Ik ben het vaak met eymey eens, maar nu even niet...
Er staat:
Dit betekent dat providers concurrerende internetdiensten [...] niet meer mogen blokkeren of vertragen en hiervoor ook geen extra geld mogen vragen.
Dus ook geen 'concurrerende' maildiensten.
Maar ik zou er de wetstekst op na moeten slaan wat er werkelijk staat, het gequote stukje is 'slechts' een uitleg met voorbeelden.
Bovendien ga ik er van uit dat het aspect "veiligheid en continuiteit van het netwerk" altijd voorrang zal hebben op jouw zogenaamde 'recht'.
het is geen "zogenaamd 'recht'", het is een daadwerkelijk, wettelijk vastgelegd recht.
Als een dienst zoals Viber, Skype, Whatsapp, etc. bijvoorbeeld daadwerkelijk kon leiden tot veel spam, blokkade van de IP-address space van jouw ISP, etc. door andere netwerken (en dan komt de continuteit van de dienst voor andere klanten dus -zeker- in gevaar!), dan zou ook die dienst gewoon geblokkeerd mogen worden!
Nou, niet 'gewoon'. Wanneer burgers een wettelijk recht is toegekend mag dat pas worden afgenomen wanneer alle andere redelijkerwijs toe te passen middelen niet (blijken te) werken.
[...]
Oftewel, dan kan jij wel met je 'recht' aan komen maar dat 'recht' zal iedere rechter met een beetje 'clue' direct van tafel vegen als hij begrijpt wat je aan implementatie van SMTP allemaal fout kan doen.
Waarom denk je dat XS4ALL qua internet access gemiddeld ook duurder is dan providers zoals Telfort? Dat is mede ook omdat je bij hen dus wel eigen mailservers mag draaien maar zij intern ook allerlei detectiesystemen en procedures hebben om 'gehackte' thuisservertjes zo snel mogelijk te blokkeren. Zelf bij vrienden van me met XS4ALL al div. malen meegemaakt.
Precies! Bij xs4all kan het dus, en dus zal de rechter (mits hij dartoe wordt geprikkeld door een
deskundige advocaat of partij) onder verwijzing naar xs4all oordelen dat er de provider 'dus' andere middelen ten dienste staan dan de simpele oplossing van een algehele blokkade.
Bovendien, ik weet niet of dat tegenwoordig nog steeds zo is, maar Planet bood bv. wel degelijk de mogelijkheid om zelf een mailserver te draaien (alleen moest je dan wel via hun smarthost werken die volgens mij ook binnenkomend gebruikt kon worden met de juiste MX prioriteiten).
Oftewel, long story short, de post van Conzales met uitsluitingen op de netneutraliteit betreffende veiligheid, continuiteit, integriteit gaat in dit verhaal gewoon op. Rogue SMTP servers zijn een te groot risico voor een normale consumentenprovider met normale consumentenprijzen en de administratieve rompslomp die het met zich mee brengt om de sporen van een falende thuisprutser weer op te ruimen.....
Zoals in het gequote stukje uitleg staat: een louter financiële afweging is geen rechtsgeldige afweging.
Als laatste:
Mocht poort 25 bij Telfort wel geblokkeerd worden dan is dat een wijziging in het (Lijbrandt)contract ten nadele van de consument, dus kan je zonder opzegtermijn weg. De vraag is dan natuurlijk wel waar naartoe...