Na dit topic, en de vele negatieve posts, gelezen te hebben wil ik ook even mijn mening geven

.
In de 1e plaats, mijn verwachtingen zijn niet waargemaakt. Deze waren echter ook wel hoog gespannen. Ik vond Medal of Honor uit 2010 erg goed. Zowel de SP als de MP vond ik zeer plezierig spelen, ook al zaten er soms wel frustrerende spelelementen in (MP was een sniperheaven). Dus afgelopen donderdag had ik hem om 10 uur gekocht toen de winkel open ging. Ik heb 3 sp missies gedaan voordat ik naar de MP ging. Die sp missies vond ik prima en zagen er (speel op de 360) prima uit! De gameplay in die missies zijn natuurlijk wel redelijk inwisselbaar met diverse andere shooters, maar dat ligt in mijn beleving meer aan het FPS genre waarin we vastzitten dan specifiek aan Medal of Honor.
Maar ik heb dit spel niet gekocht voor de sp, net zoals je Battlefield niet koopt voor de sp en net zoals je COD niet koopt voor de sp. Ik heb dit spel gekocht voor de MP. Ik heb redelijk intensief de beta gespeeld en die kon me erg boeien. Ik kom van Battlefield 3, en dat spel is natuurlijk geweldig. De graphics, de ruimte, destruction, de voertuigen en de grote maps zijn niet te overtreffen. Echter op het laatst speelde ik close quarter, maar dat faalde redelijk in mijn beleving. De gamemechanics van BF3 vond ik niet passen in zulke kleine en compacte maps. Het was te chaotisch en te clunky. En hier komt Medal of Honor in zicht. De gamemechanics van MoH vind ik, op basis van de beta/demo/hoe je het ook wil noemen, zeer goed passen in de relatief kleine map. Een welkome afwisseling dus van Battlefield.
Wat ik verder goed vind aan het spel zijn de volgende elementen:
-Fireteam. Geweldige toevoeging. En je gaat deze toevoeging echt waarderen als je drie potjes speelt. Eentje zonder een buddy in je fireteam, eentje met een buddy, maar dat is een loner of gewoon heel erg slecht, en eentje met een buddy die samenwerkt en gewoon nooit verder weg is dan een meter of 8. Je ziet in de gehele game ook echt heel veel mensen samenwerken, of in ieder geval samen lopen. Het geeft soms ook een bepaalde spanning vind ik. Als je in je eentje rondloopt en je ziet nog iemand lopen. Engage je dan meteen, terwijl zijn buddy wellicht een paar meter achter hem loopt, of wacht je even af totdat je zeker weet dat hij alleen is.
-Killstreaks. Goed en gebalanceerd. De meeste killstreaks kun je redelijk makkelijk ontlopen of counteren. Daarnaast is het tof dat je ook supportive killstreaks kunt gebruiken. Verder komen de zwaarste killstreaks amper voor. Maar daar later meer over. Zelf zijn killstreaks een belangrijke reden dat ik de COD-serie voortaan links laat liggen. De killstreaks en het perksysteem in Modern Warfare 2 waren zo absurd dat het lachwekkend werd. Black Ops deed het wat beter, maar nog steeds te veel naar mijn zin. Battlefield 3 laat zien dat het helemaal niet nodig is. MoH doet het goed.
Er zijn natuurlijk ook zaken die mij niet zo liggen of gewoon niet goed zijn of beter konden:
-Grenades. Maar dat is mijn persoonlijke aversie tegen grenades in zowat elke FPS game. Waar ik voor zou willen pleiten is maximaal 2 grenades in een heel potje. Dit geldt ook voor de CoD serie en in mindere mate voor de BF serie. Dan worden ze wellicht wat tactischer ingezet dan grenadespammen zoals dat nu vaak in veel games voorkomt. Hoe vaak ik niet op het randje van een nieuwe killstreak, zoals de apache heb gezeten en dan word gekilled door een verdwaalde grenade… Vrij frustrerend

.
-Het menu. Het menu is onoverzichtelijk en ziet er niet mooi uit, maar wat ik echt niet snap is dat je tussen de potjes niet je wapens of je classes kan aanpassen.
-Verschil in classes. Ik ben nu bezig om met alle wapens kills te maken. Hiervoor ben ik bezig met alle 6 de classes, maar ik merk enorm verschil (wellicht ligt het aan mijn speelstijl, redelijk aanvallend en beweeglijk) in classes en de kracht van de wapens. Je ziet in de MP ook heel veel gebruik van hetzelfde wapen (Riflemanclass, naam weet ik zo niet uit mijn hoofd). Zelf moet ik nog veel kills met de demolition class en natuurlijk de sniper class… Daar zitten echt proppenschieters bij, niet normaal

Dat kost nog wel wat tijd om daar genoeg kills mee te halen, maarja dat is ook een uitdaging zullen we maar zeggen…..
-Maps. Ook niet alleen een MoH aspect, maar de ronde maps met heel veel doorgangen die overal naar toe leiden, die tegenwoordig gebruikelijk zijn… Je kunt echt van overal geflankt en aangevallen worden. Soms wel vervelend als je geen goede teamie hebt, waar je wat mee kunt afspreken. Daarnaast vind ik het jammer dat het soms lastig is dat vijanden soms qua camouflage opgaan in de achtergrond. Dit werkt camperig gedrag wel heel erg in de hand.
En dat zijn eigenlijk wel mijn minpuntjes. Ik vind veel reviews die echt heel negatief zijn echt zo achterlijk, want over een week of 2 geven ze BO2 weer een 9.5 en geilen ze op datgene wat ze bij MoH afkraken.
Hetzelfde als bij
Homefront. Ik weet niet of jullie dit spel hebben gespeeld? De SP had zo zijn goede momenten, maar was over het algemeen niet zo heel best. De MP deed echter echt iets heel vernieuwends in het FPS genre vond ik (het on the fly kopen van equipment of voertuigen, etc. echt heel gaaf en de maps en modi waren ook tof), maar dat werd totaal genegeerd en kreeg erbarmelijke reviews. Het was namelijk geen CoD! Het vernieuwende systeem is dus ook in geen enkel spel meer terug te vinden, terwijl dit toch wel wat nieuw leven in de FPS brouwerij had kunnen brengen. Gamerecensies hebben voor mij heel veel geloofwaardigheid verloren.
Hopelijk niet al te lang, zodat mensen het nog wel lezen.
Tot slot ook nog even... Mochten mensen graag samen willen spelen, voeg me maar toe! Speel op de 360.
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.