Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 10:57

ATS

40k€ is inderdaad geen misselijk spaarpotje voor een 23-jarige thuiswonende. Ik zou zeggen dat een beetje meer risico nemen met een deel van je vermogen geen slechte zet zou zijn. Beleggen levert gemiddeld een veel beter rendement dan sparen, maar je kan ook klappen krijgen en (veel) inzet verliezen. De kans daarop is, vooral via (index-) fondsen als BND niet zo heel groot, maar het kan wel. Zeker niet alles er in stoppen dus, maar alleen dat deel waar je een risico mee wil lopen. Dat hangt samen met je doel voor het geld: als je het volgend jaar nodig denkt te hebben, dan heb je minder ruimte voor risico dan wanneer je het over 10 jaar of meer nodig denkt te hebben...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je kan het geld ook anders inzetten. Als 23-jarige is de kans groot dat je toch binnen nu en een paar jaar op jezelf wilt gaan wonen. Dat kost veelal meer dan je denkt. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat je meubels bij moet kopen en voor je verhuizing moet je toch minimaal een busje huren. Wellicht moet je nieuwe woning ook geschilderd en/of behangen worden. Om maar wat voorbeelden te noemen. Eventueel bij aanschaf van een woning zou je een deel van je vermogen in je woning kunnen steken, zo wordt je maandbedrag lager. Daar pluk je gedurende de loop van je hypotheek de vruchten van.

Mocht je nog iets hebben als een studieschuld dan kan je ook overwegen die in een keer af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:38
Ook op advies van mijn financieel adviseur ingestapt bij BND. Mijn jaarruimte van de afgelopen 7 jaar die ik in kan leggen is €14.800. Maar ik ga 10k inleggen, en afhankelijk van de beurs de inleg in aandelen en obligaties een beetje schuiven.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Let op bij de jaarruimte en reserveringsruimte, want die laatste is beperkt in heoveel je daar per jaar gebruik van mag maken. Voor 2015 mag je maximaal € 7052,- in je reserveringsruimte storten (en wel het volledige in je jaarruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Laatst online: 14:38
Bonsaiboom schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:57:
Let op bij de jaarruimte en reserveringsruimte, want die laatste is beperkt in heoveel je daar per jaar gebruik van mag maken. Voor 2015 mag je maximaal € 7052,- in je reserveringsruimte storten (en wel het volledige in je jaarruimte).
Oef, dat is zeker belangrijk om rekening mee te houden. Thanks!
Ik heb de vraag uitgezet bij het accountantskantoor dat mijn adminstratie doet.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44
Vanaf vandaag heeft BND ook een nieuwe zzp rekening, de uitleg en verschillen met de gewone rekening vind je hier: https://www.brandnewday.nl/ZZP.html#Nieuw

• Bonsaiboom
Interessant. Vanaf een saldo van 20000 euro is die nieuwe rekening interessanter dan de standaard pensioenrekening. Echter zie ik zo 123 niet in welke fondsen ze beleggen dan in beleggen, en dat vind ik wel een voordeel bij de gewone pensioenrekening.

• hv08
Bonsaiboom schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:40:
Interessant. Vanaf een saldo van 20000 euro is die nieuwe rekening interessanter dan de standaard pensioenrekening. Echter zie ik zo 123 niet in welke fondsen ze beleggen dan in beleggen, en dat vind ik wel een voordeel bij de gewone pensioenrekening.
Ik heb er nu iets van 11k opstaan, ben benieuwd of je dit kunt overzetten naar de nieuwe vorm, al ben je dan wel flexibiliteit van fondsen kwijt. Ik verwacht dat het gewoon dezelfde fondsen zijn.

• Bonsaiboom
Ik zit ook rond de 11k, maar heb 100% in 3 aandelenfondsen zitten op het moment en hier zeggen ze 3 aandelenfondsen en 2 obligatiefondsen en het is ook niet duidelijk in welke verhouding. Maar dan nog, het kan interessant zijn vanwege de lagere kostenbasis.

• hv08
Het omslagpunt ligt zo ongeveer bij 15k.

Ik heb alleen 2 rekeningen die lopen tot mijn 65e en geblokkeerd zijn en 1 rekening dit loopt tot dan geldende AOW leeftijd, dat hou ik liever zo :)

[ Voor 65% gewijzigd door hv08 op 12-02-2015 15:53 ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:01:
Alleen heb je met deposito toch geen belastingvoordelen?

Bij BND spaar je "bruto" en wordt er pas belasting geheven op moment dat er wordt uitgekeerd. Voordeel is dan dat je als het ware geld van de 52%-schaal naar een lagere schaal kunt sluizen. Dat heb je niet als je gewoon van je spaargeld op een willekeurige deposito zet of zelf gaat beleggen.
Ik heb een lijfrentegroeirekening en zet (normaliter met GOEDE rentes) per 1500 geld opzij en zet dit XX jaar vast op een deposito (verschil jaren van nu tot pensioen dus). Omdat ik jaarruimte heb betaal ik de helft ongeveer van de 200 euro, rest krijg ik terug..

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• hv08
Ook ING stapt in deze markt met fit vermogen: https://www.fitvermogen.nl/fitvoorlater

Eindelijk wat meer keus qua beleggingen voor pensioen.

Ik heb ook nog een bankspaarrekening bij Rabo, maar die rente is om te huilen :(

edit: ik laat deze maar even voor wat het is:
Inkomenseis
Uw relevant jaarinkomen bedraagt meer dan € 100.000. Alleen als uw inkomen hoger ligt dan dit grensbedrag kunt u vermogen opbouwen met een nettolijfrente. De Wet inkomstenbelasting 2001 bepaalt welk inkomen meetelt om te bepalen of uw inkomen toereikend is.

[ Voor 41% gewijzigd door hv08 op 12-02-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:14
Ben freelancer en aan het kijken voor mijn pensioen. Nu wil ik ook graag een bankspaar rekening openen zodat ik fiscaal aantrekkelijk geld opzij kan zetten.

Normaal gesproken biedt zo'n bankspaar bank hun eigen beleggingsproducten aan om te kopen. Echter wil ik dit niet maar wil ik zelf bv ETF's (vxus etc) kopen.

Ik heb al redelijk wat rond gegoogled maar ik kan niet een bankspaar aanbieder vinden die mij dus vrij laat beleggen. Weet iemand of er zo'n aanbieder is ?

De reden dat ik zelf aandelen/trackers wil kopen is om de kosten laag te houden. Daarnaast koop ik dan trackers die ik altijd kan verkopen. Ik vraag me namelijk af of ik op mijn 67ste nog afkom van die beleggingsproducten van de bankspaar aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Helaas heb ik dat nog niet kunnen vinden, volgens mij bestaat het ook niet in Nederland. Ik hoor het graag als ik ongelijk heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Hadden we het maar op de amerikaanse manier met bijvoorbeeld een roth ira :-)
belastingvrij beleggen, ook al het rendement is belastingvrij.. waar je het na een bepaalde leeftijd kan opnemen.

pensioenpotje via werkgever is hoe meer jij inlegt hoe meer je werkgever het "matcht" door hetzelfde bedrag neer te leggen voor jou tot een bepaald maximum per jaar.

Maargoed we leven niet in USA 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door BabyRattle op 03-05-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Is toch raar dat er zoiets niet bestaat ? Ik vertrouw die producten niet die banken aanbieden, ook al is het onderliggend een bekende tracker. Wie garandeert mij dat ik nog iets kan met dat bankproduct over 33 jaar ? Wie koopt dat dat BND fonds ? BND zelf of een andere deelnemer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik zie dat Ohra ook een bankspaar rekening aanbiedt waarmee je in een stuk of 70 fondsen belegd. Maar ook de kosten van deze fondsen zijn nog best wel hoog :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:54:
Is toch raar dat er zoiets niet bestaat ? Ik vertrouw die producten niet die banken aanbieden, ook al is het onderliggend een bekende tracker. Wie garandeert mij dat ik nog iets kan met dat bankproduct over 33 jaar ? Wie koopt dat dat BND fonds ? BND zelf of een andere deelnemer ?
Het fonds zelf kan de aandelen terugnemen, en de onderliggende trackers (Vanguard vaak, geloof ik) die in het fonds zitten verkopen. Daarom handelen ze ook maar een keer per maand, zodat ze dan het aggregaat van alle buy/sell-transacties kunnen uitvoeren, zonder constant transactiekosten te genereren.

[ Voor 4% gewijzigd door wording op 31-05-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
wording schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:38:
[...]

Het fonds zelf kan de aandelen terugnemen, en de onderliggende trackers (Vanguard vaak, geloof ik) die in het fonds zitten verkopen. Daarom handelen ze ook maar een keer per maand, zodat ze dan het aggregaat van alle buy/sell-transacties kunnen uitvoeren, zonder constant transactiekosten te genereren.
Hmm je kan er dus wel altijd vanaf. De vraag is natuurlijk wel hoe zo'n product er over +/- 30 jaar voor staat (ben nu 34).

• puur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-07 14:49
Goedemiddag allen,

Ik ben ook bezig met het uitzoeken van de mogelijkheden om wat te (index)beleggen met als doel een aanvullend pensioen.

Ik heb daarom het boek Money, master the game van Tony Robbins gelezen.

Aanrader voor de leek. Komt ook veel in terug wat in deze thread staat, zoals de voordelen van indexbeleggen.

Ook wordt duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om verschillende potjes te maken in verschillende risicogroepen, om zo de impact van schommelingen van de markt te beperken. Daarbij is het ook belangrijk om met regelmaat te 'rebalancen' / de oorspronkelijke verdeling weer te realiseren als 1 van de potjes onevenredig is gestegen of gedaald (wat gezien de verschillende risico's continu gebeurd).

Het boek geeft verschillende voorbeelden van verdeling van de potjes, waarbij die van Ray Dalio het meest succesvol is gebleken over de afgelopen 25+ jaar.

Deze verdeling is als volgt:

* 30% stock (e.g. S&P 500 or other indexes)
* 15% intermediate term bonds (7 to 10 year treasuries)
* 40% long term bonds (20 to 25 year treasuries)
* 7.5% gold
* 7.5% commodities

Ik ben nu op zoek naar een manier om dit te organiseren bij 1 partij, waarbij ik (of nog beter: de partij zelf) kan rebalancen. En dan uiteraard ook nog een partij met minimale kosten.

Kent iemand die?

Ik overweeg eventueel bij de verschillende partijen mijn geld neer te zetten.

Ik heb zelf gekeken naar Robein en BND (helaas heb ik geen fiscale ruimte, anders was hier denk ik wel deels voor gegaan), beide indexfonds beleggers, waarbij Robein een fractie goedkoper is dan BND (jaarlijkse kosten van 0,50% ipv 0,59%).

Een alternatieve verdeling van potjes is die van David Swensen, die ziet er als volgt uit, en moet wel volledig via indexen te realiseren zijn en dan hopelijk ook bij 1 partij:

* Risk
* Domestic Stock > 20%
* International Stock > 20%
* Emerging markets Stock > 10%
* REIT > 20%
* Secure
* Against deflation: Long Term US treasuries > 15%
* Against inflation: TIPS (Treasury inflation protected securities) > 15%

Adviezen zijn uiteraard van harte welkom! :)

[ Voor 3% gewijzigd door puur op 28-09-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:08
puur schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:18:
Goedemiddag allen,

Ik ben ook bezig met het uitzoeken van de mogelijkheden om wat te (index)beleggen met als doel een aanvullend pensioen.

Aanrader voor de leek. Komt ook veel in terug wat in deze thread staat, zoals de voordelen van indexbeleggen.

Ook wordt duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om verschillende potjes te maken in verschillende risicogroepen, om zo de impact van schommelingen van de markt te beperken. Daarbij is het ook belangrijk om met regelmaat te 'rebalancen' / de oorspronkelijke verdeling weer te realiseren als 1 van de potjes onevenredig is gestegen of gedaald (wat gezien de verschillende risico's continu gebeurd).

Het boek geeft verschillende voorbeelden van verdeling van de potjes, waarbij die van Ray Dalio het meest succesvol is gebleken over de afgelopen 25+ jaar.

* 7.5% gold
* 7.5% commodities

Ik ben nu op zoek naar een manier om dit te organiseren bij 1 partij, waarbij ik (of nog beter: de partij zelf) kan rebalancen. En dan uiteraard ook nog een partij met minimale kosten.

Kent iemand die?

Ik heb zelf gekeken naar Robein en BND (helaas heb ik geen fiscale ruimte, anders was hier denk ik wel deels voor gegaan), beide indexfonds beleggers, waarbij Robein een fractie goedkoper is dan BND (jaarlijkse kosten van 0,50% ipv 0,59%).

Een alternatieve verdeling van potjes is die van David Swensen, die ziet er als volgt uit, en moet wel volledig via indexen te realiseren zijn en dan hopelijk ook bij 1 partij:

* Risk
* Domestic Stock > 20%
* REIT > 20%
* Secure

toon volledige bericht
Interessant, zijn er al adviezen beschikbaar? Ikzelf probeer veel in te lezen in het Beleggen op de Beurs topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
puur schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:18:
Goedemiddag allen,

* 7.5% gold
* 7.5% commodities

Kent iemand die?

* Risk
* Domestic Stock > 20%
* REIT > 20%
* Secure

toon volledige bericht
Zeer interessante stof, heb zelf net The Intelligent investor uit, ook boeiend, maar niet zo pragmatisch als jouw voorbeeld.

Regel zelf m'n pensioen via BND, gezien mijn ex-werkgever geen regeling had. Nu zit ik verplicht via CAO bij een pensioenfonds sinds kort en ik blijf nog wel periodiek in BND stoppen. Maar volgens mij kan ik nu beter een gedeelte wat ik in BND stop per maand in ETFs stoppen (lange termijn). Heb dus veel gelezen en overleg gehad met deskundigen en heb nu bij Binck Fundcoach een rekening aangevraagd waar ik periodiek ga storten. Ik wil nu beginnen met €200 per maand, jouw voorbeelden helpen mij wel om een goede balans te creëeren.

Wil BND wel aanhouden voor aanvullend pensioen, kan het geld missen en spaar daarnaast uiteraard ook. Geen plannen om een huis te kopen vooralsnog en ben nog jong!

Leuk topic dit in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:27
Ik besef dat dit al een oud topic is, maar plaats mijn vraag hier toch omdat het de meest voor de hand liggende plek is.

Via mijn werkgever bouw ik geen aanvullend pensioen op, waardoor ik zelf een moet regelen. Eigenlijk heb ik daar al te lang mee gewacht, maar goed. Nu twijfel ik tussen BrightPensioen (BP) en BrandNewDay (BND). Echter valt mij op dat het eindbedrag nogal verschilt, namelijk €320.500 bij BP en €154.832 bij BND. Bij beiden heb ik gekozen voor een "neutraal" profiel en met dezelfde maandelijkse inleg. Nu vraag ik mij af hoe het kan dat deze verschillen zo groot zijn. Tot nu toe zie ik:
  • BP rekent met een hoger rendement: 5,77% tegenover 3,49%. Het laagste percentage is van BND, maar komt van de website van BP.
  • BP vraagt een bijdrage van €210 per jaar en die is niet opgenomen in de maandelijkse betalingen. Het voordeel is dus dat het niet van de jaarruimte af gaat, maar je legt jaarlijks dus ook €210 meer in.
  • Het inschrijfgeld bij BP is hoger (€100 tegenover €45)
  • De instapkosten zijn lager (0,07% tegenover 0,50% bij BND).
  • De uitstapkosten zijn bij BP zijn 0,05% en bij BND kan ik die niet terugvinden.
Mijn vragen:
  • Mis ik nog verschillen?
  • Zit er een addertje onder het gras bij BP?
  • Hoe is het met het risico bij BP? Bij BND (neutraal profiel) wordt 50% van de inleg in staatsobligaties (veilig) geïnvesteerd. Hoe zit het bij BP met het risico?
  • Zie ik nog andere aanbieders over het hoofd?
Mijn gegevens:
- Leeftijd 36 jaar
- Verwachtte pensioenleeftijd 68
- Uitbetaling in 20 jaar
- Maandelijkse inleg €300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Reken het verhaal van BP eens door met het percentage van BNP. Ik zou niet weten waarom BP significant betere opbrengsten hebt dan BNP. Dus de verschillen zitten naast mijn idee in geluk en de opbouw van de kosten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Milmoor schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:29:
Reken het verhaal van BP eens door met het percentage van BNP. Ik zou niet weten waarom BP significant betere opbrengsten hebt dan BNP. Dus de verschillen zitten naast mijn idee in geluk en de opbouw van de kosten.
BNP geeft zelf geen percentage, maar enkel een eindresultaat. Als ik echter het rendementspercentage gebruik dat BND volgens BP heeft, dan kom ik €50.000 hoger uit dan dat BND geeft in haar eigen berekening. In mijn berekening heb ik geen rekening met de kosten gehouden, maar die zullen toch geen €50.000 zijn? Dat zou betekenen dat ongeveer een kwart op zou gaan aan kosten! Ergens gaat er dus iets fout in mijn berekening.

Edit: als ik het rendement van BND bereken aan de hand van het eindkapitaal, dan kom ik op een rendement van 2,0%. Dat vind ik wel erg mager.

[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 18-08-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@L.N. Rente op rente werkt twee kanten op. Kosten drukken dus behoorlijk. Ik zou een redelijk rente percentage pakken en uitrekenen hoever je over twintig jaar betaald hebt. Tenzij je reden hebt om te geloven dat een van de twee superieure beleggers heeft is degene met de laagste kosten degene waar jij het meeste geld aan over houdt. Bij een verschillend kosten regiem wil je ook een laag en een hoog rendement versie doorrekenen. Als je puur naar hun scenario's kijkt kies je voor degene die nu het meest optimistische scenario schetst. In dat geval schat ik dat je in het Milmoor 10% kosten fonds 31.44% per jaar aan rendement hebt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Nu online
Ik zou als ik jou was gewoon even beide aanbieders met hun kosten in een Excel sheetje gooien en doorrekenen. Ik heb een paar maanden geleden ook naar BP gekeken en ik meen me te herinneren dat ze slechts 1 fonds hebben. Daar zit je dan dus aan vast, er valt dan weinig te kiezen.

DeGiro heeft ook een pensioenrekening sinds een paar maanden, ook scherp geprijsd maar wel iets duurder dan BND. Voordeel is wel dat je zelf je fondsen en ETF's kunt kiezen dus als je 1x per maand iets uit de kernselectie doet, dan betaal je geen transactiekosten. Verder hebben die ETF's wel een flink lagere TER dan de BND fondsen dus daar bespaar je dan weer op. Kijk even hoe gunstig DeGiro voor jouw inleggen is in vergelijking met BND en BP, wellicht is het wat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Milmoor schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:28:
@L.N. Rente op rente werkt twee kanten op. Kosten drukken dus behoorlijk. Ik zou een redelijk rente percentage pakken en uitrekenen hoever je over twintig jaar betaald hebt. Tenzij je reden hebt om te geloven dat een van de twee superieure beleggers heeft is degene met de laagste kosten degene waar jij het meeste geld aan over houdt. Bij een verschillend kosten regiem wil je ook een laag en een hoog rendement versie doorrekenen. Als je puur naar hun scenario's kijkt kies je voor degene die nu het meest optimistische scenario schetst. In dat geval schat ik dat je in het Milmoor 10% kosten fonds 31.44% per jaar aan rendement hebt ;).
De kosten van BP zijn lager dan bij BND, dus dan zou ik voor BP moeten gaan. De jaarlijkse inleg bij BP is door de €210 wel hoger. Maar omdat dit niet ten koste gaat van de jaarruimte is dat geen probleem.
koksie schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:57:
Ik zou als ik jou was gewoon even beide aanbieders met hun kosten in een Excel sheetje gooien en doorrekenen. Ik heb een paar maanden geleden ook naar BP gekeken en ik meen me te herinneren dat ze slechts 1 fonds hebben. Daar zit je dan dus aan vast, er valt dan weinig te kiezen.

DeGiro heeft ook een pensioenrekening sinds een paar maanden, ook scherp geprijsd maar wel iets duurder dan BND. Voordeel is wel dat je zelf je fondsen en ETF's kunt kiezen dus als je 1x per maand iets uit de kernselectie doet, dan betaal je geen transactiekosten. Verder hebben die ETF's wel een flink lagere TER dan de BND fondsen dus daar bespaar je dan weer op. Kijk even hoe gunstig DeGiro voor jouw inleggen is in vergelijking met BND en BP, wellicht is het wat voor je.
Het is lastig om de juiste kosten te achterhalen bij BND, daarnaast gaan mijn excel-skills niet ver genoeg om de juiste rekenformule te krijgen. Met name rente op rente gaat mis.

DeGiro lijkt niet echt een optie voor mij. Ik heb te weinig kennis om zelf te beleggen en geef het liever uit handen.

[ Voor 37% gewijzigd door L.N. op 19-08-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@L.N. Je lijkt te schrijven dat de 210 geïnvesteerd wordt. Dat is erg onwaarschijnlijk. Ik verwacht dat je die gewoon kwijt bent per jaar. Ik zal eens op de site van BP kijken.

Nagekeken: die 210 ben je inderdaad kwijt (zodra je meer dan een proef abonnementje hebt). In ruil daarvoor zouden de periodieke kosten lager moeten zijn. Dat heb ik niet expliciet bekeken. Dit betekent dat je in je berekening ook de hoogte van je investering mee moet nemen. 210 is een hoger percentage van 10000 dan van 100000 euro.

[ Voor 48% gewijzigd door Milmoor op 19-08-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Milmoor schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:01:
@L.N. Je lijkt te schrijven dat de 210 geïnvesteerd wordt. Dat is erg onwaarschijnlijk. Ik verwacht dat je die gewoon kwijt bent per jaar. Ik zal eens op de site van BP kijken.
Die ben ik ook kwijt. Maar die gaat niet van de jaarrruimte af. Dus bij BND leg ik €3600 per jaar in (12 x €300) en bij BP €3810 (12 x €300 + €210). BND rekent ook kosten, maar die gaan van de inleg/belegde bedrag af (dus van de maandelijkse €300).

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 19-08-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

L.N. schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:05:
[...]

Die ben ik ook kwijt. Maar die gaat niet van de jaarrruimte af. Dus bij BND leg ik €3600 per jaar in (12 x €300) en bij BP €3810 (12 x €300 + €210). BND rekent ook kosten, maar die gaan van de inleg/belegde bedrag af (dus van de maandelijkse €300).
En wat zijn dan bij beide partijen de totale maandelijkse kosten?

Nog een verschil: BP gaat voor duurzaam beleggen. Dat ben ik in basis voor. Maar het beperkt wel de beleggingen en daarmee mogelijk het rendement.

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 19-08-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Milmoor schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:09:
[...]

En wat zijn dan bij beide partijen de totale maandelijkse kosten?

Nog een verschil: BP gaat voor duurzaam beleggen. Dat ben ik in basis voor. Maar het beperkt wel de beleggingen en daarmee mogelijk het rendement.
De kosten zijn bij BND 0,61% en bij BP 0,59%. Bij BP komt daar die jaarlijkse €210 nog bij.

Ik ben ook voor duurzaam beleggen. En had ook verwacht dat het rendement lager zou zijn. Echter zijn de resultaten van BP (en daarmee het rendement) beter dan van BND. Hierbij moet wel gezegd worden dat BP pas sinds 2015 belegt. Het rendement van BP en BND is ook over de periode 2015 tot nu berekend.

[ Voor 26% gewijzigd door L.N. op 19-08-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@L.N. De kans is groot dat BP bij Vanguard hun beleggingen uitbesteed heeft. Daar is helemaal niets mis mee, dat is een erg grote en betaalbare beheerder. BP regelt dan vooral het fiscale sausje en administratie.

Blijkbaar ThinkETF, het was wel ten dele Vanguard: https://brightpensioen.nl...-prospectus-aanpassingen/

[ Voor 20% gewijzigd door Milmoor op 19-08-2017 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Nu online
En als je dan vergelijkt wat je voor dezelfde ETF's bij DeGiro kwijt zou zijn, dan zou denk ik DeGiro goedkoper uitpakken. Ik heb het niet nagerekend en het hangt wel af van je inleg etc.

Ik heb een paar maanden geleden eens een Excel sheet in elkaar gedraaid die iig BND en DeGiro met elkaar vergeleek. Ik zal eens kijken of ik die ergens deze week kan afstoffen en kijken of die nog klopt.

[ Voor 0% gewijzigd door koksie op 19-08-2017 14:38 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
koksie schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:57:
En als de dan vergelijk wat je voor dezelfde ETF's bij DeGiro kwijt zou zijn, dan zou denk ik DeGiro goedkoper uitpakken. Ik heb het niet nagerekend en het hangt wel af van je inleg etc.

Ik heb een paar maanden geleden eens een Excel sheet in elkaar gedraaid die iig BND en DeGiro met elkaar vergeleek. Ik zal eens kijken of ik die ergens deze week kan afstoffen en kijken of die nog klopt.
Zou je de excel sheet willen nalopen? Dat zou heel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 16:14
Ik zit ook sterk te twijfelen. Het lijkt voor mij aantrekkelijker om eerst naar BND te gaan en later naar Bright Pensioen (overstappen) aangezien de lidmaatschapskosten op dit moment hoger zijn dan de percentuele kosten van BND. Ik vind BP wel fijner gezien je hier mede eigenaar wordt en dat ze duurzaam beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit met een probleem, ik heb teveel spaargeld.

Ik zou dit geld graag willen stallen voor mijn pensioen en zat eens te kijken naar Brand new day.
Eigenlijk is de vraag, of ik nu nog geld kan inleggen over 2017, met belastingvoordeel?

Nooit gedacht dat ze daar zo snel de telefoon zouden opnemen, maar het antwoord via de telefoon is;
Nee, het is niet mogelijk om met terugwerkende kracht in te leggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 23-07-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47

Haan

dotnetter

Nou dat is niet helemaal waar, voor jaarruimte klopt het, maar je hebt ook nog zoiets als reserveringsruimte, zie ook https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het is een beetje een definitiekwestie. Je kan niet je belastingopgave nog aanpassen en zeggen; 'deze 1000 euro hoort eigenlijk bij 2017'. Misschien dat dat kan als je het ook echt in 2017 had gedaan en nu pas ontdekt dat je dat was vergeten...

Maar je kan inderdaad gebruik maken van de zogenaamde reserveringsruimte, de ongebruikte aftrek, van de afgelopen 7 jaar. Er zitten dan wel wat extra limieten aan, waardoor je niet domweg de afgelopen 7 jaar kan optellen. Je kan het maximum uitrekenen bij de belastingdienst. Alles wat je dit jaar niet gebruikt kan je komende jaren gebruiken, mits je dus weer onder dat maximum blijft en het niet meer dan 7 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ACM schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:59:
Het is een beetje een definitiekwestie. Je kan niet je belastingopgave nog aanpassen en zeggen; 'deze 1000 euro hoort eigenlijk bij 2017'. Misschien dat dat kan als je het ook echt in 2017 had gedaan en nu pas ontdekt dat je dat was vergeten...

Maar je kan inderdaad gebruik maken van de zogenaamde reserveringsruimte, de ongebruikte aftrek, van de afgelopen 7 jaar. Er zitten dan wel wat extra limieten aan, waardoor je niet domweg de afgelopen 7 jaar kan optellen. Je kan het maximum uitrekenen bij de belastingdienst. Alles wat je dit jaar niet gebruikt kan je komende jaren gebruiken, mits je dus weer onder dat maximum blijft en het niet meer dan 7 jaar oud is.
Zo te lezen zit het toch nog iets moeilijker in elkaar dan ik dacht, binnenkort maar eens wat meer in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Laatst online: 24-06-2024
Belastingdienst heeft een rekenhulp online en staat redelijk duidelijk op je online aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52
ACM schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:59:

Wat bedoel je met "extra limieten"? Want je kan gewoon je reserveringsruimte per jaar uitrekenen en in 1x volledig inleggen. Bij de aangifte kan je deze uitspreiden over elk jaar..
In de rekenhulp van de bd staat het allemaal onder elkaar..

Extra limieten valt dus wel mee :) sterker nog: je kan zelfs nog meer inleggen maar dat bedrag is niet meer aftrekbaar en geblokkeerd (dus of dat slim is is een tweede :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:29
Maximaal te gebruiken reserveringsruimte 2018 is € 7.167, zelfs al heb je dus 30K aan reserveringsruimte mag je dit niet zomaar in 1 keer inleggen. Tenminste niet fiscaal aftrekbaar en daar gaat het natuurlijk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ID-College schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:01:
Wat bedoel je met "extra limieten"? Want je kan gewoon je reserveringsruimte per jaar uitrekenen en in 1x volledig inleggen.
sverzijl schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:47:
Maximaal te gebruiken reserveringsruimte 2018 is € 7.167, zelfs al heb je dus 30K aan reserveringsruimte mag je dit niet zomaar in 1 keer inleggen. Tenminste niet fiscaal aftrekbaar en daar gaat het natuurlijk om.
Daar bedoelde ik dit inderdaad mee. Je mag een bepaald maximum aan reserveringsruimte opnemen. Het jaar erop kan je weer een soortgelijk maximum gebruiken, maar er zijn dus extra limieten die je niet had als je ieder jaar je jaarruimte zou hebben gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52
Correct dat snap ik! Dat is natuurlijk vrij veel.. Je zal dit moeten uitspreiden maar gezien de duur van 7 jaar moet dit geen enkel probleem zijn! (tenzij je 6 jaar hebt liggen slapen..!)
Pagina: 1 2 Laatste