Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:28
Ik heb de laatste tijd soms last dan de aflevering er gewoon ineens mee op houdt en dan krijg je hem eigenlijk ook niet meer goed aan, of het beeld hapert of je kunt niet doorspelen. Ik heb een Raspberry Pi met openElec in combinatie met een Synology DS214, ik vraag me af waar het probleem zou kunnen liggen (natuurlijk beide) maar wat is het meest voor de handliggend, dat het aan de Synology zit (te druk bezig misschien?) of dat het aan de Raspberry Pi ligt (maar wat zou dan het probleem kunnen zijn). Zojuist de beide een keer geherstart maar dat hielp vreemd genoeg niet. Je zou kunnen zeggen dat het aan de aflevering ligt, maar ik heb het wel vaker dat het gebeurt bij verschillende afleveringen..

Het probleem wat er misschien iets mee te maken heeft is dat hij er ook erg veel moeite mee heeft om door te spoelen, die functionaliteit werkt nu eigenlijk zo goed als niet, ook niet bij een andere aflevering..

Moet zeggen dat het eigenlijk een hele tijd goed heeft gedaan alleen de laatste 2? weken begint hij eigenlijk een beetje kuren te vertonen door ineens afleveringen niet fatsoenlijk af te spelen en het doorspoelen wil niet echt werken. Zou het eventueel ook aan de soort afleveringen/download kunnen liggen?

[ Voor 27% gewijzigd door Gynnad op 22-07-2014 23:08 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Warmte? Juist de laatste twee weken is het ook ineens aardig warm buiten ;)

• Gynnad
ThinkPadd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 01:06:
Warmte? Juist de laatste twee weken is het ook ineens aardig warm buiten ;)
Ja je zou haast zeggen dat dat er misschien wel wat mee te maken heeft.. laat ik misschien even wachten tot het weer wat koeler is.. nog tips om het meer te koelen? Of doen jullie daar niets aan

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-10 14:12
Ik wil binnenkort ook 2 Raspberry Pi's gaan kopen en nu vraag ik me af of ik deze het beste van stroom kan voorzien via een USB aansluiting op de TV of via een stroomkabel.. Ik sluit er geen externe HDD op aan. Wat adviseren jullie?

[ Voor 8% gewijzigd door Bumperke op 23-07-2014 08:27 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:15
Waarschijnlijk levert de USBpoort van de tv maximaal ongeveer 500 mA, de RPi kan meer nodig hebben, zeker als je het apparaat overklokt en/of apparaten op de USBpoort van de RPi.
Dus je doet er goed aan om de RPi een eigen voeding te geven, maar via de TV kan wel gewoon werken.
Dat is het proberen waard.

• Bumperke
RudolfR schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:26:
Waarschijnlijk levert de USBpoort van de tv maximaal ongeveer 500 mA, de RPi kan meer nodig hebben, zeker als je het apparaat overklokt en/of apparaten op de USBpoort van de RPi.
Dus je doet er goed aan om de RPi een eigen voeding te geven, maar via de TV kan wel gewoon werken.
Dat is het proberen waard.
Oke. Maar als ik hem via USB aansluit dan gaat de Raspberry steeds uit als ik de TV uitzet. Is dit niet slechter of misschien juist beter?
Gynnad schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 06:38:
[...]

Ja je zou haast zeggen dat dat er misschien wel wat mee te maken heeft.. laat ik misschien even wachten tot het weer wat koeler is.. nog tips om het meer te koelen? Of doen jullie daar niets aan
Heb je de Pi in een behuizing zitten? Anders even deksel eraf laten en kijken wat ie doet. Of een setje koelblokjes kopen. Al zijn de meningen daarover verdeeld, veel mensen zeggen dat dat 0,0 uitmaakt... Ik weet het niet...

Heb er zelf wel een koelblokje op zitten (op de processor), die had ik nog liggen van een oude videokaart, zat daar op de geheugenchips. Past precies :) In het midden een klein drupje koelpasta, en op de hoekjes 4 hele kleine drupjes secondenlijm. Zit goed vast nu op de processor chip in het midden van de Pi.

Tijdens het kijken van een 720p schommelt hij tussen de 55 / 56 graden. Woonkamertemperatuur 26,5 (lekker die zomer...)

Je kunt het in de gaten houden door met SSH in de pi in te loggen, en tijdens een film o.i.d. het commando
code:
1
watch cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp
te draaien. Dan zal hij elke 2s de temperatuur laten zien (getal in je hoofd even delen door 1000, 55686 = 55.686 graden). Stoppen kan met CTRL - C.
Bumperke schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:29:
[...]

Oke. Maar als ik hem via USB aansluit dan gaat de Raspberry steeds uit als ik de TV uitzet. Is dit niet slechter of misschien juist beter?
Ja dat is zeker slechter. Je hebt kans dat je SD corrupt raakt als je de stroom er plotseling afhaalt, en je Pi daardoor niet meer wil booten. Om dat te voorkomen moet je hem netjes afsluiten voordat je de TV uitzet. Voor het gemak zou ik de Pi dus een eigen voeding geven ;)

[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2014 12:36 ]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Bumperke schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:29:
[...]

Beter voed je je Pi los, kost je €7 aan stroom met de pi 24/7 aan ;)
Wat is trouwens wenselijk qua refreshrate om in te stellen? 23.98Hz / 24Hz / 50Hz / 60Hz ?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2014 12:47 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
ThinkPadd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:45:
Wat is trouwens wenselijk qua refreshrate om in te stellen? 23.98Hz / 24Hz / 50Hz / 60Hz ?
Hoogste in de menu's, en dan de RR laten adjusten naar de video die je wil afspelen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Gynnad
ThinkPadd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:54:
[...]

Heb je de Pi in een behuizing zitten? Anders even deksel eraf laten en kijken wat ie doet. Of een setje koelblokjes kopen. Al zijn de meningen daarover verdeeld, veel mensen zeggen dat dat 0,0 uitmaakt... Ik weet het niet...

Heb er zelf wel een koelblokje op zitten (op de processor), die had ik nog liggen van een oude videokaart, zat daar op de geheugenchips. Past precies :) In het midden een klein drupje koelpasta, en op de hoekjes 4 hele kleine drupjes secondenlijm. Zit goed vast nu op de processor chip in het midden van de Pi.

Tijdens het kijken van een 720p schommelt hij tussen de 55 / 56 graden. Woonkamertemperatuur 26,5 (lekker die zomer...)

Je kunt het in de gaten houden door met SSH in de pi in te loggen, en tijdens een film o.i.d. het commando
code:
1
watch cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp
te draaien. Dan zal hij elke 2s de temperatuur laten zien (getal in je hoofd even delen door 1000, 55686 = 55.686 graden). Stoppen kan met CTRL - C.
Thanks voor de duidelijke uitleg! :)

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:23

Sa1

Dacuuu schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:27:
[...]

Daarnaast moet je dan over gaan op een USB stick voor je config. Anders ben je vaak je config kwijt, das niet heel leuk!

Heb nu ook /storage op een USB stick staan. Kijken hoe dat gaat. Als ik een 'harde' powercycle deed van m'n raspberry dan was ik frequentelijk m'n config kwijt.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Aapje

Opel-beun
Aapje schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:32:
Nou, de adapter is 100% goed :P Heb dat namelijk als eerste als verdachte neergezet. Heb intussen een 5V 2A adapter eraan hangen (de iPad adapter hielp ook niet). Adapter die ik nu gebruik is afkomstig van een router. De chromecast zit intussen ook erop, die heeft nergens last van. Kabeltje van de micro usb is ook 1tje met dikke koperdraadjes (oude logitech micro usb kabel).

Heb er geen HD aanhangen bij mij, alleen een MCE remote, maar die heb ik ook uitgesloten. Hij crashed ook zonder iets aangekoppeld.
Ben intussen een hoop debugging verder...

De Pi crashed omdat de SD kaart opeens 'ontkoppeld' is (zo noem ik 't maar...). Als ik 'm opnieuw probeer opgestart te krijgen door de voeding aan/uit te doen gaat het ACT lampje heel zwakjes branden en blijft het rode power lampje branden. Verder doet ie niks. Als ik dan hard doordruk op de SD kaart gaat ie opeens wel booten na een aan/uit actie. Dus het probleem zit 'm in de SD kaart...

Mijn oplossing sofar: USB Disk eraan gehangen, daarop de partities (fat/ext4) aangemaakt met de RasPlex software daarop. En een hele oude (64MB) SD kaart met daarop deze cmdline.txt:
code:
1
boot=/dev/sda1 disk=/dev/sda2 quiet growstorage

Dit wil zeggen dat ie de USB disk gebruiken gaat als bootdrive + storage van de OS... En tot nu toe bevalt mij de performance prima :)

Ben alleen bang dat m'n HDD stroom terugvoert via de usb poorten naar de Pi, is dit erg? Hij loopt nu nmlk al een 30 min zonder problemen... Heb 'm 'medium' overgeclocked nu en alles doet 't sofar erg soepel en menu's gaan lekker rap.

Ben benieuwt of ie morgen nog doet wat ie moet doen :) De voeding overigens kan 2A aan, zuipt met HDD en de Chromecast en Pi totaal op z'n max 1,5A nu :P (is een oude router voeding van delta electronics). Kleine sidenote, de chromecast crashed tot sofar nooit :)

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:18
Aapje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:55:
Ben alleen bang dat m'n HDD stroom terugvoert via de usb poorten naar de Pi, is dit erg?
Kan weinig kwaad, het grootste nadeel is dat je de polyfuse (zekering) op je voedingspoort bypasst, dus het is verstandig om een zekering elders in je voedingscircuit te hebben.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 10:45

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dacuuu schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:27:
[...]

Ik zit dan met de warmte van het apparaat. Bij mijn weten is er geen mogelijkheid om de cpu naar een lagere frequentie te laten vallen bij geen gebruik.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:30
Tukk schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:29:
[...]

Ik zit dan met de warmte van het apparaat. Bij mijn weten is er geen mogelijkheid om de cpu naar een lagere frequentie te laten vallen bij geen gebruik.
Warmte? Sluit jij je pi aan op 380v? >:)

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:45

lasharor

7 december 2004

ThinkPadd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:45:
Ik heb hem geforceerd op 23,98 staan. Bij alles wat hoger is krijg ik bij films van 10+GB last van schokken in het beeld.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 10:45

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dacuuu schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:33:
[...]

Warmte? Sluit jij je pi aan op 380v? >:)
Ik heb niet gemeten. Bij mijn weten ligt de pijngrens van je vingers bij 60 graden, dan schat ik dat de pi tussen de 40 en 50 graden is bij mij.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Firesphere
  • Laatst online: 23:11

Firesphere

Yoshis before Hoshis

tussen de 40 en 60 graden is prima voor een Pi, die van mij zweeft meestal rond de 45 graden, maar die is actief gekoeld.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Aapje

Opel-beun
ingo92 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:25:
[...]
Kan weinig kwaad, het grootste nadeel is dat je de polyfuse (zekering) op je voedingspoort bypasst, dus het is verstandig om een zekering elders in je voedingscircuit te hebben.
True, polyfuse slaat ie nu wss over. Heb alleen deze raspberry nu al een beetje afgeschreven (zoveel gezeik nu mee gehad ben er wel effe klaar mee). Dus denk dat ik 't zo laat :) De voeding heeft overigens een zekering ingebakken zitten op 2A.

Zat stiekem te hopen dat ze een snellere raspberry gingen uitbrengen, maar valt tegen met dat final B model...

• Sa1

Sa1

Kan iemand z'n advancedsettings.xml is posten voor wie het icm MySQL werkend hebben? Ik krijg het op e''en of andere manier niet aan de gang.

Heb een user aangemaakt op m'n synology via phpmyadmin, die alles mag vanaf %. Echter worden er geen databases aangemaakt.

Kan wel een telnet connecite opzetten naar de poort, dus de poort staat ook werkelijk open.
Mag je user ook van buitenaf inloggen? Of alleen op localhost? Dat is vaak een instelling die verkeerd staat ("Allow outside LAN traffic" achtig iets)

• Sa1

Sa1

ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:50:
Mag je user ook van buitenaf inloggen? Of alleen op localhost? Dat is vaak een instelling die verkeerd staat ("Allow outside LAN traffic" achtig iets)
nou, ik kan dus met m'n laptop via telnet naar de poort 3306 verbinden, en dan zie ik ook dat mysql luisterd, dus dat geloof ik wel. k zou alleen niet weten hoe ik moet testen of ik ook vanaf een andere locatie met die gebruiker kan aanmelden. Lokaal lukt het wel. Je hebt inderdaad meerdere mogelijkheden, maar de locatie filter ik op % , dus dat zou inhouden dat het van overal vandaag mag.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05

kraats

Ik rol

Advancedsettings.xml is over het algemeen niet zo spannend.. Alleen dit stukje toevoegen, volgens mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    <videodatabase>
        <type>mysql</type>
        <host>ipadres</host>
        <port>3306</port>
        <user>xbmc</user>
        <pass>xbmc</pass>
    </videodatabase> 
    <musicdatabase>
        <type>mysql</type>
        <host>ipadres</host>
        <port>3306</port>
        <user>xbmc</user>
        <pass>xbmc</pass>
    </musicdatabase>

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Sa1

Sa1

kraats schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:15:
Advancedsettings.xml is over het algemeen niet zo spannend.. Alleen dit stukje toevoegen, volgens mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    <videodatabase>
        <type>mysql</type>
        <host>ipadres</host>
        <port>3306</port>
        <user>xbmc</user>
        <pass>xbmc</pass>
    </videodatabase> 
    <musicdatabase>
        <type>mysql</type>
        <host>ipadres</host>
        <port>3306</port>
        <user>xbmc</user>
        <pass>xbmc</pass>
    </musicdatabase>
tjah, dat heb ik dus ook. Mmm... irritant! :)

• kraats

kraats

Ik rol

Welke versie van DSM draai je op je Synology? In de eerste versies met MariaDB zaten nog wat foutjes qua Bind-address.. Hoewel ik dan zou gokken dat je ook geen open poort 3306 zou zien

• Sa1

Sa1

kraats schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:26:
Welke versie van DSM draai je op je Synology? In de eerste versies met MariaDB zaten nog wat foutjes qua Bind-address.. Hoewel ik dan zou gokken dat je ook geen open poort 3306 zou zien
de update 2, de 3 staat klaar.

• kraats

kraats

Ik rol

Sa1 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:37:
de update 2, de 3 staat klaar.
Als de MariaDB package ook up to date is zou dat prima moeten zijn. Draait bij mij al heeeeel lang als een zonnetje.
Even voor de duidelijkheid. Je had nog geen databases aangemaakt, toch? Want dat zou vanzelf moeten gebeuren.

Ik heb hier wel flink gedoe mee gehad bij de update naar 13.1. Telkens zwart scherm jn XBMC na de update en zelfs bij een clean install. Bleek dat mijn database user alleen op de databases volle rechten had en in het algemeen alleen create. Hij kon dus wel een nieuwe database aanmaken, maar niet vullen met gegevens :P Even rechten aanpassen en ik kon met al mijn apparaten naar 13.1

• slommer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
of vanaf je pc met mysql of sqlyog proberen in te loggen onder die user en proberen een DB aan te maken (en erna weer verwijderen?
Weet je of de rechten goed ingesteld staan ook meteen.

• Sa1

Sa1

Uiteindelijk heb ik inderdaad ook de binaries van mysql gedownload op m'n laptop. Kon alles doen met de gebruiker. Dus mysql zat goed.

heb wat zitten kloten met netwerksettings op de rasp én intel nuc (beide openelec clients). Nu werkt het perfect. Op de NUC moest ik instellen 'wait for network'. Dat is zo'n machtig snel aparaat.

Moet overigens zeggen dat ik zeer tevreden nu ben met de snelheid van de Rasp. Dat ging een aantal versies terug nog niet zo lekker. OE 4.0.7 der op.

Tnx voor de hulp

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-10 08:18
Het zal in dit 422 pagina grote topic wel voorbij gekomen zijn, maar alles lezen word me ff te veel :)

Welke usb geluidskaart kan ik zonder problemen gebruiken met raspbmc? Ik heb gezocht en ook support lists gevonden maar dit is allemaal Amerikaans.

Ik zou het liefst zo naar de winkel in Almere willen rijden om er 1 te kopen.

Bedankt!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 09:21
Hallo,

Sinds twee maanden heb ik dagelijks tijdens het kijken van een film via 1channel of icefilms dat de raspberry ( raspbmc ) crasht en opnieuw start.
Dit is sinds de update naar xbmc 1.3 gotham alle nieuwe updates zijn geïnstalleerd ook heb ik meerdere keren een clean instal gedaan niets wil helpen, hiervoor heb ik nooit problemen gehad met de raspberry altijd stabiel geen crashes of vastlopers ook werk airplay niet meer raspberry loopt volledig vast bij het streaming via airplay.

Raspberry heb ik aangesloten op een originele usb lader van Apple met een klik aan en klik uit systeem klik aan klik uit is aangesloten op verlengsnoer omdat de tv ver van de stopcontact staat.

Wie weet hiervoor een oplossing of heeft de zelfde probleem?

• Turtlesnif
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-11 20:02
Idem hier. Alles draaide geweldig. Raspbmc. Originele voeding. Snelle kaart etc. Films ,series via Nas of mashup. Maar nu tijdens het kijken ergens middenin een film ofzo .....plop zwart beeld en daarna de melding dat het opnieuw wordt opgestart.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

weet iemand hoe ik precompiled packages, bijvoorbeeld ifstat, aan de praat krijg in OpenElec?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Bumperke
Ik heb sinds afgelopen weekend ook XBMC draaien maar bij mij importeert hij niet alles films. Ik heb op mijn NFS share 130 films staan maar er worden er maar 92 geïmporteerd. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik heb nog geen extra licenties gekocht. Zou het daaraan kunnen liggen?

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 20:56
Heeft niets met licenties te maken maar waarschijnlijk met de naamgeving van je files. Zie: http://wiki.xbmc.org/inde...Naming_video_files/Movies

[ Voor 3% gewijzigd door NightMare op 28-07-2014 08:36 . Reden: verkeerde url ingevoegd... ]

• Sa1

Sa1

Bumperke schreef op maandag 28 juli 2014 @ 08:15:
Ik heb sinds afgelopen weekend ook XBMC draaien maar bij mij importeert hij niet alles films. Ik heb op mijn NFS share 130 films staan maar er worden er maar 92 geïmporteerd. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik heb nog geen extra licenties gekocht. Zou het daaraan kunnen liggen?
Wat NightMare zegt, en je kunt via 'bestanden / files' ook naar de niet-herkende films bladeren om ze daar handmatig op te geven om te zoeken.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 17:08
moca007 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:18:
Hallo,

Sinds twee maanden heb ik dagelijks tijdens het kijken van een film via 1channel of icefilms dat de raspberry ( raspbmc ) crasht en opnieuw start.
Dit is sinds de update naar xbmc 1.3 gotham alle nieuwe updates zijn geïnstalleerd ook heb ik meerdere keren een clean instal gedaan niets wil helpen, hiervoor heb ik nooit problemen gehad met de raspberry altijd stabiel geen crashes of vastlopers ook werk airplay niet meer raspberry loopt volledig vast bij het streaming via airplay.

Raspberry heb ik aangesloten op een originele usb lader van Apple met een klik aan en klik uit systeem klik aan klik uit is aangesloten op verlengsnoer omdat de tv ver van de stopcontact staat.

Wie weet hiervoor een oplossing of heeft de zelfde probleem?
Turtlesnif schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:33:
Idem hier. Alles draaide geweldig. Raspbmc. Originele voeding. Snelle kaart etc. Films ,series via Nas of mashup. Maar nu tijdens het kijken ergens middenin een film ofzo .....plop zwart beeld en daarna de melding dat het opnieuw wordt opgestart.
Andere voeding al geprobeerd?
Bij mij was het eerst drama, later een iPad lader gebruikt, die is na een jaar always-on overigens ook overleden, met dezelfde verschijnselen, zware instabiliteit. Nieuwe er aan, en hop, opgelost :)
Ik heb m'n Pi aangesloten via een HDMI switch en een HDMI audio extractor.

In totaal hangt er dus wel een meter of 3 aan kabel tussen voordat het signaal in de TV is.
Waarschijnlijk is dit de oorzaak dat ik nu storing in m'n beeld heb (paarse strepen/stippen, en beeld valt weg).
Dit gebeurt alleen als het scherm ververst moet worden, als ik gewoon in het menu ben is er niks aan de hand. Zodra ik echter de cursor verplaats dan gaat het beeld flippen.

Heb HDMI boost = 4 al aangezet, maar dat lijkt niet te helpen.

De Pi zit op een Apple 1A lader. HDMI switch heeft eigen 5V voeding welke ik ingeplugd heb. En de HDMI audio extractor heeft ook z'n eigen 5V voeding.
Heb de spanning tussen TP1 en TP2 gemeten zoals hier: http://elinux.org/R-Pi_Tr...leshooting_power_problems daar komt 4,7V uit... Zal nog even een andere voeding proberen.

Iemand verder nog tips?

Het bleek aan de microUSB kabel te liggen :) Volgens mij afkomstig van een BlackBerry, al heb ik geen idee of het een originele kabel was. Daarmee was het voltage op TP1 en TP2 rond de 4,70V. Net even de microUSB kabel van m'n Nexus 5 gebruikt (wel nogsteeds met de Apple voeding) en toen zat het rond de 4,77V - 4,80V. Storingen waren ook gelijk weg.

Maakt dus wel degelijk veel verschil of je goede kabels gebruikt voor je voeding.

Voor m'n HDMI gebruik ik altijd kabels van de Action, die hebben nog nooit problemen gegeven.

Voor de mensen die ook problemen hebben met storingen in het beeld, check de spanning tussen TP1 en TP2 op de PCB even :) Te laag > andere voedingskabel of voeding gebruiken!

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2014 13:23 ]

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11 12:50

Gast1981

room with a moose!

ThinkPadd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 13:13:
In totaal hangt er dus wel een meter of 3 aan kabel tussen voordat het signaal in de TV is.
Waarschijnlijk is dit de oorzaak dat ik nu storing in m'n beeld heb (paarse strepen/stippen, en beeld valt weg).

Heb HDMI boost = 4 al aangezet, maar dat lijkt niet te helpen.

Iemand verder nog tips?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit default is in de hdmi_safe setting.
Misschien kan je config_hdmi_boost nog eens iets opschroeven?
Waarde 7 wordt bijv geopperd voor lange kabels.

Btw, ik heb voor de vakantie een back-up SD kaartje gehaald om straks in Sud France ook via de RPi films en series te kunnen kijken. Standaard draai ik nog steeds OE 3.2.3 met XBMC 12.2 maar die wil wel eens corrupt raken. Wat is de meest stabiele en vlotte OE of Raspbmc versie die ik het beste als back-up kan meenemen? Ik ga ws enkel vanaf usb films kijken, wifi wordt een no go.
Het probleem is nu volgens mij verholpen door een andere microUSB kabel te gebruiken. Heb de boost optie nu weer uitgezet, en heb geen storing meer.

Een zelfgemaakte voeding op basis van een LM2596 module is dan wel handig, dan zorg je gewoon dat je TP1 en TP2 meet, en ondertussen schroef je de spanning op de module ietsjes op (5,2V / 5,3V bijv.) zodat je op TP1 en TP2 strak 5,0V meet. Dan weet je zeker dat de Pi stabiel is.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2014 13:44 ]

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-11 22:00

TheTeek

TheTeek

Firesphere schreef op maandag 21 april 2014 @ 17:05:
Als je trouwens een infrarood ontvanger goedkoop wil hebben, zie dan of je zo'n ding op de kop kan tikken:
[afbeelding]

Het is een standaard receivertje die je tegenwoordig bij veel pre-fixed PC's krijgt.

Kabeltje doorknippen en strippen.
Signaalkabel, die op pin 18 van de GPIO moet is de rode kabel.
Voedingskabel die op pin 1 (3,3v) van de GPIO moet is de witte kabel.
De massa is die vrij hangende kabel.

Even solderen, krimpkousje er over en je hebt een prima werkende infrarood. Kost geen drol, werkt perfect.
Bij XDA developers hebben ze hier een Thanks button voor, die zou ik zeker gaan button bashen als ik deze post daar gezien had....

In dit geval THANKS!!

Om deze werkend te krijgen, zijn daar naast bovengenoemde aanpassing nog software matige zaken nodig?
Ik ga dit gebruiken in combinatie met Openelec 4.1.1 op de Raspberry Pi. _/-\o_

No one knows what TheTeek is

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

TheTeek schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:16:
[...]

Bij XDA developers hebben ze hier een Thanks button voor, die zou ik zeker gaan button bashen als ik deze post daar gezien had....

In dit geval THANKS!!

Om deze werkend te krijgen, zijn daar naast bovengenoemde aanpassing nog software matige zaken nodig?
Ik ga dit gebruiken in combinatie met Openelec 4.1.1 op de Raspberry Pi. _/-\o_
Ehm, ja, je moet IRC aan de praat brengen, ik heb dit in m'n autostart, maar of jouw afstandsbediening compatible is kan ik natuurlijk niet zeggen ;)

Bash:
1
2
3
#!/bin/sh
modprobe lirc_rpi
killall lircd; /usr/sbin/lircd --driver=default --device=/dev/lirc0 --uinput --output=/var/run/lirc/lircd --pidfile=/var/run/lirc/lircd-lirc0.pid /storage/.config/lircd.conf

En m'n lircd is gewoon een default dumpje, ik weet zo niet meer hoe ik het had gedaan, staat wel ergens in de documentatie.

• Sa1

Sa1

Ben nu echt de laatste puntjes op de i aan het zetten om de rasp vol in gebruik te nemen. Eigenlijk lukt alles wel behalve de aanpassingen voor m'n remote. Ik maak gebruik van een Logitech Harmony 600, waar als device een MCE Media center ingesteld staat. Toen ik nog werkte met Mediaportal werkte alles in één keer goed.
Ik zit nu echter de hele avond al te lezen over keyboard.xml en dan een versie die in:

code:
1
/usr/share/xbmc/system/keymaps/keyboard.xml

en één die je moet plaatsen in
code:
1
/storage/.xbmc/userdata/keymaps
.

Wat ik niet goed begrijp hoe je het nu voor elkaar krijgt om bijv m'n Guide knop, ook werkelijk de guide te laten tonen. Er komt nu namelijk iets van detail info, zie m'n kanaal sterkte enzo, lekker belangrijk.

Ik ben er inmiddels achter dat de toetsencombinatie 'ctrl-g' de guide laat zien. Dat klopt, als ik via m'n logitech dinovo mini ctrl-g type, dan krijg ik keurig m'n EPG. Als ik het goed begrijp moet ik in keyboard.xml iets van het volgende zetten:

code:
1
<g mod="ctrl">iets</g>

Maar, wat moet op 'iets' z'n plek? Kan nergens 'guide' vinden in de lijsten. Daarnaast, moet dit dan tussen <global> of <fullscreenplayback>?

Daarnaast wil ik ook de Red, Green, Yellow en Blue knoppen gaan inzetten. Kennelijk scrollen ze nu door de EPG data heen, kan dit echter niet terug vinden.

Iemand hier ervaring mee?

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-11 15:08
Gaat de volgende set-up werken, ik heb weinig verstand van home cinema aansluiten:

TV >> hdmi >> Sony DAV-TZ140 (simpel setje met 1 hdmi aansluiting)
TV >> hdmi >> Raspberry Pi

Film of serie streamen vanaf Raspberry Pi over home cinema boxen (5.1 sound) ?

[ Voor 7% gewijzigd door Gusev op 29-07-2014 15:17 ]

• Sa1

Sa1

Gusev schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:16:
Gaat de volgende set-up werken, ik heb weinig verstand van home cinema aansluiten:

TV >> hdmi >> Sony DAV-TZ140 (simpel setje met 1 hdmi aansluiting)
TV >> hdmi >> Raspberry Pi

Film of serie streamen vanaf Raspberry Pi over home cinema boxen (5.1 sound) ?
nee, tenzij je de rasp met een andere soort audio out naar je sony aansluit.

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-11 22:00

TheTeek

TheTeek

Firesphere schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:24:
[...]

Ehm, ja, je moet IRC aan de praat brengen, ik heb dit in m'n autostart, maar of jouw afstandsbediening compatible is kan ik natuurlijk niet zeggen ;)

Bash:
1
2
3
#!/bin/sh
modprobe lirc_rpi
killall lircd; /usr/sbin/lircd --driver=default --device=/dev/lirc0 --uinput --output=/var/run/lirc/lircd --pidfile=/var/run/lirc/lircd-lirc0.pid /storage/.config/lircd.conf

En m'n lircd is gewoon een default dumpje, ik weet zo niet meer hoe ik het had gedaan, staat wel ergens in de documentatie.
dat valt wel te vinden van lirc, heb al wat gezocht en gevonden.

zo ook mijn ontvangertje zoals afgebeeld in jou stukje, echter als ik de draden strip zie ik er maar twee, weet je zeker dat het geen zender is ipv een ontvanger?

No one knows what TheTeek is

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

ThinkPadd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 13:13:
Het bleek aan de microUSB kabel te liggen :) Volgens mij afkomstig van een BlackBerry, al heb ik geen idee of het een originele kabel was. Daarmee was het voltage op TP1 en TP2 rond de 4,70V. Net even de microUSB kabel van m'n Nexus 5 gebruikt (wel nogsteeds met de Apple voeding) en toen zat het rond de 4,77V - 4,80V. Storingen waren ook gelijk weg.

Maakt dus wel degelijk veel verschil of je goede kabels gebruikt voor je voeding.
Hm, misschien is dat ook de oorzaak van mijn probleempje. Af en toe tijdens afspelen film/serie gaat het hdmi signaal even op zwart. Is maar voor 1 a 2 seconden en de film speelt ook wel gewoon door, maar irritant is het wel :/ Gebeurt vaak na 30-60 minuten en dan 1, 2 of 3 keer ofzo.

Aan de softwareversie ligt het blijkbaar niet. Heb nu een sd kaart met OE 3.2.3 XBMC 12.2 en eentje met OE 4.0.7 XBMC 13.1, maar het probleem doet zich bij beide sd's voor.

Ik maak gebruik van de aanbevolen 5V 1000mAh adapter van sossolutions. Zal die van de S3 er eens aan hangen, die heeft dezelfde specs (maar dikkere kabel). Of is het sowieso aan te raden een 1500mAh eraan te hangen?
Je hebt geen monitor of andere tv met hdmi aansluiting? Om uit te sluiten dat het de tv is. Er zijn ook nog diverse instellingen beschikbaar voor hdmi voor in config.txt. Even zoeken op hdmi in dit topic...

👉🏻 Blog 👈🏻

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Nope, is het enige hdmi scherm in huis.
In de config.txt heb ik al config_hdmi_boost=6 meegegeven...
Misschien is het gewoon zoiets simpels als een los contactje, heb kabeltje al eens eruit en erin gecheckt, hielp niks.

Verwijderd

Werkt NPO en RTLXL goed via XBMC met de PI?

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Bekabeld sowieso wel gok ik, aangezien het via mijn relatief brakke Wifi best goed loopt.
Ik heb wel de buffer vergroot in advancedsettings.xml

• Sa1

Sa1

Gast1981 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:11:
Bekabeld sowieso wel gok ik, aangezien het via mijn relatief brakke Wifi best goed loopt.
Ik heb wel de buffer vergroot in advancedsettings.xml
welke waarde heb je daar ingesteld? Als ik zo vrij mag zijn :)

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 00:57
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien mijn 512MB Pi met OpenELEC slechts 28MB free mem heeft volgens top...

specs

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

RubenDJ schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:35:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien mijn 512MB Pi met OpenELEC slechts 28MB free mem heeft volgens top...
En hoeveel is buffers/cached ;)
Mem: 124792K used, 25108K free, 0K shrd, 19173840K buff, 19173888K cached
Het grootste gedeelte is gewoon buffers en caching van het systeem, dat kan on-the-fly leeg gemaakt worden.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 00:57
Firesphere schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:50:
[...]

En hoeveel is buffers/cached ;)
Mem: 124792K used, 25108K free, 0K shrd, 19173840K buff, 19173888K cached
Het grootste gedeelte is gewoon buffers en caching van het systeem, dat kan on-the-fly leeg gemaakt worden.
Aha, thx.
Mem: 347988K used, 33364K free, 0K shrd, 28585744K buff, 28585792K cached
Heb heel af en toe eens een hikje via Wifi, misschien eens een beetje mee spelen. Komt wel met name voor bij de zwaardere 1080p content, dan trekt ie het soms net niet helemaal. Al vraag ik me wel af of zo'n klein buffertje zin heeft.

specs

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Heb die buffer nu op 40MB staan geloof ik. Dan heeft ie 3x die waarde aan RAM ruimte nodig, dat heb ik eigenlijk altijd wel vrij. Draai verder weinig apps of andere zooi op dat ding, puur media van usb hdd en wat uitzendinggemist/rtlxl video's :)

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:22
Ik heb een raspberry pi met raspbmc erop. Ik heb via SSH een PPTP VPN geïnstalleerd en geconfigureerd. Nu wil ik dat als mijn raspbmc opstart een VPN verbinding maakt naar X. Ik heb deed dit altijd in /etc/rc.local, maar dit pakt die niet meer. Als ik hem handmatig de comando geef doet hij het wel. Weet iemand een oplossing?

dit is mijn config:

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.
vpn="on"
if [ $vpn = on ]; then
pon vpn updetach
fi
exit 0

alvast bedankt

• baba420
  • Laatst online: 22:32
laat maar

[ Voor 88% gewijzigd door baba420 op 02-08-2014 19:42 ]

• Sa1

Sa1

Gast1981 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:33:
Heb die buffer nu op 40MB staan geloof ik. Dan heeft ie 3x die waarde aan RAM ruimte nodig, dat heb ik eigenlijk altijd wel vrij. Draai verder weinig apps of andere zooi op dat ding, puur media van usb hdd en wat uitzendinggemist/rtlxl video's :)
Heb jij dan alleen dit:
code:
1
<cachemembuffersize>41943040</cachemembuffersize>

of ook de volgende waardes aangepast:

code:
1
2
<buffermode>1</buffermode>
<readbufferfactor>5</readbufferfactor>

Daarnaast, lees ik op http://wiki.xbmc.org/inde...TO:Modify_the_video_cache de volgende zin bij de verklaring van de cachemembufersize:

code:
1
 Value: 0 - we can use the local disk memory (typically your hard drive), which will not put any limit on the size (outside of the size of your drive). This also allows devices with low RAM, such as the Raspberry Pi, to cache more than they normally would due to the small amount of RAM they have. The cache is deleted from the local disk whenever playback is stopped.

Moeten we hem dan dus niet op 0 zetten?

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Jep, ik heb alleen die eerste instelling, enkel cachemembuffersize ingesteld.
Buffermode en readbufferfactor werken pas vanaf 13.0 en ik had voorheen alleen een 12.2 install.
Nu heb ik wel een 2e kaartje met daarop 13.1 maar die moet ik nog configureren.

Value 0 is het proberen waard inderdaad. Hier nog nooit getest.
Dan gaat ie dus cachen op de sd kaart, in de storage?

• Sa1

Sa1

hoop op de storage, dat haal ik er niet uit. de storage staat bij mij op een USB stick.

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59
Mensen, ik kom ergens niet helemaal uit. In eerste instantie lijkt het simpel, maar dat is het blijkbaar niet.

Ik heb eigenlijk altijd films en series gestreamd vanaf mijn NAS (nou ja, NAS, een WD MyBook World Edition II) naar de Pi, maar ik wil nu ook wat streamen vanaf een HDD die ik via USB heb aangesloten op mijn MacBook Pro. Op de Macbook heb ik alle vormen van delen aangezet (SMB, AFP). Via AFP kan ik de macbook/het harde schijfje benaderen, maar stopt de film/serie die ik aan het kijken ben na een tijdje (zeg een seconde of 20/30) of als je snel doorspoelt :o. Nu heb ik op internet gevonden dat dit inderdaad kan kloppen want "AFP werkt buggy met xbmc".... lekker dan. Op de Pi staat overigens OpenElec 4.0.7.

Ik las op internet dat je uberhaupt beter over kan stappen op delen via NFS, dat snap ik, want dat is sneller. Dus ik de fix volgen die op internet wordt gegeven, maar daar loop ik uiteindelijk vast omdat de harde schijf die ik heb aangesloten op de MacBook is geformatteerd naar NTFS, dat werkt gek genoeg niet met dat NFS Manager programma...

Dus weer terug bij af en proberen via het laatste redmiddel: SMB. Via SMB kan ik de MacBook echter helemaal niet benaderen. Ik krijg dan de error "Broken Pipe" op de Pi. Dit terwijl ik op de MacBook delen via SMB echt aan heb gezet, zelfs voor het gast account. Ook gaat de MacBook niet in slaapstand of whatever. Wat doe ik verkeerd?

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Sa1 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:00:
hoop op de storage, dat haal ik er niet uit. de storage staat bij mij op een USB stick.
Kan bijna niet anders dan de storage vermoed ik. Boot partitie is read-only.
Wil zelf binnenkort ook eens testen met storage en media op een usb 3.0 stick. Handig op vakantie straks :)
Gast1981 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 13:37:
[...]
Hm, misschien is dat ook de oorzaak van mijn probleempje. Af en toe tijdens afspelen film/serie gaat het hdmi signaal even op zwart.
...
Ik maak gebruik van de aanbevolen 5V 1000mAh adapter van sossolutions. Zal die van de S3 er eens aan hangen, die heeft dezelfde specs (maar dikkere kabel). Of is het sowieso aan te raden een 1500mAh eraan te hangen?
Afgelopen weekend zonder problemen een film kunnen kijken met een Galaxy S3 adapter aan de RPi.
Misschien is die andere adapter dan toch wat minder stabiel...
Is het sowieso nog een goede optie een 1500mAh adapter eraan te pluggen i.p.v. de standaard 1000mAh, of maakt dat weinig uit?

Verwijderd

Hallo peoples,

Heb even een vraagje ik heb een RPI en die wilde ik laten draaien met openelec. Nu levert dit mij een probleem op. Iedere keer krijg ik de melding " STORAGE succesvol verwijdert " en heel mijn RPI slaat uit.

Ik gebruik een usb-stick van Scandisk extreme USB 3.0 32 gb. en deze is geformatteerd als ext4 (STORAGE), en ik gebruik een sd kaart van PRETEC 433x 32 gb. en is geformatteerd als fat32 (SYSTEM).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• Sa1

Sa1

De foutmelding herken ik niet, heb zelf een soortgelijke setup, alleen andere merken. Heb Openelec 4.0.7 en eigenlijk nog nooit issues gehad hiermee.

Kan het zijn dat je voeding te kort schiet? Of wellicht een reinstall om uit te sluiten of het in je config zit?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb nu een Raspberry met XBMC draaien. Doet het opzich prima maar ik mis het nog steeds dat ik geen DTS-HD kan afspelen en hij soms wat traag aanvoelt. Een intel NUC is weer vrij duur. Is er iets wat niet al te duur is maar wel alles support voor XBMC? Dus ook alle codecs?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Overclock al geprobeerd?
Er zijn er een aantal die daarmee toch wat performance-winst gepakt hebben.
Traag in de menu's, of waar precies?

• Sa1

Sa1

Gast1981 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:00:
Overclock al geprobeerd?
Er zijn er een aantal die daarmee toch wat performance-winst gepakt hebben.
Traag in de menu's, of waar precies?
Overclock is niet alles, ik heb mijnes nu op 950Mhz draaien, draait stabiel, niets op aan te merken. Vond hem nog steeds niet heel 'snappy', nu heb ik er een USB stick in waar /storage/ op staat. Merkbaar verschil t.o.v. alleen de SD kaart. Maar nog steeds haalt hij het niet bij een intel Nuc.

Dit is heel logisch, en het zal ook nooit een nuc worden, echter sinds de aanpassing met de USB stick is de rasp absoluut een heel goede media speler, gebruik hem o.a. voor Muziek, Series, TV kijken en films.

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Nee klopt, overclock maakt 'em niet magisch snel, maar wellicht maakt het nèt het gewenste verschil ;)

Wat betreft storage op USB, ik lees ook steeds vaker dat mensen de system partitie ook naar USB verhuizen. SD wordt dan enkel nog gebruikt voor de config.txt waarmee je RPi vertelt waar hij z'n System en Storage moet ophalen. Wordt ie daar mogelijk nòg sneller van? Bovendien is een class 10 kaartje dan niet eens meer noodzakelijk..! Misschien het proberen waard.

• baba420
Ik heb een externe hardeschijf aangesloten op mijn Pi. Ik heb vrij weinig verstand van Linux. Kan iemand mij vertellen of ik de hardeschijf juist hebt gemount onder Raspbmc?

En is het correct dat mijn usb-install (sdb1) ook gemount wordt?

pi@raspbmc:~$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb1 15G 3.5G 11G 25% /
/dev/mmcblk0p1 69M 50M 19M 73% /boot
/dev/sdb1 15G 3.5G 11G 25% /mnt
/dev/sda1 280G 8.0K 265G 1% /media/Externe HDD

[ Voor 12% gewijzigd door baba420 op 09-08-2014 19:42 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Probeer eens de -h vlag toe te voegen, dus df -h, dat is iets leesbaarder.

Verder ziet het er naar uit dat je disk wel correct gemount is (/dev/sda1), maar probeer spaties te vermijden, dat is heel irritant werken onder Linux ;)

• baba420
Firesphere schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:39:
Probeer eens de -h vlag toe te voegen, dus df -h, dat is iets leesbaarder.

Verder ziet het er naar uit dat je disk wel correct gemount is (/dev/sda1), maar probeer spaties te vermijden, dat is heel irritant werken onder Linux ;)
Bedankt voor reactie! Als ik nu addons ga installeren, zal het nog steeds naar mijn usb schrijven? Want ik wil mijn externe hdd alleen als opslagplaats voor Transmission gebruiken...

Verder krijg ik permission denied als ik een map aanmaak bij /media/Externe HDD. Ik heb wel "sudo chmod 775 /mnt" ingevoerd in terminal, maar kennelijk is het niet voldoende. Wat heb ik over het hoofd gezien?

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 22:40
Mijn Pi vertoont de laatste tijd helaas allemaal kuren, vandaag eens mee aan de slag gegaan en viel me op dat hij vrij snel heet wordt ookal wordt er niets van de pi gevraagd. Vervolgens begint eerst het beeld te knipperen om dan wat later gewoon helemaal op zwart te gaan.

Ik heb al wat verschillende voedingen en kabels geprobeerd en had nog wat heatsinks liggen die ik ooit bij DX had besteld maar die halen ook niets uit. Zie ik nog iets over het hoofd of kan ik hem afschrijven?

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 09-08-2014 21:12 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Crazyanz schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:11:
Mijn Pi vertoont de laatste tijd helaas allemaal kuren, vandaag eens mee aan de slag gegaan en viel me op dat hij vrij snel heet wordt ookal wordt er niets van de pi gevraagd. Vervolgens begint eerst het beeld te knipperen om dan wat later gewoon helemaal op zwart te gaan.

Ik heb al wat verschillende voedingen en kabels geprobeerd en had nog wat heatsinks liggen die ik ooit bij DX had besteld maar die halen ook niets uit. Zie ik nog iets over het hoofd of kan ik hem afschrijven?
Heb je al een reinstall geprobeerd?

Zou kunnen dat er een proces is vastgelopen door een bugje wat er in is geslopen door SD-card decay, dus een reinstall zou het op kunnen lossen.

Daarnaast zou iets meer info handig zijn ;)

En, tot slot, installeer eens op een USB-stick. Dat is vele malen sneller en stabieler ;)

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 22:40
Draai nu raspbmc op een memkaart, zo draait het al een jaar stabiel. Maar ik zal eens een usb stick proberen.

• azerty
  • Laatst online: 21:15
memkaart is op zich de bedoeling van de RPi, maar het probleem zit hem onder meer in het feit dat een memkaart niet zo geschikt is om veel naar te schrijven, en ze zijn ook trager dan usb-sticks. Ook kun je, mits wat pech, problemen hebben met de kaart omdat hij in het midden (door combinatie van druk & warmte) verbuigt, iets wat ik al gehad heb.

Ik kan een installatie op USB ook ten zeerste aanraden :)

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-11 09:51
baba420 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:45:
Bedankt voor reactie! Als ik nu addons ga installeren, zal het nog steeds naar mijn usb schrijven? Want ik wil mijn externe hdd alleen als opslagplaats voor Transmission gebruiken...
Addons worden geinstalleerd in de home directory van xbmc dat zal iets als /home/pi/.xbmc/ zijn.
En aangezien je niets op dit pad mount zal dit inderdaad onder de / directory vallen die op je usb-stick staat.
baba420 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:45:
Verder krijg ik permission denied als ik een map aanmaak bij /media/Externe HDD. Ik heb wel "sudo chmod 775 /mnt" ingevoerd in terminal, maar kennelijk is het niet voldoende. Wat heb ik over het hoofd gezien?
Je hebt de rechten van de verkeerde map aangepast. "sudo chmod 775 /media/Externe\ HDD" past het van je externe hdd aan.

• baba420
WildeBeestje schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 14:44:
[...]

Addons worden geinstalleerd in de home directory van xbmc dat zal iets als /home/pi/.xbmc/ zijn.
En aangezien je niets op dit pad mount zal dit inderdaad onder de / directory vallen die op je usb-stick staat.

[...]

Je hebt de rechten van de verkeerde map aangepast. "sudo chmod 775 /media/Externe\ HDD" past het van je externe hdd aan.
Met wat vlieg en kunstwerk is het me uiteindelijk gelukt, om 3.00 uur 's nachts ;(
Wordt toch eens dat ik een cursus Linux volg voor beginners.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Reddit to the Rescue!
http://www.reddit.com/r/Linux4Noobs

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Toch ook even iets melden vandaag.
Voor de zoveelste keer haperde mijn dune bij het afspelen van films en ik heb geen idee waarom.. tijd om de pi eens aan te zetten:)
Install gedaan op een 16gig kaartje en het ziet er toch echt wel mooi uit hoor.
Ik ben zo slim geweest om even mijn NAS te laten indexeren over SMB en daar is hij al een tijd mee bezig (220 films ongeveer).
Hij startte aan het begin iedere keer spontaan opnieuw op met het bericht relax blablabla, is dat voor automatische addons die erop komen?
ook hoop ik dat hij zo wel wat sneller is als alles klaar is want de menus zijn behoorlijk traag valt me op.
Ook het afspelen loopt niet helemaal vloeiend volgens mij…
Wordt vervolgd…

Edit:
nu met een classe 10 kaartje en dat gaat stukken beter!
menu vlieg ik doorheen en ook het scannen was in no-time gedaan.
Nu een paar vraagjes:
kan ik de instellingen van het scannen veranderen naderhand? ik had hem namelijk op NL gezet maar de nederlandse dvd covers met titels zien er niet uit:( (moeten gewoon de originele OV zijn).
Ik heb bij sommige films dat het super goed gaat (hobbit bijv) maar ik kijk nu een stukje trancendance (zelfde kwaliteit/formaat) en die hort en stoot als een malle, zowel beeld als geluid.
iemand enig idee?

[ Voor 28% gewijzigd door DRuw op 10-08-2014 20:19 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• ingo92
Voor het aanpassen naar OV zul je bij mijn weten opnieuw moeten scrapen, zie http://wiki.xbmc.org/inde...dating_or_removing_videos . Voor de afspeelproblemen: welke codecs worden gebruikt? Een Pi ondersteunt namelijk MPEG2 en VC1 alleen hardwarematig nadat je de codecs hebt aangeschaft, en puur op softwarematige decoding ga je het niet redden. Aanschaffen kan via de swagstore.

• DRuw

DRuw

Ha, ik dacht dat hij dan sowieso die films niet goed afspeelde maar als hij het softwarematig probeert zal hij inderdaad over zijn nek gaan inderdaad.
Zal ze wel ff aanschaffen.
Toch raar dat hij sommige dan wel doet (in behoorlijke kwaliteit) en anderen total niet, zowel geluid als beeld hokken en stoten.
Wel apart trouwens ook dat hij enorm vaak reboot. er staat wel Relax blablabla waarodoor ik denk dat het de bedoeling is maar hij deed het gisteren wel heel vaak:(
Ik ga die codecs ff aanschaffen, laat wel weten hoe het gaat!
TNX!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

DRuw schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:43:
Ha, ik dacht dat hij dan sowieso die films niet goed afspeelde maar als hij het softwarematig probeert zal hij inderdaad over zijn nek gaan inderdaad.
Zal ze wel ff aanschaffen.
Toch raar dat hij sommige dan wel doet (in behoorlijke kwaliteit) en anderen total niet, zowel geluid als beeld hokken en stoten.
Wel apart trouwens ook dat hij enorm vaak reboot. er staat wel Relax blablabla waarodoor ik denk dat het de bedoeling is maar hij deed het gisteren wel heel vaak:(
Ik ga die codecs ff aanschaffen, laat wel weten hoe het gaat!
TNX!
Wat voor geluid zit erbij? Wat ik tot nu toe gelezen heb is het geluid vaker de boosdoener dan de videocodec. Met passthrough gaat DTS/Dolby stukken beter dan als de RPi zelf het geluid moet decoderen (wat op de niet zo zware processor gebeurt). De meeste films zijn tegenwoordig H.264 gecodeerd wat de videochip prima vloeiend zonder licenties kan afspelen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• DRuw

DRuw

Ik heb inderdaad de passtrough aangezet maar dat maakt weinig uit vrees ik.
Het zal de videocodec zijn gok, mijn geluid gaat gelijk naar een versterker en in principe hoeft de pi daar niet veel mee te doen:)
Ik zal eens kijken wat voor geluid er bij de films zit die niet goed willen, ik had gisteren een hoop reboots achter elkaar met dat "Relax" bericht waardoor ik dacht dat ik hem maar gewoon even met rust moest laten.
Vanmiddag/avond verder klooien en die codec ff aanschaffen.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:37
@ DRuw:

Heb je 'Adjust display refresh rate to match video' aan staan (video settings)?

Ik heb deze aan staan en films die eerst stotterden doen dat nu niet meer..

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• DRuw

DRuw

Jep,
ik heb in principe de hele guide gevolgd op de wiki voor stotterend geluid en alles staat op die aangegeven instellingen behalve dat ik die codec nog niet heb dus.
Maar nogmaals, het blijft raar dat een dvd van the hobbit prima gaat en expendables3 niet te kijken is (volledig niet, ook niet een klein stukje).
Heb ook de boel van FTP nu ipv SMB maar maakt ook niets uit..

• ingo92
Het 'relax-bericht' betekent overigens gewoon dat het systeem is gecrasht, dit gebeurt soms expres om een update in de instellingen door te voeren (vanuit de Raspbmc settings-app), maar zeker niet meerdere keren achter elkaar. Dus ik vermoed dat er toch echt iets misgaat in je instellingen. Heb je een overclock ingesteld staan toevallig? Zo ja: zet hem eens terug op 'normal' of hoogstens 'fast', het kan zijn dat jouw exemplaar van de Pi niet stabiel meer is bij de hogere overclocks. Verder kan je nog eens kritisch kijken naar je voeding, dit veroorzaakt voor zover ik weet niet direct deze symptomen, maar het is wel een veelvoorkomende oorzaak van problemen.

(Ik ga er overigens vanuit dat je Raspbmc gebruikt als software, misschien even handig om te bevestigen?)

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59
FireSonus schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:16:
Mensen, ik kom ergens niet helemaal uit. In eerste instantie lijkt het simpel, maar dat is het blijkbaar niet.

Ik heb eigenlijk altijd films en series gestreamd vanaf mijn NAS (nou ja, NAS, een WD MyBook World Edition II) naar de Pi, maar ik wil nu ook wat streamen vanaf een HDD die ik via USB heb aangesloten op mijn MacBook Pro. Op de Macbook heb ik alle vormen van delen aangezet (SMB, AFP). Via AFP kan ik de macbook/het harde schijfje benaderen, maar stopt de film/serie die ik aan het kijken ben na een tijdje (zeg een seconde of 20/30) of als je snel doorspoelt :o. Nu heb ik op internet gevonden dat dit inderdaad kan kloppen want "AFP werkt buggy met xbmc".... lekker dan. Op de Pi staat overigens OpenElec 4.0.7.

Ik las op internet dat je uberhaupt beter over kan stappen op delen via NFS, dat snap ik, want dat is sneller. Dus ik de fix volgen die op internet wordt gegeven, maar daar loop ik uiteindelijk vast omdat de harde schijf die ik heb aangesloten op de MacBook is geformatteerd naar NTFS, dat werkt gek genoeg niet met dat NFS Manager programma...

Dus weer terug bij af en proberen via het laatste redmiddel: SMB. Via SMB kan ik de MacBook echter helemaal niet benaderen. Ik krijg dan de error "Broken Pipe" op de Pi. Dit terwijl ik op de MacBook delen via SMB echt aan heb gezet, zelfs voor het gast account. Ook gaat de MacBook niet in slaapstand of whatever. Wat doe ik verkeerd?
Niemand? :'(

• DRuw

DRuw

ingo92 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:43:
Het 'relax-bericht' betekent overigens gewoon dat het systeem is gecrasht, dit gebeurt soms expres om een update in de instellingen door te voeren (vanuit de Raspbmc settings-app), maar zeker niet meerdere keren achter elkaar. Dus ik vermoed dat er toch echt iets misgaat in je instellingen. Heb je een overclock ingesteld staan toevallig? Zo ja: zet hem eens terug op 'normal' of hoogstens 'fast', het kan zijn dat jouw exemplaar van de Pi niet stabiel meer is bij de hogere overclocks. Verder kan je nog eens kritisch kijken naar je voeding, dit veroorzaakt voor zover ik weet niet direct deze symptomen, maar het is wel een veelvoorkomende oorzaak van problemen.

(Ik ga er overigens vanuit dat je Raspbmc gebruikt als software, misschien even handig om te bevestigen?)
ja, raspbmc staat op een 8gig classe 10 microsd kaart.
ik gebruik als hardware een nieuwe pi b+ (met 4 usb poorten) maar gebruik maar 1 usb voor een rf ontvanger voor mijn Logitech toetsenbord.
voeding is een 5v 1.2A stekkervoeding die gezien de afname ruim voldoende moet zijn..
overklok staat niet aan zover ik weet maar ga ik zo ff kijken (niets handmatig ingesteld in ieder geval).

EDIT:
Zo, ff de codes gekocht en wachtend op de email.
Ik zie nu dat het ding al 11 uur online is ruim… de relax berichten lijken een beetje over dus nu (al heb ik dus ook de laatste 11 uur niet zitten klooien met het ding;)

EDIT2:
codes binnen (das snel!) en ingevoerd.
Hij werkt nu 99%, althans gebaseerd op de films die ik al even gezien had eerder.
Transcendance bijvoorbeeld doet het nu goed.
Expendables 3 doet heb nu bijna goed, geluid is prima, beeld is nog steeds iets schokkerig.
Het is zegmaar NET niet vloeiend...
ik heb hem nu op fast staan en voor de rest is de boel conform de instructies op http://wiki.xbmc.org/inde..._stuttering.2C_choppiness
iemand nog tips?

[ Voor 22% gewijzigd door DRuw op 11-08-2014 21:48 ]

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35

mno

Heeft iemand het al voor elkaar om OpenElec volledig vanaf de USB stick te booten?
Dus dat op de SD-kaart alleen de cmdline.txt staat met
code:
1
boot=/dev/sda1 disk=/dev/sda2

en op de USB stick dus 2 partities:
- FAT16/32 voor kernel en system
- Ext4 voor storage

Bij mij start de Pi dan niet op, het lampje blijft rood. Als ik kernel en system op de SD-kaart zet en de storage op USB dat gaat het wel goed.

Edit: ik geloof dat er eruit ben. Alleen de cmdline.txt op de SD-kaart zetten lijkt te weinig. Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat op de SD-kaart tenminste de volgende bestanden moeten staan om succesvol te kunnen booten vanaf USB:
- bootcode.bin
- cmdline.txt (met daarin de regel boot=/dev/sda1 disk=/dev/sda2)
- kernel.img
- start.elf
- config.txt (niet nodig om te booten, maar deze file met overklok-opties en licenties wordt alleen gelezen als hij op de SD-kaart staat)
- fixup.dat (niet perse nodig om te booten maar het lijkt erop dat deze gewoon bij de bootfiles hoort).

De rest staat op 2 verschillende partities van de USB stick:
- 1 FAT32 partitie met daarop alleen bestand SYSTEM
- 1 Ext4 partitie "storage" met daarop alle OpenElec/XBMC-configuratie.

[ Voor 50% gewijzigd door mno op 11-08-2014 22:35 ]

Gewoon rösti

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-11 23:51

GeeBee

Oddball

Levert dat nog merkbare performanceverbeteringen op tov alleen de storage op de USB?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35

mno

GeeBee schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 01:19:
Levert dat nog merkbare performanceverbeteringen op tov alleen de storage op de USB?
Dat zal ik vanavond even meten.
Wat wel vreemd is: de boot-tijd van deze constructie is langer dan wanneer alles op mijn Class 10 SD kaart staat.

Gewoon rösti

mno schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 07:27:
[...]

Dat zal ik vanavond even meten.
Wat wel vreemd is: de boot-tijd van deze constructie is langer dan wanneer alles op mijn Class 10 SD kaart staat.
Het hele USB verhaal is echt een van de grootste mythes sinds het begin van de RPi. Daarom dus.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Sa1

Sa1

CurlyMo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:21:
[...]

Het hele USB verhaal is echt een van de grootste mythes sinds het begin van de RPi. Daarom dus.
De /storage op USB is zeker wel een aangename verbetering t.o.v. alleen de Class10 SD kaart. De rest van het systeem geloof ik niet zo.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

CurlyMo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:21:
[...]

Op een Class 6 kaart, maakt het zeker verschil. Plus, het belangrijkste is dat je niet om de haverklap zit met een corrupte card. Dat is het voordeel van het draaien vanaf USB.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:50
Kan je er gewoon een willekeurige USB3.0 stick indrukken (ik weet dat de specs USB2.0 zijn, maar voor overcapaciteit op de snelheid), zoals pricewatch: Kingston DataTraveler Mini 3.0 16GB Roze?

Ik gebruik de stick niet voor opslag, puur voor OpenELEC. Streamen doe ik (bekabeld) van een NAS. En als ik het goed begrijp, is de SD kaart nog wel steeds nodig/verstandig als er een USB stick inzit?

Edit:
Of deze, mooi klein:
http://www.internetshop.n...Oqy2JfIjcACFY7KtAodaykAKw

Edit2:
USB is alleen voor opslag, niet om van te booten? * _Brake_ zoekt weer verder naar de mogelijkheden

[ Voor 49% gewijzigd door _Brake_ op 12-08-2014 13:00 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Firesphere schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:26:
[...]

Op een Class 6 kaart, maakt het zeker verschil. Plus, het belangrijkste is dat je niet om de haverklap zit met een corrupte card. Dat is het voordeel van het draaien vanaf USB.
OpenELEC.
We hebben het er al eens eerder over gehad, maar is er nog wel sprake van mogelijke corruptie?
Ik neem tegenwoordig zelfs niet meer de moeite om XBMC netjes af te sluiten en zet gewoon de stroom eraf en heb nooit last van corruptie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 106 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.