Grappig, nooit geweten dat Apple in 2008 al een MB had die qua specs vrijwel identiek is aan mijn mid-2010 13"MBP.Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:26:
Wat is een redelijk bedrag voor een 13" Alu. Unibody MacBook (late '08) met 2,4GHz Core2Duo, 250GB HDD en 8GB DDR3?Nu deze vervangen is mag de oude de deur uit...
De niet-Pro inderdaad, maar ziet er wel uit als een Pro, aangezien het eerste en laatste model alu unibody niet-Pro is.
Heb nu een MacBook Pro ( 8.1 ) met Thunderbolt. Heb dus 2 kabels over nu. Deze gaan zo de V&A in voor een klein prijsje. Iemand mag mij ook een DM of mail sturen. Het gaat om een kabel van ;
mini display poort naar DVI en een kabel van mini display poort naar HDMI
Verwijderd
Je weet dat deze nog gewoon te gebruiken zijn? Thunderbolt is compatible met Mini Displayport.WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:44:
Heb nu een MacBook Pro ( 8.1 ) met Thunderbolt. Heb dus 2 kabels over nu. Deze gaan zo de V&A in voor een klein prijsje. Iemand mag mij ook een DM of mail sturen. Het gaat om een kabel van ;

Ben ik nu debiel is toch een geheel ander stekkertje ? Mijn "oude" kabels passen niet in die Thunderbolt poort hoor ( of wel... ) ? En heb nu al een Thunderbolt naar DVI kabel gekocht...Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:47:
[...]
Je weet dat deze nog gewoon te gebruiken zijn? Thunderbolt is compatible met Mini Displayport.
Verwijderd
Ik zou niet zeggen dat je debiel bent, maar Thunderbolt heeft precies dezelfde connector. Maak er momenteel zelf ook gebruik van.WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:49:
[...]
Ben ik nu debiel is toch een geheel ander stekkertje ? Mijn "oude" kabels passen niet in die Thunderbolt poort hoor ( of wel... ) ? En heb nu al een Thunderbolt naar DVI kabel gekocht...
Deze is het gewoon:

Inderdaad. Heb een Thunderbolt MacBook Pro en gebruik gewoon MiniDisplayPort > HDMI en VGA convertersVerwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:13:
[...]
Ik zou niet zeggen dat je debiel bent, maar Thunderbolt heeft precies dezelfde connector. Maak er momenteel zelf ook gebruik van.
Deze is het gewoon:
[afbeelding]
Ik sloot gister mijn macbook aan op m'n tv om uitzending gemist te kijken, maar een deel van het bureaublad viel buiten het scherm van mijn tv. Ik kon het via de beeldscherm instellingen in OSX niet goed krijgen. En als je dan het scherm van de af te spelen video maximaliseert, zie je dus nét niet alles 
Aangesloten via de Apple mini dp naar dvi kabel en daar weer een dvi naar hdmi kabel op.
Iemand een tip?
Aangesloten via de Apple mini dp naar dvi kabel en daar weer een dvi naar hdmi kabel op.
Iemand een tip?
Moet je even in de instellingen van je tv kijken. Heeft iets te malen met smart zoom oid.
Een mogelijkheid is dat de functie overscan aanstaat op de televisie waardoor een deel van het beeld wegvalt.
Je had wellicht een macbook met mini-dvi? Want zoals gezegd mDP en Tb zijn onderling compatibel.WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:44:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heb zelf 8 gig ram in mijn mac gezet.
Alleen merk nu dat ik 5 gig ram in beslag neem, en ik doe werkelijk bijna niks (internet, skype, utorrent, word) en meer heb ik niet open staan.
Wat kan hier het probleem van zijn?
Macbook pro (2012) 13 inch.
Alleen merk nu dat ik 5 gig ram in beslag neem, en ik doe werkelijk bijna niks (internet, skype, utorrent, word) en meer heb ik niet open staan.
[ Voor 6% gewijzigd door Rokz op 26-02-2013 20:05 ]
Ongebruikt geheugen is nutteloos geheugen. Programma's maken bijvoorbeeld gebruik van verschillende bibliotheken. Als je weinig geheugen in je computer hebt, en je sluit het programma af, worden deze bibliotheken uit het geheugen gehaald, mits het niet ook door een ander programma gebruikt wordt.Rokz schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:03:
Omdat je nu veel geheugen vrij hebt, blijft het gewoon in het geheugen staan, zodat het niet ingeladen hoeft te worden wanneer het nodig is. Als je het geheugen nodig hebt voor iets anders, wordt het automatisch vrijgegeven. Dit geldt voor meer zaken dan alleen softwarebibliotheken. Niks om je zorgen over te maken. Je hebt niks aan 8 GB geheugen als het nooit gebruikt wordt. En nu worden een aantal zaken gecached, en versnelt de boel.
Hallo iedereen,
Wil graag de retina macbook pro 15 inch kopen, nu lees ik dat er problemen zijn met de fans, dat die regelmatig op 6000 rpm gaan draaien plotsklaps, dit terwijl de temps in orde zouden zijn.
Zo zou dit volgens geruchten te maken hebben met SSD activiteit, meer bepaald de SSD"s die er nu inzitten van het merk SANDISK....
De nieuwe 2.4 is in stock hier, maar na dit gelezen te hebben, weet ik het even niet.
En, hoe zit het nu met dat image retention probleem? Is dit nu opgelost?
Mvg
Wil graag de retina macbook pro 15 inch kopen, nu lees ik dat er problemen zijn met de fans, dat die regelmatig op 6000 rpm gaan draaien plotsklaps, dit terwijl de temps in orde zouden zijn.
Zo zou dit volgens geruchten te maken hebben met SSD activiteit, meer bepaald de SSD"s die er nu inzitten van het merk SANDISK....
De nieuwe 2.4 is in stock hier, maar na dit gelezen te hebben, weet ik het even niet.
Mvg
De nieuwe rMBP schijnt een verbeterde fabrication process te hebben, waarbij de meest voorkomende problemen (lees faulty displays) eruit zijn gehaald. Nu weet ik niet precies in hoeverre dit is terug te zien, maar volgens de artikelen kan je ervan uitgaan dat de meest voorkomende problemen zijn opgelost in de nieuwe lichting.
Defecten kunnen overigens altijd voorkomen, dus daar zul je altijd rekening mee moeten houden.
Defecten kunnen overigens altijd voorkomen, dus daar zul je altijd rekening mee moeten houden.
Handig is misschien om het geheugen gebruik artikel even te lezen van Apple:Rokz schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:03:
http://support.apple.com/kb/ht1342
Wat ThomasG hierboven zegt klopt ook.
Image retention heb ik van gehoord (ik heb zelf een 15" Retina, 1e generatie) en zelf nu ook ervaren. Moet zeggen dat het niet erg storend is, maar als ik tijd heb zal ik eens naar de Store gaan om te vragen wat ze kunnen doen. Hoge fan speeds heb ik niet ervaren en ook niet veel over gehoord.Reservoir_Dog schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:23:
Hallo iedereen,
Mvg
Wat RnB zegt klopt ook.
Evt kun je online bestellen, dan heb je 14 dagen terugbrengen zonder opgaaf van reden. Bevalt het niet, dan gewoon terugbrengen. Ik kan de retina iig aanbevelen, afgezien van de kleine dingetjes is het een geweldige laptop!
Hier een draadje over het fanprobleem
Zijn hier nog mensen die een early 2013 retina macbook pro gekocht hebben, vooral de 15 inch?
Indien ja, hebben jullie dit probleem? Er zijn trouwens verschillende draadjes over dit onderwerp...
Mvg
Zijn hier nog mensen die een early 2013 retina macbook pro gekocht hebben, vooral de 15 inch?
Indien ja, hebben jullie dit probleem? Er zijn trouwens verschillende draadjes over dit onderwerp...
Mvg
Ja zelf stond ik op het punt een rMBP te kopen, maar nu ben ik volledig van het idee afgestapt.
Twijfelen is nu gewoon tussen de MBP + samsung syncmaster PX2370 en de iMac
Twijfelen is nu gewoon tussen de MBP + samsung syncmaster PX2370 en de iMac
Zo de 2x 4GB SODIMM 1333Mhz Kingston van Pixmania zijn binnen en zitten erin.
Leuke upgrade voor € 46,XX
De set bodemplaat schroefjes van ebay.com zijn ook binnen kostte minder dan €5,-- incl. porto.
Van het weekend eens de Samsung 840 256 GB SSD erin doen van Mycom ( € 154,99 )
Leuke upgrade voor € 46,XX
De set bodemplaat schroefjes van ebay.com zijn ook binnen kostte minder dan €5,-- incl. porto.
Van het weekend eens de Samsung 840 256 GB SSD erin doen van Mycom ( € 154,99 )
Ah, vrij veel meldingen zie ik ja, voornamelijk bij de nieuwe (early 2013) dus. Ik zelf (Aug 2012) heb hier geen problemen mee.Reservoir_Dog schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:26:
Mvg
Gisteren om te proberen eens Windows 8 op mijn Macbook Pro geinstalleerd middels bootcamp. Nu wilde ik de partitie weer verwijderen maar volgens mij heb ik dat op de verkeerde manier gedaan, niet via de Bootcamp assistent maar gewoon in het schijfhulpprogramma de betreffende partitie geformatteerd.
Nu wil ik die ruimte echter weer samenvoegen met de OSX partitie, kan dat nog?
Nu wil ik die ruimte echter weer samenvoegen met de OSX partitie, kan dat nog?
Je kan de interne schijf highlighten door erop te klikken, als het goed is komt er dan een tab "partition" tevoorschijn. Daar kan je loze ruimte aan de schijf toevoegen.
Ik heb ook een Early 2013 rMBP en inderdaad ook 'last' van het fanprobleem. Heel af en toe gaat, zonder dat hiervoor temperatuurtechnisch noodzaak voor is, de fan aan. Tot nu toe kan ik er prima mee leven, maar een fix is natuurlijk welkom.Reservoir_Dog schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:26:
Mvg
Verder bevalt (mijn eerste) rMPB tot nu toe prima, supersnel, prachtig design en Mac OSX, hoewel behoorlijk wennen, voelt een stuk gebruiksvriendelijker dan Windows 8.
Windows 8 draai ik nu via VMWare Fusion. Dat werkt goed, enige punt is dat VMWare Fusion standaard gebruik wil maken van discrete graphics (de Nvidia kaart). Resultaat is dat mijn accu na 3 uur dan leeg is en de laptop echt onprettig warm wordt. Dat heb ik tot nu toe kunnen oplossen door de VM uit te zetten en via gfxCardStatus het gebruik van de integrated kaart (de Intel HD 4000) te forceren.
Het fanprobleem komt door de Sandisk SSD, als je grote bestanden wegschrijft begint springen ze ineens naar 6000 RPM. Kan zeer waarschijnlijk met een simpele (firmware) update worden verhopen. Maar tot nu toe erkent Apple het probleem niet. Zelfs in de Apple Store zeggen ze er nog nooit van gehoord te hebben, en lopen ze gewoon een draaiboekje af met SMC reset, etc. wat allemaal niet werkt.Senser schreef op zondag 03 maart 2013 @ 09:44:
[...]
Ik heb ook een Early 2013 rMBP en inderdaad ook 'last' van het fanprobleem. Heel af en toe gaat, zonder dat hiervoor temperatuurtechnisch noodzaak voor is, de fan aan. Tot nu toe kan ik er prima mee leven, maar een fix is natuurlijk welkom.
Ik zie nu dat mijn GPU Diode -128 graden aangeeft, iemand anders hier last van?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Zal het eens in de gaten houden en testen met wat grote file transfers.ThomasG schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:30:
[...]
Het fanprobleem komt door de Sandisk SSD, als je grote bestanden wegschrijft begint springen ze ineens naar 6000 RPM. Kan zeer waarschijnlijk met een simpele (firmware) update worden verhopen. Maar tot nu toe erkent Apple het probleem niet. Zelfs in de Apple Store zeggen ze er nog nooit van gehoord te hebben, en lopen ze gewoon een draaiboekje af met SMC reset, etc. wat allemaal niet werkt.
Nog wel een paar punten waar ik nu (als nieuwe Mac OSX gebruiker) tegenaan loop ten opzichte van een Windows 8 pc/laptop:
- Er is geen Hotmail Connector voor Outlook beschikbaar. Ook ondersteunt Outlook uit Office for Mac 2011 geen Activesync zoals Outlook 2013 dat wel doet. Daarmee blijft alleen POP3 over om te connecten naar Hotmail (Outlook.com). Dat is wel wat anders dan de Activesync ondersteuning die ik in Windows 8 met Outlook 2013 kan gebruiken. Mogelijk is mBox (lijkt me een soort van POP3 -> IMAP proxy) nog een optie.
- Windows 8 in een VM met 'Best for Retina' resolutie op 150 dpi werkt vrij goed, het meeste is haarscherp. Alleen schalen niet alle Windows applicaties schalen even goed mee.
- Voor RDP gebruik ik op Windows altijd mRemoteNG. Voor de Mac kwam ik CoRD tegen, werkt vrij goed, maar de beeldopbouw van RDP sessies verloopt erg traag.
Het begint meer en meer een groter issue te worden met die fans, hoe kan apple nu zo laks blijven? Dit verwacht ik niet van een bedrijf als apple, dacht dat hun support heel goed was....
Hier nog een link, test het eens met je eigen macbook.
Hier nog een link, test het eens met je eigen macbook.
[ Voor 31% gewijzigd door Reservoir_Dog op 07-03-2013 11:50 ]
Apple is altijd zo geweest. Ze hebben goede service, maar willen vaak iets ontkennen. Daarnaast zijn er altijd wel problemen (met alle merken), maarja de mensen die ruim 2000 euro betalen zijn ook gauwer geneigd te klagen dan de vrouwelijke studenten die een 600 Dell computer kopen. Ook hun goed recht.
Dit komt omdat je deze uitstaat. Waarschijnlijk werk je op de IGP ipv de toegewijdekaart (je Ati of nVidia).azt33 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:41:
Ik zie nu dat mijn GPU Diode -128 graden aangeeft, iemand anders hier last van?
[afbeelding]
Ah, dat zal het zijn! Ik zal het vanavond thuis weer even testenPat-Juh schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 13:07:
[...]
Dit komt omdat je deze uitstaat. Waarschijnlijk werk je op de IGP ipv de toegewijdekaart (je Ati of nVidia).
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Ik kan met mijn MacbookPro (begin 2011) geen SD kaartjes meer mounten. Ik heb geen idee sinds wanneer dit probleem naar voren is gekomen, omdat ik haast nooit een SD kaart in de kaartlezer steek. Normaal gesproken verbind ik mijn camera met een kabeltje en haal ik dan de foto's van de camera. Nu had ik laatst een SD kaartje uit de camera van een kennis gehaald, maar dit kaartje kon mijn MacbookPro niet mounten. Omdat deze camera geen 'standaard' aansluiting had, kon ik ook niet een van mijn kabeltjes gebruiken.
Erg vervelend...
Iemand idee?
Ik heb al verschillende SD kaartjes (die in mijn camera wel werken) geprobeerd, maar ik krijg in Finder geen SD kaart te zien.
Erg vervelend...
Iemand idee?
Ik heb al verschillende SD kaartjes (die in mijn camera wel werken) geprobeerd, maar ik krijg in Finder geen SD kaart te zien.
Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?
Probeer eens een SMC reset. Schijnt een oplossing te bieden. Instructies op http://support.apple.com/kb/HT3964
Okay, okay. Saturn had een heel aantrekkelijke aanbieding waarmee de rMBP 13" maar 1304 euro kostte. Ben dus sinds een week de trotste bezitter!
Bevalt echt goed, blij met de overstap. Had eerst een MBP uit 2009. Maar mijn serienummer is niet geregistreerd. Zelfs bij Apple kunnen ze hem nergens terugvinden en inmiddels zijn ze al drie dagen bezig het hoofd te breken over waarom mijn rMBP niet in het systeem staat! Hoop niet dat ik straks mijn rMBP op eens op mag gaan sturen, want ben echt zwaar verliefd op mijn nieuwe aanwinst.
Bevalt echt goed, blij met de overstap. Had eerst een MBP uit 2009. Maar mijn serienummer is niet geregistreerd. Zelfs bij Apple kunnen ze hem nergens terugvinden en inmiddels zijn ze al drie dagen bezig het hoofd te breken over waarom mijn rMBP niet in het systeem staat! Hoop niet dat ik straks mijn rMBP op eens op mag gaan sturen, want ben echt zwaar verliefd op mijn nieuwe aanwinst.
Het schijnt wel vaker voor te komen dat het serienummer niet geregistreerd staat (voor de ondersteuning, qua specificaties etc is hij vaak wel te vinden). Meestal gaat dit automatisch als de MacBook voor de eerste keer wordt opgestart, maar gaat soms wel eens mis. Probeer het eens via https://register.apple.com/cgi-bin/WebObjects/GlobaliReg.woaDennisweb schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:17:
Okay, okay. Saturn had een heel aantrekkelijke aanbieding waarmee de rMBP 13" maar 1304 euro kostte. Ben dus sinds een week de trotste bezitter!
Hier zijn de serienummers soms niet te vinden: https://selfsolve.apple.com/
Maar hier (bijna) altijd wel: http://support.apple.com/specs/
[ Voor 6% gewijzigd door ThomasG op 07-03-2013 22:42 ]
Op Selfsolve krijg ik de mededeling dat mijn MacBook niet bekend is en daarom niet geregistreerd kan worden.ThomasG schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:38:
[...]
Het schijnt wel vaker voor te komen dat het serienummer niet geregistreerd staat (voor de ondersteuning, qua specificaties etc is hij vaak wel te vinden). Meestal gaat dit automatisch als de MacBook voor de eerste keer wordt opgestart, maar gaat soms wel eens mis. Probeer het eens via https://register.apple.com/cgi-bin/WebObjects/GlobaliReg.woa
Hier zijn de serienummers soms niet te vinden: https://selfsolve.apple.com/
Maar hier (bijna) altijd wel: http://support.apple.com/specs/
Bij Support doet 'ie het inderdaad wel. Hoe lost Apple dit doorgaans op?
[ Voor 6% gewijzigd door Dennisweb op 07-03-2013 22:52 ]
Ik had eens een vraagje over het synchroniseren van je google kalender met je kalender op je mac.
Ik heb in de instellingen mijn google account toegevoegde, alles werkt hiervan, behalve de kalender, als ik die aan probeer te vinken krijg ik na een tijdje denken de melding dat hij geen verbinding kan maken met de server.
Maar mijn mails komen wel vrolijk binnen. Doe ik iets fout?
Ik heb in de instellingen mijn google account toegevoegde, alles werkt hiervan, behalve de kalender, als ik die aan probeer te vinken krijg ik na een tijdje denken de melding dat hij geen verbinding kan maken met de server.
Maar mijn mails komen wel vrolijk binnen. Doe ik iets fout?
Ja precies zo ben ik ook aan de mijne gekomen! Ook van de saturn zelf (webshop).Dennisweb schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:17:
Let trouwens wel op: Mijn MacBook was in November gemaakt en dus dacht Apple dat hij in 2012 verkocht was.. Ik heb gelijk even de bon naar ze opgestuurd (via selfsolve) om de aankoopdatum goed te zetten, anders moet je dat ten tijde van de garantieaanvraag bewijzen. Kennelijk verkocht Saturn een oudere voorraad. Als ik jou was zou ik je serienummer ook ff checken of dat het geval is.
Ik heb hetzelfde, met exact dezelfde macbook pro (early 2011, 15")Michiel706 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:38:
Ik kan met mijn MacbookPro (begin 2011) geen SD kaartjes meer mounten. Ik heb geen idee sinds wanneer dit probleem naar voren is gekomen, omdat ik haast nooit een SD kaart in de kaartlezer steek. Normaal gesproken verbind ik mijn camera met een kabeltje en haal ik dan de foto's van de camera. Nu had ik laatst een SD kaartje uit de camera van een kennis gehaald, maar dit kaartje kon mijn MacbookPro niet mounten. Omdat deze camera geen 'standaard' aansluiting had, kon ik ook niet een van mijn kabeltjes gebruiken.
Erg vervelend...
Iemand idee?
Punt is dat hij hem wél mount, maar je moet de SD kaart er precies goed insteken. Wat ik doe is een SD kaart erinsteken, en dan heel langzaam er milimeter bij milimeter weer uittreken tot hij gemount wordt.
Ja, is echt een klotegedoe.
Gelukkig heb ik ze ook nooit nodig, enkel als de Raspberry Pi crasht.
@GekkePrutser
Bedankt voor de tip, hier ook een exemplaar van Saturn, waar Apple blijkbaar geen informatie over had en om een aankoopbewijs vroeg. Uiteraard meteen online opgestuurd!
Bedankt voor de tip, hier ook een exemplaar van Saturn, waar Apple blijkbaar geen informatie over had en om een aankoopbewijs vroeg. Uiteraard meteen online opgestuurd!
Inderdaad. Komt uit Oktober 2012. Heb de aanschafbon gisteravond al verstuurd. Apple zette zijn vraagtekens bij het serienummer en vroeg om foto's van de onderkant, de doos zelf en screenshots van het serienummer.GekkePrutser schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 23:19:
[...]
Ja precies zo ben ik ook aan de mijne gekomen! Ook van de saturn zelf (webshop).
Let trouwens wel op: Mijn MacBook was in November gemaakt en dus dacht Apple dat hij in 2012 verkocht was.. Ik heb gelijk even de bon naar ze opgestuurd (via selfsolve) om de aankoopdatum goed te zetten, anders moet je dat ten tijde van de garantieaanvraag bewijzen. Kennelijk verkocht Saturn een oudere voorraad. Als ik jou was zou ik je serienummer ook ff checken of dat het geval is.
Mail teruggekregen dat mijn vraag door is gezet naar Customer Relations. Wel vreemd dat dit bij de Saturn vaker gebeurt. De verkoper zei al dat ik geen garantie zou krijgen zonder de Saturn Verzekering. "Als je last krijgt van image retention, heb je pech zonder verzekering."
Ik sloeg af. Apple geeft één jaar fabrieksgarantie, en dan zit Saturn nog een haar aan me vast in verband met consumentenrecht.
Maar vind dit voorval en de opmerking van de verkoper wel te toevallig..
@Dennisweb:
Oh ja nu je het zegt, de mijne kwam ook uit eind Oktober/begin November (week 44). Bij mij hebben ze het al aangepast, ondanks dat de factuur (webshop) geen serienummer vermeldde vroegen ze niet om meer informatie. Vreemd dat ze in jouw geval wel meer vroegen.
Ik vraag me alleen af of die accu nog zo fris is na al die maanden, het is wel vreemd dat ze opeens een batch hebben die zo lang op de plank heeft gelegen (want toen de 13" retina net uit kwam was die niet aan te slepen en overal uitverkocht). Maar volgens coconutbattery zit het wel goed, moet hem alleen een keertje goed testen.
Ik zou trouwens liever AppleCare nemen dan zo'n saturn verzekering. Kan je doen tot de garantie verloopt dus je zou het ook over iets minder dan een jaar er bij kunnen nemen. Ik doe dat in de praktijk nooit vanaf het moment van aanschaf want stel dat je hem het eerste jaar kapot laat vallen of hij gestolen wordt heb je die AppleCare helemaal voor niets gekocht.
Van image retention merk ik helemaal niets, ik heb er 15 minuten lang de Apple homepage op gezet (wit met grote zwarte letters "iPad") en vervolgens meteen een grijze achtergrond er op gezet, zie er helemaal niks van. Ik weet dat het zich na verloop van tijd nog kan ontwikkelen maar nu heb ik het in elk geval niet.
Oh ja nu je het zegt, de mijne kwam ook uit eind Oktober/begin November (week 44). Bij mij hebben ze het al aangepast, ondanks dat de factuur (webshop) geen serienummer vermeldde vroegen ze niet om meer informatie. Vreemd dat ze in jouw geval wel meer vroegen.
Ik vraag me alleen af of die accu nog zo fris is na al die maanden, het is wel vreemd dat ze opeens een batch hebben die zo lang op de plank heeft gelegen (want toen de 13" retina net uit kwam was die niet aan te slepen en overal uitverkocht). Maar volgens coconutbattery zit het wel goed, moet hem alleen een keertje goed testen.
Ik zou trouwens liever AppleCare nemen dan zo'n saturn verzekering. Kan je doen tot de garantie verloopt dus je zou het ook over iets minder dan een jaar er bij kunnen nemen. Ik doe dat in de praktijk nooit vanaf het moment van aanschaf want stel dat je hem het eerste jaar kapot laat vallen of hij gestolen wordt heb je die AppleCare helemaal voor niets gekocht.
Van image retention merk ik helemaal niets, ik heb er 15 minuten lang de Apple homepage op gezet (wit met grote zwarte letters "iPad") en vervolgens meteen een grijze achtergrond er op gezet, zie er helemaal niks van. Ik weet dat het zich na verloop van tijd nog kan ontwikkelen maar nu heb ik het in elk geval niet.
[ Voor 45% gewijzigd door GekkePrutser op 08-03-2013 01:27 ]
Bedankt voor de tip, ik ga het vanavond proberen!thaan schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 23:22:
[...]
Ik heb hetzelfde, met exact dezelfde macbook pro (early 2011, 15")
Punt is dat hij hem wél mount, maar je moet de SD kaart er precies goed insteken. Wat ik doe is een SD kaart erinsteken, en dan heel langzaam er milimeter bij milimeter weer uittreken tot hij gemount wordt.
Ja, is echt een klotegedoe.
Gelukkig heb ik ze ook nooit nodig, enkel als de Raspberry Pi crasht.
Dus als ik het goed begrijp ligt dit probleem aan de contactjes in de kaartlezer?
Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?
Inmiddels staat mijn MacBook Pro geregistreerd!
Dat is wel wat ik ervaar, en mogelijk jij ook. Heb het volgens mij ook niet bij alle SD kaarten, maar eigenlijk gebruik ik het te weinig met maar 1 of 2 SD kaarten om dat zeker te weten.Michiel706 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:47:
[...]
Bedankt voor de tip, ik ga het vanavond proberen!
Dus als ik het goed begrijp ligt dit probleem aan de contactjes in de kaartlezer?
Een aantal van jullie heeft zo te lezen ook de Nifty mini drive via Kickstarter besteld om de opslagruimte op de MBP te vergroten. Hoewel ik'm zelf helaas nog niet binnen heb, had ik wel al een desktop-icoontje klaarstaan.
Voor de liefhebbers: http://bit.ly/NiftyIcon
Nu ben ik helemaal geen ster in grafisch ontwerp dus er is nog wel het een en ander op aan te merken, maar als ik er iemand een plezier mee kan doen... enjoy.
Voor de liefhebbers: http://bit.ly/NiftyIcon
Nu ben ik helemaal geen ster in grafisch ontwerp dus er is nog wel het een en ander op aan te merken, maar als ik er iemand een plezier mee kan doen... enjoy.
Ik had graag in de kalender ook mijn Gmail kalender gezien maar deze optie krijg ik maar niet ingesteld.
Mail is fixed (http://support.google.com...en&answer=1086553#1083139)
Ook is mijn extern beeldscherm (samsung syncmaster PX2370) van slechtere kwaliteit aangelosten op mijn MBP (in clamshell) dan op mijn windows laptop.
Enige ideeën?
Ook is mijn extern beeldscherm (samsung syncmaster PX2370) van slechtere kwaliteit aangelosten op mijn MBP (in clamshell) dan op mijn windows laptop.
Enige ideeën?
[ Voor 20% gewijzigd door DaemonAngel op 09-03-2013 18:10 ]
Wat bedoel je met "slechtere kwaliteit"? Resolutie en dergelijke allemaal correct ingesteld neem ik aan?DaemonAngel schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 17:42:
Ik had graag in de kalender ook mijn Gmail kalender gezien maar deze optie krijg ik maar niet ingesteld.
Enige ideeën?
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Ja in het begin was het verschrikkelijk maar na wat prutsen is het nu doenbaar. Maar de kleuren van tweakers zijn bijvoorbeeld heel raar, het rood achtige heeft een wat vreemde schijn en de tekst zelf is niet zo scherp.Darkstar schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:24:
[...]
Wat bedoel je met "slechtere kwaliteit"? Resolutie en dergelijke allemaal correct ingesteld neem ik aan?
Op de windows laptop ziet het er bijvoorbeeld beter uit.
Af en toe erger ik me toch kapot aan Apple.
Op mijn 15" rMBP moet ik regelmatig SMC resets uitvoeren, anders heb ik zeer slechte performance in games.. Vandaag was dit ook weer het geval: Simcity aangeschaft en gespeeld op de bootcamp partitie.
Performance was in eerste instantie verschrikkelijk slecht (<20 fps op 1440 medium settings), dus maar een SMC reset uitgevoerd. Hierna waren de prestaties prima.
Ook in League of Legends merk ik regelmatig dat het allemaal totaal niet vloeiend draait totdat ik een SMC reset uitvoer. Op een 17" cMBP heb ik hier nooit last van gehad.
Ook heb ik weleens als ik van bootcamp naar OSX ga, dat mijn dock verdwenen is. Dit is meestal op te lossen door een toetsencombinatie, maar het blijft hoogst irritant.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de slechte performance op websites zoals Facebook onder Safari. Gewoon ongeloofelijk dat er na zoveel maanden nog steeds geen nieuwe Safari versie is die dit oplost.. (behalve de nightly webkit builds)
Nou begrijp ik natuurlijk dat bugs oplossen tijd vergt, en daar heb ik alle begrip voor. Maar een groot bedrijf als Apple zou dit toch veel sneller moeten kunnen fixen?
Zijn jullie van mening dat ik me teveel erger aan dit soort dingen, of ondervinden jullie ook hinder hieraan?
Op mijn 15" rMBP moet ik regelmatig SMC resets uitvoeren, anders heb ik zeer slechte performance in games.. Vandaag was dit ook weer het geval: Simcity aangeschaft en gespeeld op de bootcamp partitie.
Performance was in eerste instantie verschrikkelijk slecht (<20 fps op 1440 medium settings), dus maar een SMC reset uitgevoerd. Hierna waren de prestaties prima.
Ook in League of Legends merk ik regelmatig dat het allemaal totaal niet vloeiend draait totdat ik een SMC reset uitvoer. Op een 17" cMBP heb ik hier nooit last van gehad.
Ook heb ik weleens als ik van bootcamp naar OSX ga, dat mijn dock verdwenen is. Dit is meestal op te lossen door een toetsencombinatie, maar het blijft hoogst irritant.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de slechte performance op websites zoals Facebook onder Safari. Gewoon ongeloofelijk dat er na zoveel maanden nog steeds geen nieuwe Safari versie is die dit oplost.. (behalve de nightly webkit builds)
Nou begrijp ik natuurlijk dat bugs oplossen tijd vergt, en daar heb ik alle begrip voor. Maar een groot bedrijf als Apple zou dit toch veel sneller moeten kunnen fixen?
Zijn jullie van mening dat ik me teveel erger aan dit soort dingen, of ondervinden jullie ook hinder hieraan?
De lag in Safari wordt in veel gevallen niet door Safari zelf veroorzaakt, maar door zeer slechte optimalisatie van plugins zoals Flash of Silverlight. Er zijn ook gevallen waar Safari zonder Flash steekjes laat vallen. Maar dit is meestal op websites met veel afbeeldingen in combinatie met veel JS/slechte HTML. Hier heb ik zeer zelden last van.
Wat ik hinderlijker vindt is dat als ik een reactie type op bijvoorbeeld tweeakters, dan komt er af en toe ineens een witte frame buffer over mijn tekst heen of wordt er visueel gebackspaced tijdens het typen. Dan moet ik het uitbeeld scrollen om het op te lossen. Heb ik alleen last van met Safari.
Wat ik hinderlijker vindt is dat als ik een reactie type op bijvoorbeeld tweeakters, dan komt er af en toe ineens een witte frame buffer over mijn tekst heen of wordt er visueel gebackspaced tijdens het typen. Dan moet ik het uitbeeld scrollen om het op te lossen. Heb ik alleen last van met Safari.
Ik ben het er wel mee eens hoor.KillerX42 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 23:03:
Daarom dat ik momenteel ook nog geen fan ben van de retina. Wel een beetje erg dat het zo lang duurt om dit op te lossen.
Maar early adopter zijn is al in het verleden meerdere malen niet zo een strak plan gebleken he ;-)
Verwijderd
Heeft er iemand van jullie ervaring met de rMBP 13" late 2012 in combinatie met het 27" Thunderbolt Display? Werkt dit vloeiend genoeg, of krijg je hier lag o.w.v. het ontbreken van een dGPU?
Dat laatste probleem heb ik ook maar enkel met de integrated gpu. Als ik de dedicated gpu forceer, dan verdwijnt dit probleem als sneeuw voor de zon. Ik heb het ook enkel met Safari (nightly), Firefox heeft dit probleem in zijn geheel niet.ThomasG schreef op zondag 10 maart 2013 @ 23:26:
De lag in Safari wordt in veel gevallen niet door Safari zelf veroorzaakt, maar door zeer slechte optimalisatie van plugins zoals Flash of Silverlight. Er zijn ook gevallen waar Safari zonder Flash steekjes laat vallen. Maar dit is meestal op websites met veel afbeeldingen in combinatie met veel JS/slechte HTML. Hier heb ik zeer zelden last van.
Ik heb de indruk dat de beta's van OS X 10.8.3 sinds vorige week eindelijk een eind maken aan een langspelende bug die er voor zorgt dat mijn 15 inch rMBP vaak niet wakker wil worden uit een deep sleep. De exacte omstandigheden waarin het probleem zich voordoet zijn me niet helemaal duidelijk maar het gebeurt altijd als ik de laptop een tijdje niet gebruikt heb en hij niet meer in standby is. Sinds vorige week heb ik er geen last meer van. Ik draai al een tijdje de beta's omdat ik redelijk aan de schijtzieke kant werd van het rebooten.
Apple neemt uitgebreid de tijd om OS X 10.8.3 goed te krijgen. Hopelijk is het een teken dat er meer aandacht wordt besteed aan de kwaliteitscontrole van de software. In het laatste half jaar was ik daar niet tevreden over. iOS had ook regelmatig irritante bugs maar begint nu ook beter te worden.
Apple neemt uitgebreid de tijd om OS X 10.8.3 goed te krijgen. Hopelijk is het een teken dat er meer aandacht wordt besteed aan de kwaliteitscontrole van de software. In het laatste half jaar was ik daar niet tevreden over. iOS had ook regelmatig irritante bugs maar begint nu ook beter te worden.
Mooi ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn iMac. Scherm blijft zwart als ik hem uit z'n slaap wil halen (hoor de hdd wel draaien). Apple neemt wel de tijd met deze beta, gister de 13e beta uitgekomen
. Hopelijk zorgt dat er voor dat alle grote problemen eindelijk opgelost zijn. Wifi problemen lees ik ook nog hier en daar, heb ik zelf sinds ML geen last meer van. Zijn de shutdown tijden ook sneller? Onder ML zijn die ook en stuk langer dan onder Lion, terwijl ik een SSD heb in mn MacBook..
Ik heb een raar probleem met mijn 13 inch Retina MacBook Pro. Op de webcam zit een maffe groene gloed die niet weg te krijgen valt. Zelfs als ik niet tegen het licht in zit, is die gloed zichtbaar.

Herkent iemand dit, en wat moet ik nu doen?

Verwijderd
Maar het duurt wel gruwelijk lang tot ze eindelijk 10.8.3 releasen, waarschijnlijk de ontwikkelaars op 10.9 gezet? Jammer wel, want ik begin de lag op mijn rMBP wel beu te worden. Vervelende is alleen dat er niets aan te doen is....Femme schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:02:
Ik heb de indruk dat de beta's van OS X 10.8.3 sinds vorige week eindelijk een eind maken aan een langspelende bug die er voor zorgt dat mijn 15 inch rMBP vaak niet wakker wil worden uit een deep sleep. De exacte omstandigheden waarin het probleem zich voordoet zijn me niet helemaal duidelijk maar het gebeurt altijd als ik de laptop een tijdje niet gebruikt heb en hij niet meer in standby is. Sinds vorige week heb ik er geen last meer van. Ik draai al een tijdje de beta's omdat ik redelijk aan de schijtzieke kant werd van het rebooten.
Hm, ik herken het niet, maar ik kan me voorstellen dat het van het groende LEDje komt. Op sommige momenten (low light vooral) zie ik bij mij wel het LEDje zitten.Dennisweb schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:28:
Ik heb een raar probleem met mijn 13 inch Retina MacBook Pro. Op de webcam zit een maffe groene gloed die niet weg te krijgen valt. Zelfs als ik niet tegen het licht in zit, is die gloed zichtbaar.
[afbeelding]
ik heb afgelopen een MBP retina 13 inc gekocht bij de Apple store leidseplein, de instap versie met 128 gb opslag echter kom ik er nu achter dat dat toch wel weinig is, kan ik deze omruilen voor een andere met 512 tegen bijbetaling?
Wat is afgelopen?fukutoshin schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 08:51:
ik heb afgelopen een MBP retina 13 inc gekocht bij de Apple store leidseplein, de instap versie met 128 gb opslag echter kom ik er nu achter dat dat toch wel weinig is, kan ik deze omruilen voor een andere met 512 tegen bijbetaling?
Afgelopen week gaat je misschein nog wel lukken, afgelopen eeuw wordt een moeilijker verhaal.
Dan zou ik even een belletje plegen met de store.fukutoshin schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:18:
8 maart, dus nog geen week geleden
En als het niet lukt kan je even wachten tot de SSD's te koop zijn van andere fabrikanten. Ik dacht dat er momenteel al 1 fabrikant mee bezig was. Dan kan je er een andere insteke zelf.Smultie schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:28:
[...]
Dan zou ik even een belletje plegen met de store.
Ram is vastgesoldeerd, maar de SSD heeft gewoon een 'abnormale' aansluiting waardoor standaard SSD's niet passen, maar er komen er wel ;-)
ik ga ze straks maar eens bellen, gaat om de opslag nu dat achteraf gezien veel te weinig is
update
ruilen is geen probleem, top service van de Apple store, heel wat anders dan Icenter waar ik vroeger eens spijt van een aankoop had met een Imac en deze tegen 10% kosten met heeel veel moeite mocht omruilen voor een 27inc
update
ruilen is geen probleem, top service van de Apple store, heel wat anders dan Icenter waar ik vroeger eens spijt van een aankoop had met een Imac en deze tegen 10% kosten met heeel veel moeite mocht omruilen voor een 27inc
[ Voor 56% gewijzigd door fukutoshin op 14-03-2013 18:58 ]
Zojuist is SMC Update 1.1 uitgekomen voor de Retina MacBook Pro, die de graphics problemen zouden moeten verhelpen! Ik had er ook last van. Start ik zojuist SimCity op, niet vooruit te branden. Even SMC reset en whop! Zo vloeiend als het maar kan. Hoop dus dat deze update dat eindelijk verhelpt.KillerX42 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 23:03:

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik merk een framerate upgrade wanneer ik op de Intel IGP draai. Ik zal het nog wat beter testen, maar tot nu toe lijkt alles net zo smooth als boter gaat als wanneer ik op de Nvidia draai. Dat zou natuurlijk erg mooi zijn!
Ik draai nu F1 2012 via Bootcamp op 2560 x 1440 met alles op High en 4xMSAA súpersmooth!RnB schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:40:
Ik merk een framerate upgrade wanneer ik op de Intel IGP draai. Ik zal het nog wat beter testen, maar tot nu toe lijkt alles net zo smooth als boter gaat als wanneer ik op de Nvidia draai. Dat zou natuurlijk erg mooi zijn!
SimCity draait ook heerlijk op 2560 x 1440 met alles op High.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Met de 10.8.3. update installeer je ook de nieuwe Safari. Via meethue.com getest: ik kan nu dus prima scrollen zonder dat het beeld hapert. (13 inch Retina MacBook Pro)
Hoeveel fps haal je met SimCity? Op mijn 15" 2.3 rMBP haal ik op 1440x900 met alles op high (zonder v sync, AA of framerate cap) slechts tussen de 20 en 26 fps.. Niet bepaald soepel. Dit in een volle stad met 140k inwoners.Rivanov schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 21:44:
[...]
Ik draai nu F1 2012 via Bootcamp op 2560 x 1440 met alles op High en 4xMSAA súpersmooth!![]()
SimCity draait ook heerlijk op 2560 x 1440 met alles op High.
Na meeturen in het topic hier heb ik gisteren de knoop doorgehakt. Ik switch, na een half jaar terug op Windows te zijn geweest, toch weer naar Mac (al Mac-gebruiker sinds de G3 Titanium)
De bestelling is geplaatst voor een Macbook Pro 13" Retina (128GB SSD en 8GB), wireless toetsenbord en trackpad. Mijn scherm blijft staan (Dell U2412m Ultrasharp) en de Macbook komt er straks naast te staat op een Rain Design mStand!
Ik heb Apple gemist.... ;-) It's good to be back!
De bestelling is geplaatst voor een Macbook Pro 13" Retina (128GB SSD en 8GB), wireless toetsenbord en trackpad. Mijn scherm blijft staan (Dell U2412m Ultrasharp) en de Macbook komt er straks naast te staat op een Rain Design mStand!
Nog niet gekeken welke framerate. Maar voor mij is het goed speelbaar.KillerX42 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 01:47:
[...]
Hoeveel fps haal je met SimCity? Op mijn 15" 2.3 rMBP haal ik op 1440x900 met alles op high (zonder v sync, AA of framerate cap) slechts tussen de 20 en 26 fps.. Niet bepaald soepel. Dit in een volle stad met 140k inwoners.
F1 2012 haal ik met die settings een framerate tussen de 40 / 50.
Ik heb een Macbook Pro 15" (2,2Ghz en 16Gb Ram) eind 2011 model die sinds vanochtend niet meer wil opstarten onder OSX (10.7.5). Het vreemde is dat hij de Windows 7 partitie wel opstart.
Dat doet hij nu automatisch bij het inschakelen van de Macbook. Als ik via de Option key een boot onder OSX forceer blijft hij hangen in het grijze scherm met het appeltje en blijft het wieltje onderin draaien.
Ik heb al geprobeerd om via verschillende toetsencombinaties hem in safe mode en diagnostic mode te booten. Geen van alles heeft enig effect. De enige toets waar hij op reageerd bij het opstarten is de Option toets.
Ik zit met m'n handen in het haar, want ik heb OSX met bijbehorende programma's nodig voor m'n opleiding.
Op dit moment ben ik via Schijfbeheer een kopie van m'n OSX partitie aan het wegschrijven op een externe harde schijf, maar dit gaat vanwege de Usb 2.0 poort tergend traag. Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Anders zal ik hem moeten wegbrengen naar de iStore, maar ik kan hem momenteel niet missen..
Dat doet hij nu automatisch bij het inschakelen van de Macbook. Als ik via de Option key een boot onder OSX forceer blijft hij hangen in het grijze scherm met het appeltje en blijft het wieltje onderin draaien.
Ik heb al geprobeerd om via verschillende toetsencombinaties hem in safe mode en diagnostic mode te booten. Geen van alles heeft enig effect. De enige toets waar hij op reageerd bij het opstarten is de Option toets.
Ik zit met m'n handen in het haar, want ik heb OSX met bijbehorende programma's nodig voor m'n opleiding.
Op dit moment ben ik via Schijfbeheer een kopie van m'n OSX partitie aan het wegschrijven op een externe harde schijf, maar dit gaat vanwege de Usb 2.0 poort tergend traag. Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Anders zal ik hem moeten wegbrengen naar de iStore, maar ik kan hem momenteel niet missen..
Gefeliciteerd! Mijn broertje heeft die versie ook en hij loopt als een zonnetje. Ik denk wel dat je 128GB wat weinig is maar misschien heb je hier al maatregelen voor getroffen (NAS/externe hdd)?Coreantes schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:28:
Na meeturen in het topic hier heb ik gisteren de knoop doorgehakt. Ik switch, na een half jaar terug op Windows te zijn geweest, toch weer naar Mac (al Mac-gebruiker sinds de G3 Titanium)
Ja, er staat hier een 4TB Synology 212j te knorren! ;-) Heb alvast Time Machine klaar gezet daarop en de rest van mijn data komt daar ook vandaan.WWAS schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:27:
[...]
Gefeliciteerd! Mijn broertje heeft die versie ook en hij loopt als een zonnetje. Ik denk wel dat je 128GB wat weinig is maar misschien heb je hier al maatregelen voor getroffen (NAS/externe hdd)?
Hallo tweakers,
Ik heb sinds kort een macbook pro 13 inch, maar sinds dat ik er 8 gig ram heb ingezet lijkt 't wel op hij de batterij leeg zuigt gewoon. Normaal kon ik heerlijk heel de avond op de bank ' weinig zwaars ' doen. maar dat is nu wel over.
Ik heb al lopen googlen maar kom er maar niet achter wat nou precies 't probleem kan zijn.
Ik heb sinds kort een macbook pro 13 inch, maar sinds dat ik er 8 gig ram heb ingezet lijkt 't wel op hij de batterij leeg zuigt gewoon. Normaal kon ik heerlijk heel de avond op de bank ' weinig zwaars ' doen. maar dat is nu wel over.
Ik heb al lopen googlen maar kom er maar niet achter wat nou precies 't probleem kan zijn.
Hm, dat is heel apart.
Ik heb zelf ervaring met het upgraden van ram in een MBP (en andere tweakers ook) en dat waar jij last van hebt, is geen normaal gedrag na een upgrade. Ik heb ook al een snelle blik geworpen op Google en ik zag een aantal topics met hetzelfde probleem waar ze ook niet uitkwamen. Bij de één leek het pure toeval te zijn dat zijn accu naar de klote ging op het moment dat ie 8GB erin had gezet en bij de ander wisten ze het gewoonweg niet.
Probeer eens een PRAM reset en anders een herinstallatie van OS X.
Ik moet trouwens zeggen dat mijn rMBP stukken beter werkt na de SMC update en installatie van 10.8.3. En dan vooral wanneer ik op de accu en de IGP draai. Ik heb geen rare grafische bugs meer en alle framedrops binnen OS X zijn verdwenen! Zo nu en dan gaat het wat stroef, maar het is zeker een heel stuk verbeterd.
Eerst draaide ik altijd op de Nvidia (ten kostte van de accuduur), omdat er gewoon niet te werken viel op mijn Mac draaiende op de IGP. Dat is nu dus veranderd.
Ik heb zelf ervaring met het upgraden van ram in een MBP (en andere tweakers ook) en dat waar jij last van hebt, is geen normaal gedrag na een upgrade. Ik heb ook al een snelle blik geworpen op Google en ik zag een aantal topics met hetzelfde probleem waar ze ook niet uitkwamen. Bij de één leek het pure toeval te zijn dat zijn accu naar de klote ging op het moment dat ie 8GB erin had gezet en bij de ander wisten ze het gewoonweg niet.
Ik moet trouwens zeggen dat mijn rMBP stukken beter werkt na de SMC update en installatie van 10.8.3. En dan vooral wanneer ik op de accu en de IGP draai. Ik heb geen rare grafische bugs meer en alle framedrops binnen OS X zijn verdwenen! Zo nu en dan gaat het wat stroef, maar het is zeker een heel stuk verbeterd.
Eerst draaide ik altijd op de Nvidia (ten kostte van de accuduur), omdat er gewoon niet te werken viel op mijn Mac draaiende op de IGP. Dat is nu dus veranderd.
[ Voor 31% gewijzigd door RnB op 18-03-2013 20:49 ]
Ik ben niet helemaal een held met mac maar ik ga 't even proberen!RnB schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:46:
Hm, dat is heel apart.
Danku alvast
nu een pram reset gedaan. Ik ga even kijken of dit 't probleem heeft opgelost, als dit 'm niet is geworden ga ik over op een her installatie!
[ Voor 9% gewijzigd door Rokz op 18-03-2013 20:56 ]
Dixons online heeft de Macbook Retina 2,6 ghz met 512GB SSD te koop voor maar 2139 euro!
Erg goedkoop. Volgens mij 20% goedkoper dan de normaalprijs. Wel staat er erbij dat het een demomodel is en dus mogelijk krasschade heeft.
Erg goedkoop. Volgens mij 20% goedkoper dan de normaalprijs. Wel staat er erbij dat het een demomodel is en dus mogelijk krasschade heeft.
Zo, die moet behoorlijk gehavend zijn. Dat is een flinke korting namelijk! Ik heb nog nooit zo'n fikse korting met een Apple product (nieuw dan) meegemaakt.
Ik al wel hoor, Staples Office centre is in België onlangs falliet gegaan en ze verkochten heel hun assortiment aan 30% of 40% korting, ook op de iPad 3 en 4.RnB schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 17:32:
Zo, die moet behoorlijk gehavend zijn. Dat is een flinke korting namelijk! Ik heb nog nooit zo'n fikse korting met een Apple product (nieuw dan) meegemaakt.
Ik weet niet wat voor iets dixons is, maar bijvoorbeeld bij saturn zou ik nooit een showmodel kopen. Bepaalde bevolkingsgroepen molesteren die toestellen daar nogal.
Bij Office centre gaven ze altijd 10% of 20% op showmodellen die in een glaze vitrine stonden en veel beter behandeld werden (ik was daar lang verkoper voor multimedia).
Een leegverkoop door faillissement is wel even wat anders dan een normale korting die men geeft. 
Maar tijdens het typen kwamen ineens de vrije BTW dagen van de Mediamarkt in me op, die was ik even vergeten. Dan heb je dus wel een nieuwe met 19% korting.
Maar voor die prijs is het misschien wel een kijkje waard, je kan altijd nog weglopen zonder dat ding te kopen. Bij de Dixons liggen de Macs ook gewoon op een tafel waar iedereen bij kan, dus grote kans dat ie flink onder handen is genomen.
Maar tijdens het typen kwamen ineens de vrije BTW dagen van de Mediamarkt in me op, die was ik even vergeten. Dan heb je dus wel een nieuwe met 19% korting.
Maar voor die prijs is het misschien wel een kijkje waard, je kan altijd nog weglopen zonder dat ding te kopen. Bij de Dixons liggen de Macs ook gewoon op een tafel waar iedereen bij kan, dus grote kans dat ie flink onder handen is genomen.
[ Voor 14% gewijzigd door RnB op 19-03-2013 17:57 ]
Klopt, tijdens normale verkoop is het blijkbaar door Apple verboden meer korting te geven op bv een iPad. Mijn baas vertelde me dat en dit is bevestigd door een Mycom werknemer. Ze geraakten maar niet van een model van vorig jaar MBP af omdat ze maar 80 euro korting mochten geven.
Mediamarkt en Saturn zullen een andere regeling hebben dan, al doen ze het niet op de iPad dacht ik.
Mediamarkt en Saturn zullen een andere regeling hebben dan, al doen ze het niet op de iPad dacht ik.
Dan moet Mycom slim zijn en dat ding even paar dagen op de toonbank leggen. Daarna is het een demo model en mogen ze verkocht worden voor minder?!
Hoe kom jij op 19% korting bij BTW vrij? Hier in Nederland is de BTW 21%. Dan heb je werkelijke korting van bijna 17% op een product.
Er zijn 3 modellen volgens de Dixons. Bestel ze alle 3 en je kan ze altijd terug sturen als ze slecht uitzien.
Hoe kom jij op 19% korting bij BTW vrij? Hier in Nederland is de BTW 21%. Dan heb je werkelijke korting van bijna 17% op een product.
Er zijn 3 modellen volgens de Dixons. Bestel ze alle 3 en je kan ze altijd terug sturen als ze slecht uitzien.
Wacht even? Zijn dat geen gewone aanbiedingen? Ik zie namelijk ook deze Macbook Pro staan, lijkt gewoon de laatste variant te zijn voor een stuk minder dan Apple 'm te koop heeft staan.kx22 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:39:
Dixons online heeft de Macbook Retina 2,6 ghz met 512GB SSD te koop voor maar 2139 euro!
Of mis ik iets?
Oh, bedankt! Ik zie het... en dat is aantrekkelijk. Wegens alle rMBP-perikelen ga ik toch het risico niet nemen en zelf een 13" MBP upgraden. Dit zou wel eens een aanbieding kunnen zijn waar ik mee uit de voeten kan.
Nog een korte vraag dan, want ik heb normaal een Engelse Mac OS X installatie erop. Als ik een Nederlandse MBP koop, kan ik toch gewoon een herinstallatie doen in de Engelse taal? Ik weet even niet meer of de DVD standaard multi-language is en ik kan 'm ook even niet zo snel meer vinden.
Nog een korte vraag dan, want ik heb normaal een Engelse Mac OS X installatie erop. Als ik een Nederlandse MBP koop, kan ik toch gewoon een herinstallatie doen in de Engelse taal? Ik weet even niet meer of de DVD standaard multi-language is en ik kan 'm ook even niet zo snel meer vinden.
Je hoeft (voor zover ik weet) geen herinstallatie te doen, in settings > language & text kun je engels instellen. Volgens mij alleen opnieuw opstarten en dan heb je engels!Coreantes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:44:
Oh, bedankt! Ik zie het... en dat is aantrekkelijk. Wegens alle rMBP-perikelen ga ik toch het risico niet nemen en zelf een 13" MBP upgraden. Dit zou wel eens een aanbieding kunnen zijn waar ik mee uit de voeten kan.
Bij een nieuwe is het volgens mij nog makkelijker, gewoon als je hem de 1e keer aanzet engels selecteren als hoofd taal en klaar!
heb die resets geprobeerd maar werkt nog niet echt. Toch maar een herinstallie overwegen of?RnB schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:46:
Hm, dat is heel apart.
Bedankt voor je reactie, maar dat gaat even niet op in mijn geval. Vanmiddag de Macbook dus gekocht en meteen open geschroefd!Hercul3s schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:17:
[...]
Je hoeft (voor zover ik weet) geen herinstallatie te doen, in settings > language & text kun je engels instellen. Volgens mij alleen opnieuw opstarten en dan heb je engels!
Bij een nieuwe is het volgens mij nog makkelijker, gewoon als je hem de 1e keer aanzet engels selecteren als hoofd taal en klaar!
{edit} Kom er dus achter na inbouwen dat er tegenwoordig uberhaupt geen DVD meer meegeleverd wordt! Stomme ikke, natuurlijk. Gelukkig nu met USB een bootdisk van 10.8 kunnen maken en alsnog gaan met den spreekwoordelijke banaan. Tjeeeeees was is die SSD van Samsung snel, zeg.... prrrrr!
[ Voor 14% gewijzigd door Coreantes op 20-03-2013 20:40 ]
Je hebt tegenwoordig gewoon internet-recovery. Download je direct de laatste gepatchte versie van OS X via internet. Zo heb ik het ook met mijn MBP 2012 gedaan. Heel simpelCoreantes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 19:35:
[...]
Bedankt voor je reactie, maar dat gaat even niet op in mijn geval. Vanmiddag de Macbook dus gekocht en meteen open geschroefd!Heb de HDD eruit gehaald en de SSD erin gegooit (Samsung 840 Pro 256GB). Morgen komt er geheugen binnen als het goed is, dus ga ik van 4GB naar 8GB. Heb ook meteen mijn Airmiles maar ingeleverd bij de Dixons en er een wireless keyboard en magic trackpad bijgekocht. Het is tenslotte crisis, nietwaar?
{edit} Kom er dus achter na inbouwen dat er tegenwoordig uberhaupt geen DVD meer meegeleverd wordt! Stomme ikke, natuurlijk. Gelukkig nu met USB een bootdisk van 10.8 kunnen maken en alsnog gaan met den spreekwoordelijke banaan. Tjeeeeees was is die SSD van Samsung snel, zeg.... prrrrr!
Zou ik wel doen ja, dan sluit je de software in ieder geval uit.Rokz schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:31:
[...]
heb die resets geprobeerd maar werkt nog niet echt. Toch maar een herinstallie overwegen of?
Verwijderd
Ik wil dit weekend mijn Macbook Pro (i7 2,7GHz; Early 2011) upgraden met een SSD en extra RAM geheugen. Nu zie ik wat "mixed signals" over het geheugen: Enerzijds een maximum van 8 GB, anderzijds zijn er sites die zeggen dat 16 GB gewoon herkend wordt en goed werkt.
Heeft er iemand ervaring met 16 GB geheugen in een Early '11 MBP?
En zijn er nog dingen die ik zeker in de gaten moet houden bij de keuze van het geheugen?
En zijn er nog dingen die ik zeker in de gaten moet houden bij de keuze van het geheugen?
Ik weet dat er een verschil is tussen de officieel ondersteunde maximum geheugengrootte en de hoeveelheid die werkt. Ik vermoed dat die van jou officieel maximum 8GB ondersteunt, maar prima werkt met 16GB. Ik had een 2009 model C2D en daar kan al 8GB in, dus in die i7 moet zeker 16GB kunnen.Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 12:03:
Ik wil dit weekend mijn Macbook Pro (i7 2,7GHz; Early 2011) upgraden met een SSD en extra RAM geheugen. Nu zie ik wat "mixed signals" over het geheugen: Enerzijds een maximum van 8 GB, anderzijds zijn er sites die zeggen dat 16 GB gewoon herkend wordt en goed werkt.
Kies bij voorkeur Crucial of Kingston geheugen dat voor Apple getest is (Kingston KTA bv). Zorg dat je bankjes met dezelfde geheugentiming plaatst om problemen te voorkomen.Heeft er iemand ervaring met 16 GB geheugen in een Early '11 MBP?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik heb in men Early 2011 MacBook Pro 17-inch 16 GB RAM geplaatst en dit werkt perfect. De volgende Corsair kit zit nu in deze MacBook Pro:Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 12:03:
http://www.corsair.com/co...t-cmsa16gx3m2a1333c9.html
Verwijderd
Dank heren (aanname)! Ik ga de tips gebruiken.
Ik heb totaal geen verstand van geheugen timings, dus ik zal me een beetje inlezen. Zijn er specifieke timings die beter werken op een mac dan andere (of zie ik dit compleet fout)??
Ik heb totaal geen verstand van geheugen timings, dus ik zal me een beetje inlezen. Zijn er specifieke timings die beter werken op een mac dan andere (of zie ik dit compleet fout)??
Check het memory ervaringen topic: \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 14:33:
Sommigen gokken op een standaard reepje geheugen en hebben mazzel, andere krijgen kernel panics en vastlopers.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Verwijderd
Beste tweakers,
De komende maanden moet ik aan een nieuwe (15") Macbook Pro. De afgelopen maanden heb ik, naast een hoop positieve geluiden, een hoop negatieve verhalen gehoord over de rMBP. Als het goed is zijn een hoop van deze problemen opgelost met de firmware update en de laatste versie van Mountain Lion.
Ik heb een reseller gevonden waar zij een eerste generatie rMBP (15", 2.3 i7) wegdoen met wat korting. Mijn rondje Google levert een hoop diverse geluiden op. Doe ik, met de laatste updates, een goede koop met de eerste generatie rMBP of kan ik beter toch iets meer spenderen aan de tweede generatie? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
De komende maanden moet ik aan een nieuwe (15") Macbook Pro. De afgelopen maanden heb ik, naast een hoop positieve geluiden, een hoop negatieve verhalen gehoord over de rMBP. Als het goed is zijn een hoop van deze problemen opgelost met de firmware update en de laatste versie van Mountain Lion.
Ik heb een reseller gevonden waar zij een eerste generatie rMBP (15", 2.3 i7) wegdoen met wat korting. Mijn rondje Google levert een hoop diverse geluiden op. Doe ik, met de laatste updates, een goede koop met de eerste generatie rMBP of kan ik beter toch iets meer spenderen aan de tweede generatie? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
In jou model moet DDR3 PC-10600 1333Mhz geheugen.Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 14:33:
Dus als je daar gewoon 2 reepjes van 8GB van besteld is het geen enkel probleem.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G