Het is simpelweg een feit dat men tegenwoordig slechter opgeleid is in de zin dat er minder 'harde kennis' wordt overgedragen. Kijk voor de grap eens naar oude examens van de Kweekschool van Onderwijzeressen (wat tegenwoordig de PABO heet). Bijvoorbeeld uit een examen "Rekenen" uit 1930: "Als men de 3e macht van een even getal vermindert met 4 maal dat getal, is het verschil een 48-voud. Bewijs." Of: "Van een meetkundige reeks van 9 termen is het product der uiterste termen 2304 en de 7e term 192. Bepaal de som van de termen dezer reeks." En in 1930 had je nog geen rekenmachine. Of wat te denken van deze:Krisp schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:36:
[...]
Je schetst het nu erg simpel en kort door de bocht. Al sinds Plato verzucht men dat de volgende generatie lui is en slechter opgeleid wordt. Als dat zo is, hadden we niet zo veel vooruitgang gekend sinds de Griekse tijd. Daarnaast krijgen 'falende' HBO-ers geen Associate Degree (AD). Immers, een AD is een HBO-opleiding die korter duurt, niet een opleiding die lichter is.
Hoeveel net geslaagde VWO'ers (al dan niet met Wiskunde B en/of Economie) denk je dat deze vragen goed kunnen beantwoorden (als ze de derde vraag uberhaupt snappen)? En dit werd dus verwacht van mensen die op een lagere school les gingen geven. En dan is dit dus nog slechts het examen rekenen, algebra ('echte' wiskunde) werd apart getoest! Vergelijk: een goede kennis van mij gaf groep 8 op een basisschool les. In een bepaald jaar hadden toch wel érg veel kinderen moeite met breuken, waarop hij eens met de docente van groep 7 ging praten. Hij tekende een cirkel, verdeelde die in twee gelijke helften, wees op een helft en vroeg: "hoe noem je dit?" waarop de docente antwoorde met "de helft". Vervolgens verdeelde hij één van de helften in twee gelijke delen, wees op één van die delen en vroeg: "en hoe noem je dit?" waarop de docente antwoord met: "een derde." "-Een derde??" "-Ja, één, twee, drie," sprak de docente, wijzende op de twee kwarten en de helft. Waargebeurd. En ik kan de hele dag doorgaan met het vertellen van dit soort anekdotes."Iemand koopt 17 Augustus f 8000.-- 4 1/2% N.W.S Coupon 1/2 en 1/8 tegen den koers 85%. Provisie 3/8%. Zegel 1%. Hij sluit op deze effecten eene prolongatie (zoo groot mogelijk) afgerond naar beneden op een veelvoud van f 100, met 10% surplus tegen 4%. Hoeveel moet hij zelf bijpassen? Indien deze fondsen op 17 September daaropvolgend verkocht worden voor 87% en de prolongatie wordt afgelost, hoeveel wordt dan verdiend?"
Dat soort verloedering heeft onvermijdelijk z'n weerslag op het verdere onderwijs, of het nou middelbare school of universiteit is. Intussen zijn wel steeds meer mensen, inmiddels 28% van de beroepsbevolking, 'hoog opgeleid'. Dat kan dus niet.
offtopic:
Ook als ik vergelijk met mijn ouders zijn de eisen lager en lager geworden. Zes uur Latijn én zes uur Grieks waarbij je bovendien actief moest vertalen (dus náár de betreffende dooie taal) in plaats van óf drie uur Grieks óf drie uur Latijn, enzovoort. Nog even los van of je 12 uur dooie talen per week nuttig vindt (ik niet), dat het minder is dan vroeger valt niet te ontkennen. Allebei kunnen ze decennia na hun eindexamen ook nog steeds de Duitse naamvalrijtjes opdreunen. Ik heb ze nooit geleerd. En dan zat ik op wat bekend stond als één van de beste middelbare scholen van Nederland.
Ook als ik vergelijk met mijn ouders zijn de eisen lager en lager geworden. Zes uur Latijn én zes uur Grieks waarbij je bovendien actief moest vertalen (dus náár de betreffende dooie taal) in plaats van óf drie uur Grieks óf drie uur Latijn, enzovoort. Nog even los van of je 12 uur dooie talen per week nuttig vindt (ik niet), dat het minder is dan vroeger valt niet te ontkennen. Allebei kunnen ze decennia na hun eindexamen ook nog steeds de Duitse naamvalrijtjes opdreunen. Ik heb ze nooit geleerd. En dan zat ik op wat bekend stond als één van de beste middelbare scholen van Nederland.