Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afgesplitst van StemWijzer, KiesAdvies, KiesKompas :)

Niet echt een stemwijzer, maar Baas van Nederland is ook weer online.
Baas van Nederland is een 'spel' waarin je zelf keuzes kunt maken voor het budget van Nederland. Waar wil jij bezuinigen of investeren? En wat voor effect heeft dat op Nederland?

Het is even wat werk, maar het maakt wel inzichtelijk voor wat voor keuzes en dilemma's we staan :)

[ Voor 70% gewijzigd door gambieter op 17-08-2012 23:25 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
anandus schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:47:
Niet echt een stemwijzer, maar Baas van Nederland is ook weer online.
Hmmm, ik ben niet zo goed, -408 :P

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
dfrenner schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:39:
[...]

Hmmm, ik ben niet zo goed, -408 :P
Leuk spel, ik heb het zo gek nog niet gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aGFGRTXRvsmwNzMYpOz7FlIA/full.jpg

Waar ik niet zo blij mee ben is dat de consumptie door mijn maatregelen afneemt, want dat is nooit goed voor de economie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:36
Dat is wel netjes. Ik kwam op -340 uit.

Wat voor maatregelen heb jij genomen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
TheJason schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:01:
Dat is wel netjes. Ik kwam op -340 uit.

Wat voor maatregelen heb jij genomen dan?
Poeh, dat weet ik allemaal niet meer hoor :p
Op sommige plekken bezuinigd, bijv. lage BTW tarief omhoog wat 2,8 Miljard opleverde, maar op andere posten juist weer extra uitgegeven, bijv. bij onderhoud en aanleg van infrastructuur wat 2,5 Miljard extra uitgaven betekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:28

Fiber

Beaches are for storming.

Ik ga er binnenkort ook eens mee puzzelen, kost wel wat meer tijd dan een simpele stemwijzer denk ik, als je het een beetje serieus wil doen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z7dCF8woKb6U5TB7GqLWpfa0/full.jpg

Altijd leuk om in te vullen en te zien waar het op uit draait :P

Dus op de lange termijn noteert de werkgelegenheid een klein plusje. Maar voor de rest is met name de staatskas ermee geholpen als ook het milieu. Begrotingstekort +4,6 houdt dus in dat het begrotingstekort van -3 naar +1,6 gaat en dus een begrotingsoverschot wordt. En de uitstoot van NL gaat dus met 14,6% omlaag. (van 200 Mton naar 170,8Mton.. dus hoezo het zal NL niet lukken om aan de Kyoto-doelstellingen en andere Europese milieu doelstellingen niet te voldoen)

Dingen die ik met name heb doorgevoerd:
- HRA verhuizen naar box 3
- Eigen risico op 0
- Zorgtoeslag omlaag met 1 miljard
- Huurtoeslag omlaag met 2 miljard
- Ontwikkelingsamenwerking omlaag met 3 miljard
- Vlaktax van 38,2%
- OZB van 6% naar 0%, is toch een behoorlijke boost zodat je met verhuizen er niet tegen aan blijft hikken.
- Departementen in elkaar schuiven
- Provincies/gemeenten flink minder geven
- Lonen stijgen van 2013-2017 niet meer dan met de inflatie
- Stufi wordt sociaal leenstelsel
- Onbelaste 19 cent/km blijft
- KM-heffing wordt ingevoerd
- Kinderbijslag enkel voor 2 kinderen en meer niet
- Alles qua duurzame energie een boost gegeven
- Geen kerncentrale, maar juist veel investeren in windmolens/zonne-energie
- Meer uitgeven aan innovatie, high tech kennis en in het onderwijs voor onderzoek
- Brandstofaccijns omhoog met 10 cent
- Vleestax van 1 euro de kilo
- Softdrugs legaliseren
- Qua BTW naar 17,3% uniform BTW tarief

Met mijn keuzes krijgt de rijksoverheid zelfs een begrotingsoverschot, dus VVD/Rutte: eat your heart out :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Joosie200 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:59:
[afbeelding]

Altijd leuk om in te vullen en te zien waar het op uit draait :P

Dus op de lange termijn noteert de werkgelegenheid een klein plusje. Maar voor de rest is met name de staatskas ermee geholpen als ook het milieu. Begrotingstekort +4,6 houdt dus in dat het begrotingstekort van -3 naar +1,6 gaat en dus een begrotingsoverschot wordt. En de uitstoot van NL gaat dus met 14,6% omlaag. (van 200 Mton naar 170,8Mton.. dus hoezo het zal NL niet lukken om aan de Kyoto-doelstellingen en andere Europese milieu doelstellingen niet te voldoen)

Dingen die ik met name heb doorgevoerd:
- HRA verhuizen naar box 3
- Eigen risico op 0
- Zorgtoeslag omlaag met 1 miljard
- Huurtoeslag omlaag met 2 miljard
- Ontwikkelingsamenwerking omlaag met 3 miljard
- Vlaktax van 38,2%
- OZB van 6% naar 0%, is toch een behoorlijke boost zodat je met verhuizen er niet tegen aan blijft hikken.
- Departementen in elkaar schuiven
- Provincies/gemeenten flink minder geven
- Lonen stijgen van 2013-2017 niet meer dan met de inflatie
- Stufi wordt sociaal leenstelsel
- Onbelaste 19 cent/km blijft
- KM-heffing wordt ingevoerd
- Kinderbijslag enkel voor 2 kinderen en meer niet
- Alles qua duurzame energie een boost gegeven
- Geen kerncentrale, maar juist veel investeren in windmolens/zonne-energie
- Meer uitgeven aan innovatie, high tech kennis en in het onderwijs voor onderzoek
- Brandstofaccijns omhoog met 10 cent
- Vleestax van 1 euro de kilo
- Softdrugs legaliseren
- Qua BTW naar 17,3% uniform BTW tarief

Met mijn keuzes krijgt de rijksoverheid zelfs een begrotingsoverschot, dus VVD/Rutte: eat your heart out :+
Nette score :)
Met OZB omlaag naar 0% bedoel je OB denk ik ;)
Gemeenten minder geven ben ik niet zo blij mee, die hebben al zo weinig geld, maar moeten tegelijkertijd wel steeds meer (rijks)overheidstaken uitvoeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mr_Size schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:08:
Waar ik niet zo blij mee ben is dat de consumptie door mijn maatregelen afneemt, want dat is nooit goed voor de economie :(
Of dat slecht is voor een land kun je je afvragen natuurlijk: BBC: 'a society "obsessed with consumption"' (2m10)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
Leuk :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UBmXQPQXI0nsAGxJvMnixMKM/full.png

De eerste poging kwam ook al een eind in die richting, sindsdien eigenlijk alleen maar maatregelen doorgevoerd die je aanvankelijk als slecht verwacht voor je score, het tegengestelde bleek waar!

Hoogtepunten:
- Volle investering in duurzame energie en isolatie
- Daarbij de belasting op energie ook verhoogd
- Eigen risico zorg 0% en 2 miljard investering in zorg, nergens op korten
- 0.5 miljard bezuinigen op stufi, wel 2 miljard in onderwijs pompen
- HRA afgeschaft
- 2 miljard bezuinigen op ontwikkelingshulp
- Peukjes (20%) en vleesch (20 cent) worden iets duurder
- BTW hoog met 2% verlaagd, BTW laag met 1% verlaagd.
- Niet bezuinigen op gemeenten en provincies, wel iets op de overheid

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 17-08-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Fascinerend GENETX, de 'high score' :)

Van de site:
Daarnaast geeft het programma ook jouw score weer. De maximale score is 1000 punten. Scoor je 1000 punten dan heb je volgens de ontwerpers van het programma het ‘beste’ beleid voor Nederland bedacht. Het spreekt voor zich dat er geen objectief ‘beste’ regeringsbeleid bestaat. Alle politieke partijen en ook veel kiezers hebben op dat punt eigen opvattingen. De bedenkers van het programma hebben de scorelijst zodanig opgezet dat de score hoger uitvalt naarmate de uitkomsten van je beleid een goed evenwicht laten zien tussen vooral extra economisch groei, gezonde overheidsfinanciën, extra werkgelegenheid, een sociaal beleid en minder CO2-uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Dus welk partijprogramma moet je maximaal volgen om een hoge score te komen, GL toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Malarky schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 02:18:
Dus welk partijprogramma moet je maximaal volgen om een hoge score te komen, GL toch?
Ik weet het niet, maar het lijkt er inderdaad wel op dat GroenLinks aansluit bij de door GENETX genoemde maatregelen.

Het lijkt me interessant om de verschillende verkiezingsprogramma's in dit spel 'doorberekend' te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
Die 1000 punten kun je ook halen met andere combinaties, dus het is niet dat ik de enige oplossing heb gevonden in ieder geval, maar dus wel een goede volgens het spel. Al zou ik wellicht de rijkeren iets minder hard willen treffen wat iets nadeliger zou worden voor het begrotingstekort.

Het plan van mij komt volgens mij inderdaad in de richting van GL. Verbaasd me overigens ook niet helemaal. De doorberekeningen van het plan van GL bij de verkiezingen van 2010 waren eigenlijk ook positief. Destijds ook op ze gestemd. Al ben ik bang dat ze mijn stem deze keer toch aan PvdA kwijt zijn geraakt door hun gestuntel de afgelopen tijd.

Voor wat betreft het spel: één van de vreemde resultaten had toch wel het verlagen van de BTW. Ik had al een redelijk leuk sociaal en groen programma toen ik rond 600 punten zat en ik al aardig tevreden was. Alleen de koopkracht werd iets minder, dus besloot de BTW maar eens omlaag te schroeven. En gelijk gingen alle scores omhoog. Daarmee lijkt dit spel het eens te zijn met het idee dat de neerwaartse spiraal van bezuinigen en onzekerheid juist moet worden doorbroken door iets minder te bezuinigen en juist te investeren (en in mijn persoonlijke visie in duurzame energie om nog meer voordeel te halen als olie alsmaar duurder wordt).

Mooi dat niet alleen de stemwijzers het over het algemeen wel eens zijn met mijn keuze voor GL of PvdA, maar dat ook het beleid uit dit spel in de grote lijnen eigenlijk wel aansluit op mijn visie hoe we uit de crisis moeten komen: Zorgen voor (sociale) zekerheid en investeren in een duurzaam Nederland om de economie uit het slop te trekken en van Nederland een duurzaam kennisland te maken.

[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 18-08-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-10 20:18

ktf

anandus schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:26:
Het lijkt me interessant om de verschillende verkiezingsprogramma's in dit spel 'doorberekend' te zien.
Ik zou dit wel weer even met een flinke korrel zout nemen hoor. Als je ziet hoe vaak het CPB er blijkbaar naast heeft gezeten (en laten we wel wezen, die hebben als taak dit soort simulaties/rekenprogramma's te maken en ermee te werken), tussen nu en 2021 zit een hoop tijd en kan er vanalles gebeuren. Je kan een plan opstellen dat er volgens voorspellingen prachtig uit ziet, maar als er een grote zwakke plek in zit ben je nog nergens. Het blijven voorspellingen waar ook deze simulatie op gestoeld is.

Doet er niets aan af dat dit een leuk grapje is om te laten zien welke beslissingen er allemaal genomen moeten worden, zoals de TS al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik noem het daarom ook expliciet een spel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Zo hee, 1000 punten :) Wel gek dat je dat haalt ondanks een BTW verlaging van 2%, eigen risico naar 0% en 2 miljard investeringen in de zorg, wat de schatkist toch aardig wat geld kost lijkt me.
Lijken me wel goede maatregelen overigens ;) Vooral eigen risico moet nodig worden afgeschaft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik kwam in eerste instantie al ruim boven de 500 met alleen een koopkracht van -1,0% in de 1e 4 jaar.
Daarna nog wat zaken veranderd en dan kom ik op 834.

Ik kies dan voor gedeeltelijke handhaving van de HRA, omdat er bij de afschaffing naar mijn idee te weinig rekening gehouden wordt met restschulden.

Als het iets bewijst, dan is het wel dat de verhoging van de BTW-tarieven, zoals de kunduz-coalitie wil, belachelijk is. Er is echt genoeg om op te bezuinigen, zonder dat er grote gevolgen hoeven zijn.
Ik heb momenteel begrotingstekort van 0,2% in 2017 en daarna een overschot.

GENETX zit zelfs op +2%!
Er zit dus nog een speelruimte van 5% tussen het minimale tekort van 3% en de +2% van GENETX.

Dat betekent dat je nog meer kunt investeren in de economie/ bezuinigingen kunt beperken. Feitelijk zou je overheidsschuld zelfs nog dalen bij een begrotingstekort onder het inflatiepeil. (althans: de waarde van de schuld). Wat zitten ze in Den Haag dan moeilijk te doen?

Het is trouwens jammer dat je de resultaten niet kan saven, of zelfs kunt delen met andere mensen. Ik zou het resultaat van GENETX wel willen aanpassen, kijken of de economie verder kan groeien, door minder overschot.

edit:
Ik heb nog wat wijzigingen doorgevoerd, deels met tips van GENETX. Toch zit er een groot verschil in. De hyptheekrenteaftrek blijft ongewijzigd en de overdrachtsbelasting afgeschaft. Dat levert dezelfde score op, maar zal ook de huizenmarkt weer vlot trekken. Mijn begrotingstekort neemt nauwelijks toe. Volgens mij zijn mijn scores op veel vlakken nu beter dan GENETX.
baas van nederland

edit2:
Er zijn toch wat dingen die ik anders had begrepen. bij de btw is de verhoging naar 21 % al meegenomen, waardoor verlaging betekent dat btw gelijk blijft. Ik heb er nu dus 3% afgehaald, naar 18%.
Begrotingstekort is niet het tekort, maar de invloed op het tekort. Ik heb dus gewerkt naar neutraal, wat nog best lastig was (op zich niet: maar ik wilde op andere vlakken niet teveel verliezen). Hierdoor blijven we op 3%. Helaas heb ik geen geld meer voor de afschaffing van de eigen risico in de zorg. (iets verlagen zou wel lukken, maar ik kan niet kiezen voor een eigen risico van 120 euro)

baas van nl

[ Voor 33% gewijzigd door Quacka op 19-08-2012 12:15 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat zitten ze in Den Haag dan moeilijk te doen?
Dude, serieus?

In de echte wereld is het ietsjes lastiger dan dit ding invullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
furby-killer schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:08:
[...]

Dude, serieus?

In de echte wereld is het ietsjes lastiger dan dit ding invullen...
nee hoor, het is een kwestie van keuzes maken. Kijk eens hoe makkelijk de kunduz-coalitie het kon.
Alleen namen die precies de verkeerde beslissingen.

Ik heb trouwens weinig schokkends gedaan, je kan veel gekkere dingen doen.
En er zijn nog zat bezuinigingen te realiseren waar het spel geen rekening mee houdt. Neem Europa, die nu totaal niet willen bezuinigen, terwijl alle lidstaten dat wel moeten.
Op de zorgkosten is het ook heel zwart-wit. Daar valt bijvoorbeeld op de medicijnkosten flink te besparen. Dat kan veel geld opleveren. En zo zijn er nog veel meer zaken.

Denk jij nu echt dat er bij coalitieonderhandelingen nu zoveel anders wordt beredeneerd als dat in dit spel gebeurd? Het grootste probleem is dat er zoveel heilige huisjes zijn bij politieke partijen. Ze zetten elkaar steeds schaakmat, waardoor er een slap akkoord komt, dat niet het beste voor ons land is.

Waar dit spel totaal geen rekening mee houdt is met de gevolgen voor de verschillende groepen in de maatschappij. Ik heb bijv veel maatregelen die zeer ongunstig zijn voor de ouderen. Ik vraag me af wat het met hun koopkracht gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mijn eerste indruk: de keuzes zijn veel te beperkt! En dat is nou precies het probleem waar politiek altijd mee bezig is: een procentje besparen hier, een procentje meer uitgeven daar.
Ik zou veel liever from scratch beginnen, en dan eens kijken wat er echt nodig is.

Eerste resultaat: bezuinigen op zorg leidt tot een afname van economische groei en een toename van de werkloosheid. En dat is inderdaad typisch voor economen: zieken behandelen wordt gezien als "groei", terwijl het alleen maar ellende is. Op lange termijn ben je beter af met minder zorgkosten.

[ Voor 34% gewijzigd door RemcoDelft op 19-08-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:39:
Mijn eerste indruk: de keuzes zijn veel te beperkt! En dat is nou precies het probleem waar politiek altijd mee bezig is: een procentje besparen hier, een procentje meer uitgeven daar.
Ik zou veel liever from scratch beginnen, en dan eens kijken wat er echt nodig is.
Dat hebben ze met een reden gedaan, ze gaan uit van de verkiezingsprogramma's.
Het is wat dat betreft meer een 'bezuinigingsspel', dan een 'overheidsbudget inrichten'-spel.

Je kan je ook afvragen of het praktisch mogelijk is om from scratch te beginnen.
Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden waarbij dat redelijk gelukt is, zoals het belastingstelsel (2001), ziekenfonds (2006), etc.

[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 19-08-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
anandus schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:43:
[...]
Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden waarbij dat redelijk gelukt is, zoals het belastingstelsel (2001), ziekenfonds (2006), etc.
Juist daar noem ik het niet gelukt... Een zorgstelsel waarbij deelname verplicht is maar heel veel geld broekzak-vestzak wordt geschoven bijvoorbeeld. En een belastingstelsel waar het stomweg onmogelijk is om iets simpels als netto-bruto uit te rekenen omdat er zoveel toeslagen en bijtellingen bij komen kijken... Ik zou juist eenvoud willen: zo weinig mogelijk uitzonderingen voor speciale gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik doelde vooral dat een 'overhaul' van een stelsel mogelijk is, niet zozeer of het nieuwe stelsel wel-of-niet goed is :)

[ Voor 36% gewijzigd door anandus op 19-08-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
RemcoDelft schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 13:18:
[...]

Juist daar noem ik het niet gelukt... Een zorgstelsel waarbij deelname verplicht is maar heel veel geld broekzak-vestzak wordt geschoven bijvoorbeeld. En een belastingstelsel waar het stomweg onmogelijk is om iets simpels als netto-bruto uit te rekenen omdat er zoveel toeslagen en bijtellingen bij komen kijken... Ik zou juist eenvoud willen: zo weinig mogelijk uitzonderingen voor speciale gevallen.
Het probleem is dat je net specifieke uitzonderingen geld kunt krijgen waar het moet komen.
Neem aftrekposten voor gehandicapten, of mensen die veel geld kwijt zijn aan medicijnen.
Juist door die mensen specifiek te helpen, kan je het sociaal maken.

Heel veel zaken lijken onzinnig, maar zijn als je er zelf mee te maken krijgt best wel logisch.
Noem eens een voorbeeld van een stomme toeslag of bijtelling? Welke uitzondering vind jij raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-10 20:18

ktf

Quacka schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:31:
nee hoor, het is een kwestie van keuzes maken. Kijk eens hoe makkelijk de kunduz-coalitie het kon.
Alleen namen die precies de verkeerde beslissingen.

[...]

Het grootste probleem is dat er zoveel heilige huisjes zijn bij politieke partijen.
Nogal wiedes. Kijk, zo keuzes maken kan simpel lijken en uitpakken, je ziet het resultaat voor het hele land. Maar partij x interpreteert de uitkomst als bijvoorbeeld 'het MKB lijdt eronder!' terwijl partij y een voor het MKB gunstige uitkomst ziet als 'de minima lijden eronder!'. Terwijl een voor partij y gunstige uitkomst grote nivellering is, wat voor de mensen die boven-modaal verdienen (die op partij z stemmen) weer niet acceptabel is.

Je kunt wel de pensioenleeftijd met 10 jaar omhoog gooien, dat verlicht de werkdruk voor alles wat nu nog geen 40 is en lost het pensioenprobleem op, maar je zal een hoop ouderen (die niet aan de bak komen maar ook geen AOW en pensioen krijgen) met een groot probleem opzadelen, die moeten dan van de bijstand rondkomen.

En dat zie je niet in dit spel. Naast dat je moet bezuinigen moet je het ook eerlijk doen en iedereen tevreden houden! Fijn dat de bovenmodalers een bizar gestegen koopkracht hebben, maar de minima hebben niets meer te makken, dat zou gemiddeld wel een mooie koopkracht opleveren.

edit: anders richt je een partij op zonder heilige huisjes, de wij-vertrouwen-op-het-CPB-en-voeren-beleid-naar-hun-voorspelling-partij. Geen idee of je dan veel kiezers weet te trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door ktf op 26-08-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/8430/capturecrhm.png

Bij het belastingsgedeelte heb ik behoorlijk wat ongewijzigd gelaten, puur omdat ik er niet genoeg vanaf weet om er een goede mening over te vormen. Bij alle andere punten had ik een behoorlijk duidelijke visie en volgens mij is het resultaat prima :p.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-10 06:49
Leuke pagina om te doen :)

Ik kom hierop uit: Uitkomst

Geen 1000 punten, maar in mijn ogen acceptabel genoeg.
Vanuit het idee, consumptie belasten, werk zoveel mogelijk vrijstellen.

De belangrijkste maatregelen:
Belasting op arbied verlagen met 4%
BTW hoog naar 22%
BTW laag naar 10%
Alocohol 20% en 10 cent rooks accijns
Energie heffing verhogen 3 miljard maar verlagen op arbeid
Investering in electrische infrastructuur auto's
Kinderbijslag maximeren op 2 kinderen
Kingebondenbudget afschaffen
Nog 2 miljard eraf bij defensie
Investeren op openbaar vervoer én aanleg infrastructuur allen maximaal
Alle budgetten van kennisinvestering verhogen (WBSO e.d.)
Eigen risico naar 220 euro
Sociaal leenstelsel stufi
Verhogen instroom leraren/salarissen 1 miljard
Verlagen subsidies cultuur/media 1 miljard
HRA aftoppen op 300.000
Overdrachtsbelasting afschaffen

Kan wel alles opnoemen maar dan ben ik nog wel ff bezig ;)
Wat ik alleen niet begrijp is dat door het verlagen van de loonheffing en verhogen van de BTW er toch een enorme toename van consumptie is :o

[ Voor 16% gewijzigd door Ikke_Niels op 27-08-2012 14:11 ]

User Error -- Please Replace User

Pagina: 1