Ik heb nog eens zitten denken over het bezetten van een flatgebouw en het klinkt als een goed plan. Mijn idee is zo onzichtbaar mogelijk te zijn voor de zombies. Immers, als ze je niet zien/horen zullen ze je niet vinden.
Nu, een flat gebouw van +/-11 hoog heeft volgens mij vele voordelen zoals:
- Makkelijk te verdedigen
Twee á drie trappenhuizen barricaderen en klaar. Welke je eventueel ook nog per verdieping kan afsluiten indien nodig. Met de hoeveelheid bedden/meubels in alle woningen is er ook materiaal genoeg om dit te doen.
Ook zitten er vaak parkeerplaatsen om de flat zodat je goed zicht op de directe omgeving hebt en er niet zombies uit het niets kunnen komen.
- Plaat dak multifunctioneel
Het platte dak kan voor vele doelen gebruikt worden zoals opvang regenwater (drinkwater), aanleggen (moes)tuin voor verbouwen van voedsel (kost wat energie/tijd) en seinen voor andere overlevenden/hulpdiensten. Makkelijke en veilige evacuatie (helicopter).
Bovendien heb je vanaf dit dak goed uitzicht op de omgeving om eventuele gevaren of reddingsacties aan te zien komen. In ieder geval hier in het oosten, met niet zoveel hoogbouw is dit een pluspunt.
- Onzichtbaar
Als je enkel de bovenste twee verdiepingen in gebruik neemt voor wonen/overleven plus het dak ben je behoorlijk onzichtbaar voor het zombie gespuis. Uiteraard kun je hier aanpassingen maken zoals de gallerij dicht maken zodat niemand van buiten je ziet lopen e.d.
- Relatief veilig woningen verkennen voor voorraden en materialen
Een flat van 11 hoog met een stuk of 10 woningen breedt betekend dat je toegang hebt tot +/-100 woningen om voedsel, wapens en andere benodigdheden uit te halen. Gezien je voor al deze woningen niet de staat op hoeft. Elke woning heeft meubels voor het dichtbouwen van de trappenhuizen, blikvoedsel, medicijnen, etc. Hiermee kan je de eerste weekjes wel uithouden voordat je de straat op moet.
Dit is meteen ook het grootste minpunt, +/-100 woningen waar mogelijk gevaar van zombies in zit. Maar t.o.v. de voordelen en andere opties lijkt mij dit acceptabel. Zeker als je per verdieping afsluit (zie hierboven).
- Privacy en menselijkheid
Als je 10 woningen op de bovenste verdieping hebt, kan je in een groep jezelf terugtrekken om wat voor reden dan ook zonder meteen gevaar te vormen. Denk aan je terugtrekken in een bos, dan ben je meteen een risico terwijl je in de flat overal even veilig bent op de bovenste verdieping. Daarbij zit je droog, heb je een goed bed en andere voorzieningen om je mens te blijven voelen wat volgens mij zeer belangrijk is voor jezelf en iedereen in je groep tijdens het overleven.
Je zit dus niet continue op elkaars lip.
- Meerdere uitgangen
Een van de belangrijkste dingen in een zombie wereld lijkt mij het hebben van meer dan 1 vluchtweg en laat een flat meestal 2 of meer trappenhuizen hebben waar je uit kan vluchten. Als het moet kan je op de gallerij van de eerste verdieping overal vluchten. Ook kan je gemakkelijk vluchtauto's klaarzetten mocht dat echt nodig zijn.
- Makkelijk toegankelijk en te vinden
Een flat van 11 hoog is in nederland in elke stad makkelijk te vinden en er zijn er genoeg van. Je kan dus relatief gemakkelijk en veilig bij zo'n flat aankomen, waar het vinden/reizen naar een militaire basis, bijzonder kasteel voor velen een langere reis zal zijn wat veel meer risico's met zich mee brengt.