excuus alvast voor deze lange post, moet even wat frustratie van me af schrijven:
Ik heb namelijk al sinds ik deze laptop heb problemen met de GPU drivers: AMD catalyst geeft meestal aan dat er geen driver is die kan worden ingesteld met het programma en als het wel werkt crasht AMD catalyst regelmatig om de één of andere vage reden (dan ben ik koffie halen, kom ik terug staat de computer ineens op het standaard win8 lockscreen, die met de space needle). Dit gebeurt ook regelmatig met firefox palemoon x64, het driverprogramma van mijn logitech muis en windows photo viewer. Het driverprogramma van de onboard intel HD4000 werkt ook lang niet altijd naar behoren. Tot nu toe hebben deze merkwaardige crashes alleen plaatsgevonden in windows 8 geïnstalleerd op mijn m500 SSD.
Vanaf de originele HDD (met de DELL win8 installatie) lukt het ook niet goed om de AMD driver te installeren, maar met catalyst 13.9 deed deze het op merkwaardige wijze wel redelijk. Nu dus een ander probleem: als ik de AMD kaart belast met furmark of 3Dmark krijg ik artefacts, waarna de driver crasht (bij catalyst mobility 13.9 loopt zelfs het complete systeem vast). Na wat meten en spelen met HWinfo64 lijkt het erop dat de kaart niet oververhit raakt (T = 60C) maar dat deze, of de PCI-e poort, gewoon de snelheid niet aankan. Als ik de kaart op maximaal batterijduur zet doet ie het goed, maar hij presteerd dan wel slechter dan de intel HD4000 kaart. Als ik de kaart op prestaties zet en hem belast gebeurt het volgende: De PCI link wordt omhoog geschroefd naar 5,0 gbit/s, de core clock naar 575 mHz, de memory clock naar 900 mHz en de driver crasht.
Nu heb ik donderdag een mail naar dell gestuurd en vanmiddag heb ik ook maar gebeld. De man aan de telefoon heb ik uitgelegd wat artefacts zijn en dat ik deze krijg als ik de GPU belast. Nu heeft hij met zijn collegae overlegd en geconcludeerd dat ze niets kunnen met de benchmarks, maar dat ik maar contact op moet nemen mocht ook in een game blijken dat de GPU het niet goed doet. (dus ik fallout new vegas installeren: steam geupdated, steam driver crasht, opnieuw opgestart in safe mode: installatie gelukt, maar GPU driver doet het niet. Terug naar normal mode, AMD catalyst installatie, herstart, doet het nog steeds niet, dan maar de originele OS instalatie vanaf de HDD: AMD catalyst doet het ook in deze installatie niet, dus opnieuw geïnstalleerd etc).
Mijn vraag na deze lange post: heeft die man een punt en krijg ik artefacts in furmark omdat deze de GPU niet goed ondersteund, of ben ik met een kluitje in het riet gestuurd? hoe presteerdt de AMD radeon kaart bij jullie eigenlijk met Furmark en 3Dmark?
Heeft ook iemand enig idee waardoor de merkwaardige crashes van palemoon en catalyst kunnen worden veroorzaakt?
PS. mocht iemand zich afvragen waarom ik niet eerder aan de bel heb getrokken: vanwege mijn afstuderen heb ik geen tijd gevonden om eerder in dit probleem te duiken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Lothlórien op 02-10-2013 20:53
]