[NBBG] multimedia / betaalbare gamingnotebook Oktober 2012

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

[NBBG] multimedia / betaalbare gamingnotebook Oktober 2012

In de linkerhoek, kostende €1200, een multimedia anex gamenotebook. Dit keer zijn we op zoek naar een mooie notebook met grafische pracht. In dit segment krijgen features als een backlit toetsenbord, blu-ray en een snelle CPU of SSD bonuspunten.
kandidaten
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH i5
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH i7 SSD
De Y580 mag niet ontbreken. Deze laptop GTX 660m, een backlit toetsenbord, en verder weinig design flaws. Bovendien kan je hem door het handzame formaat makkelijk meenemen. Een mogelijk minpunt zou het glossy scherm kunnen zijn. Maar dat is afhankelijk van de persoonlijke voorkeur. De leverbaarheid van de versie met i7 en SSD is op moment van spreken helaas bagger.

Asus heeft als concurrent de pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL. De grafische kaart is minder dan die in de Y580 maar de bouwkwaliteit lijkt (met nadruk op lijkt. Concrete bronnen zijn welkom) iets beter. Een groot nadeel van de N56 is het gerookgordijn met specificaties: krijg ik een samsung of LG scherm, een intel of altheros wifi kaart en een backlit toetsenbord of niet? Vooral niet aan mij vragen...

Asus heeft ook de N76. De vorige keer is er gekozen voor deze laptop in plaats van de inspiron 17R SE. Al zijn de verschillen niet groot. Ondertussen van mening veranderd of nooit mee eens geweest? (:+) Kom binnen.

Ten slotte hebben we de echte gamenotebooks. We hebben de bekende MSI en medion barebones met GTX 670 of 570m. Interessanter is echter de GX60. Deze laptop is uitgerust met een HD 7970m en kost een whooping €1000. Ik zie 2 knelpunten: hij is nog niet beschikbaar in nederland, en ik weiger een laptop met HD 7970m aan te raden die niet de M17x is vanwege die driver onzin. comment op anandtech verwoord goed de vooruitgang sinds januari. Of beter het gebrek daar aan.

Input? Laat het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
daarbij is het gokken wat voor scherm er in de GX60 zit?
het scherm is alle vorige msi game books was om te huilen.

ideapad vind ik een ERG mooi apparaat!
wat mij betreft een no-brainer in dit segment/budget

tenzij er dus een goed scherm en dito driver is voor de msi

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van het scherm wat er in de GT60 notebookcheck zit wordt in inderdaad niet heel erg blij... Dat wordt nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Ik begrijp niet waarom MSI zo'n magere CPU als de A10 in haar GX60 doet. Die hoort daar gewoon niet in thuis. Enkele bronnen om dit te bevestigen:

Techradar:
Relieved as we are by the CPU performance of the AMD A10-4600M, this first showing suggests the revised Piledriver architecture isn't going to put the frighteners up Intel in a broad sense. AMD needs a fundamentally new architecture to achieve that.

Bron: http://www.techradar.com/...iew/page:4#articleContent

Anandtech:
Obviously, Intel’s quad-core Ivy Bridge is a beast when it comes to performance, but it’s a 45W beast that costs over $300 just for the CPU. We’ll have to wait for dual-core Ivy Bridge to see exactly how Intel’s latest stacks up against AMD, but if you remember the Llano vs. Sandy Bridge comparisons it looks like we’re in for more of the same. Intel continues to offer superior CPU performance, and even their Sandy Bridge ULV processors can often surpass Llano and Trinity. In the overall PCMark 7 metric, Trinity ends up being 20% faster than a Llano A8-3500M laptop, while Intel’s midrange i5-2410M posts a similar 25% lead on Trinity. Outside of the SSD, we’d expect Trinity and the Vostro V131 to both sell for around $600 as equipped.

Bron: http://www.anandtech.com/...view-a10-4600m-a-new-hope

For those who are interested in more than just the bottom line, as usual the best laptop for you may not be the best laptop for everyone. Trinity in a 14” form factor like our prototype would make for a great laptop to lug around campus for a few years. It would be fast enough for most tasks, small enough to not break your back, battery life would be long enough to last through a full day of classes, and the price would be low enough to not break your bank. And if mom and dad are footing the bill, you even get to disguise the fact that it’s a gaming capable laptop by not having a discrete GPU specifically called out on the features list. On the other hand, if you’re after a higher performance laptop or you want a “real” gaming system—something that can hand high detail settings at 1600x900 for instance—your best bet continues to be laptops with an Intel CPU and a discrete GPU from NVIDIA, at least of the GT 640M level—I’d say AMD GPUs as well, but I’m still waiting for a better switchable graphics solution.

Bron: http://www.anandtech.com/...ew-a10-4600m-a-new-hope/9

Samengevat: die A10 is zeker leuk voor ultrabooks of een allround basisnotebook, maar hoort gewoon niet thuis tussen het i5 en i7 CPU geweld van Intel in de multimediakrachtpatsers- en gamenotebooks.

De Y580 is hier toch echt de onbetwiste winnaar lijkt me. Uitstekende gameperfomance met de GTX660M, als enige laptop een meegeleverde SSD, een blurayspeler, 1TB opslag, backlit keyboard, glossy doch relatief zeer goed scherm. Mét uitstekende drivers. En dat in een 15" behuizing met een zeer goede accuduur.

De N56VZ is wellicht wat goedkoper, maar moet het dan doen zonder SSD en backlitkeyboard, mindere accuduur en een grote bak bloatware. Out of the box, voor de niet-tweakers is de Y580 de beste keuze als in ieder geval enige portabilty ook nog een rol speelt, want een 17" 17R SE is ook een mooie optie, maar is eveneens zonder SSD. En het is een 17", groot, zwaar, minder accuduur.

De N76VZ is gewoon te duur in vergelijking met de 17R SE, dus die valt sowieso al af.

De GX60 valt af vanwege driver issues en de magere A10 CPU. Tevens geen SSD. Vrezen voor een slecht scherm en de rest moeten we nog maar afwachten. De verdere Medion- en MSI-notebooks zijn weer een stuk minder portable, vaak duurder en presteren marginaal beter dan de Y580.

Met andere woorden: ik denk dat je in dit segment niet om de Y580 heen kunt. Maar dat blijkt natuurlijk ook wel uit mijn review...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik deze bron al had geplaatst, niet dus.
Verwijderd in "nieuwe gamelaptop voor €1150,- max"
De A10 is zeker traag, maar het is ook zeker beter om mee te gamen dan de Y580. Mits de drivers het goed doen, en daar heb ik op korte termijn weinig vertrouwen in.

En de GT60 heeft nochtans een vrij acceptabele accuduur van 4 (surfen) tot 6 uur (compleet idle) aldus notebookcheck. Al doet de Y580 dat beter.
De N76VZ is gewoon te duur in vergelijking met de 17R SE, dus die valt sowieso al af.
Dat vind ik niet. De inspiron is zeker goedkoper, maar heeft ook een paar behoorlijk grote nadelen. De asus is duurder, maar je krijgt ook meer. Al is het prijsverschil nu groter dan voorheen. Over het algemeen raad ik wel altijd de inspiron aan omdat die met kortingsbonnen simpelweg veel goedkoper is. (en €1200 is sowieso een pijnlijk prijspunt vanwege de gruwelijke prijsstelling van de M17x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:07:
Ik dacht dat ik deze bron al had geplaatst, niet dus.
Verwijderd in "nieuwe gamelaptop voor €1150,- max"
De A10 is zeker traag, maar het is ook zeker beter om mee te gamen dan de Y580. Mits de drivers het goed doen, en daar heb ik op korte termijn weinig vertrouwen in.

En de GT60 heeft nochtans een vrij acceptabele accuduur van 4 (surfen) tot 6 uur (compleet idle) aldus notebookcheck. Al doet de Y580 dat beter.
Het staat buiten kijf dat de gamingperformance beter zal zijn (mits goede drivers). Dat was mijn punt ook helemaal niet, mijn punt was dat de CPU gewoon mager is. Voor de diehard gamer die een betaalbare gamenotebook zoekt is het natuurlijk beter dan de Y580, maar die zou ik sowieso al liever de M17x aanraden. Het gaat erom dat de allround user, waar deze laptops voor gemaakt zijn, met de quad core i7 CPU véél beter aan zijn trekken komt dan met de AMD-A10. Hij kan niet eens een Sandy i5 bijbenen en is maar weinig sneller dan een i3. Dat hoort gewoon niet thuis in dit segment.
Dat vind ik niet. De inspiron is zeker goedkoper, maar heeft ook een paar behoorlijk grote nadelen. De asus is duurder, maar je krijgt ook meer. Al is het prijsverschil nu groter dan voorheen. Over het algemeen raad ik wel altijd de inspiron aan omdat die met kortingsbonnen simpelweg veel goedkoper is. (en €1200 is sowieso een pijnlijk prijspunt vanwege de gruwelijke prijsstelling van de M17x)
Hoeveel meer krijg je dan precies? Zeker met de kortingsbonnen is de 17R SE simpelweg véél goedkoper dan de N76VZ. Ik zie geen overtuigende pluspunten ten opzichte van de 17R SE die de meerprijs van de Asus rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je krijgt betere bouwkwaliteit. Je krijgt betere accuduur. Je krijgt betere speakers. Je krijgt 2 jaar garantie (discutabel) en gaat langer mee op de accu. En het belangrijkste punt: de inspiron mist gigabit ethernet. Blu-ray krijg je erbij. En een 2e harde schijf (die iedere tweaker meteen vervangt voor een SSD, maar toch).

De inspiron heeft betere graka en.. dat is het ongeveer. Al geef ik de inspiron een punt extra vanwege het touchpad: clickpads zijn ruk, en het touchpad is haast het enige goede kenmerk dat nog over is van de oude XPS lijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Met die accuduur kan ik het niet helemaal eens zijn. Het is natuurlijk maar de vraag hoe je hem precies gebruikt en waar je de meeste waarde aan hecht, maar met de verdeelsleutel zoals te zien in dit prachtige Excelbestandje heeft de 17R SE maar 5% minder batterijduur bij gemiddeld gebruik. Verwaarloosbaar. Ga je film kijken, dan ga je wel wat meer hinder ondervinden, maar met de N56 kan dat ook wel eens lastig worden bij een extra lange film. De Y580 is verder heer en meester op accuduur.

Alle info in de sheet is gebaseerd op de notebookcheck reviews van alledrie de laptops.

Het scherm van de 17R SE lijkt mij ook beter dan de N76VZ, dus buiten de graka lijkt mij dat ook een pluspunt. De andere punten die je hebt genoemd vind ik niet bijzonder zwaar wegen, behalve bouwkwaliteit.

De N76VZ is de betere keuze an sich, maar prijs/prestatiegewijs geeft de 17R SE méér waarde voor je geld. In mijn ogen. :+

Verwijderd

Topicstarter
Omni schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:28:
Met die accuduur kan ik het niet helemaal eens zijn. Het is natuurlijk maar de vraag hoe je hem precies gebruikt en waar je de meeste waarde aan hecht, maar met de verdeelsleutel zoals te zien in dit prachtige Excelbestandje heeft de 17R SE maar 5% minder batterijduur bij gemiddeld gebruik. Verwaarloosbaar. Ga je film kijken, dan ga je wel wat meer hinder ondervinden, maar met de N56 kan dat ook wel eens lastig worden bij een extra lange film. De Y580 is verder heer en meester op accuduur.
Hmm dat kan best kloppen. Misschien haal ik de accuduur van de normale 17R SE door de war met de 3D versie.
Het scherm van de 17R SE lijkt mij ook beter dan de N76VZ, dus buiten de graka lijkt mij dat ook een pluspunt. De andere punten die je hebt genoemd vind ik niet bijzonder zwaar wegen, behalve bouwkwaliteit.
Het scherm op de inspiron is niet bepaald schokkend beter. Wel iets.
De N76VZ is de betere keuze an sich, maar prijs/prestatiegewijs geeft de 17R SE méér waarde voor je geld. In mijn ogen. :+
Het is maar hoe je het bekijkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorpse
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 13:50
Binnenkort wilt mijn broertje een gamingnotebook aanschaffen dus deze Best Buy Guide komt heel goed uit. Ben toch ook wel benieuwd naar mooie "alternatieve" notebooks zonder blu-ray en SSD welke de prijs hopelijk zullen drukken tot rond de €800/900?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Dorpse schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:41:
Binnenkort wilt mijn broertje een gamingnotebook aanschaffen dus deze Best Buy Guide komt heel goed uit. Ben toch ook wel benieuwd naar mooie "alternatieve" notebooks zonder blu-ray en SSD welke de prijs hopelijk zullen drukken tot rond de €800/900?
Daar heb je deze voor: pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH

Staat ook in de OP!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:22
Hoe is eingelijk de kwaliteit van de nieuwe lenovo's?
aangezien ze eerder eingelijk alleen op de zakelijke hun laptops verkochten en sinds ze medion overgenomen hebben opeens goedkope laptops bouwen voor de consument.

heb namelijk nu meer het gevoel dat het medion laptops zijn met een lenovo merk erop?

Verwijderd

Topicstarter
Lenovo maakt al heel lang consumentenlaptops. Sterker nog, lenovo is van oudsher een consumentenmerk, die later de laptoptak van IBm heeft overgenomen. Daarnaast is medion ook niet zo slecht..

• Doler
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-04-2022
Gisteren de pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH i7 SSD aangeschaft. Tot nu toe bevalt hij prima en voldoet hij aan in de reviews geschetste beschrijvingen :). Oja, eerste keer dat ik een laptop heb met keyboard verlichting, nice! ;)

Één spel tot nu toe gespeeld, world of tanks, maar voor decent FPS moet ik toch op medium grafics spelen, maar ligt voor deel ook aan het spel, wordt bij de eerste volgende update hopelijk wat verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn een paar weken verder. Ik vind grotendeels nog steeds dat de N56 de beste all-rounder is. De Y580 i7 zou an sich beter zijn, met name door de SSD, maar niet leverbaar.

Ik zou gaan voor:
pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL

En alternatieven. In no particulair order.
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH (evt op 1 als iemand mij weet te overtuigen. Ik vind de i7 belangrijker dan de wat betere grafische kaart)

• inspiron 17R SE als goedkoper, krachtiger logger alternatief voor de N56. Al is-ie alleen goedkoper met de kortingsbonnen.

• Een derde alternatief waar ik nog niet uit ben. Ik vind het onzin om iets met GTX 670m aan te raden als we toch de Y580 hebben. En zo goed is de budget MSI barebone niet. pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T1023V (i7, 1080p, GT 630m) of pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1023V (i7, 1080p, GT650m, 2x HDD, leverbaarheid slecht).

Vrijdag, of zelfs donderdag al moet het artikel in queue moeten staan. We hebben dus nog enkele dagen om te beslissen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZepStyle
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik heb niet uitgerekend hoeveel de inspiron wordt met korting maar dit lijkt mij ook een mooi goedkoper alternatief:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Z580-M81DFMH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die heeft een slecht 1080p scherm (en de inspiron is, met snellere GPU, €100 goedkoper als je kortingsbonnen toepast). Of een stuk duurder zonder.

Maar een 1080p scherm is toch echt wel een feature die je moet hebben in dit segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asskicker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-08 17:38
Ik zie hier hele goede laptops staan, maar ik ben voor iemand aan het zoeken die een 17 inch wil. Maar daarvoor ben je eigenlijk zo goed als gelimiteerd tot Dell (Inspiron 17R SE), van Asus en Lenovo vind ik eigenlijk geen 17 inch versies...

Nog andere suggesties voor 17 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nope. De inspiron is nogal alleen in het segment. Pas als je bereid bent heel veel meer uit te geven krijg je meer opties, namelijk de M17x (a €1514 met HD 7970m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asskicker
  • Laatst online: 19-08 17:38
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:59:
Nope. De inspiron is nogal alleen in het segment. Pas als je bereid bent heel veel meer uit te geven krijg je meer opties, namelijk de M17x (a €1514 met HD 7970m).
Dat dacht ik ook al, toch bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmarv
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-03 15:43
Ik zit op dit moment erg te twijfelen tussen de 2 Lenovo Y580 modellen. Ik wil graag "moderne" games gaan spelen (kom nu niet verder dan GTA San Andreas op mijn Laptop)

(de N56VZ vervalt vanwege de lagere GPU)

Optie 1 (+/- €1020 in totaal)
LMH versie met i5-3210M 2,5GHz 3,1turbo en 750GB 7200rpm HDD (+ een lege mSATA aansluiting).
+zelf een Samsung 830 128GB toevoegen en de HDD in een caddy te stoppen.

Optie 2 (€1099):
CMH versie met i7-3610QM 2,3GHz 3,3 turbo, 1TB 5400rpm + 64GB SSD caching schijf (mSATA)

Blue-ray heb ik geen interesse in als extra.

Het enige vraagstuk voor mij is eigenlijk: i5 vs i7.
Volgens mij (noob) heb ik de i7-3610QM niet nodig om lekker te kunnen gamen en is de i5-3210M meer dan capabel.
Is dat waar of niet? (verder ben ik een basic gebruiker die ook knipt en plakt in z'n GoPro filmpjes)

(beter stel ik de vraag nu WEL in het goede topic, want m'n vorige reactie werd niet gewaardeerd, terwijl ik toch echt dacht dat ik juist wel goed zat....)

[ Voor 3% gewijzigd door madmarv op 23-09-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:09:
We zijn een paar weken verder. Ik vind grotendeels nog steeds dat de N56 de beste all-rounder is. De Y580 i7 zou an sich beter zijn, met name door de SSD, maar niet leverbaar.

Ik zou gaan voor:
pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL

En alternatieven. In no particulair order.
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH (evt op 1 als iemand mij weet te overtuigen. Ik vind de i7 belangrijker dan de wat betere grafische kaart)

• inspiron 17R SE als goedkoper, krachtiger logger alternatief voor de N56. Al is-ie alleen goedkoper met de kortingsbonnen.

• Een derde alternatief waar ik nog niet uit ben. Ik vind het onzin om iets met GTX 670m aan te raden als we toch de Y580 hebben. En zo goed is de budget MSI barebone niet. pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T1023V (i7, 1080p, GT 630m) of pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1023V (i7, 1080p, GT650m, 2x HDD, leverbaarheid slecht).

Vrijdag, of zelfs donderdag al moet het artikel in queue moeten staan. We hebben dus nog enkele dagen om te beslissen.
Je spreekt jezelf verschillende keren tegen en je lijkt je niet bewust te zijn van de criteria die je vooraf hebt opgesteld wat een goede multimeda/betaalbare gamenotebook maakt.

Allemaal uit de OP:
Een mooie notebook
Uiterlijkheden zijn persoonlijk
grafische pracht
De Y580 heeft het beste scherm qua beeldkwaliteit en beeldhoeken. Dat het glossy is, is een persoonlijke voorkeur. Ook heeft de Y580 de beste videokaart met de GTX660M GDDR5.
Features die bonuspunten krijgen:
een backlit toetsenbord
bluray
snelle CPU of SSD
De Y580 heeft een backlit toetsenbord. De N56 van de campusshop niet. Niet iedere N56 bovendien.
De Y580 heeft bluray. De N56 van de campusshop niet.
De Y580 heeft een SSD. Geen enkele N56 heeft een SSD.

Buiten al deze punten heeft de Y580 ook een opmerkelijk betere accuduur.

Als we het over al deze criteria en bonuspunten, kom je dan alleen omwille van de slechte leverbaarheid uit bij de N56? Sinds wanneer is leverbaarheid een dealbreaker in (N)BBG's?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=EfftkWG9eMg]

Dat is hetzelfde als bij een dealer staan die 2 nieuwe auto's verkoopt. Een Fiat Panda en een BMW 5-serie. De 5-serie is de Panda compleet de baas, maar hij is momenteel uitverkocht. Er wordt binnenkort een nieuwe levering verwacht. Wijs mij de gek aan die dan de Panda koopt.

Het is een Best-Buy-Guide, waarin leverbaarheid alléén een dealbreaker hoort te zijn als de laptop EOL is en totaal niet meer leverbaar is. Vanzelfsprekend. Dit is echter niet het geval.

Derhalve behoort de Y580 deze categorie mijns inziens glansrijk binnen te halen, met in het artikel de kanttekening dat hij momenteel kampt met slechte leverbaarheid. Wat overigens ook het geval is met vele versies van de N56.

Nr. 2 is voor mij nog steeds de 17R SE, want goedkoop, meer grafische pracht, goed scherm, backlit keyboard.

Nr. 3 is pas de N56.

Laten we het houden bij de vastgestelde beoordelingscritera, is een goede samenvatting van mijn statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

madmarv schreef op zondag 23 september 2012 @ 22:37:
Ik zit op dit moment erg te twijfelen tussen de 2 Lenovo Y580 modellen. Ik wil graag "moderne" games gaan spelen (kom nu niet verder dan GTA San Andreas op mijn Laptop)

(de N56VZ vervalt vanwege de lagere GPU)

Optie 1 (+/- €1020 in totaal)
LMH versie met i5-3210M 2,5GHz 3,1turbo en 750GB 7200rpm HDD (+ een lege mSATA aansluiting).
+zelf een Samsung 830 128GB toevoegen en de HDD in een caddy te stoppen.

Optie 2 (€1099):
CMH versie met i7-3610QM 2,3GHz 3,3 turbo, 1TB 5400rpm + 64GB SSD caching schijf (mSATA)

Blue-ray heb ik geen interesse in als extra.

Het enige vraagstuk voor mij is eigenlijk: i5 vs i7.
Volgens mij (noob) heb ik de i7-3610QM niet nodig om lekker te kunnen gamen en is de i5-3210M meer dan capabel.
Is dat waar of niet? (verder ben ik een basic gebruiker die ook knipt en plakt in z'n GoPro filmpjes)

(beter stel ik de vraag nu WEL in het goede topic, want m'n vorige reactie werd niet gewaardeerd, terwijl ik toch echt dacht dat ik juist wel goed zat....)
Het ligt aan de games die je gaat spelen, maar de meeste hedendaagse games hebben geen consequent significante prestatiewinst met een i7. De GPU is nog altijd in de meeste games veruit het belangrijkste onderdeel, en dat zal waarschijnlijk voorlopig zo blijven.

Conclusie: de LMH met i5 zal volstaan, ja.

Overigens is het nog steeds het verkeerde topic, want voor aanschadvies dien je een eigen topic te maken naar de beleidsregels, maar ach, ik ben niet de beleidsmaker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omni schreef op maandag 24 september 2012 @ 00:04:
Als we het over al deze criteria en bonuspunten, kom je dan alleen omwille van de slechte leverbaarheid uit bij de N56? Sinds wanneer is leverbaarheid een dealbreaker in (N)BBG's?
De Y580 met i7 is *niet* leverbaar. Al weken niet. Als je een goede bron vind dat hij volgende week weer volop leverbaar is, dan hoor ik het graag. Maar ik weet zeker dat de redactie geen notebook gaat aanraden die niet leverbaar is. Ik maak immers niet de beslissing.
Derhalve behoort de Y580 deze categorie mijns inziens glansrijk binnen te halen, met in het artikel de kanttekning dat hij momenteel kampt met slechte leverbaarheid. Wat overigens ook het geval is met vele versies van de N56.
De N56-campusshop is altijd goed leverbaar geweest. Ik vind dat de N56 een klein streepje voor heeft op de Y580 met i5. Met name vanwege de i7, maar slechts een klein streepje.
Dat is hetzelfde als bij een dealer staan die 2 nieuwe auto's verkoopt. Een Fiat Panda en een BMW 5-serie. De 5-serie is de Panda compleet de baas, maar hij is momenteel uitverkocht. Er wordt binnenkort een nieuwe levering verwacht. Wijs mij de gek aan die dan de Panda koopt.
Dan mag ik ook even ranten hoor: Waarom geen kortingsbonnen in de NBBG, duizend bommen en granaten :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Ik heb de Y580 met i7 afgelopen vrijdag nog gekocht bij Paradigit. In de Pricewatch staat hij idd niet als leverbaar, maar ze hebben 'm bij Paradigit wel op voorraad bij sommige winkels (vreemd genoeg kun je 'm niet via de website bestellen).

Heb er € 1099 voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.paradigit.nl/p...1tb/59341529/default.aspx
Paradigit meldt:
Levertijd:
Op dit moment niet beschikbaar
En bij afhalen: ik heb even vluchtig gekeken, er zijn nog 9 winkels met exact 1 exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 09:30:
http://www.paradigit.nl/p...1tb/59341529/default.aspx
Paradigit meldt:
[...]

En bij afhalen: ik heb even vluchtig gekeken, er zijn nog 9 winkels met exact 1 exemplaar.
Dus dan moet je er als de kippen bij zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparda
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08-2019
En nu is ie zelfs helemaal uit de handel genomen zo blijkt. Waarschijnlijk hetzelfde verhaal als de N56VZ die Asus zeer beperkt levert om "opnieuw uit te brengen" eind oktober, maar dan met Win8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
sparda schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:08:
En nu is ie zelfs helemaal uit de handel genomen zo blijkt. Waarschijnlijk hetzelfde verhaal als de N56VZ die Asus zeer beperkt levert om "opnieuw uit te brengen" eind oktober, maar dan met Win8...
Nou ik ben blij dat ik 'm nog te pakken heb gehad met een Win 7 licentie. Ik vind zelf, persoonlijk, Windows 8 een gedrocht van een besturingssysteem om te gebruiken met toetsenbord en muis. Voor een touchscreen, daarentegen, lijkt Windows 8 me perfect overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmarv
Ik ben toch benieuwd waarom iedereen praat over de i7 versie en dat de i5 versie links blijft liggen.
Naar mijn idee is de i5 versie toch echt een stuk interessanter.
Ik denk dat het hebben van een i7 vet overrated is. Daarnaast is de SSD in de i7 versie slechts een caching schijfje met 64MB (en wie wil er nou per sé een blu-ray?)... Kan je beter de i5 versie kopen en een mSata 128mb toevoegen (werkt dan niet als caching schijf) of een SATA3 128GB en de HDD in een caddy proppen. Dan heb je 65 euro in je zak om een toffe game voor te kopen ;) óf om de netwerkkaart te vervangen voor een dual channel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
madmarv schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:17:
Ik ben toch benieuwd waarom iedereen praat over de i7 versie en dat de i5 versie links blijft liggen.
Naar mijn idee is de i5 versie toch echt een stuk interessanter.
Ik denk dat het hebben van een i7 vet overrated is. Daarnaast is de SSD in de i7 versie slechts een caching schijfje met 64MB (en wie wil er nou per sé een blu-ray?)... Kan je beter de i5 versie kopen en een mSata 128mb toevoegen (werkt dan niet als caching schijf) of een SATA3 128GB en de HDD in een caddy proppen. Dan heb je 65 euro in je zak om een toffe game voor te kopen ;) óf om de netwerkkaart te vervangen voor een dual channel ofzo.
Tja, daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik heb ook een hele tijd de i5 zitten overwegen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de i7 omdat de extra rekenkracht mij wel van pas komt omdat ik regelmatig grote RAW bestanden omzet (doe aan fotobewerking) en dan gaat het allemaal wel wat sneller met een quadcore.

Maar als je primaire doel het spelen van games is, dan is een i7 wellicht overkill, en kan je beter voor een i5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmarv
Het is idd maar net hoe je het bekijkt.
Ik kijk het vanuit een gamers oogpunt (met beperkt budget), dan zou die i5 moeten volstaan.
Als je het kijkt vanuit video bewerken / autoCAD o.i.d. is zo'n i7 toch wel weer lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Laatst online: 19-03 21:48
In het kader van betaalbare 17" , is dit misschien wat?

pricewatch: Acer Aspire V3-771G-53218G75Maii

- Full HD
- 3th gen i5
- nVidia GT650M
- 8GB ram / 750GB hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet, Ik denk dat de inspiron een veiligere keuze is, maar het scheelt (zonder kortingsbonnen) best in de prijs. En zo goed is de inspiron niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:58
@madmarv in de i7 versie zit een SSD van 64GB, ruim voldoende voor het OS en de gebruikelijke Office en media applicaties. En de i7 kan in bepaalde spellen toch een verschil maken, bijvoorbeeld Battlefield3. Blu-Ray is luxe, maar voor de mensen met een filmcollectie natuurlijk leuk.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmarv
@Millert:
Die 64GB SSD is een caching disk. Ik weet niet zo heel goed wat dit betekend, maar wat ik wel gelezen heb is dat je deze schijf niet zelf kunt benaderen vanuit je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmarv
Inmiddels gelezen dat het wel kan ;)

Mijn plan is inmiddels gewijzigd.
Ik ga deze week de i5 versie halen en ga daar een mSATA Crucial m4 128GB aan toe voegen.
Het gedoe met de Samsung 830 + HDDCaddy + dvd behuizing is toch een stuk duurder (€44).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Prima keuze ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmarv
Nu nog kijken of ik een deal kan maken. Heb ook nog een printer nodig namelijk :)

Verwijderd

madmarv schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:49:
Ik ga deze week de i5 versie halen en ga daar een mSATA Crucial m4 128GB aan toe voegen.
Is het mogelijk om die mSATA SSD er als extra station bij te plaatsen, dus zonder het cd/dvd station op te offeren en met behoud van de huidige harddisk?

• Sakete
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 13:53:
[...]

Is het mogelijk om die mSATA SSD er als extra station bij te plaatsen, dus zonder het cd/dvd station op te offeren en met behoud van de huidige harddisk?
Nope, helemaal niet moeilijk. Er is gewoon een mSATA poort waar je 'm zo insteekt. Alleen ff de onderkant van de laptop openschroeven en dan de SSD erin stoppen. Ga vanavond m'n 64GB ssd omruilen voor de 256GB die ik vandaag ontvangen heb en dan clean-install van Win7 doen.

Verwijderd

@Sakete: in je eerdere post zie ik dat je de I7 versie hebt. Zelf wil ik voor de I5 gaan maar die heeft standaard dus geen SSD.

Vandaag was ik in een computerwinkel om de Y580 met I5 te gaan bekijken/kopen. Ik vroeg of het mogelijk is om een SSD in te bouwen, en ze vertelden mij dat dit alleen kon als je het optische station opoffert vanwege de ruimte. Ze vertelden ook dat de I7 een hybride drive heeft (HD en SSD in 1 (?)). Die zal de I5 dan niet hebben, gok ik. Weet je zeker dat het bij de I5 versie dan nog steeds mogelijk is om er een SSD bij te plaatsen?

• Sakete
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 14:52:
@Sakete: in je eerdere post zie ik dat je de I7 versie hebt. Zelf wil ik voor de I5 gaan maar die heeft standaard dus geen SSD.

Vandaag was ik in een computerwinkel om de Y580 met I5 te gaan bekijken/kopen. Ik vroeg of het mogelijk is om een SSD in te bouwen, en ze vertelden mij dat dit alleen kon als je het optische station opoffert vanwege de ruimte. Ze vertelden ook dat de I7 een hybride drive heeft (HD en SSD in 1 (?)). Die zal de I5 dan niet hebben, gok ik. Weet je zeker dat het bij de I5 versie dan nog steeds mogelijk is om er een SSD bij te plaatsen?
Nou 100% zeker weet ik 't niet, maar ik ga er sowieso nooit van uit dat zo'n verkoper weet waar die 't over heeft, die vertellen je soms de grootste onzin :) De i7 heeft bijvoorbeeld geen hybride drive. Het is gewoon een losse 1TB HDD met een 64GB SSD die standaard als caching drive staat ingesteld waardoor het er als 1 drive uitziet. Dat kan je uit elkaar trekken met behulp van een tooltje die wordt meegeleverd op de laptop en dan kan je ze als twee aparte schijven gebruiken, of de 64GB vervangen met een grotere (wat ik vanavond dus ga doen). Het is gewoon een los mSATA kaartje. In de BIOS zie je het ook als losse mSATA drive en je kan er gewoon van booten (mits je UEFI uitschakelt).

Het zou overigens kunnen dat door je vraagstelling de verkoper dacht dat je een reguliere SSD wilde inbouwen (dus een 2,5" versie), en geen mSATA SSD (die dingen zijn echt heel klein). Bij een reguliere 2,5" SSD moet je je HDD vervangen, of verplaatsen naar de ODD bay met een caddy.

Wat ik zo heb gelezen op andere fora zou er gewoon een mSATA poort in moeten zitten, ook in de i5 versie. Je zou anders kunnen vragen in de winkel of je het systeem mag rebooten en dan bij het POST scherm op F2 drukken om de bios in te komen. Daar zal je wel kunnen vinden of er wel of geen mSATA poort in zit. En anders gewoon openschroeven (maar dat zal waarschijnlijk niet mogen in de winkel ;))

Op de foto's hier zie je waar de mSATA poort zit (is heel makkelijk te bereiken).

[ Voor 6% gewijzigd door Sakete op 26-09-2012 15:27 ]

• Sakete
Hier overigens een link naar de Service Manual:

http://consumerdl.lenovo....nance%20Manual%20V1.0.pdf

Ik zal ook maar binnenkort een Lenovo Y580 ervaringen topic openen. Misschien handiger dan deze thread te vervuilen met deze informatie.

Verwijderd

Aha, dus toch twee losse drives i.p.v. een hybride. Ik zal morgen bij de winkel eens checken of de I5 net als de I7 ook een mSATA aansluiting heeft. Het lijkt mij van wel, maar ik wil het wel graag zeker weten voordat ik hem koop. Wat is zo'n mSATA SSD inderdaad klein. Het zal qua afmetingen in ieder geval geen probleem zijn om hem in te bouwen.

• madmarv
Voor zover ik weet heeft de i5 versie zeker weten een mSATA slot vrij.
Ik ga morgen de laptop halen, dus kan het voor je checken!

Als het goed is is dit het moederbord wat in alle Y580's zit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abyhF5HU.jpg
Die mSATA poort zit er dus gewoon op.

Edit:
Wie van de Y580 bezitters kan mij vertellen wat er gebeurd als je de 1e keer op de aan-knop drukt?
Start dan windows gewoon op of begint de instal te lopen?

[ Voor 59% gewijzigd door madmarv op 26-09-2012 20:13 ]

• Sakete
Je krijgt gewoon een soort van install scherm. Windows is al voorgeïnstalleerd, maar je kan nog kiezen welke taal (bijvoorbeeld Nederlands of Engelse interface) en nog wat andere instellingen.

Voor mensen die een clean-install willen doen en de Lenovo One Key Recovery willen behouden, zie hier een eenvoudige guide (in het Engels):

http://forum.notebookrevi...-clean-install-guide.html

Heb vanavond m'n 256GB mSATA geïnstalleerd en clean-install Win7 Pro gedaan. Werkt perfect en heb One Key Recovery ook gewoon aan de praat gehouden.

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Inmiddels heb ik navraag gedaan bij de grootste webshops in de pricewatch, inclusief de winkels die de Y580-M772CMH hebben verkocht met betrekking tot de leverbaarheid van de Y580.

Het antwoord is: helaas. Van een verkoper kreeg ik zelfs te horen dat ze niet meer worden gemaakt, dus je mag van geluk spreken als je er 1 op de kop hebt weten te tikken. Als hij leverbaar was, zou hij deze categorie gewonnen moeten hebben.

Resteert nu de vraag of de Y580-M772LMH het kan winnen van de N56VZ van de campusshop. Ik vind van wel, want we hebben het hier over een betaalbare gamenotebook.

Wat ik eerder schreef heb ik iets herschreven gezien de CMH helaas niet meer leverbaar is.

De Y580 is hier de winnaar lijkt me. Uitstekende gameperfomance met de GTX660M, backlit keyboard, glossy doch relatief zeer goed scherm. Ruimte voor een mSATA SSD zonder de HDD te hoeven verwijderen of in de ODD bay te plaatsen en de optical op te moeten geven. Bovendien mét uitstekende drivers. Nagenoeg geen bloatware. En dat in een 15" behuizing met een zeer goede accuduur.

De N56VZ heeft dan wel een i7 in plaats van een i5, maar is ook duurder, maar moet het dan doen zonder directe ruimte voor een SSD, geen backlitkeyboard, mindere accuduur en een grote bak bloatware. Out of the box, voor de niet-tweakers is de Y580 m.i. de beste keuze als in ieder geval enige portabilty ook nog een rol speelt, want bijvoorbeeld een 17" 17R SE is ook een mooie optie, maar het is een 17", groot, zwaar, minder accuduur. Kortingsbonnen mogen ook niet meedoen blijkbaar, wat hem ook onaantrekkelijker geprijsd maakt.

• Sakete
Omni schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:23:
Inmiddels heb ik navraag gedaan bij de grootste webshops in de pricewatch, inclusief de winkels die de Y580-M772CMH hebben verkocht met betrekking tot de leverbaarheid van de Y580.

Het antwoord is: helaas. Van een verkoper kreeg ik zelfs te horen dat ze niet meer worden gemaakt, dus je mag van geluk spreken als je er 1 op de kop hebt weten te tikken. Als hij leverbaar was, zou hij deze categorie gewonnen moeten hebben.
Dat lijkt me sterk. Op Amerikaanse fora zie ik dat mensen ze nog steeds bestellen en ontvangen. En op de Amerikaanse Lenovo site kan je 'm gewoon nog zien en kan je 'm bestellen. Op de Nederlandse site kan je al een tijdje de Y serie niet aanklikken, dus ik weet niet wat Lenovo in gedachten heeft voor de Nederlandse markt.

Maar ik ben idd blij dat ik er eentje op de kop heb kunnen tikken. Ik vind 'm er gelikt uitzien (ik hou van zo'n minimalistisch design) en hij werkt erg fijn. En het scherm is echt prachtig voor een laptopscherm.

EDIT: Hier kan je ze gewoon kopen: http://shop.lenovo.com/SE...F5F5622D1AC7A&action=init

[ Voor 10% gewijzigd door Sakete op 27-09-2012 09:08 ]

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06

WoutF

Hoofdredacteur
Het is tijd om knopen door te gaan hakken :) Ik ben van mening dat goede levertijd toch echt belangrijk is; er zijn mensen die n.a.v een BBG een aankoop willen doen, en dan heb je niks aan een model dat niet te krijgen is.

Omdat we een soort hybride Multimedia/Gaming-notebook gaan lijken mij twee zaken belangrijk: een goed scherm (multimedia) en een goede gpu (gaming). De Y580 biedt allebei, ook al bij het Core i5-model. Een Core i7 was natuurlijk fijner geweest, maar ook de Core i5-versie heeft een GTX660M en zou dus prima moeten presteren bij het spelen van games. De goede kleurreproductie en kijkhoeken (zie notebookcheck) zijn dan weer fijn voor het multimediagedeelte.

Erg jammer dat het Core i5-model geen ssd heeft, maar er is genoeg geld over om een hybride drive - of voor de echte Tweakers een msata ssd - te plaatsen. Daarnaast hebben de concurrerende modellen dit ook niet voor zover ik kan zien.

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

@Sakete

Je kunt ze altijd uit het buitendland proberen te halen, maar dat levert veel gedoe op aan invoerrechten, belastingen en niet te vergeten, administratieve rompslomp. En wat doe je als er wat is? De laptop terugsturen naar Amerika zie ik niemand doen. Derhalve, geen realistische optie.

Ze zijn er helaas niet meer bij de gewone shops. Hij is als een warm broodje over de toonbank gegaan en ik ben erg blij dat ik een van de eerste was die er een heeft weten te bemachtigen.

@ WoutF
Klopt, van de 15" modellen die een kans maken heeft alleen de Y580 ruimte voor een mSATA SSD. Geen van de laptops, met uitzondering van de niet meer leverbare Y580-M772CMH heeft overigens een meegeleverde SSD.

• Sakete
Omni schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:10:
@Sakete

Je kunt ze altijd uit het buitendland proberen te halen, maar dat levert veel gedoe op aan invoerrechten, belastingen en niet te vergeten, administratieve rompslomp. En wat doe je als er wat is? De laptop terugsturen naar Amerika zie ik niemand doen. Derhalve, geen realistische optie.

Ze zijn er helaas niet meer bij de gewone shops. Hij is als een warm broodje over de toonbank gegaan en ik ben erg blij dat ik een van de eerste was die er een heeft weten te bemachtigen.
Ik bedoelde ook niet dat je het in de VS moet aanschaffen, maar puur om aan te geven dat de laptop nog wel in productie is :) Dus wellicht komt er straks weer een hele batch naar Nederland.

Kan me ook voorstellen dat ze wachten tot de release van Windows 8 en dan een nieuwe batch opsturen.

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Sakete schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:14:
[...]

Ik bedoelde ook niet dat je het in de VS moet aanschaffen, maar puur om aan te geven dat de laptop nog wel in productie is :) Dus wellicht komt er straks weer een hele batch naar Nederland.

Kan me ook voorstellen dat ze wachten tot de release van Windows 8 en dan een nieuwe batch opsturen.
In productie en op voorraad zijn twee verschillende dingen. Hij kan nog wel leverbaar zijn, maar niet meer gemaakt worden. Voordat een producent een nieuwe serie laptops op de markt brengt wil hij natuurlijk eerst dat zijn oude serie uit de schappen gaat. Hij is dan echter al lang en breed gestopt met productie van de oude en al klaar met de nieuwe lijn. Bedrijfseconomie 101 :9

• Sakete
Dat kan ook idd :)

• madmarv
Sakete schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:06:
Je krijgt gewoon een soort van install scherm. Windows is al voorgeïnstalleerd, maar je kan nog kiezen welke taal (bijvoorbeeld Nederlands of Engelse interface) en nog wat andere instellingen.

Voor mensen die een clean-install willen doen en de Lenovo One Key Recovery willen behouden, zie hier een eenvoudige guide (in het Engels):

http://forum.notebookrevi...-clean-install-guide.html

Heb vanavond m'n 256GB mSATA geïnstalleerd en clean-install Win7 Pro gedaan. Werkt perfect en heb One Key Recovery ook gewoon aan de praat gehouden.
Kan je met behulp van One Key Recovery ook in een later stadium de image overplaatsen naar een SSD?
Ik heb namelijk geen Windows cd. En mijn SSD is, zoals natuurlijk weer te verwachten was, niet leverbaar via Paradigit en co. Vandaar dat ik het later over wil zetten. (damn, ik voel me weer een n00b op pc gebied 8)7 )

• Sakete
madmarv schreef op donderdag 27 september 2012 @ 15:36:
[...]

Kan je met behulp van One Key Recovery ook in een later stadium de image overplaatsen naar een SSD?
Ik heb namelijk geen Windows cd. En mijn SSD is, zoals natuurlijk weer te verwachten was, niet leverbaar via Paradigit en co. Vandaar dat ik het later over wil zetten. (damn, ik voel me weer een n00b op pc gebied 8)7 )
Windows CD kan je hier downloaden: http://www.w7forums.com/o...age-downloads-t12325.html en dan zelf branden. Dit zijn legale windows ISO's, je moet alleen zelf een licentie code hebben.

Gebruik de licentie code die aan de onderkant van je laptop staat geplakt. Is als het goed Windows Home Premium. (download dus de Home Premium x64 editie).

Of je het kan overplaatsen weet ik eerlijk gezegd niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Sakete op 27-09-2012 15:45 ]

• sedad
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:18
Hoe is het scherm van de Y580 t.o.v n56VZ?

• Sakete
sedad schreef op donderdag 27 september 2012 @ 15:45:
Hoe is het scherm van de Y580 t.o.v n56VZ?
Met een kleine Google search kom je heel ver :)

Y580: Glossy, redelijk groot kleurbereik (~90% sRGB) (zie review http://www.notebookcheck....aptop-Review.78974.0.html)
N56VZ: Mat, minder groot kleurbereik (~70-80% sRGB) (zie review http://www.notebookcheck....44V-Notebook.78305.0.html)

Kijkhoeken zijn verder vergelijkbaar. En beide zijn 6-bit panelen.

Hier een plaatje die kleurbereik vergelijkt tussen Y580 en N56VZ:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/cc9152fe35.png

Het grijze is kleurbereik van N56VZ, het gekleurde van de Y580.

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

@madmarv

Waarom koop je geen SSD bij een winkel met 24-uurslevering? Je hoeft toch geen SSD per se bij Paradigit te kopen?

@sedad

De Y580 heeft een beter scherm. Betere kleurechtheid/weergave en kijkhoeken. Het grootste verschil is echter glossy (Y580) vs mat (N56VZ).

• sedad
Bedankt voor de info. Ik had op notebookcheck gekeken, daar zag ik dat de scherm van de asus helderder is maar dit betekent dus eigenlijk niet veel.

• Sakete
sedad schreef op donderdag 27 september 2012 @ 15:53:
Bedankt voor de info. Ik had op notebookcheck gekeken, daar zag ik dat de scherm van de asus helderder is maar dit betekent dus eigenlijk niet veel.
Helderheid wordt pas echt belangrijk als je het in een erg lichte omgeving gaat gebruiken of als je buiten zit. En als je veel buiten zit wil je sowieso geen glossy scherm hebben want dan zie je niet zoveel :) Daarnaast is helderheid in mijn optiek ietwat overrated. Een prettige helderheid is meestal rond de 100-120 cd/m². Ik calibreer mijn schermen bijvoorbeeld altijd rond die waardes. Dat is ideaal voor kleur kritisch werk, zoals fotobewerking.

Over de kwaliteit van een scherm zegt helderheid in elk geval niet zoveel, evenmin over het kleurbereik daarvan :)

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
De Lenovo Y580 is in Duitsland gewoon nog leverbaar voor 1000, incl 32gb ssd, dvb-t kaart, Bd-rom, ...
http://geizhals.de/eu/797617

Is gewoon een winnaar voor die prijs. Aangezien hij niet in NL leverbaar is moet ie bij de alternatieven maar er zeker bij, Belgische tweakers moeten ook vaak over de grens in NL shoppen.

Edit: is leverbaar bij een zekere otto.nl: http://www.otto.nl/produc...book--Lenovo-Y580-M772CMH
Deze is dat: pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH

[ Voor 42% gewijzigd door bertp1 op 27-09-2012 17:09 ]

Verwijderd

Ik heb vandaag de Y580 met I5 processor gehaald! :) Hij heeft inderdaad net als de I7 gewoon een mSATA aansluiting dus ik ga binnenkort een mSATA 128GB SSD bestellen.
De HDD die er nu in zit, is geconfigureerd met 4 primaire partities. Ik wilde de C (OS en apps) verkleinen tot ongeveer 150GB en de vrije ruimte gebruiken voor een nieuwe partitie D/E (data). Dit lukte niet wegens max. 4 primaire partities. Ik vraag mij nu af of de partitie met naam "LENOVO", waar de drivers en applicaties op staan, verwijderd kan worden zodat ik in plaats daarvan een nieuwe datapartitie kan maken. Natuurlijk maak ik dan eerst een backup van de drivers en apps.

Verwijderd

Topicstarter
Omni schreef op donderdag 27 september 2012 @ 15:53:
De Y580 heeft een beter scherm. Betere kleurechtheid/weergave en kijkhoeken. Het grootste verschil is echter glossy (Y580) vs mat (N56VZ).
Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd: je kan niet zeggen dat A betere kijkhoeken heeft dan B, want daar zijn ter weinig bronnen van. En dan het scherm van de Y580 beter is vind ik persoonlijk ook een behoorlijk overtrokken statement. Op zn best is hij op één punt beter, namelijk op gamut. Aan de andere kant is de helderheid van de N56 een stuk hoger.

Als ik al een scherm als 'beste' zou moeten aanwijzen zou dat niet de Y580 worden.

Ten tweede, over de Y580 vs N56. De N56 lijkt wat beter gebouwd en heeft een mat scherm en veel betere speakers en een i7. De Y580 heeft langere accuduur, backlit, en een wat snellere GPU. Als iemand die niet veel gamed is de N56 beter. Als dat wel je hoofddoel is kies je de Y580. Daar komt het ongeveer op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmarv
Gisteren de y580 met i5 gehaald en een SSD besteld bij Informatique (ofzo).

Ook meteen GTA IV besteld :+
Maar die loopt helaas niet lekker. Het sputtert en na een paar minuten gaat het framepje voor framepje...
Geen idee hoe ik dat nou weer op ga lossen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zijn de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
madmarv schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 08:33:
Gisteren de y580 met i5 gehaald en een SSD besteld bij Informatique (ofzo).

Ook meteen GTA IV besteld :+
Maar die loopt helaas niet lekker. Het sputtert en na een paar minuten gaat het framepje voor framepje...
Geen idee hoe ik dat nou weer op ga lossen....
Heb je de nieuwste nvidia drivers geïnstalleerd?

Je kan ook proberen met rechtermuisknop op GTAIV icoon te klikken en dan bij 'run with graphics processor' > 'high-performance nvidia processor' te selecteren. Het kan namelijk zijn dat ie op de Intel graphics chip draait ipv de nvidia chip, en hiermee dwing je 'm om daarop te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 17:13:
[...]

Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd: je kan niet zeggen dat A betere kijkhoeken heeft dan B, want daar zijn ter weinig bronnen van. En dan het scherm van de Y580 beter is vind ik persoonlijk ook een behoorlijk overtrokken statement. Op zn best is hij op één punt beter, namelijk op gamut. Aan de andere kant is de helderheid van de N56 een stuk hoger.

Als ik al een scherm als 'beste' zou moeten aanwijzen zou dat niet de Y580 worden.
Let's agree to disagree. Zo simpel is het.
Ten tweede, over de Y580 vs N56. De N56 lijkt wat beter gebouwd
Bronnen ontbreken.
en heeft een mat scherm
Persoonlijke voorkeur.
en veel betere speakers
Behalve dat ik het er niet mee eens ben is het compleet verwaarloosbaar, speakers van twee tientjes zijn al beter dan laptopspeakers.
en een i7.
Het enige échte pluspunt van de N56 t.o.v. de Y580.
De Y580 heeft langere accuduur, backlit, en een wat snellere GPU. Als iemand die niet veel gamed is de N56 beter. Als dat wel je hoofddoel is kies je de Y580. Daar komt het ongeveer op neer.
Klopt. We zoeken hier met nadruk op een gamenotebook (anders heette het topic louter multimedianotebook) die nog aardig is voor de portemonnee. Dat is de Y580.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
bertp1 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 17:05:
De Lenovo Y580 is in Duitsland gewoon nog leverbaar voor 1000, incl 32gb ssd, dvb-t kaart, Bd-rom, ...
http://geizhals.de/eu/797617

Is gewoon een winnaar voor die prijs. Aangezien hij niet in NL leverbaar is moet ie bij de alternatieven maar er zeker bij, Belgische tweakers moeten ook vaak over de grens in NL shoppen.
Als je een QWERTZ keyboard wil kan je dat doen. Veel mensen vergeten nogaleens dat de landen om ons heen een andere keyboardindeling hebben.

Is deze geen kandidaat? De n76vz-v2g-T1120v. Dit is een n76vz met gt650m dus , core i7-3610qm en 8gb en 1tb disk en dat voor 999,-

Zag em op de site van paradigit.nl. Ook wel een mooie voor dat geld!

Weet niet of ik de url mag plaatsen? Zoniet haal ik em weg..

http://www.paradigit.nl/p...53h1374vl733/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Laatst online: 21-03 19:01
De MSI GX60 is begin oktober verkrijgbaar. Lijkt mij eigenlijk een zeer goede betaalbare gamelaptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omni schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:26:
[...]
Let's agree to disagree. Zo simpel is het.
Dus omdat jij niet kan onderbouwen dat de Y580 beter kijkhoeken heeft is het agree to disagree?
Bronnen ontbreken.
notebookcheck vind ik anders vrij duidelijk. Het bijvoeglijke naamwoordje 'lijkt' heeft betrekking op de nogal wisselvallige betrouwbaarheid van die bron
Persoonlijke voorkeur.
Ik verkies een glossy scherm. Maar dat neemt niet weg dat een mat scherm doorgaans als voordeel wordt aangemerkt.
Behalve dat ik het er niet mee eens ben is het compleet verwaarloosbaar, speakers van twee tientjes zijn al beter dan laptopspeakers.
Niet mee eens? Notebookcheck en anandtech lijken mij erg duidelijk dat de N56 erg goede speakers heeft en de Y580 slechts matig. Of je speakers wel of niet belangrijk vind is inderdaad een tweede: het zal mij persoonlijk aan mn derrie roesten.

Je wilt overigens niet weten hoe vaak mensen het met mij oneens zijn over de speakers. Zelfs als er letterlijk in een review staat dat X veel betere speakers bevat dan Y slaat dat volgens de eigenaren van Y nergens op...
Het enige échte pluspunt van de N56 t.o.v. de Y580.
...De enige echte pluspunten van de Y580 is de snellere grafische kaart, backlit en de accuduur.
Klopt. We zoeken hier met nadruk op een gamenotebook (anders heette het topic louter multimedianotebook) die nog aardig is voor de portemonnee. Dat is de Y580.
We zoeken een mix tussen multimedia en gamenotebook. Qua multimedia wint de N56, qua gamen wint de Y580..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe belangrijk vinden mensen de i7 ?

Persoonlijk zou ik toch echt veel liever de i7 hebben dan slechts de i5 dual core. Helemaal als je ziet dat sommige nieuwe games ook erg zwaar op de cpu leunen.

http://www.notebookcheck....e-for-Gamers.81855.0.html

Buiten games is de i7 in potentie natuurlijk ook gewoon bijna 2 keer zo snel. Helemaal als je dan ziet dat het verschil tussen de 650m en de 660m niet levensgroot is zou ik hardware technisch liever voor de Asus gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

De Y580 is momenteel EUR 755 bij de mediamarkt.

/edit, dit is een verkeerde koppeling in de Pricewatch waar ik de redactie op heb gewezen.

[ Voor 50% gewijzigd door Omni op 28-09-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 20:49:
Verschilt. Iemand die software schrijft of video/foto aan de gang gaat heeft veel aan die i7. Iemand die alleen op facebook komt en gamet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 20:49:

Persoonlijk zou ik toch echt veel liever de i7 hebben dan slechts de i5 dual core. Helemaal als je ziet dat sommige nieuwe games ook erg zwaar op de cpu leunen.

http://www.notebookcheck....e-for-Gamers.81855.0.html

Buiten games is de i7 in potentie natuurlijk ook gewoon bijna 2 keer zo snel. Helemaal als je dan ziet dat het verschil tussen de 650m en de 660m niet levensgroot is zou ik hardware technisch liever voor de Asus gaan.
Ik vermoed dat je te veel staart naar een paar games. Als je doorleest vind je in de conclusie het volgende:
Guild Wars 2 and Dirt Showdown clearly show that a lot has changed in terms of CPU requirements. In some titles, high-end graphics cards like the GeForce GTX 680M are craving for a potent quad-core partner, and are noticeably restricted by dual-core CPUs. However, Guild Wars 2 and Dirt Showdown are the exception, rather than the norm. While other games may theoretically also benefit from a stronger CPU, the processor is rarely the determinant factor. A Core i5-3210M is more than enough for most titles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marathonna
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 15:24
Omni schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 20:50:
De Y580 is momenteel EUR 755 bij de mediamarkt.
maar deze is niet full HD en heeft een andere video kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

marathonna schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 21:06:
[...]

maar deze is niet full HD en heeft een andere video kaart.
Dan staat deze verkeerd in de Pricewatch, wat ik meteen heb doorgegeven aan de redactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft de Y580 met i5 gewoon een beetje mager vinden. Voor iedereen die ook een beetje Cpu intensief bezig wil is dit gewoon een miskoop. Persoonlijk zou ik nu nooit de i5 nemen , helemaal als je ziet dat de i7 al in laptops van onder de 600 euro te vinden is.

En ze testen 5 games op notebookcheck waar 2 ervan duidelijk beter draaien op de i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En jij denkt dat de games die notebookcheck test een goede maatstaaf is? En nog belangrijker: notebookcheck heeft getest met GTX 680m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarbij de i7 er wel even 40 % meer frames uithaalt dan de i5 in guild wars 2. Spel draait duidelijk beter op een quad , wat overal op internet te vinden is.

Maar mensen die juist niet veel gamen maar vooral andere dingen doen die veel van de cpu vragen gaan toch niet blij worden van de i5.

• Sakete
Om nog even aan de discussie over de schermen van N56 en Y580 iets toe te voegen,

De Y580 heeft een grotere gamut (kleurbereik) dan de N56. Voor multimedia is dat ook belangrijk. Een kleiner kleurbereik zorgt voor doffere kleuren en alles ziet er gewoon wat minder mooi uit. Dat was voor mij persoonlijk het laatste zetje om toch voor de Y580 te gaan, ondanks het glossy scherm (heb zelf liever een matte scherm).

En daarnaast wat kijkhoeken betreft, het verschil zal marginaal zijn tussen de Y580 en N56. Het blijven TN panelen en TN panelen hebben gewoon slechte kijkhoeken, zeker op de verticale as. Horizontaal is het allebei tegenwoordig wel prima. Wil je echt goede kijkhoeken, dan heb je een IPS scherm nodig. En dan moet je maar voor de Sony S15 gaan (maar die geeft de kleur rood slecht weer, lijkt meer op oranje) of een Dell Precision of HP EliteBook (maar die zijn weer reteduur als je daar als optie het IPS scherm neemt).

[ Voor 35% gewijzigd door Sakete op 29-09-2012 10:02 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

AvK

Ready Set Go

Cinemaskoop schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:04:

Is deze geen kandidaat? De n76vz-v2g-T1120v. Dit is een n76vz met gt650m dus , core i7-3610qm en 8gb en 1tb disk en dat voor 999,-

Zag em op de site van paradigit.nl. Ook wel een mooie voor dat geld!

Weet niet of ik de url mag plaatsen? Zoniet haal ik em weg..

Dat lijkt me best een aardige, zeker voor dat geld. Iemand ervaring met dit type? (Mijn HP Pavillion dv9085 is na 5 jaar aan vervanging toe...........doet et nog steeds goed hoor, daar niet van).

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• pwghost
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-03 19:57
hallo ben vandaag wezen zoeken waar ik nog de lenovo Y580 772CMH kan kopen maarr ik kan hem nergens meer vinden ? weet iemand anders waar ik deze laptop kan kopen ? zo niet wat is hiervoor het beste alternatief ?

• sedad
laatste Y580 772CMH voor 960 gekocht van de MM, Darkstone zou jij alsnog voor de Asus/campusshop gaan voor deze prijs?

Verwijderd

Topicstarter
Nee. De Y580 met i7 en SSD vind ik een betere keus dan de asus voor de NBBG, maar is niet leverbaar.

• sedad
Weet ik genoeg ;) , na schommelingen van sony tot asus uiteindelijke de Lenovo. Adviseer jij om die msata te vervangen voor een 256 gb versie, want ik weet niet hoe ze t.o.v ssd presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Zit er toch sterk over te denken om deze te bestellen. Iemand die gegronde bezwaren kan indienen (behalve dat er geen ssd opstartschijf inzit?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
^^ i'm with... AFK, (sorry AvK), m'n hele oude Dell 1720 officieel overleden dit weekend, en wilde eerst de nieuwe 17R SE kopen, maar dit lijkt me een betere keuze, iets duurder, (na dell kortingen), maar hij lijkt me beter in balans.Enige vraag die ik dan nog heb: is dat dan wel de 650 met GDDR5, of DDR3, want dat kan ik weer nergens terugvinden?

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

pwghost schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 21:07:
hallo ben vandaag wezen zoeken waar ik nog de lenovo Y580 772CMH kan kopen maarr ik kan hem nergens meer vinden ? weet iemand anders waar ik deze laptop kan kopen ? zo niet wat is hiervoor het beste alternatief ?
Paradigit. Duitse webshops (let op wat je krijgt, onderdelen verschillen ietwat).
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:34:
Nee. De Y580 met i7 en SSD vind ik een betere keus dan de asus voor de NBBG, maar is niet leverbaar.
En dat is enorm spijtig.
sedad schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:53:
Weet ik genoeg ;) , na schommelingen van sony tot asus uiteindelijke de Lenovo. Adviseer jij om die msata te vervangen voor een 256 gb versie, want ik weet niet hoe ze t.o.v ssd presteren.
Als je benchmarks zoekt en een inbouwtutorial, raadpleeg eens mijn review.
AvK schreef op zondag 30 september 2012 @ 10:58:
Zit er toch sterk over te denken om deze te bestellen. Iemand die gegronde bezwaren kan indienen (behalve dat er geen ssd opstartschijf inzit?

Met een prijs van 999 EUR in plaats van bijna 1200 EUR is dit in mijn ogen een betere dan de Inspiron 17R SE. Een gegrond bezwaar: het is een 17", dat is groot en zwaar en daar moet je je niet op verkijken.
zion schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:26:
^^ i'm with... AFK, (sorry AvK), m'n hele oude Dell 1720 officieel overleden dit weekend, en wilde eerst de nieuwe 17R SE kopen, maar dit lijkt me een betere keuze, iets duurder, (na dell kortingen), maar hij lijkt me beter in balans.Enige vraag die ik dan nog heb: is dat dan wel de 650 met GDDR5, of DDR3, want dat kan ik weer nergens terugvinden?
Alle Asus N56VZ/N76VZ laptops hebben een GT650M met DDR3 geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Omni schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:36:

Alle Asus N56VZ/N76VZ laptops hebben een GT650M met DDR3 geheugen.
Bah, daar was enige tijd geleden nog wat onduidelijkheid over (ja, ik mis soms(/regelmatig) wat)

Dan idd wel liever een variant met ssd en/of gddr5 (zit ik hier dan op mijn P0 te typen :P)
Met een prijs van 999 EUR in plaats van bijna 1200 EUR is dit in mijn ogen een betere dan de Inspiron 17R SE. Een gegrond bezwaar: het is een 17", dat is groot en zwaar en daar moet je je niet op verkijken.
1: voor een gamenotebook (op zelfde resolutie ivm rekenkracht) is 17" > 15
2: voor multimedia is 17 > 15
3: voor officewerk is 17 > 15
alléén voor portabiliteit is 15 > 17

Overigens sjouw ik mijn 17" al jaren lang de hele wereld over en nooit last van, maar voor mij is het altijd maar één á twee reisdagen, en dan zet ik hem idd weer op een plat oppervlakte voor 2 maanden. als je veel moet reizen snap ik wel dat het zwaar is.

[ Voor 48% gewijzigd door zion op 30-09-2012 12:50 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Ik volg al enige tijd de ontwikkelingen op laptopgebied en ik heb geen N56 of N76 voorbij zien komen met een SSD of GDDR5 GPU's. De SSD kun je alleen vinden in de Y580-M772CMH die niet leverbaar is of optioneel in een sterk af te raden BTO notebook. Het is bijna altijd beter om zelf een SSD te kopen en deze in de laptop te schroeven. Wat betreft het DDR3/GDDR5: het enige wat je kunt doen is hopen dat Asus nog een serie op de markt brengt met GDDR5 GPU's maar ik geef je weinig kans. Bovendien heb je daar niets aan als je nu een laptop wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

zion schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:41:

1: voor een gamenotebook (op zelfde resolutie ivm rekenkracht) is 17" > 15
2: voor multimedia is 17 > 15
3: voor officewerk is 17 > 15
alléén voor portabiliteit is 15 > 17
Nummers 1, 2 en 3 zijn jouw mening, geen feiten. Wellicht een mening die door meer mensen wordt gedeeld dan niet gedeeld, maar nog steeds een mening. Dat de portabiliteit een feit is, moge duidelijk zijn.
zion schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:41:
Overigens sjouw ik mijn 17" al jaren lang de hele wereld over en nooit last van, maar voor mij is het altijd maar één á twee reisdagen, en dan zet ik hem idd weer op een plat oppervlakte voor 2 maanden. als je veel moet reizen snap ik wel dat het zwaar is.
...en dat zie ik bijvoorbeeld een student die de laptop dagelijks meeneemt niet doen. Het gaat allemaal om afwegingen maken en bepalen wat voor jou het beste werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door Omni op 30-09-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Omni schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:51:
[...]
Nummers 1, 2 en 3 zijn jouw mening, geen feiten. Wellicht een mening die door meer mensen wordt gedeeld dan niet gedeeld, maar nog steeds een mening. Dat de portabiliteit een feit is, moge duidelijk zijn.
Ja, maar als een mening door 99% zo gevonden wordt, maakt het het eigenlijk wel een feit. Strikt genomen bij 51% al, want er zullen vast ook wel een paar mensen zijn die het fijn vinden zo'n lekker zware laptop op hun rug te hebben ;)

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

zion schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:53:
[...]

Ja, maar als een mening door 99% zo gevonden wordt, maakt het het eigenlijk wel een feit. Strikt genomen bij 51% al, want er zullen vast ook wel een paar mensen zijn die het fijn vinden zo'n lekker zware laptop op hun rug te hebben ;)
Interessant.

De lucht is blauw. 99% van de mensen zegt echter dat de lucht rood is. Zion vindt het daarom een feit dat de lucht rood is, ook al is 'ie blauw.

51% van de mensen in Amerika stemt straks met de verkiezingen op Obama. Zion vindt het daaorm een feit dat heel Amerika pro-Obama is.

Nog steeds last van slaapdeprivatie? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Omni op 30-09-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Omni schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:36:

Voor mij geen probleem, gebruik hem echt als desktop vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Omni schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:56:
[...]
Interessant.

De lucht is blauw. 99% van de mensen zegt echter dat de lucht rood is. Zion vindt het daarom een feit dat de lucht rood is, ook al is 'ie blauw.

51% van de mensen in Amerika stemt straks met de verkiezingen op Obama. Zion vindt het daaorm een feit dat heel Amerika pro-Obama is.

Nog steeds last van slaapdeprivatie? :+
Laten we dit nou niet doen, maar ja, je hebt gelijk: de lucht is alleen maar blauw zolang het meerendeel het er mee eens is dat het blauw is, als het meerendeel zegt van niet, dan is het ook niet zo. (even niet meegerekend dat historisch gezien natuurlijk al heel vaak mensen gezegd hebben dat ie blauw is, dus dan moeten nu opeens wel heel veel mensen van gedachten veranderen)

Met verkiezingen is het niet zo dat als 51% obama stemt opeens héél Amerika (hoe bedoel je mijn woorden verdraaien) pro-Obama is, maar wel dat Amerika pro-Obama is, en daar wordt hij dan ook president mee*.

Zo werkt dat, niet alleen volgens zion.

edit:
* Als je even niet het kiesmannen districten gelul van Amerika meerekent, maar in een wáre democratie

[ Voor 4% gewijzigd door zion op 30-09-2012 13:05 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

zion schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:02:
[...]

Laten we dit nou niet doen, maar ja, je hebt gelijk: de lucht is alleen maar blauw zolang het meerendeel het er mee eens is dat het blauw is, als het meerendeel zegt van niet, dan is het ook niet zo. (even niet meegerekend dat historisch gezien natuurlijk al heel vaak mensen gezegd hebben dat ie blauw is, dus dan moeten nu opeens wel heel veel mensen van gedachten veranderen)

Met verkiezingen is het niet zo dat als 51% obama stemt opeens héél Amerika (hoe bedoel je mijn woorden verdraaien) pro-Obama is, maar wel dat Amerika pro-Obama is, en daar wordt hij dan ook president mee.

Zo werkt dat, niet alleen volgens zion.
Afschuwelijk off-topic, dus dit is ook mijn laatste bericht hieromtrent.

Je maakt hier nog steeds een denkfout. Feiten zijn feiten, onafhankelijk van of men het ermee eens is of niet en hoeveel mensen het ermee zijn of niet. Een miljoen euro is meer dan duizend euro, of het meerendeel van de mensen het daar nu wel of niet mee eens is. De lucht is blauw, of het meerendeel van de mens het daar nu wel mee eens is of niet, het is een feit. Punt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Feiten zijn de aanname dat iets waar is. Dat hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat het waar is. Of klopt E=mc2 per definitie? Who knows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Zullen we het weer over laptops hebben? :o

Pagina: 1 2 Laatste