Vreemde pakketlevering van PostNL

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09
Mijn ervaring met POSTNL is eigenlijk best wel goed. Normaal is het een stel met een grote witte bus die bezorgd welke vaak nog eventjes langs komen in de avond om een pakketje te brengen.
Soms zijn het 2 andere personen die kunnen bezorgen en die zijn ook gewoon netjes.

DPD daarentegen heb ik juist veel mindere ervaring mee. Waarbij een pakket voor de deur neer gemikt is. Deze wel gevonden zonder briefje en op de site met melding dat deze overhandigd was.

Dit hebben ze dan ook maar 1 keer gedaan aangezien ik een klacht heb ingediend dat ik geen pakketje heb gehad. (overigens dit gedaan aangezien er op internet veel te vaak dit soort acties te lezen zijn en het meteen in de kiem wilde smoren)
Ze kwamen langs om een handtekening dat ik het ontvangen had. Hoezo?! Ik heb niks hoor. Leg jij maar uit wat je met mijn pakketje hebt gedaan.

Uiteindelijk een nieuwe gehad. In de tussentijd nog niet hoeven te bestellen, dus verder geen nieuwe ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:11
Paul schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 08:00:
[...]
En daar gaat het eigenlijk gewoon bij stap 1 van het design al mis.

Het boeit de verzender en de ontvanger helemaal niks dat het 'verzonden', 'gestraald', 'meegenomen' of 'gedasgkjasfgkjd' wordt, beide partijen willen dat de ontvanger het juist ontvangt...

Zonder ontvanger geen verzender, maar voor PostNL bestaat de ontvanger helemaal niet, die heeft geen zeggenschap, die is eigenlijk alleen maar lastig. Kijk maar naar alle diensten die ze aanbieden, het is iedere keer de verzender die het moet regelen terwijl er duizenden ontvangers zitten te springen om een 'pakjesgemak' dat juist NIET van de afzender afhangt. Zelfde met klachten; Wie bent u? Ik ken u niet? Wat, pakje? Bent u de afzender? Nee? Jammer joh, laters :O ...

Klanten zijn niet lastig, als bedrijf zijn klanten je leven! Maar ja, zolang PostNL de ontvanger niet als klant ziet gaan ze ook niet meedenken met de klant en krijg je zaken als goedkope inhuur die afgerekend wordt op het aantal klanten dat thuis is (iets waar ze totaal geen invloed op hebben) in plaats van het aantal pakketjes dat ze 's ochtends meekrijgen of zo...
PostNL (en iedere andere pakketjes/post bezorger) kan de ontvanger simpelweg niet als klant zien aangezien ze geen overeenkomst met de ontvanger hebben.
Zonder overeenkomst is er ook geen akkoord met de voorwaarden van de dienst en heb je logischerwijs als ontvanger inderdaad geen zeggenschap.
Zou je dat wel willen moet je het systeem omdraaien en moet je als ontvanger de pakketjes/post bezorger opdracht geven om bij webshop X of wie dan ook jouw pakketje af te halen.
Op dat moment ben je opdrachtgever en ontvanger waarmee je zeggenschap krijgt.
UPS (anderen ongetwijfeld ook) kent een dergelijke dienst maar uiteraard is dat als particulier absoluut niet zinnig/handig en hebben we dus het huidige systeem met bijbehorende nadelen.

Ondertussen vraagt mijn schoonmoeder zich al meer dan een week af wat men heeft willen bezorgen bij haar.
Briefje in de bus dat ze er niet was (klopt ook), voornaam van de bezorger nauwelijks leesbaar op het briefje en aangevinkt dat er de volgende dag weer een bezorgpoging is.
Verder geen info op het briefje.
Schoonmoeder verwacht echter helemaal niets van wie dan ook en de tweede poging is er tot op heden niet geweest.
We hebben haar al tig keer gezegd dat ze het moet laten rusten en dat het briefje vast voor een ander was (appartementencomplex met tig brievenbussen bij elkaar) maar het blijft aan haar knagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:28
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 10:11:
[...]

PostNL (en iedere andere pakketjes/post bezorger) kan de ontvanger simpelweg niet als klant zien aangezien ze geen overeenkomst met de ontvanger hebben.
Zonder overeenkomst is er ook geen akkoord met de voorwaarden van de dienst en heb je logischerwijs als ontvanger inderdaad geen zeggenschap.
Zou je dat wel willen moet je het systeem omdraaien en moet je als ontvanger de pakketjes/post bezorger opdracht geven om bij webshop X of wie dan ook jouw pakketje af te halen.
Op dat moment ben je opdrachtgever en ontvanger waarmee je zeggenschap krijgt.
UPS (anderen ongetwijfeld ook) kent een dergelijke dienst maar uiteraard is dat als particulier absoluut niet zinnig/handig en hebben we dus het huidige systeem met bijbehorende nadelen.

....
Kijk, dit is op zich wel een interessant gegeven, dat van de ontvanger en wel/niet klant zijn. In feite gebeurt het eigenlijk toch ook op die manier? Ik als ontvanger bestel iets en betaal de verzender om het pakketje via PostNL bij mij af te leveren. Op het moment dat ik dus wat bestel geef ik -weliswaar misschien indirect- zeker wel mijn akkoord om dus PostNL in dit geval bij mij iets te laten leveren. Met ongevraagde zendingen is dat wat anders, maar in dat geval kan de verzender prima aansprakelijk zijn, aangezien het ongevraagd is en dus vaak reclame en/of niet al te belangrijke zaken zullen zijn denk ik. Het gaat ook juist om die zaken die je MOET ontvangen, omdat ze belangrijk zijn of waarvoor (veel) betaald is.

Technisch/Juridisch is het inderdaad nu zo dat de verzender aansprakelijk is tot (en met?) het moment van aflevering, maar die laatste stap is nu juist ook waar het "vaak" misgaat. Als het eenmaal (al dan niet correct) bezorgd is, kan daarna vaak niets meer gedaan worden. De verzender is namelijk niet meer aansprakelijk, er is immers bezorgd. Maar de transporteur ook niet, want hij kan aantonen -al dan niet met valse handtekening dat er "ergens" "iets" is geleverd. Zie de post van Virtuozzo. Een pakket dat niet voor hem is is gewoon bij hem achtergelaten... Letterlijk een zwart gat zeg maar.

Sinds er track en Trace is is prima na te gaan of iets is verzonden, over de inhoud is dat nog even wat lastiger, want wie kan bewijzen dat er inderdaad is verzonden wat is afgesproken.

Ook werd er ergens gezegd dat een concurrerend postbedrijf gedoemd is te mislukken tegen een voormalig staatsbedrijf als PostNL omdat deze nooit overheidsopdrachten zullen krijgen. Ik betwijfel dat echter. Er zijn genoeg concurrenten die actief zijn in NL toch? Ik weet zeker dat als men 100% garantie krijg (al dan niet verzekerd) bij een pakkettendienst dat iets ook echt geleverd/bezorgd wordt dat mensen voor bepaalde zendingen echt wel willen betalen. Maar Zoals het nu werkt zijn er nog teveel gaten in het systeem die te gevoelig zijn voor fraude/(onbedoeld) menselijk falen.

Al met al... ik kan me nog steeds opwinden over die ene waardeseal die wel bezorg is maar zodanig slecht gecontroleerd dat hij vervolgens is gejat. Maar toch moet ik ook zeggen dat ik persoonlijk eigenlijk gewoon goede ervaringen heb en bij mijn weten nooit een pakket heb gemist, hooguit vertraagd/erg laat geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:46

Fiber

Beaches are for storming.

GeeEs schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:28:
[...] voor bepaalde zendingen echt wel willen betalen...
Voor bepaalde zendingen vast wel, maar voor het gros van de zendingen waarschijnlijk niet: Denk: Nespresso cups, Goedkope kleding van de Otto, Wehkamp, Bon Prix, Chinese troep van DX en zo, kattenbak vulling, etc...

Iedereen wil alles liefst gratis op de stoep hebben staan, tja, hoe gaat het spreekwoord? If you pay peanuts, you will get monkeys! O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Ook werd er ergens gezegd dat een concurrerend postbedrijf gedoemd is te mislukken tegen een voormalig staatsbedrijf als PostNL omdat deze nooit overheidsopdrachten zullen krijgen. Ik betwijfel dat echter. Er zijn genoeg concurrenten die actief zijn in NL toch?
Bericht uit november 2009:
http://www.rtl.nl/compone...t-gaan-bezorgen-media.xml
Sandd mag de komende anderhalf jaar circa 70 miljoen poststukken van de overheid gaan bezorgen, meldt de NOS maandag.

Het postbedrijf kreeg de opdracht na een aanbestedingsprocedure en mag stukken van onder meer het UWV en de Belastingdienst gaan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Ypho

Allround Nerd

De bezorger bij ons gooit nogal eens een briefje in de bus met daarop de tekst "aub bellen" en dan een onleesbaar 06-nummer. Nu snap ik dat hij betaald krijgt per pakketje en dat hij deze later wil langsbrengen als er iemand thuis is, maar leer dan wel netjes schrijven. Zelfs zijn naam en het tracking nummer (op het "niet thuis" briefje) zijn amper te lezen.

Overigens verder niets te klagen hoor, want de volgende dag kon ik het pakketje halen bij het postkantoor.

Wat overigens wel erg vreemd is, is hun manier van tracken van een bezorging. Ik heb een keer een pakket verstuurd naar Italie, deze kreeg een ander nummer in Italie (snap ik), maar kon daar niet bezorgd worden. Dit was overigens niet zichtbaar op tracktrace.nl, het pakket stond daar op "uitlevering".

Na veel twitter/gebel kreeg ik het geld terug (was verzekerd) want het pakketje was verloren. Een dag of twee later kom ik thuis en er lag een briefje in de bus dat ik een pakket kon halen bij het postkantoor. Bleek dit het verloren pakket te zijn, teruggestuurd vanuit Italie met een nieuw trackingnummer en weer een nieuw trackingnummer van PostNL. Op het pakket stond het oude nummer ook nog, en deze had een paar dagen in het sorteercentrum gelegen. Als ze deze nummers nu aan elkaar gekoppeld hadden, konden ze al veel eerder weten dat mijn pakket was teruggestuurd. Nu heb ik én mijn pakketje terug, én geld van de PostNL verzekering (incl verzending).

[ Voor 50% gewijzigd door Ypho op 17-05-2013 12:01 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:31
Is altijd zo hier bij mij in België met pakjes uit Nederland via PostNL.
Buitenlander die amper Engels of Nederlands spreekt met eigen wagen. Aftekenen nooit nodig en dan staat er op de site inderdaad een random handtekening. Soms gooien ze het pakketje gewoon over de poort van de garage als er niemand thuis is, soms bij de buren zonder melding hiervan.

Heb er mij al elke keer aan geërgerd maar is telkens goed afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
In feite gebeurt het eigenlijk toch ook op die manier? Ik als ontvanger bestel iets en betaal de verzender om het pakketje via PostNL bij mij af te leveren. Op het moment dat ik dus wat bestel geef ik -weliswaar misschien indirect- zeker wel mijn akkoord om dus PostNL in dit geval bij mij iets te laten leveren.
Nope, het verschil zit hem in dat als jij echt een haalopdracht geeft dat je weet dat vanaf moment x het in bezit van de haler is (en die kan ook de staat beoordelen en jou daarover inlichten indien nodig), bij de huidige werkwijze heb jij geen idee wanneer het pakket overgaat van verzender naar haler en in welke staat.
Er zijn genoeg concurrenten die actief zijn in NL toch?
Ik ken enkel maar een paar kleine spelers of echt internationale spelers (DHL/UPS) die NL erbij doen.
Ik weet zeker dat als men 100% garantie krijg (al dan niet verzekerd) bij een pakkettendienst dat iets ook echt geleverd/bezorgd wordt dat mensen voor bepaalde zendingen echt wel willen betalen.
Heb je wel enig idee over wat mensen zouden moeten betalen? Het hele traject van het pakje na inlevering is ongeveer 95% geautomatiseerd en kost in principe niets. De kosten zitten hem voornamelijk in de laatste paar meters waar de bezorger echt uit de auto moet stappen en voor een dichte deur staan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Gomez12 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:19:

Nope, het verschil zit hem in dat als jij echt een haalopdracht geeft dat je weet dat vanaf moment x het in bezit van de haler is (en die kan ook de staat beoordelen en jou daarover inlichten indien nodig), bij de huidige werkwijze heb jij geen idee wanneer het pakket overgaat van verzender naar haler en in welke staat.
Bij de huidige werkwijze heb je toch track en trace waarbij je exact weet (kan weten) wanneer het pakket zich waar en wanneer in het proces bevind/vond? In principe werkt dat systeem prima is mijn ervaring. De staat van het pakket en eventueel de inhoud zou in dat proces ook prima gevolgd kunnen worden, al dan niet door pakketten te beeldscannen/openen. Want hoe anders zou dat kunnen met een haalopdracht?
Maargoed, het gaat daar ook niet echt om, het gaat er om dat PostNL zich beroept op het feit dat je als ontvanger geen klant, en daarmee -dus- geen partij voor ze bent in geval van problemen.
Ik ken enkel maar een paar kleine spelers of echt internationale spelers (DHL/UPS) die NL erbij doen.
Ja inderdaad. Dus er is wel degelijk concurrentie. Die verdienen genoeg om het er bij te doen blijkbaar?
Heb je wel enig idee over wat mensen zouden moeten betalen? Het hele traject van het pakje na inlevering is ongeveer 95% geautomatiseerd en kost in principe niets. De kosten zitten hem voornamelijk in de laatste paar meters waar de bezorger echt uit de auto moet stappen en voor een dichte deur staan wachten.
Nee, ik heb geen idee wat men daar voor over heeft, dat zal per persoon en zending ook erg verschillend zijn.
Die 95% die automatisch gaat gaat denk ik ook in 99,9% van de gevallen goed. Immers hier is de menselijke -al dan niet opzettelijke- fout uitgehaald !? Het gaat het meeste mis in dat laatste stukje, letterlijk de laatste meters zeg maar.
Er is dus veel aan gelegen een goede band/relatie met je postbezorger te hebben, dat kost je uiteindelijk het minste ;)
Dat PostNL juist daarop bezuinigt is daarom denk ik ook de oorzaak. Je kan je inderdaad afvragen of het überhaupt nog wel van deze tijd is om elk straatje in NL te willen berijden als je als bedrijf eigenlijk alleen maar wilt besparen op die service van de laatste paar meters. Ik vind het helemaal niet erg om even langs het postkantoor te fietsen voor die ene waardevolle zending bijvoorbeeld, al zal dat niet voor iedereen opgaan/mogelijk zijn.
Dat het 95% automatische proces vrijwel niks kost, zou ik echte niet durven zeggen, denk toch dat daar heel wat in omgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
GeeEs schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:02:
[...]

Maargoed, het gaat daar ook niet echt om, het gaat er om dat PostNL zich beroept op het feit dat je als ontvanger geen klant, en daarmee -dus- geen partij voor ze bent in geval van problemen.
Heb nog eens verder gegoogled ivm nieuwsgierigheid en kwam meermaals tegen dat een en ander te maken zou hebben met art. 6:76 BW
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel76
Maakt de schuldenaar bij de uitvoering van een verbintenis gebruik van de hulp van andere personen, dan is hij voor hun gedragingen op gelijke wijze als voor eigen gedragingen aansprakelijk.
Nu ben ik geen jurist maar als de schuldenaar oftewel de verzender aansprakelijk is lijkt het me niet meer dan logisch dat de ontvanger geen partij is danwel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:49:
[...]
Nu ben ik geen jurist maar als de schuldenaar oftewel de verzender aansprakelijk is lijkt het me niet meer dan logisch dat de ontvanger geen partij is danwel kan zijn.
Klopt helemaal. Je kan het ook simpel zo zien, Jij betaalt de vervoerder niet, dat doet de verzender. (Die de kosten eventueel weer bij jou in rekening brengt.) Juridisch heb je dan ook helemaal gelijk.

Overigens denk ik dat het in ruim 99 procent van de gevallen best goed gaat, maar ja, 1 procent van heel veel pakjes is nog steeds best veel pakjes waar iets mis mee gaat.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Klopt, zo is het ook. Verzender is nu aansprakelijk. In feite moet een webwinkel waar jij je TV besteld die je vervolgens -door falende bezorging- niet ontvangt net zo lang nieuwe TVs blijven sturen als jij gewoon roept dat je niks ontvangt. Helaas zal de webwinkel als er getekend is (maakt niet uit door wie) gewoon zeggen dat de TV is aangekomen. Daarmee is voor hun de zaak met jou geregeld. Dat is de praktijk. Op dat moment sta je als klant mooi in zeik. Want hoe ga je bewijzen dat hij niet is geleverd? Je hebt weinig mogelijkheden en het is als het fout gaat erg lastig. Maar je bent wel je geld kwijt.

Het is ook niet voor niets zo dat verschillende branches hun winkeliers adviseren geen gebruik meer te maken van PostNL. De waardeseal waar ik eerder over schreef betrof 2 gouden ringen... Een week later stond het bericht in de krant dat de juweliers/groothandels in die branche werd afgeraden om nog gebruik te maken van deze service vanwege de vele problemen...

Dat het zo nu en dan eens fout gaat is ook helemaal geen ramp, maar de afhandeling erna is gewoon bagger/complex.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeEs op 17-05-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Er zit een heel groot verschil tussen 'aansprakelijk zijn' en 'inspraak hebben in waar/wanneer een zending die nou jou onderweg is wordt afgeleverd' of 'als persoon Z rechtstreeks mogen melden dat bedrijf Y de taak die ze voor X richting persoon Z doen niet goed gaat / is gegaan'.

PostNL kan op zijn hoofd gaan staan als ze willen, maar ik ben nu eenmaal wel degelijk een partij in het verzenden van een pakketje van X naar mij. Als ik het pakketje weiger of niet ophaal dan gaat het terug naar de ontvanger. Hoe kun je dan volhouden ik niks te maken heb met het verzenden van een pakketje van X naar mij?

De verzendservice is nu eenmaal niet naar Adres X, maar naar Persoon X.

Misschien dat ik wettelijk / juridisch geen partij ben in de overeenkomst, voor het bedrijf PostNL ben ik van levensbelang. Nu valt het bij PostNL nog wel mee maar als ik zie dat een webshop bijvoorbeeld Selectvracht gebruikt dan ga ik eerst even kijken of er geen shops zijn die een andere vervoerder gebruiken.

Als consumenten hun portemonnee gebruiken en een shop mijden vanwege de transporteur dan moeten vervoerders verder kijken dan hun neus / overeenkomst lang is en zich gaan realiseren dat al die mensen die zogenaamd geen partij voor hen zijn misschien toch wel belangrijk zijn voor het overleven van je bedrijf :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Paul schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:19:

PostNL kan op zijn hoofd gaan staan als ze willen, maar ik ben nu eenmaal wel degelijk een partij in het verzenden van een pakketje van X naar mij. Als ik het pakketje weiger of niet ophaal dan gaat het terug naar de ontvanger. Hoe kun je dan volhouden ik niks te maken heb met het verzenden van een pakketje van X naar mij?
Ook jij kunt op je kop gaan staan maar je bent en blijft geen partij in (de overeenkomst voor) het verzenden van het pakketje.
Er zijn twee overeenkomsten:
Koper - verkoper
Verkoper - bezorger
Er is dus geen directe overeenkomst tussen koper en bezorger en je bent dus ook geen partij.
Als jij het pakketje weigert dan is dat niet iets tussen PostNL en jou maar tussen PostNL en de verkoper en daarna tussen de verkoper en jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Dat klopt helemaal. Maar dat is de theorie. In een ideale wereld zou dat ook helemaal moeten werken. De praktijk blijkt een stuk lastiger als er door bezorgers -al dan niet bewust- een foutje wordt gemaakt. Meestal gaat het ook prima, maar bij een foutje is het voor de koper/ontvanger vaak erg lastig om dus je verhaal te halen. Daar knelt de kous. Natuurlijk neem je eerst contact op met de verkoper, maar als die bewijs hebben dat iets bezorgd is, is aan hun overeenkomst met jou als koper voldaan. Dat wil echter niet zeggen dat jij daadwerkelijk het pakket hebt ontvangen. Dat is gewoon erg lastig na te gaan als bijvoorbeeld de postbode uit gemak maar vast even tekent voor jou, of een ander dit doet. Het systeem kan denk ik een stuk waterdichter gemaakt worden, zonder (veel) extra kosten, door de ontvanger ook partij te laten zijn met de bezorger. Is mijn theorie dan hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelfde verhaal als ik heb meegemaakt met DHL.

Pakje van digikey of iTead met DHL verstuurd, stonden aan mijn deur en was werken. Mooi briefje in de brievenbus met de boodschap "bellen voor een nieuwe aflevering", ik bel en vraag of dat het mogelijk is om af te leveren in de namiddag, reactie: "nee meneer, de klant wil dat we afleveren in de voormiddag" ik: "ja maar ik ben toch het aflever adres en ik ben pas thuis na 12u, dus is het mogelijk om me in de namiddag te zetten?" krijg hetzelfde antwoord terug. Dan mijn antwoord: "ok, stuur maar naar verzamelpunt Aartselaar, kom ik het daar wel op halen".

M.a.w. ze hebben het pakje wrs wel in de voormiddag afgeleverd maar niet op het oorspronkelijke adres. De volgende keer zien dat ik op zo'n pakje een uur kan laten zetten of gewoon namiddag of avond :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 08:27:
Als jij het pakketje weigert dan is dat niet iets tussen PostNL en jou maar tussen PostNL en de verkoper en daarna tussen de verkoper en jou.
Hoe kan een random stranger die op geen enkele manier (juridisch of anders) bij het het proces betrokken is nu invloed uitoefenen op het proces?

Precies, niet... Dan kun je wel steeds terugvallen op de juridische overeenkomst, maar dan heb je gewoon oogkleppen op v.w.b. het gehele proces. Ik herhaal het nog maar een keer: Zonder ontvanger geen verzender, en zonder verzender geen PostNL / DHL / UPS / whatever.

Maar fijn dat je laat zien dat je halverwege mijn post gestopt bent met lezen... Ik zeg namelijk precies wat jij ook in je eerste zin aanhaalt en wel precies 2 regels verderop :z

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Paul schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 10:22:
[...]
Hoe kan een random stranger die op geen enkele manier (juridisch of anders) bij het het proces betrokken is nu invloed uitoefenen op het proces?
De random stranger oefent ook geen invloed uit op het proces, het pakketje is afgeleverd en de dienst van PostNL is geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Paul schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 10:22:
[...]

Precies, niet... Dan kun je wel steeds terugvallen op de juridische overeenkomst, maar dan heb je gewoon oogkleppen op v.w.b. het gehele proces. Ik herhaal het nog maar een keer: Zonder ontvanger geen verzender, en zonder verzender geen PostNL / DHL / UPS / whatever.

Maar fijn dat je laat zien dat je halverwege mijn post gestopt bent met lezen... Ik zeg namelijk precies wat jij ook in je eerste zin aanhaalt en wel precies 2 regels verderop :z
Waar komt die random stranger plotseling vandaan, wie is dat?
Bedoel je daarmee PostNL die voor jou een random stranger is?
Indien dat het geval is het een gevalletje pot ketel als het op lezen aankomt, eerder heb ik tenslotte al art. 6:76 BW genoemd.

Gezien de werkelijkheid waarin we leven totaal anders is dan de werkelijkheid zoals jij die graag zou zien en hier schetst heb je eerder zelf oogkleppen op en daarnaast ook nog eens een bord voor je kop.
Heel "interessant" maar vooral theoretisch dat er zonder ontvanger geen verzender is en zonder verzender geen PostNL en dergelijke maar dat er totaal niet toe.
Als jij wat te zeggen wilt hebben moet je zorgen dat jij de overeenkomst sluit met de pakketbezorger en hun dus opdracht geeft om het pakket bij een webshop of wat dan ook op te halen en vervolgens bij jou thuis te bezorgen.
GeeEs schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 09:11:
Het systeem kan denk ik een stuk waterdichter gemaakt worden, zonder (veel) extra kosten, door de ontvanger ook partij te laten zijn met de bezorger. Is mijn theorie dan hè ;)
Dat betekent dus dat bijv een webshop bij iedere zending er voor moet zorgen dat er een soort van overeenkomst komt tussen de bezorger en de ontvanger?
Is het tot stand komen van die overeenkomst de verantwoording van de verzender, ontvanger of bezorger?
Sowieso is het een extra stap (zowel bij de webshop als bij de bezorger) dus zal het ongetwijfeld extra gaan kosten.
Overigens geen idee of het juridisch enigszins haalbaar is een dergelijke driehoeksrelatie, ik zie de huidige situatie meer als het gebruik van onderaannemers zoals bijv in de bouw.
Daar heb je als opdrachtgever ook niets te maken met onderaannemers van de hoofdaannemer omdat je geen overeenkomst hebt met de onderaannemers.
Zoals ik hierboven maar ook in een eerdere posting al aangaf, het kan veel simpeler.
Geef zelf als ontvanger opdracht aan een bezorger om jouw pakketje op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

GeeEs schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 09:11:
[...] als bijvoorbeeld de postbode uit gemak maar vast even tekent voor jou...
Daar moet je in mijn opinie dan ook altijd een formele klacht over indienen. Probleem is echter dat veel mensen dat niet doen of, sterker nog, dit gedrag zelfs aanmoedigen. Als het dan een keer fout gaat dan heb je geen poot meer om op te staan. De bezorger vraagt overigens niet alleen om een handtekening, maar ook om een naam om in te tikken in zijn scanner. Valse handtekeningen zijn gewoon verboden, en bij herhaling zelfs reden voor ontslag van de bezorger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 11:31:
[...]

Dat betekent dus dat bijv een webshop bij iedere zending er voor moet zorgen dat er een soort van overeenkomst komt tussen de bezorger en de ontvanger?
Is het tot stand komen van die overeenkomst de verantwoording van de verzender, ontvanger of bezorger?
Sowieso is het een extra stap (zowel bij de webshop als bij de bezorger) dus zal het ongetwijfeld extra gaan kosten.
Overigens geen idee of het juridisch enigszins haalbaar is een dergelijke driehoeksrelatie, ik zie de huidige situatie meer als het gebruik van onderaannemers zoals bijv in de bouw.
Daar heb je als opdrachtgever ook niets te maken met onderaannemers van de hoofdaannemer omdat je geen overeenkomst hebt met de onderaannemers.
Zoals ik hierboven maar ook in een eerdere posting al aangaf, het kan veel simpeler.
Geef zelf als ontvanger opdracht aan een bezorger om jouw pakketje op te halen.
Dat zou kunnen inderdaad, zelf een haalopdracht geven, zodat je daarmee opdrachtgever en dus een partij wordt.
Echter lijkt het me totaal niet lastig om het met het huidige systeem te doen. In zoverre dat niet de verzender aansprakelijk blijft tot aan het moment van afleveren, maar gewoon diegene die het pakket/poststuk beheert, van moment tot moment. Dus op het moment dat het poststuk is overgedragen van verzender naar bezorger de verantwoordelijkheid daarmee automatisch verschuift, en daarmee dus ook de partijenkwestie. Misschien denk ik te simpel, maar dat zou bij conflicten de communicatie en kastje muur situaties wel minder complex maken lijkt me. Tevens moedigt dit alle partijen aan om hun stap in het proces zo zorgvuldig mogelijk te doen. Nu is het namelijk zo dat de tussenpersoon vrijwel geen blaam treft en webwinkels/verzenders/ontvangers het maar mogen uitzoeken. Als elke fout nu netjes werd opgelost zou er nu al geen probleem zijn, maar dat is blijkbaar niet zo (makkelijk), gezien de vele fraudes en klachten.
Fiber schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 12:30:
[...]

Daar moet je in mijn opinie dan ook altijd een formele klacht over indienen. Probleem is echter dat veel mensen dat niet doen of, sterker nog, dit gedrag zelfs aanmoedigen. Als het dan een keer fout gaat dan heb je geen poot meer om op te staan. De bezorger vraagt overigens niet alleen om een handtekening, maar ook om een naam om in te tikken in zijn scanner. Valse handtekeningen zijn gewoon verboden, en bij herhaling zelfs reden voor ontslag van de bezorger.
Klopt helemaal. En toch schijnt dat vaak te gebeuren. Al dan niet aangemoedigd. Maar als je dus de ontvanger ook partij zou maken met de bezorger zou dat denk ik minder vaak misgaan, aangezien je dan als ontvanger graag wel die poot wil hebben als er iets misgaat. Je hebt dan namelijk geen tussenpersoon die zich kan verschuilen en de verzender kan niet worden gedupeerd door de evt. nalatigheid van de bezorger, aangezien die verantwoordelijk werd bij aannemen poststuk. Ook zou hiermee direct het eeuwige "heb ik nooit ontvangen" verhaal van rekeningen tussen verzender en ontvanger worden getackeld. De bezorger is immers verantwoordelijk en men voorkomt zo dat bedrijven tegen ontvangers kunnen zeggen, wij hebben verstuurd, DUS u heeft het ontvangen. Je leest redelijk vaak dit soort verhalen. Laat ze dat maar bewijzen met hun verzendbewijs dan. Als ze dat hebben, moet de ontvanger ook een ontvangstbewijs hebben. Anders ligt de fout dus bij de bezorger en kan de klant nooit aansprakelijk zijn. Wat nu wel zo is dus. Zelfs aangetekend is in feite nutteloos in het systeem zoals het nu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als je het echt wil, afhaalopdrachten bestaan wel gewoon, ook bij PostNL. Kost wel wat en of webshops er aan willen meewerken is een ander verhaal. Maar als jij iets wil laten ophalen bij een particulier dan kan dat gewoon via Post NL en dan ben jij opdrachtgever en dus partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Gomez12 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 11:03:
De random stranger oefent ook geen invloed uit op het proces, het pakketje is afgeleverd en de dienst van PostNL is geleverd.
Oh? Ook als die random stranger de ontvanger is en het pakketje weigert?
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 11:31:
Waar komt die random stranger plotseling vandaan, wie is dat?
Ik, de pakjesweigeraar. Dat is immers waar ik op reageer.
Gezien de werkelijkheid waarin we leven totaal anders is dan de werkelijkheid zoals jij die graag zou zien en hier schetst heb je eerder zelf oogkleppen op en daarnaast ook nog eens een bord voor je kop.
Ah, we gaan flamen. Laat ook maar...

Ondertussen blijf ik mooi bij mijn standpunt dat als ik geen $item koop bij $webshop, deze webshop ook niks heeft om te versturen. Blijf maar lekker in je dromenland dat een pakketje versturen van (rechts)persoon A naar persoon B niks te maken heeft met B, dan kies ik ondertussen vervoerders uit die WEL weten waar (een deel van) hun inkomsten vandaan komen...

Hint: Niet overal zijn wetten voor nodig. Bij UPS kan ik (gasp, iemand die er hoegenaamd niks mee te maken heeft :o ) het afleveradres en -tijdstip aanpassen als het nodig is...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Foto Booms verstuurd met Dynalogic. Ik kreeg op de dag van aflevering twee keer een SMSje. Eerst met de waarschijnlijke tijd van aflevering en later dat ze tien minuten (!) later waren met een nieuwe tijd. Die service heb ik bij PostNL nog niet meegemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:19
Pff, bestel je iets bij een webshop (fonq.nl ) waar je de leverdatum kan selecteren ( en aangezien ik alleen op zaterdag tijdens de bezorguren thuis ben voor levering afgelopen zaterdag gekozen ), is die datum inmiddels al 2x opgeschoven naar een dag verder, de status is: "Zending wordt voorbereid door de verzender ", dat betekent toch dat het pakje alleen maar is voorgemeld bij PostNL ?
ook heb ik bij V&D On-line het e.e.a. gekocht, die leveren via Selectvracht, ook een Track&Trace code van mogen ontvangen, daar is sinds zaterdagochtend de status "Uw zoekopdracht heeft nog geen resultaat opgeleverd, mogelijk is uw pakje nog onderweg naar ons sorteercentrum. Neem voor de actuele status contact op met de klantenservice van de verzender".

heb ik nou gewoon dubbel pech, normaal word een pakje toch de volgende (werk)dag geleverd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:40

weebl

YARR!

Fiber schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:52:
Foto Booms verstuurd met Dynalogic. Ik kreeg op de dag van aflevering twee keer een SMSje. Eerst met de waarschijnlijke tijd van aflevering en later dat ze tien minuten (!) later waren met een nieuwe tijd. Die service heb ik bij PostNL nog niet meegemaakt...
Bij Dynalogic kan je bij het tracken ook zien waar de bestelbus rijdt :) Erg leuk inderdaad en een stuk nauwkeuriger dan de ramingen van PostNL.

Denk alleen ook dat het een stuk duurder is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 534125

M'n ervaring met PostNL/TNT is (voorlopig) negatief !

Ik heb vorige week zondag een bestelling geplaatst voor een Coolermaster Cosmos 2 bij 4Launch.
Ook maar gelijk betaald om er van af te zijn. Dinsdag kreeg ik om 17u45 een mail dat de status veranderd is naar 'verzonden'. Tot op heden heb ik m'n kast nog altijd niet ontvangen (ik woon in België trouwens). Toen ik woensdag keek op de tracking stond er bij de bezorgdatum 'vandaag' maar dat was het dan. Ook staat er vermeld dat de zending onderweg (met 3 groene balkjes). Op de tracking staat momenteel dat de bezorgdatum 'nog niet bekend' is.

Nu kan het zijn dat ze vandaag een brug maken (aangezien hier gisteren een feestdag was) en ik dus ook vandaag weer kan fluiten naar m'n Cosmos 2... Hoe dan ook, het had hier woensdag MOETEN zijn en dat is het dus absoluut niet ! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Anoniem: 534125 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:42:
Ook maar gelijk betaald om er van af te zijn.
Niet zo handig na de faillissementen van Salland en Zercom, maar goed. Al rondgebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar heb ik pas over gehoord na dat ik besteld en betaald heb :/ Ik heb nog niet rondgebeld, ik geef ze nog tijd tot maandag. Wel heb ik al een mail naar 4launch gestuurd om te vragen hoe lang het meestal duurt maar ik heb nog niks terug gekregen. Na dit topic doorgelezen te hebben had ik beter gewoon in m'n eigen land kunnen bestellen. Dan had die case me 30 euro meer gekost maar had ik em tenminste al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

30 euro is een mooi bedrag om een weekje langer voor te wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nuja, maandag niet binnen = toch even bellen hoor :s Tis ook de eerste keer dat ik bestel bij 4Launch dus ik heb geen idee hoe de service is of zou moeten zijn met buitenlandse leveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

Ik heb goede ervaringen met 4launch, maar ik ga wel altijd afhalen en ter plekke pinnen omdat Tilburg - Eindhoven niet zo ver is. Ik zou inderdaag maandag even bellen. Hopelijk wordt ie morgen bezorgd.

[ Voor 21% gewijzigd door ago op 16-08-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:29
Anoniem: 534125 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:42:
Dinsdag kreeg ik om 17u45 een mail dat de status veranderd is naar 'verzonden'. Tot op heden heb ik m'n kast nog altijd niet ontvangen (ik woon in België trouwens).
Ik heb gisteren van iBood een bericht gekregen dat mijn bestelling onderweg was, vandaag voor 11 gehad.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier nog altijd niks hoor....... Ik had ook RAM latjes besteld bij Azerty, wordt blijkbaar ook verzonden door PostNL, die zijn ook nog niet toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik kreeg twee weken geleden alsnog een kerstmarkt binnen. 2 dagen later gevolgd door een rekening van 1,80 omdat er post bezorgd zou zijn dat niet voldoende gefrankeerd was. Op deze rekening kon ik zien middels een url zien wat het zou zijn. Bleek dat de achterkant Ingescanned was. Deze kaart had nl een decemberzegel (en was toentertijd ook gepost). Na een klacht zou je na 48 uur wat horen.. Werd een week. Gelukkig kwijt gescholden, maar ik had anders toch geweigerd te betalen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nou, ik had eerder geklaagd dat ze een complete kerstmarkt door je brievenbus hadden gegooid.

:P.

Je zou eigenlijk een schadevergoeding moeten eisen, zo laat bezorgen :P.

[ Voor 30% gewijzigd door MaximusTG op 28-08-2013 16:18 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511047

_JGC_ schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:38:
Staat er geen afzender op het pakket? Zo ja, die gewoon informeren over het feit dat je een pakket hebt gekregen dat niet van jou is.
Hah hah ja, zoiets ook eens gehad. Ik verwachtte wel een pakket van die afzender, maar had compleet verkeerde inhoud en de doos was ook nog eens behoorlijk zwaar. Of ik die doos wou afleveren op het postkantoor. Eh nee, ik had op dat moment geen auto en ben ook maar hoogstzelden niet aan het werk op een tijdstip dat het postkantoor open is. Kom het maar ophalen als je het terugwil. Of ik dan een hele dag wou thuisblijven want een tijdsvak aangeven kon niet, ook nee dus.

Ik snap dat ze dat pakket terugwillen, maar maak er niet mijn probleem van...

Uiteindelijk het pakket in de portiek neergezet (bovenin de flat), eind van de dag was het weg, eind goed al goed.

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
Zoals ik het bekijk heeft elke bezorg dienst wel wat... PostNL vraagt meestal niet om handtekeningen, DHL houdt niet aan de afgesproken tijden, hij komt altijd 1-1.5 uur te vroeg omdat ik aan het begin van zijn route zit misschien?
Alhoewel DHL wel beter mag lezen als er staat achter afleveren niet aan voordeur... zeker als het pakketjes van 3.5 meter zijn... :( (was wel 1 malig maartoch)
En om eerlijk te zijn wat maakt mij het uit of ze in een busje rijden of met een formule 1 wagen voor de deur staan, als mijn pakketje er heel komt is het goed.

[ Voor 33% gewijzigd door Dracyn op 11-09-2013 14:40 ]

Body mods don't determine skill

Pagina: 1 2 3 Laatste