Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gister dan een nieuwe versie binnen gekregen met de nieuweste versie android ...

Alleen heb ik een flikkerend beeldscherm .. iemand enig idee hoe ik dat op kan lossen ? Of is het meteen weer retour sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:28:
Ik heb sinds gister dan een nieuwe versie binnen gekregen met de nieuweste versie android ...

Alleen heb ik een flikkerend beeldscherm .. iemand enig idee hoe ik dat op kan lossen ? Of is het meteen weer retour sturen ?
Helderheid hoger zetten?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acoster
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-08 12:35
Helderheid juist lager zetten! Heb begrepen dat bij een te hoge helderheid er wel eens flikkeringen kunnen onstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-09 15:16
Ik weet niet waar je dat van hebt begrepen, maar bij mij flikkerd hij ook juist bij de laagste stand een klein beetje. Hogere standen niets.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
acoster schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:49:
Helderheid juist lager zetten! Heb begrepen dat bij een te hoge helderheid er wel eens flikkeringen kunnen onstaan.
Toch niet goed begrepen :+ dán.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acoster
Ja...had het prima begrepen.
Maar de vraag was van MarJeff... dus misschien dat die eens kan kijken als de helderheid van automatisch af haalt en lager zet of het helpt... En zoals is begrijp is voor sommige juist de oplossing om de helderheid hoger te zetten. Kan natuurlijk ook geprobeerd worden.
Die van mij staat rond de 40% en totaal geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flikkering van het beeldscherm hoort gewoon niet. Ik heb voor de 9.7" inch ook nog niks over flikkering gelezen. Ik dacht dat het enkel een probleem was van de 10.1" inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 15:45
Ik heb er ook maar eens twee aangeschaft. Voor die prijs is het een aardig tablet. Maar niet perfect. Twwe dingen die me gelijk opvielen waren de snelheid en wifi. Ik was verbaasd over de snelheid. Wat een power.
Echter wifi viel wel erg tegen. Maar dat valt te verhelpen met wat knutselwerk.

Ben maar gelijk aan de slag gegaan met tweaken en zal hier wat ervaringen delen in de loop van de tijd.

- CWM booloader werkt (gelukkig)
- Deep Sleep heb ik aan de praat (veel langere standby, check met app "cpu spy")
- build.prop tweaks
- ADB verbinding maken (voor command line toegang en o.a. MyPhoneExplorer)
- heb helaas nu al ervaring met "unbricking", maar het wel zelf te doen, zal tips geven
- tzt wat andere kernels en CM10.x proberen

ADB verbinding

Allereerst dien je op het tablet bij de ontwikkelings instellingen de ADB aan te zetten.

Sluit het tablet daarna aan op je PC via de USB slave poort op het tablet. Het tablet meldt zich met USB VID/PID: USB\VID_2207&PID_0010&MI_01 (MI=Multiple Interface = Composite Interface)
Zorg nu dat je de juiste driver hebt met aangepaste INF file.
Voor 32 bit windows:
[Google.NTx86]
%SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_2207&PID_0010
%CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_2207&PID_0010&MI_01
Voor 64 bit Windows:
[Google.NTamd64]
%SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_2207&PID_0010
%CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_2207&PID_0010&MI_01
De driver zal dan geinstalleerd worden.

Standaard krijg je geen ADB verbinding met de RockChip 3066. Ik gebruik ADB 1.0.29. Daar zit de 3066 herkenning niet in. Maar dat is simpel te verhelpen.Maak met een DOS box in je user map (bijv. c:\users\administrator) een map .android (let op punt-android) aan. Maak daarin een tekst bestand aan dat adb_usb.ini heet.
Daarin zet je een regel: 0x2207
Dat is het. 0x2207 is de USB VendorID van het 3066 tablet. Je kan dit checken in de windows hardware boom als het tablet is verbonden met USB.

Nu kan je in een DOS box ADB.EXE gaan gebruiken.

Benodigde bestanden: https://docs.google.com/open?id=0B6qIORV1_Dnlek1KeWZrcWhobE0

[ Voor 2% gewijzigd door tweakradje op 23-12-2012 11:33 . Reden: Link naar bestanden toegevoegd (Google Drive) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
Deep Sleep mode forceren

Wat me opviel is dat het tablet in standy by mode nogal wat stroom trok uit de accu. Vreemd. Dus googlen. Het blijkt dat de RK3066 chip in combinatie met Wifi aan het vertikt om in Deep Sleep mode te gaan.
Dit kan je makkelijk controleren door even Cpu Spy te installeren (free).

Kan dat niet anders? Ja. Waarom staat dat dan niet standaard goed? Geen flauw idee? Misschien waren er eerdere versies die daar niet tegen konden? Enfin.

Stap 1 is dat je in de Wifi instellingen wifi uit laat gaan indien je scherm ook uit gaat. Staat standaard voor zover ik me kan herinneren wel goed maar gaan we zo anders oplossen met adb en sqlite.

Stap 2 het tablet moet in flightmode. Dat rare driehoekje rechtsonderin het scherm naast wifi en tijd moet een vliegtuigje worden. In flightmode kan je vervolgens je wifi weer aanzetten. Dit gaan we zo ook oplossen met adb en sqlite.

Stap 3 aanpassen /system/build.prop om aan te geven dat we accu willen besparen. Die zal ik ook met adb doen.

Verbind je tablet usb slave (ik zeg het nog maar een keer :) ) met de pc en zorg dat adb werkt (zie vorige post). Open een DOS box en ga naar de map waar je adb.exe hebt uitgepakt.

Stap 1 en 2

Type: adb shell

Je krijgt nu een prompt met als laatste teken een #
en dat betekent dat je root rechten hebt.

Kopieer alle volgende commando's in 1x en plak dat in het DOS scherm van je PC:

sqlite3 /data/data/com.android.providers.settings/databases/settings.db "UPDATE system SET value='0' WHERE name='wifi_sleep_policy';"
sqlite3 /data/data/com.android.providers.settings/databases/settings.db "INSERT INTO secure (name, value) VALUES ('wifi_idle_ms', '60000');"
sqlite3 /data/data/com.android.providers.settings/databases/settings.db "UPDATE secure SET value='0' WHERE name='mobile_data';"
sqlite3 /data/data/com.android.providers.settings/databases/settings.db "UPDATE system SET value='1' WHERE name='airplane_mode_on';"

Misschien moet je zelf nog een ENTER geven na de laatste regel.

Hiermee gaat wifi nog 1 minuut door nadat je scherm uit is en heb je evt. andere radio's (mochten di er in zitten) allemaal uit gezet. Om wifi weer aan te zetten moet je straks wel wifi in de instellingen weer aanzetten.

Stap 3

Type nu exit

Je bent als het goed is weer terug in DOS. Nu moet de /system partitie op het tablet schrijfbaar worden (dat is ie standaard niet) Want we moeten iets wegschrijven naar het /system/build.prop bestand.

type in DOS: adb remount
en vervolgens weer: adb shell

We zitten weer op het tablet. Type nu de volgende regel in:

echo "pm.sleep_mode=1">>/system/build.prop

LET OP: type het letterlijk ook de twee >> tekens. Als je dit niet goed doet heb je een probleem.

type nu: stop
en: reboot

Na het booten staat wifi uit en zie je een vliegtuigje rechtsonderin. Zet bij de instellingen nu wifi weer aan.
Laat het tablet een tijdje in standby staan en controleer nogmaals met Cpu Spy of er nu wel Deep Sleep tijd is. Je tablet verbruikt nu veel minder stroom in standby mode.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-e99ZsFWhiog/UNblAt3u3wI/AAAAAAAAAIE/dust9Y76Ba4/s640/m936_Deep_Sleep.jpg

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is er nu een echte tweaker aan het woord :-)
goed bezig! persoonlijk is mijn batterijduur niet zon probleem. gemiddeld 8 uur is vrij goed volgens mij, echter ben ik wel benieuwd of er iets te tweaken is aan de wifi ontvangst, dat is wel interresant voor mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 23:13:
volgens mij is er nu een echte tweaker aan het woord :-)
goed bezig! persoonlijk is mijn batterijduur niet zon probleem. gemiddeld 8 uur is vrij goed volgens mij, echter ben ik wel benieuwd of er iets te tweaken is aan de wifi ontvangst, dat is wel interresant voor mij :-)
De uitleg doet mij herinneren aan mijn N900 (Nokia) tijd van 2009-2011, met de N900 (klein tablet (800x480 pixels) met phone functie) kon je ook Linux commando's via de PC naar de N900 flashen.

Ik hoop tweaker @tweakradje hier vaker tegen te komen. Overigens heb ik nog geen Proline2; verwachting is dat ie morgen (27/12) afgeleverd wordt. Daarna zal ik zeker mijn ervaringen delen. ;)

Het wordt 28/12 8)7

Edit/
Hij is binnen en direct aan de lader gehangen; maar wat een klein miezerig handleiding boekje zit erbij terwijl de doos zo groot is... :(

Edit/2
Het past allemaal in één bericht!
Eerste conclusie na het opladen en aanzetten: fantastisch (mede door het lezen vanaf pst 1 op dit forum ging ik goed beslagen ten ijs, ik had geen enkel probleem)
Fotos, video, mp3, internet, Google Play, enz. alles gewoonweg prima. Hoe kunnen ze het maken voor het prijsje.

[ Voor 24% gewijzigd door racinfo op 28-12-2012 21:43 . Reden: Tablet is binnen / en aangezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
Rooten

Bij deze een korte uitleg over rooten. Dit bijvoorbeeld om Titanium Backup of Adfree te kunnen draaien.

Onderaan de benodigde bestanden.

Eigenlijk is het tablet al geroot. Alleen is de binary /system/xbin/su nog niet van het juiste type.
Daarnaast moeten we zelf nog even Superuser.apk erop installeren. That is it.

Vervangen su binary

Sluit het tablet aan via de slave poort en zorg dat de ADB verbindig werkt (zoals eerder beschreven).
Open een DOS box en type: adb remount
en vervolgens: adb shell

Nu zitten we op android. Geef het commando:
cd /system/xbin
ls -l su*
busybox cp -p su su_ORG
exit

Nu zijn we weer in DOS. Geeft nu het commando: adb push su /system/xbin/
en daarna weer terug naar android met: adb shell

cd /system/xbin
ls -l su*
chmod 6755 su
ls -l su*
exit

De rechten van originele su en nieuwe su zouden nu hetzelfde moeten zijn.

Superuser.apk installeren

Het installeren van Superuser.apk is eenvoudig. Type in de DOS box: adb install Superuser.apk

Start nu eenmalig Superuser op vanuit de Launcher om te checken of het werkt.

Daarna bijv. Titanium Backup installeren. Die zal de root rechten nodig hebben.

Benodigde bestanden: Rooten.zip

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
Installeren CWM recovery (niet te verwarren met CyanogenMod)

ClockWorkMod recovery is een handige tool om bijvoorbeeld een backup te maken van je hele tablet. Zeker als je wat heen en weer flashed tussen verschillende ROMs.

CWM recovery wordt geflashed i.p.v. de normale recovery die in de ROM img file zit. Als je een andere ROM flashed ben je CWM recover weer kwijt. Die is dan weer overschreven. Zelf flash ik geen hele ROMs maar gebruik ik een andere methode. Met die methode zet je ook CWM recovery in je tablet.

CWM flashen

Sluit je tablet aan via de slave usb poort.

Allereerst dien je je tablet in flash mode te zetten. Open een DOS box en type: adb reboot bootloader

Of de paperclip methode: steek een paperclip kort in het reset gaatje en houd de "Terug" knop ingedrukt.

Als je dit nog niet gedaan hebt zal windows vragen om nieuwe drivers. Die vind je in onderstaande zip.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-osftRJ16GnY/UN4JiBR9jaI/AAAAAAAAAI4/iAmTcaUNXEg/s800/RK30_device_flashmode.png

Als dat werkt is het tablet klaar om flash bestanden te ontvangen.

Start nu uit het uitgepakte onderstaande bestand RKAndroidTool.exe
Die zal aangeven dat hij een RKAndroid rock usb heeft hgevonden.

Vink nu alles uit behalve recovery (zie plaatje).
Klik nu in de ... kolom van recovery en selekteer uit de rom folder de recovery file.
Klik nu op FLASH ROM.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-MEgSbQap_aM/UN4PYSCTdcI/AAAAAAAAAJI/gz7WQ4oCeWY/s800/cwm_flashing.png

Het tablet start uit zichzelf weer op.

In een DOS box kan je testen of CWM werkt: adb reboot recovery

Met de vol up/down wandel je door de keuzes, aan/uit is de enter knop.

Er zijn andere CWM's die ook het touchscreen ondersteunen. Zelfde procedure.

Benodigde bestanden: CWM_5.5.0.4-20120825_M936.zip

Groet

EDIT 07jan2012: als je deze app installeert kan je vanuit Android zelf direct backups maken of zip updates vanaf /sdcard draaien. Hij gaat dan vanzelf naar Recover mode.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakradje op 07-01-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
Wifi verbetering

Heb maar eens de schroevendraaier gepakt om het binnenste te bekijken. Ik vreesde het ergste maar ik was aangenaam verrast.
Dat ding zit goed in elkaar. En waar het mij om ging was de wifi antenne. De ontvangst is matig tot zwak.
Nu blijkt er toch een heus goede antenne in te zitten. Gelukkig maar. Maar waarom is de ontvangst dan zo slecht? Waarschijnlijk de plaatsing van de antenne en het aluminium achterdesksel.

Zonder deksel en een losgewrikte (lijmpistool) verbinding had ik een ontvangst! Ik heb nog nooit zoveel access points gezien bij mij in de buurt. Geweldig. Dat ging dus de goede kant op.

Om een lang verhaal kort te maken: je moet hem ergens anders vastlijmen.

Zet de tablet echt uit.

Open maken

Het verwijderen van de achterklep dient met enige voorzichtigheid te gebeuren.
- draai de 2 mirco schroeven er uit
- begin aan die kant voorzichtig de plastic kant los te maken met je nagel ertussen. Er zitten 2 nokjes.
- ga met je nagel de hoek om en begin aan de lange zijdes de nokjes los te maken
- op het laatst komt de achterkant los, het eerst aan de schroeven/connector kant

De nokjes kunnen afbreken, doe het met zorg, druk nergens te hard op.

Als de achterkant er af is zie je de wifi antenne vast gelijmd zitten. Wrik hem voorzichtig los van de lijm.

Als deze los is lijm hem dan vast op de plek van het plaatje met bijv 2 kleine druppels seconde lijm.

Doe de deksel er weer op in omgekeerde volgorde.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-DefcpnBFZlU/UN5HGAtek-I/AAAAAAAAAJg/-zAvqXhPWS8/s800/2012-12-29%252001.56.55.jpg

Je wifi ontvangst is nu een stuk beter, maar het kan nog beter zonder aluminium achterklep. "Elk voordeel heeft zijn nadeel" zullen we maar zeggen :)

Groet

EDIT 2-jan-2013: Cherry forum ervaringen Link

[ Voor 3% gewijzigd door tweakradje op 02-01-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
De binnenkant van de M936

Nog wat foto's van de binnenkant voor degene die het interessant vindt :)

De Realtek 8188cus USB Wifi adapter onder de loep

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-r6bS_72d_VQ/UN8QpZlXvrI/AAAAAAAAAJw/E-EkHyFQBVk/s800/Realtek%2520USB%25208188cus.jpg

De hele binnenkant, voor de Wifi antenne mod

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-2NzRGZ4Erw8/UN8RCaQDeSI/AAAAAAAAAJ4/EKdUJIYARTY/s800/Inside%2520the%2520M936.jpg

Stereo speakers, maar dan geen speld tussen te krijgen = mono?

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-3jIGJos7YSo/UN8RJy-KgdI/AAAAAAAAAKA/L9RjtCoWX_A/s800/M936%2520Stereo%2520Speakers.jpg

Veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

De foto bekijkend is de meeste ruimte bezet door de Li-polimeer accu?

Overigens bemerkte ik vanmiddag dat in de standbye mode de wifi niet werkte; ik downloade via de PC uit de market de DOSBOX app en toen ik de tablet een uurtje later uit de standbye mode haalde bleek deze app nog niet geinstalleerd (en gedownload) te zijn; lijkt mij bewijs dat de wifi verbinding (in standbye) niet aanwezig was. Dat is dus verbeterd in dit nieuwe type.

Edit/30-12
Live achtergronden zijn erg mooi om te zien maar vreten wel stroom zeg, dat livebeeld met sinus golven trok meer dan 440 mA uit mijn accu toen ik het testte; dus maar vlug weer voor een donkere vaste achtergrond gekozen om mijn arme accu te beschermen.

Vannacht heeft hij van 22h00 tot vanmorgen standbye gelegen, de accu was nog 98% toen ik vanmorgen met de batterij monitor widget naar het verbruik keek; niet slecht voor een tablet zoals dit.

[ Voor 111% gewijzigd door racinfo op 30-12-2012 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 10:59
Geweldige posts Tweakradje! Ik ga het ding niet openschroeven, maar mooi om te zien dat CWM nu werkt. Post vooral je ervaringen met andere ROMs - hoewel er niks mis is met de standaard ROM kan het natuurlijk altijd beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad informatieve, duidelijke posts Tweakradje, thnx.
Ik ga hem wel openschroeven omdat ik de wifi-tweak wil doen en misschien kan ik het display ook recht zetten (zit er nu, standaard, iets schuin in gemonteerd:(
Op mijn vorige pad (Hannspree) draaie ik een ROM waarin een optie zat om de taakbalk uit te zetten (dus meer scherm, geen zwarte balk).. weet iemand of / hoe dit kan op de Cherry met standaard ROM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Best wel jammer dat weinig tweakers hun goede ervaringen met de M936 publiceren; ik lees eigenlijk alleen maar berichten wanneer er iets aan mankeert of niet voldoet aan bepaalde (?) verwachtingen.

[ Voor 18% gewijzigd door racinfo op 03-01-2013 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 07:45
Ansich heb ik ook wel interesse in deze tablet, wil hem gebruiken voor wat surfen, social media, wat spelletjes en voor op vakantie een boek te lezen of een film te kijken tijdens het reizen. Neem aan dat deze hier wel voor geschikt is?

Echter: wat is de batterijduur nu ongeveer? Lees hier diverse reacties over.
Hoe ziet het afspelen van films er uit i.v.m. de beeldverhouding? Wil iemand hier eventueel een screenshot van plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij werkt de tablet enkel als hij met de adapter insteekt. De accu geeft nochtans 100% aan.
Van zodra ik de adapter uittrek wordt het beeld slechter, vervolgens komen er lijnen op het scherm. Het toestel valt dan binnen de 10sec uit.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen ?

(staat android 4.1.1 op het toestel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
tweakradje schreef op zondag 23 december 2012 @ 12:07:
Deep Sleep mode forceren

<instructies>
Super. Nadat ik de instructies heb uitgevoerd gaat mijn tablet nu wel in Deep Sleep.
Rechtsonder heb ik nu dat vliegtuigsymbooltje. Wil/kan ik dat weer weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Exterminator, voor de taken die jij noemt is de tablet uitermate geschikt. Beeldverhouding is goed te doen, vergelijk het met kijken van een (16:9) film op een PAL monitor/tv (4:3). De accu is het slechte punt van deze tablet, je kan er wellicht een film mee kijken, maar daarna moet hij wel opgeladen worden. Bij wat surfen, boekje lezen en emailen gaat de accu ongeveer 1 dag mee. Maar je kan natuurlijk zo min mogelijk verbruiken door wifi uit, helderheid laag, app killer enz.

@GuyJ, defect.. terug sturen.

Persoonlijk vind ik de tablet prijs/kwaliteit zeer goed. Hij is erg snel, fijne beeldverhouding (ik lees veel pdf/bladmuziek dan is 4:3 staand beter heb ik ervaren), leuk scherm(kijkhoek). Wifi en accu zijn minder.

Weet iemand al een manier om die statusbalk weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net even tablet geroot (dat is toch wel een vereiste vind ik) volgens de manier zoals Tweakradje hierboven beschreven heeft.. perfect! Makkelijk en snel, beter dan met software rooten. Thnx radje. Volgende keer als ik wat tijd heb ook even de deep sleep proberen.
Denk je dat als ik de tablet open maak het mogelijk is het display recht te zetten? bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 19:36:
Op mijn vorige pad (Hannspree) draaie ik een ROM waarin een optie zat om de taakbalk uit te zetten (dus meer scherm, geen zwarte balk).. weet iemand of / hoe dit kan op de Cherry met standaard ROM?
De beste oplossing voor fullscreen is dit kleine appje: Google Play: full!screen

Of je je scherm eenvoudig kan rechtzetten? Het scherm zit geklemd met een paar vastgeschroefde plastic "grijpers" Maar je kan ze niet allemaal zien. Er zitten er tenminste ook 1 onder de printplaat. Maar wellicht kan je het scherm gewoon rechtzetten zonder die verborgen grijper niet los te schroeven.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx, dat zocht ik inderdaad. full!screen werkt goed..
zelf snap ik niet waarom er een statusbar aanwezig zou moeten zijn, op een telefoon misschien nog wel handig maar op een tablet is het toch zonde van de scherm ruimte. Alle info in statusbar kan je ook tonen met widgets of apps en die knoppen zijn meestal ook wel hardware matig aanwezig (zo niet dan gebruik je de, programeerbare en eventueel onzichtbare, knoppen in de full!screen app).

Deep Sleep mod functioneert naar behoren, thnx. Alles om de accu te besparen he.

De tablet openschroeven wacht ik toch nog even mee dan.. wellicht heeft het meer zin om over 3/4 jaar gebruik te maken van de garantie. Even afwachten hoe erg die 1mm scheef gaat irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Mooi balen, mijn lader is kapot, breuk in het gedeelte ergens van de aansluiting. Helaas stuurt kruidvat geen losse onderdelen op, dus maar weer contact zien te krijgen met SSB.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tweakradje: waanzinnig de dingen die je doet.
<deleted>
never mind, ik had de benodige files gemist die je ter download heb gesteld :) sorry.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Jeru schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:26:
Mooi balen, mijn lader is kapot, breuk in het gedeelte ergens van de aansluiting. Helaas stuurt kruidvat geen losse onderdelen op, dus maar weer contact zien te krijgen met SSB.
Bij de aansluiting van het stekkertje of bij de lader zelf. Kun je het zelf niet maken?
Ingeval de stekker opensnijden, en opnieuw aansolderen en met vulcaniseer tape afdichten. De lader is echt wel open te krijgen; onder de sticker zit een schroefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
racinfo schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:21:
[...]
Bij de aansluiting van het stekkertje of bij de lader zelf. Kun je het zelf niet maken?
Ingeval de stekker opensnijden, en opnieuw aansolderen en met vulcaniseer tape afdichten. De lader is echt wel open te krijgen; onder de sticker zit een schroefje.
Of deze nemen zoals eerder hier gepost: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_2538_3.jpg icm een usb lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
Ik heb inmiddels het voor elkaar gekregen het opstartlogo uit de kernel met een eigen plaatje te vervangen. Foto van mijn zoon en de teksten "Dit is mijn tablet" "If lost please contact: zijn e-mail adres"
(max 224 kleuren)

Zo customize je het tablet en als je het "verliest" staat er toch mooi in van wie dat ding is.

Iemand intersesse in de procedure en tools?

Het tweede geanimeerde bootlogo is simpel. Dat is een zip bestand: /system/media/bootanimation.zip

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toonstra
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:19
tweakradje schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 23:15:
Ik heb inmiddels het voor elkaar gekregen het opstartlogo uit de kernel met een eigen plaatje te vervangen. Foto van mijn zoon en de teksten "Dit is mijn tablet" "If lost please contact: zijn e-mail adres"
(max 224 kleuren)

Zo customize je het tablet en als je het "verliest" staat er toch mooi in van wie dat ding is.

Iemand intersesse in de procedure en tools?

Het tweede geanimeerde bootlogo is simpel. Dat is een zip bestand: /system/media/bootanimation.zip

Groet
Ik heb wel interesse, dus graag :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
Wijzigen kernel opstart logo met FwFactoryTool 2.33

Om je tablet te personaliseren kan je het opstart logo van je tablet aanpassen :)

De nodige bestanden kan je onderaan vinden.

Dit kan je doen met de FwFactorytool die ik ergens opgedoken heb ;)

Wat heb je nodig?
- mspaint of iets dergelijks met xnview
- de FwFactorytool
- je gebruikte kernel.img (zit in onderstaande zip)

Pak de factory tool uit in een map. Let niet op mijn vertalingen in de factory tool :)
De kernel.img zit in de temp\Android\Image map. Ik heb de originele er alvast in gezet.
Deze heeft het Cherry logo en daar gaan we onze eigen picasso in zetten.

Er zijn een paar gouden regels bij het maken van een nieuw logo
1) het moet de afmetingen 1024x768 hebben
2) het mag maar max. 224 kleuren bevatten

Het voorbereiden van je eigen logo

- laat je artistieke kant gaan en maak een mooi plaatje van 1024x768 pixels
- sla het bestand op in png of bmp formaat (geen jpeg)
- open het plaatje in xnview
- kies in het menu Afbeelding > Omzetten naar kleuren > 128 (kan max. 224 zijn)
- kies in het menu Bestand > Opslaan als... > PPM (Portable Pixmap) en klik Opties > ASCII

Het vervangen van het logo

- start FWFactoryTool.exe
- klik op Kernel Screen
- een nieuwe dialoog komt op
- klik in het menu voor de eerste optie
- zoek je net opgeslagen PPM logo op
- je nieuwe logo verschijnt links
- klik op de knop "Update kernel.img" (zie plaatje)
- klaar

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-7AJppSV2PZg/UPMSS489w5I/AAAAAAAAAKU/gYehvotSfxY/s800/Replace_Kernel_logo.jpg

Flashen nieuwe kernel.img

Met de tool de je gebruikt hebt om CWM te flashen moeten we nu ook de nieuwe kernel.img
flashen. Kijk even terug in deze post in deze thread: tweakradje in "Kruidvat 9.7'' dual-core PRO-LINE"

Kies nu alleen het vinkje "kernel" en laadt de kernel.img uit de map temp\Android\Image van de FwFactorytool map.

Zet je tablet in flash mode zoals beschreven in de CWM post.

Flash nu dus alleen de kernel.img. Dat gaat rap en na het flashen zie je gelijk het resultaat :)

FwFactorytool en laatste kernel.img

Succes :P

EDIT 14-jan-2013: the Gimp schijnt je plaatje in 1x om te kunnen zetten naar 224bits PPM ascii

[ Voor 4% gewijzigd door tweakradje op 15-01-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Hmm, heb het opladen getest mbv USB poort van de laptop en mbv een iPhone oplader. Beide werken hier helaas erg slecht. Laadt niet/nauwelijks op.
Ben benieuwd naar andere ervaringen, en naar mogelijkheden om aan een extra originele lader te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet er een lampje branden als de tablet aan de oplader hangt?? Heb m vandaag binnen gekregen en uit de doos gehaald, aan de oplader gehangen maar er gebeurt niks.....is dit normaal of....???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdb83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-10-2020
vervangende lader is o.a. te vinden bij conrad.nl

[ Voor 51% gewijzigd door tdb83 op 15-01-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Link tdb83? Zoeken naar "Lader" op conrad schiet niet echt op.
Ik krijg trouwens een nieuwe lader van SSB, maar uiteraard krijg ik na een week te horen dat ze ze niet op voorraad hebben en ga moeten wachten. Hier moet je uiteraard wel zelf achteraan mailen, uit zichzelf vertellen ze je namelijk echt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdb83
http://www.conrad.nl/ce/n...ding-5-VDC2500-mA-12-Watt

[ Voor 13% gewijzigd door tdb83 op 16-01-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

jurk738 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 06:12:
[...]

Hmm, heb het opladen getest mbv USB poort van de laptop en mbv een iPhone oplader. Beide werken hier helaas erg slecht. Laadt niet/nauwelijks op.
Ben benieuwd naar andere ervaringen, en naar mogelijkheden om aan een extra originele lader te komen.
Ik heb diezelfde lader voor in de auto. Om te laden heb ik deze 12v --> dual USB autolader. Deze kan op 1 van de aansluitingen 3 ampère leveren, dus voldoende om het tablet op te laden.

Afbeeldingslocatie: http://cloud.faout.com/E/201110/source-img/1317944945270-P-77705.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakradje
Whatsapp op je tablet (experimenteel)

Whatsapp ondersteunt geen tablet. Waarom? Whatsapp is op je telefoon- en SIMkaart nr gebaseerd.
Maar een beetje tweaker kan het wel overzetten op een tablet :)

Wat heb je nodig?

- een geroote telefoon waar Whatsapp op werkt
- je tablet die geroot is
- deze instructies

Van telefoon naar PC

- koppel je geroote telefoon met usb aan de pc
- open een DOS box en ga naar de map waar je adb hebt staan
adb shell
su

- Telefoon info over SIM en 06 nummer backup naar sdcard
busybox cp -R /data/data/com.android.phone /sdcard/
- WhatsApp db met contacts en instellingen:
busybox cp -R /data/data/com.whatsapp /sdcard/
exit

Nu weer in DOS gaan we de sdcard folders naar de PC kopieren:

adb pull /sdcard/com.android.phone com.android.phone
adb pull /sdcard//com.whatsapp /com.whatsapp

adb pull /sdcard/WhatsApp WhatsApp

Het telefoon gedeelte is klaar.

Wijzigen SIM serial number :X

Nu komen we mogelijk op een hellend vlak. Elke SIM heeft een uniek ID / Serial number (ICCID)

Toch moet deze anders zijn op het tablet dan de telefoon. Er bestaan geen twee dezelfde
SIM kaarten (op papier dan) :) Als je hetzelfde ICCID gebruikt komt een bericht maar op 1 van beide aan. Als WhatsApp op je telefoon niet meer zou gebruiken geen probleem.

We gaan nu het tablet een ander SIM ICCID geven (allemaal virtueel want dat apparaat heeft helemaal geen SIM natuurlijk)

In de gekopieerde map com.android.phone staat een map shared_prefs met daarin een XML
bestand: com.android.phone_preferences.xml
Open die bijv in Notepad++
Zoek de regel <string name="key_iccid">89312063000_______</string> (opzettelijk aangepast)

Wijzig het nummer. (kom ik later op terug na wat meer testen. Kan zijn dat je de International Mobile Subscriber Identity (IMSI) ook moet aanpassen, of juist niet..)

Sla het bestand op.

WhatsApp op je tablet installeren

Download eerst de laatste: WhatsApp.apk

Installeer die op je tablet vanuit de DOS box: adb install -r WhatsApp.apk

Kill het process gelijk weer, we moeten eerst nog wat doen:

adb shell am force-stop com.whatsapp ICS/JB only

Bestanden van de PC naar het tablet kopieren

In de DOS box:

adb push com.android.phone /data/data/com.android.phone

adb push com.whatsapp /data/data/com.whatsapp

adb push WhatsApp /sdcard/WhatsApp

Start nu WhatsApp op je tablet >:)

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@Tweakradje: jammer dat de community rondom dit tablet wat klein is (had ik bij aanschaf veel groter verwacht), maar je bijdragen zijn zeer gewaardeerd! Dankje voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:17
Ik heb Flash werken gekregen:

adb shell

cd /data/data/mobi.mgeek.TunnyBrowser/shared_prefs/
mv mobi.mgeek.TunnyBrowser_preferences.xml backupfile
reboot

Benodigd:

geinstalleerd flash (bij mij zat ie er standaard op)
Dolphin browser.

Dolphin browser wel op "Desktop" zetten.

Iets anders:
Ik word trouwens gek van die laderij.
Eerst blijft ie op 17% hangen. Doe ik een reboot, staat ie zomaar op 80%....
Zal hem de hele nacht aan de stroom laten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sterke-Jerke op 20-01-2013 20:36 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor mij is het de laatste keer geweest dat ik via het kruidvat electronica koop.
Nieuwe tablet werkte niet toen ik hem uit de verpakking nam. . DOA.
ipv dat ze een nieuw toestel geven is de tablet al 2 weken in reparatie. Kei tof zo'n nieuwjaarscadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Dat is niet de service van Kruidvat waar je het over hebt lijkt mij maar over SSB. Zover ik weet kon je het apparaat gewoon retour sturen naar Kruidvat, geld terugkrijgen en een nieuwe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt dat had ik inderdaad kunnen doen. Maar had geen zin om 2 keer te kopen en dan mijn geld proberen terug te krijgen van het 1 ste toestel.
Kruidvat moet tenslotte zijn toestellen maar op voorhand testen ipv een defect apparaat op te sturen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:10
@GuyJ, SSB-repair doet er 12-15 werkdagen over staat toch duidelijk op de pagina? (na aanmelding reparatie)

@Sterke-Jerke: Laatste flashplayers staan: http://download.macromedi...tall_flash_player_ics.apk

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:15:
klopt dat had ik inderdaad kunnen doen. Maar had geen zin om 2 keer te kopen en dan mijn geld proberen terug te krijgen van het 1 ste toestel.
Kruidvat moet tenslotte zijn toestellen maar op voorhand testen ipv een defect apparaat op te sturen :(
Dat moeten zij helemaal niet als zij gewoon garantie bieden. Als zij dat zouden doen zou jij het tablet niet meer willen kopen omdat het te duur is.
Verder doet Kruidvat totaal niet moeilijk over geld terugstorten. Heb dat van mij gewoon teruggehad binnen 2 weken.
Verder staat er trouwens door dit hele topic heen dat wordt afgeraden om tablets ter reparatie op te sturen naar SSB, aangezien zij slechte communicatie hebben, veel onderdelen niet op voorraad en soms geen eens repareren.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeru op 23-01-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tijdenlang prima met de tablet gewerkt. en de tablet functioneerde naar behoren.
Als ik nu op de power knop druk, doet ie niets meer :-(

Helemaal dood.

Ik zal hem eens een nachtje aan de lader leggen, maar ik vrees het ergste.
Zijn er nog quick fixes om dit probleem op te lossen?

Ik heb gemerkt dat als het logo blijft knipperen, het nog wel op te lossen is met het laten leeg lopen van de accu, dan weer opladen, en opstarten, klaar :-)

Maar niet meer reageren op de power knop.... 8)7

Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Reset knop ingedrukt? Heb soms ook wel eens dat power even niet reageerd, druk ik reset even goed in en werkt hij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand al eens een bluetooth stickje geprobeerd op de USB OTG poort? Ik heb zelf niet zo'n stickje dus kan niet testen maar het zou wel handig zijn om via bluetooth andere speakers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip, nee nog niet geprobeerd.
Zal ik gelijk doen zodra de tablet weer bij mij is. (de tablet is op vakantie in de Canarische eilanden) :)

-> Update:
FF eenSMS gestuurd met de tip voor het resetten, en die werkte IDD. De tablet doet het weer. Bedankt!
Jeru schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 23:44:
Reset knop ingedrukt? Heb soms ook wel eens dat power even niet reageerd, druk ik reset even goed in en werkt hij weer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Mooi zo! Die van mij heeft het ook sporadisch heb er nog geen logica in gevonden, dan gaat hij gewoon niet aan ongeacht of hij vol is of niet. Dus als hij niet reageert en je weet zeker dat hij vol is, gewoon resetten, anders eerst aan de lader, en dan alsnog resetten als het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdb83
Heeft iemand al ervaring met custom roms voor deze tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverbeuk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03-2018
Zijn er nog steeds geen custom roms voor de Pro-line2?

Verwijderd

Topicstarter
Met Speaker Boost even het geluid wat harder gezet. 25% boost en dat helpt al een boel :), als ik dat niet toepas is de speaker dramatisch zacht helemaal omdat de hoes ook nog eens de geluidspoorten bedekt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
tweakradje schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 02:43:
Wifi verbetering

Heb maar eens de schroevendraaier gepakt om het binnenste te bekijken. Ik vreesde het ergste maar ik was aangenaam verrast.
Dat ding zit goed in elkaar. En waar het mij om ging was de wifi antenne. De ontvangst is matig tot zwak.
Nu blijkt er toch een heus goede antenne in te zitten. Gelukkig maar. Maar waarom is de ontvangst dan zo slecht? Waarschijnlijk de plaatsing van de antenne en het aluminium achterdesksel.

Zonder deksel en een losgewrikte (lijmpistool) verbinding had ik een ontvangst! Ik heb nog nooit zoveel access points gezien bij mij in de buurt. Geweldig. Dat ging dus de goede kant op.

Je wifi ontvangst is nu een stuk beter, maar het kan nog beter zonder aluminium achterklep. "Elk voordeel heeft zijn nadeel" zullen we maar zeggen :)
Als reactie op Tweakradje's fantastische posts, heb ik bovenstaande "mod" ook maar "even" uitgevoerd.

Één ding is zeker - dit ding zal inderdaad niet snel uit elkaar vallen :X Wat een geklooi om open te maken. Uiteindelijk met m'n dunste schroevendraaier langs de "band" gegleden en steeds handmatig een nokje moeten losklikken. Helaas ook een paar krassen aan de achterkant van de band.

Maar uiteindelijk is het toch gelukt. Antenne losgeschraapt van de lijm en wat verder van het aluminium geplakt met wat Praxis secondelijm (Dat zeg ik, Gamma). Verder niks noemenswaardigs te vinden, behalve dat ik het bizar vind hoe de accu's ertegen aan gemept zijn (Had wat geavanceerders verwacht }:O ). Het terugplaatsen van de achterkant ging een stuk makkelijker. Meteen getest, en inderdaad, ontvangst is met tientallen meters verbeterd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net de mijne besteld, maakt het nog uit welke "class" (2, 6, 10 etc.) het te gebruiken micro SD kaartje heeft?

Deze vraag voornamelijk voor het geval ik enige content wil downloaden (mits er wifi ontvangst is 8) ) en afspelen.
Op mijn MacBook haal ik in de regel downloadsnelheden van tussen de 1.5 en 2.4 mb/s.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
Class is belangrijk voor apparaten die snel moeten kunnen lezen en schrijven, zoals camera's voor foto en film. Voor een willekeurige download ben je met een goedkoper kaartje al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is het tegenwoordig met deze tablet gesteld, is de wifi nu een stuk beter met de hardware-mod?

Hoelang gaat de accu mee van deze pro-line2? Ik vind dat er naast de looks maar een paar echt belangrijke punten zijn; het scherm en de accuduur en de reactiesnelheid van het device.

Gaat deze tablet in vol gebruik langer mee dan 4-6 uur, of is het na vier uur gebruik (wifi erbij) opladen geblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acoster
Ik heb geen hardware-mod gedaan, maar mijn wifi is acceptabel. Ik moet er niet mee op zolder gaan zitten, maar dat heeft ook deels te maken met het Wifi-modem van Ziggo.

Over de accu ben ik best te spreken. 's Nachts hangt hij meestal aan de lader en dan komen we de dag en avond wel door. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je onder 'vol gebruik' verstaat. De kinderen kijken graag video, die via internet wordt gestreamed en ik merk dat daar de accu niet echt van op hol slaat, dat kan je makkelijk 6 uur volhouden. Bij andere zaken, bijv. bepaalde race-spelletjes, zie ik de accu wat harder leeg lopen.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden over het tablet, zeker gezien de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel is de dual core in de aanbieding bij Kruidvat. Kruidvat heeft de tablet site een opfrisbeurt gegeven dus ik vermoed eigenlijk dat er een nieuwe generatie modellen voor de deur staat. Misschien wel met quad A7 of A9 en retina scherm :P. Ze hebben nu namelijk ook de 8" inch maat toegevoegd, die is volgens mij nooit verkocht bij Kruidvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de tablet binnengekregen, ben voor het geld zeker niet ontevreden. Zal binnenkort de bevindingen eens posten.

Een aardige hoes eromheen moet nog gebeuren, gaat die onlangs geposte hoes van Macally echt passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die schijnt erg goed te passen. Helaas is die moeilijk verkrijgbaar. Wel is het zo dat eigenlijk alle stoffen en lederen iPad 1 en 2 hoezen passen. Alleen zul je zelf de nodige uitsparingen moeten maken omdat die afwijken bij deze tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjelle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-01-2024
Heeft iemand al een goed werkende custom rom kunnen installeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
Gaat dit topic ook om deze versie die in de aanbieding is momenteel : http://online.kruidvat.nl/product/85187/7TabletProLine2.html ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
Nee, de tablet in jouw link is de 7" versie. Overigens lijkt dit nagenoeg om dezelfde hardware te gaan, afgezien van de grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam hier ook voor de 738! Is de batterijcapaciteit bv. bekend? En een costum rom lijkt me ook wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimboarder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 16:12
tweakradje schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 21:53:
Rooten

Bij deze een korte uitleg over rooten. Dit bijvoorbeeld om Titanium Backup of Adfree te kunnen draaien.

Onderaan de benodigde bestanden.

Eigenlijk is het tablet al geroot. Alleen is de binary /system/xbin/su nog niet van het juiste type.
Daarnaast moeten we zelf nog even Superuser.apk erop installeren. That is it.

Superuser.apk installeren

Het installeren van Superuser.apk is eenvoudig. Type in de DOS box: adb install Superuser.apk

Start nu eenmalig Superuser op vanuit de Launcher om te checken of het werkt.

Daarna bijv. Titanium Backup installeren. Die zal de root rechten nodig hebben.

Benodigde bestanden: Rooten.zip

Groet
Inmiddels alle stappen zoals user tweakradje heeft beschreven uitgevoerd en het werkt perfect!

Ik heb trouwens de 7 inch versie met dezelfde hardware. Wel vraag ik me af of er meer eigenaren zijn waarbij het scherm niet overal egaal wit is? Randen links en rechts zijn wat geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn tablet had een defect (lijnen in beeld), dus opgestuurd naar SSB met het verzoek ook het display recht te zetten (fabrieksfout).
Het defect was hersteld, maar het display stond nog steeds scheef en als bonus kreeg ik de tablet retour van SSB met vuil (stof en een plastic vezel/haartje) tussen display en glas. Ook is de tablet behuizing beschadigd door het onzorgvuldig (lomp) open maken met verkeerd gereedschap (verschillende deuken in rand/bezel).
Kruidvat gemaild dat ik geen vertrouwen meer heb in SSB en hoe nu verder (en dat ik foto's heb van voor en na reparatie indien gewenst)..
Reactie Kruidvat was dat ik mijn tablet kon retourneren en het aankoopbedrag zou worden teruggestort.
Kruidvat super service!
SSB onkundige prutsers!

Budget tablets van nu hebben quadcore en retina.. ik ga voor de 200,- euro kostende Cube U9GT5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acoster
Weinig leven meer in dit topic, maar ik ben toch benieuwd of iemand het is gelukt om een andere ROM op deze tablet te zetten. Ik begin me de laatste tijd steeds meer te irriteren aan het lange opstarten, het niet beschikbaar zijn van applicaties omdat het interne SD-geheugen niet 'aanwezig' is, het af en toe hangen van de tablet en het niet kunnen installeren van applicaties door ruimtegebrek (Alle zaken mbt opschonen enzo uiteraard uitgevoerd).
Lijkt er ook op dat het geheugen op één of andere manier corrupt raakt. Zie bij sommige applicaties bestanden en mappen staan die bestaan uit allerlei Chinese tekens.

Dus aangezien ik toch maar weer eens een schone installatie moet gaan doen, is het gelijk een goede mogelijkheid om eens te kijken of er werkende alternatieven zijn. Iemand ervaring met Custom ROMs op dit tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjelle
acoster schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:37:
Weinig leven meer in dit topic, maar ik ben toch benieuwd of iemand het is gelukt om een andere ROM op deze tablet te zetten. Ik begin me de laatste tijd steeds meer te irriteren aan het lange opstarten, het niet beschikbaar zijn van applicaties omdat het interne SD-geheugen niet 'aanwezig' is, het af en toe hangen van de tablet en het niet kunnen installeren van applicaties door ruimtegebrek (Alle zaken mbt opschonen enzo uiteraard uitgevoerd).
Lijkt er ook op dat het geheugen op één of andere manier corrupt raakt. Zie bij sommige applicaties bestanden en mappen staan die bestaan uit allerlei Chinese tekens.

Dus aangezien ik toch maar weer eens een schone installatie moet gaan doen, is het gelijk een goede mogelijkheid om eens te kijken of er werkende alternatieven zijn. Iemand ervaring met Custom ROMs op dit tablet?
Ik ben ook al een tijdje bezig om een andere rom te zoeken.
Ik heb wel rom's geprobeerd van andere/vergelijkende tablets.
Maar niet alles werkt dan "camera/wifi etc.
ik had eigenlijk gehoopt op cyanogenmod 10.1 maar helaas tot nu toe noppes :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekbed
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-08 23:18
Ik begrijp dat er ook een micro-sd in de Tablet zit ? (dus naast degene die ik er ingestoken heb)
Mijn tablet is vastgelopen en wil niks meer. Ik heb de update van het cherry forum geprobeerd maar ook dat gaat niet.
Misschien valt er nog iets te backuppen van de interne micro-sd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjelle
dekbed schreef op maandag 23 september 2013 @ 17:17:
Ik begrijp dat er ook een micro-sd in de Tablet zit ? (dus naast degene die ik er ingestoken heb)
Mijn tablet is vastgelopen en wil niks meer. Ik heb de update van het cherry forum geprobeerd maar ook dat gaat niet.
Misschien valt er nog iets te backuppen van de interne micro-sd ?
ik heb de tablet ook eens open gehad voor de wifi ontvangst mod.
ik ben daarbij geen interne micro sd tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekbed
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-08 23:18
ok bedankt voor de reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:17
Hoe kan ik ervoor zorgen dat Video's en foto's op een EXTERNE SD komen te staan? Default slaat ie eea nl intern op.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zoek naar de meest waarschijnlijke herkomst van de 'Cherry' 'M936' (of Pro-Line of PC936 of een willekeurige combinatie van deze kreten) kwam ik deze pagina tegen:

http://www.t-linkcn.com/products_view.asp?id=140

De site werkt niet of nauwelijks, om de plaatjes te zien kun je het beste de broncode bekijken en direct naar de juiste URLs gaan:

Achterkant: Afbeeldingslocatie: http://www.t-linkcn.com/uploadfile/20120802201157249.jpg
Aansluitingen: Afbeeldingslocatie: http://www.t-linkcn.com/uploadfile/20120706222305177.jpg
Nogmaals: Afbeeldingslocatie: http://www.t-linkcn.com/uploadfile/20120802201207903.jpg
De witte versie: Afbeeldingslocatie: http://www.t-linkcn.com/uploadfile/20130104194334050.jpg

Deze lijkt als twee druppels water op de M936 (annex PC936 etc) die hier naast me ligt. Ik kreeg dat ding in mijn handen geduwd ('hier, mag je hebben, ik heb een andere gekocht want deze liep steeds vast') en ben een beetje aan het verkennen wat de mogelijkheden zijn voor het ontwikkelen van meer recente firmware dan die door 'Cherry' wordt aangeboden. de hardware heeft geen problemen met 4.3 dus het zou mogelijk moeten zijn, ik zie ook geen belemmeringen voor het porten van 4.4 (Kit Kat) als die eenmaal in sourcevorm beschikbaar is.

Nu lijkt T-Link een pure OEM-producent te zijn die zelf hoegenaamd niets aan service of ondersteuning doet. Ik heb nog geen links naar firmware gezien. Waarschijnlijk is 'Cherry' niet de enige afnemer van dit model dus het zou zo maar kunnen zijn dat er elders firmware te vinden is die op deze 'plank' werkt.

Beter dan dat lijkt me een op AOSP of CM gebaseerde port. Heeft iemand hier al eens een poging toe genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acoster
Inderdaad lijkt deze er sprekend op, maar het gaat uiteraard om wat er in zit, dat is lastig te ontdekken op de website.
Op de genoemde website staat dat het model ook Bluetooth heeft...dat hebben wij dan weer niet.

Maar nieuwere software is zeker welkom, ik hoop nog altijd eens op nieuwe software van de fabrikant.. Er zitten wat onhebbelijkheden in de huidige firmware en ook is de ondersteuning van meerdere accounts, standaard in versie 4.2 en hoger, zeer welkom op een tablet die door het hele gezin wordt gebruikt.

Dus mocht je iets tegen komen, ik hou me zeer zeker aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
Hier staan een aantal firmwares van RK3066's. Met imrepackerrk kun je ze uitpakken om uit te vinden of ze wellicht compatible zijn. VOor zover ik weet zijn er erg veel 'clones' met kleine hardwareverschillen, waardoor het lastig is uit te vinden welke roms crossflashbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acoster
Iemand wel eens Cyanogen geprobeerd aan de praat te krijgen op dit tablet?

http://www.slatedroid.com...anogen-10-for-rk3066-wip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat betreft multi-user ondersteuning kan ik zeggen dat de huidige firmware hier geen problemen mee heeft. Je kunt gewoon nieuwe gebruikers aanmaken met pm create-user naam, gebruikers verwijderen met pm remove-user X (waarbij X staat voor het gebruikersnummer als getoond met pm list-users. Een druk op de aan/uit knoop toont de geconfigureerde gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is nog een waarschijnlijk familielid van de 'Cherry' M/PC936:

http://www.e-boda.ro/tabl...ore-x200-folie-cadou.html

Ja, het is in het Roemeens. Dat lijkt wat op Italiaans dat weer wat op Latijn lijkt dat ik ooit op school leerde dus bij deze...

Op zich misschien niet zo interessant, ware het niet dat er ook een forum voor dit ding is, ook in het Roemeens:

http://eboda.forumer.com/...ore-ips-x200-f120192.html

Op dat forum staat de volgende draad op de eerste plaats:

http://eboda.forumer.com/...-21-02-2013-t1274330.html

Vrij vertaald wordt hier verhaald over een CM10 versie voor de 'Supreme X200'. Ik zie geen verwijzingen naar de broncode dus ik ga er vanuit dat het 'bij elkaar geraapte' versies zijn maar toch... beter dan niets. Voor de 'Supreme X200' dan. Werkt het ook voor de 'Cherry' M/PC936? We zullen zien... stay tuned.

Overigens ben ik op het spoor van 'E-boda' gekomen door verschillende combinaties van de in de 'Cherry' gebruikte hardware als zoekopdracht aan Ggl te geven. Het aanraakscherm in de PC/M936 wordt bestuurd met de Eboda_touch driver, vandaar.

=================

Goed nieuws, de Roemeense firmware lijkt vooralsnog te werken met de 'Cherry' M/PC936. Nog niet alles werkt naar behoren (bv schermrotatie werkt nog niet... misschien dat nu alles werkt?) maar in grote lijnen (scherm, geluid, camera, wifi) lijkt het te werken. Twee screenshots om te laten zien dat het werkt dan maar voor ik op een oor ga:

Afbeeldingslocatie: https://www.unternet.org/stage/experimental/android/cherry_m936/Screenshot_2013-10-27-02-57-33.png
Afbeeldingslocatie: https://www.unternet.org/stage/experimental/android/cherry_m936/Screenshot_2013-10-27-02-00-03.png

De oplettende lezer ziet meteen dat ik de oorspronkelijke kernel gebruik. Met de 'Roemeense' kernel werkt het aanraakscherm niet.

Ik ga het geheel even goed testen, de mij bekende fouten eruithalen, daarna schrijf ik iets over hoe dit op je PC936 te installeren. Ik gebruik zelf Linux dus ik heb de installatie niet vanuit Windows of Mac getest, in principe zouden er geen problemen moeten zijn. Na installatie heb je een tablet met TWRP of CWM en CM10, met alle mogelijkheden van dien.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2013 15:58 . Reden: Cyanogenmod 10 voor PC936 - maar nu echt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CM10 (4.1.2) voor de 'Cherry M936'

In mijn vorig bericht was al te lezen dat ik de ingredienten voor CM10 op de M936 bij elkaar heb gesprokkeld. De uiteindelijke distributie is gebaseerd op de eerder genoemde port voor de 'E-boda SUPREME IPS Dual Core X200' die weer van de 'TrekStor Surftab ventos 9.7' lijkt te zijn afgeleid. Ze komen allemaal uit China, mogelijk zelfs van dezelfde OEM (waarschijnlijk T-Link, zie eerder bericht). De apparaten lijken niet volledig identiek te zijn maar dat is zoals blijkt niet onoverkomelijk.

LET OP: het moge duidelijk zijn dat het erg makkelijk is er een puinhoop van te maken als je niet precies weet wat je moet doen. Twijfel je over het installeren van deze nieuwe firmware, laat het dan gerust achterwege. Weet dat deze firmware is getest op exact één tablet, door één persoon. Weet ook dat het altijd mogelijk is dat je met onvoorziene omstandigheden te maken krijgt - van slechte USB-kabels tot ontladen accus tot onbekende hardware in oudere of nieuwere revisies van de M936. Ik ga er vanuit dat iedereen verstandig genoeg is om voor zichzelf te beslissen of ze dit aandurven. Ik ga er ook vanuit dat je begrijpt wat ik bedoel als ik zeg 'start de tablet in de bootloader met adb' zonder dat dit in een 4-stappenplan hoeft te worden uitgelegd.

Ben je er nog? Mooi. Laad eerst de volgende bestanden neer:

IedereenCM10 voor M936 (141.6 MB)
Iedereen die de play-store en/of andere Google apps wil gebruikengoogle apps ('gapps') (57.7 MB)
Linux-gebruikersboot en recovery voor M936 (2.5 MB)
Windows-gebruikersRKAndroidTool geconfigureerd voor M936 (6.2 MB)

Appel-gebruikers kunnen de Linux-tools gebruiken, volg deze aanwijzingen om het werkend te krijgen.

Zorg ervoor dat de accu meer dan 50% is geladen voor je je aan dit avontuur waagt!

Verbind de tablet (via een goede, betrouwbare USB-kabel) met een PC. Kopieër de CM10 en GAPPS (als je die gebruikt) bestanden naar de tablet, waar mag je zelf weten. Zelf maak ik altijd een map genaamd '000_updates' aan op de sd-kaart met daarin weer mappen voor de diverse onderwerpen (in dit geval dus 000_updates/cm10 en 000_updates/gapps) waar ik dan de bestanden met adb push naartoe kopieër.

De installatie van CM10 op de M936 gaat in een aantal stappen waarvan de eerste waarschijnlijk de belangrijkste is:
  1. maak een backup van alle partities. Om dit te doen start je het apparaat in de bootloader via adb (adb reboot bootloader) of met de resetknop ('terug/back' toets (naast de volumeknop) ingedrukt houden en dan met een paperclip oid. op de resetknop drukken). Gebruik nu een flashprogramma om reservekopieën te maken van alle partities. Gebruik je Linux dan is rkflashkit een goede keuze, voor Windows ben je aangewezen op RKAndroidTool (zie boven, zorg ervoor dat je de meegeleverde boot- en recovery-bestanden niet overschrijft). Bewaar de reservekopieën goed, ze maken het mogelijk alle wijzigingen die je later uitvoert ongedaan te maken.
  2. met de tablet nog steeds in de bootloader installeer je nu de nieuwe 'recovery' en 'boot' code naar hun respectievelijke partities. De versie van RKAndroidTool die je kunt neerladen via bovenstaande verwijzing bevat ook een 'misc' en 'kernel' bestand, deze heb je over het algemeen niet nodig. De bijgevoegde kernel is die uit de Cherry 4.1.1 update, mocht je deze update nog niet op je tablet hebben dan kun je eventueel ook die nieuwe kernel flashen. De 'misc' partitie bevat een paar commandos die de tablet na het flashen in de recovery-stand doen opstarten, dit kun je ook zelf 'met de hand' doen. Na het flashen van boot en recovery kun je de tablet opnieuw opstarten. In sommige gevallen zal de tablet vanzelf in recovery starten, in andere lijkt het ding te blijven hangen in de opstartfase met het draaiende Cyanogenmod-logo. Mocht dit gebeuren dan gebruik je adb om de tablet in recovery te starten (adb reboot recovery) om naar de volgende stap te gaan.
  3. als het goed is heb je de tablet nu in recovery (TWRP). Mocht je nog nooit met TWRP gewerkt hebben dan is het een goed idee even rond te kijken voor je verder gaat. Je kunt nu voor de volledigheid nog een backup maken in TWRP, beter mee verlegen dan om verlegen. Eerst voer je een 'factory reset' uit (Wipe->Factory Reset), daarna installeer je CM10 en eventueel GAPPS. Over de noodzaak van het installeren van GAPPS wordt veel gediscussieerd, zelf weet ik dat het apparaat prima kan werken zonder maar wie de 'standaard' Android-omgeving (met play store etc) wil hebben zal niet zonder kunnen.
  4. diegenen die wijzigingen willen aanbrengen aan de installatie kunnen dat nu doen door (terwijl de tablet nog in recovery is) een shell te starten via adb, de te wijzigen partities (over het algemeen /system) te mounten, de wijzigingen aan te brengen en op te slaan, een sync uit te voeren en de partitie te u(n)mounten. Als je hier niets van begrijpt zijn deze aanwijzingen niet voor jou. Een van de potentieel interessante wijzigingen is het verlagen van de dpi zodat er meer op het scherm past, zelf heb ik deze over het algemeen rond de 120-130 op een 10" XGA scherm. Je kunt ook ongewenste apks verwijderen of vervangen, etc.
  5. voer een herstart uit vanuit TWRP of adb. Als het goed is start het ding op met het Cherry logo, al snel gevolgd door het roterende Cyanogenmod logo. De eerste start duurt als gewoon wat langer aangezien de dalvik cache wordt opgebouwd. Duurt het extreem lang - meer dan een paar minuten - dan stroop je je mouwen op en ga je aan de slag met adb, TWRP, de bootloader en het overige gereedschap. Waarschijnlijk werkt alles gewoon naar behoren en heb je nu een M936 met CM10 (4.1.2).
Deze versie van CM10 is gebaseerd op binaire code die bijeen is geraapt uit diverse distributies. Dit is natuurlijk niet ideaal omdat het zo onmogelijk is deze versie als basis te gebruiken voor het overzetten van CM10.1 of CM10.2 (of PA of welke andere Android-distributie dan ook). Ik heb wat vragen uitstaan bij de ontwikkelaars van de X200 distributie voor toegang tot de broncode (gesteld dat ze die hebben...), hopelijk reageren ze daar positief op zodat ook volgende versies van Android zonder al te veel problemen kunnen worden overgezet naar dit model.

Mocht je na alles geprobeerd te hebben uiteindelijk een glanzende witte snijplank in plaats van een Android-tablet in je handen hebben dan heb ik daar twee dingen over te zeggen. Ten eerste, een gewaarschuwd mens... OK, maar daar heb je niets aan. Ten tweede dat je gelukkig in stap 1 een backup maakte van alle partities van je tablet. Start het ding in de bootloader (terugknop ingedrukt houden en dan met een paperclip oid op de resetknop duwen) en herstel de tablet in de oorspronkelijke staat. Je kunt het altijd later nog eens proberen.
bekende problemen
  1. Volumeknop werkt niet - de oplossing is bekend en zal in de volgende versie verwerkt worden. Als je niet wil wachten dan moet je het dit bestand neerladen:
    rk29-keypad.kl
    Kopieër het bestand naar de volgende locatie op de tablet:
    /system/usr/keylayout/rk29-keypad.kl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acoster
Klinkt goed, al zal ik even goed moeten kijken naar de te verrichten handelingen.Misschien is er een img van te maken die via de rk-tool eenvoudig is te flashen?
Ik ga het zeker een proberen.
Werkt het nu ook soepeler...is dan nog de vraag? Erg hinderlijk bij de orginele firmware is dat het lang duurt na opstarten tot de apps op het extra geheugen beschikbaar zijn en soms helemaal niet beschikbaar komen. Geheugen wat snel vol is en het af en toe hangen. Is dat met CM verbeterd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het soepeler werkt weet ik niet echt, ik heb dit ding pas een paar dagen en heb eigenlijk nooit echt met de oorspronkelijke firmware gewerkt. Probeer het uit zou ik zeggen.

Ik zou een dump kunnen maken die in de bootloader kan worden gebruikt maar ik zie het als veiliger voor de gebruikers om het gebruik van de bootloader zo veel mogelijk te beperken. Tevens pas het gebruik van recovery beter bij de normale gang van zaken in CM- en AOSP-land.

Overigens lijken er een aantal fouten in de hardware of drivers te zitten die ook achter die traagheid kunnen liggen. De sdkaart is bij mij in de korte tijd dat ik met dit ding experimenteer al een aantal malen gecorrumpeerd, kennelijk is dit een bekend probleem bij Rockchip-gebruikers:

http://www.freaktab.com/s...xternal-SDcard-Corruption

Ik heb die kaart nu als ext4 geformatteerd en met hulp van een script en een bewerkte versie van de sdcard daemon op de standaard-locatie (/storage/sdcard1) gemount. We zullen zien of dit het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op veler verzoek (... OK, op zijn minst één verzoek) bij deze een versie van cm10 (incl. gapps) voor de M936 die in zijn geheel met een flash tool kan worden geïnstalleerd.

Let op! Bij het uitvoeren van de volgende stappen worden alle gebruikersdata (alles in de /data directory) gewist, maak dus reservekopieën (bv. met Titanium Backup oid) van alles dat je niet wil verliezen. Deze reservekopieën staan los van de hieronder genoemde reservekopieën van de partities. De interne en externe opslag (SD-kaarten) worden niet gewist maar gezien de onbetrouwbaarheid van de externe SD-kaart op het Rockchip-platform raad ik je aan om de backups naar de interne opslag te schrijven en deze met behulp van adb naar je PC te kopieëren
code:
1
adb pull /sdcard/pad-naar-de-backup-directory

Haal eerst het bestand op:

cherry_m936-cm10-rom-complete.zip (363.6 MB)

Sluit de tablet aan op je PC met een goede USB-kabel en controleer of het ding zichtbaar is voor adb. Start de tablet nu in de bootloader:
code:
1
adb reboot bootloader

Linux- (en andere unix-achtige) gebruikers kunnen gebruik maken van het meegeleverde ./flash_m936.sh script dat de hele procedure min of meer automatisch uitvoert. Windows-gebruikers gebruik RKAndroidTool (meegeleverd), zij moeten de reservekopieën echter 'met de hand' maken aangezien RKAndroidTool hier niet in voorziet.

Met het meegelevere flash_m936.sh script maak je de reservekopieën zo:
code:
1
./flash_m936.sh -b backup
. Als er ook een backup van de 'user' partitie (de 'interne sd-kaart') gewenst is dan gebruik je '-b full_backup' in plaats van '-b backup'. Het resultaat verschijnt in de backup/ directory en kan gebruikt worden om de tablet in de oorpsronkelijke toestand terug te brengen voor het geval dat noodzakelijk is. Aangezien RKAndroidTool geen mogeljkheid heeft voor het maken van reservekopieën zijn Windows-gebruikers aangewezen op adb voor deze taak. Maak in ieder geval van de boot (mtd2ro), recovery (mtd3ro) en system (mtd8ro) partities een reservekopie:
code:
1
2
3
adb pull /dev/mtd/mtd2ro
adb pull /dev/mtd/mtd3ro
adb pull /dev/mtd/mtd8ro

Beter is het om van alle partities kopieën te maken, de laatste (/dev/mtd/mtd9ro oftewel de 'interne sd-kaart') eventueel uitgezonderd aangezien deze niet essentieel is voor de werking van de tablet en altijd opnieuw geformatteerd kan worden.

Gebruik vervolgens je flash tool om de volgende bestanden (te vinden in de rom/ directory) naar hun respectievelijke partities te schrijven:

boot.imgboot (0x00008000)
misc.imgmisc (0x00002000)
recovery.imgrecovery (0x00010000)
system.imgsystem (0x0032A000)

Gebruikers van het meegeleverde script kunnen deze stap uitvoeren door het script te starten met de -f optie:
code:
1
./flash_m936.sh -f

Windows-gebruikers zijn aangewezen op RKAndroidTool, de meegeleverde versie is geconfigureerd voor het flashen van deze partities.

Het flash_m936.sh script voert alle stappen (reservekopieën, flashen en verificatie) in één keer uit als het met de volgende opties wordt gestart:
code:
1
./flash_m936.sh -b backup -f

Als alles foutloos is verlopen (controleer de uitvoer op foutmeldingen en herhaal de procedure in het geval van geconstateerde afwijkingen!) start je de tablet opnieuw op vanuit je flash tool. Als het goed is start de tablet nu in recovery (TWRP). Druk op 'Wipe' gevolgd door 'Factory Reset' om alle oude gebruikersdata te wissen. Sla deze stap niet over, anders is de kans groot dat de tablet niet goed opstart. Voor diegenen die dat willen en die weten wat ze moeten doen is het nu mogelijk om via adb in te loggen en de installatie naar wens aan te passen. Als je niets wil aanpassen start je de tablet opnieuw op door in TWRP vanuit het startscherm op 'Reboot' gevolgd door 'System' te drukken. De tablet zou nu moeten opstarten in Cyanogenmod 10.

Werkt het niet, probeer het dan opnieuw. Werkt het nog steeds niet dan zet je de reservekopieën terug en slaapt er eens een nachtje over. Werken ook deze niet dan ze je de oorspronkelijke firmware terug. Ik heb de procedure tientallen malen getest en het werkt voor mij, maar ik ben natuurlijk maar één persoon met één tablet en ik gebruik Linux. Ik heb de Windows-procedure *niet* getest bij gebrek aan een PC met Windows, ik ga er echter vanuit dat het werkt aangezien RKAndroidTool het geëigende gereedschap is voor het flashen van op Rockchip gebaseerde apparatuur in Windows. Het moge duidelijk zijn dat ik geen verantwoordelijkheid aanvaard voor eventuele problemen die onstaan tijdens of na het aanpassen van de firmware op je tablet. Als je twijfelt over deze procedure dan doet je het gewoon niet.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:52
Egnaledknarf, klinkt allemaal erg goed! ik ben erg benieuwd naar je ervaringen nu na een paar dagen.
mooie post en ik ga eens overwegen om mijn tablet ook te flashen. Wat acoster ook aangeeft heb ik het idee dat het tablet beter kan presteren met een goede firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjelle
Ik draai nu al een paar dagen met CM10, en ik moet zeggen het loopt allemaal net wat beter.
beeldscherm reageert ook beter op touch.

top _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd heb ik hoegenaamd geen ervaring met de oorpspronkelijke firmware, ik heb het ding eigenlijk alleen gebruikt om CM10 er op lopende te krijgen. Ik kan daarmee ook niet zeggen of het (in alle gevallen) een verbetering is ten opzichte van wat 'Cherry' eropzet. Mijn ervaring met het ding na het een tijdje met CM10 gebruikt te hebben is dat het over het algemeen goed werkt. Positieve punten zijn de snelheid, leesbaarheid van het scherm en de resistentie tegen de baksteenmetamorfose - het is bijna niet mogelijk een Rockchip-apparaat te 'bricken' (softwarematig onbruikbaar maken). Een groot nadeel is de regelmatig optredende datacorruptie als de SD-kaart met FAT32 is geformatteerd. Sinds ik deze met ext4 formatteerde heb ik er overigens geen problemen meer mee.

ik heb trouwens ook JB4.2.2 werkend gekregen maar die port is nog niet voldoende stabiel voor distributie. Het is jammer dat 'Cherry' zo halsstarrig is vwbt. 'custom' firmware op 'hun' hardware, ik heb geprobeerd een hint naar het bestaan van CM10 voor de M936 te plaatsen op het SSB-forum ('er is groen-blauw [link naar 'cyaan' op wikipedia] nieuws, kijk op tweakers') maar deze werd vrij snel verwijderd. Ze lijken niet in te zien dat het bestaan van en de ontwikkeling van firmware voor 'hun' hardware de populariteit van die hardware slechts ten goede komt. Aangezien het bijna onmogelijk is een rk3066 te 'bricken' is het risico van custom-firmware ook te verwaarlozen. Misschien dat ze hopen dat diegenen die een nieuwe Android-versie willen meteen een nieuwe tablet kopen maar de kans daarop lijkt me klein, kleiner nog de kans dat dat dan weer een 'Cherry' wordt Kortom, kortzichtigheid troef daar, maar dat verbaast me niets, het lijkt het devies van de gemiddelde hardwareboer.

Test het ding goed en laat weten of er iets aan schort - of los het probleem op en publiceer de oplossing. Aangezien dit een 'samengeraapte' port is heeft het geen zin een source-repo te publiceren, mocht ik verder gaan met 4.2.2 (etc) dan zal ik dat wel doen aangezien ik die port wel vanaf de bron kan bouwen. Het grootste struikelblok voor het porten van nieuwere Android-versies is het ontbreken van broncode voor veel van de Rockchip-specifieke delen, met name de media-gerelateerde code (stagefright etc).

Hej NSA, ik weet dat jullie meelezen en dat jullie ongetwijfeld over de Rockchip-broncode beschikken, wees 'ns schappelijk en stuur een link :-)

----- toevoeging
Da's snel zeg, die NSA: https://github.com/HermanChen/Rockchip_4.2_release_libstagefright
Als ik weer eens tijd heb zal ik er eens naar kijken... maar laat dat je er niet van weerhouden het zelf te proberen mocht je je geroepen voelen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri
_/-\o_ goed verwoord, ik ben het helemaal met je eens.
Hopelijk vind ik dit weekend tijd om de rom ook eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjelle
Ik heb soms dat de standaart browser een fc geeft en ik die opnieuw moet opstarten.

Verder een prima rom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pjelle schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 20:32:
Ik heb soms dat de standaart browser een fc geeft en ik die opnieuw moet opstarten
Hm, daar heb ik geen last van. Heb je een 'factory reset' gedaan? Heb je misschien oude data voor de browser teruggezet met een backupprogramma (TB, etc)? Hier werkt het min of meer foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

egnaledknarf, wellicht dat dit ook nog nuttig voor je is: https://github.com/crewrktablets

Kernel en AOSP voor rockchip

Als je aan de hand van dmesg bepaalt welke hardware erin zit, dan zou je er een werkende kernel mee moeten kunnen maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Shuriken op 13-11-2013 17:45 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Shuriken schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:42:
egnaledknarf, wellicht dat dit ook nog nuttig voor je is: https://github.com/crewrktablets

Kernel en AOSP voor rockchip

Als je aan de hand van dmesg bepaalt welke hardware erin zit, dan zou je er een werkende kernel mee moeten kunnen maken.
Dit is een van de repos die ik gebruikte om 4.2.2 naar de M936 te porten (port werkt maar is nog niet stabiel). Van alle kernels in hun verzameling is er maar één deels bruikbaar, in de praktijk dus helemaal niet bruikbaar. Een ander probleem met "Oma's" werk is dat de schermrotatie niet goed werkt. Om dit goed werkend te krijgen met de huidige kernel - en daar zitten we voorlopig nog aan vast - moet ik nog het een en ander aanpassen. Er zijn ook nog problemen met de framebuffer en GPU die tot schermcorruptie leiden. Kortom, er zit bruikbaar materiaal tussen maar het is niet sleutelklaar...

Ik heb het nu te druk (oa. met het porten van 4.4 naar de Motorola Defy) en de tablet werkt OK met 4.1.2 dus reken voorlopig even niet op mij... Mocht ik meer tijd hebben dan probeer ik 4.4 ook op dit ding over te zetten.

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 14:12:
[...]

Dit is een van de repos die ik gebruikte om 4.2.2 naar de M936 te porten (port werkt maar is nog niet stabiel). Van alle kernels in hun verzameling is er maar één deels bruikbaar, in de praktijk dus helemaal niet bruikbaar. Een ander probleem met "Oma's" werk is dat de schermrotatie niet goed werkt. Om dit goed werkend te krijgen met de huidige kernel - en daar zitten we voorlopig nog aan vast - moet ik nog het een en ander aanpassen. Er zijn ook nog problemen met de framebuffer en GPU die tot schermcorruptie leiden. Kortom, er zit bruikbaar materiaal tussen maar het is niet sleutelklaar...

Ik heb het nu te druk (oa. met het porten van 4.4 naar de Motorola Defy) en de tablet werkt OK met 4.1.2 dus reken voorlopig even niet op mij... Mocht ik meer tijd hebben dan probeer ik 4.4 ook op dit ding over te zetten.
Neem aan dat alleen de 3.08 kernel goed werkt? De 3.0.36 is volgens mij een poging de rk31 kernel te backporten naar rk30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem aan dat alleen de 3.08 kernel goed werkt? De 3.0.36 is volgens mij een poging de rk31 kernel te backporten naar rk30.
Ik heb 3.0.36 nog niet geprobeerd, het leek me belangrijker eerst een stabiele distributie op basis van de huidige kernel te maken. De M936 bevat wat exotische hardware (oa. het 'Eboda touschscreen' dat door weinig andere tablets wordt gedeeld en waarvoor geen broncode beschikbaar is) waardoor het lastig is een nieuwe kernel te maken. Als het echt nodig is kan de driver uit de kernel gehaald worden om 'm vervolgens te proberen na te bouwen - zo veel verschil is er nu ook weer niet tussen al die touch screen drivers - maar dat is een hoop werk dat een hoop tijd kost die ik nu niet heb. Als er meerdere capabele en geïnteresseerde ontwikkelaars zijn die zich hierop willen storten dan zou het mogelijk zijn, kies een driver en ga aan de slag. Vooralsnog ben ik in m'n eentje, werkt het ding naar behoren op 4.1.2 en is er dus weinig aanleiding om er veel moeite aan te besteden...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2013 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Duidelijk. Om heel eerlijk te zijn heb ik zelf niet deze tab. Ik heb een Yarvik Xenta 9,7 en de Kruidvat 10,1. De eerste lijkt verdacht veel op deze tab, maar gebruikt kennelijk een andere touch controller (goodix) welke wel in de kernel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

egnaledknarf: Cm10

BEDANKT, hij doet het prima!
Batterijduur lijkt ook wel stuk beter, overall zeer tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri
Ik ben nu al een paar uur bezig maar het is me nog niet gelukt om het tablet door ADB te laten herkennen. Ik krijg de hele tijd unknown host service fouten/ADB server didn't ACK of device not found. Moborobo herkent het tablet wel als PC936.
Als ik de RKAndroidTool van egnaledknarf open dan staat er ook onderin "No Found RKAndroid rock usb"?

iemand nog suggesties? want ik wil wel eerst een backup maken O-)

[ Voor 2% gewijzigd door Joeri op 17-11-2013 13:49 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjelle
Joeri schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:46:
Ik ben nu al een paar uur bezig maar het is me nog niet gelukt om het tablet door ADB te laten herkennen. Ik krijg de hele tijd unknown host service fouten/ADB server didn't ACK of device not found. Moborobo herkent het tablet wel als PC936.
Als ik de RKAndroidTool van egnaledknarf open dan staat er ook onderin "No Found RKAndroid rock usb"?

wat egnaledknarf al aan gaf volg deze stappen: 8)7

maak een backup van alle partities. Om dit te doen start je het apparaat in de bootloader via adb (adb reboot bootloader) of met de resetknop ('terug/back' toets (naast de volumeknop) ingedrukt houden en dan met een paperclip oid. op de resetknop drukken). Gebruik nu een flashprogramma om reservekopieën te maken van alle partities. Gebruik je Linux dan is rkflashkit een goede keuze, voor Windows ben je aangewezen op RKAndroidTool (zie boven, zorg ervoor dat je de meegeleverde boot- en recovery-bestanden niet overschrijft). Bewaar de reservekopieën goed, ze maken het mogelijk alle wijzigingen die je later uitvoert ongedaan te maken.

Verwijderd

Joeri schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:46:

RKAndroidTool en rkflashtool/rkflashkit zien de tablet alleen als het ding in de bootloader is opgestart. ADB ziet 'm alleen als het ding op de normale manier gestart is én je debug via USB aan hebt staan. Voor het installeren van de laatste versie moet het ding in de bootloader gestart worden.

Bezint eer ge begint! Ofschoon deze distributie inmiddels door diverse anderen met succes is geïnstalleerd zitten er altijd risico's aan dit soort modificatiepogingen. Begin er alleen aan als je jezelf in staat acht om eventuele problemen die kunnen optreden het hoofd te bieden.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste