Leuk topic.
Ik ben zelf ZZP-er en moet mijn eigen pensioen opbouwen. In bouw nu al 3 jaar op via Rabo Toekomstsparen. Zoals hierboven beschreven staat de rente hiervoor langere tijd vast. Ik heb hem t/m 55 jaar lopen dus nog 25 jaar (ben 30). De huidige rente is 3.8 % geloof ik. Per storting kijken ze wat de rente is op dat moment en wordt gekoppeld aan het bedrag dat je stort. Het is dus niet zo dat je nu 3.8% krijgt over het hele bedrag.
Daarnaast ben ik sinds kort begonnen bij BND met stortingen, ook omdat ik mijn FOR wil afbouwen. Ik zit 80% in het wereldfonds en 20% in emerging markets. Door mijn langere tijdshorizon kan ik meer risico nemen. Als je 100 euro stort wordt er 0.50 cent ingehouden ( 1/2 procent). Daarnaast rekenen ze voor het wereldfonds 0.5% per jaar over het hele bedrag aan kosten. Het grote voordeel van deze manier van sparen is dat je het kunt storten met maximale belastingaftrek (52%) + vermogen niet in BOX 3 (geen 1.2 heffing). Tegen de tijd dat ik met pensioen ben zal ik in een lagere schijf zitten (zo niet dan is dat niet erg, dan heb ik het goed gedaan).. :-)
Ik had pas de vraag of je ook eerder het geld kunt opnemen, bijvoorbeeld als je op 55 wilt stoppen. Dit was erg onduidelijk. Ik weet het antwoord eindelijk. JA dit kan mits je het opgebouwde bedrag laat omzetten in een levenslange uitkering (minimaal 20 jaar vanaf 67) + de jaren voor 67 jaar. Stel dat je op 55 wilt stoppen met werken moet je het opgebouwde bedrag omzetten naar een 32 jarige uitkering (55->67 = 12, + 20 jaar voor levenslang). Dit is ook bij Rabobank zo.
Tot slot doe ik aan dividend beleggen. Dit is natuurlijk meer risico maar ook een beetje hobbie.
Kortom, een soort drie-poots oplossings voor pensioen en vrijheid voor later
Hier nog extra informatie van de Rabobank, erg nuttig!
Wat zijn de voorwaarden voor de termijnen uit een lijfrentespaarrekening (afbouwfase) als de eerste termijn wordt uitbetaald vóór het kalenderjaar waarin de rekeninghouder de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt?
- de termijnen moeten vast en gelijkmatig zijn met een gelijke tussenperiode van ten hoogste één jaar
- de termijnen moeten aan de rekeninghouder worden gedaan
- de periode tussen de eerste en de laatste termijn moet ten minste twintig jaar bedragen,vermeerderd met het aantal jaren dat de rekeninghouder jonger is dan de AOW-gerechtigde leeftijd op het moment dat de eerste termijn wordt uitbetaald.
Wat zijn de voorwaarden voor de termijnen uit een lijfrentespaarrekening (afbouwfase) als de eerste termijn wordt uitbetaald in of na het kalenderjaar waarin de rekeninghouder de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt?
- de termijnen moeten vast en gelijkmatig zijn met een gelijke tussenperiode van ten hoogste één jaar
- de termijnen moeten aan de rekeninghouder worden gedaan
- de eerste termijn moet worden uitbetaald uiterlijk in het kalenderjaar waarin de rekeninghouder de leeftijd bereikt die vijf jaar hoger is dan de AOW-gerechtigde leeftijd
- de looptijd van de rekening moet (ervan uitgaande dat de termijnen achteraf plaatsvinden):
1. ten minste vijf jaar zijn als het gezamenlijke bedrag van de termijnen van de tijdelijke oudedagslijfrente(n) in een jaar niet meer is dan EUR 20.953, en
2. ten minste twintig jaar zijn als het gezamenlijke bedrag van de termijnen van de tijdelijke oudedagslijfrente(n) in een jaar meer is dan EUR 20.953.
Een combinatie is ook mogelijk.
Voor de ondernemer is het mogelijk om een goede planning te maken, hierbij is belangrijk dat uw accountant of boekhouder in uw geval de beste opzet kan bepalen.
Onderstaand vond ik op internet en geeft naar mijn idee een goed overzicht van de (on)mogelijkheden.
Je stopt met de zaak. Waar leef je dan van?
Ooit stop je met de zaak en dat betekent dat er geen inkomen meer uit komt. Omdat je niet alleen aangewezen wilt zijn op een AOW-uitkering is het verstandig om er vooraf voor te zorgen dat je vanaf je pensionering voldoende inkomen hebt. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
Dat kan op verschillende manieren:
• Oude pensioenregeling voortzetten
• Bij een bank of verzekeraar sparen of beleggen voor een lijfrente
• Een oudedagsreserve vormen
• Sparen of beleggen
• Een verplichte pensioenregeling
• Als DGA pensioen opbouwen
• Stakingswinst omzetten in een lijfrente
Oude pensioenregeling voortzetten
Als je met je eigen zaak begint, is het soms mogelijk om de pensioenregeling van je vorige werk tijdelijk voort te zetten. Een voordeel daarvan is dat het risico van overlijden en arbeidsongeschiktheid gedekt blijft als je regeling daarin voorziet. Wel is het zo dat je zelf de hele premie moet betalen. Je kunt de premie aftrekken van de belasting. Vraag bij je vorige pensioenuitvoerder of je de pensioenregeling kunt voortzetten en wat dat kost.
Bij een bank of verzekeraar sparen of beleggen voor een lijfrente
Je kunt ook sparen of beleggen voor een lijfrente. Dat kan bij een bank of bij een verzekeraar. Het geld dat je voor je lijfrente opzij zet komt uit je bruto inkomen. Dat betekent dat je het geld onder bepaalde voorwaarden kunt aftrekken van de belasting. Over het geld dat je gespaard of belegd hebt in een lijfrente hoef je geen belasting (vermogensrendementheffing) te betalen. Daar staat wel tegenover dat je niet zelf op ieder moment kunt beslissen hoe je het geld wilt besteden. Je moet er te zijner tijd een lijfrente (een periodieke uitkering) voor aankopen. Over die uitkeringen moet je belasting betalen. Wil je meer weten over lijfrentes klik dan hier. Als je je lijfrentegeld wilt beleggen is het verstandig je daarover goed te laten adviseren.
Je kunt een oudedagsreserve vormen
Als ondernemer mag je een deel van je winst als oudedagsreserve op de balans opnemen. Daarvoor moet je ook wel echt ondernemer zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat je jaarlijks ten minste 1.225 uren voor je onderneming moet werken.
Je mag dan 10,9% van je jaarwinst toevoegen aan de reserve met een maximum van € 9.542. De oudedagsreserve mag niet groter zijn dan het ondernemingsvermogen. Als je premie moet betalen voor een verplicht gestelde pensioenregeling, moet je deze premie in mindering brengen op het gestelde maximumbedrag. Je mag elk jaar opnieuw beslissen of je een deel van de winst als oudedagsreserve opneemt.
Let er wel op dat je met je oudedagsreserve niet een echt pensioen opbouwt. Je hebt alleen een fiscale reserve gevormd. Over die reserve moet je straks afrekenen met de fiscus.
De oudedagsreserve neemt verplicht af als:
• het bedrag je ondernemingsvermogen overtreft
• je de onderneming (deels) staakt
• je de AOW-leeftijd bereikt
• je geen 1.225 uur per jaar meer in de onderneming werkt.
Als de oudedagsreserve afneemt, wordt het bedrag van de afname weer bij je winst geteld en moet je daarover belasting betalen.
Het bedrag van je oudedagsreserve mag je doorschuiven naar een lijfrente. Wil je meer weten over lijfrentes klik dan hier.
Sparen of beleggen
Je kunt in de tijd dat je werkt, sparen voor geld voor later. Via een spaarrekening of door te beleggen. Het geld dat je opzij zet komt uit je netto inkomen en je kunt op ieder moment zelf beslissen hoe je het geld wilt besteden. Let er wel op dat je jaarlijks belasting (vermogensrendementheffing) moet betalen over je vermogen. Als je je geld wilt beleggen is het verstandig je daarover goed te laten adviseren.
Een verplichte pensioenregeling
In principe geldt dat jij als zelfstandig ondernemer zelf voor je pensioen moet zorgen. In sommige bedrijfstakken waar een verplicht gestelde pensioenregeling is, geldt die regeling echter ook voor zelfstandig ondernemers. Het is verstandig om uit te zoeken of dat in jouw situatie het geval is.
Ook kan het zijn dat jij een bepaald beroep uitoefent waarvoor een verplicht gestelde beroepspensioenregeling geldt. Bijvoorbeeld als je arts of fysiotherapeut bent.
Als er een verplichte pensioenregeling is, kijk dan of het pensioeninkomen uit die pensioenregeling voor jou voldoende is.
Als DGA pensioen opbouwen
Als je een eigen BV hebt en dus directeurgrootaandeelhouder (DGA) bent, kun je jezelf een pensioenregeling geven. Daarvoor gelden in grote lijnen dezelfde fiscale eisen als voor ‘gewone’ werknemers. Je kunt er voor kiezen je pensioen te verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij. Je kunt er echter ook voor kiezen om pensioen op te bouwen in je zaak of in een aparte pensioen-bv. In dat geval gelden er wel een paar extra fiscale eisen. Als je zelf je pensioen wilt regelen, laat je daar dan goed over adviseren.
Stakingswinst omzetten in een lijfrente
Op het moment dat je stopt met je onderneming kun je je stakingswinst omzetten in een lijfrente. De hoogte van het bedrag dat je kunt omzetten, hangt af van je situatie.
• Als je leeftijd ten hoogste vijf jaar lager is dan de AOW-leeftijd op het moment dat je de onderneming stopt of je bent invalide mag je maximaal € 443.059 van je stakingswinst omzetten in een lijfrente. Dat bedrag geldt ook voor je nabestaanden als de onderneming wordt gestaakt doordat jij overlijdt.
• Als je leeftijd ten hoogste vijftien jaar lager is dan de AOW-leeftijd op het moment dat je de onderneming stopt, mag je maximaal € 221.537 omzetten in een lijfrente.
• Als je leeftijd ten hoogste vijftien jaar lager is dan de AOW-leeftijd op het moment dat je de onderneming stopt en je koopt een direct ingaande lijfrente, mag je ook € 221.537 omzetten in een lijfrente.
• In alle andere gevallen mag je maximaal € 110.774 omzetten in een lijfrente.
Bij alle bovengenoemde bedragen geldt dat de bedragen verminderd worden met de bedragen die je als zelfstandig ondernemer eerder aan lijfrentes hebt besteed en met de voordelen uit een pensioenregeling gedurende de tijd dat je zelfstandig ondernemer was.