[NBBG] high-end thin & light / ultrabook augustus 2012

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:47:
[...]
De macbook air, de UX32VD. Ik zou liever 8GB hebben dan een quadcore. Simpelweg omdat je in de meeste taken waarvoor je die quadcore gebruikt ook wel veel profijt hebt van een slootlading RAM. Mijn laptop is bijna 3 jaar oud en was destijds uitgerust met de standaardhoeveelheid van 4GB, dat krijg je nu nog steeds, terwijl 4GB destijds ongeveer net zo duur was als 16GB nu is.

Een quadcore en minimale hoeveelheid RAM en opslag is nu niet een combinatie waar goed over na is gedacht naar mijn mening. Diegenen die die quadcore echt nodig hebben zullen ook wel profijt hebben van veel RAM.
True story, maar waarom moet er perse een i7 geconfigureerd worden bij de Vaio Z om die mee te laten tellen?
Het is een optionele optie voor de mensen die echt zwaar werk willen kunnen uitvoeren op een portable apparaat... Althans, de i5 in de Vaio Z is al een stuk krachtiger dan de ulv i7...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een procent of 20 met i5 ULV vs i5 vaio Z. Als ik er even van uitga dat de UX31A acceptabele koeling heeft. Notebookcheck mist een review. Ik heb liever 2 jaar garantie, 128GB extra en €300 'in the pocket' dan een 20% snellere processor en wat minder gewicht.

Daarmee wil ik zeggen dat de Z vooral interessant is in een wat zwaardere configuratie. Maar dan betaal je meteen een paar duizend procent marge op wat meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:47:
[...]
De macbook air, de UX32VD.
De UX32 heeft standaard geen 8 GB. Zelf uitbreiden is een optie, maar niet standaard.

In bij de Air (13") kost de 4 GB upgrade 100 euro extra. Dat is nog meer dan Sony vraagt. :P Dat vind ik het echt niet waard. En wederom het standaard model 4 GB.
Ik zou liever 8GB hebben dan een quadcore.
Natuurlijk, maar je kan toch ook niet de quadcore nemen, dan kom je gewoon binnen het budget uit.

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:58:
Een procent of 20 met i5 ULV vs i5 vaio Z. Als ik er even van uitga dat de UX31A acceptabele koeling heeft. Notebookcheck mist een review. Ik heb liever 2 jaar garantie, 128GB extra en €300 'in the pocket' dan een 20% snellere processor en wat minder gewicht.

Daarmee wil ik zeggen dat de Z vooral interessant is in een wat zwaardere configuratie. Maar dan betaal je meteen een paar duizend procent marge op wat meer geheugen.
Je kiest nu voor de pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V? Ben je niet bang dat deze straks niet goed / meer verkrijgbaar is? Bij 4Launch (de enige webshop die hem voor 1200 euro heeft) staat dat het gaat om een "op=op" actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Regeneration schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:47:
De UX32 heeft standaard geen 8 GB. Zelf uitbreiden is een optie, maar niet standaard.
Het is toch tweakers.net :P
In bij de Air (13") kost de 4 GB upgrade 100 euro extra. Dat is nog meer dan Sony vraagt. :P Dat vind ik het echt niet waard. En wederom het standaard model 4 GB.
Bij sony moet je eerste de grotere SSD nemen á €300....
[...]

Natuurlijk, maar je kan toch ook niet de quadcore nemen, dan kom je gewoon binnen het budget uit.
Uiteraard. Maar zonder de quadcore zie ik de voordelen van de Z niet direct in.
Je kiest nu voor de pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V? Ben je niet bang dat deze straks niet goed / meer verkrijgbaar is? Bij 4Launch (de enige webshop die hem voor 1200 euro heeft) staat dat het gaat om een "op=op" actie.
Klopt. De kans bestaat altijd dat de prijs opeens stijgt. pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4003V zou dan een alternatief zijn, maar de i7 vind ik weggegooid geld.

Overigens moeten we er maandag wel uit zijn. Zal ik een poll maken tussen de Z en zenbook?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:57:

Overigens moeten we er maandag wel uit zijn. Zal ik een poll maken tussen de Z en zenbook?
Kunnen we gewoon twee winnaars plaatsen.. De Asus zenbook heeft zijn voordelen, de Vaio Z heeft zijn voordelen. Het hangt compleet aan de eisen af welke de winnaar is. Allebei rond hetzelfde bedrag te verkrijgen. Linker hersenhelft vs rechter hersenhelft. Ik kan geen winnaar selecteren eerlijk gezegt, maar vanwege het gebrek aan stabiele prijslijn van de asus waar jij constant op doelt kies ik dan voor de Z.

Tevens, vind ik dat de Z zonder quad i7 en 8GB RAM zeker wel voordelen heeft ten opzichte van de Asus, waaronder het hogere Gamut waarden in het scherm, Raid 0, PMB optie, Full Size interface, Sheet battery optie, en het lagere gewicht. Daarnaast denk ik dat er ook zeker mensen zijn die op dit moment de gratis 3G WWAN upgrade zeker wel kunnen waarderen. Iets wat jammer genoeg wel op de Asus onderbreekt.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vinand schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:16:
waaronder het hogere Gamut waarden in het scherm,
IPS of wide gamut? Dat zou ik niet als voordeel aanwijzen, maar als keuze.
Raid 0,
De voordelen daarvan zijn discutabel
PMB optie,
Te duur
Full Size interface,
Een VGA verloopje krijg je erbij, HDMI niet (of omgekeerd).
Sheet battery optie,
Buiten het budget, als je geen genoegen wilt nemen met i5 + 900p scherm.
en het lagere gewicht.
check
Daarnaast denk ik dat er ook zeker mensen zijn die op dit moment de gratis 3G WWAN upgrade zeker wel kunnen waarderen. Iets wat jammer genoeg wel op de Asus onderbreekt.
scherp. Die heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:57:
Uiteraard. Maar zonder de quadcore zie ik de voordelen van de Z niet direct in.
Ik zie wel degelijk voordelen van de Z, die de prijs kunnen rechtvaardigen. Vraag is eerder of je het er voor overhebt. Met de overige punten ben ik het wel met je eens.
Klopt. De kans bestaat altijd dat de prijs opeens stijgt. pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4003V zou dan een alternatief zijn, maar de i7 vind ik weggegooid geld.
Inderdaad die i7 vind ik ook de prijs niet waard, alleen als de i5 niet verkrijgbaar is zou het een alternatief zijn. Maar met de i7 vervalt deels het prijsvoordeel van de UX31A.
Zelf kies ik eigenlijk voor de UX31A i5 versie, maar gezien de lage beschikbaarheid twijfel ik sterk. Een poll biedt wellicht uitkomst.

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:25:
Te duur
[...]
Buiten het budget, als je geen genoegen wilt nemen met i5 + 900p scherm.
Maar het zijn wel opties, die je eventueel achteraf ook zou aan kunnen schaffen. Deze opties zijn niet beschikbaar bij de alternatieven.
Een VGA verloopje krijg je erbij, HDMI niet (of omgekeerd).
Maar je hebt liever toch gewoon normale poorten zodat je niet met verloopjes aan de gang hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben 1 iemand die de asus wil, 1 iemand die de sony wil, en 1 iemand die twijfelt. Tijd voor een poll dus.

Poll: Welke laptop gaat het worden?
De Z!!!
geef mij maar de zenbook
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=382008&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Als het de Z wordt dan graag in deze configuratie
€999 van correct
€1490 i5 + 1080p + backlit + op dit moment gratis wwan
15451570 i7 + 1080p + backlit + op dit moment gratis wwan
€1420 i7 + 900p + backlit + op dit moment gratis wwan
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=382009&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Dat correct model is dus http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0.1&ARTNR=460168.

Edit: de tijd is voorbij. Ik ben helaas zo dom geweest om de sluitcode van de 2e poll niet op te slaan. Dat zijn nu links naar google, dat werkt ook :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PulsatingQuasar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 08:41
Wat een goed scherm is het ook op de UX32VD. Net met een zon van rond half 6 met een licht wolkendek er voor( dus niet de volledige zonkracht) even naar het scherm gekeken met de zon op het scherm. Zelfs onder een hoek is het scherm nog helder met goede kleuren. En dan had ik hem ook nog niet op de meest heldere stand.

Echt het beste scherm dat ik tot nu toe heb gezien. Je kunt er goed mee buiten zitten. Ook met een zeer heldere omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Ik ga voor de unibody, mijn vorige 4 laptops (in 12 jr) begon altijd de plastic kast slecht te worden. Scheurtjes, schilfers, breken ed, met een alu body heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Juist met aluminium heb je last van scheurtjes en breuken. Al moet je van een plastic thinkpad natuurlijk niet hetzelfde verwachten als van een notebook van €600. Aluminium is over het algemeen een vrij slecht materiaal om een laptop van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Bij alu heb je toch deuken als die valt? Bij de MBA is al enige ervaring met de konstruktie. Zo'n unibody veert niet door en is een ideaal koelvlak voor de CPU/GPU. Plastic outline is lekker goedkoop,dat wel.

[ Voor 38% gewijzigd door RAAF12 op 27-07-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je een bepaalde kracht uitoefent op aluminium verbuigt het. En buigt het terug als je een bepaalde treshold niet overschrijd. Maar dat kan je maar een bepaald aantal keer doen. Probeer het eens met een paperclip :P

Bij plastic heb je dat niet. Plastic is ook een stuk flexibeler. Dat komt in bepaalde situaties van pas:

Je hoort wel eens dat mensen hun macbook laten vallen van 2 meter. Dat is ~4m/s. De thinkpad in dit filmpje gaat 4x zo hard. Met een materiaal wat minder flexibel is is het simpelweg niet mogelijk dergelijke krachten op te vangen.

Aluminium is onzin, maar behuizingen die uit zo min mogelijk losse onderdelen bestaan niet. Een laptop is stevig als de constructie goed in elkaar zit, niet omdat er toevallig aluminium is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Plastic heeft weekmakers die hun werking verliezen na eem paar jaar dan wordt het bros en gaat het gauw kapot. Alu is een veel hoogwaardiger materiaal voor laptops. Niet voor nix dat Apple dit voor het eerst toepast ;-)
Paperclip voorbeeld is slecht want die veert door omdat het *staal is. Alu is stabieler vooral in die unibody vorm. Geen naden en montageperikelen hoe die shells te monteren ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:47:
Juist met aluminium heb je last van scheurtjes en breuken. Al moet je van een plastic thinkpad natuurlijk niet hetzelfde verwachten als van een notebook van €600. Aluminium is over het algemeen een vrij slecht materiaal om een laptop van te maken.
dit x2000.. deze discussie heb ik al vele malen gehad op dit forum.. Aluminium is gewoon 1 van de meest onlogische materialen om te gebruiken als bouwkwaliteit van de laptop:
Minpunten:

- Zwaar
- Stijf
- Geleid warmte
- Geleid stroom

Pluspunten:
+ Het "voelt" stijf aan

De Macbook familie is 1 van de weinige laptops die volledig gemaakt is van een aluminium unibody waar de bouwkwaliteit goed is. Jammer genoeg word dat wel weer verpest door de eigenschap dat een macbook bloedheet kan worden onder load en tevens ook relatief snel last heeft van throttling. Alhoewel dat voornamelijk ook komt door het feit dat de gebruikte koeling van behoorlijk lage kwaliteit is.

Voor de rest presteren materialen als Koolstof vezels en magnesium veel beter as aluminium als bouwkwaliteit. Neem bijvoorbeeld de Lenovo thinkpad familie die gebruik maakt van een heleboel plastic componenten, en die componenten zijn juist ook de reden waarom die laptop onverwoestbaar is: Het is niet stijf, dus het geeft mee in plaats van dat het indeukt of breekt. Daarnaast zorgt het er ook voor dat de kracht vanwege het gebrek aan stijfheid niet afwentelt aan de omliggende materialen.

De video's van de Lenovo zijn hierboven al geplaatst door Darkstone. Je kunt ook stresstesten en foto's op de bouwkwaliteit online vinden van de Vaio Z die hetzelfde zo een beetje bewijzen. (Vaio Z familie maakt overigens gebruik van koolstof vezels als behuizing...)
RAAF12 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:29:
Plastic heeft weekmakers die hun werking verliezen na eem paar jaar dan wordt het bros en gaat het gauw kapot. Alu is een veel hoogwaardiger materiaal voor laptops. Niet voor nix dat Apple dit voor het eerst toepast ;-)
Paperclip voorbeeld is slecht want die veert door omdat het *staal is. Alu is stabieler vooral in die unibody vorm. Geen naden en montageperikelen hoe die shells te monteren ed.
Dit is niet waar: Je weet toch wel dat plastiek een verzamelnaam is?

En over de poll: Heel erg leuk, maar ik kan nu al vertellen dat de Asus dik en dwars gaat winnen... Dat heeft meer te maken met het feit dat veel meer mensen de Asus kennen dan de Sony, deze Asus is tevens onlangs ook nog eens geweest in een review van t.net... Maar goed, je weet het maar nooit :9

[ Voor 21% gewijzigd door Vinand op 27-07-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RAAF12 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:29:
Niet voor nix dat Apple dit voor het eerst toepast ;-)
Apple past iets toe omdat het er mooi uitziet. Omdat het 'premium' voelt, omdat het acceptabele stevigheid geeft. Niet noodzakelijk omdat het zo sterk is. En ik moet helaas melden dat ik meer vertoruwen heb in de materiaalkeuze die IBM (nu:lenovo) al 20 jaar aanhoud dan aan de keuze van apple.
Vinand schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:52:

Dit is niet waar: Je weet toch wel dat plastiek een verzamelnaam is?
Net zoals aluminium dat is. En staal. En, en..
Vinand schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:52:

En over de poll: Heel erg leuk, maar ik kan nu al vertellen dat de Asus dik en dwars gaat winnen... Dat heeft meer te maken met het feit dat veel meer mensen de Asus kennen dan de Sony, deze Asus is tevens onlangs ook nog eens geweest in een review van t.net... Maar goed, je weet het maar nooit :9
Als je een betere manier weet om dit meningsverschil op te lossen voor maandag, mijn zegen heb je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:01:

Als je een betere manier weet om dit meningsverschil op te lossen voor maandag, mijn zegen heb je :P
:'(

Maar mijn oplossing: 2 winnaars... Nogmaals, ze zijn allebei uitstekend, de een heeft zijn voordelen en de andere ook. Het ligt gewoon aan de gebruiker zijn eisen welke beter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:26:
We hebben 1 iemand die de asus wil, 1 iemand die de sony wil, en 1 iemand die twijfelt. Tijd voor een poll dus.
Toch mooi dat er redelijk aantal mensen hebben gestemd. Ik had misschien blijft het bij 3 stemmen. :P

De i7 + 1920 x 1080 + backlit tobo is overigens 1570 euro.

Ik had op de Z gestemd met de i5 + 1920 x 1080 + backlit tobo configuratie. Maar ik zie dat de pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V heeft 1 shop heeft bijgekregen die ook een prijs heeft van 1200 euro, misschien dat er meer zullen volgen. Als de beschikbaarheid beter wordt dan is deze Asus toch wel de winnaar, maar die heeft volgens de poll toch al een aardige voorsprong. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 28-07-2012 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Ik ga voor de Z. Het gaat om high-end; quadcore i7 tegen ulv dual core i5 en RAID 0 SSD is een uitgemaakte zaak imho. De Zenbook heeft weinig punten waar die qua performance beter op is. Nou is die ook goedkoper, maar het ging om high-end :P

Ik heb gestemd voor de 900p versie ivm budget-vereisten en je erbij kan vermelden dat upgraden naar 1080p een optie is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Regeneration schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:37:
[...]

pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V heeft 1 shop heeft bijgekregen die ook een prijs heeft van 1200 euro, misschien dat er meer zullen volgen
Zo te zien is Wehkamp aan het stunten want ze hebben net de prijs verlaagd. Btw. is de accu van de Zenbook makkelijk te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Zie http://www.anandtech.com/...book-prime-ux21a-teardown.

Poll sluit middernacht. Dan maak ik de score op.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Met 5 schroeven zit de accu vast, maar istie los leverbaar...
Een accu die niet user verwisselbaar is is voor mij geen reden tot aankoop. Ondanks zijn mooie uniebodie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The show is over. Met 18 stemmen tegen 13, de zenbook.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=382008&layout=2&sort=org

Winner: pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V

alternatieven:
• De vaio Z in de configuratie "€1490 i5 + 1080p + backlit + op dit moment gratis wwan".
• De vaio S13. De configuratie hebben we niet bepaald. Maar i5 + 900p + GT 640m voor €938 lijkt mij de logische keuze. Vergeet niet mcafee en photoshop uit te vinken. Geldt ook voor de Z.
• De macbook air. Ik zou pricewatch: Apple MacBook Air (voorjaar 2012) 13.3" nemen. Zie pricewatch: http://tweakers.net/price...FaiOPkzzbFuJ20gzZerGEaZre

De goedkopere €999 air van de vorige generatie vind ik zelf interessanter, maar slechts bij 1 shop en de levertijd is onbekend.

De sony systemen komen van sony.nl: http://www.sony.nl/hub/vaio-laptops

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Tja, was logisch te verwachten, de Asus Zenbook is gewoon een veel bekendere laptop, die onlangs nog flink opgehemeld is in de review van t.net. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het eerder 80/20 zou worden voor de Asus. :9... Geen winnaar voor mij, ik stel nog steeds voor dat er 2 winnaars zijn, de Asus is gewoon niet beter dan de Sony, net zoals de Sony niet beter is als de Asus. Dit was meer een populariteit contest, en Sony is een merk wat niet zo geliefd is hier op tweakers :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar kan ik inkomen. Maar 2 winnaars vind ik niet geheel een acceptabele oplossing. Maar misschien denkt de redactie daar anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Aanvulling, de gratis (€100) WAN dus UMTS/3G module is t/m 30 juli. No big deal, iedereen kan tetheren met de smartphone. Verlicht tobo kost € 25 extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RAAF12 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 02:18:
[...]

Aanvulling, de gratis (€100) WAN dus UMTS/3G module is t/m 30 juli. No big deal, iedereen kan tetheren met de smartphone.
Goed punt. Dinsdag kunnen we even kijken wat er veranderd is. Ik verwacht niet veel bijzonders.
Verlicht tobo kost € 25 extra
Zit al geinclude in de prijzen in de poll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 01:41:
Daar kan ik inkomen. Maar 2 winnaars vind ik niet geheel een acceptabele oplossing. Maar misschien denkt de redactie daar anders over.
Je vergist je in 1 feit Darkstone: dit is namelijk geen wedstrijd, de NBBG is oorspronkelijk op de kaart gebracht om de consumenten het juiste advies te geven... Om nou te zeggen dat de Asus Zenbook de beste laptop is voor de enige helft van de gebruikers nogal niet bepaald de waarheid, de Vaio Z heeft punten waar hij de Asus in elkaar trapt, en dat ook weer andersom.

Er is niet duidelijk een beste laptop in dit geval, en dat is gewoon hoe we de consumenten hierover moeten informeren en inlichten. Je hebt zoals ik al een hele lange tijd zeg in dit geval, de linker hersenhelft (Vaio) en de rechter hersenhelft (Asus)... Ligt volledig aan de gebruikseisen welke het beste voor je is... De Vaio Z is voor de heavy users, photoshoppers en professionelere een betere laptop vanwege de veel krachtigere full voltage hardware, WWAN, betere koeling en het flink hogere gamut gehalte van het scherm. Budget is daarvoor dan inderdaad hoger. De Asus is voor de wat simpele gebruiker de beter optie vanwege de lagere prijs, betere kijkhoeken scherm, hogere opslagcapaciteit en het feit dat de ergonomie beter zou moeten zijn (waar ik nu plotseling behoorlijk mijn twijfels over heb sinds ik zelf een vaio z2x heb)... Daarnaast ook het feit meegenomen dat de Vaio Z een lager gewicht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vinand schreef op zondag 29 juli 2012 @ 02:51:
[...]

Je vergist je in 1 feit Darkstone: dit is namelijk geen wedstrijd, de NBBG is oorspronkelijk op de kaart gebracht om de consumenten het juiste advies te geven... Om nou te zeggen dat de Asus Zenbook de beste laptop is voor de enige helft van de gebruikers nogal niet bepaald de waarheid, de Vaio Z heeft punten waar hij de Asus in elkaar trapt, en dat ook weer andersom.
Natuurlijk is het geen wedstrijd. Maar dat betekent nog niet dat ik twee winnaars een goede optie vindt. Daar zijn de alternatieven eigenlijk voor.
Er is niet duidelijk een beste laptop in dit geval, en dat is gewoon hoe we de consumenten hierover moeten informeren en inlichten. Je hebt zoals ik al een hele lange tijd zeg in dit geval, de linker hersenhelft (Vaio) en de rechter hersenhelft (Asus)... Ligt volledig aan de gebruikseisen welke het beste voor je is... De Vaio Z is voor de heavy users, photoshoppers en professionelere een betere laptop vanwege de veel krachtigere full voltage hardware, WWAN, betere koeling en het flink hogere gamut gehalte van het scherm. Budget is daarvoor dan inderdaad hoger. De Asus is voor de wat simpele gebruiker de beter optie vanwege de lagere prijs, betere kijkhoeken scherm, hogere opslagcapaciteit en het feit dat de ergonomie beter zou moeten zijn (waar ik nu plotseling behoorlijk mijn twijfels over heb sinds ik zelf een vaio z2x heb)... Daarnaast ook het feit meegenomen dat de Vaio Z een lager gewicht heeft.
Jaja, die discussie hebben we net gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

2 winnaars vind ik ook onzin. Maar een ultrabook met ULV i5 de winnaar terwijl er ook een met een quadcore i7 is vind ik wel raar :+ Zeker omdat de Z maar weinig punten laat vallen tov de Zenbook. Dat meer mensen voor een Zenbook zouden kiezen geeft imho meer aan dat ze geen high-end nodig hebben dan dat de Zenbook meer high-end zou zijn dan de Z.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Tis maar waar je de voorkeur aangeeft welke de winnaar wordt in deze. Asus laten 'winnen', Z als goed alternatief. Mooie oplossing toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja maar dat vind ik raar als de Z het snelheidsmonster is met praktisch net zo goed scherm en lichter :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08

Sick Nick

Drop the top!

Tja, wat is high-end dan voor benaming als idd een ulv i5 kan 'winnen' puur op prijs. Bij high-end zou je eerder verwachten het beste van het beste te krijgen, en dat is die zenbook gewoon duidelijk niet op prestatie gebied. De zenbook is qua prestaties identiek aan zowat alle andere ultrabooks met i5/ssd, enige wat ie beter doet is het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Binnen het budget kunnen we kiezen voor i5 + 1080p of i7 + 900p. Dat zijn beiden compromissen. Aangezien ik dan logischerwijs zou gaan voor de i5 + 1080p configuratie is het snelheidsverschil met de ULV niet zo heel groot. Dan tellen die €300 budgetbesparing en 2x zo veel opslag zwaarder imo.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als het om 768p ging ipv 900p op de Z dan was ik het met je eens geweest :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Sick Nick schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:24:
Tja, wat is high-end dan voor benaming als idd een ulv i5 kan 'winnen' puur op prijs. Bij high-end zou je eerder verwachten het beste van het beste te krijgen, en dat is die zenbook gewoon duidelijk niet op prestatie gebied. De zenbook is qua prestaties identiek aan zowat alle andere ultrabooks met i5/ssd, enige wat ie beter doet is het scherm.
Dezelfde mening heb ik ook... X2... De asus heeft logischerwijs wel de populariteitscontest gewonnen maar wat verwacht je dan met de relatieve bekendheid en het feit dat deze onlangs helemaal opgehemeld is in de review van t.net...

Tevens de macbook als alternatief is echt onzin, dat dng is geen alternatief ten opzichte van de asus en sony... Ook de 8gb is geen argument aangezien dat ding toch geen quad core cpu heeft voor zware taken, laat staan een normale koeling waardoor turbo boost zijn werk zou kunnen gaan... Ook de schermresolutie is crap, lager dan 900p met daarnaast nog tn en een behoorlijk glossy surface en een matige kleurendekking (helemaal ten opzichte van de z)... Als er volgens jou gekozen moeten worden bij de z tussen de i7 + 900p, en i5 + full hd en de 900p in deze situatie al een "compromis" (lol) is, dan wat is de macbook air dan met zijn 1440x900?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 00:18:
Winner: pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V

alternatieven:
• De vaio Z in de configuratie "€1490 i5 + 1080p + backlit + op dit moment gratis wwan".
• De vaio S13. De configuratie hebben we niet bepaald. Maar i5 + 900p + GT 640m voor €938 lijkt mij de logische keuze. Vergeet niet mcafee en photoshop uit te vinken. Geldt ook voor de Z.
• De macbook air. Ik zou pricewatch: Apple MacBook Air (voorjaar 2012) 13.3" nemen. Zie pricewatch: http://tweakers.net/price...FaiOPkzzbFuJ20gzZerGEaZre
Misschien een beetje laat, maar kan misschien de Sony Z 999 euro model i.p.v. de Air? Dan heb je twee goede thin and lights UX31A en de Sony Z. Een wat krachtigere Sony S13 en een "budget thin and light".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Ik snap eigenlijk niet hoe de macbook als alternatief tot stand is gekomen.. Volgens heeft alleen Darkstone dat als voorkeur naar boven gebracht... High end thin & light zie ik liever de Samsung series 9 of de budget Vaio Z van 999 is zo slecht nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De air is nog steeds een prma laptop. De samsung is veeel duur in vergelijking met de zenbook, en 2x de Z is overdreven. Plus, bij de air kan je 8GB pakken.

Toen ik vorige week een lijstje plaatste was er ook geen kritiek op de air.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Wel mee eens. De Air is ook in mijn ogen nog best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Regeneration schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:32:
[...]

Wel mee eens. De Air is ook in mijn ogen nog best goed.
Maar wat is er volgens jou dan goed aan? De touchpad ben ik al op de hoogte van... en voor de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OS X. Thunderbolt, 8GB.

Ik zie de voor en nadelen van de €999 Z wel, maar 2x dezelfde notebook noemen terwijl er voldoende alternatieven zijn vind ik niet handig. Plus, jij hebt vriendjes bij de correct :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:10:
OS X. Thunderbolt, 8GB.

Ik zie de voor en nadelen van de €999 Z wel, maar 2x dezelfde notebook noemen terwijl er voldoende alternatieven zijn vind ik niet handig.
- OSX zie ik zelf als een nadeel, ik vind persoonlijk windows lekkerder werken, dus daar moet dus nog een licentie voor kopen. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die dezelfde mening hierover hebben. En hoop mensen die het tegenovergestelde mening hebben
- 8GB Ram is leuk, maar wat kun je daarvan nou benutten bij de Macbook AIR. Zoals ik al in mijn vorige bericht heb gezegd is er geen quad core cpu beschikbaar, daarnaast is de koeling van de macbook air ondermaats waardoor Turbo boost ook niet goed zijn werk kan doen.
- Thunderbolt.. Dat heb ik eventjes vergeten.

Voordelen Vaio Z:
- Scherm resolutie en kleuren reproductie die zwaar superieur zijn.
- Gewicht
- USB 3.0
- Iets betere Prijs
- 3G WWAN
- Voordeel: Windows Professional licentie
- Veel betere koperen koeling: een laptop die ook veel koeler blijft en gewoon een veel betere performance heeft.

Wat ik het liefst zie:
Ik zie nogmaals de Samsung Series 9 ondanks zijn belachelijke prijs als alternatief in plaats van de Macbook AIR. We kijken naar high-end en deze bied gewoon zijn unieke voordelen:

- Hij is het lichtste
- Heeft PLS 900p scherm. Met een hoge helderheid, wat ook gewoon echt een must is op de markt.
- Enigste ultrabook vormfactor waar echt goed geluid uitkomt.
- Sexy design...

Ik snap dat de prijs way out of balance is, maar alsnog blijft deze notebook uniek. En dat maakt hem juist een alternatief omdat mensen met toch andere wensen toch deze als alternatief kunnen overwegen. Ik kan geen goede gebruikerseisen naar voren zien komen waarbij de Macbook als betere alternatief zou kunnen zijn ten opzichte van de Vaio Z.. Alles is gewoon een stuk minder met de uitzondering van het feit dat deze een thunderbolt heeft.. (waar de Vaio Z wel weer een full size hdmi heeft en een full size vga).. Alleen als je mac fan bent, dan zou ik kunnen inzien waarom je de Macbook zou kunnen nemen.
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:10:
Plus, jij hebt vriendjes bij de correct :+
Het was Regeneration die het oorspronkelijk had voorgesteld. I'm innocent!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Vinand schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:05:
Maar wat is er volgens jou dan goed aan? De touchpad ben ik al op de hoogte van... en voor de rest?
Ik vind het in zijn geheel een solide thin and light zonder grote nadelen op de garantie na. De resolutie had hoger gekund, maar touchpad, algemene bouwkwaliteit en Thunderbolt voor een redelijk prijs zijn naar mijn mening de sterke punten.

Vinand schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:28:
Ik zie nogmaals de Samsung Series 9 ondanks zijn belachelijke prijs als alternatief in plaats van de Macbook AIR.
Tussen de Samsung en Apple kies ik dan toch echt voor de Apple voor de NBBG. De Samsung is gewoon te duur voor wat deze biedt. Daarbij heeft Samsung een korte toetsen aanslag heb ik gemerkt, wat toch wat wat vreemd typt, naar mijn mening.
Het was Regeneration die het oorspronkelijk had voorgesteld. I'm innocent!!! :+
Ok, ok, ik beken schuld... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Met een goed scherm is de Samsung niet meer uniek. Sexy design is subjectief. Goed geluid voor een ultrabook en lichtst rechtvaardigen imho de prijs niet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Waar ik me bij de Z druk om zou maken is dat hinge design:

Afbeeldingslocatie: http://www.sony-mea.com/product/resources/en_ME/images/hubpages/vaio/images/vpcz3/ft2_pic_04.jpg

Dat ziet er om meerdere redenen echt niet goed uit;

- Toetsenbord staat standaard onder een hoek
- Hele laptop beweegt als het scherm kantelt?
- Minder stabiel, glijdt zo te zien makkelijker weg
- Niet vlak te leggen op je schoot?

Of valt dat onder mierenneuken? Voor mij is het zeer mogelijk een dealbreaker bij dit soort bedragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
litemotiv schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:40:
Waar ik me bij de Z druk om zou maken is dat hinge design:

[afbeelding]

Dat ziet er om meerdere redenen echt niet goed uit;

- Toetsenbord staat standaard onder een hoek
- Hele laptop beweegt als het scherm kantelt?
- Minder stabiel, glijdt zo te zien makkelijker weg
- Niet vlak te leggen op je schoot?

Of valt dat onder mierenneuken? Voor mij is het zeer mogelijk een dealbreaker bij dit soort bedragen...
Ik vind het juist alleen maar een erg slimme pluspunt, de laptop heeft daardoor een betere airflow via de onderkant. Daarnaast is het juist veel beter om het op je schoot te houden. (ik doe het nu juist veel vaker omdat het lekker typt). Je airflow via de onderkant blijft de gehele tijd vrij, zelfs op een stoffige gebaseerde oppervlak zoals je deken van je bed. ook glijdt het helemaal niet makkelijk weg, er zitten namelijk nopjes aan de voorkant die behoorlijk stevige grip hebben. Zelfs als ik het nu geforceerd probeert te duwen glijd het moeizaam weg. Het toetsenbord onder een hoek type juist veel beter. Nu hoe je je handen minder laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Regeneration schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:37:
[...]

Ik vind het in zijn geheel een solide thin and light zonder grote nadelen op de garantie na. De resolutie had hoger gekund, maar touchpad, algemene bouwkwaliteit en Thunderbolt voor een redelijk prijs zijn naar mijn mening de sterke punten.
De bouwkwaliteit is niet beter dan die van de Samsung, Asus zenbook of de Vaio Z. De aluminium afwerking heeft juist meer nadelen dan de koolstof afwerking van de Vaio Z of de plastic afwerking van bijvoorbeeld de Lenovo Thinkpad.

Touchpad en Thunderbolt rechtvaardigen de lage resolutie en TN kwaliteit niet. Laat staan de mindere koeling, prijs en het gebrek aan hdmi, USB 3.0 en de VGA...

Je vergeet trouwens ook dat Macbook AIR ook een behoorlijk lage slag heeft. Zelf vink ik dit niet aan als een negatief punt sinds ik zelf ram op het toetsenbord van de Z die een behoorlijk "lichte" slag heeft. Het is puur dat je er gewoon aan moet wennen.

Maar true, de prijs van de Samsung series 9 is inderdaad veel te hoog... Maar zo zijn ook de specs van de Macbook air te slecht. (Loop ik een keer een andere laptop op te hemelen dan de Vaio Z, dan is het ook weer niet goed... :9 )

[ Voor 4% gewijzigd door Vinand op 30-07-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Vinand schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:52:
[...] De bouwkwaliteit is niet beter dan die van de Samsung, Asus zenbook of de Vaio Z. De aluminium afwerking heeft juist meer nadelen dan de koolstof afwerking van de Vaio Z of de plastic afwerking van bijvoorbeeld de Lenovo Thinkpad.
Ik wil niet zeggen dat de bouwkwaliteit beter is dan een andere, maar deze is gewoon goed bij de Air. Van het aluminium ben ik het met je eens.
Touchpad en Thunderbolt rechtvaardigen de lage resolutie en TN kwaliteit niet. Laat staan de mindere koeling, prijs en het gebrek aan hdmi, USB 3.0 en de VGA...
USB 3.0 heeft de nieuwe Air wel. Verder als je toch al met verloopjes moet werken (uitgezonderd bij de Z dus) dan kan naar mijn mening veel beter Thunderbolt hebben dan mini HDMI en mini VGA.
Je vergeet trouwens ook dat Macbook AIR ook een behoorlijk lage slag heeft.
Heb ik niet zo gemerkt dan. Zal er eens meer op letten, als ik hem weer eens een keer tegenkom.
Zelf vink ik dit niet aan als een negatief punt sinds ik zelf ram op het toetsenbord van de Z die een behoorlijk "lichte" slag heeft. Het is puur dat je er gewoon aan moet wennen.
Dat is inderdaad mogelijk.
Maar true, de prijs van de Samsung series 9 is inderdaad veel te hoog... Maar zo zijn ook de specs van de Macbook air te slecht.
Nou slecht? Minder, maar de Air is dus goedkoper.
(Loop ik een keer een andere laptop op te hemelen dan de Vaio Z, dan is het ook weer niet goed... :9 )
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Regeneration schreef op maandag 30 juli 2012 @ 16:21:

[...]

Heb ik niet zo gemerkt dan. Zal er eens meer op letten, als ik hem weer eens een keer tegenkom.
De oudere Airs (< 2011) hadden een hele platte aanslag, maar de nieuwere niet, die zijn nagenoeg identiek aan de Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The keyboard on the 2012 MacBook Air is the same as the 2011 model. You get a full sized keyboard on both the 11 and 13-inch models, with the alphanumeric keys measuring ~15 x 15mm. The function keys are half height on the 13 and even smaller on the 11, but there's no sacrifice in key size otherwise. Key travel and physical feedback are both as good as they can get on a chiclet-style keyboard. As Apple has now fully transitioned to this style of keyboard across all of its Macs, I can't really say I have any complaints about it. Apple's keyboard remains one of the best on the market.
http://www.anandtech.com/print/6063
Other than the backlight, the Air keyboard hasn't changed in three years. That's not to say it needs to, it's still one of my favorite keyboards. You get the same size keyboard from the 11-inch MacBook Air all the way up to the 17-inch MacBook Pro. The only difference is in the height of the function keys which are made smaller on the 11 simply due to a lack of space. Nearly every other aspect, key size, travel and feel remain unchanged between Apple's five notebooks. Maintaining consistency throughout a product line is always something Apple has excelled at.
Read more at http://www.anandtech.com/...iew/6#ATj3TYoSEDStUy1L.99
http://www.anandtech.com/...ok-air-11-13inch-review/6

Volgens anandtech niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

De MBA heeft een flinke slag voor een ultrabook, meer dan de Z bijvoorbeeld. Dat is iets wat ze echt wel goed hebben gedaan. Maar goed, Z heeft dan ook meer ruimte nodig voor koeling.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel is de sheet battery gratis in plaats van wwan bij de s/z series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Lijkt me voor de meeste gebruikers interessanter dan de WWAN optie :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Hoe werkt die extra grote batterij dan? Is dat een extra wat je eraf kan halen? Of is dat een vervanging van de batterij die het tegelijk ook veel groter maakt?

(had persoonlijk liever gezien dat de 256GB SSD goedkoper werd :P)

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Die klik je aan de onderkant eraan. Dus die is extra.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Tis of de standaard óf de sheetbattery op de bestellijst, niet beide. En het neemt plaats in dus het apparaat wordt over de volle hoogte dikker en zwaarder. Aktie geldt voor 1 week.

[ Voor 5% gewijzigd door RAAF12 op 31-07-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Yeah right. De Z heeft geen eens een losse accu, zal me niks verbazen als de S het ook niet heeft.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
RAAF12 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:16:
Tis of de standaard óf de sheetbattery op de bestellijst, niet beide. En het neemt plaats in dus het apparaat wordt over de volle hoogte dikker en zwaarder. Aktie geldt voor 1 week.
Incorrect volgens mij. Je krijgt een extra batterij, die je niet per se aan de notebook geklikt hoeft te hebben. Je kan dus gewoon thuis laten als je hem een keertje niet nodig hebt. Wordt verkeerd gemeld / gesuggereerd bij Sony website, die wel meer onduidelijkheden vermeld zoals de GPU bij de S series.

[ Voor 13% gewijzigd door Regeneration op 31-07-2012 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:39
JT schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:49:
Yeah right. De Z heeft geen eens een losse accu, zal me niks verbazen als de S het ook niet heeft.
De accu uit de S13 is wel vervangbaar, zit achter dezelfde klep als de harddisk.
Regeneration schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:51:
[...]

Incorrect volgens mij. Je krijgt een extra batterij, die je niet per se aan de notebook geklikt hoeft te hebben. Je kan dus gewoon thuis laten als je hem een keertje niet nodig hebt. Wordt verkeerd gemeld / gesuggereerd bij Sony website, die wel meer onduidelijkheden vermeld zoals de GPU bij de S series.
Klopt, als je voor de 'Batterij met verlengde levenduur' krijg je de gewone accu én de afneembare sheet battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Vreemd, op de Sony site heb je 2 keuzes 1. standaard batterij 2. sheet batterij
Niet allebei.

[ Voor 63% gewijzigd door RAAF12 op 31-07-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:49:
De Z heeft wel een accu die je kan loshalen... Met 8 euromunt schroefjes...
RAAF12 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:05:
Vreemd, op de Sony site heb je 2 keuzes 1. standaard batterij 2. sheet batterij
Niet allebei.
Je krijgt ze wel beide... De accu kun je onderop de laptop klikken waardoor de machine iets dikker word, en daarmee de accu effectief verdubbeld. Deze accu kun je gewoon loskoppelen als een accesoires. En kun je zelf apart opladen zonder de laptop ervoor nodig te hebben. Je krijgt tevens ook nog eens een tweede oplader voor de accu aparts erbij.

Als je hem eronder klikt dan trekt de laptop automatisch prioriteit aan de sheet battery waardoor deze eerst opgaat. (slim :*) )

Hier zie je een paar afbeeldingen om het duidelijk te maken: Mr.David in "[Ervaringen] Sony Vaio S series - Deel 1"

[ Voor 59% gewijzigd door Vinand op 31-07-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:39
Vinand schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:20:
Je krijgt tevens ook nog eens een tweede oplader voor de accu aparts erbij.

Hier zie je een paar afbeeldingen om het duidelijk te maken: Mr.David in "[Ervaringen] Sony Vaio S series - Deel 1"
Ehm, je krijgt inderdaat het blokje uit de post van Mr. David erbij. Maar (in ieder geval bij mijn S13) niet een tweede lader. Het blokje is een verloopje zodat de adapter die normaal in je laptop gaat ook zonder laptop op de sheet battery past, maar zodra je dat gebruikt heb je geen adapter meer voor je laptop. Je kan ze dus (zonder een extra lader van ebay te halen) niet gelijk opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vinand schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:20:
[...]

De Z heeft wel een accu die je kan loshalen... Met 8 euromunt schroefjes...
Ja en zo kan je stellen dat de Z ook een los mobo, los scherm, los tobo enz. heeft ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-04 08:43
Hoe staat het overigens met de hitte van de VAIO Z?
Het sterke punt van deze laptop is de CPU en gewicht, maar wat heb je aan al die CPU power als je fan vol gaat blazen en de laptop kokend heet wordt? Dan moet de CPU gaan downscalen en dan heb je alsnog een tragere CPU in verhouding met andere laptops in deze klasse.

http://forum.notebookrevi...at-problems-vaio-z-2.html
http://www.laptopmag.com/...ops/sony-vaio-z-2011.aspx

iemand gebruikerservaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
defiler1974 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:18:
Het sterke punt van deze laptop is de CPU en gewicht, maar wat heb je aan al die CPU power als je fan vol gaat blazen en de laptop kokend heet wordt? Dan moet de CPU gaan downscalen en dan heb je alsnog een tragere CPU in verhouding met andere laptops in deze klasse.

Hier iemand met de gebruikservaring. De Vaio Z word zo een beetje juist samen met de Vaio S geprezen om de hitte afvoer en koeling kwaliteit. Sony maakt gebruikt van koperen koeling voor de laptop en dat werkt echt heel nice. Als ik op me werk met mijn Z zo een uur of 3 tot 4 uur ga photoshoppen dan voelt voornamelijk de handpalm resten bijzonder koel aan. Daarnaast kan de Vaio Z ook 100% GPU en CPU volledige balast worden zonder thottling problemen. De fan kan dan wel herrie maken, maar alsnog niks vergeleken met de herrie die mijn M15x (alienware) kan produceren...

Tevens blijven zelfs dan de handpalm resten echt koel. je voelt wel dat de linkerbovenkant van de laptop (rondom de toetsenbord) en de koeling rooster wel warmer kunnen worden tijdens de stresstest, maar dat is zelfs dan nog verdraagbaar. Ik ga over een week mijn review posten als deze af is, dan licht ik dit ook uiteraard uitgebreid toe. Is een sterk punt van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:01:
[...]

Ja en zo kan je stellen dat de Z ook een los mobo, los scherm, los tobo enz. heeft ;)
Nou nee dat valt wel mee, het is vergelijkbaar met de macbook accu's die je ook zo los kon koppelen (De oude generatie macbooks in het wit). Dus wel waar je heel gemakkelijk de accu eruit kan wippen met een euro munt schroefje, en het is complementair genoeg om gewoon een nieuwe accu erin te wippen... Ik vraag me alleen af of ze verkocht worden of niet. (niet dat ik geïnteresseerd ben, vind de sheet battery namelijk een veel betere oplossing.)

[ Voor 20% gewijzigd door Vinand op 01-08-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ongetwijfeld maar het is niet gemaakt om door de gemiddelde consument los te halen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:34:
Ongetwijfeld maar het is niet gemaakt om door de gemiddelde consument los te halen :)
nou... ik zal het misschien ook eventjes in mijn review aanhalen, het is toch wel behoorlijk toegankelijk hoor. Je hoeft geen enkele plaat of kap weg te halen ervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Misschien is het maar iets klein, maar toch wilde ik het vragen. Waarom is de volgorde bij de alternatieven bij deze thin & light / ultrabook categorie totaal anders dan hier voorgesteld:
reviews: Notebook Best Buy Guide: augustus 2012
Alternatief 1: Air
Alternatief 2: Sony Z
Alternatief 3: Sony S13

Het ging tussen de Sony Z en de UX31A, waarom staat de Sony Z dan niet gewoon als eerste alternatief? De Sony S13 was de tweede en de Air was de laatste. Ook was de pricewatch: Apple MacBook Air (voorjaar 2012) 13.3" voorstelt met de 128 GB. Bijna 300 euro extra voor 128 GB vind ik een stuk slechtere deal. Toch is voor de pricewatch: Apple MacBook Air (voorjaar 2012) 13.3" gekozen. Waarom?

Of moet ik dit beter in het GR forum plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Regeneration schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:50:
Misschien is het maar iets klein, maar toch wilde ik het vragen. Waarom is de volgorde bij de alternatieven bij deze thin & light / ultrabook categorie totaal anders dan hier voorgesteld:
reviews: Notebook Best Buy Guide: augustus 2012
Alternatief 1: Air
Alternatief 2: Sony Z
Alternatief 3: Sony S13

Het ging tussen de Sony Z en de UX31A, waarom staat de Sony Z dan niet gewoon als eerste alternatief? De Sony S13 was de tweede en de Air was de laatste. Ook was de pricewatch: Apple MacBook Air (voorjaar 2012) 13.3" voorstelt met de 128 GB. Bijna 300 euro extra voor 128 GB vind ik een stuk slechtere deal. Toch is voor de pricewatch: Apple MacBook Air (voorjaar 2012) 13.3" gekozen. Waarom?

Of moet ik dit beter in het GR forum plaatsen?
Niet alleen dit is het enige faal van de NBBG:

Lees dit eventjes voor de grap...
"Sony heeft met de S15 uit de Vaio-serie een aardig alternatief, dat het vooral van zijn uiterlijk moet hebben. De hardware is wat minder indrukwekkend: de processor komt uit de i5-serie en een aparte videokaart ontbreekt. De harde schijf is met 320GB aan de kleine kant, het geheugen is met 4GB minder groot dan bij de Asus en in plaats van een blu-raydrive is een dvd-brander gemonteerd. Tegen een forse meerprijs is deze laptop wel met een videokaart, extra geheugen en meer opslag te configureren. Studenten krijgen in de Sony-webwinkel tot 15 september geen 7, maar 10 procent korting."

Niks over het IPS beeldscherm, betere koeling, overklok mod en de het lagere gewicht van 1.95kg... Wat een faal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
Ben toch even de zenbook en vaio z tegen elkaar aan het zetten:

Vaio Z standaard bij Sony tegen de UX31A zenbook, standaard
(deze zijn in prijs gelijkwaardig, rond de 1350 euro.)

gewicht: vaio Z wint met 200 gram
Warmteontwikkeling: gelijkwaardig, de vaio Z voert iets beter af, de zenbook blijft koeler
Geluid: Zenbook is stiller
HDD: zenbook heeft een grotere schijf, Vaio Z moet extra dokken daarvoor.
Geheugen: 4GB gelijkwaardig
CPU: volgens de benchmarks van tweakers is de i5 van de Vaio Z even snel als de i7 van de zenbook.
Scherm: zenbook heeft meer pixels
Bloatware: even erg op beide machines
Dikte: Zenbook is dunner en kleiner
Design: Is persoonlijk, vind de zenbook er wat mooier uitzien en het metaal voelt wat duurder aan, dan de koolstof van de vaio Z.

basis van de vergelijking:

http://tweakers.net/revie...-ultrabook-inleiding.html
http://tweakers.net/revie...urrent-met-losse-gpu.html

Op dit moment neig ik toch meer naar de zenbook. Vinand jij nog op of aanmerkingen? Of kloppen de reviews van tweakers gewoon niet, jij bent goed overtuigd dat de Vaio beter is.

Let wel, 1350 euro is mijn max, ik wil niet verder upgraden. Ik vergelijk puur op de specificaties die ik op deze prijs krijg.

[ Voor 14% gewijzigd door defiler1974 op 01-08-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je vergeet de garantie mee te nemen in je vergelijking. De garantie van asus is een stuk beter. Sony is zo ongeveer het afvoerputje wat dat betreft.

Voor de rest zou ik eerder de i5 zenbook nemen. Het scheelt wel wat, maar is het niet waard om €200 (laatste keer dat ik keek) voor uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08

Sick Nick

Drop the top!

Afvoerputje is wel wat overdreven he ;) Heb je wel eens met de garantie afdeling van acer/packard bell of hp/compaq te maken gehad? Dat gaat er echt diep triest aan toe, en bij die merken heb je ook veel meer kans dat je de garantie uberhaupt nodig gaat hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Call me crazy, maar ik hoor minder horrorverhalen over acer en PB dan over sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik niet, de 2 die Nick noemt zal ik nooit kopen, teveel gezeur over gehoord. Bij Sony lijkt het hit/miss te zijn, bij HP/Compaq en Acer/PB is het alleen miss als ik moet afgaan op wat ik hoor.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:05:
Call me crazy, maar ik hoor minder horrorverhalen over acer en PB dan over sony.
Call me crazy, maar ik heb in de rma afdeling toen destijds bij de mediamarkt meer bullshit meegemaakt met Apple, Acer en hp dan met Sony... Het ergste met sony was de entertainment afdeling, bij de playstations waar ze refurbished modellen terugstuurden als vervangen waar ze nieuwe modellen hadden moet sturen. Vaio is af en toe erg, maar dan lang niet zo erg,, echt laaaaang niet zo erg...
defiler1974 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:44:
Ben toch even de zenbook en vaio z tegen elkaar aan het zetten:

Vaio Z standaard bij Sony tegen de UX31A zenbook, standaard
(deze zijn in prijs gelijkwaardig, rond de 1350 euro.)

gewicht: vaio Z wint met 200 gram
Warmteontwikkeling: gelijkwaardig, de vaio Z voert iets beter af, de zenbook blijft koeler
Geluid: Zenbook is stiller
HDD: zenbook heeft een grotere schijf, Vaio Z moet extra dokken daarvoor.
Geheugen: 4GB gelijkwaardig
CPU: volgens de benchmarks van tweakers is de i5 van de Vaio Z even snel als de i7 van de zenbook.
Scherm: zenbook heeft meer pixels
Bloatware: even erg op beide machines
Dikte: Zenbook is dunner en kleiner
Design: Is persoonlijk, vind de zenbook er wat mooier uitzien en het metaal voelt wat duurder aan, dan de koolstof van de vaio Z.

basis van de vergelijking:

http://tweakers.net/revie...-ultrabook-inleiding.html
http://tweakers.net/revie...urrent-met-losse-gpu.html

Op dit moment neig ik toch meer naar de zenbook. Vinand jij nog op of aanmerkingen? Of kloppen de reviews van tweakers gewoon niet, jij bent goed overtuigd dat de Vaio beter is.

Let wel, 1350 euro is mijn max, ik wil niet verder upgraden. Ik vergelijk puur op de specificaties die ik op deze prijs krijg.
Allereerst, de zenbook blijft niet koeler... Staat ook in de vlut review geschreven door tweakers, alleen tweakers meet hierbij met 2 maten, allereerst zeggen ze dat het bij de z te warm is, terwijl de asus 2 graden warmer word, en het daar zogenaamd acceptabel is. Meten met 2 maten. typisch tweakers.
ten tweede: je vergeet de raid 0 ssd...
ten derde je vergeet de hogere kleuren gamut van de vaio z... (adobe rgb 92,1%)
ten vierde je vergeet de WWAN 3G module.. ik denk dat er een hoop mensen zijn die dat kunnen waarderen.
Ten 5de, je budget is niet gelijk met die van de NBBG, die ging tot 1500... Dan komt het grote voordeel van de quad core cpu wel naar boven.

Beetje een gekleurde vergelijking ala "donkere steen" (geeft niks ik hou nog steeds van jullie :p )

Daarnaast snap ik ook niet hoe je erbij komt dat ik zeg dat ik de Vaio Z zoveel beter vind.. Ze hebben gewoon beide hun voor en nadelen, heb ik ook duidelijk eerder gezegt in de forum:

De quote voor de duidelijkheid
Vinand schreef op zondag 29 juli 2012 @ 02:51:
[...]

Er is niet duidelijk een beste laptop in dit geval, en dat is gewoon hoe we de consumenten hierover moeten informeren en inlichten. Je hebt zoals ik al een hele lange tijd zeg in dit geval, de linker hersenhelft (Vaio) en de rechter hersenhelft (Asus)... Ligt volledig aan de gebruikseisen welke het beste voor je is... De Vaio Z is voor de heavy users, photoshoppers en professionelere een betere laptop vanwege de veel krachtigere full voltage hardware, WWAN, betere koeling en het flink hogere gamut gehalte van het scherm wat vitaal is voor foto bewerking op professioneel niveau. Budget is daarvoor dan inderdaad hoger. De Asus is voor de wat simpele gebruiker de beter optie vanwege de lagere prijs, betere kijkhoeken scherm, hogere opslagcapaciteit en het feit dat de ergonomie beter zou moeten zijn (waar ik nu plotseling behoorlijk mijn twijfels over heb sinds ik zelf een vaio z2x heb)... Daarnaast ook het feit meegenomen dat de Vaio Z een lager gewicht heeft.

[ Voor 97% gewijzigd door Vinand op 01-08-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
Vinand schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:27:
[...]

Allereerst, de zenbook blijft niet koeler... Staat ook in de vlut review geschreven door tweakers, alleen tweakers meet hierbij met 2 maten, allereerst zeggen ze dat het bij de z te warm is, terwijl de asus 2 graden warmer word, en het daar zogenaamd acceptabel is. Meten met 2 maten. typisch tweakers.
ten tweede: je vergeet de raid 0 ssd...
ten derde je vergeet de hogere kleuren gamut van de vaio z... (adobe rgb 92,1%)
ten vierde je vergeet de WWAN 3G module.. ik denk dat er een hoop mensen zijn die dat kunnen waarderen.
Ten 5de, je budget is niet gelijk met die van de NBBG, die ging tot 1500... Dan komt het grote voordeel van de quad core cpu wel naar boven.

Beetje een gekleurde vergelijking ala "donkere steen" (geeft niks ik hou nog steeds van jullie :p )

Daarnaast snap ik ook niet hoe je erbij komt dat ik zeg dat ik de Vaio Z zoveel beter vind.. Ze hebben gewoon beide hun voor en nadelen, heb ik ook duidelijk eerder gezegt in de forum:

[...]
Ik gebruik deze argumenten ook persoonlijk voor de aanschaf van een ultrabook.

1. De warmte vind ik niet zo'n probleem tussen beide modellen, de fan-snelheid wel. (deze discussie hebben we al gevoerd in het frontpagetopic.) Je zal dus (volgens jou) wel je best moeten doen om de fan te laten blazen op de Vaio t.o.v. de zenbook.
2. SSD in striping mode vind ik perse niet een voordeel, de snelheid is hoger, maar de betrouwbaarheid neemt af
3. De kleuren vind ik een minor punt. (bij programmeren blijft een rode line code nog steeds rood met een hoger kleuren gamut, misschien wel een mooier rood :> )
4. ik heb geen WWAN module nodig, is trouwens ook een geen extra feature meer. De korting zit nu op een gratis batterij met langere levensduur bij Sony online.
5. klopt.
6. Ik lees met interesse ook al je frontpage comments op artikelen, daarin ben je iets ongenuanceerder dan je nu voorgeeft. Maar je hebt je mening bijgesteld in de laatste post zoals je al vermeld.

Pfff, het wordt er niet makkelijker op zo. Is die Vaio Z nog ergens in een sony winkel te bewonderen? Ik wil hem nu ook wel live zien voor de beslissing. De Zenbook heb ik al bij de mediamarkt gezien in rotterdam, daar kon ik de vaio niet vinden.

Dan ga ik de beslissing gewoon nemen op de look and feel. Qua specs liggen ze te dicht bijelkaar.

EDIT: Ah, sonycenter gevonden in rotterdam, daar zullen ze hem toch wel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:05:
Dat is voor mij op dit moment de primaire reden om de Z te laten liggen. Met mijn laatste twee Vaio's (FW en Z1) heb ik allebei technische problemen gehad (constructie en kapotte wifi), en de Sony klantenservice was zo in-en-in klote, echt zo ontiegelijk demotiverend, frustrerend en onbekwaam, dat ik letterlijk bang ben geworden om nog een Vaio te kopen. Er zijn momenten geweest dat ik zeer sterk het gevoel had dat het support-traject opzettelijk door Sony werd gefrustreerd, dan moet het toch wel ver komen.

Zonde, zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
defiler1974 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:07:
[...]

1. De warmte vind ik niet zo'n probleem tussen beide modellen, de fan-snelheid wel. (deze discussie hebben we al gevoerd in het frontpagetopic.) Je zal dus (volgens jou) wel je best moeten doen om de fan te laten blazen op de Vaio t.o.v. de zenbook.
2. SSD in striping mode vind ik perse niet een voordeel, de snelheid is hoger, maar de betrouwbaarheid neemt af
3. De kleuren vind ik een minor punt. (bij programmeren blijft een rode line code nog steeds rood met een hoger kleuren gamut, misschien wel een mooier rood :> )
4. ik heb geen WWAN module nodig, is trouwens ook een geen extra feature meer. De korting zit nu op een gratis batterij met langere levensduur bij Sony online.
5. klopt.
6. Ik lees met interesse ook al je frontpage comments op artikelen, daarin ben je iets ongenuanceerder dan je nu voorgeeft. Maar je hebt je mening bijgesteld in de laatste post zoals je al vermeld.

Pfff, het wordt er niet makkelijker op zo. Is die Vaio Z nog ergens in een sony winkel te bewonderen? Ik wil hem nu ook wel live zien voor de beslissing. De Zenbook heb ik al bij de mediamarkt gezien in rotterdam, daar kon ik de vaio niet vinden.
Ooh ja je vergeet trouwens 1 ding, je vergelijkt 2 verschillende laptops, de vaio z van de sandy bridge generatie met de de meest recente vaio z van de ivy brdige generatie.. Je moet ook eventjes de notebookcheck forum over de Vaio Z doornemen. Daar lees je dat er wel wat verschil zit tussen beide laptops. o.a. de koeling heeft upgrade gekregen ;) )

Maar je hebt wel gelijk over mijn mening als persoon wie ik ben op de website. Ik heb inderdaad een duidelijke bepaalde mening, en ben zeker ook de eerste om die te verdedigen :*) (vind ik zelf een goede eigenschap, ik hou niet van "schaapjesgedrag en ja knikkers". 8) )... Ik probeer dat wel zo objectief mogelijk vanuit mijn perspectief te doen, en ieder persoon trekt andere prioriteiten aan voordelen of nadelen uit zijn eigen persoonlijkheid. Dat kan voor een andere die een andere mening heeft ongenuanceerd overkomen... Maar ik denk dat het altijd moeilijk is om niet zo over te komen.. Maar ja, dat is denk ik een typisch menselijk eigenschap, ik denk namelijk ook zo negatief over de gemiddelde mac/apple freak. :9

En ik vind inderdaad een laptop als de vaio z veel te kort gedaan word op de website hierzo, maar ik denk dat alleen de eigenaren van de Vaio Z mij dat kunnen navertellen en dezelfde mening kunnen steunen, want die begrijpen dat een hoop tegenargumenten eigenlijk te streng worden getrokken. Zoals de zogenaamde onacceptabele warmte ontwikkeling, geluidsontwikkeling... ergonomie van de keyboard en touchpad die bar slecht zouden zijn... |:(

Maar ik kan het ook zeker goed begrijpen als mensen de Asus Zenbook beter zouden vinden dan de Vaio Z... Is goed te begrijpen vanwege het full hd ips scherm voor een lagere prijs. Maar voor de rest is het maar een standaard ultrabook met een goed scherm en een matige ergonomie.

Dat is ook de reden waarom ik wou dat de Z won. De NBBG ging om "High-end" laptops, en de Vaio Z is eigenlijk de enige echt laptop die zich echt High end zou mogen noemen.. De Asus is maar een standaard ultrabook met een goed scherm... De Z is potentioneel een hoop meer dan dat. Wel duurder. maar aan de andere kant voor hetzelfde budget als de Asus behoorlijk gelijkwaardig in specs met ieder zijn eigen voordelen en nadelen.
[...]

Dan ga ik de beslissing gewoon nemen op de look and feel. Qua specs liggen ze te dicht bijelkaar.
Vind ik ook, vind ik ook...
litemotiv schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:21:
[...]

Dat is voor mij op dit moment de primaire reden om de Z te laten liggen. Met mijn laatste twee Vaio's (FW en Z1) heb ik allebei technische problemen gehad (constructie en kapotte wifi), en de Sony klantenservice was zo in-en-in klote, echt zo ontiegelijk demotiverend, frustrerend en onbekwaam, dat ik letterlijk bang ben geworden om nog een Vaio te kopen. Er zijn momenten geweest dat ik zeer sterk het gevoel had dat het support-traject opzettelijk door Sony werd gefrustreerd, dan moet het toch wel ver komen.

Zonde, zonde...
Jep, het ergste van Sony tijdens mijn RMA tijd op gebied van Vaio's blijft het belachelijke feit dat ze een bedrag van ruim 250 euro als reperatie kosten oplegde voor de Vaio FW series die heel snel een kapotte voedingsinput kregen. Dit wat dus een productiefout was in plaats van een consumenten fout, en dat bleven ze maar maanden volhouden dat het door een fout van de consument was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

5. klopt.

EDIT: Ah, sonycenter gevonden in rotterdam, daar zullen ze hem toch wel hebben?
Anders wel de MM Arena. Als je erop gaat programmeren dan zou ik zeker ook even de tobo's vergelijken; ik vind de Z een érg korte slag hebben, met de Zenbook heb ik geen ervaring. Lijkt me belangrijk bij werk dat zoveel typen vereist ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vinand schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:32:

Maar ik kan het ook zeker goed begrijpen als mensen de Asus Zenbook beter zouden vinden dan de Vaio Z... Is goed te begrijpen vanwege het full hd ips scherm voor een lagere prijs. Maar voor de rest is het maar een standaard ultrabook met een goed scherm en een matige ergonomie.
Daarover verschillen de meningen. Ik support niet de zenbook omdat die goedkoper is, maar omdat ik hem beter vind op basis van de reviews. Zowel qua specificaties als qua ergonomie. De processor is al lang niet meer het belangrijkste onderdeel van een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:07:
[...]

Daarover verschillen de meningen. Ik support niet de zenbook omdat die goedkoper is, maar omdat ik hem beter vind op basis van de reviews. Zowel qua specificaties als qua ergonomie. De processor is al lang niet meer het belangrijkste onderdeel van een laptop.
en ik support de vaio z vanwege het lagere gewicht, aansluitingen en het "betere scherm"... Daarnaast ben ik het niet eens met de review die jij wel ondersteunt... (Anandtech kuch kuch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Vinand schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:01:
[...]
en ik support de vaio z vanwege het lagere gewicht, aansluitingen en het "betere scherm"... Daarnaast ben ik het niet eens met de review die jij wel ondersteunt... (Anandtech kuch kuch)
Ja, en zo blijven we bezig.

Ook al wordt ik door ze betaald, ik vind de Samsung Series 9 mooier, en het scherm prettiger dan zowel de Sony als de Asus, Ja, hij is te duur, maar iedere keer als ik de Asus zie stoort het feit dat de behuizing een slechte kopie is van de MBA me dusdanig dat het me echt tegen staat. De Sony is dun en licht, maar ECHT lelijk.

Hij is niet perfect, maar zeker met Win8 erop en het Elan trackpad met W8 gesture ondersteuning en het feit dat ik hier lekker in het zonnetje nog prima kan werken maken voor mij veel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 22:18
De Zenbook en Vaio Z zijn beide prima notebooks, zullen we het daar op houden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
arnoud_h schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:26:
[...]

Ja, en zo blijven we bezig.

Ook al wordt ik door ze betaald, ik vind de Samsung Series 9 mooier, en het scherm prettiger dan zowel de Sony als de Asus, Ja, hij is te duur, maar iedere keer als ik de Asus zie stoort het feit dat de behuizing een slechte kopie is van de MBA me dusdanig dat het me echt tegen staat. De Sony is dun en licht, maar ECHT lelijk.

Hij is niet perfect, maar zeker met Win8 erop en het Elan trackpad met W8 gesture ondersteuning en het feit dat ik hier lekker in het zonnetje nog prima kan werken maken voor mij veel goed.
Ik vind de samsung ook het mooist, maar nog steeds vond ik de oldschool Samsung x360 (mijn eerste thin&light ooit) een werkelijke god op het gebied van uiterlijk...

Ik vind alleen behoorlijk jammer dat de accuduur van de Samsung zo slecht is, daarnaast ook de prijs die helemaal nergens over gaat... Anders had ik hem ook graag in de nbbg gezien willen hebben... Ik heb al eerder gezegd dat ik deze in plaats van de air had willen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Vinand schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:36:
[...]

Ik vind de samsung ook het mooist, maar nog steeds vond ik de oldschool Samsung x360 (mijn eerste thin&light ooit) een werkelijke god op het gebied van uiterlijk...
Ik heb hier het model met de 128GB SSD nog liggen, en die kan verbazingwekkend goed Win8 nog draaien. Als ze alleen dat glimmende plastic een beetje gedimd hadden... De X460 is tot begin dit jaar mijn dag en nacht werklaptop geweest. Heerlijk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
arnoud_h schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:58:
[...]

Ik heb hier het model met de 128GB SSD nog liggen, en die kan verbazingwekkend goed Win8 nog draaien. Als ze alleen dat glimmende plastic een beetje gedimd hadden... De X460 is tot begin dit jaar mijn dag en nacht werklaptop geweest. Heerlijk ding.
De x460 was wel weer een hele stuk zwaarder vanwege de odd, daarom viel die toen voor mij weg, ik heb mijn x360 zo een jaar geleden nog kunnen verkopen voor 700 euro. Die laptop was wel heel erg innovatief voor zijn tijd. Zo een beetje de enige echt notebook die zich toen destijds nog kon meten met de air, alleen een stuk lichter, en een veel beter toetsenbord...

Nu is de Vaio Z de koning :) (In mijn mening)

[ Voor 3% gewijzigd door Vinand op 01-08-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

defiler1974 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:18:

Je kan warmte afvoeren door geleiding of convectie. Bij geleiding gebruik je een koeloppervlak en bij convectie een fan die geforceerd warmte verplaatst.,
Bij een full alu construktie heb je al een grote heathsink die de warmte van de CPU kan afvoeren.
Bij een isolerende behuizing (plastic-fiber) moet de koeling komen van een veel kleiner koellichaam + fan.
Het lijkt mij dat de CPU direct op de alu behuizingen zoals de Zenbook geplaatst is. Plus een fan die ook nog eens de warmte van binnen naar buiten verplaatst. Het lijkt mij dat een alu behuizing in het voordeel is om de CPU cool te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.anandtech.com/Gallery/Album/1465#3

De heatpipe loopt aan de onderzijde van de laptop.

Maar echt, de CPU koelen met de behuizing is een heel, heel erg slecht idee. Neem de ipad 3 als voorbeeld:
reviews: De nieuwe iPad: schermen met de resolutie
De behuizing van de ipad verdeelt de warmte perfect, en het ding gebruikt amper 5 watt. Toch zijn er bakken met klachten over de hete behuizing. Je moet iets waar je met je handen kan komen nooit gebruiken als koeling tenzij het echt over kleine hoeveelheden gaat. En vooral met alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Jammer, ik heb liever een warme laptop die muisstil is dan een koele met lawaaige fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kan je ook deels instellen. Je kan kiezen voor performance/temperatuur optimized, balanced en silent als ik het goed heb.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Dat kan maar ten dele. Warmteproducerende halfgeleiders worden in zowat elk electronisch apparaat op een koelprofiel geplaatst. En dan heb je een full unibody apparaat van aluminium (of magnesium voor nog een trede lichter)
en dan gebruiken ze die prima warmtegeleidende bodie *niet* als heatsink!!! Omdat de klant geen warme vingers/schoot/buik ofzo wil krijgen. Een gemiste kans om toch meer specs en minder fannoise te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:39:
Kan je ook deels instellen. Je kan kiezen voor performance/temperatuur optimized, balanced en silent als ik het goed heb.
Ja dit klopt en bij de "silent" throttled die de cpu sneller in plaats van de fan speed te verhogen, bij deze modus kun je dus zelfs bij langdurig gebruik, of warme zomerse dagen geen last hebben van geluid en een warme body. Alhoewel ik hem zelf altijd op performance modus heb staan, ik hou er namelijk van dat de unibody lekker koel is, vooral de koude handpalm resten blijven echt een lange tijd koud bij de Vaio Z... Ik merk wel, als ik het op een stoffige ondervlak of deken plaats dat die dan wel echt warmer word (op mijn bed: ja ik weet dat het slecht is voor de laptop, maar eens in de zoveel tijd steelt mijn vriendin me Z -,- )...dan wanneer, je het op een normale vlakke en harde ondervlak plaatst. Dus ik vermoed dat de Vaio Z ook natuurlijk uiteraard zijn hitte afvoer bepaald, door het feit dat de luchtinvoer aan de onderkant vanwege de hinges niet het oppervlak raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

RAAF12 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:52:
Dat kan maar ten dele. Warmteproducerende halfgeleiders worden in zowat elk electronisch apparaat op een koelprofiel geplaatst. En dan heb je een full unibody apparaat van aluminium (of magnesium voor nog een trede lichter)
en dan gebruiken ze die prima warmtegeleidende bodie *niet* als heatsink!!! Omdat de klant geen warme vingers/schoot/buik ofzo wil krijgen. Een gemiste kans om toch meer specs en minder fannoise te genereren.
Ik hoef geen laptop op schoot die gaat zweten door het koelsysteem van de laptop. Dan maar een tikkie meer geluid. Warme/hete laptops heb ik *echt* een grafhekel aan. Kan mij een beetje geluid nou interesseren als de laptop dan op de belangrijke plaatsen koel blijft. Of neem je in de zomer ook een kruikje mee naar bed ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V

Afbeeldingslocatie: http://i.qkme.me/3pk9ba.jpg

Had toch maar de Vaio Z genomen als winnaar, dit was te verwachten... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Lol :D Die aflevering van SP is ook geniaal en dit plaatje erg toepasselijk :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomacious
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik sta op het punt de Asus Zenbook UX31A-R4003V te halen toch heb ik nog steeds een vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden.

Is deze generatie ultrabook's ( vooral dit model dan ) snel genoeg om photoshop cs5, dreamweaver, max/msp op een studenten niveau te draaien.
( misschien wat after effects en premiere, alleen het zware werk doe ik echt op me desktop. Net als bijvoorbeeld gamen/ renderen en het uitgebreide edit-en )
Dus deze ultrabook is uitsluitend voor school en misschien een 1080p filmpje/ serie in bed

[ Voor 3% gewijzigd door Thomacious op 09-08-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Thomacious schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:47:
Ik sta op het punt de Asus Zenbook UX31A-R4003V te halen toch heb ik nog steeds een vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden.

Is deze generatie ultrabook's ( vooral dit model dan ) snel genoeg om photoshop cs5, dreamweaver, max/msp op een studenten niveau te draaien.
( misschien wat after effects en premiere, alleen het zware werk doe ik echt op me desktop. Net als bijvoorbeeld gamen/ renderen en het uitgebreide edit-en )
Dus deze ultrabook is uitsluitend voor school en misschien een 1080p filmpje/ serie in bed
Moelijk om te zeggen,wat voor echt zwaar werk je gaat doen op je desktop en op je laptop... Aan de ene kant is de notebook wel sterk genoeg voor de normale bezigheden.. Maar dan heb je nog het schermpaneel als argument... Je kunt hierbij kiezen voor de zenbook vanwege de lagere prijs en hogere opslag, maar je kan ook zeker gaan kijken naar de Vaio Z vanwege de hogere performance van de cpu en vanwege het scherm wat een flink hogere kleurendekking heeft (kleuren worden accurater weergeven op het scherm). Bij deze ben je er zeker van dat het wel allemaal uitstekend en op hoger niveau kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomacious
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12-2023
Ja ik heb ook naar de Vaio Z gekeken, maar die wordt al snel een paar honderd euro duurder als je dezelfde specs naast de snellere cpu wil hebben. En over smaak valt niet te twisten en het uiterlijk wil niks zeggen over de pc maar ik vind de Asus vele malen mooier.

Maar een website in elkaar zetten, desigen en een appje in elkaar zetten moet toch zeker lukken op de zenbook prime ?
Pagina: 1 2 3 Laatste