Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10 18:09
Een kieshulp persoonlijk maak ik er dankbaar gebruik van. Hoewel soms stellingen wat kort door de bocht zijn en nuances wat moeilijk gemaakt kunnen worden kan het toch een verrassende uitkomst geven of een bevestiging zijn voor je stemgedrag.

Mijn 18-jarige broertje vroeg zich af waarom het grote "StemWijzer" geen kleinere partijen (standaard) meeneemt in het advies en heeft derhalve eigenhandig er zelf één uit de grond gestampt. Natuurlijk post ik dit om een klein beetje reclame te maken maar wil temeer weten hoe jullie je stemgedrag laten beïnvloeden door een site als StemWijzer of, het door broerlief ontwikkelde KiesAdvies.Nog wat andere (alternatieve) stemwijzers:
Programmavergelijker ouderen
Kinderstemwijzer
Kieswijzer ZZP
Gayvote standpuntenwijzer

Persoonlijk is een kieswijzer een soort bevestiging en laat ik me niet teveel leiden door een dergelijk programma. Voel je vrij je uitslag te delen!

[ Voor 25% gewijzigd door Proximus op 15-08-2012 11:55 ]

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17
Zojuist even ingevuld, en ik moet zeggen dat ik het een bijzonder prettige site vindt. Werkt soepel, goed vorm gegeven, geen reclame: prettig!

Ik mis alleen een stelling over Defensie?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 16:25

Brons

Fail!

Ik heb het topic een beetje neutraler gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:11
Nette site inderdaad.

Voor mij is het, ook hier weer, vooral een bevestiging van wat ik al dacht. Het klopt grappig genoeg elke keer ook precies, ik word eigenlijk nooit verrast door een stemwijzer-tool.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat ik wel mis is dat je eventueel aan kan vinken welke partijen wel of niet in de resultaten terechtkomen, nu bestaan mijn eerste vier partijen uit kleine partijen die ik per definitie niet zou stemmen.

Ook mis ik een aantal vragen, zo is er helemaal niets over natuurbeleid voorbijgekomen, bijvoorbeeld.
Over mobiliteit heb ik ook niets gezien (aanleg snelwegen, kilometerheffing, openbaar vervoer, etc.)
En het eerder genoemde defensie.

En persoonlijk vind ik die vraag over de olympische spelen een beetje vreemd, het lijkt mij een niet-zo-belangrijk punt, maar dat kan ook aan mij liggen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus
anandus schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:01:
Wat ik wel mis is dat je eventueel aan kan vinken welke partijen wel of niet in de resultaten terechtkomen, nu bestaan mijn eerste vier partijen uit kleine partijen die ik per definitie niet zou stemmen.

Ook mis ik een aantal vragen, zo is er helemaal niets over natuurbeleid voorbijgekomen, bijvoorbeeld.
Over mobiliteit heb ik ook niets gezien (aanleg snelwegen, kilometerheffing, openbaar vervoer, etc.)
En het eerder genoemde defensie.

En persoonlijk vind ik die vraag over de olympische spelen een beetje vreemd, het lijkt mij een niet-zo-belangrijk punt, maar dat kan ook aan mij liggen.
Zoals ik al aangaf, niet alle stellingen zijn natuurlijk voor eenieder interessant te noemen. Het 'aan/uit' vinken van partijen zou een optie kunnen zijn maar geeft meteen een vertekend beeld naar mijn optiek. 't Is wat omslachtiger maar je kunt natuurlijk op zoek gaan naar een partij van de gevestigde orde in de gepresenteerde lijst.

Verder natuurlijk bedankt voor de tips, 'k zal t doorgeven.

Overigens; kwam je wel uit op een gewenste partij? (de 1e grote in jouw geval)

Edit:

Wisten jullie trouwens dat StemWijzer een merknaam is? 't Is zo ingeburgerd dat je de term niet zelf mag gebruiken. Vandaar de naam KiesAdvies (wat ook de lading dekt).

[ Voor 7% gewijzigd door Proximus op 13-08-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

stemwijzer komt later vandaag pas online. Ben benieuwd. Bij kiesadvies kom ik eerst bij 2 kleine partijen uit, waar ik niet op ga stemmen omdat ik niet verwacht dat ze uberhaupt ook maar een zetel krijgen en/of mij toch niet helemaal zinde.Vind het zelf wel jammer dat er zoveel partijen zijn. Je krijgt veel stemmen die je moet verdelen en het maken van coalitie's wordt er ook alleen maar moeilijker op. Daarintegen ben ik tegen een drempel, omdat iedereen zijn/haar overtuiging moet kunnen bevechten in de politiek (vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Proximus schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:50:
[...]
Zoals ik al aangaf, niet alle stellingen zijn natuurlijk voor eenieder interessant te noemen.
Uiteraard, maar het is opvallend dat er wel olympische spelen tussenzitten en niets over defensie/internationale missies, natuurbeleid en duurzaamheid, mobiliteit, etc.
Ik vraag me af hoe bepaald is welke stellingen er gebruikt worden (vooral uit interesse, hoe wordt bepaald wat de issues van deze verkiezingen zijn? :) )
Proximus schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:50:
[...]
Overigens; kwam je wel uit op een gewenste partij? (de 1e grote in jouw geval)
De partij waar ik vermoedelijk op ga stemmen was de 2e grootste (dus de 5e partij in het rijtje), maar dat komt omdat de 1e grootste en 2e grootste gewoon dicht bij elkaar liggen inhoudelijk, heeft niets met kiesadvies te maken, dus.

Misschien ook een idee om toe te voegen aan de startpost: De stemmentracker.
Hiermee kan je zien aan de hand van stemmingen in het verleden welke partijen met hun daadwerkelijke stemgedrag het dichtste bij jouw keuzes in de buurt komen.

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 13-08-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind je? Het gaat over de vraag of wij ongeveer 700-1000 euro per persoon (netto, dus met de terugverdieneffecten al meeberekend) willen uitgeven aan een sportfeestje. Er zijn toch kleinere items op de begroting waar moeilijker over wordt gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:38:
[...]

Vind je? Het gaat over de vraag of wij ongeveer 700-1000 euro per persoon (netto, dus met de terugverdieneffecten al meeberekend) willen uitgeven aan een sportfeestje. Er zijn toch kleinere items op de begroting waar moeilijker over wordt gedaan ;)
Is zeker zo, maar het is niet echt een issue op het moment. Maar misschien ligt het meer aan mijn perspectief.

Opvallend, overigens, de enige partij die vóór die stelling* is, is de Partij van de Toekomst.

* "Nederland moet zich kandidaat stellen om de Olympische Zomerspelen van 2028 te organiseren."

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 13-08-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58

Gotez

42

Leuk om te doen. Wel zou ik alle negatief geformuleerde stellingen (met geen of niet) ombouwen. Dit kan heel verwarrend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
De Stemwijzer is nu ook online :)

Ook te krijgen als app voor Android en iPhone
Proximus schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:22:
Mijn 18-jarige broertje vroeg zich af waarom het grote "StemWijzer" geen kleinere partijen (standaard) meeneemt in het advies [...]
Als je naar de Stemwijzer kijkt, dan zie je dat de kleinere partijen weldegelijk worden meegenomen, mits je ze aanvinkt, deze keuze krijg je automatisch voordat je je resultaten krijgt.

[ Voor 44% gewijzigd door anandus op 13-08-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:43
Het beeld uit de stemwijzer komt overeen met wat ik mogelijk zou gaan stemmen. lees VVD of D66.
U bent het op 8 punten oneens met VVD
VVD
D66
PVV
SGP
GroenLinks
ChristenUnie
CDA
PvdA
SP
50Plus
Partij voor de Dieren
U bent het op 7 punten eens met Partij voor de Dieren
Ik ben alleen benieuwd waarom de SGP en PVV bij mij zo hoog scoren, dit zijn partijen waar ik nooit op zou gaan stemmen en kwa gedachtengoed ook niet bij mij passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 13-08-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Miki schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:32:
Ik ben alleen benieuwd waarom de SGP en PVV bij mij zo hoog scoren, dit zijn partijen waar ik nooit op zou gaan stemmen en kwa gedachtengoed ook niet bij mij passen.
Je kan natuurlijk bij de resultaten (onder het kopje "Vergelijk mijn standpunten met die van de partijen") bekijken waarom ze relatief goed bij je aansloten (en of dat belangrijk voor je is of niet).

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 13-08-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjedVet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 14:07
Bij mij komt zowel bij de Stemwijzer als bij KiesAdvies dezelfde partij eruit. Dit is ook één van de twee partijen waartussen ik twijfel (de andere partij zit in de middenmoot).

[ Voor 15% gewijzigd door NjedVet op 13-08-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Het is jammer dat een aantal stellingen vreselijk slecht geformuleerd zijn. De volgende sprongen er voor mij uit:
De studiefinanciering moet worden omgezet in een leenstelsel: studenten moeten geld voor hun studie lenen.
De hele discussie gaat over de basisbeurs, wat maar een deel van de studiefinanciering is!
Het is belangrijk om de kenniseconomie te houden. Daarom moet er geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld ruimtevaart.
Hoezo 'bijvoorbeeld ruimtevaart'? Is dat een goed voorbeeld van 'kenniseconomie' dan?
Het is verplicht om een identiteitsbewijs te hebben. Daarom moet de identiteitskaart gratis te verkrijgen zijn.
Twee zaken in één: moet de id-kaart gratis zijn, of moet de kaart alleen gratis zijn omdat het verplicht is? Het eerste is een uitvoeringsissue, het tweede een staatsrechtelijke vraag.
Het is goed dat particulieren en bedrijven namen en beelden publiceren van mensen die een misdrijf hebben begaan.
Het gaat meestal om verdachten, waarbij dus nog niet vaststaat of ze een misdrijf hebben begaan.

Verder is het me niet geheel duidelijk of de partijen daadwerkelijk zelf antwoord hebben gegeven op deze stellingen of dat je broertje op basis van partijprogramma's de partijen heeft ingedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
anandus schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:58:
[...]
Je kan natuurlijk bij de resultaten (onder het kopje "Vergelijk mijn standpunten met die van de partijen") bekijken waarom ze relatief goed bij je aansloten (en of dat belangrijk voor je is of niet).
Uiteraard maar het ging me dan wel om het "slagje dieper", niet zo zeer mijn eigen verantwoording. Wat ik vooral merk bij de SGP is dat deze kwa standpunten behoorlijk overeenkomt met de VVD en op specifieke punten afwijkt wat ansich logisch is. Hierdoor lift de partij behoorlijk mee in de telling als je een D66/VVD stemmer bent. Ik had zelf verwacht dat de christelijke partijen wat meer bij elkaar zouden zitten maar daar zijn de onderlinge verschillen wat groter.

Wellicht werkt het andersom dezelfde kant op met de linkse partijen waar de verschillen nog kleiner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Het KiesKompas komt woensdag (de 15e) uit.

Nog wat andere (alternatieve) stemwijzers:
Programmavergelijker ouderen
Kinderstemwijzer
Kieswijzer ZZP
Gayvote standpuntenwijzer

De groene kieswijzer komt media augustus uit, alsmede de stemkijker op die dag uit (filmpjes ipv een stemwijzer).
De digitale vrijheidswijzer en de 3FM Partijwijzer moeten ook nog komen, datum onbekend.
Van de stomwijzer, wereldstemwijzer, portomonneewijzer (en anderen) heb ik niet vernomen dat er een nieuwe versie uitkomt.

Misschien een idee om deze (of een aantal hiervan) en/of de stemmentracker in de startpost op te nemen? :)

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 13-08-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:12
ValHallASW schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:18:
Het is jammer dat een aantal stellingen vreselijk slecht geformuleerd zijn. De volgende sprongen er voor mij uit:

[...]

De hele discussie gaat over de basisbeurs, wat maar een deel van de studiefinanciering is!

[...]

Hoezo 'bijvoorbeeld ruimtevaart'? Is dat een goed voorbeeld van 'kenniseconomie' dan?

[...]

Twee zaken in één: moet de id-kaart gratis zijn, of moet de kaart alleen gratis zijn omdat het verplicht is? Het eerste is een uitvoeringsissue, het tweede een staatsrechtelijke vraag.

[...]

Het gaat meestal om verdachten, waarbij dus nog niet vaststaat of ze een misdrijf hebben begaan.

Verder is het me niet geheel duidelijk of de partijen daadwerkelijk zelf antwoord hebben gegeven op deze stellingen of dat je broertje op basis van partijprogramma's de partijen heeft ingedeeld.
Ik ben het helemaal met je eens, wat een hoop vage stellingen. Het moet gewoon zo opgesteld zijn dat je enkel JA of NEE moet kunnen antwoorden. Bij veel vragen had ik ook zo iets van, ja maar.. of nee maar.. Dus dat je het eigelijk net iets verder bekijkt. Ik heb overigens de stemwijzer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

anandus schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:45:
[...]
Is zeker zo, maar het is niet echt een issue op het moment. Maar misschien ligt het meer aan mijn perspectief.
WP to the rescue:
Alhoewel de kandidatuur pas in 2019 moet worden ingediend, worden er nu al diverse plannen opgesteld en worden er veel investeringen gedaan. Deze lopen uiteen van € 250 tot € 900 miljoen per jaar tussen 2009 en 2016. Deze investeringen zijn nodig om de voorwaarden te scheppen die de kandidatuur kansrijk moeten maken.

LibDem op tweede plaats (CDA is geen optie voor mij), dat wordt hem misschien wel. Dacht dat ik na dit kabinet wel radicaal verlinkst zou zijn, valt reuze mee :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 25-10 16:29

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Miki schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:32:
Omdat de SGP op andere gebieden dan religie vaak best goede ideeen heeft en de stellingen van de PVV door hun populistische inslag vaak ook niet eens zo slecht in de oren klinken, maar in de praktijk gewoon onuitvoerbaar zijn.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:24:
[...]

Omdat de SGP op andere gebieden dan religie vaak best goede ideeen heeft
offtopic:
[...] voor potentiele VVD-stemmers ;)

Beetje nuanceren mag wel, het zijn namelijk helemaal geen goede ideëen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:24:
[...]

Omdat de SGP op andere gebieden dan religie vaak best goede ideeen heeft en de stellingen van de PVV door hun populistische inslag vaak ook niet eens zo slecht in de oren klinken, maar in de praktijk gewoon onuitvoerbaar zijn.
anandus schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:40:
[...]
offtopic:

Lieve heren ik had op mijn eigen vraag al een mini analyse losgelaten: Miki in "StemWijzer, KiesAdvies, KiesKompas"

Delen jullie die ook of zien jullie andere mechanismen? Immers heeft jullie reply weinig te maken met hoe de overige partijprogramma's in reële zin worden uitgedragen. Het gaat hier specifiek over de stemwijzer en het geringe aantal vragen waarop een stemadvies wordt uitgebracht.

Btw. maken jullie ook je uitslag kenbaar? Dan kan ik ook even lachen :+
kenneth schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:02:

LibDem op tweede plaats (CDA is geen optie voor mij), dat wordt hem misschien wel. Dacht dat ik na dit kabinet wel radicaal verlinkst zou zijn, valt reuze mee :P
Deze partij kwam er bij het aanzetten van de nieuwe partijen ook als tweede uitrollen. Maar zou je hier echt op gaan stemmen? Ik twijfel namelijk of dit niet een weggooide stem is en dat ik beter op VVD of D66 een strategische stem moet uitbrengen.

[ Voor 23% gewijzigd door Miki op 14-08-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nee, je hebt geheel gelijk. Soms zijn de verschillen tussen partijen haast nuancepunten.
Daarnaast zijn soms zijn bepaalde fundamentele standpunten gewoon geen issue in de verkiezingen.

Het hangt er maar net vanaf wat gekozen wordt als standpunten. Als er meer ethische issues tussen zouden zitten dan, zoals abortus, winkelen op zondag, homohuwelijk, dan zou bijvoorbeeld de SGP en VVD wat verder uit elkaar liggen (nouja, vroeger, volgens mij ligt de VVD tegenwoordig meer in de christelijke lijn).

Wat dat betreft scheelt het dat je in de stemwijzers vaak bepaalde punten zwaarder kan laten wegen om de nuancepunten meer mee te laten wegen.

[ Voor 32% gewijzigd door anandus op 14-08-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik pak veel stemwijzer-varianten mee bij landelijke verkiezingen maar de uitslag weegt zeker niet direct mee bij mijn keuze. Ik zie ze meer als opstapje naar de partijstandpunten en programma's: bij welke stellingen wijkt mijn mening sterk af van de partijen die ik op zich aan het overwegen ben, waar zitten die verschillen precies, hoe belangrijk vind ik deze issues?

20-30 gelikte stellingen, vaak zonder verdere uitleg/kader. Bijvoorbeeld minder dan 150 kamerleden, wat betekent dat eigenlijk? Klinkt als een fijne bezuiniging, maar wat levert het precies op? En de kiesdrempel gaat ermee omhoog, is dat eerlijk tov kleinere groepen in de samenleving? Krijgen kamerleden het niet te druk? Allemaal punten zonder welke je eigenlijk geen gefundeerd antwoord op de stelling kan geven.

Soms zijn stellingen onduidelijk verwoord. Een door het Europees parlement gekozen Europese regering, betekent dat dat alle nationale overheden worden opgedoekt? Of hebben we het alleen over een democratisering doordat het EP de leiders kiest, in plaats van de politieke stoelendans nu bij de samenstelling van de Europese Commissie?

En als ik Nee kies, weet de stemwijzer dan dat ik Nee kies omdat de stelling te ver gaat, of dat ik Nee kies omdat het me niet ver genoeg gaat?

En dan hoor je bij EenVandaag dat de Stemwijzer(s) voor zo'n 5% (ja dat is veel!) van de gebruikers doorslaggevend is en voor ~23% belangrijk tot zeer belangrijk. De rol van de overheid samengevat in een paar stellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 25-10 16:29

FunkyTrip

Funky vidi vici!

anandus schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:40:
[...]
offtopic:

Goede/slechte ideeen is natuurlijk persoonlijk inderdaad, maar het zijn objectief gezien gewoon doordachte ideeen in de lijn van andere partijen zonder populistische inslag.

Zelf komt bij mij GL/D'66 heel duidelijk als winnaar uit de bus en PVV,SGP,Libertarische partij en LDP als verliezer. De rest hangt er tussen in.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 20:44
Valt me bij stemwijzer positief op dat de genuanceerdere partijstandpunten te zien zijn, hoewel dat soms ook tot conflicterende antwoorden leidt, ondanks dat de partijen er in basis hetzelfde over denken. Verder wijken sommige partijstandpunten af van hoe bepaalde partijprominenten zich profileren. Teeven staat bv haaks op een aantal van de formele punten van de VVD.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-10 10:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

ValHallASW schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:18:
En ik ben van mening dat hij niet hij niet verplicht moet zijn, en daarom dus ook niet gratis hoeft te zijn. Nu lijkt het alsof alle partijen voor de identifictatieplicht zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Ik vind KiesAdvies wel wat beter dan de Stemwijzer. De stellingen van de Stemwijzer zijn bijna allemaal bijzonder slecht geformuleerd, waarbij stelling 23: Er mogen meer megastallen komen als zij voldoen aan eisen op het gebied van volksgezondheid, dierenwelzijn en milieu. er wel uitspringt :') Dat is een stelling waar 95% bijna automatisch op eens zal klikken, want wie wil iets niet mits het voldoet aan die en die voorwaarde? Stelling 29 is ook zo vreselijk slecht: De regering moet veel minder geld uitgeven voor hulp aan arme landen.
Ontwikkelingshulp is meer dan alleen maar geld naar de hongernegers, dus de stelling is niet volledig genoeg.

Bij KiesAdvies heb je ook wel wat vage stellingen, maar die vind ik over het algemeen toch wat beter. Alleen stelling 3: Het is belangrijk om de kenniseconomie te houden. Daarom moet er geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld ruimtevaart. zou ik er direct uithalen of herformuleren. De kenniseconomie is al een vaag begrip en ruimtevaart is imo een slecht voorbeeld, want dat is nou net niet de meeste nuttige besteding. Zie bijv. het artikel "De tragiek van de bemande ruimtevaart" in het tijdschrift Maarten (helaas niet online te raadplegen).

Ik kwam bij Stemwijzer uit op 1. PVV en 2. SP. Bij KiesAdvies kwam SP op 1 en PVV op 3. D66 kwam bij beide adviezen bij mij als minst passend uit de bus. Dus de uitkomst van beide 'stemadviezen' ontlopen elkaar niet veel.

Ik zal echter nooit van mijn leven op PVV stemmen. Ik stem meestal PvdA, maar zal waarschijnlijk SP gaan stemmen in de hoop zo strategisch voor de grootste partij te stemmen. Mocht SP de grootste worden, zullen ze toch al gauw bij de PvdA uitkomen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_Size schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:57:
maar zal waarschijnlijk SP gaan stemmen in de hoop zo strategisch voor de grootste partij te stemmen. Mocht SP de grootste worden, zullen ze toch al gauw bij de PvdA uitkomen namelijk.
Gelukkig mag je er nog even over nadenken tot het zover is. Niet over je keuze, want dat is jou keuze, maar wel over je beweegredenen, en of dat haalbaar gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik vind KiesAdvies wel wat beter dan de Stemwijzer. De stellingen van de Stemwijzer zijn bijna allemaal bijzonder slecht geformuleerd, waarbij stelling 23: Er mogen meer megastallen komen als zij voldoen aan eisen op het gebied van volksgezondheid, dierenwelzijn en milieu. er wel uitspringt :')
Zo slecht vind ik die stelling niet. Mij is in de discussie rond de megastallen meer dan eens opgevallen dat het meer een principiële discussie was als een praktische. Er is niemand in de politiek die ongeremde bioindustrie voorstaat, dus botweg 'megastallen mogen' is niet aan de orde.

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 14-08-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-10 23:07
ijdod schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:15:
[...]

Zo slecht vind ik die stelling niet. Mij is in de discussie rond de megastallen meer dan eens opgevallen dat het meer een principiële discussie was als een praktische. Er is niemand in de politiek die ongeremde bioindustrie voorstaat, dus botweg 'megastallen mogen' is niet aan de orde.
Dat geld andersom net zo goed. Als er geen bezwaren zouden zijn voor volksgezondheid of dierenwelzijn, zouden partijen ook niet tegen megastallen zijn. Het is dus wel degelijk een flauwe strikvraag.

En die stelling over de coffeeshops is net zo erg. "Alle coffeeshops in Nederland moeten dicht." Hoe is dat relevant? Het zou veel meer voor de hand liggen als ze een vraag zouden stellen over de wietpas, waar de ene helft van de kamer voor is en de andere tegen. Erger nog, als je oneens antwoord, rekent stemwijzer dat als overeenstemming met de PVV en VVD, de partijen die aan de voet staan van de sloop van het gedoogbeleid. :F

De PVV heeft al meerdere malen laten weten dat ze uberhaupt tegen coffeeshops zijn. Nota bene van de PVV site zelf: "Laten we dat gedoogbeleid failliet verklaren en niet proberen het te "verbeteren"." Met hun voorstel om alle coffeeshops binnen 1 km van een school te sluiten moet sowieso meer dan de helft van de coffeeshops dicht (volgens het cbs). Maar omdat ze niet alle coffeeshops dicht willen hebben worden ze dus onder "oneens" geschaard?

Dat "geen van beide" iets anders is als "sla deze vraag over" is trouwens ook raar. Als ik tegen het sluiten van coffeeshops ben en voor de rest "sla deze vraag over" kies, krijgen alle partijen behalve de 3 christelijke punten. Maar als je voor de rest "geen van beide" kies heb je het meeste overeenstemming met de SGP. :?

[ Voor 6% gewijzigd door RaCio op 14-08-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is gedaan omdat mensen geen vragenlijst van pak m beet 2 uur willen doorspitten, je kan niet iedere nuance behandelen en ook nog hapklare brokken aanbieden en een leuk advies geven binnen 15 minuten. Ik denk zelf niet eens binnen 2 uur :) Dus dan moet je soms wat kort door de bocht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

Bij KiesAdvies heb je ook wel wat vage stellingen, maar die vind ik over het algemeen toch wat beter. Alleen stelling 3: Het is belangrijk om de kenniseconomie te houden. Daarom moet er geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld ruimtevaart. zou ik er direct uithalen of herformuleren. De kenniseconomie is al een vaag begrip en ruimtevaart is imo een slecht voorbeeld, want dat is nou net niet de meeste nuttige besteding. Zie bijv. het artikel "De tragiek van de bemande ruimtevaart" in het tijdschrift Maarten (helaas niet online te raadplegen).
Deze is inderdaad erg slecht, bijna alle partijen zijn het met deze stelling eens, maar dan vooral met het eerste deel, namelijk 'kenniseconomie behouden' zonder erop door te gaan of wat hen betreft daar ruimtevaart ook direct onder valt. Dit suggereert als u tegen subsidie bent voor ruimtevaart bent u tegen de kenniseconomie, wat natuurlijk nergens op slaat, de kenniseconomie heeft ontzettend veel facetten.

In de praktijk zal je dan ook weer zien dat de subsidie voor ruimtevaart gerust afgeschaft wordt, terwijl iedereen het in de stemwijzer er zogenaamd bijna tegen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Malarky op 14-08-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaCio schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:46:

Dat "geen van beide" iets anders is als "sla deze vraag over" is trouwens ook raar. Als ik tegen het sluiten van coffeeshops ben en voor de rest "sla deze vraag over" kies, krijgen alle partijen behalve de 3 christelijke punten. Maar als je voor de rest "geen van beide" kies heb je het meeste overeenstemming met de SGP. :?
"geen van beide" is een neutraal standpunt terwijl "sla deze vraag over" juist een antwoord moet zijn als je onbekend bent met een bepaald onderwerp of stelling.
SGP staat neutraal tegenover veel standpunten vandaar dat je de meeste overeenstemming krijgt als je het op die manier invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk is het wel merkwaardig dat je bij Stemwijzer standaard alleen de populaire partijen in het resultaat worden meegenomen. Het suggereert, imo onterecht, dat alleen gevestigde partijen er echt toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:58:
Eigenlijk is het wel merkwaardig dat je bij Stemwijzer standaard alleen de populaire partijen in het resultaat worden meegenomen. Het suggereert, imo onterecht, dat alleen gevestigde partijen er echt toe doen.
Inderdaad een rare gang van zaken als je het mij vraagt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:58:
Ik denk dat het merendeel van de mensen geen behoefte heeft om splinterpartijtjes mee te nemen. Zelfs als de SOPN het beste met je ideeën overeenkomen volgens de stemwijzer is de kans bijzonder klein dat je daar op wilt stemmen, omdat ze nogal radicale ideeën hebben die buiten de vragen van de stemwijzer vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
RaCio schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:46:
[...]

Dat geld andersom net zo goed. Als er geen bezwaren zouden zijn voor volksgezondheid of dierenwelzijn, zouden partijen ook niet tegen megastallen zijn. Het is dus wel degelijk een flauwe strikvraag.
Oneens, wat ik tot nu toe zie van de discussie hierover gaat het om principiele gronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
  • Laatst online: 18-10 23:07
Het kieskompas staat inmiddels ook online. De stellingen zijn vrij helder, maar het valt me wel tegen dat het niet mogenlijk lijkt om een aantal kleine partijen zoals de piratenpartij mee te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door RaCio op 15-08-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik heb me ook verbaasd over de kwaliteit van de stellingen van Stemwijzer. Een paar voorbeelden:

"Gemeenten moeten zelf kunnen bepalen of de winkels op zondag open mogen zijn." - als je vindt dat winkels dit zelf mogen bepalen in plaats van de gemeente of de overheid, ben je het dan eens of oneens?

"Er moet Europees toezicht op banken komen." - in plaats van wat? Geen toezicht? Nationaal toezicht? Wereldwijd toezicht?

"De bouw van nieuwe moskeeën moet stoppen." - de vraag klinkt alsof ze vragen naar je persoonlijke mening over moskeeën in plaats van of je vindt dat er een verbod op het bouwen van moskeeën moet komen.

"Er mogen meer megastallen komen als zij voldoen aan eisen op het gebied van volksgezondheid, dierenwelzijn en milieu." - het lijkt me dat iets er altijd mag komen als het voldoet aan alle eisen. Als je tegen megastallen bent moeten juist die eisen worden aangepast.

"Nederland moet streven naar een Europese regering, die door het Europees Parlement wordt benoemd en ontslagen." - wat zouden dan de bevoegdheden van zo'n Europese regering zijn? Een nieuwe regering is geen doel opzich.

KiesAdvies en KiesKompas zitten imo iets beter in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Nette tool en aangezien ik het vertrouwen in de reguliere stemwijzers verloren heb is dit een uitkomst voor mij.

Mijn uitkomst:
LiberaalDemocratischPartij
NederlandLokaal
Piratenpartij

Het moge duidelijk zijn dat ik als fervent tweaker op de piratenpartij ga stemmen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is toch een one issue partij? Die hebben 1 punt (goed punt, maar vooruit) en daarna staan ze met de bek vol tanden. Wat is het standpunt van de piraten over Megastallen bijvoorbeeld? :) :+

En misschien belangrijker, als ze een standpunt hebben over megastallen, worden ze dan serieus genomen? Ik moet nu al lachen als de partij van de dieren iets vind over te dure medicijnen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

nuveo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 13:33:
Ik heb me ook verbaasd over de kwaliteit van de stellingen van Stemwijzer. Een paar voorbeelden:

"Gemeenten moeten zelf kunnen bepalen of de winkels op zondag open mogen zijn." - als je vindt dat winkels dit zelf mogen bepalen in plaats van de gemeente of de overheid, ben je het dan eens of oneens?
Het gaat niet om je eigen mening maar om de mate waarin jouw mening aansluit bij door partijen geformuleerde standpunten. Je kan vinden wat je vindt maar als er geen partij is met hetzelfde standpunt als jij is dat nutteloos voor de Stemwijzer. Stemwijzer poogt een groep (tegenovergestelden van) standpunten van partijen te vinden en presenteert die aan jou. Blijkbaar is (bijvoorbeeld) het standpunt dat winkels dat zelf mogen bepalen op het moment politiek niet relevant of niet vaak terug te vinden in de partijprogramma's.

En aangezien politiek compromissen sluiten is kan je zelf dus ook even buiten je eigen standpunt begeven en bedenken wat voor jou het dichtst erbij in de buurt komt.

De Stemwijzer is op maat gemaakt naar een paar dozijn partijprogramma's, niet naar een paar miljoen meningen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:32

Fiber

Beaches are for storming.

nuveo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 13:33:

"Er moet Europees toezicht op banken komen." - in plaats van wat? Geen toezicht? Nationaal toezicht? Wereldwijd toezicht?

"De bouw van nieuwe moskeeën moet stoppen." - de vraag klinkt alsof ze vragen naar je persoonlijke mening over moskeeën in plaats van of je vindt dat er een verbod op het bouwen van moskeeën moet komen.

"Er mogen meer megastallen komen als zij voldoen aan eisen op het gebied van volksgezondheid, dierenwelzijn en milieu." - het lijkt me dat iets er altijd mag komen als het voldoet aan alle eisen. Als je tegen megastallen bent moeten juist die eisen worden aangepast.

"Nederland moet streven naar een Europese regering, die door het Europees Parlement wordt benoemd en ontslagen." - wat zouden dan de bevoegdheden van zo'n Europese regering zijn? Een nieuwe regering is geen doel opzich.

KiesAdvies en KiesKompas zitten imo iets beter in elkaar.
Ik denk dat je de meeste stellingen moet lezen als wijzigingen op hoe het nu is. Dus Den Haag bepaalt nu de wikeltijden, vindt jij dat gemeentes dat mogen bepalen, zoals sommige partijen willen? Er is nu alleen nationaal toezicht op banken, kunnen we dat niet beter Europees gaan regelen? Er worden nu nog regelmatig moskeeën gebouwd in nederland. Sommige partijen vinden dat daar een verbod op moet komen. Sommige partijen zijn pertinent tegen megastallen zoals die nu hier en daar gebouwd worden. Voor sommige partijen is een Europese regering met parlement etc. wellicht wel een doel, andere partijen gruwelen daar juist van, etc. etc.

Moet zeggen dat ik er ook niet altijd helemaal uit kwam hoor, sommige vragen zijn redelijk vaag en dubbelzinnig, zeker die over winkeltijden. Je moet dat soort ontwikkelingen ook altijd in stapjes zien, de goede kant op, of juist de verkeerde kant op.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Een artikeltje met nog meer mogelijkheden: http://www.telegraaf.nl/o...zer_voor_werkenden__.html

Kies de stemwijzer die bij je past! ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-10 13:12

Nox

Noxiuz

Stemmentracker een beetje achterhaald denk?
#6/27 vorige volgende De btw-verhoging op podiumkunsten moet pas per 1 januari 2012 worden ingevoerd.
sla vraag over
En dat terwijl ik volgens de URL gewoon de 2012 versie heb. In 2012 hebben we voor zover ik weet nog niet gestemd... :?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Je weet wat het idee achter de Stemmentracker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
Fiber schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:08:
[...]

Ik denk dat je de meeste stellingen moet lezen als wijzigingen op hoe het nu is.
Klopt, je kan er in de meeste gevallen wel een passend standpunt bij deduceren, dat gaat dan een beetje zo: "momenteel beslist de overheid over de zondagsopeningen, ik vind dat de winkels er zelf over zouden mogen gaan, de stelling stelt voor om het te verplaatsen naar gemeentes, mijn mening is net als de stelling liberaler dan het huidige beleid, dus ben ik het meer eens met de stelling dan oneens". 8)7

Maar daar is wel enige achtergrondkennis voor nodig, ik betwijfel of iedereen bij iedere stelling die link kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

kenneth schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:35:
Je weet wat het idee achter de Stemmentracker is?
Nee ik drukte op de link en kreeg gelijk stellingen. Maar het is dus jouw mening vergelijken op basis van onderwerpen waar politieke partijen al mee bezig zijn geweest.

Leuk idee :)

Overigens vind ik dit weer zo'n knullige stelling; lekker over individuen beslissen:

"De regering moet een eventuele aanvraag van Mauro voor studieverblijf in Nederland voortvarend afhandelen."

Ja joh, dat boeit mij toch geen ene reet?!?! Als we ons om dit soort dingen met heel Nederland druk moeten maken gaat het nergens meer over en zou er geen crisis meer zijn. Je maakt je druk om een beleid, niet een individu. Bepaalde uitzonderingen daargelaten.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

nuveo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:51:
[...]
Maar daar is wel enige achtergrondkennis voor nodig, ik betwijfel of iedereen bij iedere stelling die link kan leggen.
Helemaal mee eens, de stellingen zijn lang niet altijd helemaal duidelijk, of juist te ongenuanceerd, eigenlijk in alle stemhulpen, ik denk ook dat best wel wat mensen hier en daar de mist in gaan.

Ook de klacht van sommigen dat kleine partijen in de Stemwijzer niet meedoen klopt niet, maar je moet ze wel even apart aanvinken, wat ze toch een klein beetje op een achterstand zet. Niet iedereen zal dat direct zien.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Het is in ieder geval duidelijk dat ik dit jaar maar eens een anti-partij ga opzoeken die anti-alles is ofzo. :+

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/24834079/stemmen.png

De VVD gaat het sowieso niet worden. Die hebben mij gewoon te veel teleurgesteld. Het CDA ook niet omdat het gewoon een zinkend schip is. De PVV heeft zo goed als alleen incapabele personen aan het roer en de CU/SGP hoef ik niet vanwege hun religieuze geblaat allemaal.

Blijft alleen de D66 over maar die zitten weer te hippyen over kunst. De PvdA/SP/GL is allemaal een pot nat en dan wordt er nog meer geld uitgegeven wat we niet hebben aan dingen die we niet willen hebben.

I don't want to live in this country anymore :(

EDIT:

Volgens stemmentrackert moet ik gewoon een eigen partij oprichten.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/24834079/trackert.jpg

Ik ben het eens met bijna iedereen :P

Niet alle punten want er moet ook nog zoiets als geld zijn, uiteraard wil niemand bezuinigen maar het moet toch wel ergens vandaan komen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Nox op 15-08-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

NoxiuZ schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:38:
Het is in ieder geval duidelijk dat ik dit jaar maar eens een anti-partij ga opzoeken die anti-alles is ofzo. :+

[afbeelding]

[...]
Dom vraagje, hoe krijg je dat KiesKompas plaatje hier? Ik heb het ook even geprobeerd, maar simpel copy-pasten lukte mij in ieder geval niet... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Oh dear, ik heb er ook last van:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1874515/TK2012_MiKi.png

Waar zou ik nu thuis moeten horen?

[ Voor 32% gewijzigd door Miki op 15-08-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:02:
[...]

Dom vraagje, hoe krijg je dat KiesKompas plaatje hier? Ik heb het ook even geprobeerd, maar simpel copy-pasten lukte mij in ieder geval niet... :o
Screenshot maken, croppen en uploaden naar je T.net-fotoalobum? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

Niet alle punten want er moet ook nog zoiets als geld zijn, uiteraard wil niemand bezuinigen maar het moet toch wel ergens vandaan komen ;)
Zo'n stemmentrackert uitslag valt mij helemaal niets op, ik betrap mij er zelf ook op. Er zijn een hoop mensen in Nederland voor een begrotingstekort, maar als ze dan pak hem beet 20 stellingen krijgen waar gekozen mag worden of er wel of niet op bezuinigd moet worden klikt men massaal toch allemaal voor 'doe deze bezuiniging maar niet'.

Maargoed veel mensen stemmen naar mijn idee ook niet wat perse goed voor Nederland is, maar wat goed is voor hen eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Miki schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:13:
Oh dear, ik heb er ook last van:
[afbeelding]

Waar zou ik nu thuis moeten horen?
Ik zou zeggen dat je het meest dicht bij D66 zit, Noxiuz ook trouwens. Dat is juist het leuke van KiesKompas vind ik, je krijgt geen pasklaar antwoord, alleen een richting, waar je dan zelf een partij bij mag kiezen op het plaatje.

En ja, die stemmentracker gaat over echte Tweede Kamer moties waar echt over gestemd is in de Tweede Kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Volgens stemmentrackert moet ik gewoon een eigen partij oprichten.
Ha, jouw (en Miki's) uitslagen komen mij erg bekend voor. Ik denk dat bij stemmentracker er een stukje context in de stellingen ontbreekt, waardoor je het nogal snel met de partijen oneens bent. En verder kom ik ook uit in die cirkel met leegte op het kieskompas. Als ik bij kieskompas de as conservatief-progressief buiten beschouwing laat kom ik op D66 uit. Gezien die ook het meest bereid zijn het verlies te nemen op gebieden als de woningmarkt / hypotheekrenteaftrek denk ik dat dat het ook wordt (verlies nemen lijkt me beter dan nog jaren doormodderen).

Het mooie van al die stemwijzers is trouwens ook dat hoe meer kieswijzers ik invul, hoe meer partijen er uit komen. En jammer dat kieskompas de piratenpartij (nog) niet heeft meegenomen, ben wel benieuwd waar die staan in het landschap. Nu maar wachten op de stomwijzer.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Kieskompas: Neutraal aan de rechterkant(net een beetje) en progressief. Wat wel redelijk klopt. D66 gaat het dus worden *O*

Geen GL ook al zit die in mijn geval net zover van mijn stip. Ik wil absoluut geen SP als grootste partij en met die lijstverbindingen is die kans alleen maar groter :/

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik ga D66 wel even in de gaten houden in ieder geval. Ze hebben in ieder geval niet meegewerkt aan de wietpas (waartegen ik bij Justitie persoonlijk fel tegen ben geweest en het ook heb aangegeven) dus de VVD vind ik per definitie een incapabele partij. Idem voor iedere andere partij die daar in mee is gegaan :)

D66 niet gelukkig. GL heeft ook hele goede initiatieven maar zijn verder qua standpunten gewoon anti-mij. Kom maar met die kerncentrales. Nieuwe centrales zijn toch veel beter dan de oude. En sowieso is links stemmen voor mensen die hun handje ophouden* en daar ben ik sowieso geen voorstander van.
Fiber schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:02:
[...]

Dom antwoord: Printen als PDF en van daaruit drie pagina's naar Fireworks gekopiepastaat en toen control shift X gedaan naar mijn public dropbox folder.

* Vaatje zout vereist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
Ha, ook ik zit zoals altijd weer in die leegte aan de rechterkant van het midden en liever progressief dan conservatief. Komt volgens het plaatje het dichtst in de buurt van D66 en daar voel ik me van de grote partijen inderdaad ook het meest thuis, maar zelfs bij D66 ben ik het op een aanzienlijk aantal vlakken oneens.

Nog een leuk plaatje van KiesKompas, de verschuiving van de partijen de afgelopen 3 keer:
Afbeeldingslocatie: http://static0.trouw.nl/static/photo/2012/10/3/9/20120815141542/media_xl_1323759.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
Hier nog zo'n pareltje uit de Stemwijzer. Bij de stelling "Het publieke bestel van radio en tv met omroepverenigingen moet blijven bestaan." antwoordt VVD "De VVD wil dat de publieke omroep zich verder aanpast aan de moderne tijd. De rol van de publiek gefinancierde omroepen moet kleiner worden. De publieke omroep kan voor het uitoefenen van haar publieke functies met twee netten toe, er kan een net worden geschrapt." en dat telt vervolgens als oneens.

Dat slaat toch helemaal nergens op? 2 netten in plaats van 3 is toch absoluut niet hetzelfde als "de publieke omroep moet niet blijven bestaan"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Dat is kennelijk zo gespind door de VVD, aangezien de partijen bij de stemwijzer zelf de antwoorden mogen geven. Bij kieskompas beslist kieskompas om dat te voorkomen. Ik zag toevallig deze blogpost erover (zeer veel achtergrondinfo op dat blog trouwens): http://www.tomlouwerse.nl/2010/05/stemwijzerperikelen.html
nuveo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:57:
Nog een leuk plaatje van KiesKompas, de verschuiving van de partijen de afgelopen 3 keer:
[afbeelding]
Ik dacht al, hoe kan het dat ik niet meer in het midden eindig, maar klaarblijkelijk is alles naar rechts opgeschoven sinds 2010. :p (Methodologisch gezien komt dit dan omdat kennelijk de uiterst linkse antwoorden op de stellingen minder gegeven worden. Voor de wiskundigen: Kieskompas werkt met (een soort) PCA op de stellingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:37

Zewatanejo

Fine Thanks!

Stemwijzer is inderdaad wel erg slecht en soms zelfs een beetje tendentieus. In sommige vragen zit gewoon een vooraanname.

Alle websites hebben daar een beetje lastvan, maar NLKiest vond ik de beste "stemwebsite", gradatie in je mening en veel kleinere partijen.

uiteindelijk kom ik uit bij D66 en de Liberaal Democratische Partij. Ik ben ergens geneigd om op die laatste te stemmen, omdat hun standpunten inderdaad wel erg dichtbij mijn eigen mening staan. Probleem vind ik echter wel dat er tegenwoordig zoveel nieuwe partijen zijn. Dat leidt tot versnippering van de stemmen en maakt het veel moeilijker om coalities te vormen. Uiteindelijk denk ik dan ook dat ik om die reden op D66 ga stemmen.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

LibDem is niet nieuw, ze halen alleen de kiesdrempel nooit :P

De kans dat LibDem mijn stem krijgt is ongeveer 40% trouwens (40% D66, 20% dat-ik-het-ooit-zou-zeggen-PvdA) ... nog vier weken om drie partijprogramma's door te nemen ...

• nuveo
Tja, dat blijft een lastige overweging. Meer kleinere partijen betekent een nog lastigere coalitievorming, alsof dat op het moment niet al lastig genoeg is. Maar aan de andere kant is er wat mij betreft nog heel veel ruimte voor verbetering qua politiek aanbod; van de gevestigde partijen komt D66 bij mij het dichtst in de buurt, maar zelfs daar ben ik het nog op een aanzienlijk aantal punten mee oneens, terwijl de PiratenPartij een stuk dichter in de buurt lijkt te komen. Als je nieuwe partijen geen stemmen gunt puur omdat ze te klein zijn komen ze er nooit en kijken we over 50 jaar nog steeds tegen types als Balkenende aan.

[ Voor 5% gewijzigd door nuveo op 16-08-2012 00:34 ]

• Fiber

Fiber

nuveo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:57:
[...]
[afbeelding]
Informatief plaatje... Het lijkt erop dat vrijwel alle partijen naar rechts opgeschoven zijn, zelfs de SP, Groen Links, PvdA, D66 en de CU...

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Allemaal, met uitzondering van de linkshaters van de PVV _o-

• Miki
Fiber schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:21:
[...]

Ik zou zeggen dat je het meest dicht bij D66 zit, Noxiuz ook trouwens. Dat is juist het leuke van KiesKompas vind ik, je krijgt geen pasklaar antwoord, alleen een richting, waar je dan zelf een partij bij mag kiezen op het plaatje.

En ja, die stemmentracker gaat over echte Tweede Kamer moties waar echt over gestemd is in de Tweede Kamer.
Ja dat beeld heb ik ook, al vind ik het wel grappig dat mijn beeld niet voor een groter gedeelte gedekt wordt door een partijprogramma van D66 of VVD. Met dat betreft heb je keuze zat als je aan de linkerkant zit van het politieke spectrum.

• Mr_Size
Mijn plaatje bij Kieskompas:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Kd4BD6HVjjaDM3j6aZbkHiHr/full.jpg

Positie komt ook wel redelijk overeen met hoe ik ben, alhoewel ik op sommige punten best conservatief ben.
Ook hier wel gare vragen hoor, met als uitschieter: de overheid moet meer ingrijpen in de economie.
Ja hallo, dat is wel heeeeeeeeeeeeeel algemeen :s

[ Voor 20% gewijzigd door Mr_Size op 16-08-2012 09:25 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Grappig hoe de uitslagen onderling kunnen verschillen:

http://www.kieskompas.nl/

1: CDA
2: CU
3: VVD

http://nlkiest.nl/kiesadvies/

1: DPK
2: VVD
3: PVDT

http://www.stemwijzer.nl/

1: VVD
2: PVV
3: CDA

Youtube: DashcamNL

• Mr_Size
Nou ja, je moet ook de grote gemene deler pakken ;) In jouw geval de VVD lijkt me.

• anandus
  • Niet online
Bits of Freedom heeft een Digitale Vrijheidswijzer (al is het hier op Tweakers natuurlijk wel bekend hoe de partijen staan qua digitale vrijheden).

[ Voor 34% gewijzigd door anandus op 16-08-2012 11:20 ]

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
D66 en VVD komen op 26 augustus pas in de vrijheidswijzer na hun verkiezingscongressen.

Wel teleurstellend dat Piratenpartij niet overal vrij op scoort, maar 4 keer makkelijk. Nog steeds wel vrij vergeleken met de andere partijen die soms geen enkele vrij hebben (50+, SGP, CU en CDA) of maar een keer (PVV, SP).

• Fiber

Fiber

anandus schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:17:
Bits of Freedom heeft een Digitale Vrijheidswijzer (al is het hier op Tweakers natuurlijk wel bekend hoe de partijen staan qua digitale vrijheden).
Lijkt me duidelijk, als je een vrij internet belangrijk vindt, dan stem je Groen Links. Ik ga dit zeker in mijn overwegingen meenemen, dank voor de tip. :)

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:44
aan de andere kant, is het omdat ze tegen zijn, of omdat ze niets erover zeggen?

laat ik 't zo zeggen, rood lijkt slecht, maar ik zou graag een onderscheid zien in of het slecht is omdat ze slecht willen, of omdat het slecht is omdat ze er niets over zeggen

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

rik86 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:23:
aan de andere kant, is het omdat ze tegen zijn, of omdat ze niets erover zeggen?

laat ik 't zo zeggen, rood lijkt slecht, maar ik zou graag een onderscheid zien in of het slecht is omdat ze slecht willen, of omdat het slecht is omdat ze er niets over zeggen
De Legenda is daar toch vrij duidelijk over? Of ligt dat aan mij:?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Beetje vreemd dat je bij alle drie de 'stemwijzers' op een compleet andere partij uitkomt (en de vragen en antwoorden vrijwel gelijk zijn), ik had het zelfs zo ver dat ik bij de ene site een partij in de top drie had en op de andere site was de partij bij de laatste drie 8)7

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 19:58

Deathchant

Don't intend. Do!

http://www.kieskompas.nl/
1: GroenLinks
2: PvdA
3: 50Plus
Bij deze gaf ik dus aan dat alles belangrijk was en toen kwam ik exact binnen GroenLinks uit. Toen ik aangaf dat Europa, Wereld en Immigratie en Integratie minder belangrijk waren, kwam ik 50-50 uit tussen GroenLinks en PvdA.

http://nlkiest.nl/kiesadvies/
1: GroenLinks
2: PvdD
3: PvdA

http://www.stemwijzer.nl/
1: PvdD
2: GroenLinks
3: SP

Als ik bij sommige stemwijzers ervoor kies om de kleine partijen ook mee te laten doen, komt er vaak ook Partij v/d toekomst uit op nummer 3.
Ik heb, zoals eerder gezegd, niet echt een idee waar ik nu op moet stemmen. Ik ben overigens altijd GroenLinks stemmer geweest, en deze komt toch altijd op nummer 1 en 2 terecht. Ik twijfelde eerst nog of ik op de SP moet stemmen, maar ik gok erop dat zij sowieso een grote partij worden en nu, na de 3e keer eens WEL in het kabinet komen. Dus ik denk toch dat ik weer voor GroenLinks ga, ondanks ik niet blij ben met Jolande Sap. Maar goed, ik kies uiteindelijk op een partij waarvan ik vind dat het programma het meeste aansluit bij mijn ideeen, en niet maar één persoon.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog steeds geen website die de piratenpartij ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De berichten over "De baas van Nederland" zijn afgesplitst naar een apart topic: De Baas van Nederland :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Het initiatief Stembreker van de G500 heeft ook een stemwijzer (ziet er op het eerste gezicht nog best okee uit, geeft naast een partij-advies ook een coalitie-advies).

[ Voor 28% gewijzigd door anandus op 18-08-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14
Bij de verschillende wijzers ook weinig verrassingen hier: vooral GL, PvdA en D66, heb ook op alle drie wel eens gestemd.

Zit er aan te denken om strategisch te gaan stemmen op SP, als die de grootste worden is de kans op een kabinet die mij bevalt veel meer dan wanneer VVD dat wordt. Net als in 2010, als toen de PvdA een zetel meer had gehad, dan was het misschien heel anders verlopen.

Maar het is een lastig dilemma, bij een aantal belangrijke punten sta ik lijnrecht tegenover de SP, vooral omtrent de AOW-leeftijd.

[ Voor 4% gewijzigd door sewer op 18-08-2012 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:37

Zewatanejo

Fine Thanks!

sewer schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:37:
Zit er aan te denken om strategisch te gaan stemmen op SP.
Ik vind dat "strategisch" stemmen echt zulke grote onzin. Als iedereen zo zou denken, dan blijven we met z'n allen toch hartstikke ontevreden over de Nederlandse politiek. Stem toch op de partij die jouw mening, standpunten en visie het best vertegenwoordigd. Dan krijgen we misschien een kabinet dat het wel eens een keer langer uithoudt dan 2 jaar.
Wat dat betreft zouden ze gewoon de polls moeten afschaffen, dat is gewoon beïnvloeding van de kiezer.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo'n strategische stem lijkt te impliceren (maar misschien zie ik het verkeerd) dat mensen denken dat alleen de grootste partij wordt gehoord. Ook kleinere partijen hebben invloed. Zo heeft een partij als de SP in het verleden nog her en der wat aanpassingen in de zorg voor elkaar gekregen, zelfs zonder in een coalitie te zitten. CU, PvdD, GL en SGP boeken ook wel regelmatig kleine en minder kleine successen.

Wat heb je liever een mening die niet de jouwe is die het best wordt gehoord of een mening die veel dichter bij je eigen standpunten staat die ook wel wordt gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 19:58

Deathchant

Don't intend. Do!

ook ik ben het eens dat het eigenlijk niet echt een "juiste" stem is als je strategisch stemt.
Wanneer iedereen echt zou stemmen op de partij waarvan hij/zij vindt dat ze het beste aansluiten bij zijn/haar mening, dan krijg je veel meer een eerlijk idee van wat mensen verwachten van Nederland.

Wat je nu krijgt is dat mensen die tussen links en rechts in zitten, gewoon op één van de uitersten kiezen om de andere uiterste niet te laten "winnen".
De SP, tot 2x de grootste partij geworden. De eerste keer niet in het kabinet, vanwege de strikte Marijnissen die wel bleef staan waar de partij voor staat, maar te radicaal hierin was om water bij de wijn te doen.
De 2e keer niet, omdat de VVD ze niet eens benaderd heeft om te praten, terwijl Roemer WEL open staat om water bij de wijn te doen.
Dus tja, we weten nooit onder welke noemer ze weer iets gaan gooien om onder samenwerking uit te komen, dus je weet nooit welke coalitie we uiteindelijk krijgt. Dus eigenlijk moet de VVD niet te groot worden om een grotere spreiding van samenwerking mogelijk te maken. Dus waarom strategisch stemmen?

En daarbij vind ik dat mensen niet genoeg nadenken bij uitspraken als: "bij een crisis moet je links niet laten regeren".....of "als je wilt dat de economie goed gaat, stem dan VVD"....
Wat een onzin. Alsof links alleen maar geld verknoeit aan sociale dingen en dat we dan daardoor later in de shit komen. En alsof rechts ervoor zorgt dat we op politiek niveau de islam gaan haten en dat ook uiten....

We zitten veel te veel in uitersten/extremen te denken, maar bedenk ook goed dat een partij in het kabinet altijd gematigd zal worden in het uitvoeren van hun programma door de rest en zoals Kenneth ook al zegt: kleinere partijen/partijen niet in de coalitie hebben ook wel wat successen.

Dus idd, stem op wie jij vindt dat het beste aansluit bij je ideeen en stem niet strategisch/populistisch :)

[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 21-08-2012 10:09 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
Deathchant schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:02:
We zitten veel te veel in uitersten/extremen te denken, maar bedenk ook goed dat een partij in het kabinet altijd gematigd zal worden in het uitvoeren van hun programma door de rest en zoals Kenneth ook al zegt: kleinere partijen/partijen niet in de coalitie hebben ook wel wat successen.

Dus idd, stem op wie jij vindt dat het beste aansluit bij je ideeen en stem niet strategisch/populistisch :)
Wat dat betreft is het ook erg interessant om eens de partijenwijzer te doen: die kijkt naar de ideologie van een partij in plaats van puur naar concrete standpunten. Dat het nu eigenlijk alleen maar gaat over Europa, 3% en de zorg is leuk, maar de kans is groot dat er binnen 4 jaar weer hele andere zaken belangrijk zijn. En dan is het fijn als je op een partij hebt gestemd waarbij je ideologie een beetje overeenkomt in plaats van dat ze alleen even boe & kut hebben geroepen over de paar onderwerpen die nu hip zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Joepie, de SpeldWijzer is er. Ik moet uitkijken voor lijsttrekkers met dubbele achternamen :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49
Zewatanejo schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 23:27:
[...]
Ik vind dat "strategisch" stemmen echt zulke grote onzin.
En toch overweeg ik het. Qua totaalplaatje pas ik waarschijnlijk het beste bij de PvdA op dit moment. En toch stem ik misschien wel SP.

Want uiteindelijk gaat het namelijk om wat voor kabinet er komt en wie de leiding mag nemen daarin. En dan kan ik wel braaf PvdA stemmen maar als de VVD de grootste wordt heb ik daar niks aan. Dan mag de PvdA aansluiten in een kabinet met D66 en VVD en dan komt er van aanpakken van banken, bonussen en marktwerking in de zorg weer niks terecht. Dan gaan we gewoon weer op de liberale voet verder.

Zo gaat het al jaren overigens. Linkse partijen worden al jaren gepiepeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

gambieter schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:48:
Joepie, de SpeldWijzer is er. Ik moet uitkijken voor lijsttrekkers met dubbele achternamen :+
5) U bent een Steenbok...
Hoe weten ze dat nou weer...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
D-e-n schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:55:
[...]

En toch overweeg ik het. Qua totaalplaatje pas ik waarschijnlijk het beste bij de PvdA op dit moment. En toch stem ik misschien wel SP.

Want uiteindelijk gaat het namelijk om wat voor kabinet er komt en wie de leiding mag nemen daarin. En dan kan ik wel braaf PvdA stemmen maar als de VVD de grootste wordt heb ik daar niks aan. Dan mag de PvdA aansluiten in een kabinet met D66 en VVD en dan komt er van aanpakken van banken, bonussen en marktwerking in de zorg weer niks terecht. Dan gaan we gewoon weer op de liberale voet verder.
Waarom zou de pvda zomaar aansluiten in een rechts kabinet? Waarom zou de pvda in een links kabinet meer kunnen bereiken als in een rechts kabinet? Volgens mij is de pvda daar toch zelf bij. Al moet ik zeggen dat de pvda (en cda) nu niet echt een mooi trackrecord hebben bij het vasthouden aan de eigen lijn.
Met wie moet de SP samenwerken, als de pvda erg klein in en fors verlies maakt? Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat er voor een bijzonder kabinet wordt gekozen, waardoor er juist geen links beleid mogelijk wordt. Het is net zo'n grote gok, als een stem op de pvda.
In Nederland is het lastig om te voorspellen welk kabinet er komt. Pvda-cda-cu had ook niemand voorspelt. Paars I had ook niemand voorspelt. vvd-cda-pvv was ook niet de eerst genoemde optie.

Heb je eraan gedacht dat de SP ook uitgesloten kan worden van deelname, juist omdat de andere linkse partijen te klein worden om een vuist te maken? Stel dat de VVD-D66-GL de steun van of de pvda, of het cda nodig hebben. De PVDA kan er dan voor zorgen dat er net een wat socialer beleid komt, dan bij een kabinet VVD-D66-GL-CDA. Dat is wat een keuze voor de pvda ook kan opleveren

Uitiendelijk moet je zorgen dat de partij, waarvan jij denkt dat die jouw standpunten het minst slecht gaat verdedigen, het grootst wordt. Het minst slecht inderdaad, want door alle coalities zal je nooit heel erg blij worden van het beleid. En dan kan de conclusie zijn dat je toch SP stemt, omdat je weet dat de kans klein is dat de sp met de vvd gaat samenwerken. Zekerheid heb je echt niet.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49
Quacka schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
De PVDA kan er dan voor zorgen dat er net een wat socialer beleid komt, dan bij een kabinet VVD-D66-GL-CDA. Dat is wat een keuze voor de pvda ook kan opleveren
Van beide opties word ik niet vrolijk. Van beide opties verwacht ik geen maatregelen waar ik op zit te wachten. Ik denk dat de linkse kiezer wat dat betreft al jaren in een spagaat zit waar hij/zij niet uitkomt en waarbij het uiteindelijk weinig uitmaakt wat er gestemd wordt. Er zijn gewoon teveel linkse partijen waardoor er geen eentje is die echt een vuist kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Quacka schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
Uiteindelijk moet je zorgen dat de partij, waarvan jij denkt dat die jouw standpunten het minst slecht gaat verdedigen, het grootst wordt...
Maar als je denkt dat dat er niet in zit kun je wellicht beter voor je nummer twee optie kiezen, als die betere kansen heeft.

Volgens mij is het eigenlijk heel simpel deze keer. Wordt het Rutte II of Roemer I...? Meer serieuze opties zijn er eigenlijk niet. Waarbij niet gezegd is dat de grootste van die twee ook de formatie gaat winnen, maar die mag wel de eerste poging(en) doen. Twee jaar geleden scheelde het maar één zetel of we hadden zeer waarschijnlijk Cohen I gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
D-e-n schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:55:
[...]

Ik vind het eigenlijk maar een vreemde gedachte dat "strategisch stemmen" per se zou betekenen dat je óf SP óf VVD stemt. Aangezien SP noch VVD in hun eentje een meerderheid van > 75 zetels zal halen gaat het niet alleen om de grootte van de partij zelf, maar ook om de verhoudingen met de andere partijen.

De Hond had laatst berekend wat er zou gebeuren als iedereen die overweegt 'strategisch' VVD/SP te gaan stemmen dit ook zou doen: (bron)

VVD: 31 > 41
PvdA: 17 > 14
PVV: 19 > 15
CDA: 14 > 11
SP: 34 > 42
D66: 15 > 13
GL: 5 > 4
CU: 7 > 6

Laten we kijken naar jouw insteek: graag een links kabinet. Een van de meest plausibele overwegend linkse coalities (aannemende dat SP+VVD samen onmogelijk is) is dan PVDA, SP, CDA en D66. In de 'normale peiling' halen die samen 17+34+14+15 = 80 zetels. En wat als iedereen strategisch zou gaan stemmen? 14+42+11+13 = 80 zetels! Door je 'strategische' stem is de SP een stuk groter geworden, maar de onderlinge verhoudingen en bijvoorbeeld dus de kans op een links kabinet is nagenoeg gelijk gebleven!

Het enige wat je vervolgens hebt bereikt is dat de partij van je keuze, PvdA, in plaats van 17 zetels nog maar 14 zetels in de coalitie heeft en dus invloed heeft verloren aan de SP. Lijkt me geen enorm aantrekkelijke deal ;)

Het enige wat ik eigenlijk onder "strategisch stemmen" zou laten tellen is "niet stemmen op de PVV, ook al heb je met hun het meeste affiniteit": de PVV is namelijk door zoveel partijen uitgesloten dat je bij voorbaat al weet dat ze de komende kabinetsperiode niks kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 02:19
Deze ontbreekt nog: http://speldwijzer.sysfix.eu/

-edit- oops :P

[ Voor 15% gewijzigd door n0elite op 22-08-2012 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je vergeet het belangrijkste doel van strategisch stemmen: De grootste partij worden. De grootste partij heeft het initiatief bij het formeren en mag als eerste een paar pogingen doen om een kabinet te formeren. In 2010 haalde de VVD van Mark Rutte 31 zetels en de PvdA van Job Cohen 30 zetels. Als door strategisch stemmen deze uitslag andersom was geweest had Job Cohen het voortouw mogen nemen en was er wellicht een kabinet Cohen I uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
Fiber schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:37:
[...]

Je vergeet het belangrijkste doel van strategisch stemmen: De grootste partij worden. De grootste partij heeft het initiatief bij het formeren en mag als eerste een paar pogingen doen om een kabinet te formeren. In 2010 haalde de VVD van Mark Rutte 31 zetels en de PvdA van Job Cohen 30 zetels. Als door strategisch stemmen deze uitslag andersom was geweest had Job Cohen het voortouw mogen nemen en was er wellicht een kabinet Cohen I uitgerold.
Naar mijn mening is dat effect enorm overrated. Wat heb je eraan als je als SP op 13 september wakker wordt als grootste partij maar vervolgens geen 76 zetels bij elkaar kan rapen aan partijen die met je samen willen werken?

Wat betreft de formatie in 2010: pas na de 7e formatieronde kon er een kabinet gevormd worden! Het is echt geen kwestie van first come, first serve: er is destijds geen PvdA kabinet gekomen omdat de andere partijen daar niks voor voelden, zeker niet omdat ze niet als als eerste het initiatief mochten nemen.

Daarnaast is er dit jaar een motie aangenomen die het initiatief voor de formatie bij de 2e kamer legt in plaats van bij de koningin. Dit zal het bovenstaande alleen nog maar versterken: als de SP de grootste partij wordt maar een kamermeerderheid graag eerst een coalitie zonder SP wil onderzoeken dan zal dat zo gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Alsof er niet genoeg stemwijzers waren :P
Jongerenkieswijzer
Groene kieswijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
nuveo schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:48:
[...]

Naar mijn mening is dat effect enorm overrated. Wat heb je eraan als je als SP op 13 september wakker wordt als grootste partij maar vervolgens geen 76 zetels bij elkaar kan rapen aan partijen die met je samen willen werken?

Wat betreft de formatie in 2010: pas na de 7e formatieronde kon er een kabinet gevormd worden! Het is echt geen kwestie van first come, first serve: er is destijds geen PvdA kabinet gekomen omdat de andere partijen daar niks voor voelden, zeker niet omdat ze niet als als eerste het initiatief mochten nemen.
Ben jij vergeten, dat na het mislukken van een vvd-cda-pvv kabinet de pvda de kans heeft gekregen om een kabinet te formeren? Dit was toen ook bijna gelukt.
De laatste 20 jaar is het maar zelden voorgekomen dat de eerste coalitieoptie meteen een succes was:

Kok I (Paars I) Wim Kok (PvdA) PvdA, VVD, D66 1994
Paars I was pas na tig pogingen een optie. Volgens mij was het CDA de grootste partij geworden.

Kok II (Paars II) Wim Kok (PvdA) PvdA, VVD, D66 1998
Paars I was een succes geworden en de partijen wilden graag doorgaan. Bij die verkiezingen was het mogelijk geweest om met strategisch stemmen de coalitie te veranderen. Bijna iedereen was tevreden, dus er gebeurde niets.

Balkenende I Jan Peter Balkenende (CDA) CDA, LPF, VVD
Het was wel de meest logische oplossing. Invloed tactisch stemmen was volgens mij niet zo groot.

Balkenende II Jan Peter Balkenende (CDA) CDA, VVD, D66 2003
CDA en VVD wilden graag samen verder. De aansluiting van D66 was minder logisch. Tactisch stemmen op het CDA en VVD maakte de coalitie mogelijk.

Balkenende IV Jan Peter Balkenende (CDA) CDA, PvdA, ChristenUnie 2006
het CDA en PvdA hadden een grote strijd gemaakt, ze waren fel tegen elkaar bezig. Er was net zo'n tweestrijd, als dat nu op gang lijkt te komen tussen de SP en de VVD.
Uiteindelijk hebben ze toch een kabinet gevormd. Veel strategische stemmers voelden zich bedrogen en terecht.

Bij de huidige verkiezingen hebben D66, GL en VVD min of meer aangegeven dat ze graag met z'n allen verder willen. Tja, een keuze voor een van de partijen is dus een steun voor deze coalitie.
Voor het overige is net zo'n gok als altijd. Als de kunduz-coalitie een meerderheid haalt, dan zal het als eerste geprobeerd worden, zelfs al wint de SP de verkiezingen.
Immers als de kamer zelf gaat beslissen, dan zullen de kunduz-partijen niet naar de SP gaan wijzen. Die kunnen met 30-40 zetels niets afdwingen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1 2 Laatste