Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:14:
Tja, een goede bioinformaticus doet elke analyse maar 1 keer en laat daarna de pipeline automatisch draaien, liefst met een goede user interface zodat degenen die wel iets weten van biologie, zelf hun analyses kunnen doen. Geen geweldige basis voor een uitgebreid departement...
Sorry, ik weet dat dit een oude post is, maar ik moet wel wat dingen recht zetten.
Het is wel zeer simplistisch om te zeggen 'bwa, keertje iets uitzoeken, scriptje schrijven om alles aan elkaar te brijen en hopla, pipeline klaar'. Realistisch daarentegen is het niet. Datastructuren veranderen om de haverklap, net als output, methodieken, databases, statistics en eisen van de gebruiker. Vaak is er al een hele selectie aan soorten bestanden met eenzelfde functie of soort data, waarbij je met heel veel dingen moet rekening. Voor elk nieuw apparaat of tool of zelfs nieuwe versies van bestaande tools, moet je iets verzinnen.
Laat ik het zo stellen, een goede bioinformatics pipeline is véél meer een software pakket in de traditionele ICT context dan een pipeline an-sich. En als je het zo bekijkt wordt een bioinformaticus meer een developer/programmeur. En dat is niet de bedoeling, tenminste: wel voor HBO Bioinformatici, maar niet voor Academische Bioinformatici.
Die laatste zijn namelijk veel meer opgeleid om nieuwe inzichten te krijgen in biologische (vaak genetische) data. Daar worden vaak concepten en methodes van Computer Science gebruikt, dan zit je echt vuist diep in wiskunde, theoretische modellen, statistische modellen etc. Om een aantal van dit soort 'venues' (bepaalde mogelijkheden/concepten) van analyse goed te verkennen heb je wel een handvol voltijdse WO/PhD Bioinformatici nodig.
Dat, in combinatie met meer developer HBO Bioinformatici en een aantal ondersteunende Bioinformatici heb je al snel (
warempel) een hele afdeling bij elkaar

Vergeet niet dat je voor elke bioinformaticus 10 praktische ICTers nodig hebt om hardware te kopen en te onderhouden

Dit is al helemaal klinkklare onzin

. Het is eigenlijk andersom: één systeembeheerder voor een hele groep bioinformatici. Wij kunnen heuswel met computers om gaan, vaak weten bioinformatici prima wat voor hardware ze nodig hebben voor wat voor analyse.
We willen ons alleen niet bezighouden met of een server nu wel een IP adres heeft mee gekregen van een subnet of niet

Ter illustratie, wij hebben een systeembeheerder, maar wij bestellen en configureren onze calculatie servers, UPSs en zelfs 19" racks lekker zelf
Wat opleidingsniveau en werkgelegenheid betreft is het vakgebied Bioinformatics zit het volgens mij wel goed. Naar alle niveaus is vraag en plek zover ik weet. Er zijn denk ik ook genoeg PhD plekken.
Ik heb eerst mijn HBO gehaalt (een jaar gewerkt, niet uitdagend genoeg dus) daarna WO en in beide gevallen was ik al aangenomen nog voor ik was afgestudeerd.
Dus, iedereen die zowel computers als biologie/genetica leuk vinden om te doen, is uitgenodigd.
Er is zat werk.
Wat ik verder mis over de discussie tussen practische studies en "onpraktische" studies is dat er heel veel functies zijn (bijv. bij de gemeente of EU) waarbij een universitaire studie meer als een denk/redenerings niveau wordt gezien, los van de inhoud. Dan kom je er wel met je studie filosofie of psychologie
En wat mijn sig ook zegt:
Wij leren niet voor school, wij leren voor het leven.
Studeren is naast een manier om je carriere te verbeteren ook een manier om jezelf te verrijken. Om je plaats in de wereld te begrijpen. Om te ontdekken wie je bent.
Maar als ik zie hoe de maatschappij en zelfs (over het algmeen hoog opgeleide) tweakers er naar kijken, kunnen we dat blijkbaar niemand meer gunnen.
[
Voor 17% gewijzigd door
XanderDrake op 08-02-2013 14:35
]