Ja dat beeld heb ik ook, al vind ik het wel grappig dat mijn beeld niet voor een groter gedeelte gedekt wordt door een partijprogramma van D66 of VVD. Met dat betreft heb je keuze zat als je aan de linkerkant zit van het politieke spectrum.Fiber schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:21:
[...]
Ik zou zeggen dat je het meest dicht bij D66 zit, Noxiuz ook trouwens. Dat is juist het leuke van KiesKompas vind ik, je krijgt geen pasklaar antwoord, alleen een richting, waar je dan zelf een partij bij mag kiezen op het plaatje.
En ja, die stemmentracker gaat over echte Tweede Kamer moties waar echt over gestemd is in de Tweede Kamer.
Mijn plaatje bij Kieskompas:

Positie komt ook wel redelijk overeen met hoe ik ben, alhoewel ik op sommige punten best conservatief ben.
Ook hier wel gare vragen hoor, met als uitschieter: de overheid moet meer ingrijpen in de economie.
Ja hallo, dat is wel heeeeeeeeeeeeeel algemeen

Positie komt ook wel redelijk overeen met hoe ik ben, alhoewel ik op sommige punten best conservatief ben.
Ook hier wel gare vragen hoor, met als uitschieter: de overheid moet meer ingrijpen in de economie.
Ja hallo, dat is wel heeeeeeeeeeeeeel algemeen
[ Voor 20% gewijzigd door Mr_Size op 16-08-2012 09:25 ]
Grappig hoe de uitslagen onderling kunnen verschillen:
http://www.kieskompas.nl/
1: CDA
2: CU
3: VVD
http://nlkiest.nl/kiesadvies/
1: DPK
2: VVD
3: PVDT
http://www.stemwijzer.nl/
1: VVD
2: PVV
3: CDA
1: CDA
2: CU
3: VVD
1: DPK
2: VVD
3: PVDT
1: VVD
2: PVV
3: CDA
Nou ja, je moet ook de grote gemene deler pakken
In jouw geval de VVD lijkt me.
Bits of Freedom heeft een Digitale Vrijheidswijzer (al is het hier op Tweakers natuurlijk wel bekend hoe de partijen staan qua digitale vrijheden).
[ Voor 34% gewijzigd door anandus op 16-08-2012 11:20 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
D66 en VVD komen op 26 augustus pas in de vrijheidswijzer na hun verkiezingscongressen.
Wel teleurstellend dat Piratenpartij niet overal vrij op scoort, maar 4 keer makkelijk. Nog steeds wel vrij vergeleken met de andere partijen die soms geen enkele vrij hebben (50+, SGP, CU en CDA) of maar een keer (PVV, SP).
Wel teleurstellend dat Piratenpartij niet overal vrij op scoort, maar 4 keer makkelijk. Nog steeds wel vrij vergeleken met de andere partijen die soms geen enkele vrij hebben (50+, SGP, CU en CDA) of maar een keer (PVV, SP).
Lijkt me duidelijk, als je een vrij internet belangrijk vindt, dan stem je Groen Links. Ik ga dit zeker in mijn overwegingen meenemen, dank voor de tip.anandus schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:17:
Bits of Freedom heeft een Digitale Vrijheidswijzer (al is het hier op Tweakers natuurlijk wel bekend hoe de partijen staan qua digitale vrijheden).
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
aan de andere kant, is het omdat ze tegen zijn, of omdat ze niets erover zeggen?
laat ik 't zo zeggen, rood lijkt slecht, maar ik zou graag een onderscheid zien in of het slecht is omdat ze slecht willen, of omdat het slecht is omdat ze er niets over zeggen
laat ik 't zo zeggen, rood lijkt slecht, maar ik zou graag een onderscheid zien in of het slecht is omdat ze slecht willen, of omdat het slecht is omdat ze er niets over zeggen
De Legenda is daar toch vrij duidelijk over? Of ligt dat aan mij:?rik86 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:23:
aan de andere kant, is het omdat ze tegen zijn, of omdat ze niets erover zeggen?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Beetje vreemd dat je bij alle drie de 'stemwijzers' op een compleet andere partij uitkomt (en de vragen en antwoorden vrijwel gelijk zijn), ik had het zelfs zo ver dat ik bij de ene site een partij in de top drie had en op de andere site was de partij bij de laatste drie
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
1: GroenLinks
2: PvdA
3: 50Plus
Bij deze gaf ik dus aan dat alles belangrijk was en toen kwam ik exact binnen GroenLinks uit. Toen ik aangaf dat Europa, Wereld en Immigratie en Integratie minder belangrijk waren, kwam ik 50-50 uit tussen GroenLinks en PvdA.
2: PvdD
3: PvdA
1: PvdD
2: GroenLinks
3: SP
Als ik bij sommige stemwijzers ervoor kies om de kleine partijen ook mee te laten doen, komt er vaak ook Partij v/d toekomst uit op nummer 3.
Ik heb, zoals eerder gezegd, niet echt een idee waar ik nu op moet stemmen. Ik ben overigens altijd GroenLinks stemmer geweest, en deze komt toch altijd op nummer 1 en 2 terecht. Ik twijfelde eerst nog of ik op de SP moet stemmen, maar ik gok erop dat zij sowieso een grote partij worden en nu, na de 3e keer eens WEL in het kabinet komen. Dus ik denk toch dat ik weer voor GroenLinks ga, ondanks ik niet blij ben met Jolande Sap. Maar goed, ik kies uiteindelijk op een partij waarvan ik vind dat het programma het meeste aansluit bij mijn ideeen, en niet maar één persoon.
3: 50Plus
Bij deze gaf ik dus aan dat alles belangrijk was en toen kwam ik exact binnen GroenLinks uit. Toen ik aangaf dat Europa, Wereld en Immigratie en Integratie minder belangrijk waren, kwam ik 50-50 uit tussen GroenLinks en PvdA.
2: PvdD
3: PvdA
1: PvdD
2: GroenLinks
3: SP
Als ik bij sommige stemwijzers ervoor kies om de kleine partijen ook mee te laten doen, komt er vaak ook Partij v/d toekomst uit op nummer 3.
Ik heb, zoals eerder gezegd, niet echt een idee waar ik nu op moet stemmen. Ik ben overigens altijd GroenLinks stemmer geweest, en deze komt toch altijd op nummer 1 en 2 terecht. Ik twijfelde eerst nog of ik op de SP moet stemmen, maar ik gok erop dat zij sowieso een grote partij worden en nu, na de 3e keer eens WEL in het kabinet komen. Dus ik denk toch dat ik weer voor GroenLinks ga, ondanks ik niet blij ben met Jolande Sap. Maar goed, ik kies uiteindelijk op een partij waarvan ik vind dat het programma het meeste aansluit bij mijn ideeen, en niet maar één persoon.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
De berichten over "De baas van Nederland" zijn afgesplitst naar een apart topic: De Baas van Nederland
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het initiatief Stembreker van de G500 heeft ook een stemwijzer (ziet er op het eerste gezicht nog best okee uit, geeft naast een partij-advies ook een coalitie-advies).
[ Voor 28% gewijzigd door anandus op 18-08-2012 10:42 ]
Bij de verschillende wijzers ook weinig verrassingen hier: vooral GL, PvdA en D66, heb ook op alle drie wel eens gestemd.
Zit er aan te denken om strategisch te gaan stemmen op SP, als die de grootste worden is de kans op een kabinet die mij bevalt veel meer dan wanneer VVD dat wordt. Net als in 2010, als toen de PvdA een zetel meer had gehad, dan was het misschien heel anders verlopen.
Maar het is een lastig dilemma, bij een aantal belangrijke punten sta ik lijnrecht tegenover de SP, vooral omtrent de AOW-leeftijd.
Zit er aan te denken om strategisch te gaan stemmen op SP, als die de grootste worden is de kans op een kabinet die mij bevalt veel meer dan wanneer VVD dat wordt. Net als in 2010, als toen de PvdA een zetel meer had gehad, dan was het misschien heel anders verlopen.
Maar het is een lastig dilemma, bij een aantal belangrijke punten sta ik lijnrecht tegenover de SP, vooral omtrent de AOW-leeftijd.
[ Voor 4% gewijzigd door sewer op 18-08-2012 15:39 ]
Ik vind dat "strategisch" stemmen echt zulke grote onzin. Als iedereen zo zou denken, dan blijven we met z'n allen toch hartstikke ontevreden over de Nederlandse politiek. Stem toch op de partij die jouw mening, standpunten en visie het best vertegenwoordigd. Dan krijgen we misschien een kabinet dat het wel eens een keer langer uithoudt dan 2 jaar.sewer schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:37:
Zit er aan te denken om strategisch te gaan stemmen op SP.
Wat dat betreft zouden ze gewoon de polls moeten afschaffen, dat is gewoon beïnvloeding van de kiezer.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Zo'n strategische stem lijkt te impliceren (maar misschien zie ik het verkeerd) dat mensen denken dat alleen de grootste partij wordt gehoord. Ook kleinere partijen hebben invloed. Zo heeft een partij als de SP in het verleden nog her en der wat aanpassingen in de zorg voor elkaar gekregen, zelfs zonder in een coalitie te zitten. CU, PvdD, GL en SGP boeken ook wel regelmatig kleine en minder kleine successen.
Wat heb je liever een mening die niet de jouwe is die het best wordt gehoord of een mening die veel dichter bij je eigen standpunten staat die ook wel wordt gehoord?
Wat heb je liever een mening die niet de jouwe is die het best wordt gehoord of een mening die veel dichter bij je eigen standpunten staat die ook wel wordt gehoord?
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
ook ik ben het eens dat het eigenlijk niet echt een "juiste" stem is als je strategisch stemt.
Wanneer iedereen echt zou stemmen op de partij waarvan hij/zij vindt dat ze het beste aansluiten bij zijn/haar mening, dan krijg je veel meer een eerlijk idee van wat mensen verwachten van Nederland.
Wat je nu krijgt is dat mensen die tussen links en rechts in zitten, gewoon op één van de uitersten kiezen om de andere uiterste niet te laten "winnen".
De SP, tot 2x de grootste partij geworden. De eerste keer niet in het kabinet, vanwege de strikte Marijnissen die wel bleef staan waar de partij voor staat, maar te radicaal hierin was om water bij de wijn te doen.
De 2e keer niet, omdat de VVD ze niet eens benaderd heeft om te praten, terwijl Roemer WEL open staat om water bij de wijn te doen.
Dus tja, we weten nooit onder welke noemer ze weer iets gaan gooien om onder samenwerking uit te komen, dus je weet nooit welke coalitie we uiteindelijk krijgt. Dus eigenlijk moet de VVD niet te groot worden om een grotere spreiding van samenwerking mogelijk te maken. Dus waarom strategisch stemmen?
En daarbij vind ik dat mensen niet genoeg nadenken bij uitspraken als: "bij een crisis moet je links niet laten regeren".....of "als je wilt dat de economie goed gaat, stem dan VVD"....
Wat een onzin. Alsof links alleen maar geld verknoeit aan sociale dingen en dat we dan daardoor later in de shit komen. En alsof rechts ervoor zorgt dat we op politiek niveau de islam gaan haten en dat ook uiten....
We zitten veel te veel in uitersten/extremen te denken, maar bedenk ook goed dat een partij in het kabinet altijd gematigd zal worden in het uitvoeren van hun programma door de rest en zoals Kenneth ook al zegt: kleinere partijen/partijen niet in de coalitie hebben ook wel wat successen.
Dus idd, stem op wie jij vindt dat het beste aansluit bij je ideeen en stem niet strategisch/populistisch
Wanneer iedereen echt zou stemmen op de partij waarvan hij/zij vindt dat ze het beste aansluiten bij zijn/haar mening, dan krijg je veel meer een eerlijk idee van wat mensen verwachten van Nederland.
Wat je nu krijgt is dat mensen die tussen links en rechts in zitten, gewoon op één van de uitersten kiezen om de andere uiterste niet te laten "winnen".
De SP, tot 2x de grootste partij geworden. De eerste keer niet in het kabinet, vanwege de strikte Marijnissen die wel bleef staan waar de partij voor staat, maar te radicaal hierin was om water bij de wijn te doen.
De 2e keer niet, omdat de VVD ze niet eens benaderd heeft om te praten, terwijl Roemer WEL open staat om water bij de wijn te doen.
Dus tja, we weten nooit onder welke noemer ze weer iets gaan gooien om onder samenwerking uit te komen, dus je weet nooit welke coalitie we uiteindelijk krijgt. Dus eigenlijk moet de VVD niet te groot worden om een grotere spreiding van samenwerking mogelijk te maken. Dus waarom strategisch stemmen?
En daarbij vind ik dat mensen niet genoeg nadenken bij uitspraken als: "bij een crisis moet je links niet laten regeren".....of "als je wilt dat de economie goed gaat, stem dan VVD"....
Wat een onzin. Alsof links alleen maar geld verknoeit aan sociale dingen en dat we dan daardoor later in de shit komen. En alsof rechts ervoor zorgt dat we op politiek niveau de islam gaan haten en dat ook uiten....
We zitten veel te veel in uitersten/extremen te denken, maar bedenk ook goed dat een partij in het kabinet altijd gematigd zal worden in het uitvoeren van hun programma door de rest en zoals Kenneth ook al zegt: kleinere partijen/partijen niet in de coalitie hebben ook wel wat successen.
Dus idd, stem op wie jij vindt dat het beste aansluit bij je ideeen en stem niet strategisch/populistisch
[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 21-08-2012 10:09 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Wat dat betreft is het ook erg interessant om eens de partijenwijzer te doen: die kijkt naar de ideologie van een partij in plaats van puur naar concrete standpunten. Dat het nu eigenlijk alleen maar gaat over Europa, 3% en de zorg is leuk, maar de kans is groot dat er binnen 4 jaar weer hele andere zaken belangrijk zijn. En dan is het fijn als je op een partij hebt gestemd waarbij je ideologie een beetje overeenkomt in plaats van dat ze alleen even boe & kut hebben geroepen over de paar onderwerpen die nu hip zijnDeathchant schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:02:
Joepie, de SpeldWijzer is er. Ik moet uitkijken voor lijsttrekkers met dubbele achternamen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
En toch overweeg ik het. Qua totaalplaatje pas ik waarschijnlijk het beste bij de PvdA op dit moment. En toch stem ik misschien wel SP.Zewatanejo schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 23:27:
[...]
Ik vind dat "strategisch" stemmen echt zulke grote onzin.
Want uiteindelijk gaat het namelijk om wat voor kabinet er komt en wie de leiding mag nemen daarin. En dan kan ik wel braaf PvdA stemmen maar als de VVD de grootste wordt heb ik daar niks aan. Dan mag de PvdA aansluiten in een kabinet met D66 en VVD en dan komt er van aanpakken van banken, bonussen en marktwerking in de zorg weer niks terecht. Dan gaan we gewoon weer op de liberale voet verder.
Zo gaat het al jaren overigens. Linkse partijen worden al jaren gepiepeld.
gambieter schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:48:
Joepie, de SpeldWijzer is er. Ik moet uitkijken voor lijsttrekkers met dubbele achternamen
Hoe weten ze dat nou weer...?5) U bent een Steenbok...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Waarom zou de pvda zomaar aansluiten in een rechts kabinet? Waarom zou de pvda in een links kabinet meer kunnen bereiken als in een rechts kabinet? Volgens mij is de pvda daar toch zelf bij. Al moet ik zeggen dat de pvda (en cda) nu niet echt een mooi trackrecord hebben bij het vasthouden aan de eigen lijn.D-e-n schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:55:
[...]
En toch overweeg ik het. Qua totaalplaatje pas ik waarschijnlijk het beste bij de PvdA op dit moment. En toch stem ik misschien wel SP.
Want uiteindelijk gaat het namelijk om wat voor kabinet er komt en wie de leiding mag nemen daarin. En dan kan ik wel braaf PvdA stemmen maar als de VVD de grootste wordt heb ik daar niks aan. Dan mag de PvdA aansluiten in een kabinet met D66 en VVD en dan komt er van aanpakken van banken, bonussen en marktwerking in de zorg weer niks terecht. Dan gaan we gewoon weer op de liberale voet verder.
Met wie moet de SP samenwerken, als de pvda erg klein in en fors verlies maakt? Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat er voor een bijzonder kabinet wordt gekozen, waardoor er juist geen links beleid mogelijk wordt. Het is net zo'n grote gok, als een stem op de pvda.
In Nederland is het lastig om te voorspellen welk kabinet er komt. Pvda-cda-cu had ook niemand voorspelt. Paars I had ook niemand voorspelt. vvd-cda-pvv was ook niet de eerst genoemde optie.
Heb je eraan gedacht dat de SP ook uitgesloten kan worden van deelname, juist omdat de andere linkse partijen te klein worden om een vuist te maken? Stel dat de VVD-D66-GL de steun van of de pvda, of het cda nodig hebben. De PVDA kan er dan voor zorgen dat er net een wat socialer beleid komt, dan bij een kabinet VVD-D66-GL-CDA. Dat is wat een keuze voor de pvda ook kan opleveren
Uitiendelijk moet je zorgen dat de partij, waarvan jij denkt dat die jouw standpunten het minst slecht gaat verdedigen, het grootst wordt. Het minst slecht inderdaad, want door alle coalities zal je nooit heel erg blij worden van het beleid. En dan kan de conclusie zijn dat je toch SP stemt, omdat je weet dat de kans klein is dat de sp met de vvd gaat samenwerken. Zekerheid heb je echt niet.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Van beide opties word ik niet vrolijk. Van beide opties verwacht ik geen maatregelen waar ik op zit te wachten. Ik denk dat de linkse kiezer wat dat betreft al jaren in een spagaat zit waar hij/zij niet uitkomt en waarbij het uiteindelijk weinig uitmaakt wat er gestemd wordt. Er zijn gewoon teveel linkse partijen waardoor er geen eentje is die echt een vuist kan maken.Quacka schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
De PVDA kan er dan voor zorgen dat er net een wat socialer beleid komt, dan bij een kabinet VVD-D66-GL-CDA. Dat is wat een keuze voor de pvda ook kan opleveren
Maar als je denkt dat dat er niet in zit kun je wellicht beter voor je nummer twee optie kiezen, als die betere kansen heeft.Quacka schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
Uiteindelijk moet je zorgen dat de partij, waarvan jij denkt dat die jouw standpunten het minst slecht gaat verdedigen, het grootst wordt...
Volgens mij is het eigenlijk heel simpel deze keer. Wordt het Rutte II of Roemer I...? Meer serieuze opties zijn er eigenlijk niet. Waarbij niet gezegd is dat de grootste van die twee ook de formatie gaat winnen, maar die mag wel de eerste poging(en) doen. Twee jaar geleden scheelde het maar één zetel of we hadden zeer waarschijnlijk Cohen I gehad...
Ik vind het eigenlijk maar een vreemde gedachte dat "strategisch stemmen" per se zou betekenen dat je óf SP óf VVD stemt. Aangezien SP noch VVD in hun eentje een meerderheid van > 75 zetels zal halen gaat het niet alleen om de grootte van de partij zelf, maar ook om de verhoudingen met de andere partijen.D-e-n schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:55:
[...]
En toch overweeg ik het. Qua totaalplaatje pas ik waarschijnlijk het beste bij de PvdA op dit moment. En toch stem ik misschien wel SP.
De Hond had laatst berekend wat er zou gebeuren als iedereen die overweegt 'strategisch' VVD/SP te gaan stemmen dit ook zou doen: (bron)
VVD: 31 > 41
PvdA: 17 > 14
PVV: 19 > 15
CDA: 14 > 11
SP: 34 > 42
D66: 15 > 13
GL: 5 > 4
CU: 7 > 6
Laten we kijken naar jouw insteek: graag een links kabinet. Een van de meest plausibele overwegend linkse coalities (aannemende dat SP+VVD samen onmogelijk is) is dan PVDA, SP, CDA en D66. In de 'normale peiling' halen die samen 17+34+14+15 = 80 zetels. En wat als iedereen strategisch zou gaan stemmen? 14+42+11+13 = 80 zetels! Door je 'strategische' stem is de SP een stuk groter geworden, maar de onderlinge verhoudingen en bijvoorbeeld dus de kans op een links kabinet is nagenoeg gelijk gebleven!
Het enige wat je vervolgens hebt bereikt is dat de partij van je keuze, PvdA, in plaats van 17 zetels nog maar 14 zetels in de coalitie heeft en dus invloed heeft verloren aan de SP. Lijkt me geen enorm aantrekkelijke deal
Het enige wat ik eigenlijk onder "strategisch stemmen" zou laten tellen is "niet stemmen op de PVV, ook al heb je met hun het meeste affiniteit": de PVV is namelijk door zoveel partijen uitgesloten dat je bij voorbaat al weet dat ze de komende kabinetsperiode niks kunnen bereiken.
Deze ontbreekt nog: http://speldwijzer.sysfix.eu/
-edit- oops
-edit- oops
[ Voor 15% gewijzigd door n0elite op 22-08-2012 03:33 ]
Oh? Je bent pas een halve dag te laat, zie gambieter in "StemWijzer, KiesAdvies, KiesKompas"n0elite schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 02:17:
Deze ontbreekt nog: http://speldwijzer.sysfix.eu/
Je vergeet het belangrijkste doel van strategisch stemmen: De grootste partij worden. De grootste partij heeft het initiatief bij het formeren en mag als eerste een paar pogingen doen om een kabinet te formeren. In 2010 haalde de VVD van Mark Rutte 31 zetels en de PvdA van Job Cohen 30 zetels. Als door strategisch stemmen deze uitslag andersom was geweest had Job Cohen het voortouw mogen nemen en was er wellicht een kabinet Cohen I uitgerold.
Naar mijn mening is dat effect enorm overrated. Wat heb je eraan als je als SP op 13 september wakker wordt als grootste partij maar vervolgens geen 76 zetels bij elkaar kan rapen aan partijen die met je samen willen werken?Fiber schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:37:
[...]
Je vergeet het belangrijkste doel van strategisch stemmen: De grootste partij worden. De grootste partij heeft het initiatief bij het formeren en mag als eerste een paar pogingen doen om een kabinet te formeren. In 2010 haalde de VVD van Mark Rutte 31 zetels en de PvdA van Job Cohen 30 zetels. Als door strategisch stemmen deze uitslag andersom was geweest had Job Cohen het voortouw mogen nemen en was er wellicht een kabinet Cohen I uitgerold.
Wat betreft de formatie in 2010: pas na de 7e formatieronde kon er een kabinet gevormd worden! Het is echt geen kwestie van first come, first serve: er is destijds geen PvdA kabinet gekomen omdat de andere partijen daar niks voor voelden, zeker niet omdat ze niet als als eerste het initiatief mochten nemen.
Daarnaast is er dit jaar een motie aangenomen die het initiatief voor de formatie bij de 2e kamer legt in plaats van bij de koningin. Dit zal het bovenstaande alleen nog maar versterken: als de SP de grootste partij wordt maar een kamermeerderheid graag eerst een coalitie zonder SP wil onderzoeken dan zal dat zo gebeuren.
Ben jij vergeten, dat na het mislukken van een vvd-cda-pvv kabinet de pvda de kans heeft gekregen om een kabinet te formeren? Dit was toen ook bijna gelukt.nuveo schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:48:
[...]
Naar mijn mening is dat effect enorm overrated. Wat heb je eraan als je als SP op 13 september wakker wordt als grootste partij maar vervolgens geen 76 zetels bij elkaar kan rapen aan partijen die met je samen willen werken?
Wat betreft de formatie in 2010: pas na de 7e formatieronde kon er een kabinet gevormd worden! Het is echt geen kwestie van first come, first serve: er is destijds geen PvdA kabinet gekomen omdat de andere partijen daar niks voor voelden, zeker niet omdat ze niet als als eerste het initiatief mochten nemen.
De laatste 20 jaar is het maar zelden voorgekomen dat de eerste coalitieoptie meteen een succes was:
Kok I (Paars I) Wim Kok (PvdA) PvdA, VVD, D66 1994
Paars I was pas na tig pogingen een optie. Volgens mij was het CDA de grootste partij geworden.
Kok II (Paars II) Wim Kok (PvdA) PvdA, VVD, D66 1998
Paars I was een succes geworden en de partijen wilden graag doorgaan. Bij die verkiezingen was het mogelijk geweest om met strategisch stemmen de coalitie te veranderen. Bijna iedereen was tevreden, dus er gebeurde niets.
Balkenende I Jan Peter Balkenende (CDA) CDA, LPF, VVD
Het was wel de meest logische oplossing. Invloed tactisch stemmen was volgens mij niet zo groot.
Balkenende II Jan Peter Balkenende (CDA) CDA, VVD, D66 2003
CDA en VVD wilden graag samen verder. De aansluiting van D66 was minder logisch. Tactisch stemmen op het CDA en VVD maakte de coalitie mogelijk.
Balkenende IV Jan Peter Balkenende (CDA) CDA, PvdA, ChristenUnie 2006
het CDA en PvdA hadden een grote strijd gemaakt, ze waren fel tegen elkaar bezig. Er was net zo'n tweestrijd, als dat nu op gang lijkt te komen tussen de SP en de VVD.
Uiteindelijk hebben ze toch een kabinet gevormd. Veel strategische stemmers voelden zich bedrogen en terecht.
Bij de huidige verkiezingen hebben D66, GL en VVD min of meer aangegeven dat ze graag met z'n allen verder willen. Tja, een keuze voor een van de partijen is dus een steun voor deze coalitie.
Voor het overige is net zo'n gok als altijd. Als de kunduz-coalitie een meerderheid haalt, dan zal het als eerste geprobeerd worden, zelfs al wint de SP de verkiezingen.
Immers als de kamer zelf gaat beslissen, dan zullen de kunduz-partijen niet naar de SP gaan wijzen. Die kunnen met 30-40 zetels niets afdwingen.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Wat mijn opmerking betreft over 'strategisch SP stemmen', weet nog zeker niet of ik het ga doen, maar zou heel graag een coalitie willen zonder VVD. Als die nog een keer gaan regeren, dan wordt dit land mijns inziens helemaal FUBAR (nou ja, beetje gechargeerd
)
Het klopt inderdaad dat niet altijd de eerste coalitieonderhandelingen lukt, toch heb ik nog steeds het idee dat de onderhandelingen van PvdA in 2010 serieuzer werden genomen als zij de grootste waren geweest. Ik zal vanavond eens uitzoeken hoe vaak de winnaar bij de verkiezingen uiteindelijk ook in de coalitie komt.
Het klopt inderdaad dat niet altijd de eerste coalitieonderhandelingen lukt, toch heb ik nog steeds het idee dat de onderhandelingen van PvdA in 2010 serieuzer werden genomen als zij de grootste waren geweest. Ik zal vanavond eens uitzoeken hoe vaak de winnaar bij de verkiezingen uiteindelijk ook in de coalitie komt.
[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 22-08-2012 14:45 ]
Nou, kep em even gedaannuveo schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:20:
[...]
Wat dat betreft is het ook erg interessant om eens de partijenwijzer te doen: die kijkt naar de ideologie van een partij in plaats van puur naar concrete standpunten. Dat het nu eigenlijk alleen maar gaat over Europa, 3% en de zorg is leuk, maar de kans is groot dat er binnen 4 jaar weer hele andere zaken belangrijk zijn. En dan is het fijn als je op een partij hebt gestemd waarbij je ideologie een beetje overeenkomt in plaats van dat ze alleen even boe & kut hebben geroepen over de paar onderwerpen die nu hip zijn
Stellingen als: "van hard werken is nog niemand gestorven" en "de bijbel is een goeie inspiratiebron voor de politiek" moest ik toch ook wel even nadenken of deze stemwijzer wel serieus genomen moet worden.
Maar goed, het resultaat:
1: GroenLinksJe wilt dat de overheid iets te zeggen heeft over de economie, maar dat moet niet te ver gaan. Mensen hebben wat dat betreft ook een eigen verantwoordelijkheid. Waarschijnlijk ben je niet ontevreden over de Nederlandse situatie, maar vind je dat de marktwerking hier en daar is doorgeschoten. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Materiële welvaart houdt je verder niet zo bezig. Je hebt er geen problemen mee, een groot deel van je inkomsten op te geven voor immateriële zaken als een beter milieu en/of kunst. Je investeert graag tijd in mensen. Tot slot ben je in principe tegen invloed van religie op de politiek, maar waarschijnlijk stoor je je wel eens aan de felheid waarmee sommigen zich tegen religieuze invloed uitspreken. Uit religie komen immers wel belangrijke normen en waarden voort.
3: PvdD
Toch alweer groenlinks bovenaan. Volgens mij moet ik maar GroenLinks gaan stemmen
Die kunnen je stem ook hard gebruiken denk ik... Ik heb ze zelf ook nog steeds als optie, maar ik hoop wel dat ze nog wat stijgen in de peilingen, want ik ben bang dat ze vrijwel weggevaagd gaan worden. Linkse kiezers pikken die Kunduz kongsi met de VVD, de Christen Unie, het CDA en D66 volgens mij gewoon niet, en dat snap ik best.Deathchant schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:14:
[...]
Toch alweer groenlinks bovenaan. Volgens mij moet ik maar GroenLinks gaan stemmen
Als je Groen wil stemmen is de Partij voor de Dieren momenteel een betere optie, en als je Links wil stemmen de SP...
@fiber: Ik geef toe dat ik geen fan ben van Sap. Wat dat betreft vond ik Halsema een stuk beter. Het is toch niet zo dat een lijsttrekker zijn eigen wil kan doorzetten zonder steun van de rest van de partij, en dat Kunduz-akkoord....tja, noem het een "plotselijke omslag" van GroenLinks, maar ik zie ook liever de boel gefixed, dan dat we straks een 1,3 miljard boete gaan krijgen wat sowieso weggegooid geld is. Dus ik vind het wat dat betreft niet zo heel erg.
Alsof GroenLinks de enige partij is die zo'n omslag doet....Iedereen waait zijn eigen breekpunten om, maar ik vind het ook niet altijd erg, aangezien samenwerking naar mijn idee soms belangrijker is dan vast blijven houden aan specifieke dingen. Het ligt er dan natuurlijk aan WAT dat breekpunt is...
En onrust...tja dat is in elke partij. Van elke partij stappen er leden op of zijn er verhalen over te vertellen o.i.d.
Dus om nu GroenLinks als volledig onbetrouwbaar te zien vind ik dan een beetje uit perspectief gedacht.
Net zoals veel mensen van vroeger nu nog steeds CDA stemmen vanwege het vertrouwen/hoop, heb ik wel de hoop dat GroenLinks vasthoudt aan zijn programma. Want hun programma ben ik het wel echt op veel punten mee eens, en ik zie er ook de praktijk van in.
En ik zeg dit niet nu alleen maar om alle nadelen goed te praten omdat ik altijd op GroenLinks gestemd heb, maar bij gebrek aan een programma dat nog beter bij mijn ideeen aansluit.
Als ik zou stemmen met de info dat ze misschien weggevaagd zouden kunnen worden, dan zou ik strategisch moeten gaan stemmen. En daar ben ik principieel op tegen, tenzij het dusdanig de spuigaten uitloopt dat er een haatzaaiende partij in het kabinet dreigt te komen o.i.d., zoals de PVV. Dan wil ik mijn principe wel overboord gooien
Het strategisch stemmen zorgt naar mijn idee alleen maar voor "onechte" stemmen, en daardoor dus een tweedeling. "Echte stemmen" zorgen er naar mijn idee idd wel voor dat de huidige grote partijen niet meer zo groot worden, waardoor coalitievorming van grote partijen een stuk lastiger wordt. Maar ik denk wel dat het partijen iets meer dwingt om samen te werken, omdat zo IEDEREEN water bij de wijn moet doen, net niet maar 1 of 2 partijen.
Alsof GroenLinks de enige partij is die zo'n omslag doet....Iedereen waait zijn eigen breekpunten om, maar ik vind het ook niet altijd erg, aangezien samenwerking naar mijn idee soms belangrijker is dan vast blijven houden aan specifieke dingen. Het ligt er dan natuurlijk aan WAT dat breekpunt is...
En onrust...tja dat is in elke partij. Van elke partij stappen er leden op of zijn er verhalen over te vertellen o.i.d.
Dus om nu GroenLinks als volledig onbetrouwbaar te zien vind ik dan een beetje uit perspectief gedacht.
Net zoals veel mensen van vroeger nu nog steeds CDA stemmen vanwege het vertrouwen/hoop, heb ik wel de hoop dat GroenLinks vasthoudt aan zijn programma. Want hun programma ben ik het wel echt op veel punten mee eens, en ik zie er ook de praktijk van in.
En ik zeg dit niet nu alleen maar om alle nadelen goed te praten omdat ik altijd op GroenLinks gestemd heb, maar bij gebrek aan een programma dat nog beter bij mijn ideeen aansluit.
Als ik zou stemmen met de info dat ze misschien weggevaagd zouden kunnen worden, dan zou ik strategisch moeten gaan stemmen. En daar ben ik principieel op tegen, tenzij het dusdanig de spuigaten uitloopt dat er een haatzaaiende partij in het kabinet dreigt te komen o.i.d., zoals de PVV. Dan wil ik mijn principe wel overboord gooien
Het strategisch stemmen zorgt naar mijn idee alleen maar voor "onechte" stemmen, en daardoor dus een tweedeling. "Echte stemmen" zorgen er naar mijn idee idd wel voor dat de huidige grote partijen niet meer zo groot worden, waardoor coalitievorming van grote partijen een stuk lastiger wordt. Maar ik denk wel dat het partijen iets meer dwingt om samen te werken, omdat zo IEDEREEN water bij de wijn moet doen, net niet maar 1 of 2 partijen.
[ Voor 31% gewijzigd door Deathchant op 23-08-2012 11:13 ]
Leuk om te zien wat er uit komt bij die partijen-wijzer:
Pvda/D66/PvdD
Als je dan de PvdA doorstreept en SP er voor terug zet heb je precies het drietal waar ik mijn stem over zou verdelen als dat kon. Maarja.. je hebt er maar een. SP/D66 zitten ver uit elkaar en PvdD is dan de gulden middenweg qua standpunten. Juist omdat ik voorheen GL stemde maar daar nu niet meer aan wil gaan staan, is de PvdD een logisch vervolg. Toch val ik ook voor het strategisch stemmen.. heb weinig zin in een tweede maal VVD/CDA, wordt tijd dat CDA in de oppositie terecht komt en de VVD de tweede viool zal spelen. Dat eerste zal nog wel gaan gebeuren, maar over dat tweede heb ik er een hard hoofd over in. Juist daarom overweeg ik dus SP te stemmen om tegengas te geven al heb ik meer op met de ideeën van PvdD. Lastig.. ach ik heb nog twintig dagen om mijn keuze echt te overdenken
Daar rolt de volgende top 3 uit:Je wilt dat de overheid iets te zeggen heeft over de economie, maar dat moet niet te ver gaan. Mensen hebben wat dat betreft ook een eigen verantwoordelijkheid. Waarschijnlijk ben je niet ontevreden over de Nederlandse situatie, maar vind je dat de marktwerking hier en daar is doorgeschoten. Je staat daarnaast ambivalent tegenover maatschappelijke veranderingen. Waarschijnlijk vind je wel dat we er in Nederland de laatste decennia op vooruit zijn gegaan, maar aan de andere kant zie je ook dingen die je absoluut niet bevallen, zoals misschien de seksualisering van de maatschappij. Je maakt je wat dat betreft een beetje zorgen over de toekomst. Waarschijnlijk maak je je verder zorgen over het klimaat, en vind je dat mensen ook wat meer aandacht voor elkaar en voor immateriële zaken moeten hebben. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.
Pvda/D66/PvdD
Als je dan de PvdA doorstreept en SP er voor terug zet heb je precies het drietal waar ik mijn stem over zou verdelen als dat kon. Maarja.. je hebt er maar een. SP/D66 zitten ver uit elkaar en PvdD is dan de gulden middenweg qua standpunten. Juist omdat ik voorheen GL stemde maar daar nu niet meer aan wil gaan staan, is de PvdD een logisch vervolg. Toch val ik ook voor het strategisch stemmen.. heb weinig zin in een tweede maal VVD/CDA, wordt tijd dat CDA in de oppositie terecht komt en de VVD de tweede viool zal spelen. Dat eerste zal nog wel gaan gebeuren, maar over dat tweede heb ik er een hard hoofd over in. Juist daarom overweeg ik dus SP te stemmen om tegengas te geven al heb ik meer op met de ideeën van PvdD. Lastig.. ach ik heb nog twintig dagen om mijn keuze echt te overdenken
Inmiddels is de stomwijzer weer bijgewerkt voor de komende verkiezingen. Als vanouds weer dikke funpedorus schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:25:
Het mooie van al die stemwijzers is trouwens ook dat hoe meer kieswijzers ik invul, hoe meer partijen er uit komen. En jammer dat kieskompas de piratenpartij (nog) niet heeft meegenomen, ben wel benieuwd waar die staan in het landschap. Nu maar wachten op de stomwijzer..
Meh!Grappig. Op basis van je antwoorden kunnen we helaas niets anders adviseren dan: Democraten 66 (D66)! Wat krijg ik dan? Lekker gemiddeld. Lekker veilig. En daardoor meestal in de oppositie.
Heb die 2 keer ingevuld. De eerste keer kreeg ik een of ander onbekend figuur. Daarna heb ik het geheel eens ingevuld alsof ik het IQ van een dooie stoeptegel heb en wat kwam eruit: het CDA
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Resultaat partijenwijzer:
Veel stellingen kwamen nogal onzinnig over, maar ik moet zeggen dat dit toch een spot on beschrijving is van hoe ik denk. Partijen die hier het beste bij passen zijn Pvda en D66.
Toch maar Pvda stemmen dan?
Dit ben ik ten voeten uitJe wilt dat de overheid iets te zeggen heeft over de economie, maar dat moet niet te ver gaan. Mensen hebben wat dat betreft ook een eigen verantwoordelijkheid. Waarschijnlijk ben je niet ontevreden over de Nederlandse situatie, maar vind je dat de marktwerking hier en daar is doorgeschoten. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Je bent verder op zoek naar een tussenweg in het moderne leven, tussen geld kunnen verdienen aan de ene kant, en aandacht voor milieu, kunst, en andere mensen aan de andere kant. Misschien ben je blij dat je op zondag nog even snel een boodschap kan doen, maar een totale 24-uurs-economie hoeft voor jou niet. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.
Veel stellingen kwamen nogal onzinnig over, maar ik moet zeggen dat dit toch een spot on beschrijving is van hoe ik denk. Partijen die hier het beste bij passen zijn Pvda en D66.
[ Voor 10% gewijzigd door Mr_Size op 23-08-2012 16:34 ]
Dan doe ik met je mee...Mr_Size schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:32:
Resultaat partijenwijzer:
[...]
Dit ben ik ten voeten uit
Als ik al ga stemmen, dan stem ik voor SOPN. Geen kieswijzer nodig. Kieswijzers zijn voor luie mensen die geen moeite doen om te onderzoeken waar ze daadwerkelijk op stemmen.
[ Voor 59% gewijzigd door BlackWolf666 op 23-08-2012 16:42 ]
Waarom zou je die bevestiging nodig hebben als je goed genoeg onderzoek hebt gedaan naar wat de standpunten zijn?
Van alle partijen op elk punt? Betekend dat je elk program hebt doorgelezen en precies weet wat er instaat en wat de gevolgen ervan zijn voor Nederland? Dat is waar het op neer zou komen.BlackWolf666 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:45:
Waarom zou je die bevestiging nodig hebben als je goed genoeg onderzoek hebt gedaan naar wat de standpunten zijn?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Dat is niet waar het op neer zou komen. Hoeveel standpunten heeft zo'n kieswijzer nou, en hoeveel van die standpunten zijn nou echt relevant? 9 van de 10 boeit mij helemaal niks, en dat zou moeten bepalen waar ik op zou moeten stemmen..? Als je zelf globaal het programma doorleest van waar elke partij voor staat weet je al meer dan die kieswijzers.
Maar ja, het is makkelijk om verzeild te raken in politieke spelletjes. Uiteindelijk is je stem maar een illusie. Onze wetten worden bepaald door Brussel, en voor de wetten die niet zo zijn, die worden bepaald door geldspelletjes, en niet door wat het volk wil.
Maar ja, het is makkelijk om verzeild te raken in politieke spelletjes. Uiteindelijk is je stem maar een illusie. Onze wetten worden bepaald door Brussel, en voor de wetten die niet zo zijn, die worden bepaald door geldspelletjes, en niet door wat het volk wil.
[ Voor 10% gewijzigd door BlackWolf666 op 26-08-2012 00:50 ]
Wie is het volk? Heeft het volk één wil? Welke geldspelletjes?
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Stemwijzer: Bij mijn zijn ongeveer alle balkjes even lang, bevestigt mijn vermoeden dat het niet zo goed gaat met mijn politieke bewustzijn. De SP wint net, vind ik een kutpartij.
Je bent voor een grote invloed van de overheid op de economie. Anders worden de rijken rijker en de armen armer. Met graaiers aan de top en armoede bij de werknemers. Je vindt dat sommige (groepen) mensen steun van de overheid nodig hebben om iets van hun leven te kunnen maken, én dat de overheid gelijke kansen voor iedereen moet garanderen. Je staat daarnaast ambivalent tegenover maatschappelijke veranderingen. Waarschijnlijk vind je wel dat we er in Nederland de laatste decennia op vooruit zijn gegaan, maar aan de andere kant zie je ook dingen die je absoluut niet bevallen, zoals misschien de seksualisering van de maatschappij. Je maakt je wat dat betreft een beetje zorgen over de toekomst. Waarschijnlijk maak je je verder zorgen over het klimaat, en vind je dat mensen ook wat meer aandacht voor elkaar en voor immateriële zaken moeten hebben. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
De nieuwe tools van vandaag: 
http://www.nupubliek.nl/stemtool/ (technisch het mooist op kieskompas na?)
http://www.ondernemersstem.nl/
http://www.nupubliek.nl/stemtool/ (technisch het mooist op kieskompas na?)
http://www.ondernemersstem.nl/
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Dat wordt PVV of SPBlackWolf666 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 00:49:
Net de partijenwijzer gedaan:
Bij andere stemwijzers komt ook steevast D66 of Groenlinks als resultaat naar voren.Je bent voorstander van weinig overheidsingrijpen in de economie. In het algemeen zullen mensen hun verantwoordelijkheid wel nemen, als ze genoeg prikkels krijgen. Waarschijnlijk vind je dat de Nederlandse welvaartsstaat te veel geld kost, en dat mensen vrij gemakkelijk aan een uitkering kunnen komen. De markteconomie is voor jou een uitstekend systeem om economische vooruitgang te bereiken. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Waarschijnlijk maak je je verder zorgen over het klimaat, en vind je dat mensen ook wat meer aandacht voor elkaar en voor immateriële zaken moeten hebben. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.
Op basis van deze overtuigingen is de kans groot dat je je thuis voelt bij één of meer van de volgende partijen:
VVD Lees het beginselprogramma van de VVD
D66 Lees het beginselprogramma van D66
PvdA Lees het beginselprogramma van de PvdA
" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"
Liep nog tegen een voorbeeldje aan dat ook deze logica niet altijd opgaat: DPK antwoordt bij "Gemeenten moeten zelf kunnen bepalen of de winkels op zondag open mogen zijn." oneens met als verklaring "Ondernemer moet zelf kunnen bepalen of winkels open kunnen op zondag.".nuveo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:51:
[...]
Klopt, je kan er in de meeste gevallen wel een passend standpunt bij deduceren, dat gaat dan een beetje zo: "momenteel beslist de overheid over de zondagsopeningen, ik vind dat de winkels er zelf over zouden mogen gaan, de stelling stelt voor om het te verplaatsen naar gemeentes, mijn mening is net als de stelling liberaler dan het huidige beleid, dus ben ik het meer eens met de stelling dan oneens".
De PVV daarentegen antwoordt eens, omdat... "Ondernemers dienen vrij te kunnen bepalen op welke dag zij open willen zijn."
Diep triest eigenlijk hoe makkelijk mensen worden misleid tenzij je per stelling alle standpunten gaat analyseren.
Erger ik mij ook aan. Hoe moeilijk is het om de vraag aan te passen naar:nuveo schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:46:
Diep triest eigenlijk hoe makkelijk mensen worden misleid tenzij je per stelling alle standpunten gaat analyseren.
Moeten winkels moeten op zondag open kunnen?
A. Dat moet landelijke bepaald worden.
B. Dat moet de gemeente bepalen.
C. Dat moet de winkelier zelf kunnen beslissen.
D. Zondag is de dag van God, zodoende dienen winkels dicht te zijn.
De toelichting zit dan al in de vraag waardoor een extra uitleg niet meer nodig is. Nu zijn er ook stellingen waarvan je kan denken 'nee', maar wanneer je de beredenering voor een 'ja' van een aantal partijen ziet dan denk je wellicht 'goh, zo had ik er nog niet over nagedacht', waardoor je toch voor 'ja' gaat. Of een stelling, zoals bovenstaand, waar het oneens of eens twee kanten kan hebben, het onverdoofd ritueel slachten. Dat het nu mag bij maar 40 seconden resterend leven kan je het mee oneens zijn omdat je geen limiet aan tijd wilt, of mee oneens zijn omdat je het helemaal niet wilt hebben.
Anyways, partijenwijzer vond ik wel een aardige, alleen het resultaat had ik niet verwacht:
1. GL, 2. SP, 3. PvdD
Stomwijzer: Nederland Lokaal
[ Voor 42% gewijzigd door Speedpete op 31-08-2012 18:26 ]
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Heh, ja, op zich interessant hoe zich dit ontwikkeld heeft sinds de eerste stemwijzer. Tegenwoordig wordt het steeds meer interessant om of stemwijzers te vergelijken of eens een onafhankelijk serieus onderzoek te doen wie welke stemwijzer in elkaar gestoken heeft met welk perspectief.
Inmiddels zijn stemwijzers eigenlijk weinig meer dan nieuwe propaganda en wervingsmiddelen.
Inmiddels zijn stemwijzers eigenlijk weinig meer dan nieuwe propaganda en wervingsmiddelen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Deze is ook mooi, komt bij mij redelijk nauwkeurig uit: De Miljardenjacht van RTL Nieuws:
http://www.rtl.nl/actueel...miljardenjacht/index.html
Mijn partij kwam op drie. Wederom een bevestiging dat ik het in grote lijnen eens ben met hun beleid. Andere stemwijzers wezen ook allen in dezelfde richting.Fiber schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:08:
Deze is ook mooi, komt bij mij redelijk nauwkeurig uit: De Miljardenjacht van RTL Nieuws:
Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT
Dit is niet perse relevant naar de stemwijzers toe, alhoewel het heel relevant is naar op wie je zou stemmen, en waarom. Verkooppraatjes zijn niet altijd waar:
'Wie is kampioen handophouder van Nederland?'
Van zulke artikelen moet je het hebben.
'Wie is kampioen handophouder van Nederland?'
Van zulke artikelen moet je het hebben.
Wat een hilarisch slecht artikel. Je betaalt 4000 euro aan belasting, mag daarvan 500 euro aftrekken, betaalt netto nog meer belasting dan Jan Modaal überhaupt verdient en je bent een handophouder?

Het zijn juist de lagere inkomens die profiteren van de HRA, de aftrek is gemiddeld een groter deel van hun inkomen dan bij de hogere inkomens.
Natuurlijk, de HRA is om verschillende redenen slecht en moet verdwijnen.
Natuurlijk, de verkiezingsslogans van de VVD zijn tenenkrommend triest.
Maar dit artikel?
Het zijn juist de lagere inkomens die profiteren van de HRA, de aftrek is gemiddeld een groter deel van hun inkomen dan bij de hogere inkomens.
Maar dit artikel?
Geen artikel, maar opiniestuk
. Maar inderdaad tendentieus en slecht onderbouwde opiniestuk als reactie op verkiezingsgewouwel
Uhm...kenneth schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:02:
Belastingvoordeel vooral naar hogere inkomens
Hoge inkomens hebben veel vaker een eigen woning dan lage inkomens. Van de huishoudens met de laagste inkomens had in 2011 nog geen 17 procent voordeel van de aftrek voor de eigen woning. Dit loopt op tot 92 procent van de hoogste inkomens.
Door het relatief grote aantal huishoudens met een eigen woning en het gemiddeld hoge bedrag aan heffingsvoordeel, kwam 30 procent van het totale voordeel van 14,3 miljard terecht bij de hoogste inkomensgroep. Bijna 19 procent ging naar de op een na hoogste inkomensgroep. Dat betekent dat bijna de helft van het belastingvoordeel naar huishoudens ging met een bruto-inkomen van 82,9 duizend euro of meer per jaar.
Bron
[ Voor 5% gewijzigd door BlackWolf666 op 03-09-2012 15:58 . Reden: Bron gefixt ]
Ja, en? Dat zegt toch niet hoe groot de aftrek ten opzichte van het inkomen is?

Bij de eerste drie groepen is het belastingvoordeel ruim of bijna 50% terwijl iedere groep hoger steeds een kleiner percentueel voordeel heeft van de aftrek. De grootste groep wordt in dat artikel opiniestuk
voor handophouder versleten om die 500 euro per maand terwijl de 3.500 euro belasting per maand (meer dan de achtste en negende groep samen) even wordt genegeerd.

Bij de eerste drie groepen is het belastingvoordeel ruim of bijna 50% terwijl iedere groep hoger steeds een kleiner percentueel voordeel heeft van de aftrek. De grootste groep wordt in dat artikel opiniestuk
Omg ik doe net de stemwijzer van de site: kiesadvies, serieus welke clown heeft deze vragen geformuleerd.
"Dieren mogen ritueel en onverdoofd worden geslacht, zolang ze niet langer dan 40 seconden na het toebrengen van de halssnede bij bewustzijn zijn. Dit is een goede ontwikkeling."
Wat is een goede ontwikkeling, dat ze onverdoofd worden geslacht of dat dit niet langer dan 40 seconden naar het toebrengen van de halssnede bij bewustzijn zijn?
En gaat het over ritueel slachten of over onverdoofd slachten?
Wat is nou een goede ontwikkeling?
Wat moet je hier nou op antwoorden als je geheel tegen ritueel slachten bent?
Nog zo 1.
"Alle drugs (zowel softdrugs als harddrugs) moeten worden verboden."
Harddrugs wel, softdrugs niet. Dus ja geen enkel antwoord is goed want als ik nee zeg, zeg ik met andere woorden dat harddrugs niet verboden moet worden...
Misschien moet diegene die de stellingen geschreven heeft eens een cursus schrijven voor beeldscherm volgen, De vorige stelling had ik ook al mijn twijfels over.
Ben wel serieus benieuwd wat hier uit komt
Kiescompas kwam 50+ uit
Stemwijzer kwam PVV uit 2e keer PVDA
KiesAdvies kwam dus SGP uit...
right... en nu weet ik nog niet waar ik op moet stemmen.
En ik ben 27
"Dieren mogen ritueel en onverdoofd worden geslacht, zolang ze niet langer dan 40 seconden na het toebrengen van de halssnede bij bewustzijn zijn. Dit is een goede ontwikkeling."
Wat is een goede ontwikkeling, dat ze onverdoofd worden geslacht of dat dit niet langer dan 40 seconden naar het toebrengen van de halssnede bij bewustzijn zijn?
En gaat het over ritueel slachten of over onverdoofd slachten?
Wat is nou een goede ontwikkeling?
Wat moet je hier nou op antwoorden als je geheel tegen ritueel slachten bent?
Nog zo 1.
"Alle drugs (zowel softdrugs als harddrugs) moeten worden verboden."
Harddrugs wel, softdrugs niet. Dus ja geen enkel antwoord is goed want als ik nee zeg, zeg ik met andere woorden dat harddrugs niet verboden moet worden...
Misschien moet diegene die de stellingen geschreven heeft eens een cursus schrijven voor beeldscherm volgen, De vorige stelling had ik ook al mijn twijfels over.
Ben wel serieus benieuwd wat hier uit komt
Kiescompas kwam 50+ uit
Stemwijzer kwam PVV uit 2e keer PVDA
KiesAdvies kwam dus SGP uit...
right... en nu weet ik nog niet waar ik op moet stemmen.
En ik ben 27
[ Voor 14% gewijzigd door kaasaanfiets op 05-09-2012 00:02 ]
Doe maar Partij voor de Dieren dan, altijd goed. Of als je een echte Tweakert bent, de Pirate Bay Partij...kaasaanfiets schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:54:
[...]
right... en nu weet ik nog niet waar ik op moet stemmen...
Ja zo kan ik het ook, ik ben christelijk dus dan kan ik net zo goed CU gaan stemmen.Fiber schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:07:
[...]
Doe maar Partij voor de Dieren dan, altijd goed. Of als je een echte Tweakert bent, de Pirate Bay Partij...
Verwijderd
Het kabinet heeft gewoon een paar ICT'ers nodig en de piratenpartij springt daar handig bij in.
Hoewel de stellingen vaak een beetje onlogisch of krom zijn/lijken zijn de stellingen niet bedoeld om te informeren wat jouw mening is maar in hoeverre je het eens bent met de meningen van verschillende partijen. Er is dus een partij die vindt dat alle drugs verboden moeten worden en KiesAdvies vraagt wat je ervan vindt. KiesAdvies is niet geinteresseerd in jouw mening over drugskaasaanfiets schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:54:
Omg ik doe net de stemwijzer van de site: kiesadvies, serieus welke clown heeft deze vragen geformuleerd.
[...]
Uhm ja dat willen ze wel, ze willen weten of ik voor of tegen hard en softdrug ben maar hier kan ik geen antwoord op geven.kenneth schreef op woensdag 05 september 2012 @ 08:07:
[...]
Hoewel de stellingen vaak een beetje onlogisch of krom zijn/lijken zijn de stellingen niet bedoeld om te informeren wat jouw mening is maar in hoeverre je het eens bent met de meningen van verschillende partijen. Er is dus een partij die vindt dat alle drugs verboden moeten worden en KiesAdvies vraagt wat je ervan vindt. KiesAdvies is niet geinteresseerd in jouw mening over drugs
Dan kan je net zo goed vragen, mogen er nieuwe kern en kolencentrales in Nederland worden gebouwd?
Als ik nou voor kern en tegen kolen ben dan maakt het niet uit wat ik in vul het is hoe dan ook een niet bevredigend antwoord.
ik snap wel dat de site wil weten wat mijn mening is ten opzichte van het drugsbeleid maar dan dan moet je wel de juiste vragen stellen.
Ergens weet ik bijna zeker dat de VVD ook tegen de HRA is, juist bij de VVD zou je die marktwerking en onzinnige subsidie bemoeienis niet bij een liberale partij verwachten. Hoewel Rutte het noemt dat 'bezit hebben gestimuleerd moet worden'kenneth schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:02:
Maar dit artikel?
Maar de VVD, die sowieso al vind dat de rijken procentueel teveel belasting betalen, weten dat ze deze relatief grote korting voor de rijken op geen enkele andere manier gecompenseerd krijgen, als die korting eraf gaat, met de huidige politieke verhoudingen. Dus voor het financiële belang van de eigen achterban moet hij blijven.
Soms begrijp ik dat ook weer wel. Als ik dat lees dat de PvdA en GL weer voorstander zijn dat de EU cultuur pot 1,9 miljard extra gespekt wordt (door alle lidstaten - maar wel anno 2012) begrijp ik wel dat de mensen die het geld verdienen in Nederland moe zijn van linkse zielen die het geld zo over de balk smijten. Nou ja, smeten ze het maar over de balk, erger nog: ze spekken hun eigen achterban met een vette verkapte bijstandsuitkeringen.
Toevallig weet altijd cultuur verrijkend en vooral hand ophoudend Nederland wat goed is voor alle Nederlanders, als erop gekort moet worden. Als ik dan zie hoeveel man er op komt dagen bij die protesten tegen kortingen op cultuur en kust weet ik pas echt zeker dat erop gekort kan worden. Er maken zich blijkbaar zo ontzettend veel mensen zich druk om kunst en cultuur dat deze sector zich uitstekend! zelf wat meer kan bedruipen. De werkelijkheid is natuurlijk dat die clubjes die elkaar elk jaar het geld uitdelen geheel van die subsidiekraan afhankelijk zijn, omdat ze prut maken.
Overigens vind ik eveneens dat vooral rechts evengoed op terreinen als defensie geld over de balk smijt.
De VVD zal niet aan de HRA raken, tenzij ze een manier vinden om een andere partij de handen vuil te laten maken. Maar ja, als economie van samenleving kunnen we het niet lang meer bekostigen. Oplossingen zoals ze nu op tafel liggen zijn echter geen oplossingen, slechts lapmiddelen binnen dezelfde systematiek.
Cultuur verrijkend Nederland is trouwens voor het grootste gedeelte een netwerk waarbinnen VVD leden zwaar vertegenwoordigd zijn, en in veel gebieden prominent of zelfs met overwicht vertegenwoordigd zijn. Maak niet de fout geen onderscheid te maken tussen perspectieven van verschillende partijen en de netwerken intern aan die segmenten van samenleving. Ja, dat is vaak desastreus voor Wilderiaanse logica à la "financiëel belang van leden leidt tot zoektocht naar tegenargument van geld over de balk smijten", maar ja dat is tegenwoordig onze politiek. En samenleving.
Cultuur verrijkend Nederland is trouwens voor het grootste gedeelte een netwerk waarbinnen VVD leden zwaar vertegenwoordigd zijn, en in veel gebieden prominent of zelfs met overwicht vertegenwoordigd zijn. Maak niet de fout geen onderscheid te maken tussen perspectieven van verschillende partijen en de netwerken intern aan die segmenten van samenleving. Ja, dat is vaak desastreus voor Wilderiaanse logica à la "financiëel belang van leden leidt tot zoektocht naar tegenargument van geld over de balk smijten", maar ja dat is tegenwoordig onze politiek. En samenleving.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Verwijderd
Geen touw aan vast te knopenVirtuozzo schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:30:
Beter lezen dan. Maar goed, misschien had ik de quote erbij moeten voegen van de voorgaande post, dan was de context duidelijker geweest.
Verwijderd
prominent of zelfs met overwicht? interne segmenten van de samenleving? Ik denk dat geen context daar bij gaat helpen.
Maar ik lees ook steeds meer dingen op facebook van mensen die 40 uur niks doen in de week behalve broodjes hamburger bakken bij macdonalds en er ook hele dure woorden tegen aan gooien om hun politieke standpunten onduidelijk te maken. Dat is cool. Want onnavolgbare logica is per definitie de waarheid.
Maar ik lees ook steeds meer dingen op facebook van mensen die 40 uur niks doen in de week behalve broodjes hamburger bakken bij macdonalds en er ook hele dure woorden tegen aan gooien om hun politieke standpunten onduidelijk te maken. Dat is cool. Want onnavolgbare logica is per definitie de waarheid.
Met het verkeerde been uit bed gestapt? Hou het even normaal, zou ik zeggen. Hoe vreemd dan ook, rond gaan strooien met dergelijke insinuaties is misschien leuk in een politiek debat ter werving van zieltjes, maar heeft toch geen plaats op Tweakers.Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:49:
prominent of zelfs met overwicht? interne segmenten van de samenleving? Ik denk dat geen context daar bij gaat helpen.
Nou ja ik kan me wel in EnzoMatrix zijn eerste eerste post vinden. Ik snap ook niet wat je daar nou bedoeld te zeggen.
Dat is op zijn minst netter gesteld dan zijn aanpak. Malarky gaf zijn indruk van een VVD die vanuit eigenlijke overtuiging tegen het concept / systeem van de HRA is. Mijn observatie is dat het de VVD niet om de HRA als concept of systeem gaat (ook al kan ik het theoretisch perspectief wat Malarky aangeeft begrijpen), maar het als item voor campagne neemt. En enkel als item voor campagne. Men raakt eigenlijk het issue, probleem, uitdaging (of hoe je het ook wil noemen) niet aan, kwestie hete aardappel zou je kunnen stellen.TheJason schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:31:
Nou ja ik kan me wel in EnzoMatrix zijn eerste eerste post vinden. Ik snap ook niet wat je daar nou bedoeld te zeggen.
Klopt, dat is politiek, kan en mag gezegd worden. Mijn mening is echter dat juist dat soort onderwerpen het politieke spel dienen te overstijgen. Te ontsnappen eigenlijk. Campagne tijd is een ding ja, maar zeker in tijden van uitdagingen is een selectie criterium het observeren van partijen in het "spel", en hoever ze daar in gaan. Een partij die onder druk selectief belang boven collectief belang stelt (bijvoorbeeld) is eerder geneigd om dat ook in de luwte na de druk te doen. Wat niet noodzakelijkerwijze een goed idee is.
Zijn tweede punt van cultuurverrijkend Nederland in dezelfde adem met "de hand op houdend", daar had ik moeite mee. Het is erg snel gedaan om dat in een adem verkeerd te begrijpen. Veel van onze culturele instellingen, hele grote delen van verenigingsleven e.d. wordt bemand door mensen die VVD lid of stemmer zijn. Het was misschien duidelijker geweest om die twee dingen niet in een adem er door te blazen. Los daarvan, tja, daar zit de discussie van de kosten van cultuur, erfgoed, kunst en geschiedenis. Hoeveel draagvlak heeft dat populistisch, hoeveel draagvlak dient een samenleving daarvoor te garanderen, enzovoorts. Wat Malarky aangaf, de opkomst van mensen bij protest, dat kwam meer over als een argument van Wilders een paar maanden terug. Dat vond ik jammer.
Het zou misschien interessant zijn, maar wel off topic, om eens door te nemen hoe (indien al mogelijk) er een verdeling zou zijn tussen "links" of 'rechts" (of welke termen dan ook) op vlakken van cultuur en de kosten daarvan voor het Rijk en samenleving.
[ Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 06-09-2012 23:55 ]
Verwijderd
Ik wilde niks aanpakken, maar vond er gewoon zoveel wartaal in staan, dat het geheel onduidelijk word. Als je het ergens over hebt, heb het er dan ook over
Ik bedoel niemand snapt denk ik wat je bedoelt met "interne segmenten van de samenleving". Ik vind (en dat is een mening) dat jij de dingen wat vaag probeert te houden, zodat er altijd wel een kern in zit die kan kloppen. Omdat er zoveel moeilijke dingen instaan.
Je post hierboven net zo. Lees het serieus eens na, zet een paar punten en komma's en kijk even na hoe je bepaalde spreekwoorden, zegswijzen etc het beste gebruikt. Met alle respect, maar hier is geen chocolade van te maken. Je maakt mij niet wijs dat iedereen hier zonder uitleg begrijpt wat je nu eigenlijk bedoelt te zeggen. "populistisch draagvlak"?
Ik wil hier best discussiëren en ben gewoon voor het hebben van een mening, maar in mijn ogen is wat jij beschrijft echt wartaal. Als ik echt de enige ben ligt het misschien aan mij.
Je post hierboven net zo. Lees het serieus eens na, zet een paar punten en komma's en kijk even na hoe je bepaalde spreekwoorden, zegswijzen etc het beste gebruikt. Met alle respect, maar hier is geen chocolade van te maken. Je maakt mij niet wijs dat iedereen hier zonder uitleg begrijpt wat je nu eigenlijk bedoelt te zeggen. "populistisch draagvlak"?
Ik wil hier best discussiëren en ben gewoon voor het hebben van een mening, maar in mijn ogen is wat jij beschrijft echt wartaal. Als ik echt de enige ben ligt het misschien aan mij.
Nee hoor, ik snap er ook geen jota van... Maar ik heb dan ook geen universitaire opleiding in de politiekologie gehad.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 10:05:
Als ik echt de enige ben ligt het misschien aan mij.
Terug on topic, nieuwe rondes, nieuwe kansen, bij mij verbazend accuraat:
http://kopsnel.nl/
Altijd leuk een nieuwe stemwijzer 

Juist ja, denk maar niet dat ik 50+ aan een zetel ga helpen als halve 50-jarige
Verder komen enkel PvdA en PvdD in de cirkel voor en GL wordt net geraakt. Tja, dat komt meer in de buurt. Ik heb meer qua program met Thieme en Ouwehand maar stem liever PvdA om VVD te dwingen aan Paars III. SP kan men eenvoudig opzij schuiven, dat deed het CDA al eerder en de VVD zal het nog sneller doen. Maar met een grotere PvdA ook op een zijspoor valt er voor de VVD/CDA geen kabinet te vormen. (op een minderheid na) Dus gevoelsmatig zeg ik PvdD en rationeel/strategisch overweeg ik nu PvdA.

Juist ja, denk maar niet dat ik 50+ aan een zetel ga helpen als halve 50-jarige
Waarom staat Stembreker.nl er niet tussen?
AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm
Sywert, is that you?
Ow ik las pas net het bericht dat de stembreker dus flut is. Sorry!
Edit: Maar ik bedoelde het eigenlijk voor de 'stemwijzer' die op de site ook zit.
[ Voor 16% gewijzigd door FT Twisty op 07-09-2012 13:38 ]
AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm
anandus in "StemWijzer, KiesAdvies, KiesKompas"
Hoezo zou het flut zijn? Het lijkt me alleen betrouwbaarder om met een bepaalde kans te gaan stemmen op partij x als je je stem wilt breken. Verdeel de range van 0-1 aan je gewenste partijen en gebruik de functie '=rand()' van excel (en) bijvoorbeeld. Kans op sjoemelen is dan 0
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/kvw_verkiezingen is ook een goede om de partijen te testen
Vooralsnog lijkt alleen D66 een werkende slogan te hebben, maar daar krijgen ze dan ook Pechtold zelf aan de lijn. VVD ontbreekt nog en zal waarschijnlijk morgen volgen.
Hoezo zou het flut zijn? Het lijkt me alleen betrouwbaarder om met een bepaalde kans te gaan stemmen op partij x als je je stem wilt breken. Verdeel de range van 0-1 aan je gewenste partijen en gebruik de functie '=rand()' van excel (en) bijvoorbeeld. Kans op sjoemelen is dan 0
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/kvw_verkiezingen is ook een goede om de partijen te testen
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Klopt, die stemwijzer kun je doen en daarna pas de stembreker of andersom.
Mijn uitkomst bij die stemvinder van G500:
Partij Score
1 PvdA 11.4
2 D66 10.4
3 Partij voor de Dieren 10
4 SP 9.4
5 GroenLinks 7.8
Op een schaal van 0 tot 15, waarbij dichterbij 15 betekent dat die politieke partij in de buurt van mijn standpunten zit. En wederom klopt die top 3 aardig zo, al zou ik eerder zeggen.. PvdA, PvdD en dan D66. Maar ach.. eens zien welke stemverdeling mij aangeraden wordt
GroenLinks en de toekomst is nu...
PvdA en echt ondernemersschap...
En dat werkt wel voor de PvdA callcenterlijn
Mijn uitkomst bij die stemvinder van G500:
Partij Score
1 PvdA 11.4
2 D66 10.4
3 Partij voor de Dieren 10
4 SP 9.4
5 GroenLinks 7.8
Op een schaal van 0 tot 15, waarbij dichterbij 15 betekent dat die politieke partij in de buurt van mijn standpunten zit. En wederom klopt die top 3 aardig zo, al zou ik eerder zeggen.. PvdA, PvdD en dan D66. Maar ach.. eens zien welke stemverdeling mij aangeraden wordt
GroenLinks en de toekomst is nu...
Je meent hé.. Geniaal programma Keuringsdienst van WaardeEn er zijn nu verkiezingen...
Verkiezingen zijn nu nog niet..
Twaalf september dan hé.
Maar dat is niet nu.
De meeste kreten moet je niet zo letterlijk nemen, anders hou je nergens meer wat van over.
PvdA en echt ondernemersschap...
Die kreteologie zegt verschrikkelijk weinig en die dingen zijn vaak ook tekstueel zo slecht samengesteld
Ik krijg nu zo het gevoel dat u niet eens gaat stemmen op uw eigen partij
Dat zal ik dit keer ook zeker niet doen. Nee, daar heb ik ook geen enkele aanleiding toe.
Oh?
Ja, ik bedoel, men moet van mij niet verwachten dat ik reclame maak voor zaken, waar ik zelf grote bedenkingen bij heb. Dat past mij niet.
Ik ga hier niet zitten liegen. Dat vind ik niets. Dat laat ik liever aan politici over.
[ Voor 51% gewijzigd door Joosie200 op 07-09-2012 14:11 ]
Pfff... Hebben we ooit wel eens eerder zulke scherpe veranderingen gezien...?

http://nos.nl/artikel/415...jzer-nieuwe-top-drie.html

Volgens mij wisselden de SP en de PvdA in 2003 10 zetels in 1 week, als ik het me goed herinner (al kan ik geen bron vinden). De SP halveerde overnight.Fiber schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:58:
Pfff... Hebben we ooit wel eens eerder zulke scherpe veranderingen gezien...?![]()
[afbeelding]
Edit:
Ik heb (een soort van) bron gevonden. (Blij dat ik niet gek ben en het me goed herinnerde
Hier heb je grafieken van de peilingen door de jaren heen van de SP en van de PvdA, je ziet rond oud en nieuw 2003 hetzelfde effect als wat er nu aan de hand is.
De SP gaat van 24 zetels in de peilingen naar 9 in de verkiezingen, PvdA gaat van 25 zetels in de peilingen naar 42 in de verkiezingen.
SP
PvdA
Dus wat dat betreft is het 2003 all over again.
[ Voor 87% gewijzigd door anandus op 08-09-2012 11:38 ]
Als Belg heb ik eens de Nederlandse stemwijzer gedaan. Het resultaat is geen verrassing moet ik zeggen:

Grappig dat de onzinsite kopsnel.nl in dezelfde richting wijst, al is het dichter naar het centrum.

noot: ik kende geen van de getoonde mensen

Grappig dat de onzinsite kopsnel.nl in dezelfde richting wijst, al is het dichter naar het centrum.

noot: ik kende geen van de getoonde mensen
[ Voor 3% gewijzigd door YellowOnline op 08-09-2012 12:48 ]
Op deze pagina staan 90(!) stemwijzers. Voor de liefhebber
De politieke weegschaal vind ik een interessante. Je moet telkens uit drie rijtjes kiezen (per categorie staat dan een optie aangegeven) over HRA, stufi e.d. en telkens de ene aangeven als antwoord waar jij het dichtste bij in de buurt komt. Op het laatst nog een paar radio buttons aanklikken met 'oneens, oneens/eens of eens' en dan krijg je de uitslag te zien in percentages.
Partij Overeenkomst
CDA 50.7%
Christen Unie 51.4%
D66 57.9%
GroenLinks 55.8%
Partij van de Arbeid 52.3%
Partij voor de Dieren 48%
PVV 38.9%
SGP 45.6%
SP 45%
VVD 29.5%
Als hoogste dus D66, gevolgd door GL, gevolgd door PvdA bij mij. Is een keer een andere insteek dan het kieskompas, de stemwijzer, stemmentracker e.d. Dus Anandus, dank voor de link. Kan ik weer even voort
Overigens kun je bij de toelichting per politieke partij hun partij standpunt terug vinden op elk punt. Kun je dus overzichtelijk kijken in hoeverre je met een pp overeenstemt of juist niet
Partij Overeenkomst
CDA 50.7%
Christen Unie 51.4%
D66 57.9%
GroenLinks 55.8%
Partij van de Arbeid 52.3%
Partij voor de Dieren 48%
PVV 38.9%
SGP 45.6%
SP 45%
VVD 29.5%
Als hoogste dus D66, gevolgd door GL, gevolgd door PvdA bij mij. Is een keer een andere insteek dan het kieskompas, de stemwijzer, stemmentracker e.d. Dus Anandus, dank voor de link. Kan ik weer even voort
[ Voor 13% gewijzigd door Joosie200 op 08-09-2012 23:46 ]
Zeker interessant die weegschaal 
Mijn score:
Partij Overeenkomst
CDA 49.7%
Christen Unie 51.8%
D66 25.6%
GroenLinks 44.1%
Partij van de Arbeid 52.1%
Partij voor de Dieren 49.8%
PVV 32.2%
SGP 40.5%
SP 49.8%
VVD 25.3%
PvdA op 1, CU op 2, SP op 3.
Ik ga PvdA stemmen, SP zou 2e keus zijn. Dus uitslag klopt aardig
Mijn score:
Partij Overeenkomst
CDA 49.7%
Christen Unie 51.8%
D66 25.6%
GroenLinks 44.1%
Partij van de Arbeid 52.1%
Partij voor de Dieren 49.8%
PVV 32.2%
SGP 40.5%
SP 49.8%
VVD 25.3%
PvdA op 1, CU op 2, SP op 3.
Ik ga PvdA stemmen, SP zou 2e keus zijn. Dus uitslag klopt aardig
Het mooie van de stembreker is dat je je stem kan verdelen over meerdere partijen. Natuurlijk stem je daarmee niet op een coalitie, of stem je niet op thema's, maar het geeft je wel een middel om strategisch te stemmen.pedorus schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:47:
Normaal gesproken zou ik op de D66 stemmen, maar omdat ik het liefst wil dat het CDA & de VVD ook een beetje groot worden, geef ik hen ook een beetje stemmen. Wat dat betreft werkt de stembreker.nl prima.
Er is natuurlijk veel kritiek op de stembreker gekomen (zoals op elk nieuw leuk initiatief, en zo hoort het ook in het publieke debat), maar uiteindelijk kan het best goed werken.
Bovendien werkt de stembreker met knopjes, en schalen, en via internet. Dus sowieso leuk voor tweakers
Frustrerend met die stem/kieswijzers is dat ik bij geen enkele partij meer dan 50% scoor. Het is het allemaal niet
Op die weegschaal scoor ik nog het hoogst op de SGP. Maar als ik ergens eng van wordt, zijn het wel die abortus beperkende, koopzondag mijdende, christelijke gekkies.
Overige sites komt meestal VVD als hoogste uit, gevolgd door CDA.
Maar ze hebben allemaal (grote) punten die mij sterk tegenstaan.
Op die weegschaal scoor ik nog het hoogst op de SGP. Maar als ik ergens eng van wordt, zijn het wel die abortus beperkende, koopzondag mijdende, christelijke gekkies.
Overige sites komt meestal VVD als hoogste uit, gevolgd door CDA.
Maar ze hebben allemaal (grote) punten die mij sterk tegenstaan.
[ Voor 60% gewijzigd door frickY op 10-09-2012 11:34 ]
CDA 51.4%
Christen Unie 50.8%
D66 51.7%
GroenLinks 37%
Partij van de Arbeid 43.1%
Partij voor de Dieren 47.2%
PVV 34%
SGP 57.6%
SP 39.5%
VVD 47.2%
Mooi, ik heb nu met alle stemwijzers (gewoon voor de lol eens gedaan) ondertussen aan adviezen verzameld: cda, pvda, groen links, pvv, sgp, sp, vvd en 50+ partij
Conclusie: die dingen zijn totaal nutteloos te noemen. Ik beroep me fijn op het oude vertrouwde partijprogramma lezen
Christen Unie 50.8%
D66 51.7%
GroenLinks 37%
Partij van de Arbeid 43.1%
Partij voor de Dieren 47.2%
PVV 34%
SGP 57.6%
SP 39.5%
VVD 47.2%
Mooi, ik heb nu met alle stemwijzers (gewoon voor de lol eens gedaan) ondertussen aan adviezen verzameld: cda, pvda, groen links, pvv, sgp, sp, vvd en 50+ partij
Conclusie: die dingen zijn totaal nutteloos te noemen. Ik beroep me fijn op het oude vertrouwde partijprogramma lezen
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Lees je ze dan echt alle twintig...? En in welke volgorde...?
niet alle 20, er zijn enkele die ik meteen eruit kan gooien omdat er hot issues zijn waarmee mijn mening niet vertegenwoordig wordt. Resultaat is dat ik van een 3tal partijen het programma daadwerkelijk lees.Fiber schreef op maandag 10 september 2012 @ 12:10:
Lees je ze dan echt alle twintig...? En in welke volgorde...?
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Er is nu ook een kieswijzer kiezer! Best wel een wtf, maar ik zag het bij het UT nieuws: http://www.kieswijzerkiezer.nl/
Kies je kieswijzer met de kieswijzerkiezer
Kies je kieswijzer met de kieswijzerkiezer
[ Voor 38% gewijzigd door HaTe op 10-09-2012 19:13 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Die van ChristenUniepedorus schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:47:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/kvw_verkiezingen is ook een goede om de partijen te testenVooralsnog lijkt alleen D66 een werkende slogan te hebben, maar daar krijgen ze dan ook Pechtold zelf aan de lijn. VVD ontbreekt nog en zal waarschijnlijk morgen volgen.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Nog een nieuwe die ik vond bij de kieswijzerkiezer
Brandvoting! Aan de hand van 25 merken komt er een politieke partij uitrollen 
En ik ben een VVD'er aldus die site met
Automerk: Volvo
Bank: Rabobank
Biermerk: Hertog Jan
Broodbeleg: Calvé
Chocolademerk: Bounty
Dagblad: Spits
Doe-het-zelf-zaak: Praxis
Elektronica: bol.com
Frisdrank: Schweppes
Goed doel: KWF
Kledingwinkel: H&M
Land: la France
Mediawinkel: bol.com
Parfum: Hugo Boss
Radiozender: Veronica
Shampoo: palmolive
Sterke drank: Bacardi
Tankstation: Shell
Televisiezender: Veronica
Tijdschrift: Donald Duck (duh
)
Verzekeraar: Interpolis (glashelder [punt])
Vrije tijd: Walibi
Wasmiddel: Dash (lekker goedkoop)
Witgoed: Zanussi (dito)
Woonwinkel: Ikea (idem)
En ik ben een VVD'er aldus die site met
Automerk: Volvo
Bank: Rabobank
Biermerk: Hertog Jan
Broodbeleg: Calvé
Chocolademerk: Bounty
Dagblad: Spits
Doe-het-zelf-zaak: Praxis
Elektronica: bol.com
Frisdrank: Schweppes
Goed doel: KWF
Kledingwinkel: H&M
Land: la France
Mediawinkel: bol.com
Parfum: Hugo Boss
Radiozender: Veronica
Shampoo: palmolive
Sterke drank: Bacardi
Tankstation: Shell
Televisiezender: Veronica
Tijdschrift: Donald Duck (duh
Verzekeraar: Interpolis (glashelder [punt])
Vrije tijd: Walibi
Wasmiddel: Dash (lekker goedkoop)
Witgoed: Zanussi (dito)
Woonwinkel: Ikea (idem)
Ook geprobeerd, lijkt bij mij nergens op, maar veel merken zeggen mij ook niks, en ik koop meestal wat er in de aanbieding is...Joosie200 schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:51:
Nog een nieuwe die ik vond bij de kieswijzerkiezerBrandvoting! Aan de hand van 25 merken komt er een politieke partij uitrollen...
CU
VVD
SP
Nou, die gaan het dus alle drie niet worden...