I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Edit:
Vanuit de nieuwe firmware de start.elf vervangen door de arm128_start.elf en het geheel start weer op maar blijft hangen tijdens:
1
| exportfs: disagrees about version of symbol module_layout |
[ Voor 87% gewijzigd door CurlyMo op 05-08-2012 17:42 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Een disagree-error is eigenlijk altijd dat de core versie niet matched met de build versie van, in dit geval, een module.
Als je deze error nog steeds krijgt zou ik K0enkk even vragen, want dat hoort met de laatste build niet te gebeuren voor zover ik weet.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Indien ja, is je beste kans de configuration bestanden van de installatie te kopieren naar een veilige locatie, nieuwe image maken, (indien gewenst en aangeraden, partitie-resize doen), configuratie bestanden terug zetten.
Ik heb wat geshared via samba (moet nfs nog een keer regelen) maar als ik 1 file aanklik krijg ik alleen geluid...
een mpeg'je werkt overgens prima
Deze ruimte is te huur!
VIDEO_TS folders bevatten normaliter bestanden met het MPEG2 codec, welke niet ondersteund wordt door de grafische processor van de Raspberry Pi. Wat je kunt doen is hem met bepaalde software omzetten naar een ander bestandsformaat met een H.264 codec, welke de Raspberry Pi wel hardwarematig van decoderen. De reden dat de Raspberry Pi dit niet heeft is te vinden in de OP, heeft te maken met licenties.Mattie112 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:33:
Weet er iemand hoe je een video_ts map kan afspelen?
Ik heb wat geshared via samba (moet nfs nog een keer regelen) maar als ik 1 file aanklik krijg ik alleen geluid...
een mpeg'je werkt overgens prima
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ik kan gewoon vloeiend een ISO openen en afspelen op de Pi. Apart dat jij er problemen mee hebt.
Heb het zelf overigens nog niet getest...
Dan gaan we die vanavond eens even uittesten.-LA- schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:28:
Voor de geïnteresseerden, Raspbmc heeft RC4 uitgebracht... deze versie heeft hardfloat support (of iets dergelijks) waar Raspbian ook op is gebaseerd. Komt er op neer dat het een stuk sneller allemaal moet zijn.
Heb het zelf overigens nog niet getest...
On a different note.
Ik wil net als mogelijk is met mijn Synology de Pi van buiten mijn eigen netwerk kunnen benaderen. Aangezien ik op dit gebied nogal groen ben wat heb ik hier allemaal voor nodig? (DNS? remote acces via router) heeft iemand een how-to op dit gebied?
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Kan je dan aangegeven welke packages je dan precies hebt geïnstalleerd om dat te bereiken?Firesphere schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 01:12:
Nee, ik bedoelde dvd-decoder-codec niet letterlijk, maar algemeen richting inderdaad libdvdcss2 etc.
Ik kan gewoon vloeiend een ISO openen en afspelen op de Pi. Apart dat jij er problemen mee hebt.
Als je streepjes tussen de woorden zet, lijkt het op een letterlijke naam van een package
Via ssh?Rubman schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:47:
[...]
Dan gaan we die vanavond eens even uittesten.
On a different note.
Ik wil net als mogelijk is met mijn Synology de Pi van buiten mijn eigen netwerk kunnen benaderen. Aangezien ik op dit gebied nogal groen ben wat heb ik hier allemaal voor nodig? (DNS? remote acces via router) heeft iemand een how-to op dit gebied?
Op je router port forwarding/virtual server instellen voor port 22/tcp naar het IP van je Pi.
Als het voor je syno al ingesteld hebt zou je wel e.e.a. moeten herkennen in je router instellingen.
Edit: let wel op dat je het default password wijzigt als je de Pi aan het public internet hangt...
[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 06-08-2012 09:53 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Het punt is dat het met de Syno vrij dumb proof gehouden is, je maakt een account aan bij hun met user en pass en een zelf te kiezen ***.Synology.me. en verde stuurt hij alles door naar je router.kraades schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:52:
[...]
Via ssh?
Op je router port forwarding/virtual server instellen voor port 22/tcp naar het IP van je Pi.
Als het voor je syno al ingesteld hebt zou je wel e.e.a. moeten herkennen in je router instellingen.
Edit: let wel op dat je het default password wijzigt als je de Pi aan het public internet hangt...
had het liever anders gezien zodat ik er nu wat meer ervaring in had.
Local IP - IP adres van de Pi
Local Port - Port op de Pi bv. 22 voor SSH
Type - TCP of UDP; voor SSH is dit TCP
Public Port - Zoals je de port benadert via de buitenkant (jouwnaam.synology.me) bv 22 voor SSH.
Let wel op dat als je al SSH toegang hebt voor je Syno je dan wel voor de BUITENkant een ander port number moet kiezen anders heeft de router een conflict in doorsturen.
Syno port 22 - buitenkant port 22
Pi port 22 - buitenkant port 12345 of iets anders
Edit: de Syno kiest meestal "virtual server" dus om je instellingen voor de Pi niet te overschrijven bij een Syno update, kun je voor de Pi beter "port forwarding" instellen.
[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 06-08-2012 12:15 . Reden: IP --> port number ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Super heer kan ik mee aan de slag, vraag me dan alleen nog af hoe het zit met het ip adres (netwerk thius is gewoon het standaard 192 verhaal maar dat werkt vanaf buiten niet) en neem aan dat ik via mijn synology adres geen contact kan maken met een ander apparaat in het netwerk. Zal ik dus een nieuw adres moeten aanmaken bij een gratis provider hiervan?kraades schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:13:
Op je router zie je meestal de optie "port forwaring" of "virtual server" met hierin:
Local IP - IP adres van de Pi
Local Port - Port op de Pi bv. 22 voor SSH
Type - TCP of UDP; voor SSH is dit TCP
Public Port - Zoals je de port benadert via de buitenkant (jouwnaam.synology.me) bv 22 voor SSH.
Let wel op dat als je al SSH toegang hebt voor je Syno je dan wel voor de BUITENkant een ander IP moet kiezen anders heeft de router een conflict in doorsturen.
Syno port 22 - buitenkant port 22
Pi port 22 - buitenkant port 12345 of iets anders
Edit: de Syno kiest meestal "virtual server" dus om je instellingen voor de Pi niet te overschrijven bij een Syno update, kun je voor de Pi beter "port forwarding" instellen.
Dat is goed opgemerkt, hiervoor kan je een account aanmaken bij no-ip.com of dyndns. Dat zijn beide gratis providers.Rubman schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:17:
[...]
Super heer kan ik mee aan de slag, vraag me dan alleen nog af hoe het zit met het ip adres (netwerk thius is gewoon het standaard 192 verhaal maar dat werkt vanaf buiten niet) en neem aan dat ik via mijn synology adres geen contact kan maken met een ander apparaat in het netwerk. Zal ik dus een nieuw adres moeten aanmaken bij een gratis provider hiervan?

ping jouwnaam.synology.me
👉🏻 Blog 👈🏻
Dat dacht ik ook eerst maar die synology zal zelf wel eerst contact naar buiten leggen want hij heeft in zijn router nog niets ingesteld.kraades schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:29:
Waarom kun je hier je synology.me adres niet voor gebruiken dan? Dat is toch ook het externe IP-adres van je router? Of begrijp ik het verkeerd?
ping jouwnaam.synology.me
1 - Enkele XviD-bestanden worden erg slecht weer gegeven. Geluid is goed, maar beeld is heel slecht; erg blokkerig en af en toe zelfs als negatief. Niet kijkbaar dus. Mensen met soortgelijke problemen of een idee waar dit in kan zitten? (Op XBMC op Windows 7 zijn de bestanden goed af te spelen).
2 - Remote werkt nog niet helemaal naar behoren. Op de Pi zit een iMon UltraBay aangesloten. Display werkt (redelijk) naar behoren, en remote doet wel wat, maar niet alle knoppen doen het zoals het hoort. Nu zie ik dat er naast de iMon Pad ook nog e.e.a in staat voor andere remotes. Het lijkt wel alsof niet de juiste config wordt gebruikt. Hoe controleer ik welke setting er gebruikt wordt, en/of hoe pas ik die aan?
ScherpFlowinG schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:10:
Misschien handig om wat meer info te geven? Welke distro en versie gebruik je?
Gaat mis onder OpenElec met verschillende versies. Getest met r11692, maar ook met oudere releases als r11329 en r11211. Allemaal met het zelfde resultaat voor wat betreft het video-probleem. Ik zal later vandaag even wat meer info opzoeken mbt de video-bestanden; kan remote nu even de data niet benaderen.
[ Voor 12% gewijzigd door kroegtijger op 06-08-2012 11:14 ]
Remotes
Support is now in place for a multitude of remotes, including the Xbox and Xbox 360 game controllers! Most remotes should now work out of the box, and support for more will be added shortly. Check the Wiki for more information about what works out of the box.
Volgens mij is de DDNS service van Synology (jouwnaam.synology.me) vergelijkbaar met die van DynDNS of FreeDNS.Rubman schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:33:
nee op het moment dat ik dit intik kom ik direct in de dsm omgeving van mijn Synology terecht, of met een andere poort erachter op de desbetreffende package als nabnzbd
Dit betekent dat jouwnaam.synology.me verwijst naar het externe IP-adres van je router.
Via een ping jouwnaam.synology.me kun je het IP-adres vergelijken met de status pagina van je router waarin je het externe IP-adres staat of makkelijker via http://www.watismijnip.nl/.
Dus...als je in je router een "port forwarding" instelt (zie boven) dan moet je ook via jouwnaam.synology.me op je Pi kunnen komen.
👉🏻 Blog 👈🏻
Had ik ook al voorbij zien komen inderdaad, maar ben verder eigenlijk wel erg tevreden over OpenElec, dus blijf het liefst daarbij. Nu kwam ik al wel tegen dat je voor Lirc elke button in principe ook handmatig kan toewijzen. Het lijkt me dat het daarin zit. Je remote stuurt een code door, maar het lijkt erop dat de codes die ik verstuur niet worden omgezet in hetgeen dat ik wil. Alsof er een andere remote wordt gebruikt. Vandaar ook mn vraag of ik ergens kan zien welke remote er ingesteld staat (en uiteraard daarna hoe ik het kan veranderen mocht het niet goed staan). Ben wel voor de iMon Pad de benodigde XML tegen gekomen in de laatste build die er nu draait, dus het zou wel gewoon moeten kunnen werken lijkt me...v1pEr86 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:15:
Ik lees dat RaspBMC hun ondersteuning voor remotes heeft uitgebreid in R4, misschien heb je daar meer geluk mee?
[...]
Uiteraard zul je dan wel de services via een andere poort moeten laten lopen, aangezien je de portforwarding maar naar 1 adres kan doen. Poort 80 (http) zal wel door de synology worden gebruikt. Dan zul je XBMC dus op een andere poort, bijvoorbeeld 8080, moeten laten draaien en deze poort forwarden in je router, en zou het remote bereikbaar moeten zijn via http://jouwnaam.synology.me:8080kraades schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:16:
[...]
Volgens mij is de DDNS service van Synology (jouwnaam.synology.me) vergelijkbaar met die van DynDNS of FreeDNS.
Dit betekent dat jouwnaam.synology.me verwijst naar het externe IP-adres van je router.
Via een ping jouwnaam.synology.me kun je het IP-adres vergelijken met de status pagina van je router waarin je het externe IP-adres staat of makkelijker via http://www.watismijnip.nl/.
Dus...als je in je router een "port forwarding" instelt (zie boven) dan moet je ook via jouwnaam.synology.me op je Pi kunnen komen.
Zelfde geldt uiteraard voor andere services.
Dat geef ik dan ook aan:kroegtijger schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:33:
[...]
Uiteraard zul je dan wel de services via een andere poort moeten laten lopen, aangezien je de portforwarding maar naar 1 adres kan doen. Poort 80 (http) zal wel door de synology worden gebruikt. Dan zul je XBMC dus op een andere poort, bijvoorbeeld 8080, moeten laten draaien en deze poort forwarden in je router, en zou het remote bereikbaar moeten zijn via http://jouwnaam.synology.me:8080
Zelfde geldt uiteraard voor andere services.
[quote]kraades schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:13:
Let wel op dat als je al SSH toegang hebt voor je Syno je dan wel voor de BUITENkant een ander IP moet kiezen anders heeft de router een conflict in doorsturen.
[/quote]
Excuses, ik geef het helemaal verkeerd aan! Ik bedoelde:
kraades schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:13:
Let wel op dat als je al SSH toegang hebt voor je Syno je dan wel voor de BUITENkant een ander port number moet kiezen anders heeft de router een conflict in doorsturen.
[ Voor 16% gewijzigd door technorabilia op 06-08-2012 12:19 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Dat is toch iets anders.. .Jij geeft aan dat er een 2e WAN-IP gebruikt moet worden. Kan natuurlijk ook maar dat is op een consumentenlijntje meestal geen doen. Je kan ook de service op een andere poort draaien, dus ipv 443 bijvoorbeeld 10443 nemen. Houdt natuurlijk wel in dat je aan de client-kant (dus waarvandaan je verbind) deze poort ook moet specificeren aangezien het geen default meer betreft.
👉🏻 Blog 👈🏻

(Voeding ook van de usb-poort van de tv). Normaal gesproken moet ik de Pi wel zelf nog een keer opnieuw aansluiten want de Pi lijkt niet op te willen starten als we de tv aanzetten. Al deed de Pi dat gisteravond wel)
Films, Series en muziek staan op de Qnap NAS en streamen gaat via NFS in OpenElec. Eigenlijk op 2 zaken na nooit problemen gehad:
1) had geen internetverbinding, wel netwerk. Uiteindelijk opgelost door nieuwe image erop te zetten.
2) OpenElec zat wat te flippen afgelopen dagen (niet willen opstarten, instellingen vergeten bij uitgaan e.d.) maar dat lijkt nu ook redelijk opgelost te zijn.
Eigenlijk het enige wat toch wel jammer is - en natuurlijk al wel bekend was - is de snelheid. Ik heb maar wienig films/series op de Qnap staan (ik geloof zo'n 54 films en 250 afleveringen) en dan is lekker scrollen met fanart e.d. toch wat langzaam soms. Ook krijg ik 1Channel niet aan de praat.
HDMI-CEC werkt opzich prima met onze LG tv (Simplink), maar onze tv flipt een beetje als ik dat aan heb staan (ik geloof als ik de Pi opstart dat de tv direct overschakelt naar HDMI i.p.v. gewoon kabel blijven kijken).
Dus dat gebruiken we niet.
Zolang XBMC nog niet goed werkt met hardwareversnelling op de Android sticks/boards blijven we deze nog wel gebruiken.
Overigens, is het ook mogelijk om een andere skin te installeren?

Ook met Raspbian een andere film geprobeerd en hij krijgt spontaan een reboot.7o9 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 16:52:
[...]
MKV zegt niet zo gek veel over het formaat van de video omdat het slechts een container is.
Mogelijk is je film niet gecodeerd in het profiel wat de GPU van Raspberry Pi ondersteunt. Probeer eens wat trailers of zo om te kijken of het met alle films niet werkt of enkel die je zelf hebt. Ik weet zo niet tot welk profiel de RasPi zou moeten werken maar om het ding meteen af te schrijven is misschien voorbarig?
De MKV is home made van een HD film.
Een andere vraag: zijn er testtools voor de RP om bv de GPU of CPU te testen?
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Dat kan best. Standaard (instelling) is dat bij het opstarten van XBMC hij het CEC signaal stuurt voor wisselen van invoer. Kijk even bij System->System->Input devices->Peripherals. Volgensmij staat die instelling "daar ergens" ertussen.Piet91 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:19:
HDMI-CEC werkt opzich prima met onze LG tv (Simplink), maar onze tv flipt een beetje als ik dat aan heb staan (ik geloof als ik de Pi opstart dat de tv direct overschakelt naar HDMI i.p.v. gewoon kabel blijven kijken).
Dus dat gebruiken we niet.
RobertMe schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:21:
[...]
Dat kan best. Standaard (instelling) is dat bij het opstarten van XBMC hij het CEC signaal stuurt voor wisselen van invoer. Kijk even bij System->System->Input devices->Peripherals. Volgensmij staat die instelling "daar ergens" ertussen.
Dom van me. 'ns kijken of ik dat bij de Humax 5100c ook kan instellen (dat is ander apparaat dat is aangesloten op de tv).
Oh, en andere skin kan inderdaad. Maar snel zijn ze uiteraard niet. Mensen hier ervaring met een andere skin die nog een beetje vlot navigeert?
Met de 11705 versie kan ik wel mounten maar kan ik er niet naartoe navigaren... Ben nu even de nieuwste aan het downloaden, maar wil graag weten of het werkt in een bepaalde versie dan kan ik uitsluiten dat mn NFS share werkt
Deze ruimte is te huur!
Helaas niet. Om de paar seconden stutter...
(tot nu toe alleen succes bij OpenELEC r11034)
👉🏻 Blog 👈🏻
Waar valt die nog te krijgen?kraades schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:16:
Net even gekeken of 1080p/DTS zonder externe DTS decoder goed afspeelt op Raspbmc RC4.
op http://openelec.thestateofme.com/ staat ie er niet meer tussen.
überhaupt 1080p nog niet werkend gezien op de PI.....
Vanaf wat voor network device kom je? Met de Synology werkte het bij mij niet out of the box.Mattie112 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:12:
Al mensen die het mounten van een NFS share werkend hebben gekregen met OpenElec?
Met de 11705 versie kan ik wel mounten maar kan ik er niet naartoe navigaren... Ben nu even de nieuwste aan het downloaden, maar wil graag weten of het werkt in een bepaalde versie dan kan ik uitsluiten dat mn NFS share werkt
--Edit--
gevonden, maar niet vanaf een MS compu...
http://sources.openelec.tv/tmp/image/openelec-rpi/
[ Voor 40% gewijzigd door stuffer op 06-08-2012 19:36 ]
*** NIKS ***
Anoniem: 461211
[...]
Waar valt die nog te krijgen?
[...]
check ff http://sources.openelec.tv/tmp/image/openelec-rpi/ het is de tweede van boven. Probeer hem maar dan zie je het vanzelf ;-)
Onderaan official daily builds, openelec-rpi.
Beetje late reactie...
[ Voor 17% gewijzigd door technorabilia op 06-08-2012 19:43 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Hebben jullie die onder MS op de SD kunnen krijgen of met linux?
*** NIKS ***
Ik heb het via Linux gedaan. Zie hier.stuffer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:43:
Thanx, had hem ook net gevonden.
Hebben jullie die onder MS op de SD kunnen krijgen of met linux?
Ja, tot 900. Heeft helaas niet geholpen.Anoniem: 461211 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:47:
@Kraades : heb jij al een keer geprobeerd je pi te overclocken? dat schijnt ook positief effect te hebben.
👉🏻 Blog 👈🏻
Bedankt, ik laat het weten. ben net een nieuwe VM ervoor aan het neerzetten.
*** NIKS ***
Je kunt ook een USB stick maken met bv. Ubuntu. Dat werkt ook.stuffer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:51:
[...]
Bedankt, ik laat het weten. ben net een nieuwe VM ervoor aan het neerzetten.
👉🏻 Blog 👈🏻
Heb hem nu in VMWare workstation. komt altijd wel weer van pas.
*** NIKS ***
Met Xbian en een overclock van 900 arm en 350 core doet 1080p het nu wel vloeiend hier. Eindelijk.stuffer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:29:
[...]
Waar valt die nog te krijgen?
[...]
Vanaf wat voor network device kom je? Met de Synology werkte het bij mij niet out of the box.
--Edit--
gevonden, maar niet vanaf een MS compu...
http://sources.openelec.tv/tmp/image/openelec-rpi/
Ik schroef trouwens de gewenste frequentie ook altijd even terug naar 1080px50hz, meestal haalt'ie toch amper de 50hz, scheelt het om die iets naar beneden te schroeven, op de meeste tv's merk je daar niks van.
Zal zo eens checken hoe dat werkt
*** NIKS ***
Jeej het werktMattie112 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:12:
Al mensen die het mounten van een NFS share werkend hebben gekregen met OpenElec?
(Raspmbc RC4)
Nu hopen dat alles wat soepeler gaat dan met SAMBA share....
Deze ruimte is te huur!
Wellicht heb je hier dan wat aan.stuffer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:25:
ok, ik ben nog niet aan het overclocken begonnen maar zo te horen ga ik daar ook aan beginnen:-)
Zal zo eens checken hoe dat werkt
http://fusionstrike.com/2...-pi-cpu-850mhz-ram-500mhz
Ik ben ook aan het overclocken geslagen en ik kan zeggen dat 1080p over NFS zonder externe DTS decoder nu vloeiend werkt met raspbmc RC4.
Ik heb de volgende instellingen gebruikt om te overclocken:
arm_freq=900
sdram_freq=500
disable_overscan=1
core_freq=450
gpu_freq=300
succes!
Echter ben ik wel van mening dat overclocken niet nodig is als men goed programmeerd (openelec 11034).
Zit je pi in een (slecht geventileerde) case? If so, heeft dat nog invloed?
arm_freq=800
disable_overscan=1
de rest heb ik er bijgezet aangezien er meerdere users zijn die die instellingen gebruiken. ALs je geen samsung geheugen hebt, kan je de sdram_freq maar tot 450 zetten.
De auto updater starte van raspbmc, en hij doet nu niet veel meer!
Hij boot. laat het logo zien en dat was het! zwart scherm al voor 10 min.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Backup terug zetten en gaan!
Samsung RAM (from Farnell)
Hynix RAM (from RS)
ligt er dus aan wanneer en waar je hem besteld hebt. Ik heb bij farnell besteld dus ik zal wel samsung hebben.
Ach, op zich, mijn Pi draait prima op XBian nu, alleen zo af en toe loopt'ie nog vast, ik kan dan nog wel op SSH, om alleen XBMC zelf te herstarten, maar reboot'm meestal maar helemaal. Zo lang duurt dat ook niet meestal.
Wat is het verschil tussen Hynix en Samsung geheugen dan? Is Samsung beter overklokbaar?Anoniem: 461211 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:15:
[...]
Hynix RAM (from RS)
ligt er dus aan wanneer en waar je hem besteld hebt. Ik heb bij farnell besteld dus ik zal wel samsung hebben.
Kwam er te laat achter hoe je je config file kon aanpassen!
Dit probleem heb ik vaker gehad. Wat ik dan deed was het volgende (als je met ssh in je pi zit):Dj Neo Ziggy schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:04:
Wat baal ik hier van!
De auto updater starte van raspbmc, en hij doet nu niet veel meer!
Hij boot. laat het logo zien en dat was het! zwart scherm al voor 10 min.
1
2
3
4
5
| cd /opt sudo rm -rf xbmc-rbp sudo wget http://raspbmc.com/downloads/bin/xbmc/xbmc-rbp-20120805.tar.gz sudo tar -zxvf xbmc-rbp-20120805.tar.gz pkill xbmc |
Na het laatste commando start als het goed is xbmc automatisch op.
*** NIKS ***
Niet via compositestuffer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:01:
Vraag: hebben jullie in de verschillende versies (openelec, Raspbmc, raspbian) ook van die groene "pixels" in het beeld?
Ik heb dat ook, echter mijn receiver ondersteund gewoon perfect DTS, dat deed hij ook bij ik geloof RC2 of RC3, maar wanneer ik dat nu selecteer flipt hij helemaal, de serie met DTS speelt dan zonder geluid en hapert behoorlijk.kraades schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:16:
Net even gekeken of 1080p/DTS zonder externe DTS decoder goed afspeelt op Raspbmc RC4.
AC3 passthrough laat heel XBMC crashen...
RC4 heeft een DTS/DD passtrough firmware bug....Powermage schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:04:
[...]
Ik heb dat ook, echter mijn receiver ondersteund gewoon perfect DTS, dat deed hij ook bij ik geloof RC2 of RC3, maar wanneer ik dat nu selecteer flipt hij helemaal, de serie met DTS speelt dan zonder geluid en hapert behoorlijk.
AC3 passthrough laat heel XBMC crashen...
Op het forum staat een fix naar oudere firmware en dan werkt alles prima, het forum is alleen momenteel down...

Daarom kwam ik ook hier terecht, beetje jammer hoe die gozer steeds plat geddosd word, maargoed, fijn dat ik t weet... ik ga mn SD card maar weer imagen met mn vorige versie, jammer van HDMI CEC, die deed het wel erg lekker nu.-LA- schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:06:
[...]
RC4 heeft een DTS/DD passtrough firmware bug....
Op het forum staat een fix naar oudere firmware en dan werkt alles prima, het forum is alleen momenteel down...
Net even in m'n geschiedenis gekeken:Powermage schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:13:
[...]
Daarom kwam ik ook hier terecht, beetje jammer hoe die gozer steeds plat geddosd word, maargoed, fijn dat ik t weet... ik ga mn SD card maar weer imagen met mn vorige versie, jammer van HDMI CEC, die deed het wel erg lekker nu.
Het kwam erop neer dat je 'start.elf' in /boot moet vervangen door deze: http://github.com/raspber...66a/boot/arm128_start.elf
Met composite ziet het er heel slecht uit....zou mss dan toch de GPU of iets anders meer na een doa ruiken...
*** NIKS ***
Ja, samsung zou tot 500 te overclocken zijn en Hynix maar tot 450.reynard80 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:22:
[...]
Wat is het verschil tussen Hynix en Samsung geheugen dan? Is Samsung beter overklokbaar?
- Aeon Nox: onbruikbaar. Véél te traag in UI.
- Quartz: bruikbaar, in de menu's gewoon vlot en soepel. Maar met fanart e.d. wordt het weer langzamer.
- Rapier; enigszins bruikbaar, wel aan de trage kant. Dus eigenlijk ook; nee.
Oh en wall kan de pi ook redelijk aan

-SLiK: interface is enigszins bruikbaar; schommelt tussen heel traag tot gewoon vlot in. Maar video's afspelen is zéér traag (heb 1 film getest en dat duurde zo lang dat ik niet nog een keer wilde proberen; bovendien kwam er harde ruis i.p.v. goed geluid uit). Dus nee, geen SLiK.
Meeste van deze skins zijn in eenvoudige menu's zoals hoofdmenu, settings etc. wel aardig bruikbaar, maar zodra er (veel) fanart e.d. bij komt kijken worden ze traag. Dus standaard Confluence is nog steeds het beste helaas.
Jammer...
Er zijn blijkbaar nogal wat opties: http://elinux.org/RaspberryPi_BoardsAnoniem: 461211 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:15:
[...]
Hynix RAM (from RS)
Het hangt er vanaf bij wie je hem besteld hebt en uit welke batch je exemplaar komt.
Ik heb ReAlaska 1x getest op Raspbmc RC3 en kwam tot de conclusie dat confluence to het soepelst werkt.. ReAlaska vond ik net niet gaan eigelijk, misschien dat dat inmiddels wel verbeterd is.Kefding schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 01:00:
Ik heb momenteel nog geen Pi, maar ben wel benieuwd hoe ReAlaska het doet qua snelheid.
Zou je die ook willen testen?
MKV zegt nog altijd niet veel over de video parameters of zelfs de gebruikte codec. Ik veronderstel dat je x264 gebruikt hebt.stuffer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:42:
[...]
Ook met Raspbian een andere film geprobeerd en hij krijgt spontaan een reboot.
De MKV is home made van een HD film.
Een andere vraag: zijn er testtools voor de RP om bv de GPU of CPU te testen?
Je hebt allerlei encoding mogelijkheden om x264 video te produceren. Het zou zomaar kunnen zijn dat je per ongeluk iets meegenomen hebt wat niet ondersteunt wordt (bijvoorbeeld 10bit encoding 'High 10 profile') of iets anders dat afwijkt van het 'level 4.1' profile wat door de VideCore 4 GPU ondersteund wordt.
Vandaar mijn suggestie om eens een trailer (bijvoorbeeld iets in een .mp4 container van http://www.hd-trailers.net/) te proberen omdat die over het algemeen conservatief gecodeerd zijn zodat ze op allerlei hardware werken.
[ Voor 7% gewijzigd door 7o9 op 07-08-2012 09:02 ]
Met behulp van Gspot kun je alle relevante informatie van een bestand opvragen. Erg handig voor dergelijke doeleinden. Zie http://www.headbands.com/gspot/7o9 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:01:
[...]
MKV zegt nog altijd niet veel over de video parameters of zelfs de gebruikte codec. Ik veronderstel dat je x264 gebruikt hebt.
Je hebt allerlei encoding mogelijkheden om x264 video te produceren. Het zou zomaar kunnen zijn dat je per ongeluk iets meegenomen hebt wat niet ondersteunt wordt (bijvoorbeeld 10bit encoding 'High 10 profile') of iets anders dat afwijkt van het 'level 4.1' profile wat door de VideCore 4 GPU ondersteund wordt.
Vandaar mijn suggestie om eens een trailer (bijvoorbeeld iets in een .mp4 container van http://www.hd-trailers.net/) te proberen omdat die over het algemeen conservatief gecodeerd zijn zodat ze op allerlei hardware werken.
Het doorlussen is niet wereldschokkend: HDMI van Raspberry naar versteker ingang, HDMi versterker uitgang (meestal maar eentje) naar de TV.Indien je een receiver hebt kan je de Pi eerst daaraan lussen, zodat je het geluid over je speakers kunt laten lopen, en het beeld wordt doorgegeven aan de TV. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, dus als iemand dit kan verhelderen; graag! Ik zal het dan toevoegen aan de OP.
Wel krijg ik niet altijd meteen geluid bij de Harman Kardon, of het ligt aan de settings van RaspBMC of de versterker. Ik moet of van bron wisselen of eerst muziek afspelen alvorens ik kan gaan genieten van mijn film.
Iemand die hiervoor suggesties heeft: welkom!
♥ Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team♥
Klopt, maar Gspot is inmiddels wel erg oud. Ik gebruik zelf http://mediainfo.sourceforge.net/. Het zit ook ingebouwd in de MPC-HC speler tegenwoordig.kroegtijger schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:25:
[...]Met behulp van Gspot kun je alle relevante informatie van een bestand opvragen. Erg handig voor dergelijke doeleinden. Zie http://www.headbands.com/gspot/
Geen idee hoe dat op te lossen is.
Oeh vergeten in de trend van de Pi het liefst zo goedkoop mogelijk (mediacenter onder de €50 moet kunnen)
[ Voor 15% gewijzigd door Rubman op 07-08-2012 11:28 ]
Werkt inderdaad net zo goed ja7o9 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:01:
[...]
Klopt, maar Gspot is inmiddels wel erg oud. Ik gebruik zelf http://mediainfo.sourceforge.net/. Het zit ook ingebouwd in de MPC-HC speler tegenwoordig.
Het lijkt erop dat de Terratec Aureon Aureon Dual USB dat wel zou moeten kunnen, alhoewel er wel meldingen zijn van af en toe wat stotteringen in audio. Dat lijkt me overigens niet zozeer aan de kaart te liggen, maar eerder aan het (on)vermogen van de Pi. Misschien is de beste optie om voor nu nog maar even van een analoog signaal gebruik te maken, en later pas naar digitaal via HDMI over te stappen?Rubman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:16:
Wat is een goede werkenden USB geluidskaart met s/pdif uitgang zodat ik hem hiermee direct op de versterker kan aansluiten (heb er nog 1 zonder HDMI dus door lussen is geen optie) hier zet ik vervolgens een splitter op zodat ik de tv ook hierop kan aansluiten. (want hij heeft ook maar 1 optische ingang)
Oeh vergeten in de trend van de Pi het liefst zo goedkoop mogelijk (mediacenter onder de €50 moet kunnen)
Helaas geeft mijn samsung te weinig sap af om dat ding te booten! Dus dan die maar van de Ipad
Omdat ik niet verwacht dat het appraat met een wifi dongel over weg kan,moet ik het hiermee maar proberen.... bummer.
Uiteraard. Ik heb deze map in met winscp op de Pi gezet (skin staat niet bij de te kiezen skins in de XBMC gui): http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=134075Kefding schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 01:00:
Ik heb momenteel nog geen Pi, maar ben wel benieuwd hoe ReAlaska het doet qua snelheid.
Zou je die ook willen testen?
Helaas gaf WinSCP wel een paar vage fouten (aantal bestanden kon niet gevonden worden o.i.d.) en ik zag tijdens het testen wat errors staan rechtsboven in beeld. Dus het is niet goed geínstalleerd (bijv. startscherm is volledig wit op tekst na).
Maar eerste indruk is gematigd positief. Ja; standaard Confluence is nog steeds sneller maar dit valt ook niet helemaal tegen. Er zit wel even iets van 5 sec. pauze tussen hoofdscherm en submenu (dus bijv. van hoofdscherm naar Movies of hoofdscherm naar TV-shows) maar daarna is het nog best te doen.
Helaas is de Pi wel net vastgelopen toen bij Movies (zie 3e plaatje). Wat screenshots:

Meeste van de getest skins zijn denk ik wel bruikbaar als je optimale settings gebruikt. Ik pleur gewoon de skins erop en zonder gewijzigde settings ga ik er door kijken. Maar ik denk als je bijvoorbeeld list view, kleine thumbnails en weet ik veel wat nog meer gebruikt dat het al een stuk beter wordt)
Overigens wil ik bij voldoende interesse ook wel een filmpje op youtube zetten waarbij ik een aantal skins laat zien (en een film/TV-show afspeel) zodat mensen kunnen zien hoe vlot het gaat.
Moet ik wel even een middag/avondje voor gaan zitten maar als er genoeg interesse voor is...
[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 07-08-2012 15:50 ]
Wat bedoel je met Wifi dongel, om een netwerk verbinding te leggen? Check in dat geval http://gathering.tweakers...s]=wifi&data[boolean]=AND of http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=1620.knoflo0k schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:35:
Iemand Raspbmc aan de praat gekregen met een Logitech Harmony one?
Omdat ik niet verwacht dat het appraat met een wifi dongel over weg kan,moet ik het hiermee maar proberen.... bummer.
Graag!Piet91 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:45:
[...]
Overigens wil ik bij voldoende interesse ook wel een filmpje op youtube zetten waarbij ik een aantal skins laat zien (en een film/TV-show afspeel) zodat mensen kunnen zien hoe vlot het gaat.
Moet ik wel even een middag/avondje voor gaan zitten maar als er genoeg interesse voor is...
Ben benieuwd welke vooruitgang er geboekt is, en of de door jou beschreven "traagheid" naar mijn normen nog aanvaardbaar is.
[ Voor 59% gewijzigd door sloth op 07-08-2012 15:50 ]
Na enig gegoogle wat RC4 is (curry684 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:59:
Piet91: heb je al RC4 geupgrade? Ik merkte gisteravond in Confluence direct dat deze veel responsiever was door de hard-float implementatie. Ben erg benieuwd in hoeverre de alternatieve skins hier ook van profiteren, zowel Refocus als reAlaska zien er prachtig uit.
Oh mijn fout hehe, ga er iets te makkelijk van uit dat iedereen op Raspbmc zit. Het beantwoordt de vraag ook overigens, OpenElec heeft al enige tijd een armhf ('hard float') kernel.Piet91 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:03:
[...]
Na enig gegoogle wat RC4 is () ben ik er geloof ik uit dat dat voor Raspbmc geldt en niet voor OpenElec. Ik draai OpenElec.
http://www.hanselman.com/...bmcAndTheRaspberryPi.aspx
XBian heeft nu ook hard float, sinds versie 0.4, en XBian is toch mijn favoriet nu, werkt vloeiender dan RaspBMC of OpenElec.curry684 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:06:
[...]
Oh mijn fout hehe, ga er iets te makkelijk van uit dat iedereen op Raspbmc zit. Het beantwoordt de vraag ook overigens, OpenElec heeft al enige tijd een armhf ('hard float') kernel.
Alleen het installeren van skins crasht consequent
[ Voor 67% gewijzigd door Firesphere op 07-08-2012 17:30 ]
Probeer een andere adapter, daarmee was bij mij het probleem opgelost.stuffer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:01:
Vraag: hebben jullie in de verschillende versies (openelec, Raspbmc, raspbian) ook van die groene "pixels" in het beeld?
Deze ruimte is te huur!
Confirmed! Bedankt!Anoniem: 461211 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:44:
@Kraades.
Ik ben ook aan het overclocken geslagen en ik kan zeggen dat 1080p over NFS zonder externe DTS decoder nu vloeiend werkt met raspbmc RC4.
Ik heb de volgende instellingen gebruikt om te overclocken:
arm_freq=900
sdram_freq=500
disable_overscan=1
core_freq=450
gpu_freq=300
succes!
Echter ben ik wel van mening dat overclocken niet nodig is als men goed programmeerd (openelec 11034).
Nu eens kijken of ie niet smelt na 2 uur 1080p/DTS...
Heb nu alleen dat mijn USB disk niet automatisch wordt gemount in Raspbmc RC4...

👉🏻 Blog 👈🏻
Dit topic is gesloten.
Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.