Ik zal mijn ervaring ook eens delen met jullie en de hoe en waarom keuzes.
Ik heb sinds gisteren een nieuwe laptop met windows 8 pro 64 bit.
Ik volg het topic en de ontwikkelingen zijdelings ook al een tijdje, maar blijf het toch lastig vinden om hier nog ervaringen neer te zetten die nog niet gemeld zijn door anderen, echt iets toevoegen zal het wellicht niet.
Heel veel zaken zijn erg afhankelijk van het kennen van de juiste shortcuts op je keyboard of het hebben van een touchscreen om gestures te herkennen ( welke het trackpad van deze laptop ook kan ).
Wat ik eigenlijk meteen al had was het thuis geraken in de Modern UI, wat je zeer goed merkt is dat dit echt voor touchscreens is ontworpen, het werk wel hoor met de trackpad, maar je mist toch functionaliteit welke met touch functioneler is.
Hier merk je dus echt dat in mijn ogen er niet echt over nagedacht is, of een keuze over het gebruik tussen een tablet of een normale pc, als je deze twee zaken uit elkaar trekt, en dat er bijvoorbeeld voor normaal pc gebruik een optie toevoegt om een zogenaamd classic start menu te hebben zou dit in mijn ogen een goede keuze zijn geweest.
Ik ben geen Mac gebruiker, maar tussen ios en mac ligt toch een duidelijk verschil, net als android tablet en telefoon interfaces, chrome book ).
Het is niet erg om een scheiding tussen beide te hebben in mijn ogen.
Veel nieuwe functionaliteit in Windows 8, zijn goede verbeteringen t.o.v. Windows 7, gebruik van Ribbon in explorer vesters, vensters bij het kopieren die mij als Admin wat meer inzicht geven in zaken.
Waar ik wel meteen tegenaan liep, was dat ik in bepaalde menu's uit de Modern UI niet zomaar mee terug kon komen naar een vorige menu optie zonder de gehele actie opnieuw uit te voeren.
De volledige koppeling ( overigens niet verplicht ) aan een live ID vind ik ook niet mega prettig.
Je hebt verplicht dit ID nodig om de store te benaderen, of google accounts toe te voegen aan de mail applicatie.
Ik zou graag de applicatie gebruiken zonder live ID.
Sommige applicaties die buiten de Modern UI interface worden gestart vanaf de Desktop.
Hier merk ik heel erg ( voor mijzelf sprekend dan ) dat het echt half is, en daarom zou de keuze voor een startknop of mogelijkheid voor classic mode ook niet misstaan hebben.
Maar die is er nu eenmaal niet en komt er niet, en zeker niet zomaar zonder er zelf iets voor te doen, maar daar zijn wel alternatieven voor Stardock Start 8 of Classic Shell.
Wat ik heel duidelijk heb is dat ik controle en overzicht mis over wat de computer aan het doen is, door de Modern UI krijg je wel veel info, maar mis ikzelf toch wel info die ik zou willen zien, wat doet een netwerk icoontje, welke services worden gestart of geven een melding recht onderin bij de tijd en kan ik meteen zien.
Onervaren gebruikers ( een collega en zijn vrouw ) (SEU) vinden het bijvoorbeeld makkelijk omdat ze direct zien hoe ze op internet kunnen komen Internet explorer een keer klikken en in Modern UI wordt de browser gestart.
Ik lees her en der vergelijkingen met Windows ME, en Vista ( waarvan de eerste zeker wel een fail was ), nu wil ik niet meteen gaan zeggen dat het een fail is, maar ik denk dat een volgende versie ( en we hebben Windows 8 nog maar net ) wel een zelfde soort stap kan worden als van Vista naar Windows 7, dus volledig Modern UI en niet half.
Uiteindelijk heb ik Windows 8 er weer afgehaald, misschien had ik het ik het iets langer de kans moeten geven, maar op bepaalde punten belemmerde het mij in het werken en wat ik er mee moet doen ( de recovery is nog wel aanwezig, ik zou dus nog een keer over kunnen stappen, en applicaties zoals Start 8 kunnen gaan gebruiken, waardoor de overgang icm nieuwe functionaliteit wellicht beter is.
Zakelijk lijkt mij dit geen topper worden, en verwacht ikzelf dat wij nog een tijd op Windows 7 zullen blijven werken.
Nogmaals ik vind het lastig om ervaringen te delen, omdat het toch vaak heel gebruikers specifiek is, en hoe je dingen doet.