Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:53
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/kaku_ics_600.jpg

ICS-1000: Klik-Aan-Klik-Uit via je smartphone of tablet

Introductie
Domotica is in opkomst, smartphones zijn hip. Een logisch gevolg is dus dat dit samenkomt. Steeds meer fabrikanten spelen hierop in.
De domotica markt bestaat al jaren, alleen voorheen waren er geen/amper mogelijkheden voor smartphones, en bestond het uit een merkgebonden systeem, vaak ook niet draadloos. Een bestaande woning voorzien werd dus een dure/tijdrovende aangelegenheid.

De Klik-Aan-Klik-Uit producten
Tegenwoordig zijn er genoeg alternatieven. Een van de goedkoopste opties is Klik Aan Klik Uit.
In Nederland een van de grotere spelers op het gebied van draadloos schakelen, vnl door de vrij lage prijs en goede verkrijgbaarheid (ligt in vrijwel elke bouwmarkt enz)

Uiteraard hangt er aan die lage prijs ook een aantal beperkingen.
  • Eigen protocol, en niet merkoafhankelijk
  • De 'clients' zijn ontvangers, geen repeaters. Dus geen mesh netwerk
  • Geen terugkoppeling van de ontvanger
Punt 1 is op zich niet zo'n punt, alleen ben je dus wel beperkt tot de KAKU productlijn. Integratie met niet-KAKU producten kan dus problematisch zijn, als dat uberhaupt al mogelijk is.
Punt 2 kan bij een grotere woning voor problemen zorgen, als het bereik simpelweg niet voldoende is ga je schakelacties missen. Bij een mesh-oplossing is elke ontvanger ook een repeater, waardoor je, mits je voldoende ontvangers hebt, je overal een prima dekking hebt, ook aan bv de andere kant van je huis.
Punt 3: Na het uitvoeren van een schakelcommando zie je aan de lamp of het aangekomen is en de lamp geschakeld heeft. Er is geen statusindicitie terug. Je kan dus niet zien of een lamp aanstaat, of zien of je commando uberhaupt is aangekomen.

De praktijkervaringen met KAKU zijn vrij goed, de signalen zijn niet echt storingsgevoelig, maar desondanks kan het toch een nadeel zijn.

Wil je bovenstaande functies wel, en meer domoticavrijheid hebben, dan kom je bij standaarden uit zoals Z-wave
Kan een stuk meer, maar kost ook meer.

Omdat voor mij kosten ook een stukje meespelen heb ik gekozen voor KAKU. In een (relatief klein) appartement is mesh niet nodig. En met de hoeveelheid lampen enz die je in een gemiddelde woning hebt scheelt een factor 2 in prijs toch snel honderden euro's.

De KAKU ICS-1000
Met de ICS-1000 (Internet Control Station) kun je je bestaande KAKU ontvangers via je smartphone bedienen. Meer info natuurlijk op de KAKU website.
Zo'n commercieel verhaalje klinkt natuurlijk leuk, maar wat is dit in de praktijk? De handleiding bied wel wat zicht op de app, maar verder?
Wat houd 'Kan ook bediend/geprogrammeerd worden via web browser' in? Kun je zelf ertegenaan lullen? Al met al: Is dit wat ook voor een Tweaker die de standaard werking na 2 dagen al wil 'uitbreiden'?

Omdat de ICS-1000 nog niet zo lang op de markt is, is er weinig over te vinden.
Ik heb dus maar gewoon zo'n ding besteld om te kijken wat het echt is.

Levering
De ICS-1000 heeft een adviesprijs van 149,95 eur incl BTW excl verzendkosten en is (oa) in de KAKU shop zelf te bestellen.
Maar als je, zoals ik, bij de Techische Unie kunt bestellen ben je een stuk goedkoper uit >:) (zoeken op KAKU)
En sinds een week staat ie daar ook als leverbaar en voorradig. Ik had m dus de volgende dag in huis.

De ICS-1000 komt in een kartonnen verpakking. Itt tot een hoop andere KAKU producten dit keer gelukkig niet voorzien van een blister waar je je half aan open haalt _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/ics_pakket.jpg

De unit ziet er netjes uit, lekker simpel, geen fancy spacedesign (wat van mij ook niet hoeft).

De meegeleverde netwerkkabel is wat kort, met z'n 50cm moet je de KAKU unit dus dicht bij een outlet/switch/router neerzetten. Een normaal 2m kabeltje lijkt me wat nuttiger.

Wel een minpunt: Hij kan niet opgehangen worden. Je moet dan met dubbelzijdig plakband oid aan de haal. Een 2-tal schroefgaten had ik wel gewaardeerd, dan kun je 'm tenminste op een wand oid hangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/ics_behuizing.jpg

De ICS-100 zelf
Na het aansluiten van het ding was het eerste wat op het scherm stond: "Lightwave E2.31 RELEASE", waarna de unit verbinding ging zoeken met z'n servers.
Omdat KAKU puur de NL naam is (Afgeleid van Click-On-Click-Off: COCO) en ik nooit wist of hun zelf het spul ontwikkelden of elders inkochten ben ik dus gaan Googlen. En idd, de ICS-1000 is gebaseerd (lees: IS) een bestaande oplossing van het Engelse JSJS Designs PLC
Hun productlijn LightwaveRF is voor een deel wat men in NL als KAKU verkoopt, en de Wifi-Link is exact de ICS-1000. Op de LightwaveRF forums wordt ook over een binding met Siemens gesproken, maar hoe dat exact zit is mij niet duidelijk.

Goed, na het aanmelden, installeren van de app enz werkt alles zoals het zou moeten. Ik ga dat hier niet allemaal neerzetten, daarvoor is de handleiding ;)

Ik heb de netwerkactiviteiten van de ICS-1000 met Wireshark bekeken, en ook daar kwam de link met LightwaveRF naar boven.
Sterker nog: alles loopt via JSJS Designs en de LightwaveRF servers. Er wordt niet met KAKU gecommuniceerd in alle traces die ik heb gezien. Deze servers lijken in Duitsland te staan bij 1&1 Internet.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/wireshark_registratie.png

Enige wat me opviel: Alles wordt als plain-text verzonden, er lijkt geen encryptie gebruikt te worden. Zo kon ik bij de initiele registratie de pincode gewoon via Wireshark zien langskomen: (In dit geval was de pincode 8195)
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/kaku_pin.png

Ook de app van KAKU is identiek. Doordat de settings bij LightwaveRF op de server gezet worden, en het macadres van je ICS de identificatie is, kon ik in de LightwaveRF app de settings van de KAKU app inladen.

De apps zien er ook identiek uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/kakuapp_lightwaveapp.png
Links de KAKU, rechts de LightwaveRF app.

De LightwaveRF app lijkt een nieuwere versie te zijn, hierbij kun je ook 'moods' programmeren. Op zich wel een handige functie, die in de KAKU versie nog niet zit. Hiermee kun je een groep maken van presets in een bepaalde ruimte, dus met 1 druk op de knop bv lamp1 aan, dimmer 2 op 100% enz. Zo kun je dus een mood 'film' of 'sfeer' maken met 1 klik.
Bij mij werkte dat (nog) niet, maar dat kan ook zijn omdat ik vanuit de Lightwave app mn KAKU aanstuurde. Mogelijk gebruikt Lightwave een andere firmware op z'n Wifi-Link. (Normaal schakelen werkte wel vanuit de LightwaveRF app)

Wel is duidelijk te zien dat de KAKU-app nog niet helemaal compleet 'KAKU' is. Je komt regelmatig Engelstalige meldingen tegen in de app.

Je kan ook vanaf een externe lokatie via de app je lampen enz bedienen. Hiervoor moet je in de app omschakelen naar "remote link" door op het KAKU logo te klikken in het hoofdscherm.
Ipv direct binnen je eigen netwerk worden de opdrachten dan via de LightwaveRF servers verstuurd naar je ICS. Hier zit enige vertraging tussen. (+/- 5 sec).
Wel moeten je settings op de LightwaveRF servers bekend zijn: Je moet dus een backup geupload hebben voordat dit werkt. (hierdoor werkte dit eerst niet bij mij)

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/remoteschakelen.jpg

Stroomverbruik
Volgens de behuizing is het verbruik max 0,65A bij 12V. De meegeleverde adaptor is een geschakelde voeding van MassPower.
Met een Cresta stroommeter heb ik het verbuik gemeten. Volgens deze meter is het verbruik in idle toestand ongeveer 3 watt. Tijdens een schakelmoment loopt dit op tot ongeveer 5W.
De COS φ zit rond de 0,5.

De toekomst
KAKU rept zelf op zn site kort over wat er gaat komen, zo noemt men onder andere energiemeting en verwarming. LightwaveRF heeft een energiemeter al leverbaar en in z'n app zitten. Ik kan het niet testen, maar gok dat die dus ook al werkt op de KAKU app.
Voor verwarming wordt in de LightwaveRF app ook 'coming soon' genoemd, maar de hardware lijkt al leverbaar: Op hun distriwebsite worden ze al genoemd: http://jsjs.gostorego.com/heating-2.html

Voor mij lijkt dat een mooie oplossing, ik heb blokverwarming en dus geen eigen ketel oid. Een electrische thermostaatkraan is de oplossing. Ik gebruik nu een Draadloze thermostaatkraan van Conrad

Ook staat er op de LightwaveRF site iets meer over de stroommeters. Uit de handleiding hiervan is op te maken dat de huidige versie werkt op basis van een stroomtransformator, en niet de draaischijf, pulsled of S0 bus van een bestaande KwH meter gebruikt.

Ik hoop dat KAKU met een ander exemplaar (of revisie) komt waarbij dat wel mogelijk is. Ik heb liever de KwHmeter als basis (die bepaald ook mn rekening....) en daarnaast is het plaatsen van een stroomtrafo op de draden na je stroommeter (dus voor je aardleks enz als je de hele installatie wilt meten!) ook een veiligheidsrisico.

Uitlezen (en hierop acties ondernemen) van temperatuur en/of luchtvochtigheidsensoren zie ik nergens.

Verder wordt er voor 2012 oa een veel uitgebreidere app verwacht, en oa een LightwaveRF-controlled RGB LEDstrip.
Ook verwacht men triggers waarmee scene's aangestuurd kunnen worden.
In hoeverre dat ook in het KAKU assortiment komt weet ik natuurlijk niet.

Bron van bovenstaande planning: Roadmap/websites LightwaveRF.
ik garandeer dus niet dat dit ook voor KAKU geld, al vermoed ik t wel

Via website te bedienen
Een van de functies in de specificaties die mij ook wel aanstaan, naast een app. Afhankelijk van de implementatie leek me dat wel een optie om spul extern te laten aansturen.

Helaas is de invulling hiervan toch iets anders dan wat je zou verwachten. De ICS-1000 heeft geen embedded website oid. Alles gebeurt via de website van LightwaveRF. Het inloggen op de KAKU site redirect je dan ook gewoon naar https://lightwaverfhost.co.uk/kakumanager/
Dus JA, je kan via de website het spul schakelen, maar stabiel vond ik dat niet, en die site komt op mij goedkoop over. ('t is t net niet).
Handleidingen en meer info is er niet, er is niets over te vinden, dit deel is 'undocumented'.
Overigens komen hier wel weer de moods tevoorschijn, die wel in de LightwaveRF app zitten, maar niet in de KAKU app.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/websitemanager.png

Wel is er een 'mobile website', die er wat simpeler uitziet dan de websitemanager, maar wel bruikbaar is voor bv een device waar geen app voor is (of bv een touchscreen)
Deze is te vinden op https://lightwaverfhost.co.uk/mobile/index.html
De KAKU-variant van deze site lijkt niet te werken, bovenstaande wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/lightwaverf_mobile.png

Gelukkig zijn er ook nog DHZ alternatieven, maar dat komt in de volgende post ;)

Security
KAKU is, net zoals de Elro/Action/Aldi RF setjes, een niet-gecodeerd protocol. Doordat KAKU echter gebruik maakt van een stuk meer code's dan de Elro/Action/Aldi spullen is de kans een stuk kleiner dat je buurman ineens jouw verlichting schakelt.
De oude KAKU units hadden slechts 12 codemogelijkheden. Deze werken niet meer op de ICS-1000.

Op IP gebied is er ook eigenlijk geen security. Alle opdrachten naar je ICS worden ongecodeerd verzonden. Dingen als pincode en displayteksten kun je dus sniffen.

Binnen je eigen netwerk werkt de app door broadcasts. Opdrachten vanaf je smartphone worden dus gebroadcast. Iedereen binnen jouw kan deze broadcasts zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/lampaan_trace.png
Trace van het inschakelen van een lamp

Hier zie je dat in ruimte1, device2, functie1 (R1D2F1) gezet wordt, met de tekst op de ICS: "Set Lamp to Aan"
Uitzetten is R1D2F0 voor dezelfde lamp.

De enige authenticatie die de ICS-1000 gebruikt is het macadres van de afzender. Een macadres wat ie niet kent zal geweigerd worden, de ICS zal dan op z'n display vragen of dit device geregistreerd moet worden. Volgens de KAKU site kunnen er tot 6 macadressen geregistreerd worden.

Iemand die dus een macadres cloont en de juiste broadcasts doet (dus wel toegang heeft tot je netwerk) kan dus zonder problemen spul schakelen).

Communicatie
De ICS-1000 heeft een 2-tal radiomodules. 1 hiervan is voor de 433.92Mhz frequentie, de frequentie die gebruikt wordt om KAKU te schakelen.
De 2e radio is een 862Mhz module. Deze wordt voor ontvangen van data gebruikt. Deze data kan door sommige optionele toebehoren verstuurd worden, oa de energiemeter en thermostaat. (bron: handleidingen LightwaveRF).
In de NL versie (de KAKU unit dus) zitten beide radio's ook. Beide zijn voorzien van een 1/4golf antenne. (resp 17 en 8 cm afgerond). De antenne's zijn aan de linker- en rechterzijde van de unit geplaatst.

Conclusie
De ICS-1000 is een leuke oplossing voor het bedienen van je KAKU apparatuur. Met de mogelijkheden die geplanned staan is het leuk om een betaalbare start te maken met domotica.

- App is erg beperkt
De app is wel vrij basic in zn huidige versie. Je kan bijvoorbeeld alleen ruimtes hernoemen. Als je slechts 4 ruimtes wilt besturen kun je niet de ongebruikte ruimtes/apparaten verwijderen, de button blijft zichtbaar in de app.
Ook een gemaakte timer of scene kun je in de app niet wijzigen, alleen starten of verwijderen. Als je iets wil wijzigen, moet je deze verwijderen en opnieuw aanmaken. Handig is dat dus niet..

- Geen support voor inputdevices (sensoren, schakelaars)
Ander gemis is de compatibiliteit met de schakelaarlijn van KAKU. Je kan schakelaars niet zien in je app of gebruiken. Je kan dus niet een schakelaar programmeren die meerdere acties doet. Enige manier is om naast de ICS de schakelaar ook direct op de betreffende ontvanger aan te melden.
Mooier is dat je meerdere lampen kunt schakelen enz. Gewoon met 1 druk op de knop lamp 1 aan, lamp 2 40% gedimmed enz. Nu kan dat alleen via de app.
Dit op een bestaande AB of schakelaar zou wel handig zijn, zeker in een huishouden met meerdere personen, dan heb je naast de app ook een keuze voor de 'oude vertrouwde' schakelaar of afstandsbediening.

- Geen wandmontagemogelijkheid
Kleiner minpuntje vind ik dat je 'm niet netjes kan ophangen. Dat wordt dan dus dubbelzijdig plakband. Een 2tal gaatjes om m op een wand te klikken ontbreekt.

- Iphone app communiceerd met broadcasts.
Ook vind ik het jammer dat de app niet z'n commando's specifiek naar de ICS kan sturen ipv broadcasten. Een optie om broadcast te disablen zou leuk zijn, al is de kans dat dit misbruikt wordt erg klein.

- Remote bedienen werkt niet, handleiding mist hierin essentiele informatie
Ook kreeg ik de app op mn Iphone niet werkend met een 'remote connectie', dus via 3G. Alleen op wifi in mn eigen netwerk werkt het vooralsnog.
Update: Foutieve instelling... Wat blijkt: Je moet na het configgen van de app en het instellen van je ICS (onder instellingen - internetverbinding instellen) bij 'database management' eerst een upload database to web doen, daarna werkt remote-bedienen pas.
Dit wordt in de handleiding niet benoemd. Op pagina 15 wordt genoemd dat na het aanmelden je nu 'een lamp of apparaat draadloos kunt bedienen'. Ja, maar alleen binnen je eigen netwerk. Op pagina 34 wordt het uploaden benoemd, als zijnde 'maken van een backup'. Dat uploaden is echter essentieel voor het bewerken via de webapp, aansturing via de mobile site en het remote bedienen van je unit.

Bij het remote bedienen heb je wel een vertraging, omdat de opdrachten dan via de servers van LightwaveRF lopen,ongeveer 5 sec.

- Geen vast IP mogelijk
De ICS kan geen vast IP krijgen. Hij krijgt zn IP alleen via DHCP. Voor de werking van de apps maakt dat niet uit, maar als je geen DHCP server hebt, of m zelf remote wilt aansturen (zie post hieronder) is dat jammer. Enige optie is een vaste DHCP reservering adhv macadres.

In de basis is de ICS-1000 dus vergelijkbaar met de HomeWizard. Alleen is de HomeWizard zo'n 100 eur duurder dan de KAKU. (adviesprijzen).
Daartegenover heeft de HomeWizard een stuk meer mogelijkheden. Stroommeting via de Wattcher, push-notificaties, een geliktere app, ondersteuning voor standaard temperatuur sensoren enz, support voor Somfy motoren. Ook kan de HomeWizard overweg met schakelaars zodat je hier weer acties op kunt programmeren.
Tenslotte zit je bij de ICS1000 vast aan een netwerksnoertje (of powerline oid),de HomeWizard kun je overal plaatsen, en dat kan soms net het verschil maken tussen wel of niet bereik..

Wil je echt budget en alleen schakelen vanuit een app, dan is de ICS-1000 een prima aankoop.
Als je wat meer vrijheid wilt, en ook scenes wil automatiseren aan de hand van gebeurtenissen, dan is de HomeWizard een betere optie.

De HomeWizard heb ik zelf niet, dus een 1:1 vergelijking kan ik niet maken.

Als je merk-onafhankelijk wilt zijn, groter bereik enz wilt, dan is een KAKU oplossing niet de beste en ben je beter af met een z-wave oplossing.

Kortom: De goedkope prijs is exact in lijn met de mogelijkheden: ICS1000 -> HomeWizard -> Z-wave.

Een tussenstap is de RFXcom. Daarmee kun je ook KAKU apparatuur aansturen (en vele anderen) en schakelaars,sensoren enz mee gebruiken, wat niet beperkt is tot KAKU-only maar vele merken ondersteunt.
Echter is dat geen out-of-the-box optie, je moet ook domoticasoftware draaien. Het is wel de meest flexibele optie.

Windows Phone wordt op de website van KAKU nergens genoemd. Op de Microsoft Marketplace staat wel een app voor de LightwaveRF Wifi-Link: Link naar de Market
Of deze ook werkt met de ICS1000 kan ik bij gebrek aan een Windows Phone toestel niet testen, maar ik gok van wel.

Tweaken!
Omdat we hier niet op het CID forum zitten, zijn we niet uitgespeeld met een standaard app. We willen immers meer kunnen, omdat het leuk is, of gewoon, 'omdat het kan'.

En ook daarin komt de ICS ons tegemoet. Op de website van KAKU is hier niets over te vinden, maar dat zegt niet dat het onmogelijk is ;)

In de volgende post meer hierover: Hoe gebruik je de ICS als 'schakeldoos' in PHP, VB, HomeSeer of wat dan ook.

[ Voor 123% gewijzigd door DJSmiley op 25-06-2012 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Tweaken
Goed, de ICS1000 werkt, we kunnen met de smartphone de meuk bedienen. Leuk.. en nu?
We willen meer. In mijn geval heb ik een YouLess KwH meter, een 1-wire bus, een server met een paar VMs die ik wil monitoren, een camerasysteem enz.

Allemaal losse systeempjes dus. 't is leuk als ze allemaal een app hebben, maar het liefst wil je natuurlijk alles zelf in de hand hebben, of integreren in een domoticasysteem naar keuze.
HomeSeer en Domotiga zijn hier 2 voorbeelden van.

Of je wilt het via een eigen ontworpen website bedienen,al dan niet met een database erachter, je eigen ontwerp, of je wilt een touchscreen aansturen met je eigen ontwerp, of je wilt met een Arduino je KAKU aansturen.

Redenen genoeg om zelf wat te willen. Je kan natuurlijk met RFXcom deze dingen bereiken. Maar als je alleen simpel wilt schakelen en dimmen enz, dan kan dat ook met de (veel goedkopere) ICS1000.

De aansturing
Vanuit je eigen netwerk wordt de ICS1000 aangestuurd door UDP broadcasts op poort 9760. Op deze manier stuurt bv de Iphone app de ICS aan.

In mijn netwerk (192.168.1.0/24) is 192.168.1.255 dus het broadcastadres. Doordat een broadcastadres voor alle aangesloten apparatuur zichtbaar is hoef je je dus niet druk te maken over het IP adres van je ICS: Alles op het netwerk ontvangt de broadcasts. Dat is meteen ook het puntje wat in de post hierboven tevoorschijn kwam: Dus iedereen kan ook de opdrachten bekijken.

Logisch gevolg is wel dat de server/pc/microcontroller oid zich in hetzelfde broadcast netwerk moet bevinden: Broadcastverkeer wordt niet gerouteerd.

De ICS kan echter ook met UNICAST benaderd worden. Uiteraard moet je dan wel het UDP pakketje naar het IP van de ICS sturen. Ook kun je in dat geval het verkeer routeren of door een portforward heensturen.
In dat geval zul je echter wel eerst het macadres van je router moeten registreren.

De enige authenticatie die plaatsvind is het verzendende macadres.

Als er een broadcast van een onbekend macadres komt zal de ICS1000 dit met een vraag op z'n display beantwoorden:

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/register.jpg

Door hier 'YES' te kiezen (groene knopje) wordt dit macadres opgenomen in de toegestane lijst.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/registerok.jpg

Het protocol
Zoals al gezegd werkt de ICS1000 vanuit het interne netwerk op basis van UDP broadcasts op poort 9760. (of een unicast pakket op deze poort)
Deze (broadcast)pakketten bevatten de volgende velden:

<id>,!<ruimte><device><functie>|tekst2|tekst2|

<id>: Dit veld bevat een 3-cijferige counter.
Deze counter loopt op per commando, vermoedelijk om een volgorde te hebben als er meerdere commando's gelijktijdig komen. Bij mij werkte iig elke waarde >001.

<ruimte>: Welke ruimte moet geschakeld worden.
Elke ruimte heeft een eigen ID. Nummering is overeenkomstig met de app. In de screenshots hierboven is 'Woonkamer' ruimte 1, 'Keuken' is ruimte 2' enzovoorts.

<device>: Welk device moet geschakeld worden.
Nummering hiervan is identiek aan de ruimte, alleen zijn dit dus de apparaten in de betreffende ruimte. In mijn voorbeeld is 'Wandspot' device 1, 'Lamp' is device 2.

<functie>: WAT moet er gebeuren?.
Deze functie bepaald welk commando de ICS stuurt naar het gekozen device.
  • F0: Schakel uit
  • F1: Schakel in
  • FdPx: Dimmer op stand x, waarbij de toegestane waardes 0-32 zijn. 0=0%, 32=100%
  • tekst1: Vrij in te geven tekst die op het display van de ICS weergegeven wordt tijdens de schakelactie. (bovenste regel)
  • tekst2: Vrij in te geven tekst die op het display van de ICS weergegeven wordt tijdens de schakelactie.(onderste regel)
De tekst is optioneel. Opdracht moet afgesloten worden met |

De opdracht "001,!R1D2F1|Set Lamp|to Aan|" geeft dus als resultaat:
De lamp in Ruimte1, apparaat 2, inschakelen, en op het display weergeven:
Set Lamp
to Aan

Een groepsuitschakeling kan ook, wat in de app 'Alles Uit' is.
Hiervoor is de opdracht iets korter: R1Fa is Ruimte 1 alles UIT. (R2Fa is ruimt 2)
Het commando wordt dan:

001,!R1Fa|Alles Uit|in Woonkamer|

Een mood selecteren kan ook (maar lijkt nog niet te werken as-we-speak).
Hiervoor is de opdracht iets korter: R1FmP1 is Ruimte 1 Mood 1. (R1FmP2 is mood 2 in ruimte 1)
Het commando wordt dan:

001,!R1FmP1|Mood 1 aan|in Woonkamer|

Een scene activeren kan ook. Deze moet wel eerst vanuit de app aangemaakt zijn (en op de LightwaveRF servers staan, upload database vanuit settings menu - backup)

Trigger hiervoor is FqP"scenenaam"
Omdat een scene uit meerdere ruimtes en/of lampen kan bestaan is hier geen ruimte- of deviceID bij nodig, alleen de scenenaam voldoet.

001,!FqP"Testscene" laat de unit alle commando's uit de scene met de naam "Testscene" uitvoeren.
De " zijn verplicht hierbij. Ook hierbij kun je eventueel displayteksten toevoegen.

Ontvangen van data
De ICS1000 stuurt ook een response. Ook dit gebeurt via UDP.
Na het uitvoeren van een opdracht zal de ICS1000 een UDP pakket terugsturen op poort 9761
Deze pakketen zijn UNICAST, en worden dus niet naar alle hosts gebroadcasts.
Dit zie je dus alleen op de verzendende PC (of met een sniffer)

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/udpresponse.png

Bij een schakelactie zal de response <id>,OK zijn. (of een errorindicatie als je bijvoorbeeld een niet-bestaande scene probeert te activeren.)
Bijvoorbeeld: 1,ERR,3,"Sequence Missing"

Dit is dus alleen een bevestiging van de zendopdracht naar de ICS1000. Omdat een KAKU receiver geen feedback geeft is dit niet meteen een bevestiging van succesvolle ontvangst!
Omdat ook dit een UDP pakketje is, hoef je er niets mee te doen, mag wel ;)

Data van bv een stroommeter wordt op een vergelijkbare manier afgehandeld: Client stuurt een UDP broadcast, ICS antwoordt met een UDP response naar de afzender met de waarde.

Om de stroommeter uit te lezen moet '001,@?' als UDP broadcast verstuurd worden.
De ICS antwoord dan met 001,<watt>,<wattmax>,<totaal_vandaag>,<totaal_gisteren>

Omdat de stroommeter nog niet leverbaar is in NL heb ik dit dus niet kunnen testen.
Hier staat een document hoe je de stroommeter in Cacti kan integreren.

Testen!
Zoals gezegd moet het verzendende macadres wel geregistreerd zijn. Het makkelijks is om hiermee vanaf de pc of whatever handmatig een broadcast af te sturen. Onder Linux kan dat met Netcat, onder Windows heb ik zelf UDP Test Tool van Simplecomtools gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/udpsend.png

Als je bovenstaand command voor de eerste keer afvuurt zal de ICS dit device willen registeren. (Zie screenshots hierboven). De 2e keer is het macadres geregistreerd en zal ie netjes het commando uitvoeren.
Rechts zie je de response terugkomen op poort 9761.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/opdrachtok.jpg

Aansturing vanuit PHP
Doordat de ICS zich simpelweg laat aansturen door UDP (broadcast)pakketten kan dit dus ook vanuit (bv) PHP gebeuren. Enige vereiste is dat het macadres van de PHP bak gewhitelist is (of wordt als je het eerste commando uitvoert)
Verder moet de PHP server in hetzelfde netwerk zitten als de ICS (dus niet bij je webhoster oid!)

Je kan dit dus ook draaien op een router of NAS met PHP support mits de juiste libaries geinstalleerd zijn.

Als je de PHP scripts elders wilt draaien, moet je de UDP pakketten niet als broadcast verzenden, maar aanpassen naar het IP van je ICS. Tevens moet er dan een portforwarding zijn voor poort 9760UDP.

stuur.php:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
$opdracht = $_GET["opdracht"];
$tekstregel1 = $_GET["tekstregel1"];
$tekstregel2 = $_GET["tekstregel2"];

if (!isset($opdracht)) die("Geen opdracht gegeven!");

$broadcast_string = "001,!" . $opdracht . "|". $tekstregel1 . "|" . $tekstregel2 . "|";
$sock = socket_create(AF_INET, SOCK_DGRAM, SOL_UDP); 
socket_set_option($sock, SOL_SOCKET, SO_BROADCAST, 1); 
socket_sendto($sock, $broadcast_string, strlen($broadcast_string), 0, '255.255.255.255', 9760); 
socket_close($sock);

?> 

Een opdracht sturen is zoals in het voorbeeld van de handmatige UDP test:

stuur.php?opdracht=R1D1F1&tekstregel1=DJSmiley&tekstregel2=Schakelt KAKU

Door op regel 11 het adres 255.255.255.255 te vervangen door je publieke IP, hostname of interne IP kun je 'm als unicast sturen. Met een portforwarding van poort 9760 naar je ICS kun je dan ook vanaf een externe server je ICS besturen.
Aandachtspuntjes hierbij: De eerste keer zal ie het verzendende mac niet herkennen (je router als je m forward),die moet je dan dus toestaan (drukknopje op de ICS)
Tevens is het raadzaam om de forwarding te firewallen, zodat bv alleen de server waarop dit script draait erop mag, anders kan de hele wereld je spul schakelen!

Op http://blog.networkedsolutions.co.uk/?p=149 vind je een uitgebreider PHP script.

VB.net API
Voor .net is een API beschikbaar:
http://code.google.com/p/lightwaverf-openapi/

Ook op http://www.lightwaverfforum.net/viewtopic.php?f=10&t=431 wordt eea hierover geschreven.
Tevens staat er op http://www.lightwaverfforum.net/viewtopic.php?f=10&t=572 een stukje VB.net code.

Zelf geen ervaring mee echter.

Indigo, HomeSeer enz
Voor een aantal domoticasystemen zijn al plugins beschikbaar voor LightwaveRF. Gezien die plugins eigenlijk de Wifi-Link aansturen gok ik dat je op deze manier ook KAKU kunt integreren.
Ook hiervoor: Niet getest iig.
Indigo plugin: Link
Homeseer: http://board.homeseer.com/showthread.php?p=1019160

Arduino
Ook met een Arduino kun je UDP pakketten sturen.
Op http://arduino.cc/en/Tutorial/UDPSendReceiveString staat een stukje voorbeeldcode.

Als ik m'n EthernetShield gevonden heb ga ik dat nog wel eens testen.

Iphone
Als je de KAKU-app zat bent kun je ook zelf wat in elkaar flanzen en gewoon de juiste code(s) sturen naar je ICS. Zo kun je dus ook je eigen scenes maken, of bestaande scene's aanroepen.

Ik heb zelf een app gemaakt en op mn webserver gezet. Op de Iphone lijkt het een echte app, maar in feite is het gewoon een website. Maar t staat wel leuk ;)
Als basis heb ik deze post van het LightwaveRF forum gebruikt.
Ik heb een paar wijzigingen hieraan gedaan, een ander homescreen, wat meer info bij een schakelactie, en het triggeren van scenes toegevoegd.
Bijkomend voordeel is dat deze schakelacties direct naar mijn ICS gaan. Schakelen gaat dus een stuk sneller dan via de KAKU/LightwaveRF app. (die het eerst via hun servers verstuurd).

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/kakuics/dhzphp.jpg

[ Voor 128% gewijzigd door DJSmiley op 24-06-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Een goed voorbeeld voor het aansturen met de Arduino is de Nodo.
Het grootste nadeel aan dit apparaat vind ik dat hij geen RF signalen kan ontvangen.
Ik heb hier thuis de lightmanager gehad en die had hetzelfde euvel, nu dus overgestapt op de Nodo.
De gehele installatie (bestaat uit lampen, rolluiken, media en CV) schakelt op basis van Events, dit zijn: Thuis, weg, slapen, wakker, donker en licht.

Het voordeel van de Nodo is het hoge tweakergehalte (zelf lichtsensor en relais erbij aangesloten.
Nadeel is dat je alles zelf zal moeten programmeren en uitzoeken en dat alles zich nog in de ontwikkelfase bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Leuk speelgoed en betaalbaar, misschien maar is mee gaan spelen op m'n kamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

d:)b voor de mooie en uitgebreide topicstart! ik houd dit topic in de gaten, lijkt mij wel wat om alles te bedienen dmv m;n iphone.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
Bazentopic!

Wel gaar dat ze alles via de website van de fabrikant laten lopen. Als die er dus uit ligt kun je je meuk niet eens aansturen dus :')

Leuk spul, vooral het kopje tweaken vond ik erg interessant!

Wat misschien ook nog wel een leuk onderdeel is, is om het apparaat open te maken en kijken wat er voor hardware in zit. Of moet je dan het kastje zodanig beschadigen dat je garantie weg is?

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-04 08:54
Zonde dat dit nog niet bij de Gamma verkrijgbaar is, das is het nog interessant om tijdens een van hun acties dit te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:14

JB

Cédric roelt!

Misschien een domme vraag maar hoe krijg ik een aparaat verwijderd van een bepaald commando. Bij de AB is dit door bij de koppelmodus op OFF te drukken maar ik kan het voor de ICS-1000 niet gevonden krijgen? Bij bewerken kan ik alleen aanpassen maar niet loskoppelen. Ook na de database reset en via info de boel resetten blijft de koppelen staan? Probleem wat ik dus nu heb ik bij aparaat 1 onder ruimte 1 is dat 2 ontvangers gekoppeld zijn :s en ik krijg ze niet afgekoppeld...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
JB schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 21:02:
Misschien een domme vraag maar hoe krijg ik een aparaat verwijderd van een bepaald commando. Bij de AB is dit door bij de koppelmodus op OFF te drukken maar ik kan het voor de ICS-1000 niet gevonden krijgen? Bij bewerken kan ik alleen aanpassen maar niet loskoppelen. Ook na de database reset en via info de boel resetten blijft de koppelen staan? Probleem wat ik dus nu heb ik bij aparaat 1 onder ruimte 1 is dat 2 ontvangers gekoppeld zijn :s en ik krijg ze niet afgekoppeld...
Apparaat in zoekmode zetten en dan een uit-commando sturen. (knopje op ding of de 1e 5sec na inpluggen van een stekkerdoos)

Als je dus 2 apparaten op ruimte1 app1 hebt, zet je degene die je wilt verwijderen in zoekmode en daarna geef je in de ics (of in de kaku app) een uit-commando voor r1d1.

Uitschakelen in 'zoekmode' = deactiveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ja natuurlijk! Stomme sukkel dat ik ben 7(8)7

Thnx!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Misschien dat ik wederom iets niet door heb maar ik heb wat zitten spelen met de timers. Ik had ingesteld dat mijn lampen om 21.00 vanzelf aan moeten gaan via een scene en om 22.30 weer vanzelf uit. Dit werkte prima. Nu heb ik die timers weer verwijderd maar de scenes bestaan nog, maar nog steeds worden mijn lampen op die twee tijdstippen geschakeld? Ik heb de stroom ook al van de ICS 1000 gehad omdat ik dacht dat ie het programma misschien vast hield en ook op de website gekeken maar daar zijn de timers ook weg.

Iemand een idee hoe het kan dat er nog steeds geschakeld wordt?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
JB schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:05:
Misschien dat ik wederom iets niet door heb maar ik heb wat zitten spelen met de timers. Ik had ingesteld dat mijn lampen om 21.00 vanzelf aan moeten gaan via een scene en om 22.30 weer vanzelf uit. Dit werkte prima. Nu heb ik die timers weer verwijderd maar de scenes bestaan nog, maar nog steeds worden mijn lampen op die twee tijdstippen geschakeld? Ik heb de stroom ook al van de ICS 1000 gehad omdat ik dacht dat ie het programma misschien vast hield en ook op de website gekeken maar daar zijn de timers ook weg.

Iemand een idee hoe het kan dat er nog steeds geschakeld wordt?
Heb ik ook gehad.. brakheid van die app.. Die is nogal wat buggy.

Oplossing (workaround): Op de ICS in het menu reset kiezen. Dan wist ie timers en dat soort meuk. Ik moest alleen daarna scenes opnieuw aanmaken en mn devices opnieuw registreren (macadressen). Maar de koppelingen met de schakelaars blijven behouden bij een reset.

Ik ga timers vanaf mn server doen, bouw wel een scheduled task, dat werkt vooralsnog beter dan hun crappy app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DJSmiley schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:09:
[...]

Heb ik ook gehad.. brakheid van die app.. Die is nogal wat buggy.

Oplossing (workaround): Op de ICS in het menu reset kiezen. Dan wist ie timers en dat soort meuk. Ik moest alleen daarna scenes opnieuw aanmaken en mn devices opnieuw registreren (macadressen). Maar de koppelingen met de schakelaars blijven behouden bij een reset.

Ik ga timers vanaf mn server doen, bouw wel een scheduled task, dat werkt vooralsnog beter dan hun crappy app.
Dat is inderdaad bagger, maar idd na een reset is het verholpen wederom thnx :). Ik hoop wel dat ze dit oplossen.

Kun je me uitleggen hoe dat precies doet met die timers vanaf de server? Ik zie in je post dat je vele programmeerwerk doet maar dat is voor mij niet weggelegd. Zijn er al tools voor die je zo kunt gebruiken? Wat ik namelijk vooral zoek is een timer die ik op de minuut kan instellen zodat ik elke dag een ander tijdstip kan gebruiken voor de lampen (inbrekers). Nu kun je dit per 5 min instellen via de timer software van KAKU.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Is het al bekend wanneer de app voor Android komt? Op de KaKu site vind je ook weinig info.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:01

Reinier

\o/

Android app is er toch? Klikaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ja ik lees nu idd dat ik niet geheel duidelijk ben. Die Android app kan verder niks als alleen aan/uit signalen laten versturen. Ik vind het slecht dat ze er geen werk van maken omdat je nu gebonden bent aan Apple devices of webinterfaces.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:01

Reinier

\o/

Oh dat is wel erg karig inderdaad. Ik ben me ook voor een oplossing à la die ICS1000 aan het oriënteren, maar ik heb honderd Android devices en niets van Apple.
Die webinterface is ook niet om warm van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nee klopt. Op de iPad gaat het nog maar daar is alles klein omdat de resolutie weer voor de iPhone is gebouwd. Op twitter reageren ze alleen op positieve tweets maar op een vraag omtrent dit alles wordt niet gereageerd. Beetje jammer...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492776

Wie kan de volgende vraag over het gebruik van scènes op de ics-1000 beantwoorden:

Volgens de handleiding van de ics1000 is de vertraging tussen de stappen die uitgevoerd worden binnen iedere geprogrammeerde scène standaard ingesteld op 0 seconden. Nu blijkt dat dit niet klopt! De vertraging staat namelijk standaard op 3 seconden tussen iedere stap en kan niet aangepast worden naar 2, 1 of 0 seconden (dit wordt niet opgeslagen). Met de groepstoets op mijn kaku afstandsbediening kan ik wel al mijn ontvangers tegelijk en dus zonder enige vertraging schakelen. Dit moet toch ook mogelijk zijn met de scènes op de ics1000? Wie helpt mij?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250917

Anoniem: 492776 schreef op zondag 16 december 2012 @ 02:59:
Wie kan de volgende vraag over het gebruik van scènes op de ics-1000 beantwoorden:

Volgens de handleiding van de ics1000 is de vertraging tussen de stappen die uitgevoerd worden binnen iedere geprogrammeerde scène standaard ingesteld op 0 seconden. Nu blijkt dat dit niet klopt! De vertraging staat namelijk standaard op 3 seconden tussen iedere stap en kan niet aangepast worden naar 2, 1 of 0 seconden (dit wordt niet opgeslagen). Met de groepstoets op mijn kaku afstandsbediening kan ik wel al mijn ontvangers tegelijk en dus zonder enige vertraging schakelen. Dit moet toch ook mogelijk zijn met de scènes op de ics1000? Wie helpt mij?!
Bij mij ook hetzelfde vertragingsprobleem. Wellicht niet zo vreemd, omdat de ICS alle commando's na elkaar moet versturen. Maar zelfs dan is 3 seconden wel erg lang. Met een minimum van 1 seconde zo het ook goed kunnen.
De groepstoets op je AB werkt voor alle ontvangers, omdat je alle ontvanger hier op hebt ingesteld. Dat kan je ook doen met een 'apparaat' op de ICS. Noem dit apparaat b.v. 'Alles' en programmeer alle ontvangers met deze code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495274

ik heb pas een ics-1000 aangeschaft, geinstalleerd, aangemeld, app geinstalleerd, maar ik krijg een X in de 2e regel het scherm van de ics-1000. en kan geen ontvangers aanmelden.

Weet iemand wat die X betekent in het scherm, er zou een S moeten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feestbeestzd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01-2024
Anoniem: 495274 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:14:
ik heb pas een ics-1000 aangeschaft, geinstalleerd, aangemeld, app geinstalleerd, maar ik krijg een X in de 2e regel het scherm van de ics-1000. en kan geen ontvangers aanmelden.

Weet iemand wat die X betekent in het scherm, er zou een S moeten staan
Dat kan je veranderen door op het knopje menu te drukken op de ics-1000 en dan in hte menu te zoeken naar cloiud of server en die op aan te zetten.
Weet nu even uit mijn hoofd niet precies hoe of wat precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Mooi topic.
Zijn er al meer ervaringen mee.

Persoonlijk vind ik tweaken leuk, helaas is de praktijk de laatste tijd dat door tijdgebrek dingen niet af komen. Daarom gaat mijn voorkeur op dit moment naar het inpassen van een compleet systeem. Die door fabrikant is verzonnen of van een mede tweaker gecopieerd kan worden.

Op dit denk ik aan de volgende contollers voor mijn Kaku schakelaars - (om het simpel te houden):
- LightwaveRF Wi-Fi Link ~ 131 euro (70 pond)
- ISC-1000 ~ 120 euro -> is goedkoopste wat ik ben tegengekomen
- HomeWizard ~ 239 euro (Kale prijs controler nog niet gevonden)

Zoals hier boven al gemeld is is de HomeWizard het meest compleet op dit moment.
+ punten: aansluiten andere apperatuur dan Kaku mogelijk, waaronder windmeter en energiemeter.
- Na wat navraag: -> beschikt alleen over wifi b/g en een usb-poort (tbv stroomaansluiting) - Geen 5gHz :(
- Weergegevens vooralsnog allleen via een App beschikbaar. Er word nog gesleuteld aan een export functie van deze data.

Ook ben ik nieuwsgierig naar de beloofde upgades van kaku dit jaar. Daarom wacht ik nog even met de aanschaf en keuze.
Uiteraard moet alles aan te sturen zijn via een webinterface -> via PC (diverse besturingsystemen) & Android Tablet.

[ Voor 11% gewijzigd door 24zeven op 22-01-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Welke beloofde upgrades van KAKU? Sinds de lancering heb ik de ICS1000 al en tot op heden nog steeds geen fatsoenlijke apps om te beheren. Op Apple werkt het een beetje maar de app is niet geschikt voor een iPad terwijl ze hier prachtig mee adverteren verder is de app voor Android echt om te huilen. Vorig jaar oktober werd al een update beloofd maar tot op heden nog steeds niets. |:( 8)7 :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
@JB
De beloften in deze nieuwsbrief:
http://us2.campaign-archi...d=7fee55ffa8&e=1cfc669345

Enkel ik wacht met aanschaf tot ik enkele reviews heb kunnen lezen die mij bevallen....
Eerst zien, dan ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-04 16:42
Als een van jullie z'n ICS - 1000 zat is en met een RFXtrx433 aan de slagen wil, wil ik wel ruilen. Voor mij os een ICS - 1000 beter denk ik:
V&A aangeboden: RFXCom RFXtrx433 USB 433.92MHz Transciever (of ruilen tegen KAKU ICS-1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

24zeven schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:49:
@JB
De beloften in deze nieuwsbrief:
http://us2.campaign-archi...d=7fee55ffa8&e=1cfc669345

Enkel ik wacht met aanschaf tot ik enkele reviews heb kunnen lezen die mij bevallen....
Eerst zien, dan ....
Inderdaad eerst zien dan geloven.

"In 2013 worden stap-voor-stap allerlei nieuwe toepassingen geïntroduceerd."

Yeah right, kom op KAKU jullie roepen al sinds 2012 dat er een update aan komt...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
JB schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:44:
[...]

Inderdaad eerst zien dan geloven.

"In 2013 worden stap-voor-stap allerlei nieuwe toepassingen geïntroduceerd."

Yeah right, kom op KAKU jullie roepen al sinds 2012 dat er een update aan komt...
Ja, updates is een lastig punt. Helaas roept KAKU exact wat JSDesigns roept (LightwaveRF)

Als je hun fora doorleest zie je dat hun hele manier van aankondigen en realiseren bestaat uit roepen, beloven en niet doen. Kijk eens voor de gein naar hun aankondigingen en daadwerkelijke realisatie. Jammer dat KAKU hier niet naar kijkt, dan hadden ze kunnen zien dat beloftes daar niets voorstellen...

Ik heb sinds kort een simpele android tablet, dus kan nu ook daar eens mee spelen. Voor mij persoonlijk is het een leuke ip-naar-kaku gateway, maar de apps zijn beperkt. Doordat ik m zelf echter kan aansturen werkt ie prima, en ben ik niet afhankelijk van kaku of hun servers. Schakelen werkt hier prima, zowel thuis als buitenshuis zonder vertraging, wat je dus wel hebt in de officiele kaku app.

T idee is goed. Vooral de optie van notifications zou mooi zijn, als ik dan ook scenes enz aan een schakelaar kan koppelen. Maar helaas, eerst zien, dan geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Geweldig ook op Twitter, ze reageren alleen op positieve tweets. Verder komt er "binnenkort" een update. De app voor Android ziet er iig al beduidend beter uit maar op de iPad met een iPhone app... Kom op KAKU!! Schiet eens op en kom met gerichte datums!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sinds vanmiddag in het bezit van een ICS1000.
Krijg alleen niet één enkele ontvanger gekoppeld via de app in het verbinden menu.
Heb hier 4 ontvangers die prima te koppelen zijn met een standaard afstandbediening.
Geprobeerd te koppelen met verschillende android toestellen, maar niet één wil werken.

Heb geen flauw idee wat ik hier verkeerd aan zou kunnen doen, apps zijn beide ook aangemeld bij de ICS1000

Als ik in de app mijn ics wil registreren zou er op den duur een code in de display moeten verschijnen, maar ook die komt niet. :?

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 12-07-2013 19:40 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Je krijgt wel je Android toestel registered op je ICS? Heb ze zelf gekoppeld met een iPad maar ik moet eerst mijn iPad koppelen aan de ICS en vandaaruit kun je de ontvangers aanmelden

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Registreren lukt alleen zodra ik voor de eerste keer verbinding maak via de app met wifi. De ics vraagt daar dan zelf om in de display.

Ik heb het idee dat de 5 seconden die ik heb om te koppelen gewoon te kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Na drie dagen proberen....geen resultaat, krijg totaal geen verbinding met welke zender dan ook.
Device (SGS3) is geregistreerd bij de ICS1000. :(

Zodra ik de ontvanger probeer te verbinden in de app in dit scherm: Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/2013-07-14205651_zps6ed37dfd.png
zie ik totaal geen reactie.
Het verbinden moet in de eerste 5 seconden zodra de spanning op de ontvanger komt.

Ook geprobeerd met deze ontvanger, ook geen resultaat.
Wat zou de communicatie in de weg kunnen staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hmm das wel apart. Gedaan zoals beschreven in onderstaande handleiding van KAKU? Via het plusje dien je de ontvanger toe te voegen maar dit lukt dus niet? In jouw screen zie ik nog geen aangemaakte ontvanger maar misschien komt die pas zichtbaar in de lijst als ie gekoppeld is? Het verbinden lukt inderdaad alleen als de LED indicator knippert wanneer je er spanning op zet.

http://www.klikaanklikuit...id_ontvangerskoppelen.pdf

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Alles is gedaan volgens de handleiding, en dat meer dan één keer.

En de ontvanger die ik probeer aan te maken in de screen heet "Gang" en hij bevind zich in ruimte "Rffgb"
Het aanmaken en benamen lukt, maar om er daarna een ontvanger aan toe te wijzen, die geschakeld moet worden, wil niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Heb je de mogelijkheid om met een Apple device te testen? En anders de ICS1000 omruilen? Lijkt erop dat die niet helemaal jofel is :)

[ Voor 72% gewijzigd door JB op 16-07-2013 09:19 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik heb zo snel niemand in de vrienden of kennissenkring die een Apple device heeft.
Zit er idd sterk aan te denken om de ICS om te laten ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Oxellaar schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:00:
Ik heb zo snel niemand in de vrienden of kennissenkring die een Apple device heeft.
Zit er idd sterk aan te denken om de ICS om te laten ruilen.
Dat is sowieso een optie. Wat zegt KAKU zelf?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vanmorgen even KAKU gebeld, werd daar prima geholpen. Degene die de telefoon oppakt kan je ook meteen verder helpen, perfect dus.

Uitleg gegeven over het probleem.... Na het geven van mijn mailadres van mijn ICS kan hij zo alle gegevens van de ICS zien. Dit verbaasde mij nogal, maar wel makkelijk in dit geval.
Het bleek dat mijn MAC adres nog niet was aangevuld online, dit hoort via de app te gaan. En juist dat lukt niet. Morgen even terug bellen om het MAC adres door te geven, zetten zij het voor mij erin.

Alleen kon KAKU geen reden geven waarom het niet zou werken, als 2e optie gaf hij op dat de zender kapot kon zijn....

Edit: Nadat KAKU mijn mac-adres heeft toegevoegd in mn account werkt alles prima!

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 17-07-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Vandaag de Homewizard besteld. Wachten inmiddels beu. Sinds de lancering alleen maar beloftes over de ICS1000 en verder een nieuwe app voor Android. Ben er helemaal klaar mee.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Welk pakket heb je gekocht, want ik vindt Homewizard nogal aan de dure kant.
Ik kan de ICS1000 kopen met korting via de werkgever bij de groothandel, koste mij €88.
Alle andere onderdelen van KAKU kan ik daar ook krijgen voor weinig.
Homewizard kan ik daar niet krijgen, dus de keuze was makkelijk voor mij.

Ook zit ik niet te wachten op een pakket, ik zou de losse homewizard wel gehad willen hebben.
Maar de pakketten maken voor mij onnodig duur, weerstation hoef ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Oxellaar schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 13:45:
Welk pakket heb je gekocht, want ik vindt Homewizard nogal aan de dure kant.
Ik kan de ICS1000 kopen met korting via de werkgever bij de groothandel, koste mij €88.
Alle andere onderdelen van KAKU kan ik daar ook krijgen voor weinig.
Homewizard kan ik daar niet krijgen, dus de keuze was makkelijk voor mij.

Ook zit ik niet te wachten op een pakket, ik zou de losse homewizard wel gehad willen hebben.
Maar de pakketten maken voor mij onnodig duur, weerstation hoef ik niet.
Heb de starterkit besteld. Het is een stuk duurder en inderdaad zou het wenselijk zijn om de Homewizard gewoon los te kunnen bestellen.

Mijn huis zit inderdaad ook helemaal vol met KAKU spullen, ook ik kan ze bestellen via staffelkorting maar de ICS-1000 blijft gewoon stil qua ontwikkeling. Ze beloven steeds vernieuwingen en verbeteringen. Ik zit nog steeds met een iPhone app te kloten op een iPad, ziet er gewoonweg niet uit en als ik iets wil aanpassen moet ik de hele ICS resetten :/ Heb genoeg geduld gehad, kansen zijn verkeken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Misschien een domme vraag maar hoe meld ik ontvangers af bij de ICS-1000 :? In de handleiding ook niet terug te vinden. Aangezien er maar een beperkt aantal vrije geheugenadressen zijn per ontvanger wil ik die afmelden ivm vervangen ICS-1000.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Werkt op basis van FIFO.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Aah mooi dus die ontvangers "ruimen" zelf op?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Aanmelden doe je met de "aan" knop, afmelden doe je met de....... "uit" knop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Oxellaar schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 23:34:
Aanmelden doe je met de "aan" knop, afmelden doe je met de....... "uit" knop ;)
Ja klopt maar met dat FIFO is het wel prettig omdat ik een heleboel inbouw heb ;) Niet echt praktisch om alles open te maken om die ontvangers in aan/afmeld modus te krijgen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:14

zaadstra

Überprutser

Deze week is de ICS 1000 bij de Gamma te koop voor 99 euries!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark19
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-10-2024
Sinds een aantal dagen ben ik ook in bezit van de ICS-1000 en heb ook getracht om m.b.v. de android app te registreren bij de ICS-1000 maar ook bij mij geen succes. Ik las nadien ook jou reactie Oxellaar dus denk dat er voor mij ook niks anders op zit dan maar met KUKA te bellen zodat zij op afstand e.e.a. kunnen activeren.

Wat mij verder opviel is dat de Android app veel minder mogelijkheden heeft dan de Iphone app.
Zo wilde ik een aantal buitenlampen en tuinverlichting via de automatische schemerschakeling van de ICS-1000 laten schakelen maar deze instelling komt in de Android app in zijn geheel niet voor....
Ook de diminstellingen zijn veel minder uigebreid dan op de Iphone app.

Tevens wil het me maar niet lukken om naast de ICS-1000 ook een andere afstandsbediening op de betreffende dimmers en schakelaars aan te melden......

Verder zou het wel praktisch zijn als de ICS-1000 een feedback zou geven zodra een commando ontvangen is en ook zichtbaar is dat de lamp daadwerkelijk ingeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mark19 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 01:08:

Verder zou het wel praktisch zijn als de ICS-1000 een feedback zou geven zodra een commando ontvangen is en ook zichtbaar is dat de lamp daadwerkelijk ingeschakeld is.
Dat is bij geen enkel KAKU product. Dat maakt het betaalbaar.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Sinds een aantal dagen ben ik ook in bezit van de ICS-1000 en heb ook getracht om m.b.v. de android app te registreren bij de ICS-1000 maar ook bij mij geen succes. Ik las nadien ook jou reactie Oxellaar dus denk dat er voor mij ook niks anders op zit dan maar met KUKA te bellen zodat zij op afstand e.e.a. kunnen activeren.

Wat mij verder opviel is dat de Android app veel minder mogelijkheden heeft dan de Iphone app.
Zo wilde ik een aantal buitenlampen en tuinverlichting via de automatische schemerschakeling van de ICS-1000 laten schakelen maar deze instelling komt in de Android app in zijn geheel niet voor....

Tevens wil het me maar niet lukken om naast de ICS-1000 ook een andere afstandsbediening op de betreffende dimmers en schakelaars aan te melden......
- Als je via een PC inlog op de ICS-1000 heb je meer mogelijkheden als in de Android app.

- De andere afstandsbediening moet op elke module apart geprogrammeerd worden (naast de ICS).

73's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Lijkt veel op mijn probleem, gewoon even bellen inderdaad naar KAKU. Waarschijnlijk zie jij bij settings maar een half MAC adres staan. Wel je MAC adres bij de hand houden als je gaat bellen.
De schemerschakelaar is zelf een zender, geen ontvanger. Alleen ontvangers kunnen gekoppeld worden aan de ICS. Ik heb hier een bewegingsmelder die wat verlichting aanstuurt, dit is ook een zender en staat helemaal los van de ICS 1000. Je moet elke zender zelf koppelen met de gewenste ontvanger, dit kan niet in de app.
Weet je zeker dat je dan echt de juiste aanmeld procedure volgt? Aanmelden met afstandbediening heb ik nooit problemen gehad, werkt altijd in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Een schemerschakelaar i.c.m. met de ICS-1000 is niet meer nodig.
De ICS-1000 heeft tegenwoordig de zon-op/zon-onder functie.

De ICS-1000 programmeren gaat het best d.m.v. https://www.klikaanklikuit.nl/page/internet-control-station/

73's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Laatst online: 21-04 11:33
Kan ik hier ook op afstand mijn computer mee aanzetten?
Als ik Wake on power aanzet, gaat de pc automatisch aan zodra ik de stroom aanzet. Echter moet je dan wel de KAKU schakelaar snel uitzetten zodra de pc uitstaat, omdat hij anders weer opnieuw aangaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07
Mijn defecte TPC-300 ingeruild voor een ICS-1000. Goede support van KAKU gehad.

Nu alleen de domper: de ICS-1000 kan NIET overweg met al mijn oude ontvangers obv codeschijfjes. Vreemd eigenlijk, want de TPC-300 kon dat wel. Dus ik moet nu wel een serie automatische ontvangers gaan aanschaffen.

Verder kan de software van de ICS-1000 nu ook schermerschakelen obv zonsopgang en ondergang. Dat was een erg nuttige functie van de TPC-300. Wat dat betreft dus geen nadelen meer.

2e nadeel is dat je timers alleen via de webbrowser kan instellen, waarbij de instellingen kennelijk ergens op een externe server worden opgeslagen. Bovendien zijn die instellingen gewist als je via de smartphone app aanpassingen verricht aan je systeem en die aanpassingen weg schrijft naar de server. Er onhandig, want dan moet je weer opnieuw alle timers gaan instellen.

[ Voor 33% gewijzigd door dirkjesdirk op 10-10-2013 18:32 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
dirkjesdirk schreef op zondag 29 september 2013 @ 22:03:
2e nadeel is dat je timers alleen via de webbrowser kan instellen, waarbij de instellingen kennelijk ergens op een externe server worden opgeslagen. Bovendien zijn die instellingen gewist als je via de smartphone app aanpassingen verricht aan je systeem en die aanpassingen weg schrijft naar de server. Er onhandig, want dan moet je weer opnieuw alle timers gaan instellen.
Ik vind dit toch wel irritant. Via de browser alle timers goed ingesteld. Wil ik een extra apparaat toevoegen, wat dus alleen via de app kan. Als je dan die nieuwe settings wegschrijft naar de server ben je alle timers e.d. kwijt.
Is hier geen oplossing voor te vinden? Erg omslachtig op deze manier.
remcoboy1479 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:59:
Kan ik hier ook op afstand mijn computer mee aanzetten?
Als ik Wake on power aanzet, gaat de pc automatisch aan zodra ik de stroom aanzet. Echter moet je dan wel de KAKU schakelaar snel uitzetten zodra de pc uitstaat, omdat hij anders weer opnieuw aangaat :)
Snap ik niet. Volgens de WOL werkt via de LAN kabel. De PSU die is aangesloten op de KAKU staat hier los van.

[ Voor 23% gewijzigd door dirkjesdirk op 13-10-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platenspeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03-2023
In augustus heb ik een ICS-1000 gekocht. De mogelijkheden van het apparaat zijn prima, maar de user interface voor Android en iPad is minder. Ook heb ik begrepen dat er een nieuwe versie van de iPhone app aankomt. Leuk, maar net als de Android versie zullen de programmeer mogelijkheden van timers etc dan gaan verdwijnen en moet je die via de website in gaan stellen.

Ik heb daarom een user interface geschreven in Javascript/Ajax/PHP en die werkt voor mij prettig. De apparaten zijn bedienbaar en programmeerbaar via een webpagina. En als je de pagina op een iPad bekijkt (en opslaat) dan heb je een applicatie (met icon) in hogere resolutie en dat werkt prettig.

Er staat een demo op http://westenberg.org en dan verder via open source en home automation. Directe link: <HIER>, en voor eventuele proefkonijnen heb ik op de site ook een download gemaakt en een paar documentatie pagina's gemaakt.

De documentatie/installatie is nog niet 100%, tenslotte heb ik het voor mezelf gemaakt (en ik weet het wel), maar als je enige kennis hebt van een webserver en simpele MySQL database kan maken op je NAS, PC, Raspberry, webserver etc. dan kom je er wel. Niet vergeten om de config te bekijken in de GUI, of de database.txt file te wijzigen in de config directory. EN niet vergeten aan te melden bij de iCS-1000.

Afbeeldingslocatie: http://westenberg.org/tmp/room_screen.JPG

Na een paar eerste versies ben ik verder gegaan met een versie op basis van de RaspberryPI (37 euro) en een goedkope 2$ transmitter. Het leverde me de volgende extra voordelen:
  • Ik kan nu ook Action stekkerdozen, blokker en Elro schakelen
  • Voor een paar Euro koop je een wifi dongle voor de PI en kun je de controller overal in huis neerzetten. Dat levert een betere ontvangst
  • Alle configuratie, ook van scenes en timers blijft mogelijk via de user interface, en ik hoef daarvoor niet naar een website van de leverancier.
  • De GUI ziet er een stuk overzichteljiker uit (voor mijn gevoel dan) dan die iPhone app van KaKu.
  • Als devices veranderen door bijv. een timer setting dan wordt dat terug gemeld naar de GUI en zie je de sliders en knoppen veranderen van status
  • als er meerdere mensen met de app werken krijgen ze allemaal status meldingen door zodat de stand van dimmers etc actueel is.
  • Ik heb nu ook een Android app op basis van PhoneGAP in ontwikkeling.
Todo: Ik ben geen natuurtalent op het schrijven van user interfaces, dus het duurt even voor het nog fraaier wordt. Daarnaast is de installatie van een Raspberry bewerkelijk, zeker de eerste keer.

• platenspeler

Het is al even geleden maar ik reageer toch (sorry)...
  • Klikaanklikuit heeft me een tijdje terug aangegeven dat de iPhone app zal worden gewijzigd en er min of meer gaat uitzien als de Android app. De nieuwe app zou dan ook niet meer de complexe commando's ondersteunen, maar net als de Android alleen de besturing van de verlichting
  • Alle configuratie van timers etc. moet straks via een webinterface worden gedaan. En hiervoor log je in op de website van klikaanklikuit (of hun partner).
  • Als je kijkt naar het wireless protocol tussen een afstandbediening en de ontvangers dan worden er 32 bits verstuurd: 26 adres bits, een groep bit, aan/uit bit en 4 bits voor de unit code. De ICS-1000 kan daarnaast nog 4 extra bits verzenden om een dimniveau in te stellen. Dat betekent dus dat er max 16 standen voor de dimmer kunnen worden doorgegeven. Beide interfaces iPhone en Android kunnen daar niets aan veranderen, ook al lijkt het soms of je in 1% nauwkeuring een dimniveau kan aangeven.
  • Het is zondermeer mogelijk om meerdere zenders op een ontvanger aan te sluiten. De ICS-1000 is voor een ontvanger ook gewoon een afstandbediening. Wel is het zo dat sommige ontvangers maar 3 en andere 7 zenders kunnen registreren. Voor de simpele set moet je de stekker 5 seconden uit het stopcontact halen, en als je hem weer terug plaatst heb je 5 seconden om een knop op de nieuwe afstandbediening in te drukken. Als de ontvanger het verzoek heeft geaccepteerd dan knippert de lamp 2 keer. Bij de luxere modellen kun je de pairing aanzetten door met een prikker op het knopje te drukken.
    Ik heb veel moeite gehad om een paar van de wand-plakschakelaars aan te melden bij mijn ontvangers. Er zijn plekken in huis waar klikaanklikuit domweg minder werkt, ook al zet je zender en ontvanger naast elkaar neer.
  • Iedereen zou die feedback functie wel willen, maar dan moet iedere ontvanger nu ook worden voorzien van een zender, en dat kost teveel vindt klikaanklikuit.Omdat de plaatsing van de zender (zie commentaar hierboven) best wel eens kritisch is, loont het absoluut de moeite om te experimenteren met de plek waar de ICS-100 staat want als je deze plek goed kiest dan is in ons huis (met betonnen vloeren) op iedere plek een ontvanger redelijk betrouwbaar te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Inmiddels is er door JSJSDesigns een nieuwe app gereleased. Eerste indruk is dat die er een stuk netter uitziet dan de KAKU (=originele) app.

https://itunes.apple.com/gb/app/lightwaverf/id720725275
Google Play: LightwaveRF

Afbeeldingslocatie: https://lh6.ggpht.com/gJ6_zKRK1f_T4Z8-hvLa0YOalNqdAoJUmdz-ahwIQr8irkjcw86f9KGo86Z64zjMX3UB=h900

Ook wordt in Januari de heating control verwacht:
http://www.megamanuk.com/...ls-and-energy-monitoring/

Verder wordt er in de catalogus nu ook een RGB LED driver benoemd.
Catalogus pag 12

[ Voor 26% gewijzigd door DJSmiley op 22-11-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Is er nu nog steeds geen nieuwe app? :X Ik ben nog steeds blij dat ik overgestapt ben. Ik heb de ICS toen ie uit kwam meteen gehaald maar na steeds maar loze beloftes van updates heb ik 'm weg gedaan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja er is wel een nieuwe, iets wat verbeterde app gekomen.
Nog lang niet perfect, en maar er zit iets vooruitgang in. Kleuren zijn vooral vreselijk.

Op zich ben ik redelijk tevreden, de ics doet wat hij moet doen en weigert echt nooit.
Hij is beperkt, maar daar is de prijs ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platenspeler
Ik ben het met JB eens dat het met nieuwe ontwikkelingen niet zo opschiet. Alternatieven op basis van z-wave (868 MHz) en Zigbee communiceren hun status wel terug, en hoewel de kosten daarvoor nu hoger zijn is dit in principe een toekomstvaste investering. Ik zie ook steeds meer energie oplossingen op basis van Zigbee, en Philips komt met steeds meer Zigbee oplossingen (maar deze zijn nog duur). Zeker als je vergelijkt met bijv. een aan-uit setje van action van 8 EUR.

Gisteren even naar de nieuwe app gekeken van lightwaveRF, maar dat is weer zo'n phone app, en we willen graag iets dat ook op een wat groter tablet werkt. Ik heb daarom zelf een user interface gemaakt. De skin is aan te passen, dus niet schrikken van de kleuren ... :? De interface draait op Firefox/IE/Safari en vult op de iPad of Android het hele scherm :)

Afbeeldingslocatie: http://platenspeler.com/images/room_screen_grey.JPG

Als je thuis een webserver hebt, kun je de kaku interface voor de ICS-1000 daarop draaien.

Afbeeldingslocatie: http://platenspeler.com/images/timer_screen_set_sunrise.JPG

Als je een raspberry hebt en een beetje hardware kan er nog meer, en kun je ook afstandbedieningen lezen en hier acties aan koppelen etc. Eigenlijk gebruik ik de ICS-1000 minder, alleen als een backup device, de Rapberry heeft zeker icm ander merk hardware veel meer mogelijkheden.
Zo kwam ik deze switch tegen op alibaba, hij werkt als gewone switch en is ook afstandbedienbaar over 433 MHz, en als die thuis komt ga ik hem integreren.

Afbeeldingslocatie: http://platenspeler.com/images/livolo_2.jpg

Ik ga binnenkort in ieder geval met Z-wave en Zigbee ook spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailor69
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-02 05:47
Net weer even lopen spelen met de nieuwe app. Erg blij wordt ik er niet van. Behalve dat hij veel meer batterij gebruik genereert synchroniseert hij slecht, wel tussen de diverse phones maar heel slecht met de ICS. Op een of andere manier doen de timers het niet of af en toe of zelfs half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-03 12:08
Bij mij wol de nieuwe app niet via 3G schakelen :(
Heb ook nog wat gemengde gevoelens over de nieuwe app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 09:12
Ik heb sinds kort ook een ics-1000, nu vraag ik me af hoe ik de locatie instellingen goed kan zetten.

Bij mij blijven op de android app de locatie settings leeg?

Doordat de locatie settings niet goed zijn werkt volgens mij ook het schakelen bij zonsopkomsts/zonsondergang niet goed?

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen??

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 565362

Stacykeep schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 20:40:
Wie kan mij helpen met het volgende vraagstuk.

Reeds ben ik bezig om in de keuken plafond inbouwspotjes te plaatsen. Graag zou ik deze willen kunnen dimmen via KAKU dimmers. Echter........ Ook graag via een conventionele GIRA dimmer. Zijn deze onafhankelijke dimsignalen met elkaar te combineren of krijg je hier problemen van?

Mocht dit het geval zijn, kun je dan bijv wel alleen een schakel moduele (aan/uit) van KAKU plaatsen en het daadwerkelijke dimmen met een conventionele gira schakelaar?

Ben benieuwd wat jullie ervan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdkpdk
  • Laatst online: 13-02-2024
Sinds gister heb ik ook een ICS-1000 en de installatie verliep vlekkeloos, behalve de bediening van buitenaf.
Ik had al gelezen dat ik eerst een backup moest maken naar de server maar daarna lukte het nog niet om met 3G iets te bedienen.
Daarna zoveel met de instellingen gespeeld dat het ook niet meer met wifi lukt.
Op een andere telefoon gaat het wel goed dus het moest aan de mijne liggen en na een vergelijking kwam ik erachter dat ik de optie 'Thuis' op mijn homescreen rechtsonder mis, deze kan ik dus niet meer aanvinken, ook niet na een nieuwe installatie van de app.
Hoe krijg ik deze optie terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Deze is beschikbaar als je met hetzelfde netwerk als de ICS.

73's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdkpdk
Zowel beide telefoons als de ICS zitten op hetzelfde draadloze netwerk.
De ene telefoon heeft de 'Thuis' optie wel en de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdkpdk
Als ik de beide telefoon naast elkaar leg zie ik, op het homescreen van de telefoon die niet werkt, een icoontje staan rechts naast het woordje Weg met een streep erdoor.
Kijk ik in de instellingen van deze telefoon dan zie ik bij account 'Unknown ssid' staan terwijl bij de telefoon die wel werkt 'Niet ingesteld' staan.
Beide telefoons zitten op hetzelfde wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

De telefoon met het streepje door het icoontje zit niet op hetzelfde netwerk als de ICS en als de andere telefoon, anders staat het streepje er niet doorheen en is niet grijs.

73's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdkpdk
Okay duidelijk, maar hoe verander ik dat?
De cache wissen van de app, eraf gooien en opnieuw installen helpt niet, een reset van de ICS ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Is je Smartphone wel gekoppeld in de ICS?
In de display van de ICS krijg je de vraag, en deze moet bevestigd worden.

73's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdkpdk
Yep, elk device is aangemeld in de ICS.
Ik heb de app nu op mijn tablet gezet en daar werkt hij ook goed.
Op de werkende telefoon en de tab staat: Account (Niet ingesteld) en op de niet werkende telefoon staat: Account (<Unknown ssid>)
Heb jij enig idee hoe ik deze instelling kan veranderen of desnoods helemaal van de server kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdkpdk
Wat ben ik toch een ei.
De instellingen naar de server wegschrijven van een telefoon die wel goed werkt en dan met een andere telefoon weer de instellingen van de server halen.
Bedankt voor het meedenken.
:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Waar ik geen biet van begrijp is dat bij timers die obv de zonsondergang worden ingesteld, opeens een uur later beginnen. Ik had altijd een paar lampen die precies op zonsondergang aan gingen (vandaag is dat ongeveer rond 17.33 uur). Maar nu gingen ze pas aan om 18.33 uur.

Het heeft m.i. niets te maken met de wintertijd en ook de tijdinstelling op de ICS is correct.
Noodgedwongen heb ik de timers maar een uur eerder gezet, maar volgens mij klopt er iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 577373

dirkjesdirk schreef op maandag 03 februari 2014 @ 19:38:
Waar ik geen biet van begrijp is dat bij timers die obv de zonsondergang worden ingesteld, opeens een uur later beginnen. Ik had altijd een paar lampen die precies op zonsondergang aan gingen (vandaag is dat ongeveer rond 17.33 uur). Maar nu gingen ze pas aan om 18.33 uur.

Het heeft m.i. niets te maken met de wintertijd en ook de tijdinstelling op de ICS is correct.
Noodgedwongen heb ik de timers maar een uur eerder gezet, maar volgens mij klopt er iets niet.
Heb ik ook sinds een paar dagen (vorige week donderdag 30 januari).
Ik heb een vraag bij KAKU uitstaan, maar tot op heden nog geen antwoord gehad.
Wat ook opvalt is dat de lay-out op m'n smartphone van ZONOP/ONDER volgens mij veranderd is (sinds de 30ste?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krijg net een nieuwsbrief van KAKU met daarin het volgende:

Firmware update

Om het mogelijk te maken om uw EML-1000 te kunnen "Linken" met uw ICS-1000 is er onlangs een firmware update uitgevoerd. Hierdoor is de Link-knop toegevoegd in het display.
Door op deze knop te drukken zal de boodschap "Linking..." in uw display verschijnen. Door vervolgens op de knop van de energie meter te drukken zal dit bevestigd worden in het display van uw ICS-1000 en zult u uw kWh verbruik zien.

En inderdaad zit er al een paar dagen een "L>" in het display (ook sinds 30 januari).
Ik vermoed dat KAKU vergeten is dat de firmware voor Nederland (lokale tijd) bedoeld is, maar het zonder controle van COCO heeft overgenomen. Kennelijk is het in GB een uur langer licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 577373 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:32:
Krijg net een nieuwsbrief van KAKU met daarin het volgende:

Firmware update

Om het mogelijk te maken om uw EML-1000 te kunnen "Linken" met uw ICS-1000 is er onlangs een firmware update uitgevoerd. Hierdoor is de Link-knop toegevoegd in het display.
Door op deze knop te drukken zal de boodschap "Linking..." in uw display verschijnen. Door vervolgens op de knop van de energie meter te drukken zal dit bevestigd worden in het display van uw ICS-1000 en zult u uw kWh verbruik zien.

En inderdaad zit er al een paar dagen een "L>" in het display (ook sinds 30 januari).
Ik vermoed dat KAKU vergeten is dat de firmware voor Nederland (lokale tijd) bedoeld is, maar het zonder controle van COCO heeft overgenomen. Kennelijk is het in GB een uur langer licht :)
Helemaal onderaan de nieuwsbrief van KAKU:

Momenteel is de werking van zon op/onder timers niet geheel correct, ook dit zal worden verholpen middels deze app update.

Lekker zoiets.
Komen ze een paar dagen later met een neiuwsbrief, nadat ik de ics en m'n smartphone ondersteboven heb gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
[uote]Agrippa schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 13:09:
[...]

Helemaal onderaan de nieuwsbrief van KAKU:

Momenteel is de werking van zon op/onder timers niet geheel correct, ook dit zal worden verholpen middels deze app update.

Lekker zoiets.
Komen ze een paar dagen later met een neiuwsbrief, nadat ik de ics en m'n smartphone ondersteboven heb gehaald...
[/quote]

Klopt. Ik kreeg zojuist volgende bericht van kaku.

Vervelend om te horen dat u problemen heeft met een product van ons. Sporadisch treden er problemen op in de berekening van de zon op/onder tijden op basis van de coördinaten. Uiteraard zijn wij hier druk bezig om dit weer correct te laten functioneren en verwachten dit spoedig te veranderen zodat alles weer naar behoren te laten werken,
> Om u nu een goede werking te garanderen willen we adviseren om uw timers te verwijderen en opnieuw aan te maken via uw smart Phone óf tablet en daarbij timers aan te maken op vaste tijden, dus niet op basis van zonsondergang/opkomst. Maak de timers dus niet aan via de web manager, maar alleen via de app. Zodra u de timers heeft aangemaakt in de app, schrijf dan uw settings weg naar de server via de optie Meer en vervolgens de optie Settings.
>
>  
>
> We verwachten eind volgende week hier een permanente oplossing voor te hebben waardoor het weer mogelijk zal zijn via zon op/onder te timeren,
>
>  
>
> Excuses voor het ongemak; we begrijpen dat dit een belangrijke functie is van de ICS en doen dus ook alles in onze macht om dit op te lossen!
>
>  
>
> Mike Verhelpen
> Allround Support Employee

Toepasselijk naam overigens voor een helpdeskmedewerker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ dirkjesdirk
Had jij je vraag via info@klikaanklikuit.nl gesteld?
Ik krijg maar geen antwoord van hun...

Overigens zitten ze nu al te knoeien met hun web-management: Ik had een stuk of 12 timers en ineens zijn daar nog maar 10 van over ( dat was het oude maximum)...
Ik heb KAKU gevraag om de gebruikers van te voren te informeren over de wijzigingen van het web-management, maar daar hebben ze kennelijk geen boodschap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martino-s
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-04 19:34

Martino-s

Nieuw?! www.ictmasters.nl

Ook ik heb diverse fouten gehad. Na de jaarwisseling wilde de datum en tijd maar niet goed gaan. Na mailcontact met KaKu, de ICS-1000 voor een minuut van de stroom gehaald. Daarna ging hij automatisch nieuwe firmware downloaden en was dit probleem opgelost.
Toen zat ik met het volgende probleem; zonsopgang en zonsondergang timers werken niet meer. (inderdaad een uur te laat). Na de eerste keer mailen, niets gehoord. Na de 2e keer mailen wel reactie, dat dit een bekend probleem is en dat ik maar vaste timers moet gebruiken totdat het is opgelost.

De werking en support van KaKu valt me zwaar tegen.
Daarom heb ik vandaag besloten om voor de HomeWizard te gaan. Deze kan al mijn KaKu ontvangers aansturen en heeft daarnaast de mogelijkheid om ook HomeEasy (en nog wat merken) ontvangers aan te sturen, Somfy rolluiken/zonweringen te bedienen, temperatuursensors uit te lezen, IP-camera's aan te sturen, rookmelders aan te sturen en dmv de app je over een brand(alarm) te informeren. Ook kan de HomeWizard door middel van de KaKu deurbelzender, notificaties (en een foto) naar je mobiel te sturen als iemand voor de deur staat. Met de optionele EnergyLink kan ik nu ook mijn meterstanden uitlezen van zowel stroom, gas als water.

Het kost wat meer, maar dan heb je ook veel meer dan de ICS-1000.

Martino's | Google is your friend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is de HomeWizzard (ook) afhankelijk van een web-manament...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Anoniem: 577373 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:17:
@ dirkjesdirk
Had jij je vraag via info@klikaanklikuit.nl gesteld?
Ik krijg maar geen antwoord van hun...

Overigens zitten ze nu al te knoeien met hun web-management: Ik had een stuk of 12 timers en ineens zijn daar nog maar 10 van over ( dat was het oude maximum)...
Ik heb KAKU gevraag om de gebruikers van te voren te informeren over de wijzigingen van het web-management, maar daar hebben ze kennelijk geen boodschap aan.
Ja, gewoon via het info mailadres. Ik heb daar al enige malen een vraag neergelegd of defect gemeld en eigenlijk ben ik in alle gevallen behoorlijk snel en correct geholpen. De negatieve ervaringen hier met de support van KAKU deel ik dus niet.

Overigens: nu ik de timers op een uur eerder heb ingesteld, werkt het redelijk goed. Het is mij alleen niet duidelijk wat die "permanente oplossing" van eind volgende week (dus eind van deze week) nu precies is. Een firmware update of gaat het helemaal op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dirkjesdirk schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:27:
[...]

Het is mij alleen niet duidelijk wat die "permanente oplossing" van eind volgende week (dus eind van deze week) nu precies is. Een firmware update of gaat het helemaal op afstand?
Ik denk dat het in hun laatste nieuwsbrief staat:

ICS-1000: apps en timers
Op korte termijn zullen zowel voor de Android als iOS app een update worden uitgegeven. Hierin zijn enkele zaken aangepast, zoals het aantal timers dat u nu via de app kunt instellen.
Zo kunt u er namelijk voor zorgen dat u door ALLEEN uw smartphone(s) en of tablet(s) te gebruiken in totaal 32 timers en 32 scenes kunt aanmaken.

Dat zou betekenen dat we eind deze week over 32 timers zouden kunnen beschikken.
Afwachten maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Anoniem: 577373 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:25:
[...]
Dat zou betekenen dat we eind deze week over 32 timers zouden kunnen beschikken.
Afwachten maar...
Ok tnx. Dan zal het wel staan bij de changelog zodra de app update er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Hmm, we zijn toch inmiddels ruim een week verder, maar een update of fix heb ik nog niet gezien.
Versie is nog steeds Versie 1.5.5 dd 26 november 2013

[ Voor 22% gewijzigd door dirkjesdirk op 17-02-2014 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dirkjesdirk schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:54:
Hmm, we zijn toch inmiddels ruim een week verder, maar een update of fix heb ik nog niet gezien.
Versie is nog steeds Versie 1.5.5 dd 26 november 2013
Ik ga er maar weer een mailtje aan wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zojuist keurig netjes antwoord gehad:

Geachte heer %$#*&^^,

We hopen deze week een nieuwe testversie van de firmware tot onze beschikking te hebben.
Wellicht dat u interesse heeft om te testen? Zo ja, wat is de MAC-code van uw ICS-1000?

Met vriendelijke groet,

Jurgen Verheijen
Marketing & Communications Employee

Ik heb meneer Verheijen nog even teruggemailed:

Geachte meneer Verheijen,

Dank u voor het snelle antwoord. Toch nog 2 vragen:
Wanneer wordt de testversie een officiele versie?
Welk uurtarief hanteert u waarvoor ik ga testen?

Mvg,
&**%$$^&*

Zal mij benieuwen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 577373 op 17-02-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Anoniem: 577373 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 17:40:
Zojuist keurig netjes antwoord gehad:

Geachte heer %$#*&^^,

Welk uurtarief hanteert u waarvoor ik ga testen?

Mvg,
&**%$$^&*

Zal mij benieuwen :)
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer, maar ik ga niet voor KaKu testen:

Geachte heer ^%%$&,

Graag gedaan.
Dat is vanzelfsprekend afhankelijk van de testversie en de testresultaten. We proberen dit in totaal zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.
Hiervoor wordt geen uurtarief gehanteerd, als iemand interesse heeft kan die testen. Wij zetten daar geen tarief tegenover.

Met vriendelijke groet,

Jurgen Verheijen
Marketing & Communications Employee

Tis niet anders, ik had wel voor een leuk bedrag de klok bij KaKu gelijk willen zetten O-)
Hoop niet dat het hierdoor nog langer gaat duren... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Anoniem: 577373 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:35:
Jammer, maar ik ga niet voor KaKu testen:

Tis niet anders, ik had wel voor een leuk bedrag de klok bij KaKu gelijk willen zetten O-)
Hoop niet dat het hierdoor nog langer gaat duren... ;(
Wat had je zelf gedacht? Ik vind dit al een aardige geste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dirkjesdirk schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:38:
[...]

Wat had je zelf gedacht? Ik vind dit al een aardige geste.
Natuurlijk had ik dit ook wel verwacht. Ze moeten alleen niet denken dat ik, een klant, voor hun een produkt zondermeer ga testen. Een produkt dat kennelijk zonder degelijke ontwikkeling, tests en controles op de markt wordt gezet.
Maar voel je niet bezwaard om je bij hen aan te melden als tester. _/-\o_
Ik heb er de tijd niet voor... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ik ook niet. Ik wacht wel ff af. Het 1 uur eerder instellen van de timers lost vooralsnog bij mij het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Helaas nog steeds geen update. De beloftes worden dus niet waar gemaakt. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 09:12
De testen lopen, dus ze zijn bezig met de update.

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uit de laatste nieuwsbrief had ik opgemaakt dat het een week zou duren. Maarja, voor de een is "op korte termijn" een paar dagen, voor de ander kan "korte termijn" jaren duren...
Wat ook kan is dat KaKu te weinig testers heeft: Ze vragen immers aan klanten voor hun testwerk te verrichten.

Overigens raak ik ietwat geirriteerd over de "web based" ICS, ik krijg nl de indruk dat sommige timers niet goed werken (ie. van "buiten" bewerkt worden).
Als ik dan op m'n tablet de instellingen bekijk zou er niets aan de hand moeten zijn, edoch soms blijven lichten branden die op een bepaald tijdstip uit hadden moeten gaan (of aan hadden moeten gaan).
Dit doet zich willekeurig elke week voor...
Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Anoniem: 577373 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:22:

Overigens raak ik ietwat geirriteerd over de "web based" ICS, ik krijg nl de indruk dat sommige timers niet goed werken (ie. van "buiten" bewerkt worden).
Als ik dan op m'n tablet de instellingen bekijk zou er niets aan de hand moeten zijn, edoch soms blijven lichten branden die op een bepaald tijdstip uit hadden moeten gaan (of aan hadden moeten gaan).
Dit doet zich willekeurig elke week voor...
Iemand dezelfde ervaring?
Uit de contacten met kaku die ik heb gehad is dat zo adviseren om alle timers uitsluitend nog aan te maken via de app en niet via de webinterface. Ik heb daar zelf ook slechte ervaringen mee en gebruik nu alleen nog maar de app. De webinterface heeft sowieso minder opties en is niet erg gebruiksvriendelijk.

Zo her en der zitten er nog wel wat bugjes in dit product. Jammer, wat verder werkt het best aardig. Onlangs om een semi wake-up light gemaakt door een scene aan te maken bij de dimmer van mijn bedlamp waarbij om de 30 seconden er 5 of 10% bij komt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, hoe vaak ik niet via m'n (android) tablet heb ge-upload en weer gedownload zodat ik zeker zou weten dat de juiste instellingen moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Krijg net mail van kaku met de volgende tekst.

Vanaf vandaag zal de firmware van uw ICS-1000 geupdate worden waardoor u vanaf morgen weer gebruik kunt maken van de timers op basis van zonsopkomst/ondergang.
Na een periode van uitvoerig testen kunnen we vandaag aan iedereen melden dat de nieuwe firmware vanaf vandaag op uw ICS-1000 zal worden gezet. Vervolgens kunt u vanaf morgen weer timers gaan instellen op basis van zon op/onder.
Aangezien we u graag iets extra willen bieden zullen we vandaag ook zowel de iOS app als de Android app updaten, met de volgende toevoegingen:
- Vanaf nu bent u in staat, door ALLEEN de app te gebruiken, in totaal 32 timers en 32 scenes in te stellen.
- Synchronisatie tussen de app en uw ICS-1000 is verbeterd, waardoor de knop "Synchroniseer timers/scenes met uw ICS-1000" is verwijderd.

Direct aan de slag om vanaf morgen (11 maart) weer te schakelen op basis van zon op/onder:
1) Upload allereerst uw meest recente gegevens door in de huidige app uw bestaande configuratie te uploaden. Dit doet u via Meer>Settings>Schrijf uw settings weg naar de server.
2) Installeer de app update via de App store of via de Google Play Store
3) Volg nu de stappen zoals die hier worden aangegeven.
4) Uw timer(s) is/zijn correct ingesteld en zal/zullen vanaf morgen gaan werken. Mocht u het nog eens rustig na willen lezen vindt u hier de algehele handleiding.

Belangrijke opmerking:
Bij het inloggen of bij het laden van uw gegevens (via de knop "Laad uw settings vanaf de server") kan het zijn dat ingestelde timers op basis van zon op/onder enkele minuten later worden uitgevoerd.
Zo kan het zijn dat lampen op basis van zonsondergang aan gaan en omstreeks 23:00 uur uit dienen te gaan. Als u echter om 23:10 uw gegevens laadt kan het zijn dat de betreffende lampen kort daarna weer aan gaan. Het is daarom raadzaam om hier rekening mee te houden en uw gegevens te laden na uitvoer van de zon op/onder timers, zodat dit weinig tot geen gevolgen zal hebben. Vanzelfsprekend zullen we op korte termijn de Android en iOS app updaten om een structurele oplossing te bieden.

Ik ben benieuwd :)

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste