Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien moet ik het dan toch anders bekijken: je hebt minstens 2 jaar garantie op een MBA, als er iets stuk gaat aan de SSD kun je altijd aankloppen, en na 2 jaar kun je de MBA nog voor een redelijk bedrag wegdoen om naar een nieuw model te upgraden. Gelukkig bied Apple nu wel een upgrade aan voor 4 naar 8 GB. Met studentenkorting kom ik dan uit op € 1.187,62 voor de 13" met 8 GB geheugen en 128 GB SSD. Op m'n PC gebruik ik nu 73 GB op m'n hoofdschijf waar Lion en alle software opstaat, dat moet dus wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22

Fiber

Beaches are for storming.

JvdGeest schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 11:02:
Ik heb slechts drie belangrijke eisen die ik aan een MacBook stel:

• Eenvoudig en voor een redelijk bedrag zelf de HDD en geheugen aan kunnen passen

[...]

Aangezien Apple dit nu niet aanbied, wacht ik gewoon. Kom voorlopig nog wel vooruit met m'n Windows notebook...
Kun je lang wachten denk ik... Gaat namelijk niet meer komen vrees ik. De huidige MBP 13 komt in de buurt van je eisen, op het scherm na. De MBPR en MBA geven de trend aan, gesoldeerd geheugen en lastig vervangbare dure SSD's.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:37

3DDude

I void warranty's

Anders wacht je even, want gerucht is dat er een 13inch MBP uit komt ook met Retina scherm.

Moet je wel weer wachten helaas ;(

http://www.appleinsider.c..._display_macbook_pro.html

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die komt vast wel, ooit, maar dan wel met gesoldeerd geheugen en Apple model SSD... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
JvdGeest schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 11:02:
Ik heb slechts drie belangrijke eisen die ik aan een MacBook stel:

• Eenvoudig en voor een redelijk bedrag zelf de HDD en geheugen aan kunnen passen
• Minimaal 1440x900 resolutie op 13"
• Mag niet meer dan +/- 1200 euro kosten

Iets minder belangrijke eisen:

• DVD drive hoeft niet
• Geen glossy scherm
• 15" vind ik iets te groot worden, bij voorkeur dus 13"

Aangezien Apple dit nu niet aanbied, wacht ik gewoon. Kom voorlopig nog wel vooruit met m'n Windows notebook...
Dit is precies waar ik ook op zit te wachten. Helaas gaat dit niet meer gebeuren. Als ze ooit een 1440*900 scherm in de 13" MBP hadden willen zetten dan hadden ze het nu wel gedaan... Bij de volgende generatie macbooks is het waarschijnlijk dat ook de 13" MBP een redesign krijgt en dus geen mogelijkheid meer heeft om geheugen en SSD/HDD zelf te upgraden. Een groter formaat SSD nemen omdat je toch de opslagcapaciteit van een HDD wilt is enorm duur maar je zult geen andere keus meer hebben... Datzelfde geldt ook voor RAM. Ik heb nu een 13" MBA en het enige wat ik tekort kom is schijfruimte, daarom twijfelde ik erover om de 13" MBP te kopen indien deze een schermupgrade naar 1440*900 had gekregen en dan de optische drive vervangen door een SSD.

Helaas, it's not gonna happen. Als je een beetje fatsoenlijk scherm + 8GB + fatsoenlijk SSD (dan praat ik dus over 512GB) zit je vast aan de 13" MBA en kost je 1600/1700 euro... Als ze de MBP gewoon enkel een schermupgrade hadden gegeven was je klaar voor 1500 euro inclusief SSD & RAM upgrade en had je ook nog een krachtigere machine.

Erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brm-G schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:41:
Helaas, it's not gonna happen. Als je een beetje fatsoenlijk scherm + 8GB + fatsoenlijk SSD (dan praat ik dus over 512GB) zit je vast aan de 13" MBA en kost je 1600/1700 euro... Als ze de MBP gewoon enkel een schermupgrade hadden gegeven was je klaar voor 1500 euro inclusief SSD & RAM upgrade en had je ook nog een krachtigere machine.

Erg jammer.
Asus zenbook, XPS 13/14 volgende maand, sony S, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:45:
[...]

Asus zenbook, XPS 13/14 volgende maand, sony S, ...?
Wil OS X...
Andere fabrikanten doen het idd wel, ik snap dat SSD en ram vast solderen de toekomst is om ruimte te kunnen besparen en laptops dunner en lichter te maken. Helaas komt daar voorlopig wel een enorm prijs bij kijken..

Daarnaast zijn al die andere laptops lelijk als je het vergelijkt met een Macbook.. Plastic onderdelen enzo.

[ Voor 12% gewijzigd door SquareOne op 16-06-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Lees dit eens voor de gein trouwens, http://ifixit.org/2763/th...ble-unhackable-untenable/

Blog van ifixit over nieuwe weg die apple inslaat met die inelkaar gelijmde machines.

Short version: Niet meer te modden, bijna onmogelijk te maken en stiekem bijna een wegwerp product. Ik had een MBA op mijn lijstje staan maar ik wacht nog even om te kijken of er een MBP update komt voor het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik had het in mijn eerste post bijna geschreven, maar dat is ook hoe ik het zie. Er is wel één voordeel aan Apple-producten, en dat is dat de tweehandswaarde vaak best wel hoog ligt. Het lijkt inderdaad meer een wegwerpproduct te worden (om het maar kort en bondig te noemen), maar als je zonder te veel geld te verliezen na 2 jaar kunt upgraden, dan is het misschien zo heel erg nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Meeste accu's hebben na 2 jaar hun beste tijd wel gehad en als je dan de accu niet kan vervangen zal dat de waarde van het product als geheel doen afnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Accu had ik nog niet bij stilgestaan :o Dat zou wel heel vervelend worden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
die zit nu zelfs vastgelijmd aan de behuizing.... dat heeft niet eens een functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je kunt hem in ieder geval altijd door Apple laten vervangen. Niet goedkoop natuurlijk, maar je krijgt er wel weer een gelijkwaardige accu voor terug. Daarnaast zijn de accu's tegenwoordig erg goed. Bij mij op het werk zijn zo'n 60% van de computers een Apple MacBook, en accu's zijn nog wel de laatste dingen waar we problemen mee hebben gehad eerlijk gezegd.

Zoals het blog wat aangehaald is ook al zegt; we hebben er zelf voor gekozen door massaal een MacBook Air te kopen, en voor Apple was dat het groene licht om te zeggen; deze kant gaan we op. En persoonlijk heb ik er niet zo veel problemen mee, als Tweakers daarentegen... Tjah, dan moest je al jaren geen Apple meer kopen eerlijk gezegd. Maar ik kies in mijn dagelijkse werk voor gebruiksgemak en eenvoud, en niet voor tweak- of upgradeability.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Goed verhaal!
Today, we choose. If we choose the retina display over the existing MacBook Pro, the next generation of Mac laptops will likely be less repairable still. When that happens, we won’t be able to blame Apple. We’ll have to blame ourselves. They gave us the choice.
Moraal van het verhaal. Koop nu nog een 13 of 15 incher voor het te laat is als je een MBP wil die je zelf kan upgraden... O-)

[ Voor 151% gewijzigd door Fiber op 16-06-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:50
Crazyanz schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:23:
Meeste accu's hebben na 2 jaar hun beste tijd wel gehad en als je dan de accu niet kan vervangen zal dat de waarde van het product als geheel doen afnemen ;)
De accu van m'n Mid 2010 MacBook Pro functioneert nog steeds ongelofelijk goed! Nauwelijks verschil t.o.v. 1,5 jaar geleden.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Op zich snap ik het iFixit blog wel. Vanuit consument-oogpunt is een non-upgradeable machine niet eens zo erg, aangezien 95% (of meer) van de consumenten zich helemaal niet druk maakt om upgrades of vervangen. De consument koopt een machine, doet er een paar jaar mee, en koopt dan een nieuwe.

Vanuit 'pro' (lees: bedrijfs) oogpunt ligt het anders. Dan is het zelf kunnen servicen/upgraden van laptops een groot voordeel. Een voordeel dat Apple dus met de retina MBP wegneemt. Bij mijn werkgever hadden we een soort 'split' policy waarbij we zowel Thinkpads als MacBook Pro's kochten. Inmiddels hebben we besloten dat we geen nieuwe Macs meer gaan aanschaffen, en dat alle nieuwe machines Thinkpads worden. Dat doen we uiteraard niet om de flitsende looks :+ Dat doen we omdat we dan wél standaard 3 jaar garantie krijgen, en omdat we de notebooks zelf kunnen servicen. In geval van accu problemen switch je in 2 tellen van accu. Een keyboard heb je ook in ruwweg een minuut vervangen. Harddisk idem. Memory, wifi, etc ook. Zelfs het scherm of het moederbord heb je in luttele minuten vervangen.

Ik vind Macs mooier, en over het algemeen vind ik OSX fijner in gebruik dan Windows of Linux, maar ik kan de Retina MacBook Pro geen 'pro' machine noemen. Hooguit een goed uitgeruste consumer machine.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 19:08
Trouwens ff tussendoor, ik lees net vanalles over pitting en corrosion op de Macbooks, is dit echt zo erg of is het maar allemaal iets wat soms voorkomt? Want als ik een Macbook koop plak ik dr wel zo'n moshi palmguard op uiteraard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

itsFuzeh schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:46:
Trouwens ff tussendoor, ik lees net vanalles over pitting en corrosion op de Macbooks, is dit echt zo erg of is het maar allemaal iets wat soms voorkomt? Want als ik een Macbook koop plak ik dr wel zo'n moshi palmguard op uiteraard..
Ik heb op geen van mijn aluminium Macs ooit corrosie gehad. Maar technisch gezien kan ook aluminium roesten, en met het 'verkeerde' zweet-type zou het dus kunnen. Maar ik heb het eigenlijk nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Whieee schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:51:
[...]

Ik heb op geen van mijn aluminium Macs ooit corrosie gehad. Maar technisch gezien kan ook aluminium roesten, en met het 'verkeerde' zweet-type zou het dus kunnen. Maar ik heb het eigenlijk nog nooit gezien.
Maar is zo'n protector aan te raden of eigenlijk toch niet? En heb je ook geen last van krassen of vlekken waar je polsen/handen normaal zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Rivanov schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:03:
[...]

De accu van m'n Mid 2010 MacBook Pro functioneert nog steeds ongelofelijk goed! Nauwelijks verschil t.o.v. 1,5 jaar geleden.
klopt maar mijn eravring is inmiddels dat je tot een jaar of 2 amper verschil merkt en dan gaat het ineens hard. En dat is voor alle merken toch wel gelijk behalve sommige budget merken daar lijkt het nog sneller gedaan te zijn soms.

@whieee en dat in die thinkpads wel gewoon fatsoenlijke resolutie schermen zitten. Teminste bij ons zitten er 1680x1050 (de oudere T61) of hd schermen in alle thinkpads. Al geloof ik opgevangen te hebben dat ze binnenkort vervangen worden door dell's of HP's

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 16-06-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Crazyanz schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:55:
[...]

klopt maar mijn eravring is inmiddels dat je tot een jaar of 2 amper verschil merkt en dan gaat het ineens hard. En dat is voor alle merken toch wel gelijk behalve sommige budget merken daar lijkt het nog sneller gedaan te zijn soms.

@whieee en dat in die thinkpads wel gewoon fatsoenlijke resolutie schermen zitten. Teminste bij ons zitten er 1680x1050 (de oudere T61) of hd schermen in alle thinkpads. Al geloof ik opgevangen te hebben dat ze binnenkort vervangen worden door dell's of HP's
De MacBook Pro die ik op dit moment gebruik op mijn werk heeft ook 1680x1050 (anti-glare), dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit. De mogelijkheid om een FullHD scherm te bestellen is prettig, al zal dat weinig gebeuren gok ik. De meeste mensen bij ons geven de voorkeur aan 1600x900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Whieee schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:45:
Op zich snap ik het iFixit blog wel. Vanuit consument-oogpunt is een non-upgradeable machine niet eens zo erg, aangezien 95% (of meer) van de consumenten zich helemaal niet druk maakt om upgrades of vervangen. De consument koopt een machine, doet er een paar jaar mee, en koopt dan een nieuwe.

Vanuit 'pro' (lees: bedrijfs) oogpunt ligt het anders. Dan is het zelf kunnen servicen/upgraden van laptops een groot voordeel. Een voordeel dat Apple dus met de retina MBP wegneemt. Bij mijn werkgever hadden we een soort 'split' policy waarbij we zowel Thinkpads als MacBook Pro's kochten. Inmiddels hebben we besloten dat we geen nieuwe Macs meer gaan aanschaffen, en dat alle nieuwe machines Thinkpads worden. Dat doen we uiteraard niet om de flitsende looks :+ Dat doen we omdat we dan wél standaard 3 jaar garantie krijgen, en omdat we de notebooks zelf kunnen servicen. In geval van accu problemen switch je in 2 tellen van accu. Een keyboard heb je ook in ruwweg een minuut vervangen. Harddisk idem. Memory, wifi, etc ook. Zelfs het scherm of het moederbord heb je in luttele minuten vervangen.

Ik vind Macs mooier, en over het algemeen vind ik OSX fijner in gebruik dan Windows of Linux, maar ik kan de Retina MacBook Pro geen 'pro' machine noemen. Hooguit een goed uitgeruste consumer machine.
Je hebt zeker en vast een punt maar volgens mij is het ook niet de bedoeling van Apple om Retina Macbooks aan bedrijven te verkopen met honderden werknemers. De Retina is bedoeld voor de individuele professional, niet voor 100 mensen die er een tekstverwerker op draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

filenox schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:43:
[...]

Je hebt zeker en vast een punt maar volgens mij is het ook niet de bedoeling van Apple om Retina Macbooks aan bedrijven te verkopen met honderden werknemers. De Retina is bedoeld voor de individuele professional, niet voor 100 mensen die er een tekstverwerker op draaien :)
Dat is natuurlijk een drogreden ;) Allereerst zal het Apple weinig interesseren wát je op de MacBook draait, als je hem maar koopt. Ten tweede stel je impliciet dat grote bedrijven alleen aan tekstverwerking doen.

Er zijn diverse middelgrote tot grote bedrijven die grotendeels op Macs draaien, om diverse redenen. Of het nu gaat om mediabedrijven, ontwikkelstudio's, softwarehuizen of bedrijven die Macs gewoon tof vinden. Of in ons geval, een bedrijf met Unix professionals. De keuze voor Macs was voor ons gebaseerd op het feit dat de MacBook Pro's een supported Unix draaien, degelijk zijn, en relatief eenvoudig uitbreidbaar/servicebaar. Qua degelijkheid, garantie en serviceability werd Apple al voorbijgestreefd door Lenovo, maar tot dusverre woog de supported Unix op tegen de mindere garantie en serviceability. Met de komst van de Retina MacBook Pro, die niet serviceable is, is die balans omgeslagen. Je garantie vervalt als je hem openmaakt, de machine is afgesloten met pentalobe schroeven, en de accu zit gelijmd.

De retina MacBook Pro is een volgende stap in de weg die Apple ingeslagen is met de MacBook Air. Een stap die voor IT-afdelingen in bedrijven weinig positief is. Waar je op dit moment nog keuze hebt zal die keuze hoogstwaarschijnlijk verdwijnen in de toekomst, zeker als de Retina MacBook Pro goed ontvangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Crazyanz schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:55:
[...]

klopt maar mijn eravring is inmiddels dat je tot een jaar of 2 amper verschil merkt en dan gaat het ineens hard.
Nee hoor, mijn nu bijna 3 jaar oude MBP wordt elke dag intensief gebruikt, afwisselend aan de lader en op batterij zonder er speciale aandacht aan te schenken. Huidige health: 92%

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DDude schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:17:
Anders wacht je even, want gerucht is dat er een 13inch MBP uit komt ook met Retina scherm.
Tja, het probleem in deze heet de MacBook Air 13". De 13" MBP en de 13" Air verschillen namelijk weinig van elkaar, dusdanig weinig dat wanneer je de 13" Air uitrust met een retina scherm je op die 13" MBP Retina uit komt. Een 13" MBP Retina heeft dan geen meerwaarde meer behalve wanneer je iets doet zoals bij de 15" MBP Retina: 2x thunderbolt, hdmi en een dedicated Nvidia Kepler GPU. Dat zou betekenen dat we eigenlijk weer terug gaan naar de line up zoals destijds met de iBook en Powerbook het geval was.
JvdGeest schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:15:
Er is wel één voordeel aan Apple-producten, en dat is dat de tweehandswaarde vaak best wel hoog ligt.
Als het maar 1 voordeel (een hele magere ook nog want die prijzen vallen vies tegen) heeft zit je naar het verkeerde product te kijken ;) Een Mac heeft wel meer voordelen maar niet voor iedereen. Als het maar 1 voordeel heeft moet je je echt gaan afvragen of het dan nog wel zo verstandig is om te kopen. Het is nog altijd een aardig aankoopbedrag wat je neer moet leggen. Dan moet dat ene voordeel wel heel erg groot zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door ppl op 16-06-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Darkstar schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 17:50:
[...]

Nee hoor, mijn nu bijna 3 jaar oude MBP wordt elke dag intensief gebruikt, afwisselend aan de lader en op batterij zonder er speciale aandacht aan te schenken. Huidige health: 92%
Klopt dat wel? Bij de laptop's die ik heb gebruik was er na een jaar al minder van de health over..Of gebruikt Apple betere accu's? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 17:05
Mr_gadget schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 18:28:
[...]

Klopt dat wel? Bij de laptop's die ik heb gebruik was er na een jaar al minder van de health over..Of gebruikt Apple betere accu's? :?
Ik heb na ruim een jaar nog 96% over dus zou goed kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oude MacBook uit 2006 hier doet nog 3 uur op de accu. Een ander model wat ik heb gehad gebruikte een klote serie accu's waardoor je 'm na anderhalf jaar al moest vervangen. Dat wat er na kwam aan modellen gebruikte weer fatsoenlijke accu's. Je ziet het tegenwoordig ook bij andere merken, vaak zijn het dan wel de wat duurdere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
ppl schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 18:24:
[...]

[...]

Als het maar 1 voordeel (een hele magere ook nog want die prijzen vallen vies tegen) heeft zit je naar het verkeerde product te kijken ;) Een Mac heeft wel meer voordelen maar niet voor iedereen. Als het maar 1 voordeel heeft moet je je echt gaan afvragen of het dan nog wel zo verstandig is om te kopen. Het is nog altijd een aardig aankoopbedrag wat je neer moet leggen. Dan moet dat ene voordeel wel heel erg groot zijn.
Je leest de zin iets te letterlijk, uiteraard zijn er ook wel andere voordelen waarom ik voor Apple zou gaan. Het besturingssysteem is daar de grootste van. De nieuwe Zenbook's van Asus vind ik ook erg interessant, zeker door de toepassing van IPS panelen. Hoewel ik het serieuze nabewerken voor fotografie op een Dell IPS paneel doe, is het niet verkeerd om tijdens het reizen ook op een goed scherm te kunnen nabewerken. Maar die hebben weer max. 4 GB en zit ik met Windows (terwijl mijn desktop op OS X draait en ik het voor grafische toepassingen net wat fijner vind werken). Het is het allemaal nét niet met de huidige notebooks/ultrabooks vind ik. Omdat de nood niet heel hoog ligt (heb nu een Dell 14" die prima werkt), stel ik een aanschaf dus even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Ik heb nu een Windows pc voor gamen. En een 4 jaar oude Dell xps waar ik Ubuntu op draai. En een werk laptop maar die is dicht getimmerd. Maar komt erop neer dat ik tegenwoordig bijna alles op mijn iPad doe onderweg en 3 verschillende Os'en gebruik (en dan tel ik android, WP en iOS niet eens mee) en dat wil ik toch wel wat gaan terugbrengen 8)7 Maar heeft geen haast maar een 13" mbp staat wel in de planning mits er een hogere resolutie beschikbaar komt.

[ Voor 13% gewijzigd door haakjesluiten op 16-06-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 08:29
henkyyyyyyy schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 07:13:
Ik heb ze gisteren allebei tegelijk naast elkaar vergleken en moet zeggen dat ik het scherm ( niet zo spiegelend en de iets hogere resolutie) van de Air mooier vind.

Ook kon ik progs tegelijkertijd opstarten op allebei de Mac's en telkens was de Air 2 a 3 sec sneller. Waarschijnlijk door de SSD.

Nu staat mijn keuze om voor de Pro te gaan weer op losse schroeven.

Kun je met de Air met 8GB fatsoenlijk Vmware draaien?
Iemand nog een antwoord op deze vraag? ;)

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
henkyyyyyyy schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:08:
[...]

Hoeveel GB gebruik je er nou voor in je huidige pc? Als dat 8 is moet 8 voldoende zijn he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
henkyyyyyyy schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:08:
[...]

8GB is zeker voldoende. Met 4GB gaat het al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Oke dank jullie wel!

Ik heb nog nooit zo erg getwijfeld over een aankoop, waarschijnlijk omdat dit mijn eerste Mac wordt en dus niet weet hoeveel geheugen en diskspace alles gebruikt enz.

De Macbook Pro heeft een krachtige processor en grotere harde schijf en is later uitbreidbaar en heeft meer aansluitingen.

De Macbook Air een beter scherm, niet spiegelend en iets hogere resolutie en voelt op het eerste gezicht sneller aan.

Kan ik sowieso met beide aankopen jaren vooruit?
En waarom zou iemand een 13inc Macbook Pro kopen als je hem niet voor al te zware toepassingen gebruikt?
En valt de Air niet achterover als je hem op je schoot heb en het scherm iets te ver uitklap?
Ze stonden allemaal vast bij de Dixons.

Sorry voor de vele vragen, maar zit al een week naar benchmarks, reviews en youtube-filmpjes te kijken. Ook naar de winkel gaan heeft nog niet veel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Wat is jaren vooruit? De technologie gaat altijd erg hard. Mensen die een macbook uit 2009 hebben bijvoorbeeld besluiten nu om er een SSD en extra ram in te zetten omdat deze na 3 jaar eigenlijk niet meer snel genoeg is. Een macbook die je nu dus koopt, zou in 2015 ook aan een kleine upgrade toe zijn, bij de MBA kan dit niet, bijde MBP eventueel wel.

Ga je de MBP/MBA icm met een extern scherm gebruiken en ben je er veel mee onderweg? Een macbook pro 13" is toch wel erg beperkt in de resolutie, zeker als je er een paar uur per dag mee moet werken (er van uitgaande dat je geen andere PC ernaast gebruikt). In het geval van geen extra scherm zou ik sowieso voor de MBA gaan. Ook is het gewicht tussen beiden een behoorlijk verschil, ik heb een MBA en heb laatst even met een MBP van een vriend rondgelopen, toen was ik toch wel blij dat ik een air heb!

Op dit moment kunnen beide laptops wel redelijk veel aan, om met de MBA echt future proof te zijn zou ik nu voor de 8GB versie gaan want dit is achteraf echt niet mee te upgraden. De SSD is nog wel vervangbaar ervan uitgaande dat deze speciale SSD's nog door derde partijen worden ontwikkeld. De MBP kun je altijd nog upgraden met een SSD en extra RAM mocht je het nodig vinden.

De Air is een lekker lichte laptop en als je deze op schoot hebt en gewoon nog vast houdt zal die niet de neiging hebben om achterover te vallen, tenzij je je bovenbenen in een hoek van 45 graden hebt ofzo terwijl je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het hangt ook heel erg af van wat je ermee doet. De reden voor mij om vorig jaar voor de MBP 13" te kiezen tov MBA was met name vanwege disk space en memory. Ik draai regelmatig VM's, dan is het lekker als je gewoon een sloot disk space en memory hebt. Daarom een MBP genomen, 8GB ram, SSD als bootschijf ipv de superdrive en de 320GB HDD als storage, allemaal in 1 behuizing. Bij een MBA had ik dan al een 256GB SSD + evt externe hdd moeten meesleuren en dan was de prijs richting de 2000,- gegaan. (Nieuwe MBA met 512GB, 8GB geheugen is 2150,-).

Het hangt dus echt af van wat je zoekt. Voor mijn vriendin die nu al 6 jaar op een oude witte macbook werkt (wel met 80GB SSD en max geheugen sinds 2 jaar) zou ik direct voor instapmodel 13" Air gaan met de memory upgrade. Maar dat is heel ander type gebruiker. Jammer is dan wel dat de 13" Air in mijn ogen gewoon lelijk is met die grijze alu rand om het scherm ipv glanzend zwart bij de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Dank jullie wel, ben nu mijn bestelling aan het afronden, maar welke moet ik nu nemen?

Geen nl iig!

Tussen deze:

Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)

Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Hang ervan af welke 'enter-toets' jij wilt. De US versie heeft een recht 'enter-toets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Brm-G schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:30:
Hang ervan af welke 'enter-toets' jij wilt. De US versie heeft een recht 'enter-toets'
Ja klopt die wilde ik, want met die andere tik ik telkens mis.

De US wordt het dus!

Even double check :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik weet dat het hier ergens anders op tweakers ook nog staat maar kan het zo snel niet vinden daarom even hier kijken.

edit: meestal duurt het met een US-toetsenbord trouwens een week of 1,5 langer voordat je de laptop hebt, dit is namelijk een BTO, met NL toetsenbord liggen ze gewoon al klaar.

[ Voor 29% gewijzigd door SquareOne op 19-06-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Brm-G schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:34:
Ik weet dat het hier ergens anders op tweakers ook nog staat maar kan het zo snel niet vinden daarom even hier kijken.

edit: meestal duurt het met een US-toetsenbord trouwens een week of 1,5 langer voordat je de laptop hebt, dit is namelijk een BTO, met NL toetsenbord liggen ze gewoon al klaar.
Hmm ok, maar ik denk dat ik een US toetsenbord toch fijner vind.
Dan wacht ik wel even, heb ook gekozen voor 8 Gb ram.

Ik werk altijd met die lange enters.
Voor de rest is het toch de juiste keuze mbt het toetsenbord of loop ik dan tegen rare dingen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Kijk hier nog even hier staat het ook nog eens: Lunick in "[Apple producten] Levertijden - Deel 9"

Ik heb ook het US toetsenbord, veel fijner! Als schijn je wel snel aan een NL toetsenbord te wennen. Elke keer als ik achter de MBP van een vriend zit tik ik steeds naast de enter, behoorlijk irritant.
Je hebt alleen geen euro-toets op het toetsenbord maar die kun je uiteraard wel gewoon typen (softwarematig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb voor m'n PC/Mac een los toetsenboerd met NL layout en was daar snel aan gewend (ik vind de Enter-toets ook geen nadeel). De MBA die ik nu heb besteld heb ik dus ook met NL layout gedaan, zodat ik daar geen verschil in heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Hangt inderdaad af van wat je gewend bent. Ik heb zowel op m'n losse Wireless Keyboard als mijn MBA US layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Eindelijk besteld!

Macbook Air 128ssd met 8gb.
Het scherm icm resolutie heeft me over de streep getrokken!

Die processorkracht is voor mij echt te verwaarlozen, denk ik.

Wel jammer dat ze niet gewoon Ideal hebben.

Bedankt iedereen voor alle adviezen!!!

[ Voor 8% gewijzigd door henkyyyyyyy op 19-06-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Veel plezier ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-09 00:56

XBL

Brm-G schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:34:
Als je al iets anders neemt (bijvoorbeeld 8GB ipv 4GB) dan is het sowieso een BTO, ongeacht waar je em koopt. Die moet dus bijna altijd besteld worden, waardoor je het net zo goed zelf kan doen via de online Apple Store. Levertijden zijn dan gelijk, volgens een kerel in de Apple Store Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
XBL schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:03:
[...]

Als je al iets anders neemt (bijvoorbeeld 8GB ipv 4GB) dan is het sowieso een BTO, ongeacht waar je em koopt. Die moet dus bijna altijd besteld worden, waardoor je het net zo goed zelf kan doen via de online Apple Store. Levertijden zijn dan gelijk, volgens een kerel in de Apple Store Amsterdam.
Jup I know. Maar wist in eerste instantie niet dat hij nog meer 'upgrades' deed. Via de online Apple store een BTO bestellen gaat inderdaad het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over dat toetsenbord; zijn ze ook nog leverbaar met vlnr spatiebalk, command, enter, pijltjes? Ik heb dat op mijn 2007 MacBook maar ben het bij vrienden nog niet ergens anders tegengekomen. Die (2e) enter naast de pijltjes gebruik ik heel vaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-09 00:56

XBL

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:43:
Over dat toetsenbord; zijn ze ook nog leverbaar met vlnr spatiebalk, command, enter, pijltjes? Ik heb dat op mijn 2007 MacBook maar ben het bij vrienden nog niet ergens anders tegengekomen. Die (2e) enter naast de pijltjes gebruik ik heel vaak!
Volgens mij hebben ze daar een tijd geleden de option key van gemaakt of helemaal weggehaald... Ik zal em echter niet missen, volgens mij de minst gebruikte toets bij mij ;).

Edit: verschil tussen de twee is volgens mij "return" en "new line" oid. Ik meen dat op oudere toetsenborden de entertoets op het numerieke gedeelte die functie vervulde. Iemand kan vast het precieze verschil uitleggen (en waarom dit verschil tegenwoordig niet meer relevant is, blijkbaar).

[ Voor 21% gewijzigd door XBL op 19-06-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Je kunt op de nieuwe toetsenborden, waar het symbool voor de enter overigens in het klein onder het return symbool staat, nog steeds de enter toetsen door Fn + Return in te drukken. Een kleine omweg, maar als je 'm echt nodig hebt is het in elk geval mogelijk.
Zelfde verhaal als de "ontbrekende" delete toets

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hem niet nodig, ben er gewoon aan gewend. Oh well...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
Thanks!

Duurt wel lang.
Status staat op: "Artikelen worden verwerkt Verzendklaar: 1 - 3 business days. Levert 29 Jun, 2012 - 03 Jul, 2012"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Is vrij normaal hoor :)
Voor levertijden kun je beter even naar dit topic gaan: [Apple producten] Levertijden - Deel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdGeest schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 18:50:
Je leest de zin iets te letterlijk, uiteraard zijn er ook wel andere voordelen waarom ik voor Apple zou gaan. Het besturingssysteem is daar de grootste van.
Dat maakt helemaal niet uit want het argument blijft overeind: als iets maar een paar voordelen heeft vraag je dan af of die het wel waard zijn. Of anders gezegd: kijk liever naar het totaalplaatje ipv een klein aspect. Een bepaald onderdeel kan daarin wel doorslaggevend zijn zoals het OS.
De nieuwe Zenbook's van Asus vind ik ook erg interessant, zeker door de toepassing van IPS panelen. Hoewel ik het serieuze nabewerken voor fotografie op een Dell IPS paneel doe, is het niet verkeerd om tijdens het reizen ook op een goed scherm te kunnen nabewerken.
Dit is ook weer zoiets. TN heeft een aantal nadelen en die kun je oplossen door een IPS panel te gebruiken maar het blijft nog altijd een klein scherm waarbij je dan moet gaan afvragen in hoeverre je daar nog wat aan fotobewerking kunt doen (in hoeverre heb je nog overzicht?). Als we gewoon eens heel nuchter naar dingen kijken dan blijkt dat bij 99% van de mensen die roepen dat kleuren belangrijk zijn dit argument in de praktijk totaal niet op gaat. Ze doen er eigenlijk niets mee omdat ze nietsvermoedend toch al op een TN panel zitten te werken. Verder zijn er ook zat mensen die hele mooie plaatjes weten te fabriceren met nabewerking op eenTN panel. In hoeverre is zo'n IPS panel dan echt een toegevoegde waarde voor je? Je kunt je hier ook afvragen of je dit soort dingen wel tijdens het reizen zou moeten doen. Is genieten van de reis niet belangrijker?

Ik denk dat men bij Apple dit soort dingen ook heeft afgevraagd en tot de conclusie zijn gekomen dat zo'n TN panel helemaal niet zo slecht is op een MBA/MBP. Voor de meesten zullen ze toch voldoen en de laptops hebben een mogelijkheid om een groter extern scherm op aan te sluiten die meer dan prima voldoet aan de eisen die een diehard fotobewerker eraan stelt. Daarmee dek je ineens een hele brede groep aan mensen af.

Toegegeven, zo'n IPS panel is ook wel een kwestie van "kijkt lekkerder", zeker als je ze al aardig gewend bent. Dat is dan weer een pluspuntje bij de glossy-schermen...ze geven je nog een beetje de illusie dat je een IPS panel hebt ook al zijn het TN panels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:38
Tijdje getwijfeld over deze keuze, uiteindelijk toch voor de Air gegaan. Het scherm en het uiterlijk+SSD gaven de doorslag, plus het feit dat de 2011 modellen nu voor 999,95 de deur uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalwhipout
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 18:01
donny_p schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:39:
Tijdje getwijfeld over deze keuze, uiteindelijk toch voor de Air gegaan. Het scherm en het uiterlijk+SSD gaven de doorslag, plus het feit dat de 2011 modellen nu voor 999,95 de deur uitgaan.
Waar kan ik die vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:21
Bij ivizi schat ik.
Pagina: 1 2 Laatste