[CIP] Project E.L.I.S.A.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb hier al een hele tijd een stapel harde schijfjes liggen die ik ooit nog eens in een soort server/nas achtig iets wilde stoppen. Tweaker als ik ben ga ik natuurlijk geen kant en klare NAS kopen, maar wilde ik zelf iets gaan bouwen.
Ik had hier al een berg hardware liggen, een leuke monitor waar ik een molex aan had gesoldeerd en een leuk antiek koffertje; prima spul voor een koffermod. Maar dat is al vaak gedaan, dus wilde ik toch wat aparters.

Het idee bleef een idee, totdat ik de Cooler Master casemod contest van dit jaar tegenkwam en besloot hier aan mee te doen, ook al is m'n andere mod nog niet helemaal af ;).

Op een of andere manier kreeg ik het idee om een bol te maken, met daarin een PC. Ik had nog een leuk Gigabyte H67 bordje liggen dat ik afgelopn X-Life heb gewonnen. Omdat het systeem op zich niet heel veel hoeft te doen, kan ik het systeem vrij compact houden. Een µATX bord met alles onboard voldoet prima. Dus ben ik gaan rekenen.

Uitgaande van een bol waarin het systeem komt te zitten betekent dat de diameter tenminste de diagonaal van het moederbord moet zijn. De H67MA-UD2H is een moederbord dat de maximale µATX grootte heeft, dus 244x244mm. Dat komt neer op een diagonaal van 339mm. Omdat ik nog wat speling nodig had rondom (stel dat ik de PS/2 poorten aan zou willen sluiten, dan moet dat kunnen) ben ik uitgegaan van 35CM.

En hiermee was het idee van een bolvormige server geboren. Als eerste had ik een naam nodig, en het leek me wel eens tijd worden om een accroniem als naam te bedenken, dat had ik immers ook nog nooit gedaan. Na veel denken heb ik 't ding Project Experimental Low-noise Intranet Spherical Apparatus genoemd, kortweg Project E.L.I.S.A. Toegegeven, die I is een beetje lame, maar anders klinkt het niet leuk :P, en op zich klopt het wel (het is een experiment, het ding gaat weinig geluid maken, hij komt hier in m'n intranet te hangen, hij is bolvormig en het is zeker een apparaat :)).

De bol wil ik uit 2 helften laten bestaan. De onderste helft komt op een voet te staan waarin alle aansluitingen zijn verwerkt. De bovenste helft komt iets boven de onderste te staan, zodat er ruimte is voor ventilatie, en ik hier een ledstrip in kan leggen, zodat de bol in het midden licht geeft.

Deze helften wil ik maken van fiberglas, zodat ze licht zijn maar toch lekker stevig. Mijn idee was om een mal te maken van styrofoam en deze dan te bekleden met fiberglas. Maar dit zou wel een ontzetten rotwerkje worden dat ten eerste veel troep gaf, en ten tweede is een perfecte bol maken ook niet heel erg simpel.
Om dat probleem op te lossen kwam een vriendin van me op het idee om van die piepschuimballen te halen in een hobbywinkel. Dit was ten eerste een stuk goedkoper, en ik hoef me nu geen zorgen te maken om die dingen precies rond te krijgen, want dat zijn ze al.

Die dingen heb ik van de week binnengekregen, en heb daarmee alvast een idee neer kunnen zetten hoe die dingen eruit moeten komen te zien.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OFRd37yCM9tvE1SDcoMNq9SP/full.jpg
Hij staat nu op een plakband rolletje, de voet moet wat breder gaan worden.

De hardware die ik uiteindelijk wil gaan gebruiken
- Gigabyte H67MA-UD2H
- Celeron G440, waarbij ik sterk twijfel om niet een Celeron G530 te halen, die dualcore is, en wel over EIST beschikt.
- 2x 2GB DDR3 ADATA XPG, die ik vorig jaar op X-Life gewonnen heb
- FSP 250W SFF voeding. prima voeding die vrij compact is.
- 3 of 4 1TB WD Green harde schijven.
- Cooler Master Gemin II M4 koeler. Een tijd geleden gekregen bij een andere casemodcompo, en dit koelertje is naast stil, ook nog vrij compact voor een 120mm koeler.

Morgen komt een update met de eerste foto's van het neerzetten van de hardware etc, maar ik wilde m'n verhaaltje gewoon alvast kwijt ;)

Gesponsord door:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lJizGwdv4Wib26GQqPbgndCh/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Om ervoor te zorgen dat de hardware genoeg ruimte heeft, wil ik ervoor zorgen dat het moederbord en de voeding past in een denkbeeldige cylinder van 244mm hoog en met een diameter van 244mm. Op deze manier weet ik zeker dat de 2 grote onderdelen niet teveel ruimte innemen.
Om dit simpel uit te meten heb ik van een stuk karton een rondje geknipt, van 244mm, en ga ik uit van de hoogte van het moederbord. Dit geeft me nu de nodige speling, maar die kan ik goed gebruiken voor de airflow en het wegwerken van de kabels.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DdUojCQ6BfXVffZU1FqBtLMi/full.jpg
Het moederbord en voeding (met de aansluitingen naar beneden). Het past precies op mijn grondvlak, en zelfs de koeler valt er precies binnen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2p373s2WPTa28xMVFc5vsq6P/full.jpg
Over de airflow hoef ik me geen zorgen te maken omdat de koeler genoeg ruimte heeft om lucht te happen. Een probleem waar ik nu wel tegenaanloop is dat de Gemin II M4 niet helemaal lekker past met het ADATA XPG geheugen, door de heatsinks die daarop zitten. Daar ga ik vanavond verder mee aan de slag om dat allemaal passend te maken.

Verder ben ik als eerste bezig met het maken van de houder waar de bol op moet komen te staan. De aansluitingen van het moederbord wil ik allemaal doorlussen naar de onderkant. Daar moet tenminste inkomen
- power
- ethernet
- 2x USB
- 2x eSATA
- HDMI

Meer USB zou nog een mogelijkheid zijn, net als audio. Maar gezien het feit dat het een servertje wordt, ga ik al deze aansluitingen waarschijnlijk niet nodig hebben.

Als eerste heb ik de powerkabel in elkaar gezet. Ik heb een paar C14 connectoren gekocht, waarvan ik er 1 voor deze mod ga gebruiken
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rUGuacNm7r8jANcC5fshyieu/full.jpg zo'n ding dus.

Vervolgens m'n aggressie gebotvierd op een powerkabel, deze afgeknipt en vastgesoldeerd aan deze connector.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mkd1f2Fj0dVChokEB2wERJ8E/full.jpg
Zo kan ik gewoon een mooie aansluiting op de voet neerzetten en de voeding zelf gewoon ergens in het midden van de casemod hangen, want om die aan de zijkant te plaatsen gaat gewoon heel lelijk worden.

Vanavond ga ik weer verder om van karton een mockup te maken van de voet met alle aansluitingen erin, zodat ik precies weet of dat gaat passen of neit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En door naar CM.
Bij de eerste foto moest ik denken aan die ene robot uit de film, Eve als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 05:36
Wall-e met eve als vliegend robotbeestje?
Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKEceqK5YEfoN2FqAVKnHdkQCfZvcM2a14UD6xLVJ-UiHr4-SIXg&t=1
ik moest eigenlijk meer denken aan de Google Nexus Q, desalniettemin wordt het zeker weer een leuk projectje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
Haa, vet :D

Komt er ook zo'n ledstrip in de rand net als de Nexus Q?

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-UmNAOHrc_r0/T-w-HwtWLgI/AAAAAAAACZU/cRgGTFtsG9M/s640/google-nexus-q,W-9-343305-13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 11:23
Folow !
Ziet er zeer mooi uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joordy
.

[ Voor 100% gewijzigd door joordy op 29-08-2012 20:49 . Reden: sorry, crosspost, kan 1 van de mods dit weghalen? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Laatst online: 19-12-2024
Mooi hoor :) Hoe kom je toch op die coole ideeën?

Trouwens, is het niet [CCIP]? Dit is niet echt het modificeren van een echte case of wel?

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Kaas760 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:08:
Mooi hoor :) Hoe kom je toch op die coole ideeën?
Zal vast een of andere afwijking zijn ;)
Trouwens, is het niet [CCIP]? Dit is niet echt het modificeren van een echte case of wel?
En ja, het is in principe een CCIP, maar ik heb een grafhekel aan de term caseconstructie, ik noem al die dingen gewoon (case)mods. Dus gewoon CIP en niets anders ;)

update: Zoals gezegd liep ik met het ADATA XPG geheugen tegen een probleem aan. De koeler is te plat om het geheugen te laten passen. Nu had ik natuurlijk gewoon een setje low profile geheugen kunnen pakken, maar het is leuker om de hardware uit elkaar te plukken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6AszTIKNRpfVUAmaaw3ZuoEv/full.jpg

De heatsinks op de XPG modules zitten met 2 schroefjes vast, als je deze los hebt, dan is de plakrand op de chipjes het enige dat de heatsinks nog op hun plek houdt. Met een beetje gezond geweld heb je die zo van elkaar, wat er op zich nog best freaky uitziet
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mUnGyAnhKFHO6koTushy3oGT/full.jpg

Nu de heatsinks eraf zijn, past het prima met de Gemin II M4 koeler op het bordje
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3hctDAfpFX8wJO2shWvqzfRH/full.jpg

Ik ben ook even bezig geweest om een mockupje te maken met wat karton voor de aansluitingen. Onderin komen de powerconnector, RJ45 connector, 2 USB connectoren en 2 eSATA connectoren en nog een HDMI connector. Daarmee kan ik alles aansluiten wat er op dit systeem aangesloten moet worden. Mocht ik in een gekke bui nog meer USB spul nodig hebben kan ik dat altijd nog doen via een hubje.

Het ziet er nu nog heel houtje-touwtje uit, maar het geeft op zich al wel een aardig ideetje van het oppervlak van de basis, die niet groter hoeft te zijn als een CDtje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CM4qEdIrQ7ZsvD6V0JYrMMqm/full.jpg

Nu alleen nog een manier bedenken om dit in een mooie ronde behuizing te bouwen. Maar dat komt nog wel.

Net trouwens een Celeron G530 besteld, leek me toch wat zinniger dan de Celeron G440 die ik hier heb liggen voor dit bakkie.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Hmm, moet je in die voet niet ook de Power (en evt. HDD-activity) LED plaatsen? Of sluit je de Power LED aan op de LED-strip die door het midden komt?

• kaygoffin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
Kun je niet beter een paar kabels boven elkaar laten uitkomen, lijkt me dat je dan wat meer ruimte hebt?

Anoniem: 16328

Soort Ambilight strip die kan verkleuren afhankelijk van load van het systeem (ik zeg maar wat kan ook iets anders zijn waardoor die verkleurt)?
Voice commands om het systeem handelingen te laten verrichten?

Leuke mod ga ik een beetje volgen ;).

• Venraiden4K
  • Laatst online: 19-12-2024
TERW_DAN schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:25:
[...]

Zal vast een of andere afwijking zijn ;)
Nou, ik moet dan maar gauw gaan experimenteren met radio-actief afval ;)
Laat hem met motortjes ofzo heel langzaam ronddraaien op zijn standaard, telkens van kleur veranderend met zo'n ambilight principe wat ChicaneBT aangaf.

Deze gaat in mijn volglijst.

Hopelijk weer gauw een update!

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Haribo112 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:42:
Hmm, moet je in die voet niet ook de Power (en evt. HDD-activity) LED plaatsen? Of sluit je de Power LED aan op de LED-strip die door het midden komt?
De powerbutton moet er nog wel inkomen. LEDs zijn verder niet echt nodig. HDD activity kijk ik toch niet naar, en als m''n idee van de ledstrip werkt dan zie ik wel wanneer die aanstaat (al komt daar dan wel een schakelaartje tussen).
kaygoffin schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:50:
Kun je niet beter een paar kabels boven elkaar laten uitkomen, lijkt me dat je dan wat meer ruimte hebt?
Als het straks netjes gemonteerd is (dus niet op wat random stukjes karton), dan kan ik de kabels prima in een centrale kabelboom bij elkaar laten komen, daar is genoeg ruimte voor.
Anoniem: 16328 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 03:10:
Soort Ambilight strip die kan verkleuren afhankelijk van load van het systeem (ik zeg maar wat kan ook iets anders zijn waardoor die verkleurt)?
Voice commands om het systeem handelingen te laten verrichten?

Leuke mod ga ik een beetje volgen ;).
Misschien dat ik nog wel een multicolor led strip erin hang, maar wil er ook weer niet een te grote kermis van maken, dus moet even kijken wat ik kan vinden.
Kaas760 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 03:24:
[...]

Nou, ik moet dan maar gauw gaan experimenteren met radio-actief afval ;)
Laat hem met motortjes ofzo heel langzaam ronddraaien op zijn standaard, telkens van kleur veranderend met zo'n ambilight principe wat ChicaneBT aangaf.

Deze gaat in mijn volglijst.

Hopelijk weer gauw een update!
De bol moet wel echt vast komen te zitten, anders gaat het niet werken (en geheid dat de kabels dan in de knoop komen te zitten op den duur :P).

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Mooie mod, ben erg benieuwd hoelang je ermee bezig gaat zijn. Ga het zeker volgen. Succes!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

*Bookmark*

Supergaaf idee :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Kecin schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 08:38:
Mooie mod, ben erg benieuwd hoelang je ermee bezig gaat zijn. Ga het zeker volgen. Succes!
7 December is de deadline, dus er moet wel een beetje vaart inzitten :)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je de bol (buitenkant) zelf niet laten draaien en de binnenkant vast.

Lijkt me zuper leuk man :D alleen ga je geheugen geen warmte problemen krijgen zonder de koel vinnen erop?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Anoniem: 466194

Ik vind B.O.L. nog steeds de leukste naam ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:30:
Kun je de bol (buitenkant) zelf niet laten draaien en de binnenkant vast.

Lijkt me zuper leuk man :D alleen ga je geheugen geen warmte problemen krijgen zonder de koel vinnen erop?
Ja, ik zou 'm misschien kunnen laten draaien, maar dat lijkt me alleen maar irritant, en weinig toevoegen, immers wordt het ding helemaal wit, dus echt veel zie je er dan niet van.

En heatsinks op geheugen boeien geen f*ck, tenzij je er flink wat spanning overheen gooit, maar dit geheugen draait gewoon op 1.5V, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Geheugenfabrikanten geven zelf ook toe dat die heatsinks er alleen zitten omdat 't dan beter verkoopt. Echt toegevoegde waarde heeft het niet op deze DIMMetjes, zeker niet omdat ik die dingen ga draaien op een veel lagere snelheid dan wat ze aankunnen (het is DDR3-2000, maar zal het waarschijnlijk als DDR3-1066 gaan draaien).
Anoniem: 466194 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:32:
Ik vind B.O.L. nog steeds de leukste naam ;)
Nee :P

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
Het zou wel erg vet zijn als de bovenste helft omhoog kan komen van de onderste helft om zo bij je aansluitingen te kunnen komen die je incidenteel gebruikt, zoals een card-reader of iets dergelijks. Helemaal als je dat kan automatiseren, met bijvoorbeeld een oude cd/dvd-speler motortje :P

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Wat ik wel wil doen is de bovenkant zo maken dat je die er wel gemakkelijk af kunt halen (bijv door deze met magneetjes vast te zetten, zodat het op z'n plek blijft, maar je wel bij de hardwaer kan). Of het dan zinnig is om hier cardreaders en dergelijke bij te zetten vraag ik me af, die ga ik toch niet gebruiken.
Ik wil 't ding eigenlijk vrij simpel houden.

Ik heb al wat glasvezel toei thuis liggen, ik ga van 't weekend eens kijken of ik voor de voet alvast een mal kan maken, waar alle aansluitingen in gaan komen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 23:04
Gaaf idee, Terw-dan. Is het miss een idee om multicolor ledstrip te gebruiken en deze te laten reageren op je processor gebruik?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
marquis schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:53:
Gaaf idee, Terw-dan. Is het miss een idee om multicolor ledstrip te gebruiken en deze te laten reageren op je processor gebruik?
dat gaat dan nog leuk worden, moet je geheel programma gaan tikken om je processor gebruik uit te lezen en die dan om te zetten in bepaald signaal :S

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 21:19
hardwarejunk schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:56:
[...]

dat gaat dan nog leuk worden, moet je geheel programma gaan tikken om je processor gebruik uit te lezen en die dan om te zetten in bepaald signaal :S
Dat doet TERW_DAN met gemak, die draait daar zijn hand niet voor om!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
Warlock schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:03:
[...]

true, maar alsnog ;)

• floriske.nl
  • Laatst online: 02-06 14:22

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Of de CPU temp:

http://www.steffenschuett...ktronik/rgbLedController/

Werkt wel met een sensor ipv temp uit software, maar voor het effect moet dit voldoende zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door floriske.nl op 30-08-2012 16:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik wil eigenlijk geen multicolor pakken in eerste instantie. Maar misschien is dat wel leuk voor de CPUusage. Of juist een ledstripje dimmen aan de hand van het gebruik.
hardwarejunk schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:56:
[...]

Mjah, stukje software schrijven stelt toch geen f*ck voor. Zeker niet als je gewoon een paar API's pakt en die aan elkaar knoopt. Zo moeilijk kan dat niet zijn.
En anders schrijf ik gewoon een heel brak progje zodat m'n CPUusage altijd op 100% zit, dan kan ik de LEDs gewoon continu voluit laten branden.
Warlock schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:03:
[...]

Precies, het moeilijkste zal zijn om ergens een link te leggen tussen je CPUusage en dat uitsturen naar die LEDstrip. Maar met de talloze projects (met oa een Arduino) zal dat ook echt niet heel moeilijk zijn. Dat is waarschijnlijk meer soldeer- dan programmeerwerk.
Dat is al een leuke.

Om te begonnen haal ik wat ledstripjes bij DX, die kosten weinig en dan heeft 't ding al licht. Ruimte om er een controllertje bij te knopen is er altijd en ik heb USBpoorten zat op dat moederbord.
Ik vind het op zich wel een heel tof idee. En zolang er maar een schakelaartje tussenzit om die LEDs uit te zetten kan ik er prima mee leven :)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 23:04
Precies, het moeilijkste zal zijn om ergens een link te leggen tussen je CPUusage en dat uitsturen naar die LEDstrip. Maar met de talloze projects (met oa een Arduino) zal dat ook echt niet heel moeilijk zijn. Dat is waarschijnlijk meer soldeer- dan programmeerwerk.
Juist, zoiets dacht ik ook. Maar zoveel verstand heb ik er ook weer nie van. Ben wel benieuwd...

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Gisteren de nieuwe CPU binnengekregen, en net even de uiteindelijke setup getest.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XbfUHUQjE3qNnAlC74kuFdSb/full.jpg

Het verbruik bij booten loopt op tot max 106W, idle (met hdds draaiend) kom ik uit op zo''n 50W
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rBq24n52Cl5Q36siFMuC4dGT/full.jpg

Nog steeds een behoorlijk verbruik natuurlijk, maar meer dan zuinig genoeg om ervoor te zorgen dat de bol niet te heet wordt. De fan op de CPU zal denk ik voor genoeg airflow zorgen, dat ik verder niet hoef te gaan klooien met casefans.

De uiteindelijke setup
- Gigabyte H67MA-UD2H
- Celeron G530
- 2x 2GB DDR3 2000 ADATA XPG V2
- 4x WD 1TB Green
- FSP 250W
- CM Gemin II M4 CPU koeler

Grote kans dat ik er nog een low profile Intel netwerkkaartje inprik, die heb ik nog liggen en ben over het algemeen wat meer te spreken over Intel kaartjes dan de onboard chipjes.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dJjsLGFYthZm4bjPVhwhXJjW/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 01-09-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joordy
Welke cpu is het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Een Celeron G530. 90 beter dus als de G440 die ik had B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

lol 90 erbij das altijd goed :D

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Allereerst heb ik besloten om de naam van deze mod te veranderen... gedeeltelijk. Het acronym blijft zoals het is, maar ik heb besloten om Experimental [i]L[/iowpower] Intranet te veranderen naar Epic Legendary Incredible. Gewoon omdat het kan :+

Vandaag even naar de bouwmarkt geweest voor een plaatje MDF, dat de grondplaat gaat worden voor het moederbord aan de enekant, en de bevestiging gaat bieden voor de PSU een een van de HDDs aan de andere kant.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GsISP6K5e82TbFlfwsDDBpTZ/full.jpg
De gaatjes die ik heb geboord zijn voor het moederbord, dat er op deze manier aan komt te hangen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xCOPvCgifdLDldQEesq0kK0j/full.jpg
Uiteraard waren alleen de 25mm boutjes op en zitten er nu 40mm bouten in, maar dat is maar tijdelijk. Van de week haal ik even de boutjes met de juiste maat :P

Nadat ik de gaatjes voor het moederbord op maat had gemaakt ben ik begonnen met het maken van de 'bracket' voor de voeding. De SFF voeding die ik ga gebruiken heeft namelijk geen schroefgaten zoals een normale voeding. Dus daar heb ik het volgende voor bedacht.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YJesK5tTRGSU1NtRM3RG0fRY/full.jpg

De voeding schuift tussen deze 2 latjes en leunt op het kleine stukje links. Op deze manier kan de voeding niet meer wegschuiven, en blijft hij op z'n plek hangen.

Een 3e ding dat op deze backplate komt te hangen is de bootschijf. Ik vond nog een 2.5" 750GB HDDtje die ik in een oude bracket heb geschroefd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pCTngSgEBdzRCgHfhC7hWynd/full.jpg
Deze komt naast de voeding te zitten (de andere 3 1TB disks zijn 3.5" schijven die elders in de bol komen, en ook puur voor opslag gebruikt gaan worden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HrGTS38hGYmS9LmxlWEnWGqh/full.jpg
De HDD zit naast de PSU, die nu tussen de 2 houten geleiders zit. Deze HDD ga ik aansluiten via eSATA, simpelweg omdat ik SATApoorten tekort kom. Ik heb er 5 op dit bord zitten. 2 ervan worden als eSATA gebruikt onderin de bol, 3 voor de storagedisks, en daarmee zijn m'n poorten op. Omdat de eSATApoort op het moederbord ook op de Intelcontroller zit sluit ik deze gewoon daarop aan.

Om ervoor te zorgen dat de voeding in alle 3 de dimensies op z'n plek blijft zitten heb ik de volgende contraptie bedacht:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uLK4HJJ7nJCUq5l8XjJl3ygE/full.jpg
De voeding kan hier precies inkomen, en blijft hierdoor mooi op z'n plek zitten. Het lijkt misschien niet superstevig, maar de houtlijm is dermate stevig dat alles op z'n plek blijft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joordy
Is het niet een idee om er doorheen te boren en er een schroef in te doen voor alle zekerheid ?
Verder ziet het er goed uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Het komt nu al echt niet meer van elkaar af, boren geeft je het probleem dat dit hout gaat splijten (het is immers niet zo heel dik).
Daarbij komt er nog een constructie omheen om de dit hele ding straks in de bol te plaatsen, dat frame kan ik ook gebruiken om dingen nog wat steviger neer te zetten mocht het nodig zijn. Daar kunnen de HDDs bijvoorbeeld ook in komen te hangen. Maar ik moet even kijken hoe ik dat ga doen. En dat kan ik pas doen op het moment dat de bol gemaakt is, omdat ik dan de precieze binnenmaten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joordy
Ah zo, oke !
Ik bedoelde meer met een 2mm boor voorboren, en er een klein schroefje in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoepersooi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 11:42
ik ben echt heel benieuwd hoe gaaf deze mod gaat worden

(zie ik op de 2de foto van je laatste update nu een doos liggen van een gtx660ti (of 670) power edition??????)

http://supsooi.tweakblogs.net/ kijk eens bij mijn advertenties intressante spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 14:58

sopsop

[v] [;,,;] [v]

joordy schreef op woensdag 05 september 2012 @ 08:10:
Ah zo, oke !
Die schroeven zijn in principe niet nodig. Ze kunnen wel handig zijn om als lijmklem te dienen, maar de lijmverbinding is sterker dan de schroefverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Supsooi schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:08:
ik ben echt heel benieuwd hoe gaaf deze mod gaat worden
Ik ook wel :+
(zie ik op de 2de foto van je laatste update nu een doos liggen van een gtx660ti (of 670) power edition??????)
Dat is een MSI GTX670 power edition inderdaad. D'r liggen her en der nog wat stapeltjes hardware op m'n bureau :+
joordy schreef op woensdag 05 september 2012 @ 08:10:
Ah zo, oke !
sopsop schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:30:
[...]

Die schroeven zijn in principe niet nodig. Ze kunnen wel handig zijn om als lijmklem te dienen, maar de lijmverbinding is sterker dan de schroefverbinding.
Precies, ik kan nu het hele ding al optillen aan dat stuk, dus ik denk dat het wel stevig genoeg is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 11:05

TheNephilim

Wtfuzzle

Ziet er veelbelovend uit, deze ga ik regelmatig checken! :D

Een ledstripje in de rand lijkt mij ook wel vet, moet alleen niet te fel zijn, maar net zichtbaar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Daarom wil ik die strips ook wat onder de rand leggen. Zodat ze op die manier geen direct licht geven. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet helemaal. Eerst de bol zelf eens maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:11

thijsco19

KTM 990 SMT

Een stukje gefrost plexi boven de ledstrip leggen?
Of (gefrost) plexi in die rand maken een aan 1 kant een ledstrip bevestigen?

In iedergeval Bookmarked!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ja, dat kan ik doen, of gewoon zorgen dat de leds zelf niet gelijk zichtbaar zijn omdat ze wat lager liggen dan de rand. Als je dat doet dan heb je ook indirect licht. Maar ik moet gewoon even kijken hoe dat uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoepersooi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 11:42
als je toch wat stapeltjes hardware heb, dan zal je het vast niet merken als er afentoe eens wat verdwijnt (gtx670 misschien) O-)

http://supsooi.tweakblogs.net/ kijk eens bij mijn advertenties intressante spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Tja... die GTX moet ik sowieso gaan missen die moet weer terug naar z'n baasje :(

Anyhoe, vandaag even iets kortere boutjes gehaald om het moederbord vast te zetten en het moederbord vastgeschroefd en afstandsbusjes er tussen gezet.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FSgapermdtV9StU56M2ufJVl/full.jpg

Hierdoor heb ik nu aan de ene kant het moederbord zitten, met een low profile netwerkkaartje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JefgQN6e17Bg52SyScXKmthe/full.jpg

en aan de andere kant zit de voeding, met de bootschijf.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fxrLRAWKBD8xGX4COZfN3TBI/full.jpg

De boutjes die ik gebruikt heb om het moederbord vast te zetten gebruik ik gelijk om aan de achterkant de kabels aan vast te zetten. De rest die ik niet nodig heb daarvoor kan ik altijd nog inkorten, voor nu houd ik die nog even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Na een tijdje lopen klooien met van alles en nog wat heb ik nu eindelijk de mal voor de voet goed voor elkaar.
Het ding is gegoten gips in een oude CDspindelbox. Voorzien van een aantal rechte stukken waar de aansluitingen in moeten komen voor HDMI, netwerk, USB, eSATA en de stroomaansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7Qm9XPpYIS3pCopk00a8atVg/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fH0o9RUxvQBizW28sf7zOEmU/full.jpg

Van de week even de gaatjes opvullen en zorgen dat de randjes mooi geschuurd zijn. Dan kan ik eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen met glasvezelmatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaerel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-07-2024

Thaerel

|Waar Logica Stopt..|

Hahah vet, eigenlijk had je de stekkers erin moeten gieten, maarja ik denk niet dat dat had gewerkt... hoewel met een vochtwerende coating.. ?

KUTGW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik ga straks gewoon gaatjes maken in de glasvezel behuizing waar ik ze in kan schroeven. Dat lijkt me een stuk makkelijker eigenlijk. Dit blok gips is enkel en alleen de mal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaerel

Thaerel

|Waar Logica Stopt..|

TERW_DAN schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:44:
Ik ga straks gewoon gaatjes maken in de glasvezel behuizing waar ik ze in kan schroeven. Dat lijkt me een stuk makkelijker eigenlijk. Dit blok gips is enkel en alleen de mal.
Owww... excuses! Waarschijnlijk verkeerd gelezen, ik dat dat het gips de voet zelf zou zijn! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Nope. Misschien dat ik de onderkant er nog wel vanaf haal en dat gebruik als gewicht onderin de voet, om te zorgen dat de bol zelf niet te zwaar is. Maar dat zie ik dan nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 11:07
@terw_dan
mooi werk!
ivm die ledstrip, aangezien het een NAS wordt, is het geen beter idee om de storage status te laten zien in kleurtjes?
groen = <50% gebruikt
oranje = 50%< > 75%
rood = 75% < > 100%

het is maar een ideetje natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Zoiets zat ik ook aan te denken. Moet nog even kijken wat ik allemaal kan doen om zo'n ding aan te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Oorprop
  • Laatst online: 20-01-2020
Hoi, wat mij heel mooi lijkt bij dit project is een langzaam roterende ring tussen de beide helften met rondom luchtinlaten (de bol zelf staat dan gewoon stil). Dan blijft die bal lekker rond, scheelt ruimte voor fans En volgens mij ben je dan ook nog de eerste ter wereld met deze manier van koelen. Dus dan win je die wedstrijd sowieso.

Echt mooi project weer, hoe kom je er toch telkens op _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-06 10:10
Of voor de Led-strip: netwerk-activiteit!

Ziet er vet uit man :) Hulde voor het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Laatst online: 03-06 21:27
erg mooie mod, ook mooie tips tussendoor, ik volg m

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Van het weekend de voet afgewerkt met klei om het wat gladder te maken. Helaas is dat een beetje gaan barsten, dus die barstjes heb ik weer dichtgesmeerd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wJ7YvHpaOyF9eqnFkVPul9N4/full.jpg

Als het ding straks goed gedroogd is ga ik eens kijken wat ik met die glasfiberprut kan gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
  • Laatst online: 15-04 15:33
Wat is precies je plan, hier glasvezel omwikkelen? In dat geval (en dit is niet lullig bedoeld): succes :) Dit soort ronde vormen met scherpe hoeken omwikkelen met glasvezel gaat een hel worden. Daarnaast: hoe ga je de mal er weer uit krijgen (als ik je plan goed begrijp)?

Los daarvan is het wel een tof en origineel project, een pc in zo'n ronde bol zie je niet iedere dag d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ja, de glasvezel moet er omheen komen. Ik zat eraan te denken om eventueel eerst het hele ronde stuk vast te maken, en de hoekige stukken van een apart stuk, of het in elk geval zo maken dat je het in kunt knippen waardoor het makkelijk past.

Makkelijk gaat het waarschijnlijk niet worden, dat weet ik, maar als je het niet probeert dan weet je het ook niet natuurlijk.
De mal is van gips gemaakt, een paar tikken met de hamer en dat breekt wel doormidden. Ik had niet de illusie om de mal heel te houden nadat ik er mee klaar was (anders had ik wel een systeem gemaakt uit losse delen). De bedoeling is ook alleen dat de rand gedaan wordt, onder en bovenkant kunnen in principe openblijven (de bovenkant sowieso, want daar komt de bol op te staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Ga je in de behuizing nog EMI-shielding en/of RF-shielding toepassen? Omdat een piepschuim/glasvezel-case geen kooi van Faraday is? Bijvoorbeeld geaarde aluminiumfolie en/of kopergaas aan de binnenkant van je bol plakken?

Voordelen:
Behuizing is aan te raken zonder mogelijke ontlading richting de 'aanraker'. Tenzij jezelf geladen bent met je crocs aan! In dat geval hebben je Server-onderdelen geen last van de ontlading omdat deze via de aarding loopt.
Geen last van bijvoorbeeld storing van TL-buizen etc..

Succes met je mooie build!! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door BUR op 31-10-2012 13:50 . Reden: Diverse toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TERW_DAN schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:25:
Ja, de glasvezel moet er omheen komen. Ik zat eraan te denken om eventueel eerst het hele ronde stuk vast te maken, en de hoekige stukken van een apart stuk, of het in elk geval zo maken dat je het in kunt knippen waardoor het makkelijk past.
Is het dan niet handiger gewoon de CD-spindle als mal te gebruiken, en een ander, vierkant/rechthoekig ding als mal voor de IO-ports kant? Dan kan je vervolgens een stuk zagen uit het spindle-gedeelte en het rechthoekige deel daar weer inlijmen. Eventueel kan je de spindle zelf gewoon laten zitten als extra stevigheid.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
@noes: dat zou ook altijd nog kunnen op het moment dat dit faalt.

@BUR: nee, ik ga er geen kooi van Faraday inbouwen, dat is veel te veel moeite, en nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Waarom klooien met klei? Haal bij de auto materialen zaak een pot polyester plamuur met vezels erin. Oja en schuur papier voor polyester (grove korrels die stukje uitelkaar staan). Klei krimpt en als je het dicht smeer ziet het er goed uit en krimpt het weer en is hetw eer lelijk. (Geleerd op de basis school toen ik een dino landschap ging maken :P)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:53

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Zer0CooL schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:42:
@terw_dan
mooi werk!
ivm die ledstrip, aangezien het een NAS wordt, is het geen beter idee om de storage status te laten zien in kleurtjes?
groen = <50% gebruikt
oranje = 50%< > 75%
rood = 75% < > 100%

het is maar een ideetje natuurlijk ;-)
TERW_DAN schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:23:
Zoiets zat ik ook aan te denken. Moet nog even kijken wat ik allemaal kan doen om zo'n ding aan te sturen :)
Heb ooit dit schakelingetje gemaakt:
http://www.circuitsonline...troller/hd-led-meter.html

Echt te simpel en kost slechts een euro of 5. Grootste voordeel is nog dat de CPU-usage hierdoor niet omhoog gaat. (dit is misschien ook wel een van de grootste voordelen, gezien je ook al een zuinigere CPU hebt gekocht.) ;)

Overigens: *Bookmarked*

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Gisteren begonnen met de glasvezelmatten om de bol zelf te maken.
Heb er niet heel veel foto's van, omdat ik het niet zag zitten m'n DLSR vast te pakken terwijl m'n handen onder de epoxy zaten ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7AsfbowovEXYzJEazIOfKY5G/full.jpg
Als eerste de mat eroverheen gelegd en ingeknipt waar nodig, zodat er geen plooien in de glasmat kwamen toen ik die op de bol had liggen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Hb46OLzP9saVuR1KCFBXkjW3/full.jpg
En vervolgens de epoxy aangebracht met een kwast.

Vanmorgen zag het er al goed uit, van de week gaat er nog een tweede laag omheen en maak ik gelijk de andere helft van de bol als het allemaal goed gaat. Er zit nu 1 laagje op, en het voelt al vrij stevig aan voor zover ik kan beoordelen (zal zit de mal er natuurlijk nog onder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaerel

Thaerel

|Waar Logica Stopt..|

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Anders ik wel :P
Dit was de eerst keer dat ik met dit spul werkte, dus heb geen idee hoe goed het er straks uit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W3SaUUCiCvxWcq1B3OJh3Vsm/full.jpg
De andere helft staat inmiddels te glimmen van de epoxy. De vorm lukt best goed, er zitten maar een paar hele kleine plooitjes in die ik straks vlak moet schuren. De andere helft is al vrij goed gelukt, maar meerdere lagen moeten er sowieso nog wel in. Ik wil de onderste helft een extra laag geven ter versteviging omdat die de hele PC moet gaan dragen. De bovenkant hoeft minder stevig te zijn, gezien die enkel dient als deksel, en waarschijnlijk geen enkel gewicht hoeft te dragen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EyeQYpWobhWp9LUCHML7ve0a/full.jpg
Het voetje is inmiddels ook voorzien van een laagje glasvezel en epoxy. Ik hoop dat dit een beetje werkt, anders moet ik wat preciezer kleinere stukjes gaan maken, omdat er nu her en der nog wel wat lucht onder zit. Als dat meevalt dan kan ik hier gewoon een tweede laag over aanbrengen. Als het tussenstuk niet 100% recht is, is dat niet zo heel erg gezien dit er uiteindelijk weer uitgesneden gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
ziet er al wel mooi strak uit :) Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, en hoe je in deze moeilijke ruimte alle hardware en bekabeling knap weggewerkt gaat krijgen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Het voordeel is dat ik best wat ruimte heb, omdat die bol best wel flink is. Het moederbord met PSU en de bootdisk hebben sowieso meer dan zat ruimte. Het enige waar ik even goed naar moet kijken is dat de HDDs niet te hoog komen te zitten en het ding topzwaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik zou bijna willen voorstellen om de disks te vervangen voor 1 SSD, en je HDD's in een NAS te plaatsen om dat probleem te verhelpen, maar het nut van de build wordt daarmee wel erg klein ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Dit wordt m'n NAS :P
Ik heb 5 SATApoorten op mijn moederbord, 3 daarvan worden voor de storage disks gebruikt, 2 ervan ga ik doorlussen naar eSATApoorten onderin de voet. De bootdisk hangt aan de eSATApoort van het moederbord. Dan heb ik een totaal van 3750GB aan storage, dat is voorlopig wel even genoeg. En anders kan ik altijd nog grotere disks gaan plaatsen. Dus wat dat betreft heb ik ook niet echt noodzaak weer meer spul in een andere NAS te gaan schuiven ofzo, dan krijg ik alleen maar meer systemen (en ik heb er al teveel staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:10

Mitchell

Ondertitel

Erg interessant om dit zo te volgen. Ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijk resultaat. Heel veel succes met je project ;)

*Bookmarked*

[ Voor 46% gewijzigd door Mitchell op 14-11-2012 11:03 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Ik weet niet of je het al had, maar anders volgende lagen met keperweefsel doen. Dat is op een andere manier geweven, waardoor rondingen twee kanten op (zoals je bol) veel gemakkelijker te plooien zijn. Scheelt inknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik heb gebruik gemaakt van keperweefsel. Voordeel is dat je daardoor ook wel wat meer stevigheid krijgt, omdat je de matten in een andere richting kan leggen. En ik hoef inderdaad niet zo heel veel in te knippen. De bovenste laag wil ik met CSMglasmat doen, om daar een mooie egale laag mee te maken die ik kan opschuren en spuiten. Maar eerst moet deze laag nog even goed uitharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
Ziet er goed uit, ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Ik kwam vandaag (in de zoektocht naar koolstof profielen) deze website tegen: www.carbonwinkel.nl/ Ziet er goed en betaalbaar uit met een redelijk compleet assortiment aan harsen, glas/koolstof/kevlar matten, plamuur, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Van het weekend druk bezig geweest met de casemods.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/A9PezNjm66rxSY4Qo8r6GlZm/full.jpg
Ik ben opnieuw begonnen met de voet, want dat werd niets. Vanavond komt er nog een fotootje van de rest, er zit nu meer vezel rondom en ook de binnenkant is voorzien van een extra laagje. Hier gaat nog zeker 1 laag omheen om er zeker van te zijn dat het goed stevig is (dan zit ik op 3 lagen in totaal, misschien dat ik nog een extra laag ga toevoegen of steuntjes aan de binnenkant om ervoor te zorgen dat het echt goed stevig is, want uiteindelijk moet hier de bol op komen te staan met het moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ijWFaSGiEiHxrkcBnIM8Wx3H/full.jpg
Deze is inmiddels voorzien van 3 lagen glasvezel. Dit wordt de onderkant, omdat deze bol het beste gelukt is tot nu toe. De andere heeft nog wat lelijke randjes. Mocht ik dat niet weg kunnen werken kan ik de bovenkant heel makkelijk nog een keer opnieuw maken, daar hoef ik immers maar weinig aan te doen.

Nog niet zulke heel spannede foto's allemaal, maar het komt er wel vrij aardig uit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Dat ziet er anders prima uit, Dan. Wel blij toe dat je de voet opnieuw bent gaan maken, dat eerste brouwsel vond ik er minder overtuigend uitzien dan je nieuwe.
Ronde objecten netjes in de glasvezel zetten is een kunst, maar het gaat je zo te zien aardig af. Ik blijf, die enkele keer dat ik op het forum kom, volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ja, dat voetje was een beetje prut. Maar dat was ook m'n allereerste glasprutsel dat ik probeerde te maken. En heb het nu wat zorgvuldiger gedaan. Het ziet er nu wat minder goed uit, omdat ik veel losse vezels op elkaar heb geplakt. Maar dat is met goed schuurwerk prima op te lossen, het gaat vooral om de stevigheid.
Vanavond ga ik in elk geval weer even flink wat schuren, zodat we van de week weer lekker verder kunnen.

Ronde vormen zijn inderdaad best lastig, maar ik moet zeggen dat met het grove keperweefsel je toch best goed de vorm kan maken als je her en der wat inknipt. Je hebt dan wel wat bobbeltjes en plooitjes, maar die schuur je er gewoon weer uit, en daar kan evt een dun laagje overheen.

Ik heb nog een leuke update, maar die ga ik vanavond nog even posten. Het is iig een leuke aanvulling op deze case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat zijn die bruine vlekken eigenlijk?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is klei, ik heb wat gaatjes en deukjes opgevuld
Kun je bij mijn t-einz goed zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Damic schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:20:
Wat zijn die bruine vlekken eigenlijk?
Dat is klei. De piepschuimbollen zijn op een paar plekje een beetje ingedeukt, dus die plekjes zijn opgevuld om de bol mooi rond te laten zijn :)

Naast casemodden ben ik ook nog druk bezig met het reviewen van van alles en nog wat :P
Momenteel heb ik hier een MSI AE2282 all in one staan, een heel leuk apparaat, maar het ding heeft ook een heel leuk, compact wit desktopsetje met een klein receivertje. Die wil ik plaatsen op het moederbord, zodat de USBpoortjes onderin vrij blijven voor een eventuele USBstick.

MSI was zo aardig om dit setje te sponsoren voor deze casemod.

Dus straks hangt dit aan de bol
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BmIpGRcsnmMTU1rSkAffYyj5/full.jpg

Mooi wit, hetzelfde kleurtje dat de bol moet krijgen, dus dat gaat leuk matchen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lJizGwdv4Wib26GQqPbgndCh/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 19-11-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha dat is je piepschuim bol :o dacht dat het in de poly zat and it looks like poo :X

Leuke sponsor :D

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 20-11-2012 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Zeker een leuke sponsor.

Die vlekken zien er inderdaad wat raar uit, maar als het goed is is er straks niets meer van te zien als k de bol eruit gehaald heb. Ik wil nog 1 laagje eroverheen doen om het af te werken. En dan ga ik aan de binnenkant nog versteviging aanbrengen door een paar dikke stroken erin te plakken (maar dat zie je aan de buitenkant dan verder niet). Dit om te zorgen dat er niet zomaar iets door de bol heenprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Heel vet Danny!
Ik heb je al vaak voorbij zien komen met al die spullen maar nu heb ik een goed idee wat je nou eigenlijk aan het maken bent.

Als je hulp nodig hebt met het spuiten dan hoor ik het wel, ik heb nog goede primer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Inmiddels heb ik de halve bollen voorzien van wat extra laagjes glasvezel.
Met veel schuurwerk en plakwerk later zit 't bolletje er zo uit

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FJNhYtHAMWiRl4qyzoziiD1t/full.jpg

Het lijkt net een soort kwalletje nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
Is er een reden waarom je het in zoveel losse lagen aanbrengt?

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, ik ben nog steeds op zoek naar een alternatief voor een computer kast, en dit is een bijzonder leuk en origineel idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:10

Harrie

NederVlaming

Idealiter zouden je mallen misschien net "andersom" zijn, en juist aan de buitenkant van je te maken stuk zitten. Want het is belangrijker dat de buitenkant rond is dan de binnenkant.
Voor de bol had je dan bijvoorbeeld een grote beslagkom als mal kunnen gebruiken. Of natuurlijk juist de binnenkant van je piepschuim bollen.

Ik heb nog wat gegoogled naar "fiber glass spheres", en kwam dit project tegen: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=225908 weet niet of je die al gezien hebt? Iemand met een gelijkaardig idee, en maakt ook gebruik van glasvezel en piepschuim hobbywinkel ballen. :)

Het lijkt erop dat die kerel in dat topic is begonnen met glasvezel leggen aan de binnenkant van de bol, maar nadien toch ook is overgestapt op aanbrengen aan de buitenkant. Er komt sowieso toch nog een hoop geschuur en geschilder bij kijken nadien.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=j5XtmqhMCtA]

[ Voor 25% gewijzigd door Harrie op 25-11-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
julby schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:25:
Is er een reden waarom je het in zoveel losse lagen aanbrengt?

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, ik ben nog steeds op zoek naar een alternatief voor een computer kast, en dit is een bijzonder leuk en origineel idee!
meerdere lagen in 1 keer is echt niet te doen, dit omdat het echt heel lastig is om de glasvezel er zonder plooien op te leggen. Van tevoren inknippen is ook erg lastig, omdat het spul altijd een beetje schuift, waardoor je snel zit met losse stukken. Om ervoor te zorgen dat de plooien niet zorgen voor een heel bobbelig oppervlak is het laagje voor laagje, en veel schuren tussendoor. Kost veel tijd, maar het resultaat is wel ontzettend gaaf.
Harrie schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:53:
Idealiter zouden je mallen misschien net "andersom" zijn, en juist aan de buitenkant van je te maken stuk zitten. Want het is belangrijker dat de buitenkant rond is dan de binnenkant.
Voor de bol had je dan bijvoorbeeld een grote beslagkom als mal kunnen gebruiken. Of natuurlijk juist de binnenkant van je piepschuim bollen.
Het probleem is voornamelijk de maat. De binnenkant van de piepschuimbollen is net te klein, dan past het moederbord er niet meer goed in. Dus ik moet de buitenkant wel gaan gebruiken. Op de buitenkant krijg ik een heel strak resultaat, dus wat dat betreft vind ik het een prima manier, ook al kost het wat tijd.
Ik heb nog wat gegoogled naar "fiber glass spheres", en kwam dit project tegen: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=225908 weet niet of je die al gezien hebt? Iemand met een gelijkaardig idee, en maakt ook gebruik van glasvezel en piepschuim hobbywinkel ballen. :)

Het lijkt erop dat die kerel in dat topic is begonnen met glasvezel leggen aan de binnenkant van de bol, maar nadien toch ook is overgestapt op aanbrengen aan de buitenkant. Er komt sowieso toch nog een hoop geschuur en geschilder bij kijken nadien.
jup, veel schuren en schilderen is het inderdaad. Maar we zullen zien hoe het allemaal uitpakt.
Morgen zal ik kijken of ik weer wat updates kan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
De bovenste bol is inmiddels klaar, in die zin dat de vorm goed is en ik het piepschuim eruit kan halen.

Ik had gehoopt dat in vrij grote stukken eruit te kunnen slopen, maar dat viel nog best tegen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xUvZToWrJCJg48JFSOxDM8qj/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EBTej0MHhHcMOXjpXCGLMq4j/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FxLmwe7ZBB7vFItBOYN6PzB9/full.jpg

Eerst met een mesje wat los proberen te snijden .

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zxpuccRQz7UvqhooGXzqbmDT/full.jpg
Vervolgens gewoon zoveel mogelijk proberen los te krabben.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OpujmYs7GIqYDEVcrgVyo9uq/full.jpg
Halverwege....

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G73s5zcrJnRStBc46qolfZnJ/full.jpg
En leeg. Er zitten nog wel wat piepschuim korreltjes, maar die zijn er zelfs met schuren niet meer uit te krijgen.

Om eea te verstevigen heb ik er nog wat epoxy ingegoten.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KzrsOVCsroI94rladewUheZ6/full.jpg

Ik had samen met Cleooelc wat epoxy besteld bij http://mrboat.nl en dat was ideaal spul om mee te werken, het plakte niet zo heel erg en was daardoor prima in vorm te krijgen.
Ik had nog een pot ander spul staan, dus toen de mrboatepoxy op was heb ik die maar gepakt. Maar dit is knap irritant spul. Het hard te snel uit, plakt overal aan en na 24 uur is mijn bol nog steeds plakkerig. Ik hoop dat het morgen nog wat beter is. Anders denk ik dat ik nog wat goede epoxy bestel om wat dingen af te krijgen, want ik ben bang dat ik het hiermee goed ga verneuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De epoxy dat wij gebruiken is na een uurtje of 2 uitgehard (bij 20 a 25°C, kan zijn dat we er teveel verharder in doen :D), misschien het merk meegeven wat wel en niet goed werkt. Wij gebruiken van Vosschemie Polyester De Moor en nog geen vodden met gehad.

Ik weet niet hoe epoxy reageert op aceton maar piep schuim reageert daar niet goed op :D

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 26-11-2012 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Foto halverwege

Optisch bedrog, kijk je naar de binnenkant of op de bol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
Damic schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:49:
De epoxy dat wij gebruiken is na een uurtje of 2 uitgehard (bij 20 a 25°C, kan zijn dat we er teveel verharder in doen :D), misschien het merk meegeven wat wel en niet goed werkt. Wij gebruiken van Vosschemie Polyester De Moor en nog geen vodden met gehad.

Ik weet niet hoe epoxy reageert op aceton maar piep schuim reageert daar niet goed op :D
Bij de meeste harsen is meer harder toevoegen geen goed idee, grote kans dat het helemaal niet meer (volledig) uithard. De uithardtijd verschilt sterk tussen de verschillende soorten epoxy, er zijn snel en langzaam hardende, en is ook nog afhankelijk van de omgevings/verwerkingstemperatuur.

@Terw_dan: heb je bijgehouden hoeveel lagen glasmat hier nu op zit? Zou eventueel wel interessant zijn voor anderen (en mijzelf :P) als lijdraad voor vergelijkbare projecten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Op deze bol zitten 2 laagjes glasmat, en dan op een paar stukken nog wat extra om het te verstevigen. Ik wil de randjes nog afwerken met een laagje glasvezel, en dan is het op zich genoeg, het is immers de bovenkant, hij is nu mooi glad en hoeft geen gewicht te dragen.

De onderkant heeft nu in totaal 4 lagen, maar ik denk dat ik de bovenste laag eraf moet gaan proberen te halen, die rotzooi is immers nog steeds niet droog na anderhalve dag :(.
Ik heb niet teveel harder toegevoegd denk ik. Maar ik denk dat ik gewoon wat van die mrboat epoxy haal, dat kun je tenminste fatsoenlijk mengen (1:2 verhouding is ideaal), stinkt vrijwel niet en kun je het goed glad krijgen, dat is me bij deze bol ook prima gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 22-05 16:04
Als je te weinig verharder toevoegt blijft het stroperig en plakker.
Bij teveel verharder verkleurd het geel/oranje en wordt het bros.

Dit geval lijk mij dus te weinig verharder. Als je een doek nat maakt met terpetine/aceton kun je het er af vegen (even op verpakking kijken welke van de 2 het in oplost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
frickY schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:35:
Als je te weinig verharder toevoegt blijft het stroperig en plakker.
Bij teveel verharder verkleurd het geel/oranje en wordt het bros.

Dit geval lijk mij dus te weinig verharder. Als je een doek nat maakt met terpetine/aceton kun je het er af vegen (even op verpakking kijken welke van de 2 het in oplost).
Te weinig zou goed kunnen (de aanwijzingen zijn zo geweldig als '2 kneepjes uit de tube op 100 gram', dus dat goed afmeten is natuurlijk vrij lastig.

Ik zal het vanavond eens proberen met terpetine of aceton (hopelijk heb ik dat laatste nog ergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@julby: daar heb je gelijk in normaal is het 1 deel verharder op 3 delen epoxy (zo hebben ze het me toch geleerd), maar de laatste keer dat ik ben gaan halen hebben ze me ne pot van 5kg meegegeven en een flesje harder van 100ml.

Komt wel goed zien het zo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Net thuis en even zitten kijken naar de 2 helften van de bol. Uiteraard zwaar mislukt.

Ik ben vrijwel zeker dat ik volgend jaar ofzo helemaal opnieuw begin. De bollen zijn gewoon niet mooi meer door die nieuwe epoxy. En heb er nu eigenlijk ook helemaal geen zin meer in om dit nog te gaan proberen te redden.

Dus ik begin over een tijdje wel weer opnieuw met hetzelfde idee, maar dan werkt het hopelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Balen man :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Tja, ik had nooit die andere epoxy moeten gebruiken.
Het is er amper nog vanaf te krigjen, opnieuw beginnen zal minder moeite kosten. Die wedstrijd ga ik toch niet meer halen, dus dan begin ik liever opnieuw. Ik ga nog wel de zaag in deze zetten om te kijken in hoeverre ik eea voor elkaar kan krijgen voor wat betreft de constructie.

Ik heb net zitten bedenken dat ik het voetje weg ga laten, maar een stukje aan de onderkant afvlak, en de aansluitingen in de bol zelf ga maken, want zoals ik hem nu gebouwd heb gaat hij ook niet stabiel staan.
Pagina: 1 2 3 Laatste