@fiber: Ik geef toe dat ik geen fan ben van Sap. Wat dat betreft vond ik Halsema een stuk beter. Het is toch niet zo dat een lijsttrekker zijn eigen wil kan doorzetten zonder steun van de rest van de partij, en dat Kunduz-akkoord....tja, noem het een "plotselijke omslag" van GroenLinks, maar ik zie ook liever de boel gefixed, dan dat we straks een 1,3 miljard boete gaan krijgen wat sowieso weggegooid geld is. Dus ik vind het wat dat betreft niet zo heel erg.
Alsof GroenLinks de enige partij is die zo'n omslag doet....Iedereen waait zijn eigen breekpunten om, maar ik vind het ook niet altijd erg, aangezien samenwerking naar mijn idee soms belangrijker is dan vast blijven houden aan specifieke dingen. Het ligt er dan natuurlijk aan WAT dat breekpunt is...
En onrust...tja dat is in elke partij. Van elke partij stappen er leden op of zijn er verhalen over te vertellen o.i.d.
Dus om nu GroenLinks als volledig onbetrouwbaar te zien vind ik dan een beetje uit perspectief gedacht.
Net zoals veel mensen van vroeger nu nog steeds CDA stemmen vanwege het vertrouwen/hoop, heb ik wel de hoop dat GroenLinks vasthoudt aan zijn programma. Want hun programma ben ik het wel echt op veel punten mee eens, en ik zie er ook de praktijk van in.
En ik zeg dit niet nu alleen maar om alle nadelen goed te praten omdat ik altijd op GroenLinks gestemd heb, maar bij gebrek aan een programma dat
nog beter bij mijn ideeen aansluit.
Als ik zou stemmen met de info dat ze misschien weggevaagd zouden kunnen worden, dan zou ik strategisch moeten gaan stemmen. En daar ben ik principieel op tegen, tenzij het dusdanig de spuigaten uitloopt dat er een haatzaaiende partij in het kabinet dreigt te komen o.i.d., zoals de PVV. Dan wil ik mijn principe wel overboord gooien

Het strategisch stemmen zorgt naar mijn idee alleen maar voor "onechte" stemmen, en daardoor dus een tweedeling. "Echte stemmen" zorgen er naar mijn idee idd wel voor dat de huidige grote partijen niet meer zo groot worden, waardoor coalitievorming van grote partijen een stuk lastiger wordt. Maar ik denk wel dat het partijen iets meer dwingt om samen te werken, omdat zo IEDEREEN water bij de wijn moet doen, net niet maar 1 of 2 partijen.
[
Voor 31% gewijzigd door
Deathchant op 23-08-2012 11:13
]