tweaker2010 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:24:
[...]

Nooit geweten dat wij in die tijd lange bogen als wapens hadden. Dat was toch meer iets voor de engelsen?
Jij hebt het over de middeleeuwse English Longbow/de Yew Longbow :)
'Gewone' longbows waren in heel Europa te vinden sinds de steentijd (maar dit waren gewoon lange bogen, niet te vergelijken met de legendarische English Longbow).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Anoniem: 508531 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:39:
Laten we maar geen Longbow discussie hebben in het Rome II topic.
Laten we precies schrijven wat Xyloto wilt lezen, zijn mening is representatief voor heel GoT... oh wait...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Anoniem: 508531

Tsurany schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:55:
[...]

Laten we precies schrijven wat Xyloto wilt lezen, zijn mening is representatief voor heel GoT... oh wait...
Nou als het zo'n probleem voor je is, praat dan maar lekker door over longbows.
Anoniem: 508531 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:14:
[...]

Nou als het zo'n probleem voor je is, praat dan maar lekker door over longbows.
Het gaat er om dat jij niet bepaald wat hier wel en niet besproken mag worden. Dit gaat gewoon over een stukje historische nauwkeurigheid met betrekking tot het spel, als je daar niet tegen kan lees je het niet, maar ga dan niet roepen dat anderen hier niet over mogen praten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Anoniem: 508531

Tsurany schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:22:
[...]

Het gaat er om dat jij niet bepaald wat hier wel en niet besproken mag worden. Dit gaat gewoon over een stukje historische nauwkeurigheid met betrekking tot het spel, als je daar niet tegen kan lees je het niet, maar ga dan niet roepen dat anderen hier niet over mogen praten.
Het was maar een suggestie, rustig man!

• ettie1990
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:01

ettie1990

PSN:ettiesick

Ik zou wel met onze voorvaderen de wereld willen veroveren en geschiedenis schrijven:) :P :9

[ Voor 3% gewijzigd door ettie1990 op 15-08-2013 14:02 ]

• Farmir
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-04 13:27
anandus schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 10:35:
Was deze pagina hier al bekend?
Campaign Map Planner
Kan je alvast kijken welke regio's en steden er zijn (en door welke (minor) factions deze gecointroleerd worden) :)

Bijvoorbeeld het huidige Nederland:

[...]
Hier ben ik naar op zoek geweest!

Waar ik ook naar uit kijk is de Interactive Campaign Map. Deze staat al wel op de home-page van de wiki, maar is nog niet clickable. Zal wel toegankelijk worden als de game uit is.

Anoniem: 374672

Ha meteen preorderd! Ik ben zelf nog steeds MTW:2 en Shogun Total War 2 het spelen, op very hard en dan in zo min mogelijk beurten het spel uitspelen terwijl mijn diplomacy op trustworthy blijft staan.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 20:38
Anoniem: 508531 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:39:
Laten we maar geen Longbow discussie hebben in het Rome II topic.
Ik vind dat niet erg :P

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:46
MAAR ZE HADDEN HELEMAAL GEEN LONGBOWS IN NL :(
Er zijn bewijzen dat de germanic tribers gebruik maakten van bogen die grote pijlen konden afvuren. Deze zijn gebruikt tegen de Romeinen en waren naar alle waarschijnlijkheid longbows.

Avalaxy schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 18:54:
[...]

MAAR ZE HADDEN HELEMAAL GEEN LONGBOWS IN NL :(
Je bent in de war met de middeleeuwse Engelse longbow ;) Agincourt enzo

In dat gebied (grofweg) hadden ze al sinds de middensteentijd longbows, zie bijv Holmegaard bow, bogen van 1.50m á 1.70m.

Zie ook
Longbows have been made from many different woods by many cultures; in Europe they date from the Paleolithic, and since the Bronze Age were made mainly from yew.
En bijv.
Xenophon describes long bows used to great effect in Corduene
Xenophon was ongeveer 400 BCE.

[ Voor 33% gewijzigd door anandus op 15-08-2013 19:14 ]

• Farmir
Naval Warfare

Dit wordt zo super vet!

[ Voor 37% gewijzigd door Farmir op 15-08-2013 19:14 ]

Het schip dat geramd wordt kan volledig uit elkaar spatten of er kan helemaal niks visueel mee gebeuren, lijkt niet echt een tussenweg in te zitten. Ziet er matig uit als je het vergelijkt met de rest van de grafische pracht.

• Farmir
Tsurany schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:25:
Het schip dat geramd wordt kan volledig uit elkaar spatten of er kan helemaal niks visueel mee gebeuren, lijkt niet echt een tussenweg in te zitten. Ziet er matig uit als je het vergelijkt met de rest van de grafische pracht.
Dat dacht ik ook al wel, maar qua gameplay is het wel heel compleet! Je kan eindelijk een schip rammen en met meerdere schepen één schip enteren.

Ik heb sowieso het idee dat eindelijk je eigen units niet lopen te treuzelen, maar meteen doen wat je aangeeft dat ze moeten doen. In het hele spel zie ik dit terug komen: fantastisch!

Misschien ben ik ook wel té excited en niet objectief meer, maar who cares!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat viel mij ook al op. Het is niks verbeterd sinds ETW/NTW. Daar gingen schepen op dezelfde manier in tweeën. Beetje jammer eigenlijk.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Avalaxy
Tsurany schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:00:
Er zijn bewijzen dat de germanic tribers gebruik maakten van bogen die grote pijlen konden afvuren. Deze zijn gebruikt tegen de Romeinen en waren naar alle waarschijnlijkheid longbows.
anandus schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:10:
[...]
Je bent in de war met de middeleeuwse Engelse longbow ;) Agincourt enzo
Het was een grap ;(
Dat viel mij ook op/tegen! Ik had verwacht dat de voorkant van het rammende schip kapot zou zijn, en het andere schip een stuk opzij gesmeten zou worden. En dat die eenheden op het dek niet vrolijk zouden blijven staan zonder om te vallen.

• tweaker2010
  • Laatst online: 27-03 12:40

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Inderdaad heel erg jammer en verre van realistisch als je het mij vraagt. Nog een paar zaken die mij opvallen:
Tijdens de gevechten zie je gewoon voeten van de soldaten dwars door hout van het schip steken (hoop dat het een bug is die nog gefixt wordt). Verder is het natuurlijk belachelijk dat een schip wat bedolven wordt onder vurige pijlen geen vlam vat (deze doven heel snel, alleen de soldaten branden maar het schip zelf niet). :X
Vanavond en gisteravond weer Medieval 2 zitten spelen met de Stainless Steel mod. Maar ik kan dan weer heel goed begrijpen waarom ze willen dat je in Rome denkt in legioenen en niet over individuele units. Het is heel irritant dat je drie verschillende kastelen nodig hebt om je leger te hertrainen omdat je niet overal dezelfde units kan krijgen. Je blijft heen en weer lopen puur voor het hertrainen. Ook is er enorm veel clutter op de map met priests, diplomaten, spies, assassins, merchants, losse enemy units,... wordt er half gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:10
Dat niet allee, de gigantische hoeveelheid stacks met 1 tot 3 units die allemaal stuk voor stuk jouw full stack aanvallen. Uitermate irritant...

Wat betreft naval warfare, ik heb het nog nooit leuk gevonden. Ook in R2 zal ik het niet spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naval Warfare was in Empire echt een afknapper, constant opletten op de wind en elk schip moest individueel aangestuurd worden en je kon ze geen seconde alleen laten. Mijn truuk was zo snel mogelijk de sterkste schepen in handen krijgen, dan hoefde je een stuk minder moeite te doen.
Het lijkt er wel op dat de controls van schepen in RTW2 een stuk beter in elkaar zullen steken en een stuk vloeiender zullen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Ik vond de naval warfare in ETW juist onwijs tof :) Rekening houden met de wind, de juiste wapens kiezen, taktieken, crossing the T, etc.
Ik hoop eigenlijk dat ze dat er bij RTW2 wel een beetje inhouden in plaats van dommetjes op elkaar aframmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

anandus schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:53:
Ik hoop eigenlijk dat ze dat er bij RTW2 wel een beetje inhouden in plaats van dommetjes op elkaar aframmen.
Ik denk het niet. Zoals ik het op het filmpje zie, kun je het best een zo zwaar mogelijk boot nemen en daarmee op je gemak 10 wat lichtere boten mee rammen, die gevechten aan boord stellen niet zoveel voor lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Tsurany schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:32:
Naval Warfare was in Empire echt een afknapper, constant opletten op de wind en elk schip moest individueel aangestuurd worden en je kon ze geen seconde alleen laten. Mijn truuk was zo snel mogelijk de sterkste schepen in handen krijgen, dan hoefde je een stuk minder moeite te doen.
Het lijkt er wel op dat de controls van schepen in RTW2 een stuk beter in elkaar zullen steken en een stuk vloeiender zullen werken.
Alles individueel? Neejoh, je kon ze gewoon in een line zetten en als groep naar 1 punt sturen. En die wind draaide nauwelijks dus hoefde je amper wat mee te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 16-08-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
anandus schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:53:
offtopic:
Ik vond de naval warfare in ETW juist onwijs tof :) Rekening houden met de wind, de juiste wapens kiezen, taktieken, crossing the T, etc.
Ik denk niet dat dit echt zal gebeuren daar in de romeinse tijd de tactiek juist voornamelijk was om elkaar te rammen (wel met enige tactiek om de juiste schepen te rammen). dus was dat betreft zijn ze denk ik vrij accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy

Hoe die 2 phalanxes elkaar engagen is zo vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boagriuz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-04 11:44
Vanaf hoelaat kun je Rome II spelen eigenlijk? Ik heb op dit moment het volgende bericht in steam: This game will unlock in approximately 2 weeks, 3 days and 1 hour.

Dat zou dus om 19.00 uur zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 21:21

Pheace

The Eviler of Evil

Dat is bij Steam tegen het middaguur als ik me niet vergis. Dat is de normale tijd dat de sales veranderen en nieuwe dingen voor die dag ingevoerd worden. Ik zou zelfs maar rekening houden dat het mogelijk nog een paar uur later zal zijn voor je kan spelen, het wil nog wel eens mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Rondt Steam de tijden omlaag of omhoog af?

Want op Reddit werd eerder gemeld dat het 20:00 uur was.
LongBowNL in "Total War: Rome II"
http://nl.reddit.com/r/to...me_2_no_midnight_release/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julios
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 09:02
Ach dit is weer een trend ofzo. Naar mijn idee was het altijd een midnight release. Ik hoop dan ook dat ze dit ook weer doen Huppa 00:01 spelen die hap.

Anyhow het filmpje van de navy battle zag er tof uit.
Ik zou graag wel de intro willen spelen die de pers heeft gekregen. Iets wat ze ook deden bij Shogun 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Midnight releases betekent in Nederland pas om 7 uur 's ochtends ofzo kunnen spelen ;) (afhankelijk van waar de uitgever zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
SEGA zit in Japan.
The Creative Assembly zit in het VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed punt. Ben niet gewend dat er Europese gamemakers van AAA-titels zijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 18-08-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Boagriuz schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:10:
Vanaf hoelaat kun je Rome II spelen eigenlijk? Ik heb op dit moment het volgende bericht in steam: This game will unlock in approximately 2 weeks, 3 days and 1 hour.

Dat zou dus om 19.00 uur zijn..
Gewoon afwachten en proberen. Je kunt wel gaan speculeren maar daar schiet je toch niets mee op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
anandus schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:13:
Goed punt. Ben niet gewend dat er Europese gamemakers van AAA-titels zijn :P
Crysis, Fable, Battlefield, The Witcher, Grand Theft Auto, Burnout, Test Drive Unlimited,...

Dat zijn toch wel grote titels die allemaal uit Europa komen. En dan zitten er nog publishers zoals Ubisoft in Europa, maar ik heb geen idee en hoeverre die op eigen bodem ontwikkelen. Maar er komen toch wel AAA titels uit Europa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-03 15:05
Ik kan niet wachten tot de release. Ik heb gisteren nog rome barbarian invasion gedaan en laatst nog medieval 2.
Het grootste voordeel vind ik toch wel dat er vanuit legions wordt gedacht in deel 2.
Ondanks dat rome 1 heel erg fijn is zitten er nog genoeg punten in die verbeterd konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 16:40
Ik kon me nooit echt vinden in de andere series die na Rome Total War kwamen. Heb daarom des te meer zin in deze game!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 08:08:
[...]

Crysis, Fable, Battlefield, The Witcher, Grand Theft Auto, Burnout, Test Drive Unlimited,...

Dat zijn toch wel grote titels die allemaal uit Europa komen. En dan zitten er nog publishers zoals Ubisoft in Europa, maar ik heb geen idee en hoeverre die op eigen bodem ontwikkelen. Maar er komen toch wel AAA titels uit Europa :)
offtopic:
Ik race en schiet niet, en had The Witcher niet direct onder AAA gerekend. Ik kwam niet verder dan Paradox-titels, eigenlijk :)
Piekartz87 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 09:15:
Het grootste voordeel vind ik toch wel dat er vanuit legions wordt gedacht in deel 2.
Ondanks dat rome 1 heel erg fijn is zitten er nog genoeg punten in die verbeterd konden worden.
Probeer eens Roma Surrectum (naast RTR dé beste RTW-mod, imho) of SPQR :)
/halfofftopic

Een voorbeeld van de dynamische city-growth. Marseille (linkje ivm groot plaatje)
As you can see here, we’ve upgraded our way through the Forum building-chain to a full-blow amphitheatre, with a typically Roman aqueduct thrown in for good measure.

De Rome trade map:
Afbeeldingslocatie: http://wiki.totalwar.com/images/b/b3/TWRII_map_trade_routes_thumb.jpg
Klikbaar

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 19-08-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus je moet je route uitstippelen...
Iemand anders die ook meteen dacht:

Ik ben Rome dus ik vermoord gewoon iedereen? :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Waren die routes toen echt zo of zijn die willekeurig zo getekend?
Het lijkt me dat er geen routes boven de Rijn waren (aangezien dat de grens van het Romeinse rijk was, een route richting Leeuwarden lijkt me dan ook erg onwaarschijnlijk. Waarom niet richting Utrecht bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus Germanen deden niet aan handel volgens jou? ;)
Ik kan je nu al vertellen dat ze daar de plank toch even flink mis slaat. Verder handelden de Friesen in het noorden behoorlijk intensief met wat wij nu de vikingen noemen. Deze "vikingen" wouden graag graan hebben omdat in leven blijven wel zo leuk is en de Friesen ruilde maar wat graag tegen wat werd aangeboden zoals hout, en belangrijker luxe goederen zoals huiden. Deze ruilde ze dan weer met de Romeinen voor andere dingen.

De Romeinen legde vaak geen nieuwe routes aan. Ze namen ze simpelweg over en verbeterde ook wat door hun extreem goede wegen die overigens eigenlijk voor het leger waren maar meer door handelaren werden gebruikt dan het leger. Waar een "barbaarse" markt was bouwde de Romeinen gewoon een stad naar Romeins model. Het was al bewezen dat het een handelspunt was en voor handel moet je ook veiligheid creëren. Dit doe je meestal met behulp van natuurlijke kenmerken zoals rivieren, heuvels etc.
Romeinse steden waren feitelijk een al bestaande blauwdruk die ze in het terrein plaatse. Materialen werden lokaal gevonden of werden meestal per schip aangevoerd omdat over de weg zeer duur was. Alle Romeinse steden waren in principe dan ook perfect vierkant. Dat scheelde in de stadsmuren hun kosten. Er waren natuurlijk uitzonderingen zoals natuurlijk Rome zelf dat echt uit zijn voegen barstte maar de meeste steden waren gewoon bouwblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

DanielWW2 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 19:43:
Dus Germanen deden niet aan handel volgens jou? ;)
Ik snap wel dat ze in het noorden ook handel dreven, maar de wegen waren daar niet echt begaanbaar om het een route te kunnen noemen. Nederland bestond in die tijd voor een groot deel uit moeras en de verharde wegen lagen toch wel heel anders dan bovengenoemde Rome 2 map. Zoek de verschillen maar eens: ;)http://www.omnesviae.org/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Frisii (niet te verwarren met de huidige Friezen, trouwens ;) ) handelden met de Romeinen, ik geloof dat Tacitus dat nog beschreven heeft.
DanielWW2 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 19:43:
De Romeinen legde vaak geen nieuwe routes aan. Ze namen ze simpelweg over [...]
Precies. Daarom konden de Romeinen/Julius Caesar zo makkelijk Gallië overnemen, gezien de Kelten al een redelijk geavanceerde handels- en overheidsinfrastructuur hadden, ze hoefden alleen de top te controleren en alles bleef op rolletjes lopen. En de Griekse wereld helemaal, natuurlijk.
en verbeterde ook wat door hun extreem goede wegen die overigens eigenlijk voor het leger waren maar meer door handelaren werden gebruikt dan het leger. Waar een "barbaarse" markt was bouwde de Romeinen gewoon een stad naar Romeins model. Het was al bewezen dat het een handelspunt was en voor handel moet je ook veiligheid creëren. Dit doe je meestal met behulp van natuurlijke kenmerken zoals rivieren, heuvels etc.
Je kan soms zien of een stad tijdens de Romeinse tijd (althans, de Pax Romana) gebouwd is of er ervoor/erna.
Ervoor/erna was het belangrijk om een verdedigbare plek te hebben voor je dorp, dus werd het vaak bijv op een heuvel gebouwd, zoals bijv een oppidum.
Dorpen/steden die tijdens de Pax Romana gesticht werden hadden niet zo'n behoefte aan veiligheid en werden vaker op andere plaatsen gebouwd, bijvoorbeeld rivierovergangen (bijv Lyon, Londen).
Overigens zijn er ook een hoop toendertijd bestaande dorpen die 'verplaatst' zijn tijdens de Pax Romana van hun defensieve positie (bijv heuvel) naar een betere positie (bijv. rivierovergang) en omgekeerd had je na de Pax Romana dorpen die vaak naar heuvels (terug)verplaatsten. Niet altijd, overigens.
Romeinse steden waren feitelijk een al bestaande blauwdruk die ze in het terrein plaatse. Materialen werden lokaal gevonden of werden meestal per schip aangevoerd omdat over de weg zeer duur was. Alle Romeinse steden waren in principe dan ook perfect vierkant. Dat scheelde in de stadsmuren hun kosten. Er waren natuurlijk uitzonderingen zoals natuurlijk Rome zelf dat echt uit zijn voegen barstte maar de meeste steden waren gewoon bouwblokjes.
Nouja, in theorie, in ieder geval, hoe verder je van het centrale plein afging hoe wilder het werd, zeker toen de steden groter werden en de dichtheid groter werd het rommeliger.
Maar vaak begon het inderdaad wel mooi strak, inderdaad :)
Al is de Decamanus, de Via Maximus (of hoe dat ook heet) en vaak ook het centrale plein vaak nog steeds te zien in een hoop steden.
tweaker2010 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:38:
[...]

Ik snap wel dat ze in het noorden ook handel dreven, maar de wegen waren daar niet echt begaanbaar om het een route te kunnen noemen. Nederland bestond in die tijd voor een groot deel uit moeras en de verharde wegen lagen toch wel heel anders dan bovengenoemde Rome 2 map. Zoek de verschillen maar eens: ;)http://www.omnesviae.org/nl/
In de tijd dat Rome 2 begint waren er überhaupt weinig 'Romeinsekwaliteit'-wegen, hè ;)
De Via Appia bestond en dat was het zo'n beetje :P

Overigens wel een onwijs toffe link, hey :)

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 19-08-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

tweaker2010 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:38:
[...]

Mooi linke, meteen even gebookmarked.
Oh en pre order cancelled omdat ze ingame niet 100% accuraat zijn. :+
anandus schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:41:
De Frisii (niet te verwarren met de huidige Friezen, trouwens ;) ) handelden met de Romeinen, ik geloof dat Tacitus dat nog beschreven heeft.
My bad met de Frisii. Ben niet 100% erbij...
Romeinse tijd is een beetje aan het wegzakken. ;)
[...]
Precies. Daarom konden de Romeinen/Julius Caesar zo makkelijk Gallië overnemen, gezien de Kelten al een redelijk geavanceerde handels- en overheidsinfrastructuur hadden, ze hoefden alleen de top te controleren en alles bleef op rolletjes lopen. En de Griekse wereld helemaal, natuurlijk.
De Griekse wereld zeker ja. Als ze het goed doen dan zit daar ook het geld in Rome II. Daar zijn de steden in de oudheid, daar is zeer veel handel en daar zat de populatie. Voordat Rome z'n enorm machtcentrum werd waren ze feitelijk periferie en telden voor de Grieken/vergriekste gebieden de Kelten, Germanen etc niet eens mee.
[...]
Je kan soms zien of een stad tijdens de Romeinse tijd (althans, de Pax Romana) gebouwd is of er ervoor/erna.
Ervoor/erna was het belangrijk om een verdedigbare plek te hebben voor je dorp, dus werd het vaak bijv op een heuvel gebouwd, zoals bijv een oppidum.
Dorpen/steden die tijdens de Pax Romana gesticht werden hadden niet zo'n behoefte aan veiligheid en werden vaker op andere plaatsen gebouwd, bijvoorbeeld rivierovergangen (bijv Lyon, Londen).
Overigens zijn er ook een hoop toendertijd bestaande dorpen die 'verplaatst' zijn tijdens de Pax Romana van hun defensieve positie (bijv heuvel) naar een betere positie (bijv. rivierovergang) en omgekeerd had je na de Pax Romana dorpen die vaak naar heuvels (terug)verplaatsten. Niet altijd, overigens.
Het is denk ik iets subtieler. Pax Romana was mogelijk omdat de Romeinen een enorme gordel aan steden bouwden aan de grenzen en een legioen per stad legerden welke werden onderhouden door de stad. Deze steden hebben allemaal een muur. Ze kunnen op een heuvel liggen maar ook perfect aan het water met goede handelsverbindingen. Een rivier was ook een perfecte verdedigingspositie. Kijk maar naar het huidige Parijs. Het lag op een eiland in de Seine wat perfect is. Handel was ook nodig voor bijna elke stad omdat ze vaak graan moesten importeren uit andere gebieden.
[...]
Nouja, in theorie, in ieder geval, hoe verder je van het centrale plein afging hoe wilder het werd, zeker toen de steden groter werden en de dichtheid groter werd het rommeliger.
Maar vaak begon het inderdaad wel mooi strak, inderdaad :)
Al is de Decamanus, de Via Maximus (of hoe dat ook heet) en vaak ook het centrale plein vaak nog steeds te zien in een hoop steden.
Het varieert ook gewoon per stad. Sommige steden werden ook onhoudbaar binnen hun muren en dan moet je gaan uitbreiden. Uiteraard vooraf geplant met alles uitgemeten. In Europe zou je zulke uitbreidingen niet meer zien tot de grachtengordel van Amsterdam wat ook zeer goed was geplant en aangelegd.
[...]

In de tijd dat Rome 2 begint waren er überhaupt weinig 'Romeinsekwaliteit'-wegen, hè ;)
De Via Appia bestond en dat was het zo'n beetje :P
Maar als het goed is worden wegen dynamisch aangelegd. Verder was Rome nou nog niet echt meester van Italië als Rome II begint. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Wanneer speelt Rome 2 zich nou precies af? Tweede punic war, derde punic war? Voor of na de oorlog tussen Caesar en Pompeius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiertz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:01
De rome 2 campaign begint in het jaar 272BC. Dus voor de Punic Wars.

[ Voor 21% gewijzigd door Wiertz op 20-08-2013 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ohhh, ok. Dus de republic opbouwen en de oorlogen verzinnen mag de speler zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je begint al met de republiek, het Romeinse koninkrijk is al in 509 BCE ter ziele gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 09:39
Hi all,

I am here with another set of answers to your questions. Again, I’m afraid that due to the sheer number of questions (well over 1,100) there is no way for me to answer them all.

HOWEVER!

Starting later today I will be posting up the first part of a campaign play through as Macedon. I will put up screenshots and text describing the campaign as I go along and try to provide details about new features as I encounter them.

So for this answer session I have focused on more battle related questions, and will do a few sets of answers like this alongside the campaign playthrough.

What kind of multi-core support will there be in Rome II?

There is improved usage of multiple cores across all areas of the game.

How will missile units be balanced now that shields have returned to the game?

Missile units have been balanced so each type has a role (archers, javelins and slingers)

Archers have a fast fire rate, good range and damage, but little of their damage is armour piercing so they struggle against the more armoured units.

Javelins are short range, but very high damage so can hurt anyone.

Slingers have the longest range and a lot of ammo. Their weakness is low damage, but they will do something against everyone.

For Rome II the morale penalty for being under missile fire has also been increased to make that a more important factor in battles and also to help make sure missile units are always useful on the battlefield.

Will the AI expand and form large nations on the campaign map?

This was true for Shogun 2 and is true for Rome II as well.

What is the largest warship in the game?

The Egyptian Eight with 2 fighting towers.

How great will the unit variety be in Rome II? There was a noticeable drop from Rome I to Shogun 2, will this be repeated?

The unit variety depends on the time period we are covering. Shogun 2, depicting a civil war between many clans from a single nation, had a small number of units because the factions involved fought in the same way.

Rome II, covering a much larger area geographically and a diverse time period features a lot of units, over 700 in total. They will differ visually and in their stats.

Will Massilia be a Greek or Celtic faction?

It is a Greek faction, with some low level Celtic units in its roster.

What siege engines are available when attacking a settlement?

Rams, gallerys, ladders and siege towers.

We saw flaming balls of fire being used in the Teutoberg forest video, are they available in the actual game and what other kinds of deployables are there?

Yes, and there are also barricades, spike traps, stakes, caltrops and more.

How big are the battle maps?

2km x 2km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
vnnavond een nieuwe video van een lets play als macadon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een video? Want zoals ik dat stukje lees is het tekst en screenshots. Video zou wel beter zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
zou vandaag ook nog een video komen.

van macadon campaign

[ Voor 25% gewijzigd door Zagre op 20-08-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
anandus schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:24:
Je begint al met de republiek, het Romeinse koninkrijk is al in 509 BCE ter ziele gegaan :)
Klopt; ik bedoel meer opbouwen als in: groter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
de video komt morgen pas;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel screenshots van de tutorial:
http://www.4players.de/4p...0/0/Total_War_Rome_2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Argh, waarom zetten ze nooit die ontiegelijk irritante battle advisor uit :P Ik stoor me echt aan dat ding.

• Vestux
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-04 17:53
Tnx voor de link Zagre en anandus! :)

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Afbeeldingslocatie: http://static2.fore.4pcdn.de/premium/Screenshots/1f/2b/92466203-medium.jpg

Die muren en de huizen van deze stad zien er best middeleeuws uit of lijkt dat maar zo?

• TMCrimeZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-03 20:50
tweaker2010 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:36:
[afbeelding]

Die muren en de huizen van deze stad zien er best middeleeuws uit of lijkt dat maar zo?
Valt toch wel mee? Lijken mij gewoon insulae.
Wat vind je er middeleeuws aan?

• LongBowNL

Nieuwe video!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Cadeautje van CA. ;)

http://forums.totalwar.co...E-II!?p=605673#post605673

Daar zijn dan de Seleuciden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Wat zit er dan nu in het gebied als je daar kijkt? Gewoon leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Kleine non-playable factions. Net als dat er in het noorden van Nederland de Frisii zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Oke, ja je hebt gelijk. Ik dacht alleen dat de muren toen nog niet echt kantelen hadden.
Die huizen kan wel kloppen, maar ik dacht dat er meer houten dan stenen huizen waren in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ahaaaaaaa! Dus toch!
Wel jammer dat we er nog even op moeten wachten, maarja :P
Ik hoop wel dat ze de rest van het spel op tijd afhebben, eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SX56ouLP3yvi0dOxNANleUIE/full.png

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 23-08-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 15:09
Volgens mij is deze nog niet voorbij gekomen

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En nog drie videos:
Vooral de video over de campaign map vind ik wel interessant.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KjS7CfIdYsc]

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 24-08-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

tweaker2010 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:03:
[...]

Oke, ja je hebt gelijk. Ik dacht alleen dat de muren toen nog niet echt kantelen hadden.
Die huizen kan wel kloppen, maar ik dacht dat er meer houten dan stenen huizen waren in die tijd.
De Romeinen bouwden liever met baksteen voor zowel de muren als de daken. Iets met brandgevaar en een massief stenen muur rond houten huizen. O-)
Probeer de stad maar uit te komen als de stad van hout is met een muur erom heen.

Verder gebruikten de Romeinen ook een substantie die wij nu beton noemen en waren de schilden van Romeinse soldaten van iets wat wij nu triplex noemen gemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 16:07
Ik zag in een video dat je units in een battle kan toewijzen aan AI control, zou dat in de co-op campaign ook kunnen met een human player? Als bijvoorbeeld 1 player een battle heeft en de ander kijkt alleen maar mee dat je hem dan een paar units kan geven om ook wat te doen? Vraag me dit wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanielWW2 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:30:
De Romeinen bouwden liever met baksteen voor zowel de muren als de daken. Iets met brandgevaar en een massief stenen muur rond houten huizen. O-)
Zeker in Rome waren er ook een hoop gebouwen van hout, vandaar dat het in 64 CE zo goed fikte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Laatst online: 29-04 01:00
2 dagen geleden het spel gespeeld op Gamescom en ik kan nu echt niet wachten op de release.

For Rome!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 17:16
anandus schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:02:
[...]
Zeker in Rome waren er ook een hoop gebouwen van hout, vandaar dat het in 64 CE zo goed fikte :P
Inderdaad oorspronkelijk was veel van hout. Na de grote brand werden er geloof ik richtlijnen/wetten gemaakt waardoor veel nieuwe gebouwen uit steen gemaakt werden.

Het beton dat in Rome enzo gebruikt werd was geloof ik zelf beter dan dat wat wij nu gebruiken maar we weten niet precies hoe ze het toen maakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

BinaryRun schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:27:
2 dagen geleden het spel gespeeld op Gamescom en ik kan nu echt niet wachten op de release.

For Rome!
Hoe zijn jouw ervaringen met dit spel? Heb je er ook een filmpje van gemaakt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 15:54
Deadsy schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 20:22:
[...]

Inderdaad oorspronkelijk was veel van hout. Na de grote brand werden er geloof ik richtlijnen/wetten gemaakt waardoor veel nieuwe gebouwen uit steen gemaakt werden.

Het beton dat in Rome enzo gebruikt werd was geloof ik zelf beter dan dat wat wij nu gebruiken maar we weten niet precies hoe ze het toen maakten.
Over dat romeins beton: inderdaad sterker dan het normale beton wat we nu gebruiken maar duurde wel veel langer om uit te harden wat nu niet meer acceptabel is ivm bouwtijden (licht offtopic).

Kan zelf ook niet wachten!

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik kan niet wachten om rome binnen te trekken onder het geluid van dit 8) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

anandus schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:02:
[...]
De hoogste verdiepingen van sommige hoge Insulablokken en zeer arme wijken waren van hout. De lagere verdiepingen waren baksteen. Anders stort het bouwwerk wel heel snel in. Instortingen kwamen al voor maar er zijn grenzen. Als je als rijke Romein waardeloze huizen laat bouwen die echt meteen instorten dan krijg je problemen. ;)
Verder kan een huis van baksteen ook branden als er slechte of geen bescherming is. Rome was helemaal volgebouwd en zeer op elkaar. Dan brand het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Stel je hebt geen greek dlc of straks scythia etc. Zijn die dan wel aanwezig alleen niet playable, of doen ze ook echt niet eens als AI mee met hun special units etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tomcat84 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 01:33:
Stel je hebt geen greek dlc of straks scythia etc. Zijn die dan wel aanwezig alleen niet playable, of doen ze ook echt niet eens als AI mee met hun special units etc?
Ik denk dat ze er gewoon zijn als AI. Heel Griekenland van de map vegen lijkt mij een beetje raar. Zeker als het om de oudheid gaat in een toch Eurocentrisch spel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:10
Nog een weekje, kan niet wachten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:40
Op GameCardWinkel.nl heb je 2 opties: met en zonder Greek States DLC. Ik dacht dat elke pre-order die DLC kreeg, wat snap ik hier nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heeft Gamesync ook, toen ik bestelde was dit nog niet het geval. Heb een mailtje gestuurd met de vraag om opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik bedoelde Gamesync ja, excuus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal het morgen laten weten als ik een mail terug heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb ze ook maar even gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Overigens is hij bij Amazon.co.uk slechts 25 pond (30 euro), scheelt weer een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Wat interessante gameplay (met amphibious landing):

[ Voor 12% gewijzigd door Avalaxy op 27-08-2013 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmit99
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 23:09
Tsurany schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:16:
Dat heeft Gamesync ook, toen ik bestelde was dit nog niet het geval. Heb een mailtje gestuurd met de vraag om opheldering.
Ik heb hem ook via Gamesync gepreorderd :9 . Het was me ook opgevallen dat ze twee versies aanbieden, maar ik wilde zeker weten dat ik de DLC erbij kreeg. En dat noemden zij tenminste expliciet. Mijn idee is dat alleen pre orders via Steam en andere officiële kanalen de gratis DLC opleveren. Partijen als Gamesync verkopen je apart de game en de DLC (die vanaf launch al te koop is), maar dan gecombineerd voor een scherpe prijs. Ik verwacht dan ook 2 keys. Maar ben benieuwd naar het officiële antwoord.

Kan niet wachten, alhoewel ik vrees dat mijn laptop niet blij gaat zijn met deze game... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou toen ik bestelde was er maar een enkele optie en daar stond bij dat je de DLC zou krijgen. Nu staat dat er opeens niet meer bij, dat is wel heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht dat pre-purchase gewoon met DLC was?
Als je op de Steam page kijkt staat dat er ook:
Pre-Purchase and receive The Greek States Culture Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Besteld voor 15 augustus is sowieso de day one DLC, besteld na 15 augustus is afhankelijk van de bestelde versie. Net bevestigd gekregen door Gamesync. Ik krijg dus sowieso de day one DLC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gamesync heeft inderdaad maar een beperkt aantal DLC keys die ze gratis weg willen geven.

Ik heb hem bij Amazon besteld voor 30 euro (boxed versie met gratis verzending, weekje later spelen dus), incl de Greek States DLC (key gaat per mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boagriuz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-04 11:44
Gelukkig op 4 augustus al bij gamesync besteld, kijken of ik indd de day one DLC erbij krijg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 16:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed filmpje, interessant om het eens in detail te zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwunnik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 12:06
Inderdaad! :)

En wat heeft die gast toch een fantastische, belachelijk lage, stem... dat maakt het af :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die stem maakt het inderdaad helemaal af, past er gewoon perfect bij. Zo'n stem maakt alles wat hij verteld direct geloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Briljant systeem, nu snap je ook gelijk hoe Rome zo snel en effectief zijn troepen kon verplaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door tweaker2010 op 27-08-2013 23:48 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste