PC of Mac voor fotobewerking / grafisch design?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
Tja, die 2000 euro iMac waar je mee vergelijkt, heeft ook echt een 27 inch scherm, met een 23 inch dell scherm is dat geen eerlijke vergelijking, maar ik begrijp het als je geen huge scherm wil. Je zou ook een 21 inch iMac basismodel (of een oude 2e hands 24 inch iMac?) + eigen scherm kunnen kopen, dan heb je 2 schermen, dan wordt het 1150 + 160 = 1300 ongeveer, plus SSD+geheugen (300) wordt dan 1600. Dit is een eerlijkere vergelijking in mijn ogen met de 1400 van de pc met 2 schermen :)

[ Voor 55% gewijzigd door mooncat op 28-06-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac levert ook mooi spul, maar daar betaal je best een hoop geld voor hardware die vervolgens lastig(er) te upgraden is en het spul is uiteindelijk niet erg veel sneller dan wat hier nu staat, integendeel zelfs. Als je zo leuk mogelijk wilt spelen voor zo min mogelijk geld is zelf bouwen de betere optie. Vergeet ook niet dat niet alle software op Mac beschikbaar is. Andersom geldt dat ook wel, maar in mijn ervaring toch wat minder.

Als je de keuze echt lastig vindt, is het dan misschien niet beter nog even te wachten? Kijk eens rond, vraag eens of je een dagje met iemands Mac mag spelen, et cetera. Qua Mac/PC is er geen ultieme waarheid en het gaat toch om een hoop geld. Ik denk dat je, puur qua lekker werken en je digitale ding kunnen doen met een PC beter uit bent, maar ik heb het gevoel dat er meer meespeelt bij jouw twijfel :) Ik zelf ben er door proberen achter gekomen dat ik de hardware van Macs prachtig vind, maar niet prettig werk met iOS. Toch fijn om dat van tevoren even te weten en voor jezelf uit te zoeken. Misschien kom jij er wel achter dat je het juist geweldig vindt :)

De enige punten die ik wat betreft de build nog heb zijn:
- De voeding; met 430 watt kom je al een heel eind 600 watt is wel erg veel voor deze setup.
- Als je niet gaat overclocken heb je de Mugen ook niet zo hard nodig, al is het wel fijn dat het systeem er wat stiller van wordt. Let er wel op dat de rest van je systeem óók stil moet zijn wil dat echt werken.
- Qua videokaart vind ik 100 euro nog best een hoop geld als je niet eens zeker weet of je 'm aan het werk gaat zetten, maar goed, dat is je eigen keuze. Misschien dat ik zelf dan liever voor een nog goedkoper kaartje zou kiezen, zodat je op technisch vlak kunt spelen, maar niet onnodig veel geld uitgeeft voor rekenkracht. Een HD7770 is op zich namelijk nog best een leuke kaart.

Tot slot het geheugen, wat misschien wat veel is, maar je weet daarvan hoe de zaken ervoor staan. Reepjes van 8 GB kunnen kiezen is op zich geen slecht argument om toch voor 16 GB te gaan.
mooncat schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:11:
Tja, die 2000 euro iMac waar je mee vergelijkt, heeft ook echt een 27 inch scherm, met een 23 inch dell scherm is dat geen eerlijke vergelijking, maar ik begrijp het als je geen huge scherm wil. Je zou ook een 21 inch iMac (of 2e hands?) + eigen scherm kunnen kopen, dan heb je 2 schermen, dan wordt het 1150 + 160 = 1300 ongeveer. Dit is een eerlijkere vergelijking in mijn ogen :)
Twee 23" IPS-schermen zijn echt wel erg lekker hoor :Y

Maar jij vindt tweedehands meuk die ook nog eens langzamer is een eerlijker vergelijking? Beetje raar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 08:58
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:28:
Twee 23" IPS-schermen zijn echt wel erg lekker hoor :Y
Één IPS met een resolutie van 2560x1440 ook hoor O-) al helemaal als het om Photoshop gaat.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MiBe schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:11:
Één IPS met een resolutie van 2560x1440 ook hoor O-) al helemaal als het om Photoshop gaat.
Kan ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel met de nodige mitsen en maren, maar dat is inderdaad een optie :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Dat is zeker waar, je moet je wel even inlezen en het risico is iets groter. Gezien het budget is het in ieder geval de afweging waard, zeker voor de doeleinden van de ts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
Met andere woorden; voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Als het kan, waarom niet. Die schermen zijn ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
Het is niet de bedoeling om er een oorlog van te maken wat beter is maar wat de TS wenst en handig voor hem is.

Mijn mening zou de Mac zijn waarom 1 kabel alleen daarom betaal ik liever al 400 meer :).
Maar dat is persoonlijk en daar heeft de TS nu niks aan.

TS kan gewoon het beste voor zichzelf een lijstje maken met wensen en verwachtingen en een budget en daarbij een systeem laten samen stellen of een mac of een peer computer kopen.
Er is altijd wel weer iets beters te krijgen voor iets meer of iets je minder..de 1 vindt een Corsair kast mooi en de ander een Coolermaster.

Het gaat om wat TS wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
Ik ga het eens even laten bezinken allemaal.
Keertje langs bij de apple store en wat rommelen met OSX, me wat wijs laten maken door een verkoper daar ;) en wat bespreken met vrienden die er ook meer verstand van hebben dan ikzelf.

Op dit moment staat de volgende build er:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 74,45€ 148,90
2Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart)€ 166,54€ 333,08
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 15,45€ 15,45
1Cooler Master CM Storm Enforcer€ 64,22€ 64,22
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,80€ 34,80
1Logitech K200 Media Keyboard€ 10,95€ 10,95
1Microsoft Comfort Mouse 4500€ 15,75€ 15,75
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition€ 103,40€ 103,40
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Samsung 830 series 256GB€ 165,-€ 165,-
1Corsair CMX16GX3M2A1600C11€ 99,30€ 99,30
1Asus P8H77-V LE€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.296,80

- 2 schijven van 1 TB ter back-up (volgens een collega was dit fijn ter back-up van mijn documenten).
- Nog steeds de 2 23" IPS Dell schermen.
- Optiarc voor de CD'tjes
- Andere kast; Cooler Master Enforcer, ten eerste is deze goedkoper, plus ik vind hem er mooi uitzien (niet te overdreven) en krijgt een goede review hier op Tweakers.
- Processor koeler zit deze overigens niet in de weg van mijn gpu/intern geheugen, het is nogal een groot ding?!
- Ander toetsenbord
- Zelfde muis
- i5 processor
- Toch deze videokaart; mening van een collega was: "Je kunt nu een kaart van 50 euro halen waar je nu toch wel van weet dat je hem gaat vervangen, dan kun je er beter geen halen. Maar de interne gpu op een processor is k*t, dus haal je beter een fatsoenlijke." Volgens hem was dit dan ook helemaal geen verkeerde kaart in prijs/kwaliteit verhouding.
- 500Watt voeding
- SSD van samsung
- 16 GB intern geheugen (prijs kwestie, wellicht slechts 8GB nodig, maar ik heb het budget)
- Asus moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Van het weekend heeft een verkoper bij de Apple afdeling van de mediamarkt mij bang proberen te maken. Ik heb hem deze situatie uitgelegd maar hij vertelde mij toen vervolgens dat OSX heel anders met de grafische kaart omgaat dan bijvoorbeeld windows 7. Hierdoor maakte het niet veel uit dat deze qua specs minder was.

Dat heb ik geslikt, aangezien hij hier dan wel meer weet van zal hebben dan ik. Echter toen gooide ik de volgende curve ball naar hem: "In een iMac kost een SSD ongeveer 500 euro meerprijs, daarmee kom ik ruim over mijn budget, ben ik zonder SSD nog wel een beetje future ready?"
Hij antwoordde hierop: "Een SSD is tegenwoordig nog vrij onbetrouwbaar, er worden constant cellen overschreven en dat gaat maar een maximaal aantal keren (dit klopt ook geloof ik)" toen zei hij: "Zelfs als de computer alleen aanstaat op het bureaublad en je doet niets, worden nogsteeds cellen overschreven, hierdoor is het goed mogelijk dat je SSD na 2 jaar de geest geeft."
Ook vertelde hij mij dat ik in een iMac de optische drive zelf niet meer kon vervangen voor een SSD omdat deze in brackets van de iMac niet zou passen?

Klopt hier iets van of is dit een baklap van een verkoper geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
Een SSD is tegenwoordig nog vrij onbetrouwbaar, er worden constant cellen overschreven en dat gaat maar een maximaal aantal keren.
Dat klopt, alleen de technische levensduur ligt nog altijd hoger dan de economische levensduur. Met andere woorden: tegen de tijd dat de SSD aan de eind van zijn rit is dan heb je de SSD allang vervangen door een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Baklap van een verkoper, boort z'n eigen producten de grond in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
3XPER7 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:47:
Baklap van een verkoper, boort z'n eigen producten de grond in :+
Het kwam voor mij eerder over dat hij inzag dat ik geen 500 euro meer ging uitgeven voor een Apple SSD en dus boorde hij het principe SSD volledig de grond in zodat ik een iMac kocht zonder SSD en dus toch binnen mijn budget bleef i.p.v. een zelfbuild + SSD. Maar volstrekte bullshit dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Zoals Gio al zegt, de investering in een SSD betaalt zich sowieso wel uit. Ik heb bijvoorbeeld ook inmiddels alweer ongeveer anderhalf jaar een Vertex 2 draaien en daar was ook genoeg kritiek over te lezen (stabiliteitsissues van de controller enzo..), maar daar heb ik hier nooit last van gehad. Als die het nog een jaar of 2 uithoudt kan ik daarna voor hetzelfde geld een model kopen dat 4x zo groot is en ook weer een stuk sneller.

Ik weet overigens niet welk model SSD in een iMac je 500 euro meerprijs zou kosten, maar het is gewoon verbazend te noemen dat een verkoper zo negatief lijkt te klinken over dergelijke producten. Alsof hij alleen maar de negatieve nieuwsberichten leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jouel schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:41:
Van het weekend heeft een verkoper bij de Apple afdeling van de mediamarkt mij bang proberen te maken. Ik heb hem deze situatie uitgelegd maar hij vertelde mij toen vervolgens dat OSX heel anders met de grafische kaart omgaat dan bijvoorbeeld windows 7. Hierdoor maakte het niet veel uit dat deze qua specs minder was.
Onzin. Er zullen vast dingen zijn die OSX efficienter doet, en andere dingen die Windows efficienter doet, maar de verschillen zullen niet groot genoeg zijn om het verschil in specificaties tussen verschillende videokaarten op te heffen.
Hij antwoordde hierop: "Een SSD is tegenwoordig nog vrij onbetrouwbaar, er worden constant cellen overschreven en dat gaat maar een maximaal aantal keren (dit klopt ook geloof ik)" toen zei hij: "Zelfs als de computer alleen aanstaat op het bureaublad en je doet niets, worden nogsteeds cellen overschreven, hierdoor is het goed mogelijk dat je SSD na 2 jaar de geest geeft."
In theorie is dat waar. De cellen van een (consumenten) SSD kunnen maar een beperkt aantal malen overschreven worden. Dat kan betekenen dat delen van die disk die erg vaak beschreven worden, bijvoorbeeld de locatie van een swapfile, sneller de geest geven.
Maar volgens mij doen alle SSD's tegenwoordig wel aan wear leveling wat inhoudt dat delen van de disk die vaak beschreven worden, en dus meer "versleten" zijn, worden uitgewisseld met delen van de disk die veel minder "versleten" zijn. Het resultaat is dat de disk als geheel veel langer meegaat dan je zou verwachten op grond van de levensduur van een enkele cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
Misschien een stomme opmerken, maar waarom geen zelfbouw mac? Het kan namelijk 'gewoon' tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
@downtime & @3XPER7: Gewoon SSD halen en niet te druk maken dus. Helder; Baklap verkoper ;)
RevenNL schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:22:
Misschien een stomme opmerken, maar waarom geen zelfbouw mac? Het kan namelijk 'gewoon' tegenwoordig ;)
Je bedoelt dus Hackintosh? Ik heb er wat over gelezen maar Apple houdt volgens mij graag alles in beheer en checkt met updates toch geregeld zijn systemen (zeg ik, de Apple nitwit)? Hoef ik niet te vrezen voor verlies van data/programma's als ik Hackintosh draai? Of moet ik constant dan patches draaien en omwegen voor updates vinden om erdoorheen te dansen (en moet ik dit dan vaak doen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouel schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 10:50:
- Toch deze videokaart; mening van een collega was: "Je kunt nu een kaart van 50 euro halen waar je nu toch wel van weet dat je hem gaat vervangen, dan kun je er beter geen halen. Maar de interne gpu op een processor is k*t, dus haal je beter een fatsoenlijke." Volgens hem was dit dan ook helemaal geen verkeerde kaart in prijs/kwaliteit verhouding.
De interne GPU is niet fantastisch, maar je kan er wel veel spellen een beetje redelijk op draaien. Het lijkt mij eerlijk gezegd handiger om eens te zien of de dingen die jij wilt doen niet prima met de interne GPU kunnen. Je wilt namelijk vooral ontwikkelen en daarvoor heb je helemaal geen grote bak rekenkracht nodig. Mocht je er na verloop van tijd achter komen dat je toch wel wilt pielen met een snellere kaart, dan kan je die alsnog kopen, maar het is toch wat zonde om een hoop geld uit te geven aan iets dat je misschien helemaal niet gebruikt. De prijs-kwaliteit is altijd belabberd bij een product dat je helemaal niet gebruikt ;)

Als je dan toch wilt vasthouden aan de kaart, kijk dan naar een HD6850. Die is even duur, maar wel sneller, zoals in de laatste BBG staat.

Je geheugen gaat overigens wel passen, omdat je laag geheugen hebt. Geheugen met dikke koelers gaat niet passen i.c.m. de Mugen, maar die geheugensinks heb je toch nergens voor nodig.
Dat heb ik geslikt, aangezien hij hier dan wel meer weet van zal hebben dan ik. Echter toen gooide ik de volgende curve ball naar hem: "In een iMac kost een SSD ongeveer 500 euro meerprijs, daarmee kom ik ruim over mijn budget, ben ik zonder SSD nog wel een beetje future ready?"
Ook vertelde hij mij dat ik in een iMac de optische drive zelf niet meer kon vervangen voor een SSD omdat deze in brackets van de iMac niet zou passen?

Wat een ontzettende lamzak zeg. SSD's slijten inderdaad, maar wat ze er niet bij vertellen is dat HDD's meestal sneller slijten/overlijden dan SSD's. Even als voorbeeld: ik heb in de eerste maand dat ik mijn SSD had exorbitant veel geschreven door installeren en o.a. een mislukte benchmark (even 100 GB extra geschreven zonder dat het nodig was en meer). Zelfs met dat gebruik, dat niemand permanent volhoudt, zou die SSD 8 jaar meegaan.

Daarnaast, de ervaring van een SSD is toch wel heel erg prettig. Ik moet zeggen dat ik die verkooptrucs van Apple(verkopers) toch wel een beetje twijfelachtig vindt. Ik zag laatst ook al een filmpje (op het beeldscherm van de Mac-stand!) over hoe Macs geen virussen zouden kunnen krijgen. Dergelijke uitspraken zijn ronduit gevaarlijk en pertinent onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:29:
[...]

De interne GPU is niet fantastisch, maar je kan er wel veel spellen een beetje redelijk op draaien. Het lijkt mij eerlijk gezegd handiger om eens te zien of de dingen die jij wilt doen niet prima met de interne GPU kunnen. Je wilt namelijk vooral ontwikkelen en daarvoor heb je helemaal geen grote bak rekenkracht nodig. Mocht je er na verloop van tijd achter komen dat je toch wel wilt pielen met een snellere kaart, dan kan je die alsnog kopen, maar het is toch wat zonde om een hoop geld uit te geven aan iets dat je misschien helemaal niet gebruikt. De prijs-kwaliteit is altijd belabberd bij een product dat je helemaal niet gebruikt ;)

Als je dan toch wilt vasthouden aan de kaart, kijk dan naar een HD6850. Die is even duur, maar wel sneller, zoals in de laatste BBG staat.

Je geheugen gaat overigens wel passen, omdat je laag geheugen hebt. Geheugen met dikke koelers gaat niet passen i.c.m. de Mugen, maar die geheugensinks heb je toch nergens voor nodig.

[...]

Wat een ontzettende lamzak zeg. SSD's slijten inderdaad, maar wat ze er niet bij vertellen is dat HDD's meestal sneller slijten/overlijden dan SSD's. Even als voorbeeld: ik heb in de eerste maand dat ik mijn SSD had exorbitant veel geschreven door installeren en o.a. een mislukte benchmark (even 100 GB extra geschreven zonder dat het nodig was en meer). Zelfs met dat gebruik, dat niemand permanent volhoudt, zou die SSD 8 jaar meegaan.

Daarnaast, de ervaring van een SSD is toch wel heel erg prettig. Ik moet zeggen dat ik die verkooptrucs van Apple(verkopers) toch wel een beetje twijfelachtig vindt. Ik zag laatst ook al een filmpje (op het beeldscherm van de Mac-stand!) over hoe Macs geen virussen zouden kunnen krijgen. Dergelijke uitspraken zijn ronduit gevaarlijk en pertinent onjuist.
Ik ga dan denk ik toch eens wagen en geen GPU bij mijn build betrekken de eerste maand(en), eens kijken hoe me dat bevalt. Als ik je goed begrijp kan ik namelijk met al mijn programma's geinstalleerd, mijn pc na een maand opendraaien, een aangeschafte GPU er in plaatsen, evt. drivers installeren en dan functioneert die naar behoren? Geen reinstall van programma's nodig die er gebruik van maken o.i.d.?

De SSD wil ik inderdaad wel in mijn build hebben dat lijkt me wel duidelijk, de snelheid is fenomenaal lees ik op meerdere plekken en dat moeten we hebben!

Tja ik vond het ook een beetje vaag van deze verkoper. Maargoed, je verwacht in een winkel wel juist geholpen te worden, al is mediamarkt niet de winkel voor professioneel advies (lees: veel goedkope, jonge verkopers met veelal oppervlakkige weet van producten). Zou me niet verbazen hoeveel mensen, die zo een mening niet in twijfel trekken, daardoor verkeerde impressie van zulke relatief nieuwere technologieën krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouel schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:00:
Ik ga dan denk ik toch eens wagen en geen GPU bij mijn build betrekken de eerste maand(en), eens kijken hoe me dat bevalt. Als ik je goed begrijp kan ik namelijk met al mijn programma's geinstalleerd, mijn pc na een maand opendraaien, een aangeschafte GPU er in plaatsen, evt. drivers installeren en dan functioneert die naar behoren? Geen reinstall van programma's nodig die er gebruik van maken o.i.d.?
Klopt :) Switchen van merk tussen AMD en Nvidia wil nog wel eens voor problemen zorgen door achtergebleven drivers/registersleutels, maar daar heb je dan dus geen last van.
Jouel schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:00:
Tja ik vond het ook een beetje vaag van deze verkoper. Maargoed, je verwacht in een winkel wel juist geholpen te worden, al is mediamarkt niet de winkel voor professioneel advies (lees: veel goedkope, jonge verkopers met veelal oppervlakkige weet van producten). Zou me niet verbazen hoeveel mensen, die zo een mening niet in twijfel trekken, daardoor verkeerde impressie van zulke relatief nieuwere technologieën krijgen.
De Mediamarkt is wat dat betreft echt een verschrikkelijke winkel. Heel soms willen er op specialistische afdelingen nog wel eens mensen staan die weten waar ze het over hebben, maar vaak merk je binnen twee vragen al dat ze van toeten noch blazen weten.

Ik heb er daadwerkelijk eentje horen beweren dat een magnetron met warme lucht werkt _O- Geen combimagnetron, een gewone dus.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb

Een SSD slijt inderdaad sneller :).
Een ODD kan nog steeds vervangen worden door een SSD die kerel heeft er gewoon duidelijk geen kaas van gegeten.

Ook kan klopt het een Mac een simpelere GPU heeft dan de meeste Windows Pc's maar dat wil niet zeggen dat het gelijk een "ruk kaart is".
aangezien de meeste mensen met de nieuwste GPU nog geen 70% gebruiken van hun kaart...
Ook is de Meerprijs voor de SSD van Apple Belachelijk en zijn er genoeg Apple resellers die er een Crucial M4 of Samsung of intel SSD inbouwen als je die aanlevert en ben je ook voor 200euro klaar, en dus geen 500 meerprijs.

Met alle respect 90% in een witgoed winkel weet niet wat er in het product zit en laatstaan kan het zelf openen en vervangen.
Mijn ervaring met de meeste Apple stores is ook niet zo geweldig, die zeggen ook het niet kan een SSD in je iMac van 2011.
Dus ja.

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 04-07-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
Ook kan klopt het een Mac een simpelere GPU heeft dan de meeste Windows Pc's maar dat wil niet zeggen dat het gelijk een "ruk kaart is".
aangezien de meeste mensen met de nieuwste GPU nog geen 70% gebruiken van hun kaart...
daar heb je helemaal gelijk in, alleen nu vergelijk je wel de "nieuwste gpu" met de gpu's die in de mac's zitten, dat zijn zoals je aankaart geen ruk-kaarten, maar komen nooit boven de main-stream level uit... Vaak grenzend aan de low-level... Altijd beter dan de geintegreerde gpu's, maar iets meer gpu power mag best (nogmaals, zonder dat je bij de nieuwste gpu's hoeft te komen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
TIGER79 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 16:59:
[...]

daar heb je helemaal gelijk in, alleen nu vergelijk je wel de "nieuwste gpu" met de gpu's die in de mac's zitten, dat zijn zoals je aankaart geen ruk-kaarten, maar komen nooit boven de main-stream level uit... Vaak grenzend aan de low-level... Altijd beter dan de geintegreerde gpu's, maar iets meer gpu power mag best (nogmaals, zonder dat je bij de nieuwste gpu's hoeft te komen)...
Klopt en dat ben ik zeker met je eens, en helemaal als ik naar mijn iMac kijk zit er een 512MB kaartje in voor ANNO 2012 is dat erg crap.

Helaas is er nog niks geweest wat ik niet kan draaien of goed kan draaien ( van wat ik speel )
Of naja helaas ;) ( gelukkig )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ok,

Ik heb nog eens even goed zitten nadenken. ik heb volgens de mening van een hoop mensen niet direct een stevige GPU nodig. Ik ben daarom in mijn nieuwe build gegaan voor een i5 3570K (dus niet voor de overclock maar voor de intel HD 4000 interne GPU). De externe GPU is dus voorlopig helemaal weggelaten, mocht ik hem missen loop ik een leuke computer winkel in de buurt naar binnen of raadpleeg de Pricewatch nogmaals.

Tevens een andere optische drive geinstalleerd. Mijn ervaring was altijd dat sony goede drives maakte maar de populariteit van deze LG drive is hier ongekend, vast met reden.
Gekozen voor één 1TB HDD. Ik wilde eigenlijk 2 schijven om bestanden te backuppen. Die 2e schijf komt dan wellicht nog wel een keer en kan ook makkelijk op een volledig geinstalleerde en geconfigureerde PC bijgezet worden (geloof ik? Weet niet zeker, help!)

Ook heb ik een andere moederbord gekozen aangezien AsRock ook veel word geprefereerd in opstellingen.

Tevens geen 2 Dell schermen gekozen. Ik heb nog een leuk schermpje thuis staan waar ik mee vooruit kan. Als deze niet meer voldoet, dan merk ik snel genoeg, zijn 2 schermen makkelijk bijbesteld.

Zou iemand mij kunnen vertellen of deze wijzigingen ten goede zijn geweest of wat ik nu nog absoluut mis of foutief heb vervangen.

De build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 74,45€ 74,45
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,73€ 14,73
1Cooler Master CM Storm Enforcer€ 64,90€ 64,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,90€ 35,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Samsung 830 series 256GB€ 165,-€ 165,-
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 102,90€ 102,90
1Asrock Z77 Pro3€ 88,27€ 88,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 802,10

Wat wellicht nog erachteraan komt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 74,45€ 74,45
2Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart)€ 166,54€ 333,08
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,53

Of een andere grafische kaart als die op dat moment een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Totaal bedrag dus ongeveer 1350,- dat is 50,- meer dan mijn vorige build, maar waarschijnlijk wel met minimaal een extra maandje sparen voordat die additie word gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 21:40
tevens heeft je moederbord virtumvp
daardoor kan die straks als jij een videokaart haalt deze samen laten werken met je interne
dus die zal nooit nutteloos zijn

de setup ziet er verder goed uit
je zou mischien nog wat koelpasta bij kunnen bestellen ( weet niet of dat bijgeleverd wordt met de mugen)
en mocht je een leek zijn met de installatie laat iemand daarmee helpen
voor maximale performance bv met ssd's moet je een sata instelling van IDE op AHCI zetten
via de samsung site kan je de nieuwste versie van ssd magician downloaden
deze update de firmware van de ssd en onder het kopje os optimisation verandert die een aantal windows settings automatisch zodat er geen onnodige schrijfacties worden gedaan richting je ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
voor grafisch design is beide goed.

Mac is alleen gebruiksvriendelijker, en met een PC heb je meer uitbreidings mogelijkheden qua hardware.

+ Mac werkt altijd :)

[ Voor 8% gewijzigd door w4v3g0d op 05-07-2012 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
flashback1989 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 17:05:
tevens heeft je moederbord virtumvp
daardoor kan die straks als jij een videokaart haalt deze samen laten werken met je interne
dus die zal nooit nutteloos zijn

de setup ziet er verder goed uit
je zou mischien nog wat koelpasta bij kunnen bestellen ( weet niet of dat bijgeleverd wordt met de mugen)
en mocht je een leek zijn met de installatie laat iemand daarmee helpen
voor maximale performance bv met ssd's moet je een sata instelling van IDE op AHCI zetten
via de samsung site kan je de nieuwste versie van ssd magician downloaden
deze update de firmware van de ssd en onder het kopje os optimisation verandert die een aantal windows settings automatisch zodat er geen onnodige schrijfacties worden gedaan richting je ssd
Oke dankjewel voor je (zeer technische) input!
IDE? AHCI? Ik google even maar kom direct weer nieuwe termen tegen (RAID), wellicht kun jij het me in boeren-Hollandsch uitleggen? :9 Ik ben wel zeer geinteresseerd in wat het doet namelijk.

Koelpasta zit geloof ik bij de mugen en ik krijg gelukkig hulp bij de installatie van iemand die vaker desktops heeft gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Koelpasta zit bij de mugen, dus daar hoef je geen zorgen over te maken. Dat verhaal over IDE/AHCI gaat over de manier waarop je moederbord omgaat met aangesloten schijven op SATA poorten (de aansluiting van schijven/SSD's). IDE is zeg maar het legacy protocol wat in principe voor moderne PC's overboord kan omdat vrijwel alle apparaten via AHCI (zeg maar het nieuwe/verbeterde/snellere protocol) aangestuurd kunnen worden.

Technische detail kun je wel op wikipedia vinden, maar 't is verder niets om je druk om te maken. Zorg ervoor dat je vóór installatie van windows in je BIOS opgeeft dat je AHCI wilt gebruiken (IDE is nog standaard ingesteld geloof ik), doe je dit na de installatie van Windows, dan wil Windows niet meer opstarten en zul je of in het register moeten rommelen of een herinstallatie moeten doen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouel schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:07:
Ik google even maar kom direct weer nieuwe termen tegen (RAID), wellicht kun jij het me in boeren-Hollandsch uitleggen? :9 Ik ben wel zeer geinteresseerd in wat het doet namelijk.
RAID is in principe meerdere schijven laten samenwerking voor betere prestaties of een hogere betrouwbaarheid. Op zich niet heel interessant voor SSD's, omdat die al ontzettend betrouwbaar zijn en razendrap, plus dat er ook nog wat nadelen aan zitten (zoals vooralsnog het ontbreken van TRIM, wat je SSD optimaal fris en fruitig houdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Je kunt ook natuurlijk gewoon een goede pc kopen en er OS X op zetten. Zelfde kwaliteit (en met degelijke hardware ook dezelfde betrouwbaarheid) en dan voor niet de (veel te) hoge prijs die ze er daar voor vragen.

Als je gewoon een hardwareconfig doet die logisch is met OS X (hardware wat enigzinds lijkt op wat er in de apples wordt geplaatst). Je huidige config lijkt er al wel aardig op als je de ATI kaart vervangt door een Nvidia exemplaar.

Apple software werkt wel ideaal met Adobe software, ware het niet dat de apple hardware helaas aan de prijzige kant is.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk snap ik niet zo waarom mensen zo graag OS X zouden willen. Voor sommige mensen werkt het prettiger, voor anderen juist weer niet. Echter moet je bij een Hackintosh wel van het nodige gepiel houden. Dan denk ik dat Windows 7 een minder bewerkelijke optie is die even prima werkt. De workflow is perfect, wat mij betreft (let op, persoonlijke mening!) toch wel een stukje beter dan in OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ik wil inderdaad best OSX eens proberen op een desktop maar ben wel benieuwd naar de gevolgen?

Hiermee bedoel ik; wat zijn eventuele risico's? Heb ik nog wel de voordelen van OSX: betere beveiliging (niet 100% waterdicht, I know) tegen virussen en weinig gedoe/instellingen? Óf is juist door "Hackintosh" dat voordeel verdwenen doordat ik een hoop moet aanpassen, software moet patchen etc.
Zijn er risico's voor de hardware? Kan ik bijvoorbeeld een maandje proberen op OSX en daarna de zooi eraf gooien en gewoon windows installeren zonder dat hiermee prestaties verloren gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Jouel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:55:
Ik wil inderdaad best OSX eens proberen op een desktop maar ben wel benieuwd naar de gevolgen?

Hiermee bedoel ik; wat zijn eventuele risico's? Heb ik nog wel de voordelen van OSX: betere beveiliging (niet 100% waterdicht, I know) tegen virussen en weinig gedoe/instellingen? Óf is juist door "Hackintosh" dat voordeel verdwenen doordat ik een hoop moet aanpassen, software moet patchen etc.
Zijn er risico's voor de hardware? Kan ik bijvoorbeeld een maandje proberen op OSX en daarna de zooi eraf gooien en gewoon windows installeren zonder dat hiermee prestaties verloren gaan?
Risico's eigenlijk zijn er maar een paar :

1 ) Kernel Panic's, omdat de hardware niet gemaakt is voor OSX en gepatched word door 3e, kan je niet zomaar even updaten naar de nieuwe versie van OSX of een nieuwe update binnen slepen omdat het wel is kan crashen.

2 ) OSX op een PC mag niet is verboden, niet dat het niet kan of niet werkt maar dat is toch wel zo.

3 ) Er is geen risico voor je hardware, je geheugen kan er niet kapot van gaan. ( etc )
In 1e instantie Hackintosh op een Machine zetten is niet zo gemakkelijk als je denkt want niet alle hardware is geschikt voor de bepaalde versie's in omloop.

4 ) Ja je kan Windows gewoon installeren erna dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ah oke. Dus in principe kan ik het gewoon proberen en als het niet lukt/bevalt alles formatteren en een windows install doen?
Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn om de onderdelen van de build zoals ik hem nu heb om te zetten naar een build die OSX zou moeten aankunnen? Het liefst zo trouw mogelijk aan het bedrag wat ik er tot nu toe aan heb uitgegeven. Of is er ergens een lijst beschikbaar met OSX geschikte onderdelen die ik zelf kan raadplegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Niemand met verstand van hackintosh hardware? O-) :$

Weet tevens iemand welke fans er in mijn gekozen behuizing (Storm Enforcer) passen. Ik lees namelijk in veel reviews dat een fan aan de bovenkant gewenst is.

[ Voor 73% gewijzigd door Jouel op 12-07-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Jouel schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:57:

Weet tevens iemand welke fans er in mijn gekozen behuizing (Storm Enforcer) passen. Ik lees namelijk in veel reviews dat een fan aan de bovenkant gewenst is.
Een fan kan er altijd bijgezet worden maar is, zker als je niet overklokt; niet perse nodig.

Zou zelf vooral een sterke cpu nemen, ivm met jouw wensen. De GPU is idd niet noodzakelijk met jouw wensen en de onboard gpu's van intel en amd kunnen in de meeste gevallen die taak prima op zich nemen, als ze al een taak hebben. Zou het daarom zeker eerst zonder losse videokaart proberen en zien hoe dat bevalt.

Mocht je dan met programma X het traag vinden gaan, kan je voor programma X uitzoeken of en welke videokaart je daar het best bij kan helpen, dat verschilt helaas en is dus ook geen eenduidig antwoord op te geven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 72,90€ 72,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Cooler Master CM Storm Enforcer€ 64,90€ 64,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1Seasonic S12II 520W€ 69,-€ 69,-
1Samsung 830 series 256GB€ 169,-€ 169,-
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 90,70€ 90,70
1Asrock Z77 Pro3€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 871,80

-De CPU met HT! Zeker in jouw geval een aanrader.
-RAM is cas9 ipv 10 dus een tikkie sneller en alsnog 10 euro goedkoper. (Laat je niet gek maken door PR blabla als Venguance ofzo....lol)
-Voeding heb ik een bewezen betrouwbare Seasonic gekozen, die louter uit A-class onderdelen is opgebouwd. De CX-500 is een leuke voeding, maar ook vooral budget-class. Ieder zijn meug natuurlijk, ik geef liever iets meer uit aan kwaliteit.

De Dell monitors zijn zeker een aanrader en de videokaart kan wel achterwege blijven.

ps: OSX laten werken op een pc word lastig en dan ben je zeker gebonden aan bepaalde hardware:

That’s the one. You’ll probably need an NVIDIA card. I tried to get the onboard graphics built into the i3 CPU to work, but didn’t have any luck with it.
Als dat al niet werkt zal de onboard 4000 HD Graphics van Intel het ook niet gaan doen bijv.
Artikel + reacties > http://www.makeuseof.com/...a-pc-without-using-a-mac/

btw, denk dat je beter hier advies over OSX icm je hardware kan vragen: http://www.hackintosh.nl/archief/snow-leopard-10-6-x/

Waarschijnlijk kan je het wel aan de praat krijgen:
http://osx-indo.com/commu...ivb-asrock-z77-setup.261/

tutorial voor IVY bridge systemen:
http://legacy.tonymacx86....3b8d867c6cc44f027da8c40c5

Denk dat je daarmee een eind op weg komt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 23-07-2012 16:05 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Dank voor je reactie Madrox!

Is de pc in zijn geheel ook acceptabel qua geluidsniveau of moet ik dan voor andere onderdelen gaan. Ik zoek niets dat fluister stil hoeft te zijn, maar ik moet als ik de computer aan heb wel zonder me eraan te storen TV kunnen kijken op mijn kamer.
Noctua processorkoelers zijn een stuk stiller heb ik gelezen? En zijn er ook stillere voedingen? Of is de Seasonic er zo een? Harddrive maakt alleen geluid bij lezen en schrijven lijkt me.. en verder zal de gpu (fans) wel geluid maken, maar deze ontbreekt bij mij dus hoef ik me nog niet druk om te maken...

Hoe ziet dit er bijvoorbeeld uit? Lever ik hiermee in op prestaties?

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition€ 79,50€ 79,50
1Noctua NH-U9B SE2€ 39,53€ 39,53
1be quiet! Efficient F1 500W€ 62,90€ 62,90
1Samsung 830 series 256GB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 883,88

en evt. toekomstig uitbreiden met iets in de trant van:
#ProductPrijsSubtotaal
2Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 163,50€ 327,-
1EVGA GeForce GTX 550 Ti FPB (of welke andere videokaart op dat moment het meest geschikt is)€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,80

Tevens was mijn geheugen in de vorige build dan wel cas 10, maar wel 1600 mhz (weet niet of je dit gezien hebt).. Hoe is dit in verhouding, streept dit elkaar niet weg? En waar heb ik op de "lange termijn" meer aan? 267mhz meer of 1 cas waarde lager? De 10 euro meerprijs is geen obstakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor stilte gaat is de Mugen 2 praktisch onverslaanbaar. Andere koelers zijn wellicht beter, maar vrijwel altijd alleen als je er ook weer andere fans op gaat zetten. De kracht van de Mugen 2 is dat hij uit de doos met standaard fan vrijwel onhoorbaar is (mits je het juiste fanprofiel op je moederbord instelt).

Cas en MHz'en maken allemaal bar weinig uit. De verschillen mijn meetbaar, maar in beide gevallen niet merkbaar. Ikzelf zou er vooral op letten of het spul en ook een beetje leuk uitziet en wat de overige voorwaarden zijn (zoals garantie e.d.), want de performance gaat nagenoeg gelijk zijn. Het voordeel van de Vengeances is dat ze eigenlijk nooit problemen opleveren, al moet je wel opletten dat je in combinatie met de Mugen 2 en andere grote koelers wel low profile-geheugen moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ok, dus eigenlijk qua geheugen is de goedkoopste de 'way to go'? In dit geval dus XMS3 i.p.v. Vengeance?

Dus de Scythe Rev. 2 toch i.p.v. de Noctua? (qua prijs scheelt het namelijk niet veel maar bij de Noctua staat een lager aantal dB in de specs)
...en qua kast en voeding dan? Die CM 690 II is die bijvoorbeeld beter qua airflo/geluidsniveau t.o.v. de CM Storm Enforcer die ik daarvoor had geselecteerd of is dit puur een kwestie van persoonlijke voorkeur/smaak? Hetzelfde voor de beQuiet voeding t.o.v. de Corsair?

Zal ik überhaupt veel last hebben van geluidsniveau als ik niet overclock en geen videokaart gebruik (en als ik er een ga gebruiken, hoogstwaarschijnlijk niet het aller uiterste ervan ga eisen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouel schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:44:
Ok, dus eigenlijk qua geheugen is de goedkoopste de 'way to go'? In dit geval dus XMS3 i.p.v. Vengeance?
Kijk ook even naar de QVL, het lijstje op de site van de moederbordenfabrikant waarin staat welk geheugen compatible is. Het zeg niet noodzakelijk dat het niet gaat werken als jouw geheugen er niet in staat (het is meestal simpelweg niet getest en werkt overwegend gewoon wel), maar als je het kunt uitsluiten is het altijd fijn.
Dus de Scythe Rev. 2 toch i.p.v. de Noctua? (qua prijs scheelt het namelijk niet veel maar bij de Noctua staat een lager aantal dB in de specs)
Specs zijn waardeloos, kort door de bocht :) Fabrikanten maken er een feestje van, maar de waarheid is er niet mee gediend. Reviews zijn de enige goede manier om vast te stellen wat nu daadwerkelijk beter is. Ikzelf vind SPCR (Silent PC Review) altijd een erg fijne en betrouwbare site op dat vlak.
Zal ik überhaupt veel last hebben van geluidsniveau als ik niet overclock en geen videokaart gebruik (en als ik er een ga gebruiken, hoogstwaarschijnlijk niet het aller uiterste ervan ga eisen)?
Dat hangt volledig van je eisen en standaarden af :) Veel mensen vinden zaken stil of te doen terwijl ik het een hoop kabaal vind, terwijl die mensen weer vinden dat ik veel geld voor 'niets' uitgeef; een beetje stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Jouel schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:44:
XMs3 van Corsair is een veel verkocht type, zou me verbazen als dat niet ging werken.
Min of meer lood om oud ijzer...
...en qua kast en voeding dan? Die CM 690 II is die bijvoorbeeld beter qua airflo/geluidsniveau t.o.v. de CM Storm Enforcer die ik daarvoor had geselecteerd of is dit puur een kwestie van persoonlijke voorkeur/smaak? Hetzelfde voor de beQuiet voeding t.o.v. de Corsair?
De cm690 II is niet stiller. Denk dat het elkaar weinig zal ontlopen. Voeding idem-dito.
Weing tot geen, je kan met een gerust hart tv kijken.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Hi,

Vooralsnog ga ik nu mijn centen opsparen voor deze build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition€ 79,50€ 79,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
3Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 10,95
1be quiet! Efficient F1 500W€ 62,90€ 62,90
1Samsung 830 series 256GB€ 175,-€ 175,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,25

Ik zal even alles netjes toelichten:
- de Samsung HD vanwege prijs en goede score hier op Tweakers, 1 TB is voorlopig genoeg, ik heb momenteel 500 GB niet eens vol terwijl ik mij nooit inhou bij bestandsgrootten op illustrator of Photoshop, ik download namelijk ook geen films o.i.d.

- De LG Optische drive vanwege de goede score hier op tweakers, ik heb veel vertrouwen in jullie ;)

- De CM690 II kast vanwege de looks en de witte led fan vind ik dan wel weer gaaf en anders dan de meeste rode en blauwe led fans aanwezig in sommige kasten die me aanspreken. Ook een ruime kast met genoeg mogelijkheden. Wederom ook ondersteunt in score door een groot aantal Tweakers.

- Scythe mugen 2 rev. b vanwege zijn stilheid en op aanraden in dit topic.

- 3 zeer stil geteste Nexus fans om airflow goed te houden binnen de kast. Koele kast is altijd goed voor de levensduur van de apparatuur heb ik mij over ingelezen, ik begrijp dat mijn pc geen extreme koeling behoeft, maar voorkomen is beter dan genezen (+ het kost een tientje, big deal?!).

- i7 3770 processor. Voornamelijk vanwege de HD 4000 graphics en hyperthreading. Geen K versie want overclocken is waarschijnlijk toch niet aan mij besteed.

- be quiet! voeding van 500 watt (met 80 plus Gold certificering) toch verkozen boven de seasonic, mede doordat deze voeding een Gold certificering kreeg en ik er als leek verder toch weinig van zal merken.
- Samsung 830 SSD. Deze moet ervoor gaan zorgen dat al mijn programma's feilloos en snel op zullen starten.

- XMS3 interne geheugen van 16GB (dual channel). Gekozen vanwege cas 9 en lage prijs, moederbord ondersteunt dit type geheugen niet specifiek, maar mij wordt verteld dat dit zeer zelden problemen oplevert.

- AsRock z77 Pro 3 moederbord. Dit vanwege de MVP (welke mijn HD 4000 igpu laat samenwerken met een eventuele toekomstige videokaart) en de prijs.

In de nabije toekomst dan waarschijnlijk nog:
- Twee maal 23" IPS schermen.

- Een extra TB Samsung Harddrive.

- ...en een videokaart, ik denk aan een GTX550 ti of GTX560 ti (ligt aan mijn budget) i.v.m. CUDA waar ik blijkbaar als grafisch ontwerper gebruik van kan maken. Of is dat onzin en is een HD7770 of HD7850 ook prima geschikt? Ook kan ik denken aan een Workstationkaart (quadro of firepro) aangezien ik toch niet van plan ben met het systeem te gaan gamen.
Ook meteen nog de vraag of ik met de toevoeging van deze kaarten genoeg zal hebben aan mijn 500 Watt voeding in mijn start build?

Ik hoor graag of er nog opmerkingen zijn bij mijn onderdelen of mijn keuze waarom ik voor ze ben gegaan!

EDIT: Nu ben ik een echte Tweaker aan het worden :9 en probeer een hoop pagina's en topics terug te lezen, me te bemoeien en dingen te vragen om meer te weten te komen. Hierdoor lees ik dat bij het gebruik van 2 schermen, een videokaart word aangeraden. Dit alleen wel in de context dat er dan word gegamed op deze 2 schermen, iets wat ik dus niet wil...
Mijn vraag is dus eigenlijk;
Ben ik niet haast verplicht tot het kopen van een videokaart wanneer ik mijn twee 23" IPS schermpjes wil aanschaffen, of trekt mijn intel HD 4000 ipgu dat nog zonder moeite?

[ Voor 5% gewijzigd door Jouel op 30-07-2012 13:05 . Reden: toevoeging en opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Jouel schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:57:

Er zijn topics hier op GoT over hackintoshes. Het werkt prima, en bij updates kun je ook gewoon kiezen om niet blindelings te updaten. Als je weet wat voor hardware je hebt, dan moet dit geen probleem zijn.
Eventueel zijn er guides te vinden waar je Mac OS X in VMWare kunt draaien. Optimaal is het niet, maar het kan.

Zelf heb ik alleen Macs in huis (2 mini's als htpc, 1x 27" iMac en een Macbook Pro). M'n NAS is een Ubuntu machine en ik heb nog een hobby machine staan waar ik Windows 7 op draai en op zit te pielen met video encoding etc. Op het werk heb ik 2 Windows 7 machines, zowel een 32bit als een 64bit machine.

Ik hou van Mac OS X, maar dat doe ik ook van Windows 7. Ze hebben beiden hun sterke punten.

Ik weet niet of het nog wat toevoegt, maar voor een Mac ervaring moet je niet naar de Mediamarkt gaan. Ik zou naar een aparte/normale reseller gaan, of beter nog, naar de Apple Store in Amsterdam. Je kunt daar gerust een uurtje van alles uitproberen.

Een SSD in de Mac plaatsen kun je gewoon zelf (zie ifixit.com) - heb ik ook gedaan op m'n toen nog 1 week oude iMac.

Mocht je nog studeren, dan kun je kijken of je via Surfspot.nl korting krijgt bij de Apple Store Online. Via de Haagse Hogeschool krijg ik bijna 12% korting, dat scheelt weer een beetje.

Overigens is een Mac wel lekker stil ;) Maar als ik je eisen verder lees, dan ben je met een PC het beste uit (vooral het gamen is toch beter op de PC).

[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 29-07-2012 02:02 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
@nitai:
Ik ben ook bij een reseller geweest maar ik was op dat moment bij de mediamarkt en daar stond ook een knakker bij. Ik dacht hem dus even vlug een vraag te stellen. Enfin.

Je hebt mij wel misbegrepen denk ik, ik wil juist niet games spelen op deze pc, hier heb ik een playstation voor en ik prefereer te gamen met controller op een 40" tv. Een iMac spookt nog steeds rond in mijn hoofd maar ik neig toch een stuk meer naar de windows zelfbouw desktop op dit moment, vooral vanwege de prijs/kwaliteit verhouding en de mogelijkheid om gemakkelijk nog dingenaan de passen zonodig in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

veel reakties in dit forum. Hopelijk kunnen jullie mij ook wat input geven.

Ik wil mijn 4+ jaar oude Intel Q9450 systeem met mid-life upgrade (Antec Sonata Plus 550, 8GB RAM, Postville 80 GB SSD, 2x Samsung 1GB HDD in raid1, GeForce 8600 GT) ondersteunen met een nieuw systeem.

Ik gebruik mijn PC voor fotobewerking en sinds Lightroom 4 moet ik na elke aanpassing eventjes (tot enkele sec) wachten. Dit irriteert me en haalt het plezier weg. Tijd voor een sneller systeem dus, dat is voorbereid voor een Nikon D800 met 36Mp files. M'n huidige PC blijft voor mail en internet en alle andere PC vertragende zaken.

Wel: voor LR4 + PS, snel en stil, budget t/m 2000 Euro, 2 beeldschermen aansturen tot 2560x1600
Gewenst: 1TB SSDs (2x 512 GB in raid 0)
Niet: voor spellen, overclocken

Ik kwam na rondkijken uit bij het BBG workstation van Maart dit jaar en heb dat als uitgangspunt genomen. Omdat ik een SSD raid 0 array wil heb ik een moederbord met ten minst 4x SATA-600 uitgezocht. Dan kan ik ook een kleinere software SSD plaatsen en een grote HDD. Om het systeem zo stil mogelijk te maken wil ik graag een passief gekoelde videokaart en dito voeding.
Uiteindelijk laat ik op dit moment een 1 GB SSD achterwegen. De kosten zijn op dit moment nog erg hoog (>700 Euro voor 2x Crucial M4 512 GB) en ik kan het altijd nog toevoegen mocht de HDD te langzaam blijken.
Het BGG workstation heeft een i7 3930K hexacore en de fotografen PC uit dezelfde BBG met i7 3770K is ongeveer 300 Euro goedkoper als je de kosten van het moederboard ook meeneemt. Dat is best veel geld, maar levert ook ~30% rekenkracht op. Dat laatste gaf de doorslag en verlengt hopelijk ook de levensduur van mijn PC.

Al met al ben ik op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X79-UD3€ 189,80€ 189,80
1Club3D Radeon HD 7750 royalQueen€ 103,70€ 103,70
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 138,-€ 138,-
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,95€ 14,95
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 88,95€ 88,95
1Antec Performance One P280€ 105,60€ 105,60
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 501,-€ 501,-
1Seasonic X-460 Fanless€ 119,15€ 119,15
1Samsung 830 series 256GB€ 171,99€ 171,99
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X2133C11R€ 123,30€ 123,30
1Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader€ 30,50€ 30,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.621,89

Ik heb daar een paar vragen bij, waar ik wel wat hulp kan gebruiken:

- Zijn er compatibiliteitsproblemen met de gekozen hardware?
- Ik heb nu duurder geheugen gekozen 2100MHz, voor 50 Euro minder is er 1600MHz geheugen. Is dit te merken in de performance?
- Is de videokaart overkill en zou een goedkopere (passieve) kaart ook volstaan?
- Maakt een passieve voeding en videokaart dit systeem ook echt stiller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:00:
Hoi allemaal,

veel reakties in dit forum. Hopelijk kunnen jullie mij ook wat input geven.
Modbreak:Open voor advies je eigen topic. Dat houdt dit draadje schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:06:
[...]

[modbreak]
Open voor advies je eigen topic. Dat houdt dit draadje schoon :)[/]
Bedankt, done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Kunnen die vorige reacties van Falcon31 dan verwijderd worden a.u.b.? Dit leidt ook zo af van mijn eigen problemen/vragen...
Pagina: 1 2 Laatste