Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Dat soort acties lijken me niet zo'n goed plan (net zoals dat inkoopacties niet meer zijn toegestaan op het forum).Geckoo schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:55:
Moeten we nog proberen het tegoed bij elkaar te voegen?
als dat mag van de mods![]()
Als iemand zijn of haar code zelf niet gebruikt en wil delen, dan kan dat zoals altijd in Algemeen korting en aanbiedingen topic - deel 2
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Is het niet zo dat het even duurt voor zo'n bon is geactiveerd? Ze hebben natuurlijk net een batterij mensen gemaild. Maar goed, dat ding is nog wel even geldig en we krijgen de feestdagen nog. No rush here.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Idd ik bewaar 'm lekker. Misschien straks nog ergens wat leuke kortingen richting de feestdagen bij bol en dan kunnen we een laptopje voor heel weinig aanschaffen.Senor Sjon schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:58:
Ik denk dat je de meeste bonnen voor 20 euro wel kan overkopen
Is het niet zo dat het even duurt voor zo'n bon is geactiveerd? Ze hebben natuurlijk net een batterij mensen gemaild. Maar goed, dat ding is nog wel even geldig en we krijgen de feestdagen nog. No rush here.
Had zondag 9 stuks besteld, betaald met ideal.
echter 1 tegoedbon (geen 9)
Anoniem: 471803
http://www.bol.com/nl/p/s...h-mouse/9000000012424761/driel24 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:56:
[...]
Geef eens een linkje ? Give us a link ?
Sony mouse costs 43 euro's
1 korting bon,
en geld nog niet terug.
winkel wagen bol.com licht plat
Anoniem: 475952
Had je er dan meer verwacht?HomePlayer schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:11:
Nee, 9 stuks betaald,
1 korting bon,
en geld nog niet terug.
Don't push your luck.HomePlayer schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:11:
Nee, 9 stuks betaald,
1 korting bon,
en geld nog niet terug.
het waren 3 bestellingen van 1,4 en 4 stuks.
3 stuks voor hier thuis, vrouw/kids
1 voor Oma,
3 stuks voor neefjes.nichtjes in Finland die het nu zonder PC moeten doen
2 voor de wederverkoop
Ik had ook niet de verwachting dat ze geleverd zouden worden, maar hopen kan altijd.
Voor mij was een excuus al meer dan genoeg!
Ik heb het voor het eerst eens de proef op de som genomen. Ik wist natuurlijk at dat het fout was.Zerfox schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 18:29:
Ik vind het een erg sympathieke actie van Bol.com dat ze ons een coupon geven :-)
Voor mij was een excuus al meer dan genoeg!
Wat mij wel opvalt is dat er gewoon "aasgieren" zijn die direct een bestelling plaatsen, om juist op die manier een kortingsbon te krijgen. Immers is het al vele malen langer bekend hoe Bol.com met soortgelijke zaken omgaat.
Maar ik moet wel zeggen dat ik er wat gemengde gevoelens bij heb. Ik werk zelf in een analoge branche. Maak ik een foutje, kost dat gewoon echt etterlijke duizenden euro's.
Dat men de boel automatiseerd lijkt wel een vrijbrief te zijn om zich maar te kunnen indekken voor foutjes. Want 2 tientjes korting op een laptop (immers is die kortingscode niet geldig op andere artikelen) is totaal iets anders dan een laptopt te moeten leveren.
De foutjes die ik maak zijn immers niet meer "herstelbaar" en zal de productie door de klant opnieuw gedaan moeten worden. En dat kost klauwen met geld.
Maar ook ik kan niet kijken achter de schermen bij Bol.com natuurlijk. Zelfde als ik wel de cijfers zie van de foutjes die ik maak, en de klant ook niet.
Eigenlijk vind ik een kortingscode van 2 tientjes te veel van het goede, maar ook daar zal niet iedereen het met mij eens zijn
De mail met die code heb ik dan ook gewoon verwijdert. Ik deed deze actie enkel als proef op de som, en niet als zijnde misbruik maken van de situatie. Al moet ik zeggen dat als de laptop wel geleverd zou zijn, ik hem niet zou terug sturen natuurlijk. Al was die kans natuurlijk al bij voorbaat nihil.
Ey!! Macarena \o/
Ik verwacht eigenlijk dat Bol.com wel meer dan 2 tientjes marge heeft op een laptop, in dat geval is het gewoon business als mensen daadwerkelijk een laptop kopen met 2 tientjes korting.RaZ schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 18:39:
Eigenlijk vind ik een kortingscode van 2 tientjes te veel van het goede, maar ook daar zal niet iedereen het met mij eens zijn
Die zijn reeds actief zodra ze worden uitgegeven. Dat was jaren geleden al zo.Senor Sjon schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:58:
Ik denk dat je de meeste bonnen voor 20 euro wel kan overkopen
Maar zelf doe je die bestelling ook en geef je aan deze dan ook niet terug te sturen als die geleverd wordt, iets zegt mij dat ook jij "die aasgier"bent.
RaZ schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 18:39:
[...]
Ik heb het voor het eerst eens de proef op de som genomen. Ik wist natuurlijk at dat het fout was.
Wat mij wel opvalt is dat er gewoon "aasgieren" zijn die direct een bestelling plaatsen, om juist op die manier een kortingsbon te krijgen. Immers is het al vele malen langer bekend hoe Bol.com met soortgelijke zaken omgaat.
Maar ik moet wel zeggen dat ik er wat gemengde gevoelens bij heb. Ik werk zelf in een analoge branche. Maak ik een foutje, kost dat gewoon echt etterlijke duizenden euro's.
Dat men de boel automatiseerd lijkt wel een vrijbrief te zijn om zich maar te kunnen indekken voor foutjes. Want 2 tientjes korting op een laptop (immers is die kortingscode niet geldig op andere artikelen) is totaal iets anders dan een laptopt te moeten leveren.
De foutjes die ik maak zijn immers niet meer "herstelbaar" en zal de productie door de klant opnieuw gedaan moeten worden. En dat kost klauwen met geld.
Maar ook ik kan niet kijken achter de schermen bij Bol.com natuurlijk. Zelfde als ik wel de cijfers zie van de foutjes die ik maak, en de klant ook niet.
De mail met die code heb ik dan ook gewoon verwijdert. Ik deed deze actie enkel als proef op de som, en niet als zijnde misbruik maken van de situatie. Al moet ik zeggen dat als de laptop wel geleverd zou zijn, ik hem niet zou terug sturen natuurlijk. Al was die kans natuurlijk al bij voorbaat nihil.
Anoniem: 423265
Deze "foutjes" van bol.com komen regelmatig voor. Ik ik wilde de proef op de som nemen. Dit is de eerste keer geweest dat ik een dergelijke bestelling deed.Jeroen10 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:03:
Maar zelf doe je die bestelling ook en geef je aan deze dan ook niet terug te sturen als die geleverd wordt, iets zegt mij dat ook jij "die aasgier"bent.
[...]
Had ik de laptop gekregen als het blijkbaar niet om een fout zou gaan, dan stuur ik hem natuurlijk niet terug. Maar ook niet als het wel een fout geweest zou zijn.
Want als ik een fout maak op m'n werk, kost het m'n werkgever ook grof knaken. Maar hier wordt alles op een technische fout geschoven, en dat vind ik wat makkelijk.
Ik ga dan ook niet "huilie huilie" een mail sturen dat er een leveringsverplichting is, zoals in dit topic ook gemeld staat van de consuwijzer.
De aasgieren waar ik het over heb, zijn de mensen die altijd direct bij een melding dit soort zaken een bestelling doen, die eigenlijk al weten dat het niet geleverd wordt, en dan alle mogelijke middelen aan willen grijpen om alsnog die levering te krijgen.
Had ik hem zonder pardon wel gekregen, was het leuk geweest. Nu krijg ik hem niet, en daarmee is voor mij de kous af.
Wilde het zelf wel eens ervaren, nothing more, nothing less. Mij hoor je dan ook niet klagen dat er niks wordt geleverd, en is m'n kortingscodes dus ook al exit. En die 2 tientjes korting zou ik ook voor een tientje kunnen verkopen bijvoorbeeld.
Want als jij een briefje van 100 euro op straat vind, buk je dan wel of buk je niet? Dat geld is immers niet van jouw. Maar je weet ook donderdsgoed dat als jij niet bukt, een ander het wel doet
Edit:
En met dat de kortingscode exit is, bedoel ik dat ik die mail verwijdert heb, en niet aan een ander heb gegeven. Opzich nobel een ander wat te gunnen, maar niet over de rug van een ander. Dat vind ik niet netjes, en doe ik dan ook niet.
In mijn optiek zouden dit sort codes dus gewoon gebonden mogen zijn aan het account van de gene die "naast de pot piste". Geen code-sharing dus
[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 02-10-2012 23:00 ]
Ey!! Macarena \o/
Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Ik zie het probleem niet echt, iedereen wilde een laptop kopen die per ongeluk een verkeerde prijs had en krijgt nu juist korting als ze alsnog een laptop willen kopen. Dat is toch wat alle kopers wilde, een nieuwe laptopthijssie schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:33:
Beetje waardeloos een bon van 20 euro die je alleen kunt gebruiken voor laptops. Doe het dan zo dat je ze op alle producten kunt gebruiken. Bijna alle laptops zijn bij concurrenten 30 euro goedkoper waardoor je zelfs met die korting nog 10 euro duurder uit bent.
Mooie actie van Bol, en precies voor het doel dat de kopers voor ogen hadden
https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl
Slim van ze is het zeker, maar niet netjes.coyote1980 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:46:
Sterker nog, een probleem van Bol.com wordt omgedraaid in een voor Bol.com winstgevend scenario. Je moet het ze nageven, slimme zet.De klant heeft er inderdaad niets aan.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat de prijs echt was. Laatst had ik bijvoorbeeld de HTC Flyer 32GB + 3G gekocht die in een keer afgeprijsd was naar 200 euro en overal anders 600 euro was bij KPN-winkel. Ik dacht dat dit ook zon actie was, zeker gezien al die banners met 75% palletkorting enzo. Valt dit nog niet aan te vechten? Dat het aannemelijk was dat het om een dergelijke actie ging? Maar dat ze nu in een keer te weinig voorraad hadden vanwege de stormloop van bestellingen?
Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]
Dat je maakt net zo goed een aasgier, wellicht een aasgier met principes, maar dat is nog steeds een aasgier.
Afgaande op de reacties is er niemand die een procedure start wegens valse lokkertjes vanuit Bol?
Overigens ben ik van mening dat het verstrekken van de laptop gerelateerde tegoedbon het enige is dat bol juist heeft gedaan in deze situatie.
Maar de veelvuldige en herhaalde fouten zijn wel echtN3oC schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:46:
[...]
Mooie actie van Bol, en precies voor het doel dat de kopers voor ogen hadden![]()

Weet iemand trouwens of ze bij bol bezig zijn het ERP systeem te veranderen zodat dit aansluit op het systeem van Ahold (dat is namelijk een redelijke verklaring voor de gemaakte fouten imo)
Je kunt altijd een procedure (of geschillencommissie/ombudsman) beginnenthijssie schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:53:
[...]
Slim van ze is het zeker, maar niet netjes. Valt dit nog niet aan te vechten? Dat het aannemelijk was dat het om een dergelijke actie ging? Maar dat ze nu in een keer te weinig voorraad hadden vanwege de stormloop van bestellingen?
[ Voor 59% gewijzigd door eL_Jay op 03-10-2012 11:00 ]
Ik vind het wel netjes, want je kon redelijkerwijs verwachten dat de prijs niet juist was. Ze waren tot geen enkele tegemoetkoming verplicht, maar geven wel cadeaubonnen voor de mensen die serieus van plan waren een laptop te kopen. Dat de koopjesjagers daar niets aan hebben omdat ze goedkoop doorverkoopmateriaal zochten, is niet het probleem van Bol.thijssie schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:53:
[...]
Slim van ze is het zeker, maar niet netjes.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat de prijs echt was.
Valt dit nog niet aan te vechten?
Dat jij wel verwachtte (bedoel je niet hoopte?) dat de prijs juist was, ligt aan jouw onredelijke prijsverwachtingen. Er stond nergens dat dit artikel onderdeel was van een aanbieding.
Aanvechten? Serieus?
Nee, dat gaat niet. Zie hun algemene voorwaarden (daar ben je in hun mail al op gewezen) en andere jurisprudentie.
[ Voor 3% gewijzigd door SlaadjeBla op 03-10-2012 10:59 ]
Volgens mij laat je je emoties nu je oordeel beïnvloeden /vulcanmodeSlaadjeBla schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:59:
[...]
Ik vind het wel netjes, want je kon redelijkerwijs verwachten dat de prijs niet juist was. Ze waren tot geen enkele tegemoetkoming verplicht, maar geven wel cadeaubonnen voor de mensen die serieus van plan waren een laptop te kopen. Dat de koopjesjagers daar niets aan hebben omdat ze goedkoop doorverkoopmateriaal zochten, is niet het probleem van Bol.
Dat jij wel verwachtte (bedoel je niet hoopte?) dat de prijs juist was, ligt aan jouw onredelijke prijsverwachtingen.
Aanvechten? Serieus?
Nee, dat gaat niet. Zie hun algemene voorwaarden (daar ben je in hun mail al op gewezen) en andere jurisprudentie.
Je gaat er vanuit dat men goedkoop doorverkoopmateriaal dacht te hebben. Misschien geld dat voor mensen die er meer dan één besteld hebben. Ik dacht een leuke aanbieding te hebben gevonden, en de laptop was dan ook gewoon voor eigen gebruik gekocht.
Dat Bol.com aangeeft vanwege een fout de koopovereenkomst te willen ontbinden heeft twee bijwerkingen:
1) Bol.com geeft aan dat er een overeenkomst was en daarmee dat de wil tot leveren er was
2) Ontbinden op grond van de AV werkt alleen als de consument had moeten weten dat de prijs onjuist was.
Zo zwart/wit als je het stelt is het dus allemaal niet. En aasgier of niet, een prijsactie kun je als Nederlander toch niet laten liggen?
(*) Voor een overeenkomst is namelijk ook de wil tot leveren nodig...
Volgens mij kun je dan de AV al aanvechten want volgens mij is een clausule die aangeeft dat je bol niet kan aanklagen illegaal en nodeloos bezwarend voor de tegenpartijSlaadjeBla schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:59:
[...]
Aanvechten? Serieus?
Als 1 onderdeel uit de AV niet klopt houdt dat niet in dat de hele AV ongeldig is!eL_Jay schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:06:
[...]
Volgens mij kun je dan de AV al aanvechten want volgens mij is een clausule die aangeeft dat je bol niet kan aanklagen illegaal en nodeloos bezwarend voor de tegenpartij
Helemaal niet, want ik had er zelf ook een besteld (voor een famililied die een nieuwe laptop nodig heeft). Precies met de reden die jij aangeeft: je wil het niet laten liggen.coyote1980 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:03:
[...]
Volgens mij laat je je emoties nu je oordeel beïnvloeden /vulcanmode
Echter realiseer ik mij wel dat het onredelijk is te verwachten dat Bol dit daadwerkelijk gaat leveren. Ik wist ook best dat die prijs zeer waarschijnlijk niet juist was.
Over punt 1 zal je niemand horen. De overeenkomst was gesloten. Dat spreekt niemand tegen.Dat Bol.com aangeeft vanwege een fout de koopovereenkomst te willen ontbinden heeft twee bijwerkingen:
1) Bol.com geeft aan dat er een overeenkomst was en daarmee dat de wil tot leveren er was![]()
2) Ontbinden op grond van de AV werkt alleen als de consument had moeten weten dat de prijs onjuist was.
Ik ben van mening dat ieder weldenkend mens had kunnen inzien dat die prijs te mooi was om waar te zijn en het dus duidelijk om een fout ging. Er was geen aanbieding op dat artikel en de laptop was niet dusdanig oud dat deze prijs aannemelijk was.
Iedereen had zien aankomen dat de prijs niet klopte. Sterker nog, dat was de ontstaansreden van dit topic. En nu de deal niet doorgaat, gaat men verongelijkt lopen doen. Bah.
Ik zat er aan te denken om gewoon de code gratis aan iemand te geven, maar sommige schijnen er ook geld voor over te hebben. Voor paar euro mogen ze 'm ook wel hebben
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Waar zie jij bol.com aangeven een overeenkomst te willen ontbinden? In het mailtje zoals ik dat hier in dit topic tegenkwam staat alleen wat over een kennelijke vergissing en annulering van de bestelling. Het hele woord overeenkomst en het woord ontbinding komen daar niet in voor. Ook in artikel 4 van de AV waar ze naar verwijzen staat duidelijk dat zo'n kennelijke fout juist niet tot een bindende overeenkomst leidt.coyote1980 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:03:
[...]
Dat Bol.com aangeeft vanwege een fout de koopovereenkomst te willen ontbinden heeft twee bijwerkingen:
1) Bol.com geeft aan dat er een overeenkomst was en daarmee dat de wil tot leveren er was(*)
Zo zwart/wit als je het stelt is het dus allemaal niet. En aasgier of niet, een prijsactie kun je als Nederlander toch niet laten liggen?
(*) Voor een overeenkomst is namelijk ook de wil tot leveren nodig...
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 03-10-2012 11:21 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb eigenlijk nog niet gelezen of je ze mag "stapelen"Keiichi schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:15:
Heel V&A staat vol met aangeboden en gevraagd bonnen van dit geintje![]()
Ik zat er aan te denken om gewoon de code gratis aan iemand te geven, maar sommige schijnen er ook geld voor over te hebben. Voor paar euro mogen ze 'm ook wel hebben
Als je er dan 15x koopt heb je toch een leuk netbookje voor weinig
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Je hebt gelijk, daar staat het inderdaad niet.Orion84 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:19:
[...]
Waar zie jij bol.com aangeven een overeenkomst te willen ontbinden? In het mailtje zoals ik dat hier in dit topic tegenkwam staat alleen wat over een kennelijke vergissing en annulering van de bestelling. Het hele woord overeenkomst en het woord ontbinding komen daar niet in voor. Ook in artikel 4 van de AV waar ze naar verwijzen staat duidelijk dat zo'n kennelijke fout juist niet tot een bindende overeenkomst leidt.
In de bevestiging van de bestelling staat echter:
Wat de indruk wekt dat er wel degelijk een overeenkomst is.quote: bevestigingsmail bestellingOvereenkomst:
Conform de Algemene Verkoopvoorwaarden, Artikel 5, is bol.com gerechtigd bestellingen te weigeren dan wel bepaalde voorwaarden aan de levering te verbinden, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald.
Maar dat houd wel in dat er kritisch naar alle voorwaarden gekeken wordt door een rechterN3oC schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:09:
[...]
Als 1 onderdeel uit de AV niet klopt houdt dat niet in dat de hele AV ongeldig is!
Ik wil gewoon heel graag een rechtszaak over deze case zien, niet dat ik er zelf enig belang bij heb, maar ik denk dat dit interessante jurisprudentie kan opleveren
Die tekst geeft juist aan dat die bestellingsbevestiging niet per se een bevestiging is van een bindende overeenkomst en dat ze zich het recht voorhouden bestellingen te weigeren. Zie ook de verwijzing naar artikel 5. In de AV staat als allereerste bepaling in artikel 5 dat het tot stand komen van een overeenkomst onder voorbehoud is van de bepalingen in artikel 4.coyote1980 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:34:
[...]
Je hebt gelijk, daar staat het inderdaad niet.
In de bevestiging van de bestelling staat echter:
[...]
Wat de indruk wekt dat er wel degelijk een overeenkomst is.
Ergo we komen weer terug op het punt: is het wel of geen kennelijke fout.Orion84 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:45:
In de AV staat als allereerste bepaling in artikel 5 dat het tot stand komen van een overeenkomst onder voorbehoud is van de bepalingen in artikel 4.
Een kennelijke fout is een fout welke de klant had kunnen herkennen als fout. Door de kortingsbanners en het feit dat het een incourant model betreft vond ik het geen kennelijke fout.
Als jij denkt dat het geen fout van bol.com was maar dat je die laptop echt voor die prijs had kunnen kopen, dan start je toch een rechtszaak tegen bol.coyote1980 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:58:
[...]
Ergo we komen weer terug op het punt: is het wel of geen kennelijke fout.
Een kennelijke fout is een fout welke de klant had kunnen herkennen als fout. Door de kortingsbanners en het feit dat het een incourant model betreft vond ik het geen kennelijke fout.
Dat is de enige manier om de argumenten die jij hebt waarom het wel een echte aanbieding zou zijn kan laten toetsen door de rechter.
Ik probeer gewoon meer te weten te komen over de juridische kant van het verhaal ipv direct het bijltje er bij neer te gooien. En als Bol.com nou ludiek een 20 euro kortingsbon op alle producten verstrekt had, ach, dan was ik er nog blij mee geweest ook. Maar nu komt het gewoon lomp over van "helaas pindakaas, en koop nu maar een te dure laptop bij ons, doen wij net alsof we je een korting geven als compensatie maar ondertussen ben je nog steeds duurder uit dan bij de concullega en verdienen we toch nog ff aan je"...
Ja ik heb deze leuke aanbieding inderdaad besteld
[ Voor 73% gewijzigd door coyote1980 op 03-10-2012 12:08 ]
Dan heb ik inderdaad niks gezegd.
Anoniem: 476393
Hoezo, je wou toch een laptop kopen want je bestelde er toch een?thijssie schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:33:
Beetje waardeloos een bon van 20 euro die je alleen kunt gebruiken voor laptops. Doe het dan zo dat je ze op alle producten kunt gebruiken. Bijna alle laptops zijn bij concurrenten 30 euro goedkoper waardoor je zelfs met die korting nog 10 euro duurder uit bent.
Je hebt zelf aangegeven dat je de intentie hebt om een laptop te kopen (door een laptop te bestellen), Bol geeft je een tegemoedkoming om alsnog een andere laptop te kunnen kopen met iets korting omdat er een foutje in het systeem is gekomen. Dat jij voor alle producten een kortingsbon wil komt bij mij over gewoon zoeken naar een excuus, je was tenslotte niet van plan om de 50 tinten grijs trilogie te kopen (anders had je die ook wel besteld).coyote1980 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:03:
Ik hoef toch geen rechtzaak te starten voor al het onrecht om mij heen?We wonen hier niet in Amerika!
Ik probeer gewoon meer te weten te komen over de juridische kant van het verhaal ipv direct het bijltje er bij neer te gooien. En als Bol.com nou ludiek een 20 euro kortingsbon op alle producten verstrekt had, ach, dan was ik er nog blij mee geweest ook. Maar nu komt het gewoon lomp over van "helaas pindakaas, en koop nu maar een te dure laptop bij ons, doen wij net alsof we je een korting geven als compensatie maar ondertussen ben je nog steeds duurder uit dan bij de concullega en verdienen we toch nog ff aan je"...
Ja ik heb deze leuke aanbieding inderdaad besteld
Ik heb zo'n vermoeden dat je hoe dan ook wel met een excuus zou zijn gekomen, nu is het omdat het alleen geldt op laptops, maar wat was als het voor alles was geweest? Was dan 20 te weinig geweest en had het 25 moeten zijn?

Ik begrijp ook niet helemaal waarom zo veel mensen tevreden zijn met een waardeloze tegoedbon.coyote1980 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:03:
...
Als organisatie volgen ze niet eens fatsoenlijk hun eigen AV op. Laat ze daar ook maar een fatsoenlijk standpunt over innemen.
De klantenservice heeft mijn vraag doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling, welke dat ook moge zijn, en we zien wel waar het schip strand.
Juist doordat mensen extreem misbruik maken van dit soort duidelijke foutjes zal de coulance van bedrijven ook minder worden en de gewone consument treffen die wel een keer pech heeft.
*knip* niet op de man spelen.Iblies schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:43:
[...]
Ik begrijp ook niet helemaal waarom zo veel mensen tevreden zijn met een waardeloze tegoedbon.
Als organisatie volgen ze niet eens fatsoenlijk hun eigen AV op. Laat ze daar ook maar een fatsoenlijk standpunt over innemen.
De klantenservice heeft mijn vraag doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling, welke dat ook moge zijn, en we zien wel waar het schip strand.
[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 03-10-2012 12:47 ]
Ik zou het persoonlijk ook niet doen, maar er zit wel iets in. Een (groot) bedrijf gaat je naar zijn voorwaarden verwijzen en zeggen helaas pindakaas. Maar die voorwaarden zijn ook tweerichtingsverkeer. Nu zeggen ze gewoon, foutje, zullen we niet opnieuw doen.Anoniem: 476393 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:44:
Jammer dat de grote bedrijven geen gemeenschappelijke database maken waarin notoire zeikerds worden opgenomen en uitgesloten.
Juist doordat mensen extreem misbruik maken van dit soort duidelijke foutjes zal de coulance van bedrijven ook minder worden en de gewone consument treffen die wel een keer pech heeft.
Zeg je als klant, foutje zal ik niet opnieuw doen. Dan zeggen zij, helaas pindakaas: voorwaarden, je hebt je er maar aan te houden.
Streng zijn in een richting en laks zijn in een andere. Ik vind het maar vreemd
Oke, hier komt het: de overige laptops zitten in een andere prijsklasse, en zijn zelfs na 20 euro korting nog steeds duurder dan de concullega.N3oC schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:40:
[...]
Je hebt zelf aangegeven dat je de intentie hebt om een laptop te kopen (door een laptop te bestellen), Bol geeft je een tegemoedkoming om alsnog een andere laptop te kunnen kopen met iets korting omdat er een foutje in het systeem is gekomen. Dat jij voor alle producten een kortingsbon wil komt bij mij over gewoon zoeken naar een excuus, je was tenslotte niet van plan om de 50 tinten grijs trilogie te kopen (anders had je die ook wel besteld).
En daarnaast heeft mijn opmerking dat "het leuker was geweest als de bon ook voor andere producten zou gelden" niets te maken met een excuus. Excuus waarvoor overigens? Het is gewoon mijn mening.
Ik ben wel benieuwd hoe jij dat vermoeden bij mij hebt, en wat je daar vervolgens mee bedoelt.Ik heb zo'n vermoeden dat je hoe dan ook wel met een excuus zou zijn gekomen, nu is het omdat het alleen geldt op laptops, maar wat was als het voor alles was geweest? Was dan 20 te weinig geweest en had het 25 moeten zijn?
Verder, waarom kom je met allerlei "als/dan"-constructies. Ik zit hier omdat ik het interessant vindt wat Bol.com hiermee gaat doen. Voor mij is het spel spannender dan de winst.
Is dat een opmerking richting mij?Anoniem: 476393 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:44:
Jammer dat de grote bedrijven geen gemeenschappelijke database maken waarin notoire zeikerds worden opgenomen en uitgesloten.
In mijn optiek leent de casus juist uit om bol.com een plan van aanpak te schrijven voor dergelijke situaties.
Bol.com is helemaal niet consequent geweest in hun handelen. De AV werden daarbij geïnterpreteerd in hun eigen voordeel waarbij je doodleuk de melding krijgt dat je opnieuw moet bestellen maar vervolgens wel met ideal of vooruitbetaling. Als blijkt dat bol onjuist heeft gehandeld dan houd de overeenkomst stand en kun je de leverancier daar aanhouden.
Vervolgens zou bol de overeenkomst opnieuw moeten verbreken wat weer andere interessante materie oplevert.
En voor de goede orde, de laptop is de inzet niet meer, maar laat ze maar leren van hun fouten.
En daarom heb ik bol.com een email gestuurd en hen gewezen op hun eigen algemene voorwaarden. Zoals ik al zei, zij kunnen zich op artikel 4 lid 1 AV beroepen. Prima, maar dan hou ik hen op mijn beurt aan artikel 11 lid 5. Eens kijken hoe men daarop zal reageren.Tarkin schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:52:
[...]
Maar die voorwaarden zijn ook tweerichtingsverkeer.
Optie: de eerste die een incorrecte prijs meldt, krijgt het product voor die prijs. Dat voorkomt dat de link op een forum komt en het product meteen honderden of duizenden keren wordt besteld, en het voorkomt daarmee extra kosten voor Bol.com. Wellicht zorgt het er zelfs voor dat mensen alle producten gaan bekijken in de hoop dat ze iets vinden, en dan alsnog iets tegenkomen wat ze kopen.Iblies schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:35:
In mijn optiek leent de casus juist uit om bol.com een plan van aanpak te schrijven voor dergelijke situaties.
Als het werkelijk zo weinig voorkomt, kan dit ze hooguit enkele laptops per jaar kosten. Lijkt me de kostenbesparing waard!
Plus de manuren voor het controleren van de klikjes vanwege iedereen die continue op die links zit te klikken. Want ja, élke aanbieding bij Bol.com zou zomaar een foutje kunnen zijn... Of wou je er een straf aan hangen wanneer iemand ten onrechte op die link klikt? En wou je ook dat het produkt nadat iemand op zo'n link klikt direct onbestelbaar wordt tot een winkelbeheerder ernaar gekeken heeft?RemcoDelft schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:19:
Als het werkelijk zo weinig voorkomt, kan dit ze hooguit enkele laptops per jaar kosten.
[ Voor 3% gewijzigd door coyote1980 op 03-10-2012 14:38 ]
dat is een verhaal van de kosten en de baten uit te rekenen. Ik kan me voorstellen dat zo'n klein foutje ook wel serieus wat knaken kost. En het is niet de eerste keer.coyote1980 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:38:
[...]
Plus de manuren voor het controleren van de klikjes vanwege iedereen die continue op die links zit te klikken. Want ja, élke aanbieding bij Bol.com zou zomaar een foutje kunnen zijn... Of wou je er een straf aan hangen wanneer iemand ten onrechte op die link klikt? En wou je ook dat het produkt nadat iemand op zo'n link klikt direct onbestelbaar wordt tot een winkelbeheerder ernaar gekeken heeft?
Anoniem: 288692
Wil een overeenkomst tot stand komen, dan moet er sprake zijn van een aanbod en aanvaarding (6:217 BW). De wil van beide partijen moet daarop afgestemd zijn (3:33 BW). De consument kan, in het geval hij door de gegeven omstandigheden redelijkerwijs mocht aannemen dat er wel sprake was van een daarop afgestemde wil, toch nakoming eisen (artikel 3:35 BW).
Dit kan vervolgens worden ingevuld met criteria ontwikkeld in de rechtspraak. In het Otto-arrest is bepaald dat er van een gemiddelde consument moet worden uitgegaan voor de beantwoording van deze vraag. Van een dergelijke consument mag verwacht worden dat hij zich globaal oriënteerd op de prijzen van laptops. Deze zullen, zoals ook al eerder is aangehaald in dit topic, varieren tussen de 500-1000 euro. Hierdoor is een prijs van 92 euro redelijkerwijs incorrect. Hier doet niet aan af dat er op de pagina staat dat er sprake is van paletkorting aangezien dit is verwerkt in het menu, zonder dat er op enige wijze een relatie bestaat met de weergegeven prijs.
In het geval men navraag had gedaan bij bol.com, was er mijns inziens wel sprake van een geldige overeenkomst. Dit valt ook te lezen bij een al wat oude zaak bij de geschillencommissie (https://loket.degeschille...0D-475E-ABF5-2927DF3AF38C). In een zaak waar het ook ging om dergelijk grote kortingsbedragen, heeft de geschillencommissie bepaalt dat de verkoper niet gehouden was aan de overeenkomst (https://loket.degeschille...650-cb9ee2dd876c&cvt=2413). In dit geval had de consument geen navraag gedaan bij de verkoper.
Dat bol.com verwijst naar algemene voorwaarden, is in dit geval niet van belang. Het betreft hier namelijk dwingend recht waar niet van kan worden afgeweken.
Edit:
Vergeten te vermelden dat de algemene voorwaarden, in mijn geval, kunnen worden vernietigd. De voorwaarden dienen namelijk te kunnen worden opgeslagen (6:234 lid 2 BW). Nu heb ik deze eens bekijken en als ik ze opsla, krijg ik dit eruit: http://dump.depth-studios.com/bol.png
Dit is opgeslagen vanuit de print knop wanneer je tijdens te bestelling op de link naar de algemene voorwaarden klikt. Ik kan ze dus wel opslaan (gedeeltelijk), alleen kan ik dus niet scrollen in hetgeen ik geprint heb. Ook als ik het print naar pdf (ik heb hier geen printer), kan ik de rest van de voorwaarden niet lezen en zijn ze derhalve vernietigbaar.
Ik heb ik echter niet getest met een windows machine zodat het resultaat daar anders kan zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 288692 op 03-10-2012 22:57 ]
Boeiende post en verhelderende post, maar het laatste toegevoegde punt vind ik minder sterk. Onderaan de standaardpagina van bol.com staat een link naar de voorwaarden. Volgens mij zie ik de link ook in jouw screenshot: http://www.bol.com/nl/m/v...oopvoorwaarden/index.html. Eenvoudig op te slaan of te printen (dus opslaan).Anoniem: 288692 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:46:
Edit:
Vergeten te vermelden dat de algemene voorwaarden, in mijn geval, kunnen worden vernietigd. De voorwaarden dienen namelijk te kunnen worden opgeslagen (6:234 lid 2 BW). Nu heb ik deze eens bekijken en als ik ze opsla, krijg ik dit eruit: http://dump.depth-studios.com/bol.png
[ Voor 9% gewijzigd door Taigu op 03-10-2012 23:40 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Als ik naar Leidschenhage naar een outlet van een jeanszaak, ga koop ik ook kleding voor 10-25% van de reguliere winkelprijs. Nu is dit niet een op een te vergelijken, maar de laptop is een jaar lang (bij benadering) niet in de prijslijsten voor gekomen, dus zo raar is het niet.
Bijvoorbeeld: Kwantum heeft jaren terug een actie +/- 25% van de retailprijs willen hebben met de, PS2 geloof ik, toen die net uit was. Sony heeft toen via kort geding afgedwongen dat ze de partij (uit een faillissement) terug kochten. Ik zou hem gekocht hebben...
https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8
[ Voor 33% gewijzigd door Taigu op 04-10-2012 00:45 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Anoniem: 471672
En wat betreft die korting, dat is al zo vaak besproken. De banner was globaal op de site, waardoor je redelijkerwijs kunt vermoeden dat er een lijst moet zijn met producten waar die korting op geldt. Als je dan verder kijkt zie je de HP ProBook niet tussen staan en andere laptops maximaal 21% korting hebben, waardoor je redelijkerwijs kunt vermoeden dat 75% korting vreemd is (die ook niet op de productpagina zelf genoemd wordt!). Daardoor is er geen gerechtvaardigd vertrouwen in de prijs meer en hoor je dus te vragen aan de klantenservice of de prijs inderdaad klopt.
En snel bestellen voordat hij op is, ontslaat je niet van je onderzoeksplicht als koper.
Het feit dat er een samenstelling van omstandigheden kan zijn waardoor de prijs aannemelijk is, betekent niet dat je er zonder meer op mag vertrouwen dat de prijs klopt. Alleen als de samenstelling van omstandigheden in de branche vaak voorkomt (bijvoorbeeld 20% korting op een ouder model laptop komt veel voor en bij deze oude model was de prijs 20% lager dan gemiddeld bij de concurrentie) dan kun je spreken van gerechtvaardigd vertrouwen in de juistheid van de prijs.
Laptops en tablets voor amper een kwart van de prijs is zeer zeldzaam te noemen dat als er geen expliciete teksten bij staan die de korting verklaren, dat je er gewoon niet vanuit moet gaan dat het klopt en even moet navragen (voor of na bestelling) of de prijs klopt.
Onjuist quoten blijft misschien lastig, ik noemde het een redelijk vergelijkbaar model. De aangehaalde verschillen rechtvaardigen wat mij betreft niet een verschil in marktwaarde van € 600,-. Of het nu semi-professioneel of professioneel is, het is in ieder geval niet vergelijkbaar met een Pavilion. Wat betreft de 75% kan ik het niet beter verwoorden dan:Johannes77 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:59:
@Taigu het "vergelijkbare type"wat je aanhaald heeft een nieuwere generatie processor, en 4 Gb Ram.Daarnaast zou ik de Probook semiprofessioneel noemen, en de Elitebook professioneel. Gezien de acties bij Bol.com zou ik een prijs van 193-195 reëel gevonden hebben, 75 procent op een laatste prijs van rond de 900.
Anoniem: 288692 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:46:
Hier doet niet aan af dat er op de pagina staat dat er sprake is van paletkorting aangezien dit is verwerkt in het menu, zonder dat er op enige wijze een relatie bestaat met de weergegeven prijs.
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 04-10-2012 09:03 ]
Erg heldere post Nick, thanks
[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 04-10-2012 10:09 . Reden: 2 A4tjes citeren is niet nodig :) ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Dat is inderdaad een discussiepunt. Aangezien tijdens de bestelling expliciet wordt verwezen naar de algemene voorwaarden, mag je er redelijkerwijs van uitgaan dat dat de algemene voorwaarden zijn en je niet verder hoeft te zoeken. Het moet namelijk redelijkerwijs duidelijk zijn dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn op de koopovereenkomst.Taigu schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:34:
[...]
Boeiende post en verhelderende post, maar het laatste toegevoegde punt vind ik minder sterk. Onderaan de standaardpagina van bol.com staat een link naar de voorwaarden. Volgens mij zie ik de link ook in jouw screenshot: http://www.bol.com/nl/m/v...oopvoorwaarden/index.html. Eenvoudig op te slaan of te printen (dus opslaan).
En nogmaals, zelfs een gewone consument kan verder rondkijken op de website. En een consument kan prima andere prijzen opzoeken. Ga ik naar kieskeurig.nl of iets vergelijkbaars zie ik de goedkoopste laptop voor €230 staan voor een netbook, €470 voor een laptop met 15,6" scherm en i5 processor.begintmeta schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 08:46:
kutagh, wat jij over de prijs zou denken is natuurlijk niet noodzakelijk wat de 'normale consument' zou denken. Aangezien je wel moet uitgaan van 'normale consumenten' (of van de daadwerkelijke consument, maar dat is een stuk lastiger) zou ik zeggen dat je eigenlijk quantitatief/qualitatief zou moeten gaan bekijken hoe de 'normale consument' in de concrete situatie die prijs/korting ziet om echt uitspraken te kunnen doen over wat de verwachting ten opzichte van het aanbod van Bol redelijkerwijs zou mogen zijn.
Neem ik de andere laptops op de Bol.com website, staat er duidelijk een van €xxx voor €yyy prijs bij. Dit was niet zo bij de ProBook van wat ik begrepen hebt. Zelfs een leek zou dan moeten zien dat er geen korting is gegeven.
Daarnaast kan een gewone consument prima weten wat normale kortingen zijn, ze krijgen immers heel vaak reclamefolders binnen van bijvoorbeeld de MediaMarkt, Dixons etc etc. Die zullen wel weten dat zelfs op TV's en fototoestellen een korting van meer dan 50% ongebruikelijk is.
Blijft over de 'opa en oma die zelden op internet zitten en nooit de computer reclameblaadjes lezen, net even een laptop gaan kopen voor hun kleindochter die begint met studeren en deze tegenkomen': Er wordt van de consument verwacht dat ze bekend zijn met gangbare prijzen of deze gangbare prijzen opzoeken. Onwetendheid is geen excuus tegenwoordig...
Dat heb ik even gedaan.kutagh schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:25:
[...]
En nogmaals, zelfs een gewone consument kan verder rondkijken op de website.
In de categorie notebooks is dit de goedkoopste laptop. Deze is nu de aanbieding voor 229 euro. Dat is een eee PC, netbook. Dus geen volwaardige laptop.
Hoe kun je dan nog volhouden dat een gemiddelde consument niet doorheeft dat een moderne laptop voor 95 euro waarschijnlijk niet correct is, terwijl hij kan zien dat de goedkoopste laptop op de site in de aanbieding 2,5 keer duurder is?
Nogmaals: Het gaat niet om 'mogelijkheden' maar om situaties waarvan je zonder meer uit kan gaan dat de prijs correct is, gebaseerd op de feiten die je wel hebt, niet gebaseerd op 'als dit en dat, dan zou de prijs correct kunnen zijn'. Wat snap je daar niet aan?coyote1980 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:01:
Omdat het een verouderd model is dat al tijden niet meer aangeboden wordt en dus best als dumppartij (palletvoordeel) ingekocht kon zijn.
Of in andere woorden: Hoeveel kans is het dat het deze situatie is waardoor de prijs aannemelijk is? Bij 5% korting is er 99% kans dat het correct is. Bij 75% op een laptop, die daarna 2,5 keer zo goedkoop is als de goedkoopste van andere laptops, zonder expliciete teksten is de kans 1%.
Daarnaast zei ik net al dat er geen van/voor prijs stond, wat ze bij een dumppartij die ze snel weg willen hebben wel zal staan, noch het feit dat het een verouderd model is en daarom voor zo'n laag prijs weg gaat.
Het enige wat er op die pagina stond was:
- Laptop, specificaties
- Prijs, €95
- Bovenaan staat palletkortingen tot 75%, maar duidelijk gescheiden door de navigatiebalk (Wat dus al de indruk moet wekken dat het niet specifiek aan de pagina verbonden is) en ook overal op de website te zien is.
[ Voor 12% gewijzigd door kutagh op 04-10-2012 12:30 ]
het blijft lastig te begrijpen dat 75% korting helemaal niet van toepassing is op laptops...Taigu schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 08:34:
[...]
Onjuist quoten blijft misschien lastig,
[...]
Het blijft lastig te accepteren dat de meningen hierover verschillen. Er staat een lage prijs en er staat een banner "korting tot 75%". Ergo conclusio 'deze laptop is blijkbaar in de aanbieding'.PcDealer schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:58:
[...]
het blijft lastig te begrijpen dat 75% korting helemaal niet van toepassing is op laptops...
Als je in een fysieke winkel een bord ziet met daarop "korting tot 75%", vallen volgens jou dan alle artikelen daaronder?coyote1980 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 14:57:
[...]
Het blijft lastig te accepteren dat de meningen hierover verschillen. Er staat een lage prijs en er staat een banner "korting tot 75%". Ergo conclusio 'deze laptop is blijkbaar in de aanbieding'.
"Je" hebt een laptop besteld als een impuls aankoop, ik heb nog niemand gezien die zich aan het oriënteren was naar een laptop van max € 100,-. Ik heb de laptop ook besteld met de gedachte dat als hij wordt geleverd voor dat bedrag dan is dat mooi maar als dat niet zo is (waar het alle schijn van had) dan is er ook geen man overboord.
Ik heb zelf geen verstand van laptops, ik zag een i5 staan en normaal formaat scherm en een redelijke harde schijf en een prijs die te mooi is om waar te zijn bij deze combinatie. Toch maar besteld, je weet maar nooit. Ook ik zag de banner "tot 75% korting" staan, heb er niet op geklikt. Meestal geld de maximale korting op rommel die ik sowieso al niet zou kopen, 75% korting helpt daar ook niet bij. Als je dan echt serieus een laptop zoekt en deze had besteld dan zou je toch, al is het achteraf, wel even hebben gekeken of hij bij die aanbiedingen stond. We leven in een tijd waar je altijd even moet kijken naar de bijbehorende pijltjes&sterretjes die verwijzen naar de actievoorwaarden/kleine letters/uitzonderingen etc.
Het slordig van Bol.com dat zo'n fout is gemaakt maar ik zie dat niet als een mogelijkheid om eens te kijken hoe mijn rechtsbijstandsverzekering werkt.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Er zitten hier volgens mij verschillende mensen met verschillende intenties.janvanduschoten schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:02:
Ik snap het probleem nog niet helemaal.
"Je" hebt een laptop besteld als een impuls aankoop, ik heb nog niemand gezien die zich aan het oriënteren was naar een laptop van max € 100,-. Ik heb de laptop ook besteld met de gedachte dat als hij wordt geleverd voor dat bedrag dan is dat mooi maar als dat niet zo is (waar het alle schijn van had) dan is er ook geen man overboord.
Ik heb zelf geen verstand van laptops, ik zag een i5 staan en normaal formaat scherm en een redelijke harde schijf en een prijs die te mooi is om waar te zijn bij deze combinatie. Toch maar besteld, je weet maar nooit. Ook ik zag de banner "tot 75% korting" staan, heb er niet op geklikt. Meestal geld de maximale korting op rommel die ik sowieso al niet zou kopen, 75% korting helpt daar ook niet bij. Als je dan echt serieus een laptop zoekt en deze had besteld dan zou je toch, al is het achteraf, wel even hebben gekeken of hij bij die aanbiedingen stond. We leven in een tijd waar je altijd even moet kijken naar de bijbehorende pijltjes&sterretjes die verwijzen naar de actievoorwaarden/kleine letters/uitzonderingen etc.
Het slordig van Bol.com dat zo'n fout is gemaakt maar ik zie dat niet als een mogelijkheid om eens te kijken hoe mijn rechtsbijstandsverzekering werkt.
Volgens mij hebben we nu een kamp dat de laptop gewoon heeft besteld om te kijken of ze hem krijgen en anders pech, en we hebben een kamp dat dit echt wil misbruiken om zo hun recht te halen (die rechtsbijstand mensen waar je het over hebt zeg maar). Daarnaast hebben we ook gewoon mensen die het interessant vinden om uit te vinden hoe het recht hierover in elkaar steekt.
Punt is dat we nu een beetje vastlopen op het feit of de prijs aannemelijk is, en wordt het verder bemoeilijkt omdat sommige mensen niet objectief hierover denken, maar "hun gelijk" willen halen.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Als ik een laptop zie met een prijssticker 100 euro erop, en er hangen allerlei banners in de winkel met "palletvoordeel" etc. etc. dan koop ik die laptop. Ik bedoel, het is geen laptop waar 400 euro op staat en waar geen 75% korting vanaf is gegaan, dus je metafoor gaat niet op.Anoniem: 288692 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:46:
[...]
Als je in een fysieke winkel een bord ziet met daarop "korting tot 75%", vallen volgens jou dan alle artikelen daaronder?
Ik ga er vanuit dat de prijs bij de artikelen zal kloppen, tenzij het een kennelijke fout betreft.Taigu schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:00:
Aanvullend daarop, op bijvoorbeeld ikea.com en kijkshop.nl staan banners met aanbiedingen, respectievelijk "Nieuwe verlaagde prijs" en "Magazijnopruiming: alles moet weg". Ga je er dan klakkeloos van uit dat dit voor alle producten op de hele site geldt? En ook bij producten waar geen duidelijke van/voor prijs bij staat? Of klik je gewoon op de banner om te zien wat de details...
Er zit een groot schemergebied tussen je rechtsbijstand inschakelen en 'nee' slikken als een bedrijf 'nee' zegt. En geef nou gewoon toe dat het interessant is wat er gebeurt als een bedrijf weerwoord krijgt wanneer ze 'nee' zeggen. En daarmee zeg ik niet dat je je rechtsbijstand erop moet zetten...janvanduschoten schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:02:
Zoals LiquidT_NL aangeeft: we kunnen nog pagina's argumenten herhalen over of de prijs een kennelijke fout is, of dat je als klant kon aannemen dat het een leuk prijsje betrof.
Precies mijn punt. In het geval van bol.com zat er geen sticker op het "product", maar was alleen een banner zichtbaar. Mocht er bijvoorbeeld bij het product hebben gestaan, deze laptop valt onder de 75% kortingsregeling, dan had het er wellicht anders uitgezien.coyote1980 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:48:
[...]
Als ik een laptop zie met een prijssticker 100 euro erop, en er hangen allerlei banners in de winkel met "palletvoordeel" etc. etc. dan koop ik die laptop. Ik bedoel, het is geen laptop waar 400 euro op staat en waar geen 75% korting vanaf is gegaan, dus je metafoor gaat niet op.
Mijn punt is dat als er kortingbanners hangen én de prijs is laag, dat je dan mag aannemen dat dat wel die kortingsprijs zal zijn (mits geen overduidelijke fout, zoals een 1 euro sticker op deze laptop). Als dat precies jouw punt is: mooi.Anoniem: 288692 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 17:40:
[...]
Precies mijn punt. In het geval van bol.com zat er geen sticker op het "product", maar was alleen een banner zichtbaar. Mocht er bijvoorbeeld bij het product hebben gestaan, deze laptop valt onder de 75% kortingsregeling, dan had het er wellicht anders uitgezien.
Dat zijn zaken die volgens mij alleen een rechter kan bepalen. Dus of er moet al een soortgelijke zaak zijn onder het mom van jurisprudentie, of de rechter gaat het dus bepalen voor je. Zaken als "redelijkheid", waar deels sprake van is, doet het recht weinig uitspraak over.Johannes77 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 18:03:
Ik ben het helemaal met jullie eens. Ik vraag me alleen af, als hij 100 Euro duurder was geweest?? En een 75% korting banner boven gestaan had? Was dat niet reëel geweest??? Vergelijkbare EOL Elitebooks staan voor rond de 800 Euro....
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Tot nu toe heb ik niemand horen zeggen dat bij de ProBook expliciet stond dat het van €xxx voor €92,99 was, alleen dat de prijs €92,99 was. Een beetje verder kijken op de Bol.com website bij de palletkortingen en je ziet dat het bij de rest wel staat, zelfs expliciet dat het een palletdeals korting betreft, dan snap je toch wel dat de palletdeals korting niet van toepassing was op de ProBook?
Natuurlijk bestel je snel voordat het voorraad op is maar dat ontslaat je niet van de verplichting om onderzoek te doen bij behoorlijk afwijkende prijzen zonder expliciete teksten. En rondkijken op de Bol.com website naar vergelijkbare aanbiedingen mag wel van de gemiddelde consument verwacht worden.
@Coyote1980: Als op de producten ernaast ook een lage prijs hangt en op dezelfde manier de afprijzing wordt gepresenteerd, ja. Maar als op de afgeprijsde producten een sticker hangt die zegt '45% korting!' en op de laptop niet, dan kun je ervan uit gaan dat het een fout betreft.
Het verbaast me dat dit is gebeurt zonder enige vorm van berichtgeving.
Anyway, ik ga nu de boeken bestellen van mijn cadeaubonnen waarvoor ik maandagochtend in eerste instantie op de website was
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Wij zijn helaas niet in staat om onderstaand(e) artikel(en) uit uw bestelling met bestelnummer 8045063310 te sturen. De leverancier bleek niet in staat om genoemd(e) artikel(en) te leveren. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.
Dat is de reactie die ik vandaag heb ontvangen per email. Waar ik gisteren de email met daarin het beroep op de kennelijke vergissing ontving. En in de tussentijd is de bestelling nog niet geannuleerd. Dus op dit mailtje van vandaag maar eenzelfde reactie gestuurd als gisteren met een beroep op artikel 11 lid 5. Ben benieuwd hoe ze zullen reageren..
Zon reactie is toch stupide van bol.com.Joosie200 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:38:
Geachte heer Joosie200,
Wij zijn helaas niet in staat om onderstaand(e) artikel(en) uit uw bestelling met bestelnummer 8045063310 te sturen. De leverancier bleek niet in staat om genoemd(e) artikel(en) te leveren. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.
Dat is de reactie die ik vandaag heb ontvangen per email. Waar ik gisteren de email met daarin het beroep op de kennelijke vergissing ontving. En in de tussentijd is de bestelling nog niet geannuleerd. Dus op dit mailtje van vandaag maar eenzelfde reactie gestuurd als gisteren met een beroep op artikel 11 lid 5. Ben benieuwd hoe ze zullen reageren..
Iemand in die organisatie is dus nog van mening dat de overeenkomst nog geldig is. En zo zijn er wel meer factoren die niet helemaal door de beugel kunnen, en daar reken ik een mogelijk verkeerd geprijsde laptop niet eens bij.
Ik denk zelf dat als het inderdaad rond de 200 euro was en er een 75% banner is, dat je toch echt wel een kans maakt hoor. De wet is hier niet duidelijk over en stelt voornamelijk dat de prijs aannemelijk moet zijn. In de ongelukkige situatie dat er ergens een banner is van 75% en een prijs van een laptop die ongeveer 800 euro zou kosten zonder die prijsverlaging, is de kans op verwarring echt aannemelijk. Ik snap ook niet waarom iedereen over de plaatsing van een banner begint: vergeet niet dat de gewone consument zonder kennis van websites of HTML een website niet ziet als opgebouwd uit globale vakken en context-specifieke vakken. Voor hun is een webpagina gewoon een webpagina.kutagh schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 19:07:
@Johannes77: Als er nou expliciet bij stond dat het van €799 voor €199 was, met 75% korting, zoals ook op bijvoorbeeld deze laptop 21% korting is, dan is het al een stuk moeilijker te verdedigen dat het een overduidelijke fout betreft.
Tot nu toe heb ik niemand horen zeggen dat bij de ProBook expliciet stond dat het van €xxx voor €92,99 was, alleen dat de prijs €92,99 was. Een beetje verder kijken op de Bol.com website bij de palletkortingen en je ziet dat het bij de rest wel staat, zelfs expliciet dat het een palletdeals korting betreft, dan snap je toch wel dat de palletdeals korting niet van toepassing was op de ProBook?
Natuurlijk bestel je snel voordat het voorraad op is maar dat ontslaat je niet van de verplichting om onderzoek te doen bij behoorlijk afwijkende prijzen zonder expliciete teksten. En rondkijken op de Bol.com website naar vergelijkbare aanbiedingen mag wel van de gemiddelde consument verwacht worden.
Nogmaals, ik blijf er bij dat je toch geen gelijk krijgt en naar de rechter moet. Hij is de enige die de redelijkheid kan interpreteren. Uiteraard verschilt dit dan ook nog eens per rechter.
Het valt mij overigens tegen hij Bol.com omgaat met de communicatie en afhandeling als ik de posts hierboven lees.
De communicatie van bol.com is in mijn geval dus prima geweest.
[ Voor 35% gewijzigd door Bossie op 05-10-2012 11:49 ]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Niks nieuws dus want ze herhalen enkel hun eigen standpunt. En dat terwijl ik hen verzocht zich te houden aan hun eigen algemene voorwaarden. Ik heb in de e-mail die ik had teruggestuurd met geen woord over verdere tegemoetkoming of wat dan ook. Begrijp me goed: dat de boel nu geannuleerd is zal allemaal wel. Het gaat mij nu om het principe dat AV voor zowel de consument als het bedrijf bindend zijn. En dat het bedrijf niet weg kan komen met het inroepen van bepalingen uit de AV die in hun voordeel werken terwijl ze bepalingen uit de AV die in hun nadeel werken links laten liggen.U neemt contact op met de klantenservice over uw geannuleerde bestelling 8045063310. Wij begrijpen dat dit vervelend is.
Deze week heeft bol.com u geinformeerd over het feit dat bovengenoemd artikel op onze website per ongeluk voor een te laag bedrag aangeboden werd, namelijk euro 92,99 in plaats van euro 1092,99. Helaas is hier sprake geweest van een kennelijke vergissing, zoals wij die noemen in artikel 4 van onze Algemene Verkoopvoorwaarden. Bij het aanmaken van een account op bol.com bent u akkoord gegaan met deze algemene voorwaarden. Om deze reden zal het artikel niet worden geleverd en is uw bestelling geannuleerd. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.
Om u tegemoet te komen in deze vergissing is er vanuit bol.com besloten om u een cadeaubon aan te bieden ter waarde van euro 20.00, dit om vanuit onze kant te laten zien dat het hier gaat om een vergissing. We kunnen u hierin helaas niet verder tegemoet komen, omdat het hier een kennelijke vergissing betreft.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Kun je zeggen van: joh, waar maak je je druk om

Let wel, ja bol.com mag best zich beroepen op een beding uit hun eigen AV waardoor ze de bestelling annuleren. Al blijft het discutabel of het wel een vergissing in prijs was (denk eerder vergissing in het gekoppelde EAN-nummer aan het product waarna ze met een aangepaste prijs zo grond zagen zich te beroepen op een kennelijke vergissing in de prijs) Maar dat betekend wat mij betreft nog niet dat je er zo makkelijk mee weg komt door een eventueel beroep op de AV vanuit de consument gewoon te negeren. Enfin, wordt vervolgd
Je geeft de klantenservicemedewerker te veel credit. Standaardantwoord verkeerd aangeklikt door de klantenservice.Iblies schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 22:24:
[...]
Zon reactie is toch stupide van bol.com.
Iemand in die organisatie is dus nog van mening dat de overeenkomst nog geldig is.
Nog een reactie teruggestuurd?Joosie200 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:50:
Niks nieuws dus want ze herhalen enkel hun eigen standpunt. En dat terwijl ik hen verzocht zich te houden aan hun eigen algemene voorwaarden. Ik heb in de e-mail die ik had teruggestuurd met geen woord over verdere tegemoetkoming of wat dan ook. Begrijp me goed: dat de boel nu geannuleerd is zal allemaal wel. Het gaat mij nu om het principe dat AV voor zowel de consument als het bedrijf bindend zijn. En dat het bedrijf niet weg kan komen met het inroepen van bepalingen uit de AV die in hun voordeel werken terwijl ze bepalingen uit de AV die in hun nadeel werken links laten liggen.
Overigens, ik snap het best dat je het doet hoor. Soms vind ik het ook leuk om een beetje vuur aan de schenen te leggen, gewoon eens kijken wat je zelf tegen een reus als bol.com kan doen. Ik zou het kansloos vinden als je het puur doet omdat je die laptop voor 100 euro wil, maar op deze manier, om er echt wat wijzer uit te worden, zal menig tweaker begrip voor hebben!
(2 keer dezelfde "fout" maken in 2 dagen tijd lijkt niet op professioneel/serieus handelen vanuit bol.com of er is sprake van bewust handelen in de vorm van een lokkertje)
Het antwoord was ook een "kennelijke vergissing"...PcDealer schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:54:
[...]
Je geeft de klantenservicemedewerker te veel credit. Standaardantwoord verkeerd aangeklikt door de klantenservice.
Omdat bol.com neem ik aan totaal geen baat erbij heeft klanten te “lokken” om ze vervolgens teleur te stellen. Vervolgens de hele klachtenregen afhandelen en de kans om klanten kwijt te raken e.d. Bol.com is redelijk modern, dus dat zal echt niet met opzet zijn. Ik vraag mij af of dit ook in de zoekresultaten van google naar voren kwam? Want anders is het een beetje loos om mensen te lokken die al op je site zitten.eL_Jay schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:01:
Kan iemand me uitleggen waarom hier geen sprake is van illegale lokkertjes?
(2 keer dezelfde "fout" maken in 2 dagen tijd lijkt niet op professioneel/serieus handelen vanuit bol.com of er is sprake van bewust handelen in de vorm van een lokkertje)
Daarnaast is het heel moeilijk om aan te tonen dat het een illegaal lokkertje is.
De prijs werd ook getoond in de pricewatch, dus was zeker niet alleen zichtbaar voor mensen die al op de bol.com site zaten.LiquidT_NL schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:11:
[...]
Omdat bol.com neem ik aan totaal geen baat erbij heeft klanten te “lokken” om ze vervolgens teleur te stellen. Vervolgens de hele klachtenregen afhandelen en de kans om klanten kwijt te raken e.d. Bol.com is redelijk modern, dus dat zal echt niet met opzet zijn. Ik vraag mij af of dit ook in de zoekresultaten van google naar voren kwam? Want anders is het een beetje loos om mensen te lokken die al op je site zitten.
Daarnaast is het heel moeilijk om aan te tonen dat het een illegaal lokkertje is.
Aha, bedankt voor het ophelderen. Toch denk ik niet dat Bol.com baat heeft bij dit soort "reclame"Orion84 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:30:
[...]
De prijs werd ook getoond in de pricewatch, dus was zeker niet alleen zichtbaar voor mensen die al op de bol.com site zaten.
[ Voor 29% gewijzigd door LiquidT_NL op 05-10-2012 14:33 ]
Dat denk ik ook niet, of je er uiteindelijk voordeel uit trekt lijkt me geen voorwaarde m.b.t. lokkertjes.LiquidT_NL schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:33:
[...]
Toch denk ik niet dat Bol.com baat heeft bij dit soort "reclame"
Daarnaast had ikzelf de site niet bezocht als ik het niet in dit topic had gelezen (overigens niet besteld want ik had geen behoefte aan dergelijke oude meuk + probeer te consuminderen)
Dat maakt het er niet minder om. Je hebt een probleem, maar omdat je verschillende medewerkers hebt komen er verschillende antwoordenPcDealer schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:54:
[...]
Je geeft de klantenservicemedewerker te veel credit. Standaardantwoord verkeerd aangeklikt door de klantenservice.
Overigens kan er een kern van waarheid inzitten, verschillende onderzoekjes bij helpdesks hebben in het verleden aangetoond dat bij specifieke problemen het antwoord niet altijd eenduidig is.
www.consumentenbond.nl/ac...e-voor-Belastingtelefoon/
er zijn dus dus ondertussen drie mails die de ronde doen om de bestelling te annulerenJoosie200 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:38:
Geachte heer Joosie200,
1) kenneliijke vergissing 2) niet kredietwaardig 3) niet leverbaar...
Anoniem: 1263422
Ik ken geen betere service dan van bol. Com
Mijn eerste Huwawei mobiel was iets met geluid niemand kon mij verstaan alleen als ik de speaker aan zette
Zonder enige probleem een hele nieuwe de volgende dag binnen
In nog geen twee weken jah eerlijk waar door een kindje van mijn zoontje uit mijn handen gestoten, ja hoor!!
Glas stuk
Weer gebeld omdat ik garantie erop heb
Weer gelijk
Dag erop een hele nieuwe
Zonder enige problemen
En hoefde niet eerst de oude toe te sturen
Nu een raceauto bed besteld
Omdat mijn zoontje geopereerd werd wilde ik een mooie bed voor hem hebben
Zodat hij in een leuke bed kan liggen
Helaas nog niet binnen
Dit omdat de leverancier nog niet had verstuurd
Heel jammer, maar wacht nu netjes af
Ik vertrouw erop dat bol. Com het gaat oplossen, dat doen ze.
En hartverwarmend dat mijn zoontje nog post van bol. Com had gekregen
Met een kaart beterschap erop met daarbij een leuke kleurboek
Ik heb vaker besteld bij bol. Com
Nog niet eens problemen met hun gehad
En goede adviezen gehad
Mvg
W
Dit topic is gesloten.
~[html]Blijf serieus en on-topic, anders gaat dit topic op slot, net zoals het vorige topic. De eerste de beste die hier de boel op stelten denkt te moeten zetten kan op een weekje vakantie rekenen.
Don't feed the trolls, maak a.u.b. een TR aan als mensen zich hier misdragen.
Vraag en aanbod van kortingscodes is hier niet gewenst. Aanbod (dus <ins>niet</ins> vraag) van codes kan in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1512627">Algemeen korting en aanbiedingen topic - deel 2</a>.~[/html]