Zojuist een heerlijk spannende battle gehad:
Ik met Rome:
- generaal te paard
- 4 veteran legionaries
- 4 normale legionaries (waarvan 2 nog maar voor de helft gevuld)
- geen siege equipment of ranged attacks
- totaal: 1100 man (we hadden al een flinke veldslag achter de rug, door artillerie was ik 2 halve units legionaries kwijtgeraakt en de rest mist 5% ofzo)
- mijn units hebben geen armor of weapon upgrades, wel een aardige rank door ervaring
Tegenstander: Treverii (ze hebben een groot deel van Noord Europa in handen):
- 2000 units achter een houten muur
- 2300 units reinforcements
- bijna de helft boogschutters, de rest middelmatige spearmen (niet de beste, ook niet de slechtste)
- klein beetje "opvulling" (mobs of plebs ofzo), maar het overgrote deel was een getraind leger
- 1 artillerie (die bleek gelukkig reinforcement te zijn)
Ik had geen keus en moest aanvallen of mezelf terugtrekken. In de verte op de campaign map zag ik nog meer legers ter reinforcement aankomen (15 unknowns...). Dus ben ik maar zonder siege equipment de battle ingegaan (als de AI dat kan, kan ik dat ook!). De krachtenbalans was 10% ik, 90% tegenstander. Auto resolve was een mega defeat. Ik moest het dus maar slim gaan spelen. 1 op 1 had ik hele sterke units, maar dit was wel een hele grote overmacht.
Start: mijn leger gesplitst en voor 2 gates neergezet in de hoop er minimaal 1, liefst 2 open te breken.
Hier is de AI duidelijk in het voordeel met veel boogschutters op de muren. In mijn attacking testudo wilde mijn legionaries om een of andere manier niet richting de gate bewegen, dus dan maar open en bloot. De generaal bleef nog even achter.
Bij 1 gate (4 veteran legionaries) ging de poort steeds open en dicht, waardoor mijn flaming attack geen nut had, maar ze kwamen er ook niet uit waardoor ik eigenlijk een sitting duck was. Gelukkig had ik een goede armor. Bij de andere gate (2 + 2 halve legionaries) had ik meer geluk en was na 2 minuten de poort open.
In die 2 minuten kwamen de 2300 reinforcements op mijn in totaal 480 legionaries afgestormd. De twee sterkste units gaven een countercharge tegen de cavalerie, en de echte battle begon. Toen ging echter ook de gate open, waardoor ik flink omsingeld was en nog steeds stonden de boogschutters op de muur. Het zag er daar niet zo heel goed uit
Mijn generaal schoot te hulp en met inspire kon ik de wavering men elke keer weer een moraal boost geven. Eén vd halve unit legionaries was ondertussen bezweken, maar de vijandelijke cavalerie (waaronder de reinforcement generaal) was ook geslacht. Mijn generaal te paard kon toen vrij eenvoudig alle reinforcement boogschutters opjagen.
In de tussentijd waren ze bij de andere gate nog geen stap verder. Wel was er een unit spearmen naar buiten gekomen, dus ze hadden wat te doen. Toch liet ik ze in volle retreat naar de andere kant toe rennen om te hulp te schieten bij de open gate die steeds meer op een death trap leek. De 200 legionaries die daar nog over waren hadden het best zwaar. Mijn generaal had de meeste reinforcement boogschutters weg laten rennen, en na nog even een moraal boost te geven zette hij het op een charge richting de reinforcement artillerie die zich aan het opstellen was.
Niet veel later bereikte mijn veteran legionaries de flank vd reinforcement grondtroepen die zich terecht geflankt voelde, en 1 voor 1 zag ik daar witte vlaggetjes ontstaan. Die battle was gewonnen, maar nu moesten alle units door een hele dunne gate, en die boogschutters stonden nog steeds op de muur pijlen te schieten. Meter voor meter vochten de legionaries zich een weg, totdat ze eindelijk op een open plek stonden. De generaal had zich er ook bijgevoegd en wisselde moraal bonussen met demoraliserende oorlogskreten af. Eenmaal op de open plek kon ik de tegenstanders gaan omsingelen, en daarna was het vrij snel bekeken.
Resultaat:
- ik had nog 400 vd 1100 eenheden over, voornamelijk veteran legionaries en mijn generaal
- van de 4300 tegenstanders waren er 3700 gedood en 400 gevangen
- de inwoners van de stad leren nu latijn

- cruciale verdedigingsstad op de campaign map te pakken waar de trevarii doorheen moeten (buren zijn neutraal voor allebei) om bij mijn achterliggend onverdedigd land te komen
De battle duurde bijna drie kwartier... dit soort veldslagen is wat dit spel zo gaaf maakt!
Of het realistisch is dat 1100 legionaries 4000 tegenstanders omzeep helpen: geen idee. Gezien de goede militaire training zou dat best kunnen. Hoe dan ook was dit een mooie uitdaging