Overigens loop ik al een tijd met een ingewikkeld idee dat ik graag in een league / toernooi zou willen toepassen "binnenkort" (misschien een nieuwe les mans league ala ELMS). Ik heb het gisteravond een klein beetje zitten uitdenken en wil het toch eens voorleggen hier om te kijken of er animo voor zou zijn (niet alleen binnen GoT, maar gewoon open voor iedereen trouwens).
Het idee draait om een centraal punt: virtueel geld.
Even de hoofdpunten bij elkaar gegooid:
- Iedereen start met een vaste hoeveelheid geld
- Iedereen moet een auto kopen aan het begin van het seizoen.
- In een multiclass toernooi kosten de auto's niet even veel. In Proto & GT bijv is dan uiteraard de Prototype duurder dan de GTs.
- Geld verdien je aan de hand van je finish positie, hoe hoger (binnen je class) hoe meer je verdient.
- Duurdere auto's (prototype) verdienen meer geld voor dezelfde finish positie (binnen class gerekend), om te compenseren voor duurdere auto en om betere sponsoring te simuleren (ik weet niet of dit in het echt zo is, maar kan het me goed voorstellen).
- Iedereen die xx% van de race uitrijd (weet niet, 70% ofzo) verdient beetje geld, zelfs de laatste posities (uiteraard veel minder dan de podium plaatsen), dit om race uitrijden te stimuleren.
- Elk incident kost geld (reparatie). Duurdere auto's hebben ook duurdere incidents. Ideaal zou zijn als offtracks (bijna) niks kosten en contacts heel veel, maar dat zal heel lastig te tracken zijn. Gewoon aantal incs tellen kan automatisch. Even een afweging maken wat beter is.
- Race niet uitrijden kost extra geld (auto total loss simuleren).
- Ipv bonus punten met pole position, snelste ronde etc kun je nu bonus geld gebruiken.
Naast het geld is er uiteraard gewoon een punten systeem aanwezig. Maar het leuke nu is dat je "in het rood staan" als strafpunten kunt gebruiken. Als je geld op is wil niet zeggen dat je meteen niet meer mee mag doen (zou ook niet leuk zijn), maar dan sta je gewoon in het rood en moet je je best doen om wat bij te verdienen om aan het eind positief uit te komen. In het rood staan kost dan punten aan het eind van het seizoen. Juist veel winst hebben zou dan bonuspunten kunnen zijn. Dit maakt de auto keuze ook leuk. Kies je de prototype dan verdien je meer per race maar lever je ook meer in om uberhaupt de auto te kopen (je staat dan bijvoorbeeld meteen in het rood

).
Om het helemaal ingewikkeld te maken (lol) zou je ook nog dingen als sponsoring kunnen inbouwen. Zo zou je sponsors kunnen bedenken die je een bonus betalen als je aan een bepaalde eis voldoet (max aantal incs, snelste ronde minimaal zoveel, max finish positie, etc), maar moet je dan ook wat betalen om die sponsor aan te trekken (dus stel je betaalt $1000 voor die sponsor, als je het doel haalt betaalt hij je $3000, zo niet ben je je $1000 kwijt).
Volgens mij kan dit best wel leuk uitpakken. De rijders zelf hoeven eigenlijk weinig extra te doen, ze moeten misschien iets bewuster een auto kiezen (dat zal ook wel meevallen), maar verder moeten ze gewoon zo goed mogelijk en zo clean mogelijk rijden om zoveel mogelijk geld te verdienen en aan het eind winst over te hebben. Ik denk dat zoiets een toernooi een heel stuk interessanter en dynamisch maakt. Iemand die elke race met 3 rondes voorsprong wint maar wel heel veel incs haalt komt misschien aan het eind negatief uit en krijgt een boel strafpunten die hem dan alsnog de winst kunnen kosten, bijvoorbeeld.
Is dit een leuk idee, of wordt zoiets te ingewikkeld?

Uiteraard moet er een systeem zijn waarmee dit allemaal vol automatisch berekend wordt. Dat is niet heel makkelijk maar ook niet onmogelijk, het enige wat het systeem moet bijhouden is eigenlijk finish positie en aantal incs, en dat kan mijn huidige toernooi site al prima. Verder moet gewoon per toernooi ingesteld worden wat alles kost en dan zou het allemaal automatisch berekend kunnen worden

Laat maar horen wat jullie denken