Goedemiddag allen,
Ik ben ook bezig met het uitzoeken van de mogelijkheden om wat te (index)beleggen met als doel een aanvullend pensioen.
Ik heb daarom het boek
Money, master the game van Tony Robbins gelezen.
Aanrader voor de leek. Komt ook veel in terug wat in deze thread staat, zoals de voordelen van indexbeleggen.
Ook wordt duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om verschillende potjes te maken in verschillende risicogroepen, om zo de impact van schommelingen van de markt te beperken. Daarbij is het ook belangrijk om met regelmaat te 'rebalancen' / de oorspronkelijke verdeling weer te realiseren als 1 van de potjes onevenredig is gestegen of gedaald (wat gezien de verschillende risico's continu gebeurd).
Het boek geeft verschillende voorbeelden van verdeling van de potjes, waarbij die van Ray Dalio het meest succesvol is gebleken over de afgelopen 25+ jaar.
Deze verdeling is als volgt:
* 30% stock (e.g. S&P 500 or other indexes)
* 15% intermediate term bonds (7 to 10 year treasuries)
* 40% long term bonds (20 to 25 year treasuries)
* 7.5% gold
* 7.5% commodities
Ik ben nu op zoek naar een manier om dit te organiseren bij 1 partij, waarbij ik (of nog beter: de partij zelf) kan rebalancen. En dan uiteraard ook nog een partij met minimale kosten.
Kent iemand die?
Ik overweeg eventueel bij de verschillende partijen mijn geld neer te zetten.
Ik heb zelf gekeken naar Robein en BND (helaas heb ik geen fiscale ruimte, anders was hier denk ik wel deels voor gegaan), beide indexfonds beleggers, waarbij Robein een fractie goedkoper is dan BND (jaarlijkse kosten van 0,50% ipv 0,59%).
Een alternatieve verdeling van potjes is die van David Swensen, die ziet er als volgt uit, en moet wel volledig via indexen te realiseren zijn en dan hopelijk ook bij 1 partij:
* Risk
* Domestic Stock > 20%
* International Stock > 20%
* Emerging markets Stock > 10%
* REIT > 20%
* Secure
* Against deflation: Long Term US treasuries > 15%
* Against inflation: TIPS (Treasury inflation protected securities) > 15%
Adviezen zijn uiteraard van harte welkom!
[
Voor 3% gewijzigd door
puur op 28-09-2016 16:40
]