Hallo allemaal,
Hier is hij dan. De buildlog van de gewonnen Antec en Tweakers.net Silent PC Contest.
De bedoeling was om uit een lijst met componenten een zo stil mogelijke pc te ontwerpen met alleen de componenten op de lijst. Dit is uiteindellijk mijn lijst geworden en met deze componenten ga ik de pc bouwen :
"Whisper" bestaat uit de volgende onderdelen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB | € 96,80 | € 96,80 |
1 | Samsung Syncmaster S24A650D Zwart | € 236,20 | € 236,20 |
1 | Antec Performance One P280 | € 105,60 | € 105,60 |
1 | Antec Soundscience rockus 3D 2.1 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Antec H2O 620 | € 47,99 | € 47,99 |
7 | Antec TrueQuiet Pro 120 | € 15,- | € 105,- |
1 | Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty) | € 109,- | € 109,- |
1 | Logitech Wireless Gaming Mouse G700 | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 259,- | € 259,- |
1 | LG BH10LS38 Zwart | € 71,90 | € 71,90 |
1 | Club3D Radeon HD 7870 royalKing | € 273,50 | € 273,50 |
3 | Antec halo 6 LED bias lighting kit | € 9,27 | € 27,81 |
1 | Antec HCP-1000 Platinum | € 241,40 | € 241,40 |
1 | Adata XPG SX900 128GB | € 103,- | € 103,- |
1 | Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GC4G9-DG2 | € 58,45 | € 58,45 |
1 | Gigabyte GA-Z77X-D3H | € 126,95 | € 126,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.025,40 |
Wat wil ik in deze buildlog laten zien ?
- De complete bouw van de Whisper met oa een watergekoelde CPU via de H2O 620 koeler van Antec waarbij we de meegeleverde fan gaan vervangen door 2 stillere TrueQuiet Pro fans van Antec.en ...
- De beschrijving van de methode die ik gebruikt heb om de decibels te berekenen die alle componenten zal genereren en je zodoende goed kan inschatten wat voor jouw configuratie de beste combinatie van fans en warmteafvoer zal zijn
Ohja ... Wie ben ik ?
Ik ben ASPHIAX en ben al een tijdje bezig met het bouwen van PC's. Hier een paar foto's van mijn laatste bouwsels.

Laten we beginnen met een stukje theorie ...
De methode die ik gebruikt heb om de Whisper te bouwen is eigenlijk heel eenvoudig en bestaat uit 2 onderdelen:Welk onderdeel maakt het meeste geluid binnen een pc?
- de ventilators natuurlijk
Waarom heb ik ventilators nodig binnen een pc ?
- om de warmte af te voeren natuurlijk
DUS .... Als ik de warmte binnen een pc kan verlagen, dan hoef ik minder ventilators te gebruiken, dan genereer ik minder geluid en is mijn pc in totaal stiller. Logisch toch ?
Maar wat is dan slimmer?
3 casefans gebruiken die op hoog toeren draaien om zo meer warmte af te kunnen voeren?
of
7 casefans gebruiken die op lagere toeren draaien om zo dezelfde hoeveelheid warmte af te voeren?
1 fan op de CPU koeler gebruiken welke op hoog toeren draait
of
2 fans gebruiken die op lagere toeren draaien
Je snapt het denk ik wel. Met deze methode kan je gebruik maken van een calculator om zelf te berekenen wat het beste is voor jouw opstelling.
Een ander punt waar ik op wil focussen is hetvolgende :
Afhankelijk van de gekozen grafische kaart zal de warmte anders afgevoerd dienen te worden.
Een volledig gesloten behuizing van de grafische kaart zal alle warmte door de grill aan de achterkant naar buiten blazen .

Een half afgesloten behuizing van de grafische kaart zal de wame lucht deels naar buiten en deels naar binnen afvoeren.

Meer warmte in de Antec P280 behuizing betekend dat de casefans harder moeten draaien en je dus weer meer geluid produceerd. Dat willen we dus niet.
We gaan kijken hoe we door gebruik te maken van de beschikbare casefans de over- en/of onder- druk in de P280 kunnen gebruiken om de warme lucht van de krachtige Club3D HD 7870 Royal King zo snel mogelijk uit de case kunnen verwijderen.
De bedoeling is dat ik in de aankomende weken de whisper ga bouwen en hoop dat jullie mij gaan bijstaan met meer raad en advies. Ik ga er van uit dat ik niet alle wijsheid bezit en hoor dus graag opbouwende kritiek !
Tot snel !
ModWithMe - Custom SCIFI gaming rigs