*Note:* Alle plaatjes zijn als het goed is klikbaar!
Hallo,
Mijn naam is Rutger, ben 17 jaar en zal aankomend schooljaar beginnen in 6VWO!
Een van mijn hobbies is het lezen van Tweakers artikelen en het forum afspeuren. Ik vind het daarom erg leuk dat er een contest te vinden is waar je je eigen computer moet samenstellen en moet toelichten waarom je jou samengestelde PC nou graag wilt winnen.
Ik heb een filmpje gemaakt waar ik laat zien wat ik op dit moment met mijn computer doe en waarom de samengestelde computer mij kan helpen mijn taken beter uit te voeren!
[
YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=o0IfOFnyRG4]
Welk systeem wil ik winnen?
Ik zou het liefste het
stille systeem willen winnen.
Waarom? Heel simpel,
op dit moment heb ik een computer met de volgende specificaties:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Lite-On IHAS124 Zwart | € 16,95 | € 16,95 |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 79,50 | € 79,50 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 35,95 | € 35,95 |
1 | OCZ ModXStream Pro 600W | € 66,- | € 66,- |
1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 43,99 | € 43,99 |
1 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI 870A-G54 | € 59,50 | € 59,50 |
1 | Sapphire HD 6950 2 GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 301,89 |
En zo ziet hij eruit:

Cable mangemant is heel belangrijk!
Ik heb ook ervaring met mini-itx builds: (Geen cable mangement = lastig!)
Ik ben ook een ontzettende fan van perslucht om de computer schoon te houden:
Ook ben ik aan het oefenen met casemodden, zie hier mijn eerste creatie!
Een oude Apple PowerMac G4 omgetoverd!
Hoewel er niets mis is met mijn game kast, is mijn grafische kaart niet het stilste.
Op dit moment game ik vrij veel en ik moet helaas een headset gebruiken door het lawaai dat mijn computer produceert! Zelfs met mijn Logitech G930 headset op, hoor ik mijn computer duidelijk aanwezig zijn.
Hier heb ik schoon genoeg van en zou graag willen gamen zonder steeds een warme headset op te moeten zetten.
Verder is de keuze qua kiezen vrij beperkt gemaakt in deze contest, waardoor in feite dezelfde hardware in mijn Power bak als in mijn stille setup zitten. Dan ga je toch voor stil!
Toen ik mijn PC aan het bouwen was, was mijn budget niet zo hoog als bij de systemen die ik voor deze contest mocht bouwen, daarom zou ik erg blij zijn als ik dit systeem win want dan zijn mijn specificaties weer helemaal up-to-date!
Het stille systeem
1 | Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB | € 96,80 | € 96,80 |
1 | Samsung Syncmaster S24A650D Zwart | € 237,30 | € 237,30 |
1 | Antec Performance One P280 | € 105,60 | € 105,60 |
1 | Antec Soundscience rockus 3D 2.1 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Antec H2O 620 | € 47,99 | € 47,99 |
3 | Antec TrueQuiet Pro 120 | € 15,- | € 45,- |
1 | Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty) | € 109,- | € 109,- |
1 | Logitech Wireless Gaming Mouse G700 | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 259,- | € 259,- |
1 | LG BH10LS38 Zwart | € 71,90 | € 71,90 |
1 | Club3D Radeon HD 7870 royalKing | € 274,80 | € 274,80 |
1 | Antec halo 6 LED bias lighting kit | € 9,27 | € 9,27 |
1 | Antec HCP-1000 Platinum | € 242,50 | € 242,50 |
1 | Adata XPG SX900 128GB | € 103,- | € 103,- |
1 | Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GC4G9-DG2 | € 56,60 | € 56,60 |
1 | Gigabyte GA-Z77X-D3H | € 126,80 | € 126,80 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.948,36 |
Uitleg
Hieronder zal ik uitleggen waarom ik voor bepaalde producten gekozen heb.
Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB
Om een gamecollectie op te slaam is veel ruimte nodig, om een game zo snel mogelijk op te starten heb je een SSD nodig.
Helaas zijn SSDs nog te duur om te gebruiken voor de opslag van veel GB of TB, daarom is het beter om te kijken naar een goede hardeschijf met een hoog aantal RPM (Rounds per minute).
De WD1002FAEX is een voorbeeld van zo'n hardeschijf! Met een opslag van 1TB en een bescheiden prijs van 96,80 euro betaal je ongeveer 0,097 euro per GB.
Verder krijg je hier een hoog aantal RPM voor terug, namelijk 7.200.
Samsung Syncmaster S24A650D Zwart
Ik had de keuze uit de Samsung S24A650D en de Samsung S27B550V. Beide zijn het fantastische monitoren, maar als je ze met elkaar moet vergelijken dan moet je de voordelen en nadelen van de een met de ander vergelijken.
Zo heeft de S27B550V een 27 inch beeldscherm met een beeldverhouding van 16:9.
De S24A650D daarentegen heeft een 24 inch beeldscherm met ook een beeldverhouding van 16:9.
Beide monitoren hebben een hoge helderheid. De S24A650D heeft een helderheid van 250cd/m2 en de S27B550V van 300cd/m^2
Voor gaming is de reactietijd vrij belangrijk. Hoe lager de reactietijd des te lager de kans op het zien van '
ghosting'. De S27B550V beschikt over de laagste reactietijd van 2ms en de S24A650D over een reactietijd van 8ms.
Hierdoor lijkt er een winnaar te zijn. De S27B550V, toch? Nee! Hoewel de S27B550V met veel dingen beter uit de test kwam, bevat hij een TN paneel terwijl de S24A650D over een A-MVA beschikt.
Een A-MVA paneel heeft ten opzichte van een TN paneel een veel betere kleurkwaliteit. Dit is voor mij erg belangrijk omdat bij het ontwerpen van de schoolkrant ik nu wel eens merk dat de kleuren die ik uitkies op het scherm, er op papier veel donkerder uitzien.
Verder bevat de S24A650D een VESA aansluiting, hierdoor is het makkelijk om deze monitor te bevestigen aan de muur of aan een multi-monitor standaard!
Antec Performance One P280
Voor een stille computer zijn niet alleen de airflow en fans belangrijk, ook de kast is erg belangrijk.
Deze One P280 is een van de mooiste kasten van Antec die ik ooit heb gezien! Met de mogelijkheid om 7 fans in te bouwen kan je snel genoeg koude lucht aanvoeren om de computer te koelen. Er worden met deze kast al 3 fans meegeleverd wat natuurlijk erg prettig is.
Waar deze kast ook in uitblinkt is de ondersteuning voor een van de grootste form factors: XL-ATX.
De complete behuizing is gemaakt van stevig materiaal, de buitenkant is namelijk van aluminium.
Wat ik zelf erg prettig vind aan deze case ten op zichte van de case die ik nu heb is de front-ports. Op deze case zitten namelijk 4 USB poorten waarvan er 2 USB 3.0 zijn voor de snelste dataoverdracht mogelijk.
Ik heb mijn computer op zolder staan en daar is het snel stoffig, daardoor moet ik bij mijn case nu steeds de computer uitzetten en de stoffilters er met veel moeite uithalen. Met de Antec Performance One P280 is dit echter verleden tijd, je kan de stoffilters er makkelijk uitschuiven!
Antec Soundscience rockus 3D 2.1
Op dit moment heb ik een Logitech G930 headset voor het gamen. Deze geeft een mooi 7.1 geluid, echter is het niet prettig om deze continue op te moeten hebben.
Waarom? Deze headset drukt nogal op je kaken waardoor ik hem niet te lang op kan hebben en dus ook niet erg lang kan gamen (waar mijn moeder overigens erg blij mee is).
De Soundscience rockus 3D 2.1 is ideaal voor mensen die geen ruimte hebben om een 7.1 set neer te zetten maar toch een goed geluid willen.
Antec H2O 620
Zelf heb ik nog nooit waterkoeling ingebouwd, dit komt omdat het vrij duur is. Nu ik dit setje zie staan heb ik besloten van mening te veranderen, deze H2O 620 is vrij goedkoop voor ongeveer €47,99!
Nu zullen de meesten zich afvragen waarom ik niet gekozen heb voor de H2O 920, dat is vrij simpel uit te leggen.
De 920 heeft een hogere rotatiesnelheid van 2400 RPM en de H2O 620 een rotatiesnelheid van 1400 RPM. Gezien dit het stille systeem moet zijn, moet je een belans zien te vinden tussen geluidsproductie en koelprestaties.
Als ik de gamebak gekozen zou hebben dan zou hier ongetwijfeld een 920 inzitten zodat hij optimaal koelt, dit is echter niet het geval en zal liever een iets warmere CPU willen hebben dan een hogere geluidsproductie.
3x Antec TrueQuiet Pro 120
De kast waar ik deze fans ga inbouwen heeft 7 plekken om fans in te bouwen, er worden al 3 fans meegeleverd en een plek zal worden ingenomen door de waterkoeling. Dit betekend dat er nog 3 plekken over zijn om ventilatoren in te bouwen.
Ik heb gekozen voor de TrueQuiet Pro 120 vanwege de lagere aantal dB die deze fan produceert.
De TriCool 120mm produceert namelijk 30dB, de TwoCool 23,7dB en de TrueQuiet Pro maar 10.8dB!
Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)
Persoonlijk moet je een toetsenbord eerst testen hoe hij aanvoelt. Hierbij kijk je vooral naar de ligging van je hand op het toetsenbord, de indeling (kleine shifttoets of grote).
Ook moet je aanvoelen welk toetsenbord de lekkerste toetsaanslag heeft, ik heb een voorkeur voor een iets steverige aanslag waar je flink wat geluid hoort bij het typen.
Op dit moment beschik ik over de Razer Anansi, een erg lekker toetsenbord wat als enige minpunt heeft dat het geen display heeft.
Daarom heb ik bij het uitkiezen van dit toetsenbord gekeken naar het beste display. De G510 beschikt over een vrij klein LCD scherm ten opzichte van de G19. Ik heb daarom ook voor de Logitech G19 gekozen.
Logitech Wireless Gaming Mouse G700
Ook hierbij geldt dat het een kwestie van smaak is, je moet ze gewoon in je hand houden om vast te stellen welke lekkerder in de hand ligt.
Ik beschik op dit moment over een Logitech Performance Mouse MX en die valt perfect in mijn hand voor het gamen, daarom heb ik besloten om weer voor dezelfde vorm te gaan.
De Logitech G700 heeft weliswaar een lagere nauwkeurigheid (5.700DPI) dan de Logitech G600 MMO (8.200DPI) maar ligt gewoon een stuk lekkerder in de hand.
Intel Core i7 2600K Boxed
Voor de keuze van CPU kon ik kiezen tussen de AMD FX-4170 en de i7 2600K.
Hoewel de AMD versie op 4,2GHz loopt en de Intel op 3,4GHz loopt zegt dit niet veel over de uiteindelijke prestaties.
De i7 is veel sneller omdat het ontwerp efficienter is, dat is terug te zien in de benchmarks op internet.
Op dit moment zit er een AMD Phenom II X1100T in mijn computer vanwege mijn beperkte budget.
LG BH10LS38 Zwart
Ik heb op dit moment een simpele DVD-brander in mijn computer zitten die ik niet erg vaak gebruik.
Persoonlijk ben ik namelijk ook niet iemand die veel DVDs brand om bijvoorbeeld een film te kijken, dit doe ik allemaal via het thuisnetwerk.
Daarom maakt het mij niet uit welke brander er in mijn PC zit, het is echter wel mooi meegenomen dat het een Blu-Ray brander is zodat ik ook grotere bestanden kan branden en lezen.
Club3D Radeon HD 7870 royalKing
De naam van deze videokaart zegt het eigenlijk al, gamen als een koning!
De videokaart beschikt over 2GB GDDR5 geheugen en is geklokt op 1.05GHz. Ondersteuning voor de laatste versie van DirectX (11.1) zorgt ervoor dat games als Battlefield 3 er op hun mooist uitzien.
Deze grafischekaart heeft genoeg aansluitmogelijkheden, namelijk DVI-I, HDMI en 2x een Mini Display Port. Dankzij de ATi chipset is het mogelijk om in Eyefinity te spelen op maximaal drie monitoren met 1 videokaart.
Antec halo 6 LED bias lighting kit
Persoonlijk wist ik niet of het verplicht is om hier wat van te kiezen, maar wanneer er in het donker gegamed word is het prettig om een beetje achtergrondverlichting te hebben. Anders is het verschil in lichtsterkte (beeldscherm - achtergrond) erg groot en raken je ogen eerder vermoeid.
Antec HCP-1000 Platinum
Wie een krachtige videokaart en cpu gebruikt, moet ook een goede voeding gebruiken die genoeg watt levert.
De HCP-1000 kan tot 1.000 Watt leveren en is geschikt voor meer dan 1 videokaart. Wat ook erg prettig is, is dat het een modulaire voeding is en dus een genot is voor de zelfbouwer.
Een modulaire voeding staat namelijk gelijk aan minder kabels en dus een betere airflow en dus ook een betere koeling!
Belangrijk is voor een voeding, hoe efficient de voeding is. De Antec HCP-1000 is een prachtig voorbeeld van een 80 PLUS Platinum gecertificeerde koeler die onder full-load 91% effectief is.
Adata XPG SX900 128GB
We willen als we een computer aanzetten, of een programma opstarten niet uren moeten wachten totdat we aan het werk kunnen.
Daarom kopen we een SSD! Als we een SSD kopen, is het belangrijk de lees- en schrijfsnelheden in de gaten te houden. Deze zitten bij de SX900 wel snor: 550MB/s read en 520MB/s write!
Helaas zijn SSDs nog vrij duur wanneer je meer gigabytes wil, dit komt omdat het aantal euro per GB rond de 0.8 ligt. Omdat we niet al te hogen kosten willen voor de SSD, maar wel er meer dan alleen Windows op willen installeren is de 128GB SSD van Adata ideaal!
Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GC4G9-DG2
Twee simpele maar goede RAM reepjes van ieder 4GB DDR3. Er zitten 'headsinks' op de bovenkant waardoor het RAM geheugen niet te warm wordt.
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Voor het moederbord heb ik kunnen kiezen tussen de Gigabyte GA-990FXA-UD5 en de Gigabyte GA-Z77X-D3H.
Ik heb eigenlijk eerst de processor gekozen en aan de hand van de socket (1155) was ik geforceerd de GA-Z77X-D3H te kiezen. Hier heb ik echter totaal geen problemen mee, het is een zeer mooi moederbord met
8x USB 3.0! Dat is erg veel.
Verder heeft het 8 audio kanalen onboard en zowel ondersteuning voor ATi Crossfire als voor Nvidia SLi.
De power bak!
1 | Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB | € 96,80 | € 96,80 |
1 | Samsung Syncmaster S24A650D Zwart | € 237,30 | € 237,30 |
1 | Antec Eleven Hundred | € 100,82 | € 100,82 |
1 | Antec Soundscience rockus 3D 2.1 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Antec H2O 920 | € 79,95 | € 79,95 |
6 | Antec TwoCool 120 Blue, 120mm | € 10,07 | € 60,42 |
1 | Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty) | € 109,- | € 109,- |
1 | Logitech Wireless Gaming Mouse G700 | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 259,- | € 259,- |
1 | LG BH10LS38 Zwart | € 71,90 | € 71,90 |
1 | Club3D Radeon HD 7870 royalKing | € 274,80 | € 274,80 |
1 | Antec halo 6 LED bias lighting kit | € 9,27 | € 9,27 |
1 | Antec HCP-1000 Platinum | € 242,50 | € 242,50 |
1 | Adata XPG SX900 128GB | € 103,- | € 103,- |
1 | Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GC4G9-DG2 | € 56,60 | € 56,60 |
1 | Gigabyte GA-Z77X-D3H | € 126,80 | € 126,80 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.990,96 |
Uitleg
Hieronder zal ik uitleggen waarom ik voor bepaalde producten gekozen heb.
Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB
Om een gamecollectie op te slaam is veel ruimte nodig, om een game zo snel mogelijk op te starten heb je een SSD nodig.
Helaas zijn SSDs nog te duur om te gebruiken voor de opslag van veel GB of TB, daarom is het beter om te kijken naar een goede hardeschijf met een hoog aantal RPM (Rounds per minute).
De WD1002FAEX is een voorbeeld van zo'n hardeschijf! Met een opslag van 1TB en een bescheiden prijs van 96,80 euro betaal je ongeveer 0,097 euro per GB.
Verder krijg je hier een hoog aantal RPM voor terug, namelijk 7.200.
Samsung Syncmaster S24A650D Zwart
Ik had de keuze uit de Samsung S24A650D en de Samsung S27B550V. Beide zijn het fantastische monitoren, maar als je ze met elkaar moet vergelijken dan moet je de voordelen en nadelen van de een met de ander vergelijken.
Zo heeft de S27B550V een 27 inch beeldscherm met een beeldverhouding van 16:9.
De S24A650D daarentegen heeft een 24 inch beeldscherm met ook een beeldverhouding van 16:9.
Beide monitoren hebben een hoge helderheid. De S24A650D heeft een helderheid van 250cd/m2 en de S27B550V van 300cd/m^2
Voor gaming is de reactietijd vrij belangrijk. Hoe lager de reactietijd des te lager de kans op het zien van '
ghosting'. De S27B550V beschikt over de laagste reactietijd van 2ms en de S24A650D over een reactietijd van 8ms.
Hierdoor lijkt er een winnaar te zijn. De S27B550V, toch? Nee! Hoewel de S27B550V met veel dingen beter uit de test kwam, bevat hij een TN paneel terwijl de S24A650D over een A-MVA beschikt.
Een A-MVA paneel heeft ten opzichte van een TN paneel een veel betere kleurkwaliteit. Dit is voor mij erg belangrijk omdat bij het ontwerpen van de schoolkrant ik nu wel eens merk dat de kleuren die ik uitkies op het scherm, er op papier veel donkerder uitzien.
Verder bevat de S24A650D een VESA aansluiting, hierdoor is het makkelijk om deze monitor te bevestigen aan de muur of aan een multi-monitor standaard!
Antec Eleven Hundred
Deze mooie kast is niet de stilste, maar voor een vette power bak is koeling belangrijker dan de geluidsproductie!
De kast heeft de mogelijkheid om
9 fans! in te bouwen voor optimale koelprestaties. Er worden met deze kast al 2 fans meegeleverd wat natuurlijk erg prettig is.
Waar deze kast ook in uitblinkt is de ondersteuning voor een van de grootste form factors: XL-ATX.
De buitenkant van deze case ziet er goed afgewerkt uit, en een sidewindow is erg leuk als je er leuke hardware (zoals samengesteld hierboven) instopt!

Wat ik zelf erg prettig vind aan deze case ten op zichte van de case die ik nu heb is de front-ports. Op deze case zitten namelijk 4 USB poorten waarvan er 2 USB 3.0 zijn voor de snelste dataoverdracht mogelijk.
Ik heb mijn computer op zolder staan en daar is het snel stoffig, daardoor moet ik bij mijn case nu steeds de computer uitzetten en de stoffilters er met veel moeite uithalen. Met de Antec Performance One P280 is dit echter verleden tijd, je kan de stoffilters er makkelijk uitschuiven!
Antec Soundscience rockus 3D 2.1
Op dit moment heb ik een Logitech G930 headset voor het gamen. Deze geeft een mooi 7.1 geluid, echter is het niet prettig om deze continue op te moeten hebben.
Waarom? Deze headset drukt nogal op je kaken waardoor ik hem niet te lang op kan hebben en dus ook niet erg lang kan gamen (waar mijn moeder overigens erg blij mee is).
De Soundscience rockus 3D 2.1 is ideaal voor mensen die geen ruimte hebben om een 7.1 set neer te zetten maar toch een goed geluid willen.
Antec H2O 920
Zelf heb ik nog nooit waterkoeling ingebouwd, dit komt omdat het vrij duur is. Nu ik dit setje zie staan heb ik besloten van mening te veranderen, deze H2O 920 is vrij goedkoop voor ongeveer €79,95!
Nu zullen de meesten zich afvragen waarom ik niet gekozen heb voor de H2O 620, zoals ik bij de quiet versie deed. Dat is vrij simpel uit te leggen:
De 920 heeft een hogere rotatiesnelheid van 2400 RPM en de H2O 620 een rotatiesnelheid van 1400 RPM. Gezien dit de power bak moet zijn, moet je er voor zorgen dat je hardware goed gekoelt wordt.
Door een hoger aantal RPM wordt het water dus kouder en kan de CPU beter gekoeld worden!
6x Antec TriCool 120mm Red LED
De kast waar ik deze fans ga inbouwen heeft 9 plekken om fans in te bouwen, er worden al 2 fans meegeleverd en een plek zal worden ingenomen door de waterkoeling. Dit betekend dat er nog 6 plekken over zijn om ventilatoren in te bouwen.
Ik heb gekozen voor de Antec TriCool 120mm vanwege de grote hoeveelheid lucht die deze fan verplaatst (134m3/h) ten opzichte van de andere twee ventilatoren.
De TriCool 120mm produceert 30dB, de TwoCool 23,7dB en de TrueQuiet Pro 10.8dB, dit maakt echter niet veel uit want de kast moet goed koel zijn en dus zo veel mogelijk lucht verplaatsen!
Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)
Persoonlijk moet je een toetsenbord eerst testen hoe hij aanvoelt. Hierbij kijk je vooral naar de ligging van je hand op het toetsenbord, de indeling (kleine shifttoets of grote).
Ook moet je aanvoelen welk toetsenbord de lekkerste toetsaanslag heeft, ik heb een voorkeur voor een iets steverige aanslag waar je flink wat geluid hoort bij het typen.
Op dit moment beschik ik over de Razer Anansi, een erg lekker toetsenbord wat als enige minpunt heeft dat het geen display heeft.
Daarom heb ik bij het uitkiezen van dit toetsenbord gekeken naar het beste display. De G510 beschikt over een vrij klein LCD scherm ten opzichte van de G19. Ik heb daarom ook voor de Logitech G19 gekozen.
Logitech Wireless Gaming Mouse G700
Ook hierbij geldt dat het een kwestie van smaak is, je moet ze gewoon in je hand houden om vast te stellen welke lekkerder in de hand ligt.
Ik beschik op dit moment over een Logitech Performance Mouse MX en die valt perfect in mijn hand voor het gamen, daarom heb ik besloten om weer voor dezelfde vorm te gaan.
De Logitech G700 heeft weliswaar een lagere nauwkeurigheid (5.700DPI) dan de Logitech G600 MMO (8.200DPI) maar ligt gewoon een stuk lekkerder in de hand.
Intel Core i7 2600K Boxed
Voor de keuze van CPU kon ik kiezen tussen de AMD FX-4170 en de i7 2600K.
Hoewel de AMD versie op 4,2GHz loopt en de Intel op 3,4GHz loopt zegt dit niet veel over de uiteindelijke prestaties.
De i7 is veel sneller omdat het ontwerp efficienter is, dat is terug te zien in de benchmarks op internet.
Op dit moment zit er een AMD Phenom II X1100T in mijn computer vanwege mijn beperkte budget.
LG BH10LS38 Zwart
Ik heb op dit moment een simpele DVD-brander in mijn computer zitten die ik niet erg vaak gebruik.
Persoonlijk ben ik namelijk ook niet iemand die veel DVDs brand om bijvoorbeeld een film te kijken, dit doe ik allemaal via het thuisnetwerk.
Daarom maakt het mij niet uit welke brander er in mijn PC zit, het is echter wel mooi meegenomen dat het een Blu-Ray brander is zodat ik ook grotere bestanden kan branden en lezen.
Club3D Radeon HD 7870 royalKing
De naam van deze videokaart zegt het eigenlijk al, gamen als een koning!
De videokaart beschikt over 2GB GDDR5 geheugen en is geklokt op 1.05GHz. Ondersteuning voor de laatste versie van DirectX (11.1) zorgt ervoor dat games als Battlefield 3 er op hun mooist uitzien.
Deze grafischekaart heeft genoeg aansluitmogelijkheden, namelijk DVI-I, HDMI en 2x een Mini Display Port. Dankzij de ATi chipset is het mogelijk om in Eyefinity te spelen op maximaal drie monitoren met 1 videokaart.
Antec Accent Lighting Red
Aangezien ik ventilatoren heb uitgekozen die rode LEDjes bevatten leek het me erg toepasselijk om ook rode lichtaccenten toe te voegen aan mijn kast.
Dit kan er best vet uitzien wanneer er in het donker gegamed!
Antec HCP-1000 Platinum
Wie een krachtige videokaart en cpu gebruikt, moet ook een goede voeding gebruiken die genoeg watt levert.
De HCP-1000 kan tot 1.000 Watt leveren en is geschikt voor meer dan 1 videokaart. Wat ook erg prettig is, is dat het een modulaire voeding is en dus een genot is voor de zelfbouwer.
Een modulaire voeding staat namelijk gelijk aan minder kabels en dus een betere airflow en dus ook een betere koeling!
Belangrijk is voor een voeding, hoe efficient de voeding is. De Antec HCP-1000 is een prachtig voorbeeld van een 80 PLUS Platinum gecertificeerde koeler die onder full-load 91% effectief is.
Adata XPG SX900 128GB
We willen als we een computer aanzetten, of een programma opstarten niet uren moeten wachten totdat we aan het werk kunnen.
Daarom kopen we een SSD! Als we een SSD kopen, is het belangrijk de lees- en schrijfsnelheden in de gaten te houden. Deze zitten bij de SX900 wel snor: 550MB/s read en 520MB/s write!
Helaas zijn SSDs nog vrij duur wanneer je meer gigabytes wil, dit komt omdat het aantal euro per GB rond de 0.8 ligt. Omdat we niet al te hogen kosten willen voor de SSD, maar wel er meer dan alleen Windows op willen installeren is de 128GB SSD van Adata ideaal!
Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GC4G9-DG2
Twee simpele maar goede RAM reepjes van ieder 4GB DDR3. Er zitten 'headsinks' op de bovenkant waardoor het RAM geheugen niet te warm wordt.
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Voor het moederbord heb ik kunnen kiezen tussen de Gigabyte GA-990FXA-UD5 en de Gigabyte GA-Z77X-D3H.
Ik heb eigenlijk eerst de processor gekozen en aan de hand van de socket (1155) was ik geforceerd de GA-Z77X-D3H te kiezen. Hier heb ik echter totaal geen problemen mee, het is een zeer mooi moederbord met
8x USB 3.0! Dat is erg veel.
Verder heeft het 8 audio kanalen onboard en zowel ondersteuning voor ATi Crossfire als voor Nvidia SLi.
Ik wil Tweakers.net bedanken voor het houden van deze contest en wens alle anderen die meedoen veel geluk!
* Zerfox gaat 12 augustus op vakantie en is pas 19 augustus thuis om te reviewen, ik hoop dat dit niet erg is!
Als ik überhaupt gekozen word
[
Voor 68% gewijzigd door
Zerfox op 08-08-2012 23:20
. Reden: Toelichting van onderdelen toegevoegd! Ook extra foto's toegevoegd!! ]