Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf de 15SE met 512SSD samsung 840 pro.
Zeer tevreden over ( zelfs win 8.1 werk naar mijn mening zeer soepel ! )

Regelmatig heb ik 20 - 30 tabs openstaan op de explorer.
Geen problemen.

Minpunt : gewicht :)
Pingu007 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:26:
Hallo,

Ik ben van plan een Dell laptop te kopen en vraag me af welke het best geschikt is voor mijn eisen:

Veel internet gebruik, meerdere tabbladen geopend op meerdere browsers gelijktijdig
Semi zware software programma's.
Geen gaming e.d.

Zou de 15r Se een goede optie kunnen zijn? Zelf neig ik naar een laptop met volledig SSD hardeschijf.

Alvast bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:58
Ik merk dat de accu van mijn Dell zeer snel achteruit is gegaan. Onvoorstelbaar hoe snel deze leeg is. Het is niet zo dat ik hem altijd aan de lader heb hangen, vaak gebruiken we hem op de accu tot bijna leeg. Met gewoon browsen wordt nog maar ongeveer een uur gehaald terwijl dit voorheen richting de drie uur ging. De laptop is sowieso nog geen jaar oud. Moet toch eigenlijk niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31
Joster schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:02:
Ik merk dat de accu van mijn Dell zeer snel achteruit is gegaan. Onvoorstelbaar hoe snel deze leeg is. Het is niet zo dat ik hem altijd aan de lader heb hangen, vaak gebruiken we hem op de accu tot bijna leeg. Met gewoon browsen wordt nog maar ongeveer een uur gehaald terwijl dit voorheen richting de drie uur ging. De laptop is sowieso nog geen jaar oud. Moet toch eigenlijk niet kunnen?
Check even hoeveel wear je accu heeft. Kan bijv. met HWiNFO64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 18:11
Hoe duur is een SSD groot genoeg voor windows 8 en evt 1 game (company of heroes 2) met caddy?

Zodat ik hem in me dell kan stoppen.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:06
kijk zelf maar naar de caddy http://www.ebay.com/bhp/hdd-caddy.

En als SSD heb ik een crucial m500 120 GB gekocht. Deze koste zo,n 100 euro. Daar heb ik nog een USB behuizing bijgekocht voor het overzetten van de Data (ook handig voor backups).

Let er wel op dat de optische bay op een SATAII poort zit, en je huidige HDD op een SATAIII

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Lothlorien67 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:16:
kijk zelf maar naar de caddy http://www.ebay.com/bhp/hdd-caddy.

En als SSD heb ik een crucial m500 120 GB gekocht. Deze koste zo,n 100 euro. Daar heb ik nog een USB behuizing bijgekocht voor het overzetten van de Data (ook handig voor backups).

Let er wel op dat de optische bay op een SATAII poort zit, en je huidige HDD op een SATAIII
http://www.ebay.com/itm/N...ddies&hash=item3cd91823b0

Of

http://hddcaddy.com/nl/de...e-n0015s32-hdd-caddy.html (zelf wel eens wat bij besteld, goede ervaring)

Voor windows en een enkele game heb je denk ik al genoeg aan 60 GB, maar voor de zekerheid kun je ook voor een 120 GB gaan, kost niet veel extra
Samsung is op dit moment een grote, en betrouwbare speler op de SSD markt:
pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB

• Thewisbone
Bedankt.. SSDtjes zijn wel prijzig.

Is een 2e hands SSD ook iets?
Of is dat een no go?

• Lothlórien
Gellukkig dalen de prijzen wel aardig.
Die crucial is vandaag de dag rond de 75 euro, begin 2011 betaalde ik 100 euri voor 60 GB (de beruchte en gehekelde OCZ vertex II), dat was toen echt een koopje. (Tweedehands in verpakking dus ik was al bang dat deze "van de vrachtwagen was gevallen").

Maar juist vanwege de prijs zie je nog niet zoveel laptops met een SSD (en anders is het waarschijnlijk een budget SSDtje).

• Thewisbone
Aha, bedankt.
Is er ook een mogelijkheid om de cd/dvd drive blijven te gebruiken?
Voor af en toe branden.

Kan ik dat aansluiten via usb met een één of ander kabeltje?

• Lothlórien
dat kan, maar dan maakt hij wel fors meer geluid.
Ik gebruikt zelf een USB -> miniUSB kabel --> usb -> SATA adapter --> SATA -> slimlineSATA (Die had ik toevalig nog liggen)

Als je de SSD in plaats van de HDD zou zetten kun je de laptop natuurlijk gewoon met DVDdrive opstarten mocht je dit willen.

• Thewisbone
Nja gebruik eigenlijk cd drive nooit enkel voor branden van cd's voor familie.
Maar dat doen ze zelf maar voortaan.

60GB OCZ Vertex 2

Is dit wat? voor 30 euro (2e hands)

• Lothlórien
de gehekelde OCZ vertex II had ik het dus net over.
Deze drives willen nogal eens crashen (ik heb er dan weer geen last van gehad). OCZ is nu failliet en bijna geen enkele tweaker is daar rouwig om, dat zegt al genoeg denk ik.

• Thewisbone
Lothlorien67 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:08:
de gehekelde OCZ vertex II had ik het dus net over.
Deze drives willen nogal eens crashen (ik heb er dan weer geen last van gehad). OCZ is nu failliet en bijna geen enkele tweaker is daar rouwig om, dat zegt al genoeg denk ik.
Aha, sorry ben nog al moe.
Vast er over heen gelezen.
Dan maar even verder sneupen.

Tnx!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet iemand of het toetsenbord van de 15R anders is dan van de gewone inspiron? Ik heb sinds gisteren de gewone Inspiron 15 binnen, maar erger me enorm aan de stroeve knoppen van de touchpad en dat je de spatie echt in moet drukken voordat hij een spatie geeft.

Ik gebruik regelmatig de spatie om te scrollen op websites, maar merk dat als ik niet hard genoeg druk de spatie niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Wel een tipje; ik zou niet gaan besparen op iets als een SSD.

Ik begrijp dat een tweedehands erg aantrekkelijk is, maar zoals iemand hierboven al heel goed zei; niet elke SSD is goed dus dan moet je wel weten dat je een goede koop doet, en niet omdat iemand heel graag van zijn falende SSD af wil zijn.

OCZ zou ik even overslaan vanwege het faillisement en het daardoor ontbreken van goede garantie.

Natuurlijk kan alles stuk gaan, maar over het algemeen zijn Crucial (M500 bijvoorbeeld) of Samsung 830 (tweedehands), 840 (Pro) of Samsung EVO de beste en meest populaire SSD's van het moment. Die twee tientjes die je nu extra gaat investeren, zal zich later terugbetalen doordat je gewoon nog twee-drie jaar langer plezier kan hebben van je aankoop. Ik heb zelf alleen ervaringen met meerdere Samsung SSD's, maar Crucial komt hier ook vaak voorbij als aanrader. Ook hier is een uitzondering op: neem géén V4 versie van Crucial. Daar zijn veel problemen mee. Had het ding zelf ook per ongeluk tweedehands aangeschaft, maar het was nog trager dan een HDD. Zijn inmiddels fixes voor, maar dan kun je beter voor het gemak meteen een goede SSD uitkiezen ;).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Bedankt Royeboy,

Ik zal dan nog even wachten met aanschaffen van een SSD als ik wat meer geld kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
MarcoC schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:38:
[...]

Wear level = 2,6 % 8)7 En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letsnow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-04 16:34
Rechts boven heb je zo 3 knoppen. Bij mij doen deze knoppen het niet maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een complete fresh instal heb gedaan nadat ik mijn SSD heb geinstalleerd. Welke driver zou ik eventueel moeten installeren om die 3 knoppen weer aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
dat zou de dell quickset zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remondoo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 12:59
Gister ook mijn 15r se een upgrade gegeven met een samsung evo 250GB.

Als eerst de drive als GPT aangemeld binnen mijn oude windows installatie. Toen de windows 8 installatie opgestart vanaf de recovery cd van dell. De MSR partitie laten staan op de drive, en daarna een niewe installatie op de C:/ gezet.

De windows key werd netjes uit de bios firmware gehaald, en kon de computer gewoon in uefi secure mode booten.

Daarna alle drivers geïnstalleerd vanaf de dell site door middel van Support --> servicetag --> drivers --> win 8.

Snelheid is goed te merken, en de disk werkt gewoon op Sata 3 (6Gb/s) aangezien hij de 7 serie chipset heeft. Mijn model is zonder Msata ssd geleverd en heeft dus ook een sata 3 poort!

Verder heb k de samsung magician software geïnstalleerd, en hier een kleine bench in gedraaid:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1461863_574490529283031_1490852815_n.jpg

Vragen? Dan kan ik je vast helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb denk ik mijn GPU probleem opgelost, probleem is alleen dat ik geen idee heb hoe.
Ik draai nu Iracing met ong. 65 fps, en heb dan veel settings wel op low staan.
Maar het is goed speelbaar en ziet er voor mij nog prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorige week mijn inspiron 17r binnen gehad, maar de AMD kaart drivers crashen constant (zie hier). Daarnaast krijg ik een blue screen of death zodra ik speedfan opstart (error "driver irql not less or equal iastora.sys").

Als ik dan de AMD driver van DELL probeer te installeeren krijg ik een fout in de log, zie hier

Ik weet niet of die crashende driver nu gerelateerd is aan het blauwe scherm, maar ik baal hier wel van. Optie om weer terug naar win 7 te gaan? Is er een downgrade mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dat is normaal. Dat betekent dat er geen hardwareprobleem is. Ik adviseer je om je energieschema's na te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 16-12-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letsnow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-04 16:34
Bedankt dat was het inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Krijg steeds vaker bluescreen of deaths,,, zou videokaart driver wel zijn... iemand die hier ook problemen mee heeft?

voornamelijk met het spelen van een spel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
MarcoC schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:21:
[...]

Dat is normaal. Dat betekent dat er geen hardwareprobleem is. Ik adviseer je om je energieschema's na te kijken.
Ok, bedankt. Staan volgens mij niet echt vreemd (helderheid is minder + scherm gaat eerder uit) bij gebruik op accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
MarcoC schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:38:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, valt mij ook op dat de batterij sneller en sneller leegraakt, dus heb ook HWiNFO64 gedownload.

Ik heb mijn laptop sinds april en heb nu al een batterywear van 18.3%, dit lijkt me toch niet normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brocodus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Beste mede tweakers en inspiron gebruikers

Ik heb de Inspiron 15R SE van vorig jaar, met een 32GB mSATA die de HDD zou moeten acceleraten.

Ik heb zonet de laptop geformateert met een usb bootable en alle partities schoongemaakt en samengezet. Hiervoor moest ik echter de SATA configuratie veranderen van Intel Smart Response Technology naar AHCI. Anders kon ik de drives niet zien voor mijn windows op te installen.

Ik heb ondertussen al redelijk wat geinstalleerd, en zou dus ook terug de mSATA SSD willen gebruiken voor mijn HDD te accelereren. Ik vroeg me af, als ik in mijn BIOS de instelling terug van AHCI naar Intel Smart Response Technology wijzig, ga ik dan problemen krijgen? Mogelijk kans op dataverlies?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Brocodus schreef op zondag 22 december 2013 @ 23:10:
Ik heb zonet de laptop geformateert met een usb bootable en alle partities schoongemaakt en samengezet. Hiervoor moest ik echter de SATA configuratie veranderen van Intel Smart Response Technology naar AHCI. Anders kon ik de drives niet zien voor mijn windows op te installen.

Ik heb ondertussen al redelijk wat geinstalleerd, en zou dus ook terug de mSATA SSD willen gebruiken voor mijn HDD te accelereren. Ik vroeg me af, als ik in mijn BIOS de instelling terug van AHCI naar Intel Smart Response Technology wijzig, ga ik dan problemen krijgen? Mogelijk kans op dataverlies?

Bedankt
Ja, dan krijg je dataverlies. Je hebt het net verkeerd om gedaan. Je had moeten beginnen met de ISRT stand. Als je dan wilt installeren dan zie je inderdaad de schijven niet. Maar als je het scherm goed leest zie je dat je de mogelijkheid hebt om naar drivers te zoeken. Die SRT drivers moet je van te voren downloaden of van de driver CD halen. Vanaf dat moment zie je de schijven en kan je verder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Lothlórien
slayerrp schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 04:34:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, valt mij ook op dat de batterij sneller en sneller leegraakt, dus heb ook HWiNFO64 gedownload.

Ik heb mijn laptop sinds april en heb nu al een batterywear van 18.3%, dit lijkt me toch niet normaal ?
Dat is wel veel, heb hem ook sinds april en heb een wear van 5,8%

Is het met deze accu misschien nuttig om deze uit de laptop te halen op het moment dat je de laptop alleen op het lichtnet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dat is toch een hoop gedoe. Doet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidekick
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 01:28
Ik heb ook even gekeken, ik heb een Inspiron 15R SE en ik heb deze nu precies een jaar. Battery Wear is 3,2%. Ik gebruik de Dell Extended Battery Life optie vanaf dag 1. Ik gooi de laptop altijd aan de netstroom adapter als ik hem niet meer gebruik. Ook als de batterij op 80% is bijvoorbeeld. Zodat hij weer helemaal klaar is voor gebruik als ik hem nodig heb. Ook hangt hij soms meerdere dagen achter elkaar aan de adapter als ik "gewoon" aan mijn bureau werk.

Ik had mij ook voorgenomen om een SSD in te bouwen in plaats van de 1TB HDD, maar de laptop werkt naar volle tevredenheid. Het is dus een beetje dubbel om een verse installatie te doen terwijl deze feitelijk prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
Ik haal mijn accu nooit uit m'n laptop, maar ik gebruik vanaf het begin wel de "Dell Extended Battery Life optie".
Tevens laad ik mijn laptop pas op als m'n accu zo goed als leeg is. Ken genoeg mensen die hun laptop altijd aan de lader hebben en dan raar staan te kijken dat de accu zo dood als een pier is :)

Ik ga maar gewoon eens ff met dell bellen en vragen wat zij kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
zat vorig jaar op mijn stage toevallig naast een jongen die wel altijd netjes de batterij eruit haalde als deze vol was. Maar Marco C heeft gelijk: het is een hoop gedoe en ik heb niet het idee dat het echt veel toevoegd, omdat de batterij toch niet zo snel achteruit gaat.

natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben: mijn HP pavillion dv5 (December 2008): 54.2% wear.
De Acer Aspire van mijn vriendin: (gekocht toen Vista net uit was) heeft maar een battery wear van 39%. Terwijl zij ook niets speciaals met de batterij doet.
Mijn oude laptop is daarentegen wel veel intensiever gebruikt :) en het is een NiMH accu, misschien slijten die sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
slayerrp schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:22:
Ik haal mijn accu nooit uit m'n laptop, maar ik gebruik vanaf het begin wel de "Dell Extended Battery Life optie".
Tevens laad ik mijn laptop pas op als m'n accu zo goed als leeg is. Ken genoeg mensen die hun laptop altijd aan de lader hebben en dan raar staan te kijken dat de accu zo dood als een pier is :)

Ik ga maar gewoon eens ff met dell bellen en vragen wat zij kunnen betekenen.
Dat gebruik ik ook. Heb de laptop sinds eind maart en tot nu toe maar 2,4% wear. Gebruik de laptop bijna altijd op het lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Laatst online: 10-09 06:06
Kan iemand mij zeggen welke windows 8 versie (home of pro etc.) er standaard geinstalleerd is op de laptop?
Tijdens het update naar 8.1 is de laptop gecrased (kwam niet meer verder dan automatisch herstel)
Ik wil nu een schone w8 install doen maar kan zo 1,2,3 niet meer vinden welk w8 versie ik moet hebben zodat de originele windows key in de bios gewoon werkt.
of nog mooier, heeft iemand een link naar de betreffende windows 8 ISO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben-i schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:32:
Kan iemand mij zeggen welke windows 8 versie (home of pro etc.) er standaard geinstalleerd is op de laptop?
Tijdens het update naar 8.1 is de laptop gecrased (kwam niet meer verder dan automatisch herstel)
Ik wil nu een schone w8 install doen maar kan zo 1,2,3 niet meer vinden welk w8 versie ik moet hebben zodat de originele windows key in de bios gewoon werkt.
of nog mooier, heeft iemand een link naar de betreffende windows 8 ISO?
Gewoon de home versie tenzij je anders hebt gekozen bij de aanschaf. Je kunt dell een mail sturen dat je de windows installatie cd wilt hebben, ze sturen deze dan kosteloos naar je toe en de volgende dag heb je hem in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seltaeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-07 14:40
Tijdje terug een SSD ingezet en windows opnieuw geinstalleerd. Drivers van Dell gedownload en geinstalleerd. League of Legends geinstalleerd en wilde ik net gaan spelen, maar zelfs op Very Low schokt LoL nog. Dit lijkt me niet helemaal normaal, mag aannemen dat die HD7730M wel LoL aankan..

Heb al rondgekeken in de AMD Catalyst Control Center en daar LoL op " High Performance" gezet, maar dit haalde niks uit. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen?
Heb het er zelfs voor over om mijn SSD weer te formatteren en helemaal opnieuw te beginnen met een clean Windows 8 install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik overweeg ook een inspiron 15 of 15R. Ik lees vanalles over mSata, en caddy's in plaats van de cd drive. Allemaal mooie oplossingen natuurlijk, maar ik ben tevreden met een 120GB SSD, ik heb geen verdere opslag nodig. Het enige wat ik me afvraag, kan ik nou simpelweg de hdd vervangen door een 2.5" SSD (Samsung 830/840, dus 7mm hoog)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Seltaeb schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:37:

Heb al rondgekeken in de AMD Catalyst Control Center en daar LoL op " High Performance" gezet, maar dit haalde niks uit. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen?
Je kunt nog wat verder rondspeuren in dit topic, de dell drivers willen nog weleens moeilijk doen.
om te starten zou je via GPU-Z, HWinfo64 of het apparaatbeheer kunnen kijken of de videokaart werkt.

Aikon: waarom zou dat niet werken? bijkomend voordeel is dat de HDD wel op een SATAIII poort is aangesloten, maar buiten de benchmarks om denk ik niet dat je veel verschil zult merken.

ik heb mijn SSD (m500) met de bijgeleverde spacer wel verhoogd naar 9,5 mm. Je zou moeten kijken of deze zonder die spacer wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik bedoel meer of het allemaal past, je uberhaupt de laptop fatsoenlijk open kan krijgen, etc. Als ik hem aansluit zal het inderdaad wel werken. De Dell medewerker kon hier geen fatsoenlijk antwoord op geven en probeerde me vooral bang te maken dat het allemaal niet zou lukken.

Maar er moet dus een spacer in van 2.5mm begrijp ik? Stukje schuim ofzo moet voldoen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Je kan je harde schijf eenvoudig vervangen door een SSD. Bottom cover losmaken, vier schroefjes van de harde schijf losmaken, harde schijf eruit, SSD erin, vier schroefjes weer vastmaken, bottom cover weer vastmaken, klaar. Er is geen extra handeling nodig, enkel omdat het een SSD is. Ik heb zelf een Samsung 830 op de plaats van mijn harde schijf, niks aan de hand. Spacer of schuim is ook overbodig.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 06-01-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ben zelf trouwens na 8 maanden nog steeds zeer tevreden over mijn 15R SE.

Voordelen:
- Goedkoop en goede specs (€515). In combinatie met een SSD heerlijk snel.
- Stevig (niet zo stevig als een Macbook bijvoorbeeld, maar vergelijkbare laptops in deze prijsklasse zijn een stuk fragieler)
- Goed scherm (full hd was in het begin erg klein en dus wennen, maar zou nu niet meer zonder kunnen)
- Goed toetsenbord, en toetsenbordverlichting is erg handig

Verder werkt alles. Ook geen problemen met de videokaart wat ik wel vaak lees. Maar ik speel dan ook nauwelijks spellen. De ene keer dat ik het wel doe (Left 4 Dead 2 was laatst gratis bijvoorbeeld) ging het probleemloos. Ook geen rare issues zoals ruis op de geluidsuitgang of CPU whine. Alleen de accuduur vind ik niet top. Maar goed, ik gebruik hem dan ook zelden op plaatsen waar ik geen mogelijkheid heb tot opladen.

Als ik nu een laptop zou moeten kopen zou ik niet weten welke ik zou moeten kopen aangezien de 15R SE niet meer verkrijgbaar is, en ik echt niet meer zonder een mat full hd-scherm zou kunnen. Ik zou nu een stuk duurder uit zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seltaeb
Lothlorien67 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:37:
[...]

Je kunt nog wat verder rondspeuren in dit topic, de dell drivers willen nog weleens moeilijk doen.
om te starten zou je via GPU-Z, HWinfo64 of het apparaatbeheer kunnen kijken of de videokaart werkt.
Ik heb GPU-Z even gedownload en gecheckt wat ik zag. Kan kiezen tussen de HD 7730M en de HD4000. Heb even een screenshot gemaakt van wat ik te zien krijg bij de 7730M, want dat klopt volgens mij niet. Hoop dat iemand me verder kan helpen aan de hand van deze info.

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/14/01/07/d2g.png

UPDATE:
Ik heb in CCC de setting van "Power" op "Maximize Performance" gezet. Dit hielp niet om LoL soepel te laten draaien, maar kreeg wel andere gegevens bij GPU-Z, zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/14/01/07/634.png

[ Voor 16% gewijzigd door Seltaeb op 07-01-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seltaeb schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:37:
Tijdje terug een SSD ingezet en windows opnieuw geinstalleerd. Drivers van Dell gedownload en geinstalleerd. League of Legends geinstalleerd en wilde ik net gaan spelen, maar zelfs op Very Low schokt LoL nog. Dit lijkt me niet helemaal normaal, mag aannemen dat die HD7730M wel LoL aankan..
Ik heb dit probleem ook gehad, en het probleem bestaat al zeer lang. Is al meerdere keren voorbij gekome op het forum en op het forum van Dell.
Bij mij is het opgelost, in zoverre dat ik nu iRacing kan spelen. Maar ik durf je echt niet te zeggen hoe ik dit heb gedaan. Ook op de forums lopen de oplossing uiteen.
Heb in ieder geval een fresh install van Win8 gedaan en daarna was het meer trial en error tussen de verschillende drivers. Heb er zoveel geprobeerd dat ik er echt niet meer goed van werd.

Het viel me wel op dat bij een aantal games vastliepen nadat ik in CC op max had gezet.
Ik laat nu het programma het zelf regelen, tenminste dat denk ik want echt duidelijk is het voor mij nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Seltaeb: dat lijkt te kloppen met wat ik te zien krijg.
Alleen de memory size niet: maar aangezien hij daar 63876 bij mij aangeeft denk ik dat dit een error in de readout is.

Wat geeft GPU-z eigenlijk aan als je LoL speelt (de sensors?) gaat deze daadwerkelijk naar 575 MHz/900 mHZ? of blijft deze op 400 Mhz/400 Mhz hangen? (ik denk wel dat deze ook daadwerkelijk omhoog gaat)
natuurlijk zou de volgende stap kunnen zijn om te kijken of je ditzelfde gedrag ook krijgt bij een benchmark als furmark of 3dvantage.

Martijn_nek.

Dit heb ik ook gehad: alles crashte zodra ik de PCI-e linkspeed opvoerde (via energie beheer -> ati powerplay settings op performance). Dat is opgelost met een RMA.

zie ook deze en deze posts, want ik kan natuurlijk niet zien of het hetzelfd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey , ik heb nu ruim een half jaar mijn inspiron 15R special windows 8.1 met I7 , 1 TB sata en 16 GB RAM.
Nu heb ik problemen met het schoolnetwerk , hij connect wel en heeft ook internet verbinding zegt hij maar niks is minder waar :S.
Als ik dan probleem oplossen doe dan doet hij het weer even goed maar naar een paar min knalt hij er weer uit ! :S

Ik heb de bestuuringsysteem al terug gezet naar de vorige maar dat doet het ook niet .

heeft iemand nog een idee ?

alvast bedankt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 15:57
Ik lees dat een hoop mensen problemen hebben met het vinden/installeren van de juiste drivers na een schone installatie. Ik zelf heb meerdere malen verschilende besturingssystemen i.c.m. verschillende drivers getest en wil dit graag met jullie delen. Ik heb daarom 2 driver packs gemaakt met alle benodigde drivers voor Windows 7 & 8.1 (64-bit). Deze driver packs heb ik zelfs samengesteld via verschillende websites van de hardware supliers (AMD/Intel/Realtek etc.) en dell support. Ik heb de drivers direct van de verschillende hardware suppliers gedownload omdat deze versies vaak nieuwer zijn dan degene die Dell aanbied. Als je alles installeert zal je bij device manager 1 onbekend apparaat (IntelME) overhouden, deze wordt automatisch via windows update geinstalleerd. Voor de rest raad ik het niet aan om optionele downloads of hardware drivers door windows update te laten installeren (het installeren van optionele intel of AMD updates heeft bij mij voor problemen gezorgd).

Drivers (ik zelf heb de Realtek LAN adapter en voor WIFI/Bluetooth de Intel N-2230, deze kunnen verschillen):

Dell 15R SE (7520) Windows 7 64-bit, download zip, toon bestanden (.txt)

Dell 15R SE (7520) Windows 8.1 64-bit, download zip, toon bestanden (.txt)

Ik installeer in de volgorde zoals de drivers in de textbestanden staan. Voor windows 7 gebruik ik geen UEFI boot maar legacy en voor Windows 8.1 gebruik ik UEFI boot incl. secure boot. Ik installeer windows altijd vanaf een USB-stick (tutorial) voor UEFI moet deze fat32 geformatteerd zijn. Ik heb geen ervaring of je schoon kan installeren met de bijgeleverde windows key vanuit Dell, ik heb voor zowel 7 als windows 8.1 eigen keys die ik gebruik. Wel kan ik aanraden om voor schone installaties ISO's te gebruiken van MSDN (zijn ook te vinden voor niet leden op bv. mydigitallife, Windows 7 & Windows 8.1) en de SHA te checken zo weet je zeker dat er niet mee gerommeld is.

Als laatste heb ik 2 mogelijkheden voor mensen met een mSata 32GB SSD.

Windows op HDD en Cache op SSD
Je kan ervoor kiezen om windows te installeren op de HDD en de SSD als Cache aan te houden. Hiervoor moet de BIOS als volgt staan -> Under the Advanced Tab, set SATA Operations to Intel Smart Response Technology

Vervolgens heb je tijdens de installatie van windows de intelRST f6flpy drivers nodig, zet deze uitgepakt op je USB stick en verwijs hiernaar als je geen schijven ziet. Vervolgens na de installatie van windows dien je de IntelRST software te installeren vanuit waar je de cache functie kan activeren.

Windows op de 32GB SSD (zelf heb ik het momenteel zo i.c.m. W8.1 en ben erg tevreden over de snelheid)
Hiervoor dien je in je oude installatie de Cache SSD "vrij te geven", dit doe je vanuit de IntelRST software cache uitschakelen en vervolgens vrijgeven. Dan zet je de BIOS als volgt -> Under the Advanced Tab, set SATA Operations to AHCI

Nu zie je tijdens de installatie van windows de SSD en HDD. Na de installatie van windows doe ik nog een aantal zaken om de 32GB zo effectief mogelijk te gebruiken. Ik schakel systeemherstel uit, ik schakel de hibernate file uit (evenveel ruimte als RAM, command line "powercfg -h off"), ik zet de swap file op de HDD. Hierdoor heb ik nog bijna 20GB over na een verse installatie genoeg voor office, updates en wat andere software overige zaken als games en grote pakketen installeer ik gewoon op de HDD.

[ Voor 94% gewijzigd door Mvdbeld op 15-01-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
De key van windows 8 zit ingebakken in de bios.
Met een verse installatie pakt die hem dus automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Thewisbone schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:59:
De key van windows 8 zit ingebakken in de bios.
Met een verse installatie pakt die hem dus automatisch.
Ok dat zou mooi zijn, geldt dit ook voor Windows 8.1? Ik zelf heb ooit een Windows 8 Pro upgrade versie gekocht deze valt met een trucje ook clean te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterhav
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:45
Mvdbeld schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:40:
Ik lees dat een hoop mensen problemen hebben met het vinden/installeren van de juiste drivers na een schone installatie. Ik zelf heb meerdere malen verschilende besturingssystemen i.c.m. verschillende drivers getest en wil dit graag met jullie delen. Ik heb daarom 2 driver packs gemaakt met alle benodigde drivers voor Windows 7 & 8.1 (64-bit). Deze driver packs heb ik zelfs samengesteld via verschillende websites van de hardware supliers (AMD/Intel/Realtek etc.) en dell support. Ik heb de drivers direct van de verschillende hardware suppliers gedownload omdat deze versies vaak nieuwer zijn dan degene die Dell aanbied. Als je alles installeert zal je bij device manager 1 onbekend apparaat (IntelME) overhouden, deze wordt automatisch via windows update geinstalleerd. Voor de rest raad ik het niet aan om optionele downloads of hardware drivers door windows update te laten installeren (het installeren van optionele intel of AMD updates heeft bij mij voor problemen gezorgd).

Drivers:

Dell 15R SE (7520) Windows 7 64-bit, download zip, toon bestanden (.txt)

Dell 15R SE (7520) Windows 8.1 64-bit, download zip, toon bestanden (.txt)

Ik installeer in de volgorde zoals de drivers in de textbestanden staan. Voor windows 7 gebruik ik geen UEFI boot maar legacy en voor Windows 8.1 gebruik ik UEFI boot incl. secure boot. Ik installeer windows altijd vanaf een USB-stick (tutorial) voor UEFI moet deze fat32 geformatteerd zijn. Ik heb geen ervaring of je schoon kan installeren met de bijgeleverde windows key vanuit Dell, ik heb voor zowel 7 als windows 8.1 eigen keys die ik gebruik. Wel kan ik aanraden om voor schone installaties ISO's te gebruiken van MSDN (zijn ook te vinden voor niet leden op bv. mydigitallife) en de SHA te checken zo weet je zeker dat er niet mee gerommeld is.

Als laatste heb ik 2 mogelijkheden voor mensen met een mSata 32GB SSD.

Windows op HDD en Cache op SSD
Je kan ervoor kiezen om windows te installeren op de HDD en de SSD als Cache aan te houden. Hiervoor moet de BIOS als volgt staan -> Under the Advanced Tab, set SATA Operations to Intel Smart Response Technology

Vervolgens heb je tijdens de installatie van windows de intelRST f6flpy drivers nodig, zet deze uitgepakt op je USB stick en verwijs hiernaar als je geen schijven ziet. Vervolgens na de installatie van windows dien je de IntelRST software te installeren vanuit waar je de cache functie kan activeren.

Windows op de 32GB SSD (zelf heb ik het momenteel zo en ben erg tevreden over de snelheid)
Hiervoor dien je in je oude installatie de Cache SSD "vrij te geven", dit doe je vanuit de IntelRST software cache uitschakelen en vervolgens vrijgeven. Dan zet je de BIOS als volgt -> Under the Advanced Tab, set SATA Operations to AHCI

Nu zie je tijdens de installatie van windows de SSD en HDD. Na de installatie van windows doe ik nog een aantal zaken om de 32GB zo effectief mogelijk te gebruiken. Ik schakel systeemherstel uit, ik schakel de hibernate file uit (evenveel ruimte als RAM, command line "powercfg -h off"), ik zet de swap file op de HDD. Hierdoor heb ik nog bijna 20GB over na een verse installatie genoeg voor office, updates en wat andere software overige zaken als games en grote pakketen installeer ik gewoon op de HDD.
Super. Mooi werk, ik heb het nu niet nodig, maar bij een komende clean install zal ik hier zeker gebruik van gaan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Mvdbeld schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:21:
[...]

Ok dat zou mooi zijn, geldt dit ook voor Windows 8.1? Ik zelf heb ooit een Windows 8 Pro upgrade versie gekocht deze valt met een trucje ook clean te installeren.
Ja, neem aan van wel.
Aangezien 8.1 eigenlijk gewoon een update is van 8.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
erg mooie update MvDBeld
paar dingen:
is er een reden waarom je het BIOS i.c.m. windows 7 op legacy hebt staan? waarom?

Je kunt de ingebakken key van Dell gewoon gebruiken zolang je dezelfde windows versie hebt als origineel op de computer stond. Of dit met de ISO-bestanden van win 8.1 ook werkt weet ik niet (ik wist niet dat deze bestonden, ik dacht nl dat win8.1 alleen als update beschikbaar was in de Windows store)

Is het verstrekken van ISO's aan niet MSDN-leden eigenlijk wel legaal? dat je de MD5 en SHA wilt checken lijkt me wel een verstandige: dat soort third party pakketten kan altijd spyware aan toegevoegd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Lothlorien67 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:21:
erg mooie update MvDBeld
paar dingen:
is er een reden waarom je het BIOS i.c.m. windows 7 op legacy hebt staan? waarom?
Ik kreeg zelf windows 7 i.c.m. UEFI niet goed aan de praat of beter gezegd het installeren vanaf een USB-stick lukte niet.
Je kunt de ingebakken key van Dell gewoon gebruiken zolang je dezelfde windows versie hebt als origineel op de computer stond. Of dit met de ISO-bestanden van win 8.1 ook werkt weet ik niet (ik wist niet dat deze bestonden, ik dacht nl dat win8.1 alleen als update beschikbaar was in de Windows store)
Er zijn ook windows 8.1 images, ik gebruik niet de ingebakken key omdat ik ook een eigen pro licentie heb (voordeel van de Pro is de RDP host functionaliteit voor mij).
Is het verstrekken van ISO's aan niet MSDN-leden eigenlijk wel legaal? dat je de MD5 en SHA wilt checken lijkt me wel een verstandige: dat soort samengestelde pakketten kan altijd spyware aan toegevoegd zijn.
Ik verspreid sowieso niks laat ik dat voorop stellen, ik link alleen naar een pagina, waar vervolgens weer gelinkt wordt.

Dit zegt mydigitallife er zelf over:
"The Windows 7 ISO images hosted on Digital River is genuine and official version, and the downloads from the server is legal. It’s after all one of the official channel where end-users who purchase a license (product key) for Windows 7 get the setup installation files."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Een tijdje geleden zat er een oortje tussen mijn toetsenbord en scherm terwijl ik mijn 15R SE optilde en het scherm wat naar binnen kantelde, resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8uyjAFs.jpg

Snapte er niks van omdat het niet met kracht gebeurde.

Maargoed, twee vragen:
Dit valt zeker niet onder garantie?
Als ik het scherm wil laten vervangen via bijvoorbeeld ReplaceDirect.nl, is het dan alleen het LCD scherm wat kapot is of ook nog een onderliggend paneel?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Oh, wat klote man.
Succes er mee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:29
Oei, Ik heb hiern nog een full hd 15.6 inch scherm liggen waarmee je jouw scherm zou kunnen vervangen. Zal altijd goedkoper zijn als replacedirect. Garantie zal het niet worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:48:
Een tijdje geleden zat er een oortje tussen mijn toetsenbord en scherm terwijl ik mijn 15R SE optilde en het scherm wat naar binnen kantelde, resultaat:

[afbeelding]

Maargoed, twee vragen:
Als ik het scherm wil laten vervangen via bijvoorbeeld ReplaceDirect.nl, is het dan alleen het LCD scherm wat kapot is of ook nog een onderliggend paneel?
Nope, dat is helaas geen garantie, aangezien je (helaas) zelf schuldig bent geweest.

Ander vraagje: welke aansluiting voor de ssd moeten we hebben op deze laptop? Sata600 of Msata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marathonna
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 15:24
Via inboedelverzekering claimen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Heb ontdekt dat in Windows 8.1 de intel N-2230 wifi weigert een 802.11N verbinding te maken, hierdoor is de maximale sneldheid dus slechts 54Mbps. Dit is erg vervelend en heeft mij doen besluiten weer terug te gaan naar Windows 7. Er is namelijk ook geen oplossing beschikbaar, behalve de WLAN adapter omwisselen (er is een uitgebreid topic in het forum van intel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seltaeb
@Mvdbeld: Dit werkt perfect, heel erg bedankt!!

Wat ik heb gedaan is het volgende: Een tijd terug Windows 8 opnieuw geinstalleerd(dual-boot met linux), dus ik had geen zin om nu weer win8 te installeren. Ik heb alle drivers die ik had gedownload verwijderd en verder de uitleg van Mvdbeld gevolgd. Dus de driverpack gedownload en op de volgorde geinstalleerd zoals in het textbestand. Laptop opnieuw opgestart, League of Legends opgestart en hoppa het werkte! Alles op "Very High" gezet in LoL en ook dat werkt nu hartstikke soepel, geen hapering, niks.

Volg de uitleg van Mvdbeld op en het zal allemaal goedkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Seltaeb schreef op maandag 20 januari 2014 @ 12:34:
@Mvdbeld: Dit werkt perfect, heel erg bedankt!!

Wat ik heb gedaan is het volgende: Een tijd terug Windows 8 opnieuw geinstalleerd(dual-boot met linux), dus ik had geen zin om nu weer win8 te installeren. Ik heb alle drivers die ik had gedownload verwijderd en verder de uitleg van Mvdbeld gevolgd. Dus de driverpack gedownload en op de volgorde geinstalleerd zoals in het textbestand. Laptop opnieuw opgestart, League of Legends opgestart en hoppa het werkte! Alles op "Very High" gezet in LoL en ook dat werkt nu hartstikke soepel, geen hapering, niks.

Volg de uitleg van Mvdbeld op en het zal allemaal goedkomen!
Goed om te horen, ben wel benieuwd of jij ook problemen ondervindt met de wifi adapter in windows 8 als je ook de intel N-2230 hebt. Zoals hierboven te lezen valt kreeg ik geen verbinding boven de 802.11G/54Mbps dus geen 802.11N/150Mbps.

Daarnaast mooi om te horen dat LoL weer perfect werkt, fijn dat ik een medelol'er heb kunnen helpen. Mocht je ooit zin hebben in een pot voeg me toe (nick is hetzelfde).

[ Voor 4% gewijzigd door Mvdbeld op 20-01-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:48:

[afbeelding]

Maargoed, twee vragen:
Veel kracht is in vaak niet nodig om het scherm te beschadigen vanwege het hefboomeffect. Zonde ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Past deze in mijn Dell?

Intel Postville X25-M SSDSA2M080G2GC 80GB

Dan haal ik de DVD/CD speler er uit.
En dan doe ik er een SSD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Nu online
In principe passen alle (reguliere) SSD's in de Dell, ze zullen dan echter wel een speciale caddy moeten hebben, helemaal voor in de dvd speler.

De caddy kan je bestellen op ebay, hddcaddy.nl of via chinese webwinkels (er komt weer een chinese feestdag aan, dus verzending kan lang duren).

Op dit moment zijn Samsung SSD's het populairst als ik het zo lees, maar zelf heb ik ook goede ervaringen met Intel. Kijk vooral eens in onze eigen pricewatch. Hier kan je vaak reviews van andere gebruikers vinden, en prijzen van SSD's vergelijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Sibrand op 21-01-2014 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Aha, heel erg bedankt!

Ik zal een mooi SSDtje opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
driver_irql_not_less_or_equal igdkmd64.sys

Dit probleem krijg ik af en toe tijdens het gamen.
Erg irritant.

Meer mensen die er last van hebben?

Ik draai windows 8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Thewisbone schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 19:24:
Aha, heel erg bedankt!

Ik zal een mooi SSDtje opzoeken.
Je kan het beste de harde schijf op de plek van je DVD-speler doen, en de SSD op de plek van je harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Oké,

Ik heb zojuist deze besteld.
http://www.ebay.com/itm/N...ddies&hash=item3cd91823b0
Nu nog wachten op de levering en ondertussen zoeken voor een SSD.

[ Voor 71% gewijzigd door Thewisbone op 22-01-2014 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Die heb ik ook. Welke SSD je koopt maakt niet echt uit, als je gewoon een normaal formaat 2,5" SSD hebt moet het gewoon passen. Er is niks geks aan de 15R SE waardoor er bepaalde eisen aan SSD's zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 19:55
Ik krijg het maar niet voor elkaar om Ubuntu live vanaf een USB stick te starten op de Dell, is iemand dat al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Kapot: hoe staan de BIOS settings? secure boot off en legacy moet je hebben. Daarna kun je de USB als eerste bootdevice instellen (of via F12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 19:55
Dat heb ik al geprobeerd, maar ik lees ook op internet dat het niet kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
MarcoC schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:41:
Die heb ik ook. Welke SSD je koopt maakt niet echt uit, als je gewoon een normaal formaat 2,5" SSD hebt moet het gewoon passen. Er is niks geks aan de 15R SE waardoor er bepaalde eisen aan SSD's zijn oid.
Oké mooi, Enig idee wat de levertijd er van is?

En dan moet ik de HDD in het slot van de CD drive doen? en de SSD in de HDD slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ja. Levertijd weet ik niet, ik had hem van Marktplaats gehaald omdat ik geen zin had om te wachten :P . Was wel iets duurder. Maar zou op 2-3 weken rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Aha, oké nja ik kan wel wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
kapot: dat wat niet kan?

ik heb linux live vanaf een usb wel opgestart gekregen. (en geïnstalleerd). Maar ik zou zo ook niet weten wat dan het probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb in mijn onhandigheid een pootje van het frontje van de DVD-speler afgebroken waardoor ik hem nu met wat plakband heb moeten fixeren aan mijn harde schijf caddy. Iemand enig idee hoe ik aan een nieuw frontje kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Is het nu eigenlijk al mogelijk om op een normale manier windows 8.1 te installeren? Ik heb nog steeds 8.0 erop staan. Werkt het met die driver gepost door Mvdbeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Bedankt voor je uitgebreide omschrijving. Heb nu de setup werkend van een usb stick, echter wordt er om de licentiesleutel gevraagd? Deze zou toch in de bios moeten zitten?

Ik heb echt al 1000 keer xp en 7 geïnstalleerd, wat een gekloot met 8.1 zeg :P

[ Voor 12% gewijzigd door Aikon op 25-01-2014 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Aikon schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 17:40:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide omschrijving. Heb nu de setup werkend van een usb stick, echter wordt er om de licentiesleutel gevraagd? Deze zou toch in de bios moeten zitten?

Ik heb echt al 1000 keer xp en 7 geïnstalleerd, wat een gekloot met 8.1 zeg :P
Heb hier zelf geen ervaring mee zoals ik al aangaf, omdat ik eigen een productcodes gebruik.

Is dit misschien een oplossing? http://www.eightforums.co...ws-8-1-clean-install.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dank je, dat werkt wel op zich. In die zin ik kom bij de volgende stap terecht, waar ik geen partitie kan aanmaken...

Dat schijnt te liggen aan usb stick icm UEFI, vanaf een cd werkt het wel. Wat een verschrikking dit zeg :P

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 26-01-2014 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
en als je nu een ander programma als universal USB installer gebruikt om een bootable USB stick te maken?

Ik heb windows 8 zelf ook al meerdere keren geinstalleerd vanaf usb (of eigenlijk SD-kaartje in een USB reader) en geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kreeg hetzelfde via Rufus als via Win7 progje.

Maar even voor degene die hier ook tegenaan lopen:

Gebruik deze keys (zijn legale sleutels enkel geschikt voor installatie):

http://technet.microsoft.com/en-us/library/jj612867.aspx

Windows 8 (core): 334NH-RXG76-64THK-C7CKG-D3VPT

Windows 8 PRO: XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB

Dan via slui.exe 3 activeren met je eigen key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenRawr
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-08 13:34
Kan iemand in het kort uitleggen voor een leek als ik hoe het proces er uit zal gaan zien van het toevoegen van een SSD?

Is het bijvoorbeeld verstandig, wanneer ik Windows vanaf een DVD wil installeren, eerst de HDD te vervangen door de SSD en hier dan Windows op te installeren en vervolgens pas de SSD op de plaats van de DVD speler te plaatsen?

Ik doorzie het volledige proces nog niet goed genoeg om eventuele problemen waar ik rekening mee moet houden te zien.

Ik hoor het enorm graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb het zo gedaan.

1. Harde schijf eruit
2. SSD erin
3. Windows installeren
4. DVD-speler eruit
5. Harde schijf in caddy doen
6. Caddy op plek van DVD-speler doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
GerbenRawr schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:55:
Kan iemand in het kort uitleggen voor een leek als ik hoe het proces er uit zal gaan zien van het toevoegen van een SSD?

Is het bijvoorbeeld verstandig, wanneer ik Windows vanaf een DVD wil installeren, eerst de HDD te vervangen door de SSD en hier dan Windows op te installeren en vervolgens pas de SSD op de plaats van de DVD speler te plaatsen?

Ik doorzie het volledige proces nog niet goed genoeg om eventuele problemen waar ik rekening mee moet houden te zien.

Ik hoor het enorm graag! :)
Kijk hier heb je een mooi filmpje over hoe het gaat.
Ook nog eens bij een Dell Inspiron 15SE

YouTube: Dell Inspiron 15r SE 7520 - Install Second Hard Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Zojuist besteld: Crucial m500 120GB

http://azerty.nl/0-1990-6...00-solid-state-drive.html

SSD Caddy is vandaag binnen gekomen vandaar.

Maandag hem er maar even in doen.

Nog tips, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remondoo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 12:59
drive naar GPT formatteren i.p.v MBR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Moet het niet NTFS zijn? Of hebben SSD's weer andere bestand indelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

GPT is een indeling die Windows 8 gebruikt.
Zie onder andere ook: http://www.maketecheasier...nces-between-mbr-and-gpt/

[ Voor 50% gewijzigd door Quad op 06-02-2014 19:20 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Oh, mijn HDD staat nu gewoon op NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ja klopt, moet ook.. MBR of GPT is een partitietabel op je HDD/SSD.
Wikipedia: GUID Partition Table
Wikipedia: Master boot record

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Heb hem zojuist binnen..
Ga hem er maandag of zondag in doen.

Maar ik moet de HDD in de caddy doen?
En de SDD in de laptop zelf?

Moet ik dan de hdd bracket om de ssd doen? anders past het niet goed lijkt mij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Die bracket hoort niet bij de harde schijf. Harde schijf uit bracket halen, SSD erin doen, bracket + SSD op de plek van je harde schijf stoppen. Harde schijf in de caddy stoppen.

Een SSD is niet eng. Precies hetzelfde als een normale harde schijf. Doe alsof het een harde schijf is en bedenk je wat je dan zou doen.

[ Voor 28% gewijzigd door MarcoC op 07-02-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Hmm, Tnx.

Zit nu alweer met een probleem.
Ik krijg de laptop niet eens open.

De 3 schroefjes die ik er uit moet halen zijn er verkeerd ingedaan door dell ofzo.
Als ik ze er uit probeer te draaien blijven ze op een bepaald punt maar door draaien.

Heb de laptop nog nooit eerder open gehad. erg vreemd dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Thewisbone schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:37:
Hmm, Tnx.

Zit nu alweer met een probleem.
Ik krijg de laptop niet eens open.

De 3 schroefjes die ik er uit moet halen zijn er verkeerd ingedaan door dell ofzo.
Als ik ze er uit probeer te draaien blijven ze op een bepaald punt maar door draaien.

Heb de laptop nog nooit eerder open gehad. erg vreemd dit weer.
De schroefjes kunnen niet uit het klepje, ze draaien alleen uit schroefgat. Je kan ze dus alleen losdraaien. Dat is juist erg handig, want op die manier raak je nooit de schroefjes kwijt.

Wat je moet doen is iets van een creditcard tussen het klepje en de laptop stoppen en het klepje losklikken. Let er op dat je niet teveel forceert. Kijk even op YouTube naar filmpjes.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 07-02-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
MarcoC schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:58:
[...]

De schroefjes kunnen niet uit het klepje, ze draaien alleen uit schroefgat. Je kan ze dus alleen losdraaien. Dat is juist erg handig, want op die manier raak je nooit de schroefjes kwijt.

Wat je moet doen is iets van een creditcard tussen het klepje en de laptop stoppen en het klepje losklikken. Let er op dat je niet teveel forceert. Kijk even op YouTube naar filmpjes.
Oh, jij bent mijn held van de dag! thanks! was al weer helemaal chagi zo van dat heb ik weer.
Had Dell al gebeld, stond 10minuten in de wachtrij. en toen zag ik dit staan en heb ik snel opgehangen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Iemand die kan helpen? hoe krijg ik de HDD goed in de caddy?

Moet ik het er onder nog vast schroefen ofz?
Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste