Ik heb Windows 8 toch maar even uitgeprobeerd. Grootste gewenning is dat je constant tussen twee OS'en wisselt, en van de ene in de andere klapt op de raarste momenten. Daar kan ik mee leven, want het nieuwe uitgeklede start panel is zo mooi

Maar dat iedereen roept "start -> typen blijft gewoon werken!" dat is gewoon NIET waar, want als je op start drukt, dan ga je naar de normale desktop, en daar valt niets te typen. Je moet dus twee keer op start drukken (of nul keer, maar je krijgt nergens een visuele hint dat er iets te typen valt).
Maargoed, even in de praktijk. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe je die iconen kunt uitlijnen zoals je dat zelf wilt. Zodra ik er een op de plek zet waar ik em hebben wil, worden alle andere overhoop gegooid. "vroeger" was dat auto-align, maar omdat het zo uitgekleed is, hebben ze maar voor de meest irritante default gekozen. Maar waar kun je dat instellen?
Tweede dat me dwars zat, was de grootte van die dingen. Ze zijn niet alleen twee keer zo groot geworden in de hoogte én de breedte, maar ze hebben ook nog es aan alle zijden van het scherm een enorme lege ruimte. Wat zonde! En er staat altijd "Start" boven. Beetje overbodig, want op m'n desktop staat ook niet "Desktop" in puntgrootte 72
Toen ben ik toch maar gaan kloten. Kijken of het het in elk geval een heel klein beetje naar m'n hand kan zetten. Maar waar kan ik een icoon toevoegen?? En een mapje maken? Het is toch ook een soort startmenu? Ik heb *behoorlijk* veel applicaties, en die hebben allemaal wel een paar icoontjes. Dat gaat no way passen zo. Kan ik ook ergens die "friendship is magic" achtige kleuren aanpassen tot iets zakelijkers? Ik heb toch zeker de "professional" editie...
En dan nog de crashes natuurlijk. IE10 met z'n standaardinstellingen crasht om de havenklap zelfs op de standaard ingestelde homepage. Maar soms heeft ie goeie dagen, dat ie helemaal niet crasht. Lekker getest dus weer.
Ohja, en hoe werkt dat in de hoeken nou? Je moet met de muis in de rechter bovenhoek zijn om een menuutje te krijgen (waarvan me het nut overigens nog even ontgaat) maar meestal werkt dat gewoon niet. Moet ik ff met de muis wiebelen en dan komt-ie meestal wel. Hoort dat? Nu we daar toch over bezig zijn: wat doet "Share" precies? Ik wil best wat delen, maar ik begrijp niet wát ie denk te gaan delen, en met wie of wat of waar. Is dat sharen op het netwerk ofzo? Maar dat hoort op de desktop toch te kunnen...
Één laatste dingetje nog: ik had het "Weer" weggegooid, omdat ik die animaties irritant vind. Maar toen later kwam ik erachter dat "turn live tile off" eigenlijk "disable animations" had moeten heten en ik die moest indrukken (onderaan het scherm voor een icoon dat bovenin het scherm zit... right). Dus maar nu is "Weer" dus nog steeds weg. Fok

Hoe krijg ik die nu weer terug? Er is immers nergens een "add" knopje ofzo.
Ik denk dat MS dit product gewoon iets te vluchtig in de markt heeft gezet. Ze hebben nog een hele berg issues om te fixen, en het normale Vista/7 start panel ontbreekt nog steeds, wat voor veel huidige gebruikers (nee niet voor jullie!) denk ik toch echt een dealbreaker wordt. Maar met dit soort issues kan ik me goed voorstellen dat men toch even de kat uit de boom wil kijken, en dat bedrijven traditioneel op het eerste SP gaan wachten. Lijkt mij een goed plan