Deep Sleep mode forceren
Wat me opviel is dat het tablet in standy by mode nogal wat stroom trok uit de accu. Vreemd. Dus googlen. Het blijkt dat de RK3066 chip in combinatie met Wifi aan het vertikt om in Deep Sleep mode te gaan.
Dit kan je makkelijk controleren door even Cpu Spy te installeren (free).
Kan dat niet anders? Ja. Waarom staat dat dan niet standaard goed? Geen flauw idee? Misschien waren er eerdere versies die daar niet tegen konden? Enfin.
Stap 1 is dat je in de Wifi instellingen wifi uit laat gaan indien je scherm ook uit gaat. Staat standaard voor zover ik me kan herinneren wel goed maar gaan we zo anders oplossen met adb en sqlite.
Stap 2 het tablet moet in flightmode. Dat rare driehoekje rechtsonderin het scherm naast wifi en tijd moet een vliegtuigje worden. In flightmode kan je vervolgens je wifi weer aanzetten. Dit gaan we zo ook oplossen met adb en sqlite.
Stap 3 aanpassen /system/build.prop om aan te geven dat we accu willen besparen. Die zal ik ook met adb doen.
Verbind je tablet usb slave (ik zeg het nog maar een keer

) met de pc en zorg dat adb werkt (zie vorige post). Open een DOS box en ga naar de map waar je adb.exe hebt uitgepakt.
Stap 1 en 2
Type: adb shell
Je krijgt nu een prompt met als laatste teken een #
en dat betekent dat je root rechten hebt.
Kopieer alle volgende commando's in 1x en plak dat in het DOS scherm van je PC:
sqlite3 /data/data/com.android.providers.settings/databases/settings.db "UPDATE system SET value='0' WHERE name='wifi_sleep_policy';"
sqlite3 /data/data/com.android.providers.settings/databases/settings.db "INSERT INTO secure (name, value) VALUES ('wifi_idle_ms', '60000');"
sqlite3 /data/data/com.android.providers.settings/databases/settings.db "UPDATE secure SET value='0' WHERE name='mobile_data';"
sqlite3 /data/data/com.android.providers.settings/databases/settings.db "UPDATE system SET value='1' WHERE name='airplane_mode_on';"
Misschien moet je zelf nog een ENTER geven na de laatste regel.
Hiermee gaat wifi nog 1 minuut door nadat je scherm uit is en heb je evt. andere radio's (mochten di er in zitten) allemaal uit gezet. Om wifi weer aan te zetten moet je straks wel wifi in de instellingen weer aanzetten.
Stap 3
Type nu exit
Je bent als het goed is weer terug in DOS. Nu moet de /system partitie op het tablet schrijfbaar worden (dat is ie standaard niet) Want we moeten iets wegschrijven naar het /system/build.prop bestand.
type in DOS: adb remount
en vervolgens weer: adb shell
We zitten weer op het tablet. Type nu de volgende regel in:
echo "pm.sleep_mode=1">>/system/build.prop
LET OP: type het letterlijk ook de twee >> tekens. Als je dit niet goed doet heb je een probleem.
type nu: stop
en: reboot
Na het booten staat wifi uit en zie je een vliegtuigje rechtsonderin. Zet bij de instellingen nu wifi weer aan.
Laat het tablet een tijdje in standby staan en controleer nogmaals met Cpu Spy of er nu wel Deep Sleep tijd is. Je tablet verbruikt nu veel minder stroom in standby mode.
Groet