• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Pixeltje schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:29:
[...]

Heb ik helemaal geen last van. Heb een 13,3" rMBP, wel een beetje versleuteld tov de std modellen: 2,6GHz cpu, 16GB ram en 256GB SSD, maar loopt op alle resoluties soepel.

Wat me opvalt is dat heel veel sites, maar ook programma's, nog niet geoptimaliseerd zijn voor het retinascherm (ook tweakers niet) met als gevolg dat sommige dingen er echt heel lelijk uitzien :+
plaatje ;)

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Verwijderd

Hier ook : bij zoomen bv in Safari duurt het even voordat het scherp is. Setting : "best for Retina"

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:27:
Hier ook : bij zoomen bv in Safari duurt het even voordat het scherp is. Setting : "best for Retina"
Dat heeft niks te maken met retina. Mijn 2012 MBA en MacMini + Thunderbolt scherm moeten ook even scherpstellen als ik ga zoomen in Safari.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:14
Pixeltje schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:29:
[...]

Heb ik helemaal geen last van. Heb een 13,3" rMBP, wel een beetje versleuteld tov de std modellen: 2,6GHz cpu, 16GB ram en 256GB SSD, maar loopt op alle resoluties soepel.

Wat me opvalt is dat heel veel sites, maar ook programma's, nog niet geoptimaliseerd zijn voor het retinascherm (ook tweakers niet) met als gevolg dat sommige dingen er echt heel lelijk uitzien :+
idd heel veel buttons zijn direct van waardeloze kwaliteit, maar verder niet echt heel hinderlijk

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Is dit normaal? Ik heb bijna niks open staan en er wordt bijna 8GB aan RAM verbruikt...
Wat er open staat:
  • Finder window
  • Chrome met 6 tabs waaronder een video
  • OS X mailapplicatie
  • Pages
Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/imgscript/img/thumb/9edd485a.png

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 22:19
Dat is hier eerder langsgekomen. Je moet je pas zorgen maken al je veel swap ruimte gebruikt.

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:00

Kroontje

...

monnick schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:05:
Is dit normaal? Ik heb bijna niks open staan en er wordt bijna 8GB aan RAM verbruikt...
Wat er open staat:
  • Finder window
  • Chrome met 6 tabs waaronder een video
  • OS X mailapplicatie
  • Pages
[afbeelding]
Je wired memory is het daadwerkelijke gebruik op dat moment, rest is cache en wordt leeg gemaakt op het moment dat het nodig is..

• Burddie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:00
Ik heb een kleine vraag over de gegevensstroom van OSX. Aan mijn Macbook heb ik een portable harde schijf aangesloten. Hier zet ik mijn (grotere) downloads op, virtuele machines etc.

Wanneer ik hier data naar toe schrijf en lees, gaat dit dan ook via de SSD die in mijn Macbook zit? En heeft dit invloed op de levensduur van mijn SSD? Als ik in de Activity Monitor kijk zie ik dat 'data read' en 'data written' wel toenemen.

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:02
monnick schreef op woensdag 13 november 2013 @ 23:28:

Ik heb wel één hinderlijk probleem...Zoals andere mensen ook opmerken vind ik de performance/framerate van effecten zoals scrollen en het minimaliseren/maximaliseren echt ondermaats. Van Apple ben ik iOS gewend op zowel een iPhone 5 als iPad 3 en daar gaat alles gewoon echt smooth (iOS 6), maar in OS X op een Retina scherm merk ik dikwijls vertragingen en lage framerate. Dit probleem doet zich ook voor in officiële apps van Apple zelf, bijvoorbeeld de App Store en Safari. Als ik zo wat rond lees in dit topic en op MacRumors ben ik niet de enige met deze ergernis. Gaat dit nog gefixt worden met een update of is de is de integrated Iris graphicschip gewoon net niet snel genoeg om een Retinascherm te kunnen poseren?

EDIT: Het gaat al een stuk smoother als je de resolutie op Best for Retina zet...
Zelfde probleem hoop wel dat ze dat nog even met een update gaan verhelpen.
Weet niet in hoeverre het bij jou is, ik heb hem helemaal ge erase en opnieuw geïnstalleerd dat hielp al een hoop. Maar ben juist voor de retina gegaan om de resolutie, en hij moet ook soepel werken...
Burddie schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:20:
Ik heb een kleine vraag over de gegevensstroom van OSX. Aan mijn Macbook heb ik een portable harde schijf aangesloten. Hier zet ik mijn (grotere) downloads op, virtuele machines etc.

Wanneer ik hier data naar toe schrijf en lees, gaat dit dan ook via de SSD die in mijn Macbook zit? En heeft dit invloed op de levensduur van mijn SSD? Als ik in de Activity Monitor kijk zie ik dat 'data read' en 'data written' wel toenemen.
Als jij iets download via het internet direct op jouw externe hdd zou het 'volgens' mij niet via jou ssd moeten gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door blackspeedy op 14-11-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
blackspeedy schreef op donderdag 14 november 2013 @ 22:41:
[...]

Zelfde probleem hoop wel dat ze dat nog even met een update gaan verhelpen.
Weet niet in hoeverre het bij jou is, ik heb hem helemaal ge erase en opnieuw geïnstalleerd dat hielp al een hoop. Maar ben juist voor de retina gegaan om de resolutie, en hij moet ook soepel werken...
Ik begin inderdaad de indruk te krijgen dat het een OS X probleem is. Heb zojuist Windows 8.1 in Parallels geinstalleerd en Windows lijkt een stuk smoother te werken dan OS X. Dat zou natuurlijk totaal niet mogen aangezien Windows met minder CPUs en RAM draait als Virtual Machine. Bovendien heb ik Windows op de native resolutie ingesteld en OS X op de optie eentje boven best for retina.

Scrollen in Chrome onder Windows gaat veel soepeler dan scrollen in zowel Chrome als Safari onder OS X. Iemand enig idee waarom alles onder Windows soepeler lijkt te gaan? Is OS X werkelijk nog niet helemaal geoptimaliseerd voor retinaschermen? Ben toch wel anders verwacht van Apple!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 17:30
Weet niet zeker of ik een nieuw topicje zou openen, dus gewoon in het topic dan maar!
Ben van plan begin/midden december een nieuwe Macbook te kopen. Ik wil er ook Windows op kunnen draaien om zo nu en dan een gamepje te spelen. 13 inch is voor mij prima, de standaard CPU ook. Ram wil ik graag op 8 GB hebben. een losse GPU is gewenst, maar niet noodzaak. Wat ik verder wil.
Wat is dus verstandig
De 'ouwe' niet Retina 13 inch met 8 GB ram upgrade (en de 500 gb schijf erin)
Retina 13 inch 8GB ram en 128 GB.

De Retina versie is echt heel bruut, alleen ik ben bang dat de opslag te weinig is ivm installatie van Windows en een paar games.

(PS. stel dat ik van mijn game voorwaarde afstap (gewoon op PS of desktop PC), zou ik dan ook goed uit te voeten kunnen met de nieuwe Air?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
monnick schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 00:37:
[...]

Ik begin inderdaad de indruk te krijgen dat het een OS X probleem is. Heb zojuist Windows 8.1 in Parallels geinstalleerd en Windows lijkt een stuk smoother te werken dan OS X. Dat zou natuurlijk totaal niet mogen aangezien Windows met minder CPUs en RAM draait als Virtual Machine. Bovendien heb ik Windows op de native resolutie ingesteld en OS X op de optie eentje boven best for retina.

Scrollen in Chrome onder Windows gaat veel soepeler dan scrollen in zowel Chrome als Safari onder OS X. Iemand enig idee waarom alles onder Windows soepeler lijkt te gaan? Is OS X werkelijk nog niet helemaal geoptimaliseerd voor retinaschermen? Ben toch wel anders verwacht van Apple!
Ik vermoed dat het door de retina rendering komt. Op Windows heb je deze natuurlijk niet, waardoor het scrollen minder kracht vraagt.
OS X is juist geoptimaliseerd voor de retina schermen, Windows daarentegen niet.
Ik heb trouwens geen last van animaties die niet smooth gaat, ook al draai ik op de 1680x1050 setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een Macbookje (pro) te kopen, want ik ben zeer tevreden over mijn overige Apple ervaringen en ben die meuk van HP en weet ik veel wat helemaal zat dus maar gewoon de komende 3/4 jaar met een macbook dan.

Hij moet tegelijk tegelijk flink wat tabs open kunnen hebben en ondertussen Itunes, downloadsoftware, alle Officeprogramma's tegelijk, Adobe (Reader en heel soms Photoshop) en Football Manager kunnen draaien. Heel af en toe knip ik ook kleine stukjes uit videobestanden en zet ik met een of ander programma'tje een DVD om in DivX, maar dat kan eventueel ook wel op mijn oude laptop, die kan dat nu ook. Dit is zeer waarschijnlijk ook wat ik de komende 3 a 4 jaar er mee wil kunnen. Hooguit komt er nog het maken van simpele flashgames bij.

Ik dacht dus aan 13 inch, 8GB geheugen en 256GB schijf. Maar is het verstandig een sterkere processor (200e) of 16GB geheugen (200e) te nemen? Zit een flink prijskaartje aan en vroeg me af hoeveel nut het heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 09:44:
Ik ben van plan een Macbookje (pro) te kopen, want ik ben zeer tevreden over mijn overige Apple ervaringen en ben die meuk van HP en weet ik veel wat helemaal zat dus maar gewoon de komende 3/4 jaar met een macbook dan.

Hij moet tegelijk tegelijk flink wat tabs open kunnen hebben en ondertussen Itunes, downloadsoftware, alle Officeprogramma's tegelijk, Adobe (Reader en heel soms Photoshop) en Football Manager kunnen draaien. Heel af en toe knip ik ook kleine stukjes uit videobestanden en zet ik met een of ander programma'tje een DVD om in DivX, maar dat kan eventueel ook wel op mijn oude laptop, die kan dat nu ook. Dit is zeer waarschijnlijk ook wat ik de komende 3 a 4 jaar er mee wil kunnen. Hooguit komt er nog het maken van simpele flashgames bij.

Ik dacht dus aan 13 inch, 8GB geheugen en 256GB schijf. Maar is het verstandig een sterkere processor (200e) of 16GB geheugen (200e) te nemen? Zit een flink prijskaartje aan en vroeg me af hoeveel nut het heeft?
Misschien ook nog 2 extra schermen, of koop anders 2 MBP in RAID... Dan kan je nog meer tegelijkertijd doen! :F

Generatie: tv kijken terwijl je huiswerk maakt terwijl je eet terwijl je je tanden poets terwijl je je aankleed?

Met een beetje eigen zoekwerk had je de antwoorden op je vragen al gevonden, maar ik snap dat je druk bent met multitasken. Veel efficiënter om het te vragen, immers domme vragen bestaan niet. Echter luie vragen wel, en dat verbaasd me want je bent zo actief...

[ Voor 13% gewijzigd door bbblije op 16-11-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.
bbblije schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 10:26:
[...]

Misschien ook nog 2 extra schermen, of koop anders 2 MBP in RAID... Dan kan je nog meer tegelijkertijd doen! :F

Generatie: tv kijken terwijl je huiswerk maakt terwijl je eet terwijl je je tanden poets terwijl je je aankleed?

Met een beetje eigen zoekwerk had je de antwoorden op je vragen al gevonden, maar ik snap dat je druk bent met multitasken. Veel efficiënter om het te vragen, immers domme vragen bestaan niet. Echter luie vragen wel, en dat verbaasd me want je bent zo actief...
Staat weer vol met allerlei aannames.

Lijkt mij dat veel meer mensen voor hun werk behoefte hebben aan wat ik hier zeg, omdat veel meerdere plekken tegelijk informatie gehaald moet worden om tot een mooi compleet verhaal te komen. Bovendien zal ik ook niet de enige zijn die het druk heeft en daarom op de achtergrond taken wil laten lopen als er materiaal gedownload moet worden o.i.d.
Ik heb meerdere uren het internet afgestruind, maar echt een duidelijk antwoord kan ik er niet op vinden. Wisselende antwoorden op afwijkende situaties, maar om een specifiek voor mijn eigen vraag antwoord te krijgen, kan het natuurlijk beter gewoon terplekke gevraagd worden. Misschien is er wel geen goed antwoord, maar wie niks vraagt zal nooit iets leren.

Als je zo graag jezelf wil laten gelden, doe dat dan gewoon op je werk of ergens anders in het dagelijks leven in plaats van op internet de grote jongen uit te hangen.

Als je dan niet kan helpen, houd dan gewoon je mond en laat dat aan anderen die dat wel kunnen. Hulp is welkom van zij die er wel verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 11:59:
.
[...]

Staat weer vol met allerlei aannames.

Lijkt mij dat veel meer mensen voor hun werk behoefte hebben aan wat ik hier zeg, omdat veel meerdere plekken tegelijk informatie gehaald moet worden om tot een mooi compleet verhaal te komen. Bovendien zal ik ook niet de enige zijn die het druk heeft en daarom op de achtergrond taken wil laten lopen als er materiaal gedownload moet worden o.i.d.
Ik heb meerdere uren het internet afgestruind, maar echt een duidelijk antwoord kan ik er niet op vinden. Wisselende antwoorden op afwijkende situaties, maar om een specifiek voor mijn eigen vraag antwoord te krijgen, kan het natuurlijk beter gewoon terplekke gevraagd worden. Misschien is er wel geen goed antwoord, maar wie niks vraagt zal nooit iets leren.

Als je zo graag jezelf wil laten gelden, doe dat dan gewoon op je werk of ergens anders in het dagelijks leven in plaats van op internet de grote jongen uit te hangen.

Als je dan niet kan helpen, houd dan gewoon je mond en laat dat aan anderen die dat wel kunnen. Hulp is welkom van zij die er wel verstand van hebben.
Met de minimale systeem eisen van FM"14:
Mac System Requirements
Processor: Intel Core 1.8GHz+
Memory: 1 GB RAM
Graphics: NVidia GeForce 7300 GT ATI Radeon X1600 Intel GMA X3100 128MB VRAM
Network: Broadband Internet connection
Hard Drive: 3 GB available space
Additional Notes: OpenGL 2.0 compliant
Verdere CPU info: http://www.bit-tech.net/h...ore-i5-3570k-cpu-review/5

En informatie over het RAM verbruik van een Mac: http://www.macworld.com/a...onal-memory-on-a-mac.html

Komt het er op neer dat je het beste kan gaan voor een i7 icm 16GB RAM. Je vraag is minder specifiek dan je denkt. Het geen wat jij als aanname bestempeld is in werkelijkheid een vraag. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Burddie schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:20:

Wat kunnen mensen zich toch druk maken om de levensduur van hun ssd, dat ding gaat sowieso tientallen jaren mee dus ook als je er 2x zoveel op leest of schrijft, google voor de gein eens hardware.info's test over de levensduur van hun ssd, die zat ver over de aangegeven levensduur van de fabrikant zelf.

Gebruik je macbook gewoon en maak je niet zo druk, alles zal vast en zeker lang zat mee gaan en al 10x je huis hebben verlaten mocht het er ooit mee ophouden.

@robbus, de programma's die je wil draaien zijn nou niet zo heel erg zwaar dus ik denk dat je met 8gb al een heel eind moet komen. Wil je toch meer zekerheid zou je toch voor 16gb kunnen gaan vooral voor de toekomst. Maar persoonlijk heb ik nog nooit het hele ram geheugen vol gekregen op mijn mac en ik multitask ook vaker zwaar danwel meer op mijn pc waar ik meerdere games tegelijkertijd open had, veel office open en rond de 10 tabs in chrome en afentoe nog het een en ander tussendoor.

Het blijft aan jou of je het die extra paar 100 euro waard vind maar geheugen word toch wel erg vaak overschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen mag ik eindelijk om mijn MBP. Eerste keer dat ik een Mac koop dus ik ben echt wel benieuwd.

De vraag hoort hier niet echt thuis maar kan iemand mij zeggen waar ik het gemakkelijkst Microsoft Office voor Mac download? Of toch best in de winkel halen? Ik ben niet echt thuis in die dingen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:21
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 10:18:
Morgen mag ik eindelijk om mijn MBP. Eerste keer dat ik een Mac koop dus ik ben echt wel benieuwd.

De vraag hoort hier niet echt thuis maar kan iemand mij zeggen waar ik het gemakkelijkst Microsoft Office voor Mac download? Of toch best in de winkel halen? Ik ben niet echt thuis in die dingen.

Thanks!
Hoewel het downloaden van muziek niet illegaal is in NL is het downloaden van software dit wel. Dus nee, daar kunnen we je niet mee helpen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RobbieB schreef op zondag 17 november 2013 @ 10:48:
[...]

Hoewel het downloaden van muziek niet illegaal is in NL is het downloaden van software dit wel. Dus nee, daar kunnen we je niet mee helpen.
Niemand heeft het over illegaal....
http://www.microsoft.com/netherlands/mac/buy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 14:38
Zelf heb ik op de macbook windows geinstalleerd en draai die nu zowel native als in parallels. De windows versie van office is toch een stuk beter en zowel in windows als osx draai ik dan de windows versie van office.
Parallels kost 80 euro maar mocht je gebruik kunnen maken van surfspot kost hij je maar 40 euro. Office 2013 is als student ook voor 27 euro te krijgen voor 1 jaar.

Vind windows op de macbook toch best wel relaxed, de accuduur is vrij slecht maar voor de rest vind ik het erg fijn werken. Speel ook veel spellen onder steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 10:18:

Thanks!
Je kunt surfspot proberen als je in aanmerking komt voor studenten/medewerkers korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 12:06

SpaceK33z

Webdeveloper

Ik heb een paar keer per week dat mijn late 2013 MBPr een zwart scherm laat zien nadat hij uit zijn slaapstand is gehaald. Ik kan dan wel gewoon mijn wachtwoord invullen en dan inloggen, maar dat moet ik dus blind doen. Heeft iemand nog meer last van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbieB schreef op zondag 17 november 2013 @ 10:48:
[...]

Jij als Mac gebruiker zou beter moeten weten. Apple loopt het downloaden van software als een gek te promoten. Sinds Mountain Lion kun je OS X zelf ook alleen nog maar downloaden. VMware heeft dit nu ook met Fusion gedaan (ze doen vanaf versie 6 niet meer aan de niet-downloadbare versie). Waar het vroeger nog mogelijk was om discs te kopen is het dat nu al lang niet meer. Zelfs Microsoft is met de tijd meegegaan (die bieden nu ook al een paar jaar downloads aan naast boxed versies), nu jij nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 10:04
SpaceK33z schreef op zondag 17 november 2013 @ 19:44:
Ik heb een paar keer per week dat mijn late 2013 MBPr een zwart scherm laat zien nadat hij uit zijn slaapstand is gehaald. Ik kan dan wel gewoon mijn wachtwoord invullen en dan inloggen, maar dat moet ik dus blind doen. Heeft iemand nog meer last van dit probleem?
Er is op 8 november een EFI update voor uitgekomen. Kijk eens in de app-store.
http://d.cloudz.be/pWfC

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
Nog iemand met een late 2013 rMBP 15" last van vreselijk laggy WiFi verbindingen?

Latency ligt hier tussen de 10 en 400 ms op lokale LAN. Andere hosts pingen allemaal tussen 0.3 > 1.5 ms.
Al vanalles geprobeerd - verschillende types AP's - Unifi, Telenet modem, Airport Extreme, ... allemaal dezelfde miserie.

Ook al de verschillende encryptie/open networks geprobeerd - op 2.4 Ghz en 5.

Met een 300/300 lock op 5Ghz & MCS15 maar 10 Mbit throughput.

Ik vermoed niet dat het een hardware defect is maar een of andere buggy driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

iworx schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:39:
[...]

Er is op 8 november een EFI update voor uitgekomen. Kijk eens in de app-store.
http://d.cloudz.be/pWfC
Deze heb ik meteen gedownload toen 'ie uitkwam, dus dat is het niet. Was dat probleem dan bij jou weg na die update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
SpaceK33z schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:18:
[...]

Deze heb ik meteen gedownload toen 'ie uitkwam, dus dat is het niet. Was dat probleem dan bij jou weg na die update?
Eigenlijk nooit last van gehad om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
hebben meer mensen last bij de nieuwe retina mb van krakend geluid van (waarschijnlijk vooral) flash filmpjes?
en bij vlc is soms het geluid eventjes weg. het wordt nu toch wel irritant :p

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 08:30
iworx schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:43:
Nog iemand met een late 2013 rMBP 15" last van vreselijk laggy WiFi verbindingen?

Latency ligt hier tussen de 10 en 400 ms op lokale LAN. Andere hosts pingen allemaal tussen 0.3 > 1.5 ms.
Al vanalles geprobeerd - verschillende types AP's - Unifi, Telenet modem, Airport Extreme, ... allemaal dezelfde miserie.

Ook al de verschillende encryptie/open networks geprobeerd - op 2.4 Ghz en 5.

Met een 300/300 lock op 5Ghz & MCS15 maar 10 Mbit throughput.

Ik vermoed niet dat het een hardware defect is maar een of andere buggy driver.
Hier had ik eergisteren last van tijdens het gamen. De volgende dag was het probleem uit zichzelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Jaspur schreef op zondag 17 november 2013 @ 23:00:
hebben meer mensen last bij de nieuwe retina mb van krakend geluid van (waarschijnlijk vooral) flash filmpjes?
Nope kraakzuiver en met vlc al films afgespeeld nergens problemen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook geen problemen met VLC of Quicktime.
Wel onstabiel wifi en krijg het uitroepteken niet weg in het wifisymbool.
Wifi van mijn vorige MacBook Pro (met ML) leek stabieler te zijn. Zou dus ook aan Mavericks kunnen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 10:06
Kan iemand checken of het klopt dat ik via Surfspot niet meer een Macbook kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Mahone schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:24:
Kan iemand checken of het klopt dat ik via Surfspot niet meer een Macbook kan bestellen?
Huh?! Apple is inderdaad ineens verdwenen in het rijtje Partnershops op SurfSpot :?
Ik blij dat ik mijn MacBook Pro een week geleden heb aangeschaft met dikke studentenkorting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
monnick schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:32:
[...]

Huh?! Apple is inderdaad ineens verdwenen in het rijtje Partnershops op SurfSpot :?
Ik blij dat ik mijn MacBook Pro een week geleden heb aangeschaft met dikke studentenkorting...
dikke? het scheelt maar 2 % ofzo, zoveel is dat nu ook weer niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 14:48
Scrtz schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:41:
[...]

dikke? het scheelt maar 2 % ofzo, zoveel is dat nu ook weer niet :P
Bij mij scheelde het mooi 8% :) Het hangt af van welke instelling hoeveel korting je krijgt voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
omgwtfbbq schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:44:
[...]

Bij mij scheelde het mooi 8% :) Het hangt af van welke instelling hoeveel korting je krijgt voor zover ik weet.
Doelde op tov de normale studentenkorting van Apple zelf die op 6% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:47
Gisteren nog via Surfspot in de Online Apple store rondgekeken om prijzen te vergelijken, bestellen vandaag is niet meer mogelijk helaas... zonde.

edit: dit surfspot linkje werkt wel nog
*knip*

TU-delft link (12%) werkt helaas niet.

Linkje delen is niet de bedoeling :)

[ Voor 67% gewijzigd door Hoedje op 18-11-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 14:48
Scrtz schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:48:
[...]

Doelde op tov de normale studentenkorting van Apple zelf die op 6% zit.
Ach zo, dan snap ik het weer! Alsnog opmerkelijk dat Apple zomaar verdwenen is uit de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:46
Brm-G schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:49:
Gisteren nog via Surfspot in de Online Apple store rondgekeken om prijzen te vergelijken, bestellen vandaag is niet meer mogelijk helaas... zonde.

linkje (weet alleen niet bij welke universiteit of onderwijsinstelling dit linkje hoort)

Dat linkje hoort bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als je permanent geen korting meer kan krijgen via Surfspot bij Apple is een CJP pas ook nog een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Tiuri op 18-11-2013 18:16 . Reden: Surfspot link verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan nog wel direct naar de kortingsite van Apple met mijn surfspot prijzen. Ik heb een bookmark aangemaakt hiervoor. Dit werkt nog wel. En bij mij is die inderdaad ook verdwenen als partnershop. Ben blij dat ik nog direct kan naar kortingsite.

Die link die hierboven staat (Erasmus link) is dezelfde als voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:12

Grin

Ride si sapis.

Tiuri schreef op maandag 18 november 2013 @ 17:33:
[...]

Dat linkje hoort bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als je permanent geen korting meer kan krijgen via Surfspot bij Apple is een CJP pas ook nog een optie.
!!!Het lijkt mij verstandig deze Surfspot links te verwijderen, volgens mij mag je deze niet posten in dit forum!!!

Hoort ook bij de ERU.
De uni in Groningen gebruikt die link ook.
Ik vermoed dat het de algemene Surfspot link is.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zal toch wel een controle ingebouwd zijn bij het afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:12

Grin

Ride si sapis.

Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 18:08:
Er zal toch wel een controle ingebouwd zijn bij het afrekenen?
Nee, goed vertrouwen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kunnen we maar beter die link verwijderen. Dat lijkt me dan niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

iworx schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:43:
Net een 'nieuws' bericht van TUAW dat het ook over jouw probleem heeft. Het bevestigt ook een beetje mijn problemen die ik (heel soms) heb met het uit de slaapstand komen. In het artikel staat nog een link naar een topic met meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:10

lord_fh

PS5

Hallo allemaal,

Mijn desktop EN laptop zijn zon beetje aan vervanging toe (laptop kan nog wel mee evt, maar de desktop is echt out of date en zeeeer traag)

Nu ben ik helemaal apple fan en nu mijn broertjes al een poosje met volle tevredenheid een macbook Pro hebben, wil ik helemaal al een apple..... mijn ergernis aan windows wordt steeds erger namelijk...

Mijn vragen:

Ik bewerk af en toe wel is foto's voor de hobby en wat GoPro Filmpjes. verder is het meer een internet / surf pc. ik speel er geen games op o.i.d.

Nu zit ik al 2 dagen te kijken wat ik nou moet doen....

Ik kan een iMac kopen, ben ik in 1 klap over de 2000 euro kwijt, super scherm en sneller, maar is niet portable.

optie 2 is een Macbook Pro 13" met evt. 16gb geheugen (de versie met 256gb flash geheugen) en daar dan een los scherm bij kopen (evt het apple scherm....)

Vraag is, kan de macbook pro ook overweg met video en foto editing ? het is puur hobby matig, maar ik erger me op mijn desktop pc (Core 2 duo e6600, 4gb ram, ATI HD4800 en een 320gb s-ata schijf) groen en geel aan de verwerkingstijden en het uitpakken van grote .rar bestanden (8gb en meer)....

Wat is jullie mening hierover voor een macbook gaan, of de huidige laptop nog even aanhouden en een iMac aanschaffen ?

Oja nog een vraag als apple leek.... kan ik rar bestanden wel openen ? (bijvoorbeeld als je download via nieuwsgroepen)

Bedankt alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door lord_fh op 18-11-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De MacBook kan prima overweg met hobbymatige video- en foto editing.
De keus moet je dus maken a.d.h.v. het feit of je een laptop nodig hebt of niet (portability).
Ik werk al jaren prima met een MacBook + extern scherm, omdat ik vaak van huis ben, maar wel mijn systeem nodig heb.
Zowel de iMac als de MacBook zullen rondjes rennen om je huidige systeem. Ik raad wel aan om in die iMac ook een ssd (of hybrid HD) te installeren, aangezien dat heel veel uitmaakt op het prestatievlak.

.rar bestanden kan je ook op een Mac openen ja, een mooie (gratis) app daarvoor is The Unarchiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2280
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06-2022
sinds vandaag ook een trotse eigenaar van een Macbook pro 15 inch retina. Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden welk scherm er in die van mij zit. Samsung of LG. De Terminal regel ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6
werkt bij mij ook niet. xcode is geïnstalleerd. Iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
8 gb lijkt me overigens meer dan voldoende voor jou doeleinden lord_fh.
En idd losse monitor met evt muis+tobo werkt perfect, dan heb je ook no altijd de mobiliteit, die ik persoonlijk niet meer kan missen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Martijn2280 schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:26:
sinds vandaag ook een trotse eigenaar van een Macbook pro 15 inch retina. Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden welk scherm er in die van mij zit. Samsung of LG. De Terminal regel ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6
werkt bij mij ook niet. xcode is geïnstalleerd. Iemand een oplossing hiervoor?
Heb je deze pagina al helemaal doorgelezen? Daar komen een aantal mogelijkheden aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Dat denk ik dus ook.

Ja is 8gb genoeg , denkend aan de toekomst ? of is tegen de tijd dat ik dat echt nodig zou hebben, de laptop wel toe aan vernieuwing ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Met jou doeleinden gezien en als deze niet al te zeer zullen veranderen in de toekomst, dan is je laptop wss al ter vernieuwing toe tegen de tijd dat je meer nodig hebt idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Jaspur schreef op zondag 17 november 2013 @ 23:00:
Het is juist niet bij Flash filmpjes merk ik. Bij HTML5 video's, QuickTime MP4s en VLC (mkv). Codec dingetje dus wellicht?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Mooi, dat scheelt dan weer 200 euro geloofk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ik wil een 2TB externe 3.0 schijf kopen voor Time Capsule back-ups and verder muziek en films voor mijn MacBook Pro. Nu is mijn oog gevallen op twee Western Digital schijven, beide zonder externe voeding. Het gaat om de My Passport en Essential Elements modellen:De schijven zijn ongeveer even duur en ik kan niet echt verschillen ontdekken in lees/schrijfsnelheden. Weet iemand wat de verschillen zijn en welk model beter geschikt is voor gebruik op zowel Mac als Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Laatst online: 04-10 22:54
SpaceK33z schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:42:
[...]

Heb je deze pagina al helemaal doorgelezen? Daar komen een aantal mogelijkheden aan bod.
Bedankt, maar geen van deze mogelijkheden lijken te werken. Het is blijkbaar nog niet zo eenvoudig om er achter te komen wat voor scherm er in zit😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

monnick schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 00:07:
Ik wil een 2TB externe 3.0 schijf kopen voor Time Capsule back-ups and verder muziek en films voor mijn MacBook Pro. Nu is mijn oog gevallen op twee Western Digital schijven, beide zonder externe voeding. Het gaat om de My Passport en Essential Elements modellen:De schijven zijn ongeveer even duur en ik kan niet echt verschillen ontdekken in lees/schrijfsnelheden. Weet iemand wat de verschillen zijn en welk model beter geschikt is voor gebruik op zowel Mac als Windows?
Volgens mij gaat dit niet over de Macbook pro..........
Beide HDD's zijn bruikbaar voor MAC en Windows zolang je ze maar goed daarvoor formatteert.
Als je ze beide kanten op wil gebruiken (zowel Windows vanaf Vista en later en MAC kun je bv exFat format gebruiken, echter volgens mij werkt dat niet met Time Machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
je kan nooit zien wat voor hdd er in een externe hdd zit dus welke eventueel sneller is is niet te zeggen. Verder is alleen de behuizing anders zo te zien.

Wat ik zelf bij mijn WD 1tb externe hdd heb gedaan is een NTFS partitie gemaakt die mac en windows beide vinden en een partitie voor mac om timemachine backup's op te maken, werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 10:06
Brm-G schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:49:

[mbr]*knip*[/]

[mbr]Linkje delen is niet de bedoeling :)[/]
Bij mij staat die er weer tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:35
Gisteren mijn MBP Retina 15" binnen gekregen. Na de vele verhalen te hebben gelezen over gele schermen hoopte ik dat mijn scherm goed was, maar helaas. Bovenaan het scherm is het keurig wit, maar in het midden en linksonder zit een flinke gele tint. Onderaan is het weer echt wit. Dit is echt te merken op bijna alle sites, kleuren zijn gewoon anders.

Soms lijkt het wel minder dan anders, maar ik erger me er toch flink aan. Is dit misschien iets dat weggaat na een x aantal uren of is dit echt een gevalletje Apple bellen en meteen vragen om een nieuwe?

//edit

Gebeld en wordt opgehaald. 21 November al de nieuwe volgens de mail. :o

[ Voor 7% gewijzigd door Erulezz op 19-11-2013 16:33 ]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:47
Mahone schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 11:17:
[...]

Bij mij staat die er weer tussen :)
Bij mij ook:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cloud atlas
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03-2023
Na veel wikken en wegen heb ik toch besloten om de rMBP even te laten voor wat die is. Enkele dagen gespeeld met een nieuwe 13" i5 2.6 met 256GB en later teruggezonden vanwege bugs. Ik was van plan om een nieuwe te bestellen maar ik ga dat voorlopig toch niet doen.

Wat me tegenviel was het volgende. Ik wilde het scherm graag gebruiken op de hoogste resolutie die standaard in de OSX preferences wordt getoond. Dat de letters dan klein zijn en sommige delen van de UI moeilijk leesbaar maakt me niet uit.

Maar ik merkte dat de MacBook het bij die resolutie toch niet lekker leek te trekken. Scrollen was langzaam, het gebruik was niet soepel en ik had gewoon niet het gevoel dat ik met een splinternieuwe computer bezig was (dat had ik wel gehoopt). Op de 'best for Retina'-resolutie was dat overigens veel beter maar het viel me wel erg tegen dat 'ie het op een hogere resolutie niet goed leek aan te kunnen. Ik kan me vergissen maar in mijn ervaring was de configuratie niet krachtig genoeg om in de hoogste resolutie lekker te draaien. Jammer, want verder was het een prachtig ding, maar ik wilde er graag enkele jaren mee verder en dat leek zo niet te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonde, haal je een andere MacBook ervoor terug of zit je voorlopig zonder systeem?

Ik heb niet hetzelfde gevoel als jij, met dezelfde configuratie en resolutie. Misschien dat jij wat meer gevoelig bent voor stotteringen, maar ik ben daar ook zeker gevoelig voor. Ik vind het daarom vreemd dat je toch dat gevoel hebt.
Ik ben uitermate verrast hoe de configuratie zich houdt op de retina resolutie als ik het vergelijk met mijn vorige 15'' rMBP. Op beide heb ik Mavericks gedraaid (aangezien ML een stotterhel was) en mijn 13'' doet zeker niet onder voor de 15'' rMBP geforceerd op de Nvidia. Ik merk wel dat op non-retina resoluties de boel iets soepeler draait, maar het is zeker niet stotterig op de retina resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
cloud atlas schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 18:10:
Na veel wikken en wegen heb ik toch besloten om de rMBP even te laten voor wat die is. Enkele dagen gespeeld met een nieuwe 13" i5 2.6 met 256GB en later teruggezonden vanwege bugs. Ik was van plan om een nieuwe te bestellen maar ik ga dat voorlopig toch niet doen.
Wat je beschrijft is niet echt een bug toch? Het is sinds het begin van de retina modellen al zo geweest. En ook niet alleen op de 13".

Volgens Anandtech komt het meer door de single-core implementatie van de Safari rendering engine dan door de GPU. Het feit dat het nog steeds een probleem is terwijl de nieuwe 13" een veel sneller Haswell iGPU heeft, bevestigt dat wel een beetje (ondanks dat ook nog eens verbeterd is in software sindsdien).

Wel jammer, ik had gehoopt dat het met 10.9 en Haswell wel verleden tijd zou zijn. Vreemd genoeg kan de iPad het wel super soepel met een (in vergelijking) schamel ARM CPU'tje en helemaal niet zo veel minder pixels.

Ik vond het zelf trouwens nooit echt een reden om hem weg te doen, maar ik heb hem uiteindelijk ook weggedaan omdat ik 13" te klein vond (heb nu een matte non-retina 15"). Voor mijn gebruik is dat gewoon prettiger, ondanks dat ik de 13" op dezelfde resolutie kon zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Laatst online: 04-10 22:54
martk2280 schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 07:34:
[...]

Bedankt, maar geen van deze mogelijkheden lijken te werken. Het is blijkbaar nog niet zo eenvoudig om er achter te komen wat voor scherm er in zit😉
Blijkbaar werken de terminal regels niet als je geen dedicaties gpu hebt. Zou er nog een andere manier zijn om er achter te komen welk panel erin zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cloud atlas
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03-2023
RnB schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 18:18:
Zonde, haal je een andere MacBook ervoor terug of zit je voorlopig zonder systeem?
Voorlopig nog even door met de witte MacBook 3,1 C2D 2,2. Doet het ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Is er een manier om alleen door middel van het trackpad te swipen tussen applicaties die open staan op een MBP? Swipen met vier vingers tussen verschillende desktops werkt erg fijn, maar dit werkt niet voor applicaties (drie vingers bijv). Je kan natuurlijk met vier vingers eerst omhoog swipen en dan het programma aanklikken, maar dat is net één handeling te veel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

monnick schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:43:
Is er een manier om alleen door middel van het trackpad te swipen tussen applicaties die open staan op een MBP? Swipen met vier vingers tussen verschillende desktops werkt erg fijn, maar dit werkt niet voor applicaties (drie vingers bijv). Je kan natuurlijk met vier vingers eerst omhoog swipen en dan het programma aanklikken, maar dat is net één handeling te veel ;-)
Ken je BetterTouchTool? Ik weet niet zeker of het daarmee mogelijk is, maar waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

GekkePrutser schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 18:43:
[...]

Wel jammer, ik had gehoopt dat het met 10.9 en Haswell wel verleden tijd zou zijn. Vreemd genoeg kan de iPad het wel super soepel met een (in vergelijking) schamel ARM CPU'tje en helemaal niet zo veel minder pixels.
Met de iPad vergelijken is niet zo zinnig. Die zet praktisch alles still tijdens het scrollen en je scrollt feitelijk niet meer dan een plat plaatje op dat moment. Daarom ondersteunt de iPad safari ook geen realtime scroll-events bijvoorbeeld.

Overigens heb ik zelf weinig gemerkt van de scrollvertragingen, maar heb ze dan ook bijna alleen gebruikt in best-for-Retina setting. Andere non-native retina resoluties schaalt ie intern terug naar de juiste resolutie en dat kost een enorme bak performance.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 20-11-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Als je scrolt kun je toch niks lezen dus ik zie het probleem persoonlijk niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Scrtz schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:31:
Als je scrolt kun je toch niks lezen dus ik zie het probleem persoonlijk niet zo..
Op wie is die reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Meer algemeen, eigelijk vooral op diegene die het als een bug zien dat het niet stabiel scrollt wat ik eigenlijk niet ervaar.

Zie het eigenlijk alleen als ik net safari heb opgestart, denk dat het vooral komt omdat de macbook zo veel mogelijk energie wilt besparen en wss de iris graphics zoveel mogelijk uitschakelt als deze niet gebruikt hoeft te worden en de processor terugclockt. Als je dan net safari aanzet moet het weer aangewakkerd worden en dat duurt dus een paar seconde.

Iig is dat de enigste theorie die ik me kan bedenken, als het eenmaal goed geladen is scrollt het bij mij wel gewoon soepel. Het is niet 100% als je er echt kritisch naar gaat kijken maar dat vind ik ook weer overdreven.

[ Voor 51% gewijzigd door Scrtz op 20-11-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Scrtz schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:34:
[...]

Meer algemeen, eigelijk vooral op diegene die het als een bug zien dat het niet stabiel scrollt wat ik eigenlijk niet ervaar.
Njah.. in best for retina is er volgens mij ook niks aan de hand, zelfs niet met de vorige generatie. Daar buiten om is het gewoon niet altijd even vloeiend en dat is natuurlijk gewoon ruk. Je koopt geen peperdure high-performance laptop om vervolgens geen vloeiende ervaring te hebben. Zeker niet als je er de hele dag naar moet kijken (ik zou knettergek worden).

Dus ik kan me goed voorstellen dat als je van plan was om hem in een hogere resolutie te draaien permanent, het apparaat eigenlijk niet voldoet aan je eisen. Dan is in veel gevallen een laptop met een native 1080p scherm bijvoorbeeld veel beter, maar die moet je dan wel van een ander merk halen :P
Iig is dat de enigste theorie die ik me kan bedenken, als het eenmaal goed geladen is scrollt het bij mij wel gewoon soepel. Het is niet 100% als je er echt kritisch naar gaat kijken maar dat vind ik ook weer overdreven.
Welke resolutie gebruik jij je rMBP13?

[ Voor 26% gewijzigd door Bosmonster op 20-11-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Bosmonster schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:36:
[...]

Njah.. in best for retina is er volgens mij ook niks aan de hand, zelfs niet met de vorige generatie. Daar buiten om is het gewoon niet altijd even vloeiend en dat is natuurlijk gewoon ruk. Je koopt geen peperdure high-performance laptop om vervolgens geen vloeiende ervaring te hebben.

Dus ik kan me goed voorstellen dat als je van plan was om hem in een hogere resolutie te draaien permanent, het apparaat eigenlijk niet voldoet aan je eisen. Dan is in veel gevallen een laptop met een native 1080p scherm bijvoorbeeld veel beter, maar die moet je dan wel van een ander merk halen :P
Zit wat in maar persoonlijk stoor ik me er gewoon niet aan, ik gebruik zelf ook 24/7 de schaling naar 1680x1050 en vind het goed werken.

Denk dat het vooral komt door die softwarematige schaling wat een nadeel is tov native, hopelijk wordt dan in toekomstige updates verbeterd want de macbooks zijn toch wel krachtig zat inmiddels dus daar kan het echt niet aan liggen.

Zit wat in maarja een laptop van bijv een 13" formaat met een native 1080p scherm wordt wel heel klein allemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Zijn er meer mensen die last hebben van volgas draaiende fans van de Macbook pro Retina 15 inch, na de update naar Mavericks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen 15 maar een 13" en moet zeggen tot nu toe nog geen fan gehoord.
Vwb de scherm resolutie heb ik hem altijd op "best voor retina" maar merk geen verschil met scrollen als ik hem op 1680 x 1050 zit maar die resolutie is voor mij te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Studiocitroen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:07:
Zijn er meer mensen die last hebben van volgas draaiende fans van de Macbook pro Retina 15 inch, na de update naar Mavericks?
Ik heb mijn nas verplaatst en mij valt juist op dat er helemaal niets meer te horen is, niet eens een ruisje bij internetten en mailen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Studiocitroen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:07:
Stomme vraag, maar moest dropbox misschien opnieuw syncen? Want die trekt op Mac tegenwoordig 100% CPU ongeveer... (en laat je fans dus op volle toeren draaien, continu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat is een goede prijs om te vragen voor een MacBook Pro i5 2,4GHz met 4GB DDR3 en een nieuwe Samsung 840 Pro 128GB SSD? (13,3") Of mag ik dit hier niet vragen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk niet.
Wat ik altijd doe is vergelijkbare advertenties zoeken (V&A, eventueel MP), zodat ik een idee krijg van de gevraagde prijzen. Het is natuurlijk een beetje dom als eenzelfde systeem voor veel minder geld dan je eigen systeem over de toonbank gaat. Dus, begin daar eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
|sWORDs| schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:45:
[...]

Ik heb mijn nas verplaatst en mij valt juist op dat er helemaal niets meer te horen is, niet eens een ruisje bij internetten en mailen.
idd, hoor alleen maar een beetje de fans zodra ik wat langer op mijn bed de macbook op de dekens heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Bosmonster schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:51:
[...]

Stomme vraag, maar moest dropbox misschien opnieuw syncen? Want die trekt op Mac tegenwoordig 100% CPU ongeveer... (en laat je fans dus op volle toeren draaien, continu).
Nee. helemaal niks. CPU is zelfs 95% inactief. De temperatuur van de CPU Heatsink is 126 graden als die blaast. De rest is gewoon normaal. Soms blaast ie 6 keer per uur 3 minuten. Soms ook een halve dag niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Laatst online: 03-10 15:36
Ik mag hopen dat dat in Fahrenheit is die temp?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
2 weken geleden heb ik een nieuwe rMBP aangeschaft, maar ik ben niet tevreden over de accuduur..
Als ik gewoon zit te browsen en niks anders doe dan geeft hij aan dat ik 4 uur resterend heb nadat ik hem vanaf de oplader heb gehaald.

Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
SpoekGTi schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:29:
Ik mag hopen dat dat in Fahrenheit is die temp?
Nein graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
BTBoy schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:30:
2 weken geleden heb ik een nieuwe rMBP aangeschaft, maar ik ben niet tevreden over de accuduur..
Als ik gewoon zit te browsen en niks anders doe dan geeft hij aan dat ik 4 uur resterend heb nadat ik hem vanaf de oplader heb gehaald.

Is dat normaal?
Ik zit op 81% en hij geeft aan 6:24 hours remaining (nieuwe 13" rMBP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 128 graden is volgens mij een temperatuur die gegeven word als de sensor niet in orde is of als die in het geheel ontbreekt (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
monnick schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:34:
[...]

98% en 8 uur resterend geeft die aan.

maar het veranderd continu, als je tijdje alleen browsed zou de tijdsduur ook (flink) omhoog moeten gaan, vooral als je gewoon safari gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
RnB schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:45:
Die 128 graden is volgens mij een temperatuur die gegeven word als de sensor niet in orde is of als die in het geheel ontbreekt (correct me if I'm wrong).
Ja zoiets heb ik vaker gehoord! Maar ik heb dit probleem gehad met MLion, maar dat is doormiddel van een update verholpen. Na de installatie van Mavericks komt het weer voor. En steeds vaker. Mijn rMBP is van Late 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
Conclusie na twee weken intensief zoeken naar de reden voor de hoge ping op een gloednieuwe Macbook Pro met een Haswell CPU & Mavericks. 't ding slaapt gewoon en heeft geen zin om te antwoorden op een ping request.

Als je continue traffic trekt dan zakt de ping reply naar de normale 0.5 - 1 ms, valt die traffic weg dan stijgt de 'latency' weer.

Doe je een speedtest met Safari dan piekt ie en valt ie onmiddellijk daarna weer naar beneden, jumpt weer omhoog, ... Reden hiervoor is de functie in Safari die 'powersaved' en de plugins zo weinig mogelijk CPU power geeft.

Helemaal niks mis met Mavericks of de MBP's dus. Powersaving to the extreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

iworx schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:32:
Helemaal niks mis met Mavericks of de MBP's dus. Powersaving to the extreme.
Aparte conclusie, ik zou dan zeggen dat er juist wel iets mis mee is. Tenzij je er helemaal geen last van hebt natuurlijk.
Studiocitroen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:51:
[...]

Ja zoiets heb ik vaker gehoord! Maar ik heb dit probleem gehad met MLion, maar dat is doormiddel van een update verholpen. Na de installatie van Mavericks komt het weer voor. En steeds vaker. Mijn rMBP is van Late 2012.
Als het in ML door een update verholpen is, dan is er kans dat dit met 10.9.1 weer gefixt wordt. Doet Apple wel vaker... De DisplayLink drivers (drivers die bijv. zorgen dat je met USB3 een monitor kan aansturen) zijn in 10.9 ook weer buggy, terwijl die met 10.8.4 juist net gefixt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
SpaceK33z schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:53:
[...]

Aparte conclusie, ik zou dan zeggen dat er juist wel iets mis mee is. Tenzij je er helemaal geen last van hebt natuurlijk.
Daar zat het 'm dus - ik verdacht Mavericks van het hebben van faulty drivers omwille van bagger speedtesten en hoge latency. Fileshares openen op mijn Synology was helemaal dramatisch, 10 minuten wachten op een dirlist van een paar 100 files.

't was echter een samenloop van omstandigheden.

Mavericks doet aan SMB 2 en op de Syno stond alles nog op AFP wat resulteerde in die 'lag'.
Dat van't weekend opgelost - en toen vlogen de bestanden weer, ondanks de hoge ping & bagger speedtest.

Als ik dan via Plex een film keek, dropten de ping replies ineens naar beneden - tot ik Plex stopte.
In Safari gingen de speedtests dan ineens -wel- goed als je continue met je muis bleef bewegen.

Alles bij mekaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Laatst online: 03-10 15:36
iworx schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:04:
[...]

Daar zat het 'm dus - ik verdacht Mavericks van het hebben van faulty drivers omwille van bagger speedtesten en hoge latency. Fileshares openen op mijn Synology was helemaal dramatisch, 10 minuten wachten op een dirlist van een paar 100 files.

't was echter een samenloop van omstandigheden.

Mavericks doet aan SMB 2 en op de Syno stond alles nog op AFP wat resulteerde in die 'lag'.
Dat van't weekend opgelost - en toen vlogen de bestanden weer, ondanks de hoge ping & bagger speedtest.

Als ik dan via Plex een film keek, dropten de ping replies ineens naar beneden - tot ik Plex stopte.
In Safari gingen de speedtests dan ineens -wel- goed als je continue met je muis bleef bewegen.

Alles bij mekaar ...
Denk toch wel dat er iets anders mis is want ik gebruik ook een Synology en niet met SMB2 maar gewoon nog via AFP (weliswaar op een MBA 2012) maar heb hier nergens last mee

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
SpoekGTi schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:11:
[...]
Denk toch wel dat er iets anders mis is want ik gebruik ook een Synology en niet met SMB2 maar gewoon nog via AFP (weliswaar op een MBA 2012) maar heb hier nergens last mee
Zijn heel veel reports over enorm trage Synology's - zelfs na de meest recente FW update.
SMB2 aanzetten, probleem opgelost.

Must say, op mijn Mac Pro had ik er geen last van - maar die heeft ook geen Haswell.

... en dan zie je evenveel post waar ze SMB 2 moeten uitzetten om weer wat speed te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door iworx op 20-11-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:28
Ik kan binnenkort van iemand zijn Macbook (late 2007) kopen voor 15-20 euro. Ziet er nog wel mooi uit, alles werkt nog alleen kan hij niet meer worden opgeladen & heeft al een jaar bij hem in de kast gelegen. Nu is dit natuurlijk een mooi apparaat voor mijn ict school (word & internet). Maar weet iemand of dat zelf te repareren is (de batterij)?

[ Voor 7% gewijzigd door mprkooij op 20-11-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Je kan de batterij vervangen ja, moet je wel een ph-00 schroevendraaier hebben om de onderkant goed open te krijgen.

Zelf zou ik als icter nooit zo'n oud apparaat kopen, hou wel van wat snelheid maar dat is natuurlijk persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Heeft er iemand ervaring met Macbook verzekeringen?
Ik heb deze gevonden: http://www.verzekerjeapple.nl/verzekerjemacbook-.html
De voorwaarden voldoen aan mn eisen en de prijs lijkt me prima, maar de site vind ik er wat amateuristisch uitzien. Is dit wel 'echt'? Heeft iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 21:15

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

monnick schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:34:
[...]

Die van mij zit op 82% en geeft 7:04 hours remaining aan. (rMPB 15" early 2013)

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kevino1 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:35:
Heeft er iemand ervaring met Macbook verzekeringen?
Ik heb deze gevonden: http://www.verzekerjeapple.nl/verzekerjemacbook-.html
De voorwaarden voldoen aan mn eisen en de prijs lijkt me prima, maar de site vind ik er wat amateuristisch uitzien. Is dit wel 'echt'? Heeft iemand nog andere suggesties?
Lijkt me een gezellige toko: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=121764

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1 ... 44 ... 128 Laatste