Begin eens bij hedendaagse gedragsregels op bijv. naturistencampings. Ik kan je bijv. de eerste hit in google aanbevelen. Lijkt me meer ter zake doend dan een artikel uit 1965.
Klopt. Maar het is nog minder prettig als dat gebeurt door een naakt persoon.
Jij had 't over wat naaktlopers zouden willen. Niet over wat niet-naaktlopers zouden willen. Uitgangspositie zou dan ook moeten zijn "Maar het is nog minder prettig als dat gebeurd bij een naakt persoon", niet door een naakt persoon. Het geeft wel aan dat je (m.i.) erg biased bent en weinig inlevingsvermogen voor een naturist.
Als nudisten ook niet graag aangekeken worden binnen hun eigen gemeenschap, betwijfel ik of het ze daar om gaat.
Sterker nog, naturisten hebben geen eens moeite met aanraking...
BronIs lichamelijk contact binnen het naturisme toegestaan?
Ja. Daar heeft men net zoals in de textiele wereld geen moeite mee: een aanraking, een liefdevolle streling, een omhelzing of een zoen behoort tot de normale omgangsvormen en is overal toegestaan.
link0007 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 03:06:Het gaat niet om de specifieke maatregel, maar om de redenaties erachter: blijkbaar hebben ook de beste nudisten moeite met het onderscheid tussen naaktheid en seksualiteit. Dat is volgens mij niet 'door tijdperk beïnvloed'.
Wat je hier zegt is: "Mensen die zeggen dat ze die af willen wijken van de norm, zullen direct alles moeten toestaan, anders zijn ze hypocriet". Het feit dat mensen een
andere grens trekken dan jij, wil niet zeggen dat ze helemaal geen grens meer (mogen) trekken. Damned if you do, damned if you don't. In 't ene geval kunnen tegenstanders zeggen dat er sprake is van normvervaging, dat ze alles maar goed vinden en dat het hek van de dam is, in 't andere geval kun je ze beschuldigen van hypocrisie.
In jouw redenatie zijn wij ook hypocriet: wij dragen geen boerka... Tsja, wat is 't verschil dan nog? Als je je toch al niet fatsoenlijk bedekt door een boerka te dragen, kun je net zo goed naakt gaan lopen, onzedelijk ben je toch al. Of eigenlijk, in jouw redenatie moet iemand die pro-boerka is, alle andere kledingsvormen even beroerd vinden. Hoe noemen ze dat ook al weer? Glijdende schaal of overtrekking?
Ik maak enkel gebruik van informatie vergaard door het artikel. Het wikipedia-artikel geeft overigens aan dat ondertussen nog steeds moeilijk gedaan wordt over zulke zaken, namelijk over genitale piercings e.d. Het lijkt mij duidelijk dat ook nudisten grenzen trekken, wat mij ook alleen logisch lijkt. Het probleem is nu juist dat veel van jullie argumenten voor nudisme geen aanleiding geven tot het trekken van grenzen: dezelfde argumenten kunnen gebruikt worden op wat je wél wilt verbieden.
Ehm, het argument tegen piercings etc. is gelegen in het argument vóór naturisme: respect voor je lichaam en de natuur. Ik kan me voorstellen dat piercings daar niet bij passen en als zodanig afkeuring tegemoet kunnen zien.
Maar weer: je pakt het gedrag en de leefregels van een deel van de naturisten, en projecteert dat op alle naturisten.
Ehh sorry? Daar gaat dit topic toch over? Ik reageer op het standpunt "er is geen geldige reden om nudisme te verbieden". Daaruit volgt vanzelfsprekend dat nudisme overal moet worden toegestaan waar er geen reden is. Ik probeer aan te geven dat er wel plaatsen/situaties zijn waar er geldige redenen zijn, en deze worden allen niet geaccepteerd. Ergo; nudisme moet overal toegestaan worden.
Is gamieter naturist of nudist? Pleit hij om het overal toe te staan? Volgens mij niet. Volgens mij stelt hij de zaak aan de kaak, en probeert hij er achter te komen wat de redenen zijn om het te verbieden. Dat is iets anders dan het overal willen toestaan.
Wat je doet is de standpunten van naturisten aanhalen als zijnde de standpunten van de mensen die hier naturisme verdedigen (of het in ieder geval niet willen verbieden). En dat klopt niet. Ik zie hier hele andere argumenten voorbij komen, maar die dreigen mi hierdoor ondergesneeuwd te raken.
Dat moet niet, maar dat is wel te verwachten. Als ze die regels wel op hun privéterrein willen invoeren, waarom dan niet in het publieke domein? Daar zijn alleen nog meer problemen te verwachten met naaktheid.
Niet-onderbouwde doortrekking. Kom eens van onderbouwing van je mening? Ik ben nl. van mening dat ook naturisten een onderscheid kennen tussen gedragsregels voor openbaar en privé-terrein, net als ik (en ik neem aan ook jij) dat ken(t). Jij stelt dat naturisten dat onderscheid vermoedelijk niet hebben, maar je onderbouwd het niet.
Wat beweer ik dan wat de nudisten niet beweren?
Sorry, hier snap ik je niet. Bedoel je "Wat beweer ik dan dat de nudisten beweren?"? In dat geval: heel veel.
Ik haal de regels van nudistencampings erbij om te laten zien dat nudisten óók grenzen trekken en zaken verbieden.
En wat probeer je daar dan mee aan te geven?
Ik haal de grotere groep nudisten erbij door te kijken naar hun eigen regels bij nudistenplaatsen. Nergens zeg ik dat dit specifiek Gould's overtuigingen zijn. Ik beweer enkel dat het de overtuigingen van de meerderheid van de nudisten is.
Je hebt regels van een of enkele nudistenplaatsen genoemd. Waaruit blijkt dat dit de overtuigingen van de meerderheid is? Daarnaast trek je niet-onderbouwd privé-terrein gelijk aan openbaar-terrein, tenminste, voor zover naturisten regels zouden willen bepalen. Ik heb de regels van een aantal naturisten-terreinen doorgenomen, maar bij de meeste wordt slechts iets gezegd over extreme piercings, maar niets over de andere punten die je aan haalt. Overigens ben ik ook benieuwd of de regels voor een regulier zwembad, sportkantine, horecagelegenheid of camping ook een op een doorgetrokken zouden moeten worden naar de openbare ruimte? Of geldt daarvoor jouw redenatie niet, maar enkel voor de regels van naturistencampings wel?
Volgens de link die ik gaf, zal op de meeste campings scheren geen probleem zijn, en op sommige campings tatoeages en piercings wel. Je hebt dus al een divers publiek, met verschillende meningen, terwijl je de zaak probeert zwart-wit af te schilderen. Dat komt de discussie niet ten goede.
link0007 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 03:06:
Ik maak het niet zwart-wit, maar wel realistisch: je kan niet aan de ene kant redeneren dat er geen enkele reden kan zijn voor enig verbod, en vervolgens wel volhouden dat er een gedeeltelijk verbod moet zijn.
Niets in jullie argumenten voorkomt een hellend vlak, behalve vaagheden als zedelijkheid en compromissen. Maar die worden juist in twijfel getrokken in deze discussie, en zijn dus geen geldige redenen.
We bevinden ons
altijd op een hellend vlak, en daar heb je ook geen problemen mee. Wij vinden een 3/4e broek en t-shirt met schouderbedekking bedekking genoeg, een fundamentele moslim vind het een teken van seksualiteit en verloedering. Daarom is het hellend-vlak argument zo vreselijk onzinnig. Iedere grens is tot op zekere hoogte arbitrair.
De vraag is niet "zullen we alle grenzen maar opheffen?", de vraag is "waarom leggen we de grens hier en niet daar?".