Ik lees dat een hoop mensen problemen hebben met het vinden/installeren van de juiste drivers na een schone installatie. Ik zelf heb meerdere malen verschilende besturingssystemen i.c.m. verschillende drivers getest en wil dit graag met jullie delen. Ik heb daarom 2 driver packs gemaakt met alle benodigde drivers voor Windows 7 & 8.1 (64-bit). Deze driver packs heb ik zelfs samengesteld via verschillende websites van de hardware supliers (AMD/Intel/Realtek etc.) en dell support. Ik heb de drivers direct van de verschillende hardware suppliers gedownload omdat deze versies vaak nieuwer zijn dan degene die Dell aanbied. Als je alles installeert zal je bij device manager 1 onbekend apparaat (IntelME) overhouden, deze wordt automatisch via windows update geinstalleerd. Voor de rest raad ik het niet aan om optionele downloads of hardware drivers door windows update te laten installeren (het installeren van optionele intel of AMD updates heeft bij mij voor problemen gezorgd).
Drivers (ik zelf heb de Realtek LAN adapter en voor WIFI/Bluetooth de Intel N-2230, deze kunnen verschillen):
Dell 15R SE (7520) Windows 7 64-bit,
download zip,
toon bestanden (.txt)
Dell 15R SE (7520) Windows 8.1 64-bit,
download zip,
toon bestanden (.txt)
Ik installeer in de volgorde zoals de drivers in de textbestanden staan. Voor windows 7 gebruik ik geen UEFI boot maar legacy en voor Windows 8.1 gebruik ik UEFI boot incl. secure boot. Ik installeer windows altijd vanaf een
USB-stick (tutorial) voor UEFI moet deze fat32 geformatteerd zijn. Ik heb geen ervaring of je schoon kan installeren met de bijgeleverde windows key vanuit Dell, ik heb voor zowel 7 als windows 8.1 eigen keys die ik gebruik. Wel kan ik aanraden om voor schone installaties ISO's te gebruiken van MSDN (zijn ook te vinden voor niet leden op bv. mydigitallife,
Windows 7 &
Windows 8.1) en de SHA te checken zo weet je zeker dat er niet mee gerommeld is.
Als laatste heb ik 2 mogelijkheden voor mensen met een mSata 32GB SSD.
Windows op HDD en Cache op SSD
Je kan ervoor kiezen om windows te installeren op de HDD en de SSD als Cache aan te houden. Hiervoor moet de BIOS als volgt staan -> Under the Advanced Tab, set SATA Operations to Intel Smart Response Technology
Vervolgens heb je tijdens de installatie van windows de
intelRST f6flpy drivers nodig, zet deze uitgepakt op je USB stick en verwijs hiernaar als je geen schijven ziet. Vervolgens na de installatie van windows dien je de IntelRST software te installeren vanuit waar je de cache functie kan activeren.
Windows op de 32GB SSD (zelf heb ik het momenteel zo i.c.m. W8.1 en ben erg tevreden over de snelheid)
Hiervoor dien je in je oude installatie de Cache SSD "vrij te geven", dit doe je vanuit de IntelRST software cache uitschakelen en vervolgens vrijgeven. Dan zet je de BIOS als volgt -> Under the Advanced Tab, set SATA Operations to AHCI
Nu zie je tijdens de installatie van windows de SSD en HDD. Na de installatie van windows doe ik nog een aantal zaken om de 32GB zo effectief mogelijk te gebruiken. Ik schakel systeemherstel uit, ik schakel de hibernate file uit (evenveel ruimte als RAM, command line "powercfg -h off"), ik zet de swap file op de HDD. Hierdoor heb ik nog bijna 20GB over na een verse installatie genoeg voor office, updates en wat andere software overige zaken als games en grote pakketen installeer ik gewoon op de HDD.
[
Voor 94% gewijzigd door
Mvdbeld op 15-01-2014 14:05
]