kaartje.

Het enige pronleem wat ik nu nog even moet tekkelen is dat hij de tftp server niet kan vinden terwijl BOOTP goed is geconfiged in de DHCP server......

Ik kan de server wel pingen dus hij is er wel..
Effe weer zoeke zoeke

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zaterdag 08 december 2001 11:35 schreef Elroyv het volgende:

[..]

Tis een idee, tis een idee.
Er zitten een .ovl bestand bij die MBAUTIL en een MBAFLASH utility.

Als je nu geeft MBAFLASH <NAAM VAN 905.OVL FILE> dan geeft ie aan die ie geflashed wordt. Hij heeft dit bij mij gedaan en kan nu idd MBA configgen en dus booten via het netwerk.
Bij het starten krijg ik keurig "Press N to boot from network", hetzelfde als bij een 905c kaartje.

Het enige probleem wat ik nu nog even moet tekkelen is dat hij de tftp server niet kan vinden terwijl BOOTP goed is geconfiged in de DHCP server......

Ik kan de server wel pingen dus hij is er wel..
Effe weer zoeke zoeke
Waarschijnlijk heb ik een beetje een wazige dag gehad en heb ik per ongeluk de tftp server in het het verkeerde VLAN gezet. Het probleempje was opgelost toen hij in het correcte vlan stond. Moet alleen nog even kijken of die solarwinds tftp server werkt wanneer er 2 nics in zitten...en dus wanneer de tftp server in 2 vlans hangt..

Topicstarter
Ik gebruik nu de 3Com TFTP server icm mn Draytek Vigor 2200E's DHCP server op t thuisnetwerk.
Alleen heb ik geen pc's genoeg om adressen aan uit te delen.
Namelijk mijn PC (Pentium 90Mhz) gebruikt USB-Ethernet convertor om een PCI-slot te gebruiken, mn printer zit op t netwerk, en de pc van een huisgenoot van me heeft een simpele 10Mbit netwerkkaart.
Met die pc kan ik niet experimenteren.

Zoek eens in google op 3com tftp,
waardoor je op een gratis windows 32bit tftp server uitkomt.
Ideaal voor thuis.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zondag 16 december 2001 19:06 schreef BBL the 2nd het volgende:
Ik gebruik nu de 3Com TFTP server icm mn Draytek Vigor 2200E's DHCP server op t thuisnetwerk.
Alleen heb ik geen pc's genoeg om adressen aan uit te delen.
Namelijk mijn PC (Pentium 90Mhz) gebruikt USB-Ethernet convertor om een PCI-slot te gebruiken, mn printer zit op t netwerk, en de pc van een huisgenoot van me heeft een simpele 10Mbit netwerkkaart.
Met die pc kan ik niet experimenteren.

Zoek eens in google op 3com tftp,
waardoor je op een gratis windows 32bit tftp server uitkomt.
Ideaal voor thuis.
Weet je ook of ie werkt wanneer je er 2 NICS in drukt met 2 verschillende ipadressen?

Topicstarter
weet ik niet, ik kan niet testen wegens gebrek aan pc's zoals gemeld. In de kerstvakantie bij mn ouders moet wel lukken, aangezien ik daar mn 3C905's ingedrukt heb.

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op maandag 02 juli 2001 17:40 schreef BBL the 2nd het volgende:
ja, sterft inderdaad een beetje uit. Vanaf vandaag vakantie, dus ik zal er aan gaan werken!

Die Realtek 8139 : ik heb een diskette staan op mn website [spam? ik kan nauwelijks html!]
http://www.student.tue.nl/t/b.blaauw

Hiermee kun je het netwerk opkomen.

Voorzover ik weet zijn er geen Realtek8139 gebaseerde netwerkkaarten met Bootrom.

Een bootrom is dus vereist. Daarvoor moet er al een socket op je netwerkkaart zitten!
Echter als je bepaalde 3com of intel kaarten koopt zit ie er al op. Zie ook bv www.bootix.com

Ik zal nog wat linkjes etc gaan zoeken naar bv de 3Com image editor.

De hoofdtoepassing die mij interesseert is win9x in ram zien te booten (evt bestanden via netwerk ophalen), en drive image/ghost werkend krijgen. Aangezien ik met MS OS's verbinding maak, houdt ik het bij tcp/ip.

Iets anders interessants is misschien internetten via boot-from-lan dmv dos-browser ARACHNE 8-)

Voor Novell zijn al aanwijzingen gegeven en ik zal nog wat research doen. Kan t echter niet uittesten :+

GameOver : heb helaas nog steeds geen mailtje ontvangen (of moet mn bril eens opdoen en mn hotmail account ontspammen),
zowel op mn TU-account niet, als ook niet mn hotmail account. :? :?

Nog iemand meer wensen?
Boot from LAN -> Diskless dos mp3 speler???
mmmm PXE zou interessant kunnen zijn?

Topicstarter
heb je voor PXE nog aparte serverprogs nodig dan?
Volgens mij gaat dat gewoon via BootP en TCP/IP ?

van de week maar eens gaan klooien.

Topicstarter
sorry, ff kicken...

In plaats van een nieuw topic te openen:

weet iemand een GRATIS win32 DHCP server?
Win2000 server is geen optie4, dus zoek ik een los programma.

Zoals al gezegd, ik heb met Google wel gratis TFTP servers gevonden (die van 3com bv), maar geen DHCP.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-05 21:38

Beaves

Usque ad Finem

Onder het motto beter laat dan nooit: Is er voor de FAQ ook al een stukje over de Mac geschreven?

Is misschien wel een leuke optie, aangezien het netboot gebeuren best veel gebruikt wordt binnen de Mac wereld, zeker in onderwijs instellingen.

En aangezien Mac OS X Server af en toe best lastig kan zijn, is het misschien wel handig om er een stukje over te schrijven.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zondag 23 december 2001 23:53 schreef BBL the 2nd het volgende:
heb je voor PXE nog aparte serverprogs nodig dan?
Volgens mij gaat dat gewoon via BootP en TCP/IP ?

van de week maar eens gaan klooien.
Nee je hebt voor PXE geen aparte server progs nodig.
Ik bedoelde wat je er bv. mee kan en hoe je dat dan exact opzet enzo

Topicstarter
MAC's heb ik TOTAAL geen ervaring mee.
Wat betreft PXE, dit is bedoeld voor systeemonderhoud zoals images terugzetten, virusscans draaien, etc...

Ik zal er nog een stukje over neerzetten, maar zo werkt het:
je hebt een bootable diskette image, de Client laadt deze via de bootrom in het systeemgeheugen. Meestal bevat de diskette image het MSDOS besturingssysteem (aangezien ghost etc onder dos werken, en dos + programma goed op 1 diskette passen).
Na deze onderhoudswerkzaamheden wordt er een dos programma geladen dat het gebruikte geheugen leegmaakt en de harddisk laat booten.

Een andere optie is pre-boot login. Je zet de pc aan, pc is ingesteld om ALLEEN MAAR via de netwerkkaart te booten. Netwerkkaart maakt contact met server, dan moet je inloggen, en je naam+paswoord worden geverifieerd. Als je account klopt, dan wordt de controle aan de harddisk overgedragen.

De laatste optie die ik me zo weer voor de geest kan halen is het meezenden van bepaalde variabelen middels BPBATCH.

De server geeft namelijk een IP uit gebaseerd op het MAC van de netwerkkaart van de client. BPBatch kan dit mac-adres ook uitlezen. Dan kun je daarop gebaseerd weer andere parameters meezenden.
(IP, te laden soort OS, pc-type -> Workstation/Server/Thin Client/???)

Ben op het moment ook bezig met een diskless boot procedure voor Citrix server .... als ik wat meer weet horen jullie er nog wel over. Moet eerst een tftp server in linux opzetten das ook niet echt het makkelijktste wat er is ..

ne ways laterzzz

Anoniem: 24047

Op donderdag 10 januari 2002 02:13 schreef ReytingHamdi het volgende:
Ben op het moment ook bezig met een diskless boot procedure voor Citrix server .... als ik wat meer weet horen jullie er nog wel over. Moet eerst een tftp server in linux opzetten das ook niet echt het makkelijktste wat er is ..

ne ways laterzzz
Dit moet kunnen, als je meer weet, wil ik het ook graag weten, ik blijf het draadje volgen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb net de hele thread door gelezen.
Voor mensen die wat willen experimenteren met Linux, ik zal hieronder even een linkje invoegen:

http://www.ltsp.org/index.php

Voordeel is dat het helemaal gratis, en weer een stuk gedocumenteerd. Alvast makkelijk als referentie materiaal, zelfs voor Windows gebruikers.

* TheGhostInc gaat er zelf ook nog eens mee spelen, maar is meer gericht op Linux, dus het wordt een Linux oplossing hier.

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 12:42 schreef TheGhostInc het volgende:
Ik heb net de hele thread door gelezen.
Voor mensen die wat willen experimenteren met Linux, ik zal hieronder even een linkje invoegen:

http://www.ltsp.org/index.php

Voordeel is dat het helemaal gratis, en weer een stuk gedocumenteerd. Alvast makkelijk als referentie materiaal, zelfs voor Windows gebruikers.

* TheGhostInc gaat er zelf ook nog eens mee spelen, maar is meer gericht op Linux, dus het wordt een Linux oplossing hier.
Prima, Linux oplossingen en Metaframe oplossingen zeer welkom.
Ik heb inmiddels de boel al werkzaam.
Het enige wat ik nog zoek is een freeware windows dhcp-server.

Ik heb nu:
*Winroute Pro als DHCP-server,
*3Com TFTP service als TFTP-server
*MBAedit als boot-image maker (3com's util430.exe)
*MBAcfg om de client-bootrom in te stellen.

Weet iemand hoe je de bootrom's van niet-3Com kaarten instelt? Intel bv?

Ik heb nu werkend:
*downloaden van tftp boot-image
*boot menu voor client (mba.mnu) waarin je kunt kiezen welke image je wilt downloaden.

Ik probeer PartitionMagic op zo'n diskette-image te krijgen, maar die veroorzaakt een directe reboot.

Even iets tussen door die 3com MBA progje heb je 2 van de util430.exe en nog 1 heeft iemand die andere al aan de gang kon hem niet eens uitzippen.

bvd

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 19:39 schreef ReytingHamdi het volgende:
Even iets tussen door die 3com MBA progje heb je 2 van de util430.exe en nog 1 heeft iemand die andere al aan de gang kon hem niet eens uitzippen.

bvd
en nu in ABN :o

Util430.exe:
Hiero
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee