Vinand schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:17:
[...]Daarnaast is de Vaio Z gewoon een briljant apparaat die nogal erg underrated is in my opinion, en ik vind hem zeker beter dan de Asus Zenbook, die in principe bijna op elk front een inferieur apparaat is.
Ik had eerder te negatief uitgelaten over de Sony Z, dan is het goed om tegengas te krijgen van een ander om een wat objectiever beeld te krijgen en de te creëren voor de andere users en lezers.

Ik vind het tevens ook raar dat de Sony afgekraakt word op punten waar de AIR dus niet op aangesproken is: Service van Apple is vele malen waardelozer dan Sony, gebruikers zijn om vage/trotse redenen tevens ook heel wat toleranter bij mac (verkoop apple care service bijvoorbeeld),[...]
Word ik nu als Apple fanboy uitgemaakt.

Ik ben het verder helemaal met je eens hoor. Ik ben eigenlijk ook meer anti-Apple, wat ik dus iets duidelijker mag laten horen.

als je al het standaard config neemt van ongeveer 1350 euro, dan heb je een apparaat dat al heel veel krachtiger is dan de duurste zenbook en air, en nog lichter + beter scherm + meer aansluitingen + beter accuduur.
Ok ik ga een betere poging doen om het nu goed en zo objectief mogelijk te bekijken (lijstje niet op volgorde):
i5-3210M__128GB__4GB__1600x 900__1,18kg___€1340__raid0_Thdblt (prop)__Sony Z
i7 3517U__256GB__4GB__1920x1080__1,3 kg__~€1400____________________UX31A
i5 3317U__256GB__4GB__1920x1080__1,3 kg__~€1150___correct model?____UX31A
i7 3517U__500GB__4GB__1920x1080__1.45kg__~€1020__"HDD" GT620M____UX32VD
i5 3317U__128GB__4GB__1600x 900__1,16kg__~€1400___geluid || scherm?___9-series
i5 3427U__128GB__4GB__1440x 900__1,35kg__~€1250___Thunderbolt_______Air 13
Dit zijn volgens mij de belangrijkste kenmerken/verschillen. Mocht ik iets missen zeg het gerust. Wat constateringen. De
Sony Z heeft verreweg de snelste CPU en SSD. Backlight toetsenbord voor € 25 euro heb in inbegrepen in de prijs. Het 1920 x 1080 paneel is echter 150 euro (waar voorheen €40 euro), dit vind ik lastiger. De 1600x900 is van mindere kwaliteit dan de 1920x1080. Toetsenbord heeft een korte aanslag, het kan een nadeeltje zijn, maar het kan ook gewoon met gewenning te maken hebben. Touchpad zou ook iets minder zijn, vraag me af in hoeverre dit ook daadwerkelijk minder is dan andere systemen of dat enkel de Air beter is. De Sony Z is samen met de
Samsung toch duidelijk een stukje lichter. Bij de Samsung zie ik verder niet iets dat heel erg opvalt. Positief punten zouden zijn: beter geluid en mat scherm met PLS techniek dat beter zou kunnen zijn dan IPS. [
bron: geluid1,
bron: geluid2,
bron: PLS techniek]
De
Air heeft een ietsjes (verwaarloosbaar) sneller CPU dan de anderen met ulv i5 en samen met thunderbolt en beter touchpad zie ik verder weinig pluspunten bij de Air. Volgens mij bieden alle andere 2 jaar garantie terwijl bij de Air standaard 1 jaar zit, wat wel een duidelijk nadeel is.
De
Zenbook heeft verder de grootste opslag, hoogste resolutie scherm en er is keuze tussen de ulv i7 en i5. Het is afwachten of de i5 + 256 GB klopt en of dit niet toch + 128 GB is. De
oude Zenbook was ook opgegeven 1,3 kg maar was in praktijk met 1,4 kg ietsjes zwaarder (ook dus gewoon sneaky). Geen idee hoe het met de UX31A hiermee is.
bron: review UX21A broertje,
bron: scherm vs Sony Z
De
UX32 staat inmiddels ook in de pricewatch. Deze is weer een stukje zwaarder en groter, maar heeft wel een Hybride HDD en GT620 en is goedkoper. Zelf vind ik het een minder compromis, omdat je met GT620M wel aardig, maar niet heel goed kan gamen. Verder is een dergelijk apparaat in mijn ogen niet geheel geschikt hiervoor. Systeem kan erg warm worden en kan last hebben van throttle, tijdens benchmarks maar ook bijvoorbeeld bij gaming [
bron].
After one hour of Anno 2070, surface temperatures remained narrowly below those of the stress test with a maximum of roughly 47°C (117°F) near the exhausts.
Mijn mening: de Air en de 9 series en de UX32VD vind ik minder en zou ik in ieder geval niet als winnaar aanwijzen. Zoals het er nu voor staat komt ik (toch wel tot mijn verassing

) uit tussen de Asus Zenbook i5 ulv kiezen of de Sony Vaio Z + 1920 x 1080 scherm (1490). Het verschil in 340 krijg je een (flink) betere CPU, SSD presaties en een lager gewicht. Ik weet verder niet precies hoe de accuduur verhoud tussen de twee. Het scherm vind ik verder ook lastig, want de Asus scherm is presteert op sommige vlakker beter volgens
Anandtech uitgaande van de UX21A. Verder is de Asus is goedkoper, maar de Sony valt gewoon nog netjes binnen het budget. De Sony heeft verder meer volwaardige aansluitingen zoals ethernet, HDMI, VGA, thunderbolt (
via USB poort, volgens mij? propriëtair). Ik neig nog steeds naar de Asus, maar daar blijf ik me afvragen of de i5 + 256 GB wel klopt en hoe de beschikbaarheid straks is.
Lange reactie, maar ik denk wel een betere onderbouwing zo. Beter Vinand? No hard feelings.
[
Voor 10% gewijzigd door
Regeneration op 14-07-2012 00:22
]