ICS-1000: Klik-Aan-Klik-Uit via je smartphone of tablet
Introductie
Domotica is in opkomst, smartphones zijn hip. Een logisch gevolg is dus dat dit samenkomt. Steeds meer fabrikanten spelen hierop in.De domotica markt bestaat al jaren, alleen voorheen waren er geen/amper mogelijkheden voor smartphones, en bestond het uit een merkgebonden systeem, vaak ook niet draadloos. Een bestaande woning voorzien werd dus een dure/tijdrovende aangelegenheid.
De Klik-Aan-Klik-Uit producten
Tegenwoordig zijn er genoeg alternatieven. Een van de goedkoopste opties is Klik Aan Klik Uit.In Nederland een van de grotere spelers op het gebied van draadloos schakelen, vnl door de vrij lage prijs en goede verkrijgbaarheid (ligt in vrijwel elke bouwmarkt enz)
Uiteraard hangt er aan die lage prijs ook een aantal beperkingen.
- Eigen protocol, en niet merkoafhankelijk
- De 'clients' zijn ontvangers, geen repeaters. Dus geen mesh netwerk
- Geen terugkoppeling van de ontvanger
Punt 2 kan bij een grotere woning voor problemen zorgen, als het bereik simpelweg niet voldoende is ga je schakelacties missen. Bij een mesh-oplossing is elke ontvanger ook een repeater, waardoor je, mits je voldoende ontvangers hebt, je overal een prima dekking hebt, ook aan bv de andere kant van je huis.
Punt 3: Na het uitvoeren van een schakelcommando zie je aan de lamp of het aangekomen is en de lamp geschakeld heeft. Er is geen statusindicitie terug. Je kan dus niet zien of een lamp aanstaat, of zien of je commando uberhaupt is aangekomen.
De praktijkervaringen met KAKU zijn vrij goed, de signalen zijn niet echt storingsgevoelig, maar desondanks kan het toch een nadeel zijn.
Wil je bovenstaande functies wel, en meer domoticavrijheid hebben, dan kom je bij standaarden uit zoals Z-wave
Kan een stuk meer, maar kost ook meer.
Omdat voor mij kosten ook een stukje meespelen heb ik gekozen voor KAKU. In een (relatief klein) appartement is mesh niet nodig. En met de hoeveelheid lampen enz die je in een gemiddelde woning hebt scheelt een factor 2 in prijs toch snel honderden euro's.
De KAKU ICS-1000
Met de ICS-1000 (Internet Control Station) kun je je bestaande KAKU ontvangers via je smartphone bedienen. Meer info natuurlijk op de KAKU website.Zo'n commercieel verhaalje klinkt natuurlijk leuk, maar wat is dit in de praktijk? De handleiding bied wel wat zicht op de app, maar verder?
Wat houd 'Kan ook bediend/geprogrammeerd worden via web browser' in? Kun je zelf ertegenaan lullen? Al met al: Is dit wat ook voor een Tweaker die de standaard werking na 2 dagen al wil 'uitbreiden'?
Omdat de ICS-1000 nog niet zo lang op de markt is, is er weinig over te vinden.
Ik heb dus maar gewoon zo'n ding besteld om te kijken wat het echt is.
Levering
De ICS-1000 heeft een adviesprijs van 149,95 eur incl BTW excl verzendkosten en is (oa) in de KAKU shop zelf te bestellen.Maar als je, zoals ik, bij de Techische Unie kunt bestellen ben je een stuk goedkoper uit
En sinds een week staat ie daar ook als leverbaar en voorradig. Ik had m dus de volgende dag in huis.
De ICS-1000 komt in een kartonnen verpakking. Itt tot een hoop andere KAKU producten dit keer gelukkig niet voorzien van een blister waar je je half aan open haalt

De unit ziet er netjes uit, lekker simpel, geen fancy spacedesign (wat van mij ook niet hoeft).
De meegeleverde netwerkkabel is wat kort, met z'n 50cm moet je de KAKU unit dus dicht bij een outlet/switch/router neerzetten. Een normaal 2m kabeltje lijkt me wat nuttiger.
Wel een minpunt: Hij kan niet opgehangen worden. Je moet dan met dubbelzijdig plakband oid aan de haal. Een 2-tal schroefgaten had ik wel gewaardeerd, dan kun je 'm tenminste op een wand oid hangen.

De ICS-100 zelf
Na het aansluiten van het ding was het eerste wat op het scherm stond: "Lightwave E2.31 RELEASE", waarna de unit verbinding ging zoeken met z'n servers.Omdat KAKU puur de NL naam is (Afgeleid van Click-On-Click-Off: COCO) en ik nooit wist of hun zelf het spul ontwikkelden of elders inkochten ben ik dus gaan Googlen. En idd, de ICS-1000 is gebaseerd (lees: IS) een bestaande oplossing van het Engelse JSJS Designs PLC
Hun productlijn LightwaveRF is voor een deel wat men in NL als KAKU verkoopt, en de Wifi-Link is exact de ICS-1000. Op de LightwaveRF forums wordt ook over een binding met Siemens gesproken, maar hoe dat exact zit is mij niet duidelijk.
Goed, na het aanmelden, installeren van de app enz werkt alles zoals het zou moeten. Ik ga dat hier niet allemaal neerzetten, daarvoor is de handleiding
Ik heb de netwerkactiviteiten van de ICS-1000 met Wireshark bekeken, en ook daar kwam de link met LightwaveRF naar boven.
Sterker nog: alles loopt via JSJS Designs en de LightwaveRF servers. Er wordt niet met KAKU gecommuniceerd in alle traces die ik heb gezien. Deze servers lijken in Duitsland te staan bij 1&1 Internet.

Enige wat me opviel: Alles wordt als plain-text verzonden, er lijkt geen encryptie gebruikt te worden. Zo kon ik bij de initiele registratie de pincode gewoon via Wireshark zien langskomen: (In dit geval was de pincode 8195)

Ook de app van KAKU is identiek. Doordat de settings bij LightwaveRF op de server gezet worden, en het macadres van je ICS de identificatie is, kon ik in de LightwaveRF app de settings van de KAKU app inladen.
De apps zien er ook identiek uit:

Links de KAKU, rechts de LightwaveRF app.
De LightwaveRF app lijkt een nieuwere versie te zijn, hierbij kun je ook 'moods' programmeren. Op zich wel een handige functie, die in de KAKU versie nog niet zit. Hiermee kun je een groep maken van presets in een bepaalde ruimte, dus met 1 druk op de knop bv lamp1 aan, dimmer 2 op 100% enz. Zo kun je dus een mood 'film' of 'sfeer' maken met 1 klik.
Bij mij werkte dat (nog) niet, maar dat kan ook zijn omdat ik vanuit de Lightwave app mn KAKU aanstuurde. Mogelijk gebruikt Lightwave een andere firmware op z'n Wifi-Link. (Normaal schakelen werkte wel vanuit de LightwaveRF app)
Wel is duidelijk te zien dat de KAKU-app nog niet helemaal compleet 'KAKU' is. Je komt regelmatig Engelstalige meldingen tegen in de app.
Je kan ook vanaf een externe lokatie via de app je lampen enz bedienen. Hiervoor moet je in de app omschakelen naar "remote link" door op het KAKU logo te klikken in het hoofdscherm.
Ipv direct binnen je eigen netwerk worden de opdrachten dan via de LightwaveRF servers verstuurd naar je ICS. Hier zit enige vertraging tussen. (+/- 5 sec).
Wel moeten je settings op de LightwaveRF servers bekend zijn: Je moet dus een backup geupload hebben voordat dit werkt. (hierdoor werkte dit eerst niet bij mij)

Stroomverbruik
Volgens de behuizing is het verbruik max 0,65A bij 12V. De meegeleverde adaptor is een geschakelde voeding van MassPower.Met een Cresta stroommeter heb ik het verbuik gemeten. Volgens deze meter is het verbruik in idle toestand ongeveer 3 watt. Tijdens een schakelmoment loopt dit op tot ongeveer 5W.
De COS φ zit rond de 0,5.
De toekomst
KAKU rept zelf op zn site kort over wat er gaat komen, zo noemt men onder andere energiemeting en verwarming. LightwaveRF heeft een energiemeter al leverbaar en in z'n app zitten. Ik kan het niet testen, maar gok dat die dus ook al werkt op de KAKU app.Voor verwarming wordt in de LightwaveRF app ook 'coming soon' genoemd, maar de hardware lijkt al leverbaar: Op hun distriwebsite worden ze al genoemd: http://jsjs.gostorego.com/heating-2.html
Voor mij lijkt dat een mooie oplossing, ik heb blokverwarming en dus geen eigen ketel oid. Een electrische thermostaatkraan is de oplossing. Ik gebruik nu een Draadloze thermostaatkraan van Conrad
Ook staat er op de LightwaveRF site iets meer over de stroommeters. Uit de handleiding hiervan is op te maken dat de huidige versie werkt op basis van een stroomtransformator, en niet de draaischijf, pulsled of S0 bus van een bestaande KwH meter gebruikt.
Ik hoop dat KAKU met een ander exemplaar (of revisie) komt waarbij dat wel mogelijk is. Ik heb liever de KwHmeter als basis (die bepaald ook mn rekening....) en daarnaast is het plaatsen van een stroomtrafo op de draden na je stroommeter (dus voor je aardleks enz als je de hele installatie wilt meten!) ook een veiligheidsrisico.
Uitlezen (en hierop acties ondernemen) van temperatuur en/of luchtvochtigheidsensoren zie ik nergens.
Verder wordt er voor 2012 oa een veel uitgebreidere app verwacht, en oa een LightwaveRF-controlled RGB LEDstrip.
Ook verwacht men triggers waarmee scene's aangestuurd kunnen worden.
In hoeverre dat ook in het KAKU assortiment komt weet ik natuurlijk niet.
Bron van bovenstaande planning: Roadmap/websites LightwaveRF.
ik garandeer dus niet dat dit ook voor KAKU geld, al vermoed ik t wel
Via website te bedienen
Een van de functies in de specificaties die mij ook wel aanstaan, naast een app. Afhankelijk van de implementatie leek me dat wel een optie om spul extern te laten aansturen.Helaas is de invulling hiervan toch iets anders dan wat je zou verwachten. De ICS-1000 heeft geen embedded website oid. Alles gebeurt via de website van LightwaveRF. Het inloggen op de KAKU site redirect je dan ook gewoon naar https://lightwaverfhost.co.uk/kakumanager/
Dus JA, je kan via de website het spul schakelen, maar stabiel vond ik dat niet, en die site komt op mij goedkoop over. ('t is t net niet).
Handleidingen en meer info is er niet, er is niets over te vinden, dit deel is 'undocumented'.
Overigens komen hier wel weer de moods tevoorschijn, die wel in de LightwaveRF app zitten, maar niet in de KAKU app.

Wel is er een 'mobile website', die er wat simpeler uitziet dan de websitemanager, maar wel bruikbaar is voor bv een device waar geen app voor is (of bv een touchscreen)
Deze is te vinden op https://lightwaverfhost.co.uk/mobile/index.html
De KAKU-variant van deze site lijkt niet te werken, bovenstaande wel.

Gelukkig zijn er ook nog DHZ alternatieven, maar dat komt in de volgende post
Security
KAKU is, net zoals de Elro/Action/Aldi RF setjes, een niet-gecodeerd protocol. Doordat KAKU echter gebruik maakt van een stuk meer code's dan de Elro/Action/Aldi spullen is de kans een stuk kleiner dat je buurman ineens jouw verlichting schakelt.De oude KAKU units hadden slechts 12 codemogelijkheden. Deze werken niet meer op de ICS-1000.
Op IP gebied is er ook eigenlijk geen security. Alle opdrachten naar je ICS worden ongecodeerd verzonden. Dingen als pincode en displayteksten kun je dus sniffen.
Binnen je eigen netwerk werkt de app door broadcasts. Opdrachten vanaf je smartphone worden dus gebroadcast. Iedereen binnen jouw kan deze broadcasts zien.

Trace van het inschakelen van een lamp
Hier zie je dat in ruimte1, device2, functie1 (R1D2F1) gezet wordt, met de tekst op de ICS: "Set Lamp to Aan"
Uitzetten is R1D2F0 voor dezelfde lamp.
De enige authenticatie die de ICS-1000 gebruikt is het macadres van de afzender. Een macadres wat ie niet kent zal geweigerd worden, de ICS zal dan op z'n display vragen of dit device geregistreerd moet worden. Volgens de KAKU site kunnen er tot 6 macadressen geregistreerd worden.
Iemand die dus een macadres cloont en de juiste broadcasts doet (dus wel toegang heeft tot je netwerk) kan dus zonder problemen spul schakelen).
Communicatie
De ICS-1000 heeft een 2-tal radiomodules. 1 hiervan is voor de 433.92Mhz frequentie, de frequentie die gebruikt wordt om KAKU te schakelen.De 2e radio is een 862Mhz module. Deze wordt voor ontvangen van data gebruikt. Deze data kan door sommige optionele toebehoren verstuurd worden, oa de energiemeter en thermostaat. (bron: handleidingen LightwaveRF).
In de NL versie (de KAKU unit dus) zitten beide radio's ook. Beide zijn voorzien van een 1/4golf antenne. (resp 17 en 8 cm afgerond). De antenne's zijn aan de linker- en rechterzijde van de unit geplaatst.
Conclusie
De ICS-1000 is een leuke oplossing voor het bedienen van je KAKU apparatuur. Met de mogelijkheden die geplanned staan is het leuk om een betaalbare start te maken met domotica.- App is erg beperkt
De app is wel vrij basic in zn huidige versie. Je kan bijvoorbeeld alleen ruimtes hernoemen. Als je slechts 4 ruimtes wilt besturen kun je niet de ongebruikte ruimtes/apparaten verwijderen, de button blijft zichtbaar in de app.
Ook een gemaakte timer of scene kun je in de app niet wijzigen, alleen starten of verwijderen. Als je iets wil wijzigen, moet je deze verwijderen en opnieuw aanmaken. Handig is dat dus niet..
- Geen support voor inputdevices (sensoren, schakelaars)
Ander gemis is de compatibiliteit met de schakelaarlijn van KAKU. Je kan schakelaars niet zien in je app of gebruiken. Je kan dus niet een schakelaar programmeren die meerdere acties doet. Enige manier is om naast de ICS de schakelaar ook direct op de betreffende ontvanger aan te melden.
Mooier is dat je meerdere lampen kunt schakelen enz. Gewoon met 1 druk op de knop lamp 1 aan, lamp 2 40% gedimmed enz. Nu kan dat alleen via de app.
Dit op een bestaande AB of schakelaar zou wel handig zijn, zeker in een huishouden met meerdere personen, dan heb je naast de app ook een keuze voor de 'oude vertrouwde' schakelaar of afstandsbediening.
- Geen wandmontagemogelijkheid
Kleiner minpuntje vind ik dat je 'm niet netjes kan ophangen. Dat wordt dan dus dubbelzijdig plakband. Een 2tal gaatjes om m op een wand te klikken ontbreekt.
- Iphone app communiceerd met broadcasts.
Ook vind ik het jammer dat de app niet z'n commando's specifiek naar de ICS kan sturen ipv broadcasten. Een optie om broadcast te disablen zou leuk zijn, al is de kans dat dit misbruikt wordt erg klein.
- Remote bedienen werkt niet, handleiding mist hierin essentiele informatie
Ook kreeg ik de app op mn Iphone niet werkend met een 'remote connectie', dus via 3G. Alleen op wifi in mn eigen netwerk werkt het vooralsnog.
Update: Foutieve instelling... Wat blijkt: Je moet na het configgen van de app en het instellen van je ICS (onder instellingen - internetverbinding instellen) bij 'database management' eerst een upload database to web doen, daarna werkt remote-bedienen pas.
Dit wordt in de handleiding niet benoemd. Op pagina 15 wordt genoemd dat na het aanmelden je nu 'een lamp of apparaat draadloos kunt bedienen'. Ja, maar alleen binnen je eigen netwerk. Op pagina 34 wordt het uploaden benoemd, als zijnde 'maken van een backup'. Dat uploaden is echter essentieel voor het bewerken via de webapp, aansturing via de mobile site en het remote bedienen van je unit.
Bij het remote bedienen heb je wel een vertraging, omdat de opdrachten dan via de servers van LightwaveRF lopen,ongeveer 5 sec.
- Geen vast IP mogelijk
De ICS kan geen vast IP krijgen. Hij krijgt zn IP alleen via DHCP. Voor de werking van de apps maakt dat niet uit, maar als je geen DHCP server hebt, of m zelf remote wilt aansturen (zie post hieronder) is dat jammer. Enige optie is een vaste DHCP reservering adhv macadres.
In de basis is de ICS-1000 dus vergelijkbaar met de HomeWizard. Alleen is de HomeWizard zo'n 100 eur duurder dan de KAKU. (adviesprijzen).
Daartegenover heeft de HomeWizard een stuk meer mogelijkheden. Stroommeting via de Wattcher, push-notificaties, een geliktere app, ondersteuning voor standaard temperatuur sensoren enz, support voor Somfy motoren. Ook kan de HomeWizard overweg met schakelaars zodat je hier weer acties op kunt programmeren.
Tenslotte zit je bij de ICS1000 vast aan een netwerksnoertje (of powerline oid),de HomeWizard kun je overal plaatsen, en dat kan soms net het verschil maken tussen wel of niet bereik..
Wil je echt budget en alleen schakelen vanuit een app, dan is de ICS-1000 een prima aankoop.
Als je wat meer vrijheid wilt, en ook scenes wil automatiseren aan de hand van gebeurtenissen, dan is de HomeWizard een betere optie.
De HomeWizard heb ik zelf niet, dus een 1:1 vergelijking kan ik niet maken.
Als je merk-onafhankelijk wilt zijn, groter bereik enz wilt, dan is een KAKU oplossing niet de beste en ben je beter af met een z-wave oplossing.
Kortom: De goedkope prijs is exact in lijn met de mogelijkheden: ICS1000 -> HomeWizard -> Z-wave.
Een tussenstap is de RFXcom. Daarmee kun je ook KAKU apparatuur aansturen (en vele anderen) en schakelaars,sensoren enz mee gebruiken, wat niet beperkt is tot KAKU-only maar vele merken ondersteunt.
Echter is dat geen out-of-the-box optie, je moet ook domoticasoftware draaien. Het is wel de meest flexibele optie.
Windows Phone wordt op de website van KAKU nergens genoemd. Op de Microsoft Marketplace staat wel een app voor de LightwaveRF Wifi-Link: Link naar de Market
Of deze ook werkt met de ICS1000 kan ik bij gebrek aan een Windows Phone toestel niet testen, maar ik gok van wel.
Tweaken!
Omdat we hier niet op het CID forum zitten, zijn we niet uitgespeeld met een standaard app. We willen immers meer kunnen, omdat het leuk is, of gewoon, 'omdat het kan'.En ook daarin komt de ICS ons tegemoet. Op de website van KAKU is hier niets over te vinden, maar dat zegt niet dat het onmogelijk is
In de volgende post meer hierover: Hoe gebruik je de ICS als 'schakeldoos' in PHP, VB, HomeSeer of wat dan ook.
[ Voor 123% gewijzigd door DJSmiley op 25-06-2012 19:27 ]