Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

120 km 6-19

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:58
wildhagen schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:44:
Als je lammetjes zit te kijken in de auto hoor je volgens mij ook niet helemaal achter het stuur thuis. Iets met op het verkeer letten ;)
Als de lammetjes hebben besloten zich in wollige kudde's op de snelweg te begeven, kan ik me voorstellen dat je tijdens het rijden wel naar de lammetjes kijkt.

Dat zou elke door de wol geverfde automobilist doen...

UNOX: The worst operating system

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Korvaag schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:42:
[...]
Die moet je toch echt even uitleggen... Het gaat om met de auto/trein naar werk om al dan niet lammetjes te kijken en dan ga je ineens zeggen dat mensen vergeten dat er wordt gewerkt om uitkeringen te betalen ?:S
OK! Eén zin: Openbaar Vervoer sucks!
Leuk voor studenten en mensen die van A naar B moeten met beide punten vlakbij station en geen grote spullen mee hoeven te nemen.
wildhagen schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:44:
Als je lammetjes zit te kijken in de auto hoor je volgens mij ook niet helemaal achter het stuur thuis. Iets met op het verkeer letten ;)
Wat ik ermee wil zeggen is dat het niet relax rijden is, alsof je continu je blik vooruit moet hebben en op de teller. Het gaat erom in het verkeer dat je de omgeving in je op je neemt om te kunnen anticiperen op datgene wat gebeuren gaat of kan.

Bovendien alleen strak naar voren kijken is niet goed voor je ogen en nekspieren...

[ Voor 43% gewijzigd door Mini Poeper op 03-09-2012 15:56 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 15:53
Klippy schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:09:
[...]

Wat een grootspraak weer.
Beginnen met zeggen dat je altijd 150-170 rijdt, wat gewoon onzin is, want dan was je je rijbewijs snel kwijt. En daarna meteen de verdediging inschieten omdat je weet dat daar reacties op komen. Inhoudelijk zeg je ook nog niks nuttigs dat toevoeging heeft op het topic, je bent gewoon wat reacties aan het uitlokken.
Volgens mij het zelfs zo, dat als je rijdt zoals je je hier voordoet, jij degene bent die "weer lomp zit op te drukken" en dat je er regelmatig last van hebt "dat er rechts achter je een oude opa rijdt die je elk moment in je flank kan rijden" zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat jij met 50+ te hard komt langsrijden.
Ik heb niks tegen af en toe te hard als het kan, maar kom niet vertellen dat jij nergens last van hebt en dat het hele topic dom gelul is, omdat je toch veel te hard rijdt. Dat is net zo dom als die mensen die zeggen dat ze geen last hebben van de benzineprijs, omdat ze toch altijd voor 50 euro tanken.
Amen! _/-\o_

Ik rij dagelijks 10km snelweg (enkele reis) van/naar mijn werk over de A15. Blijf gewoon rechts hangen met een gangetje van 90km/u achter de vrachtwagens. Zo gehaast en hysterisch als ik sommige mensen over de linkerbaan zie vliegen doet me elke dag nog steeds verbazen. Constant remmen en weer gas. En uiteindelijk rijden we 10km verderop misschien maar 500m van elkaar vandaan. Wat een winst.
Daarnaast rij ik lekker ontspannen en kan ik ook nog eens lekker om me heen kijken, terwijl de rest constant naar de voorganger kijkt.

Ik ga dan ook zeker geen 130 rijden, maar blijf lekker iets onder de max. snelheid rijden. Rijdt in mijn ogen veel ontspannender en qua tijdswinst maakt het in mijn geval geen donder uit. (uberhaupt niet in NL, maar afijn....)

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
vandaag een stukje ring A10 gereden, hier mag je in de spits juist harder en 's avonds niet, in tegenstelling tot andere stukken snelweg waar je 's avonds harder mag en in de spits weer niet. lekker verwarrend, je moet echt goed de onderborden lezen. bovendien reed het gros van de mensen nog steeds 80 op de ring, terwijl je er kennelijk dus harder mocht.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

pdebie schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:45:
[...]

Amen! _/-\o_

Ik rij dagelijks 10km snelweg (enkele reis) van/naar mijn werk over de A15. Blijf gewoon rechts hangen met een gangetje van 90km/u achter de vrachtwagens. Zo gehaast en hysterisch als ik sommige mensen over de linkerbaan zie vliegen doet me elke dag nog steeds verbazen. Constant remmen en weer gas. En uiteindelijk rijden we 10km verderop misschien maar 500m van elkaar vandaan. Wat een winst.
Daarnaast rij ik lekker ontspannen en kan ik ook nog eens lekker om me heen kijken, terwijl de rest constant naar de voorganger kijkt.

Ik ga dan ook zeker geen 130 rijden, maar blijf lekker iets onder de max. snelheid rijden. Rijdt in mijn ogen veel ontspannender en qua tijdswinst maakt het in mijn geval geen donder uit. (uberhaupt niet in NL, maar afijn....)
Ik rijd momenteel 125 kilometer enkele reis (dus x2, woon-werk). Dus volgens jouw berekening ben ik 5 km enkele reis 'eerder' dan jij op het werk (als we dezelfde route zouden rijden). Mwoah, is voor mij wel de moeite waard hoor.

Nee, even zonder gekheid; het gaat om de kwaliteit van de rit, niet om tijdswinst of wat dan ook. Daarbij: ik rijd lekker de vmax + 5 á 10 km/h op de CC. Drukte? Gewoon aanpassen / anticiperen. Wat nou stress? Het is maar wat je ervan maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 03-09-2012 19:57 ]

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
Mini Poeper schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:30:
Komt daar ook nog het gedrag van die Hollanders bij als ze een auto zien met Weiß Platten... :/
Heb er vandaag zowaar één rechts ingehaald die constant links bleef rijden, gebeurt echt zelden dat Duitsers blijven rijden als ik er aan kom. (in tegenstelling tot Polen trouwens) Denk dat het gros gewend is aan de grotere snelheidsverschillen in Duitsland en de spiegels goed gebruikt.

Heb wel de indruk dat veel mensen nog niet weten waar ze hoe hard mogen trouwens. Ik woon in Gorinchem en moet net boven Zaltbommel zijn, dus pak precies het hele stuk 130 op de A15, maar er zijn er veel die nog op de standaard 110-120 zitten. Klopt het trouwens dat het na opritten niet meer vermeld staat? Vandaag even gekeken, maar kwam geen bord tegen na een oprit. (ook niet in het laatste stuk van de oprit zelf, eerste stuk is bovenaan een viaduct dus kon ik niet zien)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Exitium schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:50:
[...]

Klopt het trouwens dat het na opritten niet meer vermeld staat? Vandaag even gekeken, maar kwam geen bord tegen na een oprit. (ook niet in het laatste stuk van de oprit zelf, eerste stuk is bovenaan een viaduct dus kon ik niet zien)
Welke borden bedoel je?

130 wordt niet aangegeven, enkel lagere snelheden / uitzonderingen en die moeten herhaald worden

(anders 'mag' je er 130 km/h O-)).

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
130 ja. Had er hier net al even een discussie over. Morgen eens kijken of er wel borden op de A2 bij m'n werk staan. :9

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:43
Ik erger me op de A12 anders altijd dood aan Duitsers. Die rijden namelijk altijd in het midden of links met een kalfengangetje. Korte conclusie: In Nederland is het om een of andere reden volgens heel veel mensen, ook Duitsers, nodig om links te houden. Volgens mij omdat het voor veel mensen hier volstrekt onduidelijk is, vooral voor een Duitser.
vhal schreef op maandag 03 september 2012 @ 07:33:
Stuk tussen A4 Leiden en DH is dus nog steeds 100km/h. Snelweg voert dwars door de polder en er is geen huis te bekennen in de weide omtrek.
Sowieso, zoals de A4 nu is kan hij van Den Haag zuid tot Amsterdam net zo goed 100 worden gemaakt. Dan snappen mensen het tenminste nog. Het stuk wat je nog 120 mag is alleen maar nóg kleiner geworden sinds vorige week.

[ Voor 58% gewijzigd door Makkelijk op 03-09-2012 21:07 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TommyGun schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:05:
[...]

Welke borden bedoel je?

130 wordt niet aangegeven, enkel lagere snelheden / uitzonderingen en die moeten herhaald worden

(anders 'mag' je er 130 km/h O-)).
130 wordt ook aangegeven. Ga maar eens kijken op de A58 direct na Roosendaal (waar je 100 km/h mag waar de A58 door de stad loopt), bij de af/oprit Zegge (vanaf waar je weer 130 mag) staat een bord met 130 :)

Weer geen herhalingsborden aanwezig overigens (iig niet tot aan Etten-Leur, verder ben ik nog niet geweest).

Virussen? Scan ze hier!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wildhagen schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 05:11:
[...]

130 wordt ook aangegeven. Ga maar eens kijken op de A58 direct na Roosendaal (waar je 100 km/h mag waar de A58 door de stad loopt), bij de af/oprit Zegge (vanaf waar je weer 130 mag) staat een bord met 130 :)

Weer geen herhalingsborden aanwezig overigens (iig niet tot aan Etten-Leur, verder ben ik nog niet geweest).
Klopt, maar enkel bij een snelheidsovergang ( zie http://rijkswaterstaat.nl...sborden_tcm174-324891.pdf )

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 04-09-2012 09:06 ]

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Ik heb het stuk Eindhoven-Venlo gereden, daar is een gedeeelte 130, een gedeelte 120, en een gedeelte 120 tussen 6-19.

Ik vind het maar verwarrend. Van mij had het gewoon op 120 mogen blijven, nu was het verkeersbeeld veel onrustiger en is het een nog minder prettig stuk weg geworden.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Makkelijk schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:03:
Volgens mij omdat het voor veel mensen hier volstrekt onduidelijk is, vooral voor een Duitser.
You accidentally the whole? Wat zou er onduidelijk zijn? In heel Europa wordt je geacht zo veel mogelijk rechts te houden :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:58
Paul schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:09:
[...]
You accidentally the whole? Wat zou er onduidelijk zijn? In heel Europa wordt je geacht zo veel mogelijk rechts te houden :)
*mompelt iets over een flink eiland ten westen van ons*

UNOX: The worst operating system

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nou wat onduidelijk is in Nederland op de snelweg:
Standaard mag je er soms 130, soms 120, soms 100, en soms 80.
Bij file, werkzaamheden mag je er soms 90, soms 70, soms 50 rijden.
Als er een groene pijl boven de vluchtstrook staat, mag je over de doorgetrokken streep, anders mag dat niet.
Bij normale snelheidsbeperkingen staat om de 100 meter op de hectometer paaltjes wat de max snelheid is van de weg. Bij tijdelijke beperkingen staat dit er niet.

-Waarom niet gewoon 120-100, of 130-100 op de snelwegen.
-Waarom niet de doorgetrokken streep vervangen voor een onderbroken streep en een kruis boven de weg als hij dicht is.
-Waarom 6-19 borden, en niet gewoon ipv de groene pijl de snelheidsbeperking op de matrixborden zetten.

• Paul
  • Nu online
Korvaag schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:03:
*mompelt iets over een flink eiland ten westen van ons*
*mompelt iets over dingen vooral ontzettend letterlijk interpreteren...*
Z___Z schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:13:
Nou wat onduidelijk is in Nederland op de snelweg:
Het ging over links/middenplakkers :P

[ Voor 29% gewijzigd door Paul op 04-09-2012 11:45 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

[...]
Ik erger me op de A12 anders altijd dood aan Duitsers. Die rijden namelijk altijd in het midden of links met een kalfengangetje. Korte conclusie: In Nederland is het om een of andere reden volgens heel veel mensen, ook Duitsers, nodig om links te houden. Volgens mij omdat het voor veel mensen hier volstrekt onduidelijk is, vooral voor een Duitser.
Is dat zo'n stuk met een "spitsstrook" erbij, waar je dus 3 banen hebt er er vaak maar twee begaanbaar zijn om onduidelijke politieke neuzelredenen? Want die volg ík al niet eens, laat staan échte Duitsers.
Zeker met die strook links ga je permanent Duitsers links zien (en in het midden) omdat Duitsers niet zo goed rechts houden, meestal gaan ze in het midden zitten zodat ze niet achter een vrachtauto komen te zitten. Dus ze houden rechts graag één baan vrij. En als je zo'n politieke prutsstrook hebt dan zien zij echt niet dat dat geen vluchtstrook (rechts) of rijbaan (links) is.

Door dat soort politieke constructies, met tijdelijke wijzigingen en onduidelijke markeringen, vage snelheidslimieten die tijdsafhankelijk zijn én die zowel als minimum én als maximum schijnen te gelden (ga maar eens 5km/h onder de max zitten op een snelweg... je achteruitkijkspiegel vól Audi binnen vijf seconden) en gehuppel tussen de verschillende rijstroken maakt Nederland wel één van de meest stressige landen om snelweg te rijden. Eigenlijk vind ik persoonlijk alleen België irritanter, omdat Belgen om de één of andere reden hun linker spiegel niet gebruiken als ze van rijstrook wisselen en je dus permanent in de blokken moet omdat ze hun auto voor de jouwe pleuren als je meer dan 4 meter 20 overlaat tussen jou en je voorganger.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

pdebie schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:45:
[...]

Amen! _/-\o_

Ik rij dagelijks 10km snelweg (enkele reis) van/naar mijn werk over de A15. Blijf gewoon rechts hangen met een gangetje van 90km/u achter de vrachtwagens.
Achter? Of tussen (wat volgens mij dan onvermijdelijk is?). Ik schrik altijd van de mensen die tussen die dingen inhobbelen met 90. De enige plek op de snelweg dat je een zekere dood tegemoet gaat bij een ongeluk.
Makkelijk schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:39:
[...]

Mijn god!
Check de A4 en de A1!
Dit is toch in heel Europa zo? Als je rijd in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, etc, veranderd de snelheid ook vaak om de zoveel kilometer. Zeker in Duitsland overigens waar je op ralatief korte stukken de borden 80 (bij regen), 100, 120, 130 en 130 tegen kan komen.

[ Voor 30% gewijzigd door PWM op 04-09-2012 12:21 ]

• PdeBie
TommyGun schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:47:
[...]
Nee, even zonder gekheid; het gaat om de kwaliteit van de rit, niet om tijdswinst of wat dan ook. Daarbij: ik rijd lekker de vmax + 5 á 10 km/h op de CC. Drukte? Gewoon aanpassen / anticiperen. Wat nou stress? Het is maar wat je ervan maakt.
Rij maar een keertje over de A15. Dan zie je serieus dat iedereen echt zwaar aan het duwen en doen is om maar zo snel mogelijk vooruit te komen. Schiet je echter totaal niets mee op.

Op rustigere dagen op de weg, rij ik ook vmax + 5~10km/u. Dat cruised lekker door zonder dat je last hebt van het overige verkeer. Daar geef ik je groot gelijk in.
PWM schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:13:
[...]

Achter? Of tussen (wat volgens mij dan onvermijdelijk is?). Ik schrik altijd van de mensen die tussen die dingen inhobbelen met 90. De enige plek op de snelweg dat je een zekere dood tegemoet gaat bij een ongeluk.
tussen, maar ik houdt voldoende afstand van de truck voor me om op tijd in te kunnen grijpen. Daar zit op z'n minst nog een anderhalve truck tussen.

Verwijderd

pdebie schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:28:
[...]
tussen, maar ik houdt voldoende afstand van de truck voor me om op tijd in te kunnen grijpen. Daar zit op z'n minst nog een anderhalve truck tussen.
Eh... de truck áchter je is waar je aan dood gaat, wanneer die achterop beukt en je met je kleine autootje onder de achteras van de voorligger duwt, met de airbag in je neus en de stuurkolom tussen je ribben.
Dat je zélf afstand houdt is leuk, maar hou je achteruitkijkspiegel liever in de gaten, en als het voor je mis gaat direct rechtsaf de vluchtstrook op.

• PdeBie
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:39:
Dat je zélf afstand houdt is leuk, maar hou je achteruitkijkspiegel liever in de gaten
joh :/

12 jaar rij ervaring hier met een aantal tonnen km's. Denk dat ik wel weet hoe ik in het verkeer moet handelen.

[ Voor 21% gewijzigd door PdeBie op 04-09-2012 15:03 ]

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
[...]

Ik erger me aan de vele Nederlanders hier die 80 km/h rijden op wegen buiten de bebouwde kom. Kennen ze niet in Dld, gewoon 100 km/h tenzij anders aangegeven (meestal 70 km/h bij knooppunten).
Als je ze vervolgens inhaalt tikken ze met vinger op voorhoofd... 8)7
pdebie schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:02:
[...]
12 jaar rij ervaring hier met een aantal tonnen km's. Denk dat ik wel weet hoe ik in het verkeer moet handelen.
+1

[ Voor 3% gewijzigd door Mini Poeper op 04-09-2012 23:40 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30

Duinkonijn

Huh?

Mini Poeper schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:39:
[...]

Ik erger me aan de vele Nederlanders hier die 80 km/h rijden op wegen buiten de bebouwde kom. Kennen ze niet in Dld, gewoon 100 km/h tenzij anders aangegeven (meestal 70 km/h bij knooppunten).
Als je ze vervolgens inhaalt tikken ze met vinger op voorhoofd... 8)7
dat is eng.. het is geen autoweg..

ik krijg er ook wat van. gewoon hop er voorbij..
overigens gaat het niet overal op op
[...]

+1
Het was een advies wat knetter gaf.. als je tussen 2 vrachtwagen zit en het gaat mis heb je ook geen 6 plankjes meer nodig... "nu verkrijgbaar tartaar in blik"

ik vind het overigens ook relaxter rijden achter een vrachtwagen.. vooral met files.

[ Voor 4% gewijzigd door Duinkonijn op 08-09-2012 20:51 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• PdeBie
Duinkonijn schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:47:
Het was een advies wat knetter gaf.. als je tussen 2 vrachtwagen zit en het gaat mis heb je ook geen 6 plankjes meer nodig... "nu verkrijgbaar tartaar in blik"
snap ik, maar ik houd voldoende afstand om op tijd in te kunnen grijpen ;)
Duinkonijn schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:47:
ik vind het overigens ook relaxter rijden achter een vrachtwagen.. vooral met files.
Inderdaad. Koppeling op laten komen en maar rustig rollen. Doen die chauffeurs ook ipv de 'normale' autos die optrekken - remmen - stilstaan - optrekken - remmen - stilstaan

Verwijderd

pdebie schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:31:
[...]

snap ik, maar ik houd voldoende afstand om op tijd in te kunnen grijpen ;)

[...]

Inderdaad. Koppeling op laten komen en maar rustig rollen. Doen die chauffeurs ook ipv de 'normale' autos die optrekken - remmen - stilstaan - optrekken - remmen - stilstaan
tenzij je voor je vrachtwagen een automobilist hebt die ook van remmen houd :+
waar ik vooral een hekel aan heb zijn mensen met tunnelvrees :?
als ik zo tegen de 20 a 25 ton lading in mijn truck heb dan heb ik zeker bij nogal steile tunnels meer vaart nodig dus snelheid.
bij de benelux tunnel bijvoorbeeld loopt de snelheid heel erg snel terug naar beneden en kan het wel eens gebeuren dat ik hooguit met 40 omhoog kom terwijl als ik de truck uit laat lopen tot 100 of meer dat verschil beperkt kan worden naar ca 70 km/h.
op zo een moment ben ik als chauffeur weer een klaagpunt en gaan de lange rij automobilisten achter mij allemaal rare capriolen uithalen om toch nog even voor mij te komen.

verder ben ik van mening dat die borden wel een stuk duidelijker mogen zijn.
ik lees met dat 6 - 19 gebeuren namelijk dat je 120 mag van 6 tot 19beter zou zijn 2 borden met 2 tijden, dus dubbel uitgevoerd, 130 van 19 - 6 daaronder bord met 120 en 6 - 19.

en zo zijn er wel meer borden waar soms meer duidelijkheid mag zijn of eerder aangegeven.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 11:30
Zucht... Het is inderdaad een grote onduidelijke bende met die snelheden.

Als je op de A12 bij het Prins Clausplein rijdt richitng Den Haag kom je op een gegeven moment ook weer een 120 bord met daaronder 6-19 tegen. Maar op de hectometerpaaltjes staat nog steeds doodleuk 100. Wat is het nou jongens... 8)7

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Vlassie1980 schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:40:
Zucht... Het is inderdaad een grote onduidelijke bende met die snelheden.

Als je op de A12 bij het Prins Clausplein rijdt richitng Den Haag kom je op een gegeven moment ook weer een 120 bord met daaronder 6-19 tegen. Maar op de hectometerpaaltjes staat nog steeds doodleuk 100. Wat is het nou jongens... 8)7
Gewoon de grote borden langs de weg, die HM-paaltjes kan je bij een vierbaansweg vanaf de linkerbaan amper nog lezen, leuk als geheugensteuntje voor de ouderen onder ons, ik heb er geen moeite mee, gewoon je ogen goed openhouden en actief aan het verkeer deelnemen.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:42
Ik snap intussen wel dat het brandstofverbruik flink omhoog gaat, alleen al van het gewissel tussen snelheden. Als je de A7 van het Julianaplein totaan Joure doet: 100 in Groningen, 130 totaan Drachten, bij de aansluiting met de N31 100, halverwege Drachten 120, in de middle of nowhere wordt dat het ineens weer 130 wordt, totdat je op knooppunt Heerenveen stuit waar je weer 100 moet en je het prutstukje totaan knooppunt Joure weer 130 mag blazen.

Nee, echt een geweldige verbetering... :/ .

De snelweg bij het dorp waar ik woon is trouwens permanent 120 gebleven, dus dat scheelt weer een stukje extra geraas :o !

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Paul
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 22:52:
ik lees met dat 6 - 19 gebeuren namelijk dat je 120 mag van 6 tot 19beter zou zijn 2 borden met 2 tijden, dus dubbel uitgevoerd, 130 van 19 - 6 daaronder bord met 120 en 6 - 19.
Nee, ga nog meer borden neerzetten, en dan vooral borden die PRECIES HETZELFDE zeggen als het andere bord dat er al staat...

Als er geen beperking is mag je 130, tussen 6 en 19 is er de beperking 120. Een bord "130 19 - 6" is dus hetzelfde als "120 6 - 19" (alleen geeft die 2e wel aan hoe hard je dus tussen 6 en 19 mag).

Ik heb bij de gemiddelde aankondiging van werkzaamheden al een keer of 4 nodig om ze helemaal te lezen:
"A2 Utrecht dicht"
"12-09 19:00 - 13-09 6:00"
"13-09 19:00 - 14-09 6:00"

Rij daar met 120~130 langs, uiteraard met een hoop vrachtverkeer dat tussen jou en de borden staat en het kost gewoon een aantal keer daar langs rijden voordat je het allemaal gelezen en geïnterpreteerd hebt, want ondertussen wil je ook zorgen dat je geen krantenkop wordt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Paul schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:45:
[...]
Als er geen beperking is mag je 130, tussen 6 en 19 is er de beperking 120. Een bord "130 19 - 6" is dus hetzelfde als "120 6 - 19" (alleen geeft die 2e wel aan hoe hard je dus tussen 6 en 19 mag).
Een bord 130 19-6 kan niet, want 130 is de maximumsnelheid op de autosnelweg. Je mag buiten die tijden dan ook 130 rijden. Een bord 120 6-19 kan wel, want dan mag je buiten die tijden 130 (is het maximum op de snelweg).

• Hahn
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 22:52:
[...]

en zo zijn er wel meer borden waar soms meer duidelijkheid mag zijn of eerder aangegeven.
Dat is net zoiets als zeggen dat er onder een parkeerbord met "verboden te parkeren tussen 10 en 16h" een bord moet komen met "toegestaan te parkeren tussen 16 en 10h" :+

Een bord met een tijdsaanduiding geeft aan dat er een beperking is die alleen tussen die uren geldt. Buiten die uren geldt die beperking dus niet en geldt de algemene limiet. En als een bord aangeeft dat er een tijdelijk limiet is van 120, dan is er toch geen andere mogelijkheid dan dat er buiten die uren 130 gereden mag worden?

Zulke borden zijn altijd beperkingen, geen versoepelingen.

The devil is in the details.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In dit geval is dat inderdaad zo, maar het bord 120, met onderbord Bij gesloten spitsstrook is een stuk onduidelijker. Want rijkswaterstaat bedoelt dat bij open spitsstrook de max snelheid 100 is, en bij gesloten spitsstrook 120. Die 100 wordt elders weergegeven langs de weg. Maar als je eerst 100 mocht en daarna een 120 bord ziet die alleen geldig is met gesloten spitsstrook, mag je dan 100, of 130?

• Paul
  • Nu online
Of je mist even keihard het punt dat ik wil maken icm hetgeen ik quote :>

Of het bord nu wel of niet kan, ik vind het een uitermate slecht idee om 'ter verduidelijking' een overvloed aan 'identieke' borden te plaatsen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 17-09-2012 09:15 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pff A27 van Utrecht naar Almere is enkel het laatste stuk 130 `s avonds terwijl de andere kant op wel de hele weg 130 `s avonds is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Lucky-Shirt schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:38:
Ach, rond Parijs is het ook constant 70, 90, 110, voiles fermee etc.. En dan is het verkeer om je heen ook nog wat chaotischer, het hoort er tegenwoordig gewoon bij. En je kan ook overal keurig 100 blijven rijden, heb je alleen nog aanpassingen bij werkzaamheden of 80-zones.
In Frankrijk staan die borden er toch maar puur voor de versiering, iedereen heeft er schijt aan. ;)

Ik snap er hier in Nederland ook helemaal niets meer van. Wat is er nou het nut van om sommige wegen 120 te houden en sommige naar 130 te gooien? Waarom niet gewoon alles 120 of alles 130? Is die 10km/u nou echt zo'n groot verschil dat daar waar 120 kan echt geen 130 kan? Of dat daar waar 130 kennelijk nuttig is je met 120 verschrikkelijk veel tijd verliest? 120 of 130 maakt in de praktijk weinig uit want op beide wegen heb je mensen die 100-110 rijden en mensen die 140-150 rijden. Het enige wat je nu hebt is een woud aan borden en allemaal onduidelijkheid.

Maak gewoon eenduidig overal 130km/u van en 100km/u als de spitsstrook open is. Geef afwijkende snelheden alleen aan met matrixborden. Als je dan geen matrixborden ziet is meteen duidelijk wat je mag rijden. Als je wel matrixborden ziet is het ook duidelijk.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:32:
[...]

Ik heb altijd het idee dat mensen die dit soort reacties posten in dergelijke topics degenen zijn die elke dag met de trein naar hun werk gaan.
Waarom dan? Maken die 30 seconden eerder op werk dan echt wat uit? Zorg dan dat je 30 seconde eerder weg gaat. Ik blijf zelf ook gewoon op mijn laan hangen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Grrrrrene schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:14:
Ik ga die "in het midden rijders" altijd netjes links voorbij; de boete voor rechts inhalen is me net wat te hoog en het is gewoon gevaarlijk omdat de ander dat niet verwacht. Daarna ga ik demonstratief helemaal naar rechts in 1 vloeiende beweging. En dat snappen ze dan eigenlijk nooit, maarja.

Wat betreft 130km/u. Ik zie er de winst niet zo van in, maar ik vind het wel goed dat we nu met grote landen als Duitsland en Frankrijk gelijk komen te liggen qua algemene maximumsnelheid op autosnelwegen. Ik heb me altijd afgevraagd waarom er niet gewoon 1 maximumsnelheid is voor heel Europa, gewoon uniformiteit op de wegen. Zo hebben veel Nederlanders in Duitsland ook niet door dat je buiten de bebouwde kom meestal 100 km/u mag. Het zijn steevast auto's met gele nummerborden die de boel ophouden, tot grote ergernis van Duitsers :X Betrap mezelf er ook wel 's op dat ik daaraan moet wennen. En dat komt omdat het niet standaard is voor alle landen.
Ik word zelf helemaal kriegel van al die 60 zones hier. Het lijkt wel of bijna elke 80 weg verbasterd wordt tot 60 weg. Ze halen ook nog de asstreep weg, waardoor sommige mensen denken dat midden op de weg rijden veiliger is dan over de lijntjes van de fietssuggestiestrook. Dan heb ik het nog niet over die 30-40 cm brede gladde groene meuk bij 100 wegen waar je in mag halen. Met de motor in de regen geen leuk vooruitzicht.

Trajectcontroles mogen van mij ook de laan uit. Je komt uiteindelijk in een treintje naast elkaar rijdende auto's met dezelfde snelheid. Niemand gaat harder, want boete en iedereen wil zo kort mogelijk over het stuk doen, dus geen snelheid minderen. Dit gedrag heb je bij elke trajectzone. De 80 stukken zijn nog irritanter, want daar rijdt al het verkeer even hard, inclusief vrachtwagens.

De suggestie om 30-50-70-100-130 (o.i.d.) als snelheden te hebben vind ik ook veel prettiger. In Duitsland heb ik heerlijk gereden. Geen hindernissen op de weg, een Vmax die vaak hoger lag dan je kon rijden (Schwarzwald/Saarland/Eiffel) en iedereen reed er relaxed en hield zich ook aan de snelheid. Reed je weer door een dorpje heen? Zonder drempels of andere boobytraps reed iedereen braaf 50. Vervolgens dorpje weer uit > Vmax gelijk 100 en je kon weer normaal rijden. Zo zou het moeten zijn imo. In Nederland schieten wij veel te ver door met voor elke 10km/u verschil een wegsoort uit te vinden en deze zoveel mogelijk door elkaar toe te passen.

Iemand de A20 alweer op 100 gezien tussen A16>A4 trouwens? Sinds de invoering van de hogere Vmax kom ik dat ding alleen nog maar tegen met 80, ook in de weekenden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Mx. Alba schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:07:

Ik snap er hier in Nederland ook helemaal niets meer van.
De logica is ver te zoeken. 120 op de A1 tussen Barneveld (of zelfs Amersfoort) en Apeldoorn? Daar kan je 's avonds een kanon afschieten, is goed asfalt met weinig op- en afritten, en weinig woonkernen.

Trajectcontrole op 80 en 100 stukken heb ik een hekel aan. Het verkeersbeeld wordt een drama; te weinig snelheidsverschil, waardoor je vaak letterlijk niet fatsoenlijk kan in- en uitvoegen. Bij 120 lijkt dat veel minder te spelen (A12 De Meern-Woerden).

[ Voor 25% gewijzigd door ijdod op 19-09-2012 15:56 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De situatie vanaf Everdingen naar het zuiden (A2 dus) is ook interessant:

- De A2 zelf is vóór Everdingen 100, bij knooppunt Everdingen staan dan borden 120 (geen onderbord), maar die staan vóór het punt waar de A27 er bij komt.
- De banen die vanaf de A27 komen zijn vóór Everdingen ook 100, maar hier staat vlak voor ze invoegen op de A2 een bord "einde 100".
- de 130 borden die voorheen net na het punt van samenkomen stonden zijn sinds 1 sept. weggehaald. Daar is niets voor in de plaats gekomen op die plek.

De mensen die vanaf de A27 komen zien alleen de borden "einde 100" en mogen dus 130, de mensen die vanaf de A2 komen mogen slechts 120. Pas enkele kilometers verder Bij Culemborg staan dan de nieuwe borden "120 6-19" 8)7

Overigens heeft die nieuwe inrichting op de A2 tussen Deil en Everdingen zijn voor en nadelen. Nadeel van de onderborden is dat je overdag nooit meer 130 mag, terwijl voorheen de beperkte snelheid middels matrixborden werd geregeld en alleen werd gebruikt in de spits als het druk was. In de praktijk kon ik daardoor vaak 130 rijden (overdag of tijdens rustige spits). Voordeel van 120 met onderbord is dat je nu dus 120 mag in de spits, terwijl de matrixborden voorheen op 100 stonden (als ze aanstonden).

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 19-09-2012 16:24 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Femme
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Senor Sjon schreef op maandag 17 september 2012 @ 17:21:
[...]

Ik word zelf helemaal kriegel van al die 60 zones hier. Het lijkt wel of bijna elke 80 weg verbasterd wordt tot 60 weg. Ze halen ook nog de asstreep weg, waardoor sommige mensen denken dat midden op de weg rijden veiliger is dan over de lijntjes van de fietssuggestiestrook. Dan heb ik het nog niet over die 30-40 cm brede gladde groene meuk bij 100 wegen waar je in mag halen. Met de motor in de regen geen leuk vooruitzicht.
Het is inderdaad absurd en kost de maatschappij ook nog eens klauwen met geld. Alleen wegenbeheerders en werknemers van de afdeling verkeersfrustratie van de gemeenten worden beter van het aanleggen van 60km-zones met bijbehorende drempels. In mijn woonplaats is zelfs dit kilometers rechte stuk weg gedegradeerd naar 60km met fietssuggestiestroken. Het gaat hier om een provinciale weg.

Het irriteert me ook dat de zeldzame autowegen in Nederland worden gedegradeerd naar 80km in plaats van dat er veiligheidsbevorderende verbeteringen worden gedaan zoals afwisselend een enkele en dubbele rijstrook per rijrichting (wat de Duitsers heel goed doen). Dit maakt het mogelijk om veilig vrachtwagens in te halen en lekker door te rijden. In Nederland bedenken ze trajecten zoals de rondweg van Zutphen (N314) waar je over een afstand van 6,5km (met een stuk of vier rotondes) onmogelijk kunt inhalen omdat de rijbaan een enkele strook is ingesloten door betonbanden. Als er een trekker tussen rijdt ben je de sjaak, ook de ambulances die bij het ziekenhuis moeten zijnde aan een afslag van de rondweg ligt. Volgens mij is er inmiddels bijna een aaneengesloten inhaalverbod van Zutphen tot aan Raalte (die je op het deel met een normale middenlijn natuurlijk gewoon kunt negeren). Wegen ontwerpen kunnen we beter uitbesteden aan de Duitsers. Die bedenken dat het bijvoorbeeld handig is om na een verkeerslicht of rotonde een baantje ernaast te hebben om traag verkeer in te halen.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:45

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Femme, link werkt niet..

Uit verscheidene onderzoeken blijkt dat upgraden van de N-wegen de oplossing is voor de files op de snelweg. Probleem daarbij is, volledig mijn interpretatie, dat gemeente de auto's liever op de snelweg hebben dan op de provinciale N-wegen. Dit laatste kan zorgen voor drukte in de kom en kosten voor de gemeente om dat verkeer op te vangen.

In Duitsland kun je op sommige N-wegen tientallen km's maken, zonder 1 stad te zien.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51
Orion84 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:12:
- De A2 zelf is vóór Everdingen 100, bij knooppunt Everdingen staan dan borden 120 (geen onderbord), maar die staan vóór het punt waar de A27 er bij komt.
- De banen die vanaf de A27 komen zijn vóór Everdingen ook 100, maar hier staat vlak voor ze invoegen op de A2 een bord "einde 100".
- de 130 borden die voorheen net na het punt van samenkomen stonden zijn sinds 1 sept. weggehaald. Daar is niets voor in de plaats gekomen op die plek.

De mensen die vanaf de A27 komen zien alleen de borden "einde 100" en mogen dus 130, de mensen die vanaf de A2 komen mogen slechts 120. Pas enkele kilometers verder Bij Culemborg staan dan de nieuwe borden "120 6-19" 8)7
Ook de mensen die vanaf de A2 komen mogen nadat de A27 erbij gekomen is 130.
Borden die een afwijkende snelheid aangeven moeten namelijk na iedere oprit herhaald worden, worden ze dat niet dan vervalt de afwijkende snelheid en geldt de normale snelheid weer.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ninjazx9r98 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 09:29:
[...]

Ook de mensen die vanaf de A2 komen mogen nadat de A27 erbij gekomen is 130.
Borden die een afwijkende snelheid aangeven moeten namelijk na iedere oprit herhaald worden, worden ze dat niet dan vervalt de afwijkende snelheid en geldt de normale snelheid weer.
True, maar dat snapt natuurlijk geen mens en volgens mij wijkt dat ook af van de bedoeling dat dat hele stuk 120 tussen 6 en 19 zou moeten zijn (dat is tenminste wat ik op die snelheidskaartjes meen te zien).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Tukk schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:32:
Femme, link werkt niet..

Uit verscheidene onderzoeken blijkt dat upgraden van de N-wegen de oplossing is voor de files op de snelweg. Probleem daarbij is, volledig mijn interpretatie, dat gemeente de auto's liever op de snelweg hebben dan op de provinciale N-wegen. Dit laatste kan zorgen voor drukte in de kom en kosten voor de gemeente om dat verkeer op te vangen.

In Duitsland kun je op sommige N-wegen tientallen km's maken, zonder 1 stad te zien.
In Duitsland heb je een hoop van wat in Nederland N wegen zijn (hier zijn het B wegen) dan ook dusdanig opgevoed dat ze vierbaans zijn en een geluidswal, een middenberm met vangrail en een hogere of geen snelheidslimiet hebben. De B10 loopt min of meer in de richting van de A8 en een flink stuk tussen Stuttgart en Ulm, een berucht stuk in de A8, is gewoon "snelweg" - je mag 120, twee rijstroken in elke richting, vangrail ertussen en op- en afritten eraan. De B-weg vervangt de snelweg op plaatsen waar die niet ligt, namelijk. Dus dat vergelijkt niet zo lekker met Nederland.
In Nederland maken ze van veel van die N-wegen 60 kmh zones, met rotondes, fiets- en voetgangeroverwegen en snelheidsdrempels erin. Maar in Nederland ben je zelden tot nooit meer dan 5 km van een snelweg vandaan.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 09:57:
[...]

In Duitsland heb je een hoop van wat in Nederland N wegen zijn (hier zijn het B wegen) dan ook dusdanig opgevoed dat ze vierbaans zijn en een geluidswal, een middenberm met vangrail en een hogere of geen snelheidslimiet hebben. De B10 loopt min of meer in de richting van de A8 en een flink stuk tussen Stuttgart en Ulm, een berucht stuk in de A8, is gewoon "snelweg" - je mag 120, twee rijstroken in elke richting, vangrail ertussen en op- en afritten eraan. De B-weg vervangt de snelweg op plaatsen waar die niet ligt, namelijk. Dus dat vergelijkt niet zo lekker met Nederland.
In Nederland maken ze van veel van die N-wegen 60 kmh zones, met rotondes, fiets- en voetgangeroverwegen en snelheidsdrempels erin. Maar in Nederland ben je zelden tot nooit meer dan 5 km van een snelweg vandaan.
Wat je bedoelt is zoiets als de N11.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3009/2996235848_66e56822d6_z.jpg

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Señor Sjon
De N11 is een verkapte snelweg qua uitstraling. Alleen ze lopen daar religieus te flitsen. Waarom dat geen A11 is, is mij een raadsel.

Verwijderd

Juist. Een stuk N11 is omgebouwd tot A11 - zó los je een fileprobleem op de snelwegen eromheen op. zo worden in Duitsland veel B wegen ingezet - omdat de snelweg ver weg is en niet noodzakelijk van de ééne forse stad naar de andere forse stad gaat.
Veel N wegen in Nederland worden langzaam 80 km/h wegen met allerhande ellende erin, en dan 60km/h zones en drempels. De snelweg is toch dichtbij, wordt er geredeneerd, dus als je haast hebt ga je daar maar rijden.
Ik zou iedereen met haast de A27 aan willen raden, bij Oosterhout erop en dan bij Meerkerk eraf. Ontspannen een uurtje te laat komen is goed voor je hart.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51
Orion84 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 09:48:
[...]

True, maar dat snapt natuurlijk geen mens en volgens mij wijkt dat ook af van de bedoeling dat dat hele stuk 120 tussen 6 en 19 zou moeten zijn (dat is tenminste wat ik op die snelheidskaartjes meen te zien).
Ieder mens met een rijbewijs hoort dat te snappen aangezien het een onderdeel is van de theorie die verplichte kost is voor het halen van een rijbewijs.
Voor wat betreft de 120, ik snap niet helemaal wat je daar probeert te zeggen.
De 120 geldt vanaf het punt waar die borden staan, dat zegt niets over het stuk weg voor die borden.
Dat er 130 borden zijn weggehaald is overigens niets vreemd aan, dat is de nieuwe maximum snelheid op een autosnelweg en hoeft dus helemaal niet aangegeven te worden.
Toen de max snelheid nog 120 was stonden er ook niet overal langs de weg borden om aan te geven dat 120 de max was.
Tenzij anders aangegeven is de max snelheid 130, wat dat betreft snap ik al dat gedoe ook niet zo hier en in de media.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ninjazx9r98 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:44:
[...]

Ieder mens met een rijbewijs hoort dat te snappen aangezien het een onderdeel is van de theorie die verplichte kost is voor het halen van een rijbewijs.
Ik denk dat de regel "je moet je aan de snelheid houden die op de borden staat" beter blijft hangen dan de regel dat die borden geldig zijn tot de volgende oprit. Zeker als die 120 borden vlak voor die oprit staan is het wel degelijk onduidelijk wat de intentie van de wegbeheerder nu precies is.
Voor wat betreft de 120, ik snap niet helemaal wat je daar probeert te zeggen.
Dat volgens het kaartje van RWS met de nieuwe maximum snelheden dat stuk dynamisch 120/130 zou zijn en niet fixed 130 zoals het nu is als je inderdaad de regel hanteert dat die 120 borden niet meer geldig zijn nadat de banen van de A27 er zijn bijgekomen.

Dat geeft mij de indruk dat het dus gewoon een fuck-up is in het plaatsen van borden. In elk geval zit er weinig consistentie in (einde 100 op de ene baan, 120 op de andere baan, die vervolgens vrijwel direct niet meer geldig is). Paar kilometer verder alsnog 120 met 6-19 onderbord.
De 120 geldt vanaf het punt waar die borden staan, dat zegt niets over het stuk weg voor die borden.
Dat er 130 borden zijn weggehaald is overigens niets vreemd aan, dat is de nieuwe maximum snelheid op een autosnelweg en hoeft dus helemaal niet aangegeven te worden.
Toen de max snelheid nog 120 was stonden er ook niet overal langs de weg borden om aan te geven dat 120 de max was.
Tenzij anders aangegeven is de max snelheid 130, wat dat betreft snap ik al dat gedoe ook niet zo hier en in de media.
Het punt is dat "tenzij anders aangegeven" er niet duidelijker op is geworden sinds de wijziging, door onhandige locatie van oude borden die zijn blijven staan of bij tekort aan nieuwe borden nog niet zijn vervangen, toevoeging van allerlei onderborden (tijdstippen, spitsstrook) en de noodzaak om ook nog eens op te gaan letten of je toevallig een oprit gepasseerd bent en beseffen dat dat consequenties heeft voor een eventuele eerdere snelheidsbeperking.

Het zit in de aard van het beestje dat we moeite hebben met wijzigingen (de een meer dan de ander), als een wijziging dan met dit soort onlogische situaties wordt ingevoerd, dan helpt dat niet echt voor de acceptatie.

• Señor Sjon
Dat komt omdat we politieke snelheden hebben en geen logische. Voorbeelden te over, maar de A4 en A2 liggen er wel dik bovenop met hele stukken 100. Buiten dat hebben we op een paar kilometer zomaar 3-4 snelheidswisselingen zonder aanwijsbare reden.

Valt trouwens meer mensen op dat er steeds meer 90 borden verschijnen met onderbord: "bij nat wegdek".

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44
Ook al zo'n leuke. Wanneer is een wegdek nat?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wanneer ik met een rietje van het wegdek kan drinken is het voor mij nat :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ze moeten gewoon overal de snelheidsborden weghalen (dus default 130), en dan tussen 6-19h de matrixborden aangooien. Die zijn toch al geldend boven wat er langs de weg staat.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Vinnienerd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:13:
Ze moeten gewoon overal de snelheidsborden weghalen (dus default 130), en dan tussen 6-19h de matrixborden aangooien. Die zijn toch al geldend boven wat er langs de weg staat.
Zo, daar hebben we de randstedeling.. ;)

Niet overal in het land hangen matrixborden...

• Vinnienerd
  • Nu online
Tukk schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:15:
[...]

Zo, daar hebben we de randstedeling.. ;)

Niet overal in het land hangen matrixborden...
Dus zit je dan niet in stedelijk gebied ;) Dan is 130 geoorloofd 8)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zich ben ik het daar ook wel mee eens. Als er geen matrixborden hangen gewoon 130. Als er wel matrixborden hangen dan kan je daarmee naar hartenlust de snelheid aanpassen wanneer dat nodig is en als ze uit zijn gewoon 130 karren.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Vinnienerd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:18:
[...]

Dus zit je dan niet in stedelijk gebied ;) Dan is 130 geoorloofd 8)
Goed punt :D

• Vlassie1980
Vinnienerd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:13:
Ik dacht dat Matrixborden maximaal 90 aan konden geven of niet? En moet er omdat het dan een tijdelijke vaste limiet betreft en geen limiet vanwege file niet nog een randje omheen ook?

Als ik Wikipedia mag geloven dan zou het wel passen maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit hoger als 90 gezien? Wikipedia: Matrixbord

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Boven de A2 hadden ze voorheen boven de 130 zone ook de matrixborden op 100 staan in de spits (in eerste instantie inderdaad op 90), dus dat kan wel. Of dat met alle matrixborden kan, of dat er verschillende types zijn zou ik niet weten.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Vlassie1980 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:18:
[...]

Ik dacht dat Matrixborden maximaal 90 aan konden geven of niet? En moet er omdat het dan een tijdelijke vaste limiet betreft en geen limiet vanwege file niet nog een randje omheen ook?

Als ik Wikipedia mag geloven dan zou het wel passen maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit hoger als 90 gezien? Wikipedia: Matrixbord
Ik wel, op de A16 tussen Breda en Moerdijk stonden ze lang op 100 in de spits.
Die borden moesten wel eerst vervangen worden, voordat ze dat aan konden geven.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Senor Sjon schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:46:
De N11 is een verkapte snelweg qua uitstraling. Alleen ze lopen daar religieus te flitsen. Waarom dat geen A11 is, is mij een raadsel.
Dat heeft te maken met de regels en ontwerp van de weg. Voor een autosnelweg zijn er andere (strengere) milieuregels dan voor een autoweg. Een autoweg hoeft geen vluchtstrook, een autosnelweg wel. Aan dit soort dingen moet je denken. Al met al is het een stuk simpeler om een autoweg aan te leggen, dan een autosnelweg, ook al heeft die autoweg 2 gescheiden rijbanen en 2 rijstroken per rijbaan.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bovendien heeft een autosnelweg per definitie geen gelijkvloerse kruisingen. Iets waar de N11 bol van staat.

• Vlassie1980
EXX schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:31:
[...]
Dat heeft te maken met de regels en ontwerp van de weg. Voor een autosnelweg zijn er andere (strengere) milieuregels dan voor een autoweg. Een autoweg hoeft geen vluchtstrook, een autosnelweg wel. Aan dit soort dingen moet je denken. Al met al is het een stuk simpeler om een autoweg aan te leggen, dan een autosnelweg, ook al heeft die autoweg 2 gescheiden rijbanen en 2 rijstroken per rijbaan.
Inderdaad, daar komt het allemaal wel op neer.

Net zoals het veel makkelijker is om een spitsstrook neer te keilen dan er een vaste extra rijstrook van te maken. Ik vind het echt ongelofelijk al die spitsstroken hier, een buitenlander denkt ook "Zijn ze hier nou echt zo achterlijk door overal maar rode kruizen boven de weg te hangen?"

Ik begrijp de opzet van een spitsstrook wel, aantal jaren terug was de A2 tussen Utrecht en Den Bosch inderdaad niet meer goed qua capaciteit omdat er maar 2 rijstroken waren. Dus hebben ze er toen voor gekozen om de vluchtsstrook als spitsstrook te gebruiken door er een groene pijl boven te gooien. Maar nu heb je dus gewoon structureel spitsstroken die worden aangelegd aan de linkerkant omdat dat makkelijker gaat, maar het is geen porum man. Leg dan gewoon een volledige extra rijstrook neer.

• GreatDictator
Orion84 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:42:
Bovendien heeft een autosnelweg per definitie geen gelijkvloerse kruisingen. Iets waar de N11 bol van staat.
Klopt, bij knooppunt Hooipolder eindigt de snelweg dan ook vlak voor de kruising, en begint daarna weer. Ook een manier om aan de regels te voldoen :P

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

GreatDictator schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:49:
[...]

Klopt, bij knooppunt Hooipolder eindigt de snelweg dan ook vlak voor de kruising, en begint daarna weer. Ook een manier om aan de regels te voldoen :P
Dat punt ken ik inderdaad. Op de N11 heb je echter een stuk of vier stoplichtkruispunten redelijk kort na elkaar. Daar is het nu al zo dat je terug moet van 100 naar 70 bij elk kruispunt, maar dat stuk afwisselend snelweg en autoweg maken zou een tikkeltje zinloos zijn.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het zelfde bij "Knooppunt Barneveld" tussen de A30 en de A1.

• Señor Sjon
Regels en ontwerp. Ik heb begrepen dat dat nogal onder stevige invloed van het SWOV staat. Ze noemen zich wetenschappelijk, maar hebben vaak ideeën die ik nogal vaak ver van de realiteit vind staan.

Zoek voor de grap eens op Tilsedijk 60 en verbaas je over de reacties.
In het kort:
- Van Den Bommel naar Middelharnis loopt de Tilsedijk, die ook Stad aan 't Haringvliet ontsluit.
- Dijk is eigendom van het waterschap.
- Dijk is nu een voorrangsweg (80) met alleen bij de afslag Stad twee drempels en twee versmallingen)
- Waterschap wil van het verkeer af (zeggen ze niet, maar de acties laten anders denken), dus ze willen de Vmax naar 60 brengen, asstreep laten vervallen, weg smaller maken, gelijkwaardige kruisingen i.p.v. voorrangsweg, brommers op rijbaan, drempels aanbrengen en wegversmallingen toevoegen zonder voorrangsregeling.
- Alternatief is de N59+N215, maar deze weg is om en in de spits al druk, die hebben niets aan de ~3000 voertuigbewegingen extra per dag. Verder is dit een enorme omweg.

Maar goed, volk is tegen, vooral degene die er wonen en dus gebruik maken van die weg. En toch gaat het waterschap door. Ze gaan de weg naar eigen zeggen dus inrichtingen volgens SWOV richtlijnen, wat de boel dus veiliger moet maken. Oftewel, we maken er een verkapt mijnenveld van? Ik snap er niets meer van.

(ik rijd die dijk dagelijks voor w/w, dus ik ben ook tegen de 60 >:) )

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tukk schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:22:
[...]

Ik wel, op de A16 tussen Breda en Moerdijk stonden ze lang op 100 in de spits.
Die borden moesten wel eerst vervangen worden, voordat ze dat aan konden geven.
Klopt. Dat was omdat de A16 één van de "proefwegen" was waar je afwisselend 100 en 130 mocht.

Dat aanpassen en vervangen van o.a. die matrixborden (dus alleen op de A16) heeft enkele miljoenen euro's gekost, in totaal.

En het mooie is: een deel van diezelfde A16 is inmiddels weer gedegradeerd van 130 naar 120 km/h, en die aanpassing/vervanging is dus voor een fors deel overbodig geweest. Dag miljoenen :P

Virussen? Scan ze hier!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 22:26

Bestla

Kvinne

Ach , de staat gooit een bot (je mag 130) en vervolgens zijn ze hard bezig om elke N weg om te bouwen tot verboden in te halen, vol met rotondegedrochten en ander verkapt automobielistje pestend spul.

Wegen verbreden tot 5 rijbanen per kant en dan 100 rijden 8)7 Het was beter geweest als Nederland een hoogwaardig N wegen netwerk had, dat op zijn taak berekend was. Ruimte om 80/100 te kunnen rijden, en niet om afgeknepen te worden door maatregelen dat ik eigenlijk niet harder kan dan 60/70.

Gelijkvloerse kruisingen in N wegen moeten eigenlijk verboden worden, Kijk maar bij Hazerswoude langs de N11, zo zou het moeten op alle N wegen
En dan hebben we ook nog de 'ringwegen' ....Die zijn uitgevonden om verkeer om een dorp/stad te leiden. Maar wat je ziet is dat het dorp of stad groter zijn geworden, en de ringweg ligt nu in de bebouwde kom en hoppa de snelheid gaat naar 70/60/50.

Ik woon vlakbij de N207 van Alphen a/d Rijn naar Leimuiden. Dat is nu typisch een voorbeeld van hoe het niet moet. Toen Alphen nog maar de helft aan inwonders had, toen was het al druk. Nu is het veels te druk, en nu pas zijn ze aan het praten hoe ze 4 rijbanen kunnen aanleggen. Maar dan nog zit je met die trage rotbrug in Leimuiden die in zomer meer omhoog staat dat hij omlaag staat, met als gevolg een file op de vluchtstrook van de A4
Die extra brug had er nooit moeten komen, maar een tunnel onder de ringvaart door had de beste manier geweest. Het huidige 2 baansbruggetje had kunnen blijven voor het lokale verkeer.

Maar ja we leven niet in de ideale wereld. We gaan er eigenlijk op achteruit. We zijn blij met 10 km extra, maar zien niet dat we genaaid worden op de N wegen waar we van 80 vaak naar 70/60/50 moeten, zonder dat er iets veranderd is aan zo'n weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 21-09-2012 01:32 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Orion84 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:53:
[...]

Dat punt ken ik inderdaad. Op de N11 heb je echter een stuk of vier stoplichtkruispunten redelijk kort na elkaar. Daar is het nu al zo dat je terug moet van 100 naar 70 bij elk kruispunt, maar dat stuk afwisselend snelweg en autoweg maken zou een tikkeltje zinloos zijn.
IIRC zullen deze kruispunten in de toekomst ongelijkvloers gemaakt worden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Bestla schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 01:27:
Wegen verbreden tot 5 rijbanen...
Rijstroken.

• GreatDictator
Senor Sjon schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:06:- Dijk is nu een voorrangsweg (80) met alleen bij de afslag Stad twee drempels en twee versmallingen)
Offtopic, maar dat stukje met de afslag en de twee versmallingen/drempels is in beheer bij de gemeente

• Señor Sjon
Jup, dat is ook bebouwde kom.

Maar de rest wordt semi-bebouwde kom op die manier. Mensen zullen in slaap vallen voor ze van Stad bij Middelharnis zijn. Dat is 5km 60 tuffen door een leeg polderlandschap heen. Ik voorspel dat dat een hoop minder geconcentreerde rijders oplevert.

Ze hebben dit eerder geprobeerd elders, maar toen heeft Connexxion de boel geblokkeerd. Zij konden hun verplichte reistijden uit de concessie niet halen als een weg van 80 naar 60 ging. Daarbij het extra afremmen, ongemak voor chauffeur en passagiers en slijtage vanwege de drempels was toen genoeg.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Is er al een eenduidig antwoord over wat de borden betekenen?

Gisteren reed ik op de A12 bij Zoetermeer. Op het stuk na Zoetermeer staan er borden 120km/u met onderschrift 6-19 zoals in dit topic besproken. Blijkbaar mag je buiten deze tijden dus 130km/u, prima.

Echter.. op het stuk vóór Zoetermeer staan er borden met 120km/u met daaronder 6-19 én het bordje "indien spitsstrook gesloten". Het lijkt me niet dat als de spitsstrook open is je hier ook 130km/u mag toch?

Ik snap er iig niks meer van. 8)7

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ze gaan die bordenchaos (o.a. op de A12 dus) herstellen. Zie http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2012.275.01

Virussen? Scan ze hier!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
"zonder verdere bebording betekent ‘120 bij gesloten spitsstrook’ bijvoorbeeld dat bij geopende spitsstrook 130 gereden mag worden"

dus toch :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Baldertt schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 10:55:
"zonder verdere bebording betekent ‘120 bij gesloten spitsstrook’ bijvoorbeeld dat bij geopende spitsstrook 130 gereden mag worden"
Als je geflitst wordt voor snelheid heb je zondermeer een punt. Kost je wel een hoop tijd om het aan te vechten.
Als je een ongeluk maakt..... dan heb je je snelheid niet voldoende aangepast aan de rest van het verkeer....

En besef dat als je daar 130 gaat rijden op een dag de bebording eerder is aangepast dan dat jij het door hebt.
>:) -> 30 km te hard is best wel duur dan.

Maar het is/was een puinhoop. Je hebt de politiek te danken voor de snelheidsaanpassing, en justitie dat snelheidscontroles op snelwegen zo'n cashcow is. (en ook de politiek... mulder....8)7 )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Baldertt schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 10:55:
Ik gok dat als de spitsstrook open is, de matrix borden boven de weg een 100km/h limiet aangeven.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heeft de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/h gevolgen voor spitsstroken?
Als de spitsstroken open zijn, blijft de maximumsnelheid 100 of 80 km/h. Dit is vanwege de veiligheid. Als de spitsstroken dicht zijn, geldt meestal een maximumsnelheid van 120 km/h. Bij een aantal spitsstroken gaat de snelheid tussen 19.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ‘s ochtends omhoog naar 130 km/h. Zie ook de overzichtskaart. De toegestane maximumsnelheid staat altijd aangegeven op borden naast en boven de weg.
naar boven

Ik zie sinds 1 september borden met 120 met een onderbord "bij gesloten spitsstrook". Waarom wordt de snelheid niet op de bestaande rotatiepanelen getoond?
Het plan is inderdaad om de geldende maximumsnelheid met de rotatiepanelen aan te geven. Aanpassen van die borden is echter een tijdrovende operatie, omdat niet alleen de borden moeten worden aangepast, maar ook de achterliggende techniek in de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Daarom is gekozen voor deze tijdelijke oplossing met het bord 120; en het onderbord "bij gesloten spitsstrook". Het onderbord benadrukt dat de snelheid op het bord erboven alleen geldt bij een gesloten spitsstrook. Begin 2013 zijn alle tijdelijke borden vervangen door rotatiepanelen.

Niet de meest elegante oplossing, zeer verwarrend en gelukkig maar tijdelijk.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 12:22:
[...]

Ik gok dat als de spitsstrook open is, de matrix borden boven de weg een 100km/h limiet aangeven.
Op de A12 wordt de beperking van de snelheid niet met de matrixborden aangegeven , maar met veranderbare verkeersborden. Afbeeldingslocatie: http://www.vdlbewegwijzering.nl/data/images/vdl%20bewegwijzering/kantelwalsbord.jpg dit, maar dan met snelheid.

Daarvoor/daarna (random als je het mij vraagt) hebben ze borden met (120) [06 u - 19 u] [ bij gesloten spitsstrook ] geplaatst

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.wiskundemeisjes.nl/wp-content/uploads/2012/10/120km_u_bij-gesloten-spitsstrook_300x400.jpg

Wat vinden jullie eigenlijk van deze?

Dat is mooi want bij open spitsstrook mag je dus 130! :+

Want ze zetten ook neer 120 tusen 6-19. Als het dus niet 6-19 is, dan mag je 130.

In dezelfde lijn: Als het dus niet een gesloten spitsstrook is (=open), mag je 130!

Bedankt rijkswaterstaat!
Vanochtend weer lekker met 130 op de A9 :*)

Youtube: DashcamNL

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Letterlijk twee posts boven je....

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@Dfrenner: Nee, hoor die 130 geld ook alleen tussen 19:00 en 06:00 :)
Geldt 130 km/h als maximumsnelheid ook als de spitsstroken open zijn?

Nee. Als de spitsstroken open zijn, blijft de maximumsnelheid 100 of 80 km/h om de veiligheid op de weg te waarborgen (zie ook: spitsstroken).

Als de spitsstroken dicht zijn, blijft meestal een maximumsnelheid van 120 km/h gelden. Bij een aantal gesloten spitsstroken gaat de snelheid tussen 19.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ‘s ochtends omhoog naar 130 km/h. De toegestane maximumsnelheid staat altijd aangegeven op borden naast en boven de weg.
Zie http://www.rijkswaterstaa...heid/veelgestelde_vragen/

Virussen? Scan ze hier!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
dfrenner schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:52:
[afbeelding]

Wat vinden jullie eigenlijk van deze?

Dat is mooi want bij open spitsstrook mag je dus 130! :+

Want ze zetten ook neer 120 tusen 6-19. Als het dus niet 6-19 is, dan mag je 130.

In dezelfde lijn: Als het dus niet een gesloten spitsstrook is (=open), mag je 130!

Bedankt rijkswaterstaat!
Vanochtend weer lekker met 130 op de A9 :*)
Er is de laatste jaren een enorme wildgroei aan verkeersborden, belijning, en verlichting op auto's. Wat mij betreft wordt dat volledig opgedoekt, er is vrijwel niemand meer die het nog snapt!
Wat mij betreft worden de regels dusdanig aangepast, dat je het theorieexamen alleen nog foutloos kan halen.

• BlakHawk
wildhagen schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:57:
@Dfrenner: Nee, hoor die 130 geld ook alleen tussen 19:00 en 06:00 :)

Zie http://www.rijkswaterstaa...heid/veelgestelde_vragen/
Ik snap ook best wat ze bedoelen, maar volgens de wet zegt het addetief iets over het bovenstaande.
Dus als de spitsstrook niet gesloten is, komt het bovenstaande te vervallen. Los van wat ze bedoelen... Want dat snap ik ook best!

Nee hoor, dat Rijkswaterstaat is een betuttelende organisatie die op eigen initiatief regels kan maken 8)7

Laatst de vraag gesteld waarom de A4 ter hoogte van Leiden, de ene kant op in de tunnel doorgetrokken streep is en de andere kant op niet.

Om de veiligheid te waarbrogen is hun antwoord. Het is veiliger niet van strook te wisselen.
Waarom doen we het dan één kant op? Omdat er een afrit N11 komt richting Den Haag.

Maar zomaar even op eigen initiatief doorgetrokken streep doen, waar zelfs de politie zicht niet aan houdt. We doen dit bij andere tunnels ook niet omdat dit veiliger zou zijn...

Veiliger dan wat?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dfrenner schreef op maandag 12 november 2012 @ 17:02:
[...]
Ik snap ook best wat ze bedoelen, maar volgens de wet zegt het addetief iets over het bovenstaande.
Dus als de spitsstrook niet gesloten is, komt het bovenstaande te vervallen.
Dat is dus ook zo, het 120 bord komt te vervallen zodra de spitsstrook open gaat. Alleen mag je nog steeds geen 130, aangezien er bij open spitsstrook op de matrixborden, of op die draaiborden een max. snelheid van 100 of 80 zal worden aangegeven.

Tenzij ze dat laatste dus verkloten, dan mag je inderdaad 130 bij open spitsstrook.

• BlakHawk
Orion84 schreef op maandag 12 november 2012 @ 17:29:
[...]

Dat is dus ook zo, het 120 bord komt te vervallen zodra de spitsstrook open gaat. Alleen mag je nog steeds geen 130, aangezien er bij open spitsstrook op de matrixborden, of op die draaiborden een max. snelheid van 100 of 80 zal worden aangegeven.

Tenzij ze dat laatste dus verkloten, dan mag je inderdaad 130 bij open spitsstrook.
Dat laatste wordt op diverse punten op de A9 verkloot ja...
Soms staat hij goed, eerst het 120 bord en dan het 100 bord.
Maar op sommige punten net andersom.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dfrenner schreef op woensdag 14 november 2012 @ 08:58:
[...]

Dat laatste wordt op diverse punten op de A9 verkloot ja...
Soms staat hij goed, eerst het 120 bord en dan het 100 bord.
Maar op sommige punten net andersom.
Nou en? Die 120 borden kan je (vanwege het onderbord dat hem ongeldig maakt) gewoon negeren. Daarmee vervalt niet ineens het 100 bord dat er voor stond.

Althans, volgens mij heeft een bord dat niet geldt vanwege het onderbord dezelfde betekenis als helemaal geen bord. Het heeft niet dezelfde betekenis als "einde alle geboden" of zo.

Met 'verkloot' doelde ik meer op het ontbreken/niet functioneren van die dynamische borden zodra de spitsstrook open is, of het niet voldoende herhalen van die borden na een oprit en dergelijke.

[ Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 14-11-2012 09:46 ]

• BlakHawk
Orion84 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:36:
Nou en? Die 120 borden kan je (vanwege het onderbord dat hem ongeldig maakt) gewoon negeren. Daarmee vervalt niet ineens het 100 bord dat er voor stond.

Althans, volgens mij heeft een bord dat niet geldt vanwege het onderbord dezelfde betekenis als helemaal geen bord. Het heeft niet dezelfde betekenis als "einde alle geboden" of zo.

Met 'verkloot' doelde ik meer op het ontbreken/niet functioneren van die dynamische borden zodra de spitsstrook open is, of het niet voldoende herhalen van die borden na een oprit en dergelijke.
En hoe zie je dan 120 bord met 6-19 eronder?
120 geldt bij 6-19
Tussen 19-6 komt dit gebod te vervallen en geldt dus 130 km/u

Hetzelfde geldt voor nog een additief eronder "bij gesloten spitsstrook". Het 120 gebod komt te vervallen en we vallen terug op de maximumsnelheid in Nederland. Namelijk 130...

Neem de A4 van amsterdam naar den haag maar. Ter hoogte van AC wegrestaurant geldt 120km/u. Na nieuw vennep geldt 100 6-19. Maar als het 19-6 is, valt dit niet terug op 120 hoor, nee dan geldt 130!

Werkt gewoon op dezelfde wijze...

Of we komen van een 100km/u zone in een 120km/u 6-19 zone.

Volgens jouw redenatie mag je daar dus overdag 120 en 'snachts maar 100... Want het 120 gebod vervalt 's nachts en dus geldt het eerdere gebod van 100!?!?!

Daar klopt geen zak van!

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 14-11-2012 10:06 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In die situaties wordt dat oude gebod niet herhaald en dat 120 6-19 bord staat waarschijnlijk ergens in de buurt van een oprit*? Doordat het 120 6-19 bord niet geldt tussen 19-6 en het 100 bord niet herhaald wordt na de oprit, valt het vanaf daar dus terug op de standaard: 130.

Bij een open spitsstrook wordt het 100 bord als het goed is wel bij elke oprit herhaald en val je dus (ondanks ongeldig 120 bord) niet terug naar de default 130.

Vergelijk het eens met een "90 bij nat wegdek" bord in een 100 of 120 zone. Als het dan droog is, dan mag je toch ook niet ineens 130?

*Ik zou er niet vreemd van staan te kijken als dat niet overal even netjes in orde is op dit moment, maar afaik is dat wel de theorie.
Edit: ik kan alleen geen duidelijke bron vinden van die theorie. In de RVV kan ik in elk geval niks vinden wat het heel erg duidelijk maakt. Bovendien heeft RWS het in hun veelgestelde vragen ook ineens over "startborden" met zo'n zwarte achtergrond. Maar wat die dan verder voor bijzondere status hebben is niet echt duidelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 14-11-2012 10:36 ]

• GreatDictator
Orion84 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:16:Edit: ik kan alleen geen duidelijke bron vinden van die theorie. In de RVV kan ik in elk geval niks vinden wat het heel erg duidelijk maakt. Bovendien heeft RWS het in hun veelgestelde vragen ook ineens over "startborden" met zo'n zwarte achtergrond. Maar wat die dan verder voor bijzondere status hebben is niet echt duidelijk.
Ah, ik zat me al af te vragen waar die S voor stond in RVV-codes als A01-120-s :P

Verwijderd

gezeur met die 120 6-19 borden, zolang de toegestane snelheid te onduidelijk is voor mij op dat moment blijf ik lekker met 100 op mijn teller mijn oud amerikaans stuk ijzer in beweging houden.
zowiezo nog even afwachten of de 130 wel door blijft gaan......ooit.....ergens ver in de toekomst....rijd ik wel harder als 100 maar dat waarschijnlijk niet met de jeep :P

• bouwfraude
  • Niet online
Er staan veel te veel bordjes langs de snelweg. De A1 is een en al variatie in snelheid maak er overal 120 van en zeur verder niet. Het gros van de tijd is het toch te druk. Of ze kruisen weer een rijstrook af omdat ze op de spoorbaan aan het werk zijn (de A4) of omdat ze aan de overkant bezig zijn (de A9) of kruisen alles af omdat er een paar josties op elkaar klappen. De spitsstroken zijn het enige lichtpuntje van de laatste tijd nadat er decennia lang structureel te weinig aan de weg is verbeterd. Maar die waren weer dicht vanmiddag terwijl er redelijk wat verkeer was.
De N207 wordt eindelijk verdubbeld terwijl het in de jaren 80 al druk was, dat is bijna 35 jaar later.
Ik sta om tien uur 's ochtends nog in de file op de A9.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-11 16:42
Heb even hulp nodig van de medeTweakers:

Heb vorige week een mooie envelop met paarse rand binnengekregen; jawel, een boete van 8 kilometer/uur te hard op de A2. Nu reed ik rond 23:30 bij de Vinkeveense plassen richting Utrecht. Naar mijn weten stond er een bord 100 6-19u langs de kant; ik weet ook dat er trajectcontrole is maar door dit bord ging ik er van uit dat ik buiten de aangegeven tijden gewoon 120/130 mag (ik reed overigens gecorrigeerd 108).

Ik rij niet zo vaak over dit traject dus heb het nog niet kunnen checken; andere Tweakers die hier wel vaak rijden die dit weten? Dan kan ik namelijk een bezwaarschrift indienen, scheelt me weer 30 euro :+

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11 19:13

page404

Website says no

Viccers schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:03:

Heb vorige week een mooie envelop met paarse rand binnengekregen; jawel, een boete van 8 kilometer/uur te hard op de A2. Nu reed ik rond 23:30 bij de Vinkeveense plassen richting Utrecht. Naar mijn weten stond er een bord 100 6-19u langs de kant; ik weet ook dat er trajectcontrole is maar door dit bord ging ik er van uit dat ik buiten de aangegeven tijden gewoon 120/130 mag (ik reed overigens gecorrigeerd 108).

Ik rij niet zo vaak over dit traject dus heb het nog niet kunnen checken; andere Tweakers die hier wel vaak rijden die dit weten? Dan kan ik namelijk een bezwaarschrift indienen, scheelt me weer 30 euro :+
Ik ken iemand die zo 1200 euro aan boetes verzameld heeft. Zal eens vragen hoe dat is afgelopen.

Even iets anders, die puinhoop op de A12 naar DH is nog niet opgelost of wel? Er zit zelfs een stukje bij Bleiswijk waar je dan "ineens" 130 lijkt te mogen, en dan weer 100. :? vaag hoor.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Viccers schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:03:

Dat traject bestaat uit 2 delen. Een stuk waar je altijd maar 100 mag en een stuk waar het variabel is. Ik gok dat je het eerste stuk net iets te hard hebt gereden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hectormeterpaaltje? Dan kan je het makkelijk nazoeken. Er zijn idd stukken waar je wel 130 mag en waar je maar 100 mag.

• Vinnienerd
  • Nu online
Er staat best wel duidelijk aangegeven vanaf waar je 130 mag (6-19) en waar altijd 100. Iedereen gaat er van uit dat je vanaf Holendrecht al 130 mag, wat ik niet snap omdat je de borden daar nog niet gezien hebt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het staat heel duidelijk aangegeven idd. En anders herhaling bij iedere oprit, dus bij twijfel wachten.

Pagina: 1 2 3 Laatste