Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dank je.The Eagle schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:42:
Geldt ook voor demichel zelf trouwens, maar dat weet ie wel. Niet teveel beren op de weg zien kerel, je was zo mooi op weg - en nog steeds goed bezig
Ben wel benieuwd wat de uitkomst gaat zijn btw: hou ons op de hoogte
Ik hou jullie op de hoogte. Meneer F loopt hier toch nog steeds rond en is nog niet in mijn kantoor opgedoken met een baseballknuppel... zijn benzine moet hij voorlopig zelf betalen en hoe het verder afloopt zien we de komende week/weken wel...
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Ik zou hem in ieder geval niet meer aan het werk willen hebben. Bij mijn vorige werkgever ook met 2 man gebeurt, de ene tankte ook zijn privé-auto met de pas van de zaak, de ander was een nieuwe Hilti "kwijt geraakt/gestolen" op de bouw. Probeerde hij hem een maand later via marktplaats te verkopen, onder zijn eigen naam.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Was pecies mijn reden om er even op in te gaan.The Eagle schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:42:
En voor degenen die niet door hadden dat PZ het uit mocht gaan zoeken en dat er totaal geen sprake was van verhalen op Y: Assumption is the mother of all fuckups
Op grond daarvan maakte ik niet de aanname dat dat aspect dus wél volledig bekend was.demichel schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 09:06:
Baas zei dank je voor het melden, zorg ervoor dat die pas geblokkeerd wordt stuur dat lijstje met tijdstippen even door naar de personeelsdienst, zij zoeken het maar uit. Geen vragen naar het wie of het hoe of het waarom, mijn baas heeft nooit veel tijd en is nogal redelijk pragmatisch en soms kort van stof...
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Mijn baas is een geweldige kerel en een ongelofelijk zakenman, maar een manager Oracle logs gaan nakijken en verbanden gaan zoeken in de 30-jaar oude code troep??... 'k dacht het niet!AMDFreak schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:23:
Ik zou het melden.. jouw naam zal heus niet zo snel genoemd worden, die manager kan toch ook zeggen, ik heb de logs nagekeken?
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Gewoon negeren. Ik negeer die grapjassen ook. Of eigenlijk: ik lach ze uit. Zij zijn (imho) nl zo stom om voor dag en dauw op te staan om naar het werk te gaan. Dat kan ik niet, dus ik kom laat. Zo heb ik ook geen/minder last van files. En ik blijf ook laat, terwijl zij om 4 uur ofzo alweer pleite gaan. Ik heb er geen problemen mee, en weiger mezelf te verklaren tegenover mensen aan wie ik geen verantwoording schuldig ben.St@m schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:29:
[...]
Tis een haar, en ze weet hoe de vork in de steel zit. Dat maakt het niet minder irritant![]()
Constant het gevoel dat er op je gelet wordt enz. Heb er al een paar keer wat van gezegd (op een grappige manier), en ook een keer op een minder grappige manier.
Gewoon meelachen en zeggen dat je heerlijk uitgeslapen hebt als je om 10:00 binnen komt
+1. En aangezien ik de groepsleider ben, en vrijheid van werktijden, ben ik inderdaad aan niemand verantwoording schuldigmphilipp schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:08:
Gewoon negeren. Ik negeer die grapjassen ook. Of eigenlijk: ik lach ze uit. Zij zijn (imho) nl zo stom om voor dag en dauw op te staan om naar het werk te gaan. Dat kan ik niet, dus ik kom laat. Zo heb ik ook geen/minder last van files. En ik blijf ook laat, terwijl zij om 4 uur ofzo alweer pleite gaan. Ik heb er geen problemen mee, en weiger mezelf te verklaren tegenover mensen aan wie ik geen verantwoording schuldig ben.
Gewoon meelachen en zeggen dat je heerlijk uitgeslapen hebt als je om 10:00 binnen komt
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik ken ook het verhaal van een tankstation waarvan er een medewerker was die al jaren op zondag langskwam om gratis te tanken, twee keer per zondag want zijn vriendins auto moest ook vol. Dat werd opgemerkt door de overbuurman van het tankstation. De eigenaar van het tankstation heeft toen op zondag opnames gemaakt en de man er mee geconfronteerd. resultaat : Eervol ontslag met 6 maanden WW omdat je als werkgever vaak ook wat bedrijfsgevoelige info binnen wilt houden.
Ik vraag me soms wel eens af waar de scheidslijn ligt : Als ik bv een brilpoetsdoekje uit de kast pak om tijdens werktijd mijn eigen bril schoon te maken zie ik er geen probleem in (is om beter te zien op werk, vlekken op bril staan ook niet zo representatief). Als ik het ingepakte doekje in mijn zak steek en er mee naar huis loop zie ik het wel als diefstal. Daarom roep ik wel eens door de ruimte dat ik een doekje pak, om misverstanden te voorkomen
ICT & Reizen
Als je op je werk brilpoetsdoekjes hebt zijn die idd om brillen mee te poetsen lijkt me?PZOOO schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:05:
<>
Ik vraag me soms wel eens af waar de scheidslijn ligt : Als ik bv een brilpoetsdoekje uit de kast pak om tijdens werktijd mijn eigen bril schoon te maken zie ik er geen probleem in (is om beter te zien op werk, vlekken op bril staan ook niet zo representatief). Als ik het ingepakte doekje in mijn zak steek en er mee naar huis loop zie ik het wel als diefstal. Daarom roep ik wel eens door de ruimte dat ik een doekje pak, om misverstanden te voorkomen
En als je er eentje meeneemt om veilig thuis te komen (voor onderweg) dan zal niemand er iets over zeggen/vinden. Ik print ook wel eens iets prive op het werk, maar meld het altijd wel even (dus niet het verenigingsblad oid). Daarentegen print ik ook thuis zakelijk en dat ga ik dan weer niet declareren noch jat ik papier van mijn werk.
De scheidslijn ligt daar 'waar of wanneer je onuitgesproken aannames maakt over wat je jezelf kan toe-eigenen, in je eigen voordeel'.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dingen routinematig achteroverdrukken (wcpapier, pennen) of dingen die een forse geldwaarde vertegenwoordigen (benzine) dat is imho diefstal. Een paar halflege ballpoints aan het einde van een dienstverband imho niet.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Sommige bedrijven vragen er ook gewoon om. Ik werkte een paar jaar geleden nog voor een van de grootste detacheerders ter wereld en viel bijna van mijn stoel van verbazing dat zij nog steeds de administratie vwb laptops in een Excel sheetje deden. Te belachelijk voor woorden. Te gierig om er een fatsoenlijke app voor te gebruiken met een goede registratie. Zelfs dat kleine IT bedrijfje waar ik in de jaren '80 begon had dat beter geregeld. Je vraagt er dan om dat mensen het gaan proberen.PZOOO schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:05:
Wij hebben bijna wekelijks collega's die uit dienst gaan maar hun GSM of laptop niet inleveren. Mensen proberen het gewoon.
Toen ik bij Oracle NL werkte hadden ze gewoon een configuratiedatabase voor alle ICT troep, met barcodestickers op alle apparatuur. Dan weet je ook wel dat ze die niet gaan vergeten...
Maar het is gewoon heel simpel: je kunt eigenlijk nooit iets stelen van je werkgever dat echt de moeite waard is. Het kost je nl je carrière, je naam en in extreme gevallen een gevangenisstraf. Simpele kantoorspullen liggen ervoor om gebruikt te worden. Maar als iemand in mijn bedrijf elke weer een handvol Bic pennen meejat, zou ik die er onmiddelijk uittrappen. Gewoon op principe. Het gaat dan niet om het geld, maar het idee dat iemand denkt dat ie dat zomaar kan/mag doen. Je bent er om te werken en dingen te doen die aan het werk gerelateerd zijn.
Ik wilde ooit een flinke manual afdrukken en dat was niet te doen op mijn dot-matrixprintertje. Gewoon ff gevraagd aan de baas of dat mocht op de laser (HP Laserjet I van 35kg, dát waren pas printers!). Dan mag het gewoon. Stiekem doen, stelen, allemaal zo zinloos en dom. Je hebt dan minimaal de schijn tegen je en dat is nooit goed. Het is het ook niet waard.
En jouw baas heeft jou met die actie geholpen..demichel schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:34:
[...]
Dat had hij hééél duidelijk door. Mijn baas is zo'n type dat aan een half woord genoeg heeft. Ben je halverwege een zin dan kan hij die zelf al afmaken. Clever.
Zie je het? Je baas is heel slim en houdt jou buiten schot op deze manier!
Hij heeft het jou uit handen genomen en ergens anders neergelegd. Precies die afdeling (geen persoon, voel het verschil) waar men het na onderzoek zal aankaarten bij verantwoordelijke/beslissing bevoegde = directie.
Very nice move van hem, wees hem dankbaar
NB:
Goede actie om dit aan te kaarten

Dit soort volk moeten direct ontslaan!
| Security Management |
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Als ik het goed begrijp zit er een hiaat in het systeem waardoor TS snel de passen moet blokkeren.
Maar misbruik van die hiaat kan gevonden worden in logs...
Waarom breng je niet een systeem in place die deze misbruik automatisch opzoekt?
Als je nou al toevallig 2000 euro hebt gevonden dan zal je baas het wel fijn vinden om hier op te checken.
als je dat voorstelt ben je lekker proactief bezig en als je baas het niet wilt, is het zijn keuze.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Volgens mij heeft demichel dat idd ook al gedaan.liquid_ice schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:22:
Het zal de tweaker in mij zijn, maar als ik zo (de eerste en laatste pagina) lees komt er 1 grote vraag bij me op...
Als ik het goed begrijp zit er een hiaat in het systeem waardoor TS snel de passen moet blokkeren.
Maar misbruik van die hiaat kan gevonden worden in logs...
Waarom breng je niet een systeem in place die deze misbruik automatisch opzoekt?
Als je nou al toevallig 2000 euro hebt gevonden dan zal je baas het wel fijn vinden om hier op te checken.
als je dat voorstelt ben je lekker proactief bezig en als je baas het niet wilt, is het zijn keuze.
Wellicht niet een automated search in het verleden naar overige instanties van (mogelijk) misbruik, maar -zoals ik het interpreteer- wel een "waarschuwingslichtje" dat vanaf nu gaat branden als iets dergelijks zich voordoet.Ik heb ondertussen extra veiligheidsmaatregelen ingebouwd zodat een dergelijk misbruik in de toekomst, op die manier dan toch, nog wel mogelijk is (want bepaalde zaken in de pompen heb ik niet onder controle), maar onmiddellijk in de database gedetecteer wordt.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Enig vorm van loyaliteit naar je werkgever en je geeft het aan.
En je doet deze persoon ook nog eens een gunst, want als hij niet gepakt wordt en die persoon begint te denken van he dat gaat makkelijk volgende keer maar groter aanpakken. En hij wordt gesnapt en gaat de gevangenis in.
Als hij nu gepakt wordt zal het waarschijnlijk alleen terug betalen zijn en de volgende x denkt hij wel beter na
Laat die maar beslissen wat ermee gebeurd.
Maar het is gewoon stelen en dat moet bestraft worden.
(hoewel ik het meepakken van een occasionele pen/blocnote nu wel es door de vingers zou zien)
Doet me denken aan een bedrijf waar ik ooit consultant was.
Daar was iemand die bij elke tankbeurt een jerrycan vulde voor het autootje van zijn vrouw.
Toen ze dat eerst begonnen te monitoren zagen ze dat zijn wagen een hoger dan gemiddeld verbruik had, maar geen vragen bij gesteld omdat dat op zich niet abnormaal is.
Bij zijn volgende auto was dat weer exact hetzelfde.
Toen zijn ze er toch wat dieper op ingegaan en is het uitgekomen.
Ik ben wel niet zeker of die persoon ontslagen is geweest of gewoon de schade moest terugbetalen.
WhahahaMoraelyn schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:13:
Wat moet je trouwens met zoveel wc-rollen en pakken papier als je daar 1 per dag van meeneemt
Maar wat nu als hij dat pak op werk bespaart door papierloos te werken!? Mag hij dat pak dan niet mee nemen naar huis?
En wat als hij minder wc papier gebruik dan thuis, mag hij dat niet opsparen en meenemen?
Die ga ik onthoudenSt@m schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:15:
"Ga je lekker zwemmen?"
Wij zeggen dat standaard tegen mensen die eerder weggaan, gewoon een grappige manier en tegen IEDEREEN die dat doet. Dat maakt nogal een verschil...St@m schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:29:
Tis een haar, en ze weet hoe de vork in de steel zit. Dat maakt het niet minder irritant![]()
Constant het gevoel dat er op je gelet wordt enz. Heb er al een paar keer wat van gezegd (op een grappige manier), en ook een keer op een minder grappige manier.
Leukste is tegen mensen zeggen die om 16:00 uur weg gaan: "Zo jij neemt de middag vrij?"
Reactie uitlokken blijft leuk!
Dat is toch wel van heel wat meer factoren afhankelijk. Wat staat er in zijn contract?blitzkrieg schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:57:
Ik zou hem in ieder geval niet meer aan het werk willen hebben.
Wat levert de beste man op?
Je weet niet wat hij doet etc.
Normaal ben ik zo tussen 8 en half 9 op het werk, maar als ik er dan ooit om 7 ben, dan is het gewoon leuk om aan de mensen van 7:15 te vragen of ze de ochtend vrij hebben genomendfrenner schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:48:
[...]
[...]
Leukste is tegen mensen zeggen die om 16:00 uur weg gaan: "Zo jij neemt de middag vrij?"
Reactie uitlokken blijft leuk!
[...]
Inderdaad, grapjes onderling moeten kunnen.liquid_ice schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:22:
Normaal ben ik zo tussen 8 en half 9 op het werk, maar als ik er dan ooit om 7 ben, dan is het gewoon leuk om aan de mensen van 7:15 te vragen of ze de ochtend vrij hebben genomen
Ik heb één keer van mijn leidinggevende gezeur een vraag over mijn uren gehad. Dan pak ik een stoel erbij en loop ze even door...
Wat was het geweldig om tot de conclusie te komen dat ik nog een uur te weinig had geschreven ook die week
Het zijn dan ook vaak mensen die niet zo vroeg beginnen als ik, die zeuren om je uren... Plus het feit dat ik 5x8 werk en de rest hier 4x9. En als je dan ook nog eens om 7 uur begint en geen pauze neemt...
Het probleem zit um er vaak ik dat als het grapje vaak gemaakt word, mensen zich er toch onprettig bij voelen
[/terug ontopic]
Moet je maar optijd komenliquid_ice schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:06:
[verder met off-topic]
Het probleem zit um er vaak ik dat als het grapje vaak gemaakt word, mensen zich er toch onprettig bij voelen
\[/terug ontopic]
Alsof de overheid/politie/baas de 'vijand' is waar we met zen alleen vooral tegen moeten werken. Sterk, alsof de rechtstaat de vijand is, die we zoveel mogelijk moeten saboteren.
Zo moeilijk is het toch niet om de eerste pagina en de laatste te lezen voordat je je mening geeft?
Overigens, ik zou het ook gewoon aankaarten bij mn baas en een systeem instellen dat misbruik detecteert. Niet meteen de persoon aanwijzen, want dat kan naar zijn. Misschien dat je baas je doorwijst naar HR, maar dan weet iig je baas er ook van.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Daar hebben ze op de bouw veel last van.Tarkin schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 07:07:
als je het niet meeneemt, dan verdwijnt het tochin de vuilbak hoor. Dus dat is niet echt een issue denk ik
Dek je zelf in en leg t voor aan je meerdere. laat hem beslissen of je een naam moet noemen.
Anders heb je kans dat je zelf wordt genaa... voor achterhouden van informatie. Zal niet de eerste keer zijn.
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Dat betwijfel ik ten zeerste. Die kijken echt niet elke transactie na, maar gaan op zoek naar opvallende mismatches op een hoger niveau, waar deze fraude hoogstens op het derde cijfer achter de komma merkbaar is en dus binnen de acceptabele marges valt. Daarnaast controleren ze of de juiste processen en technische controls in place zijn om de betrouwbaarheid van de cijfers te garanderen en fraude te voorkomen.drumsix schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:43:
Bij een goede Audit of controle van een accountant behoort dit aan t licht te komen.
Dek je zelf in en leg t voor aan je meerdere. laat hem beslissen of je een naam moet noemen.
Anders heb je kans dat je zelf wordt genaa... voor achterhouden van informatie. Zal niet de eerste keer zijn.
Dat proces was er in deze wel degelijke: passen van vertrekkende medewerkers worden ingetrokken. Alleen is dat hier (al dan niet toevallig) niet gebeurd. Of die processen en technieken 100% waterdicht zijn en altijd en overal worden gevolgd valt niet te controleren.
Tenzij er een specifieke controle plaatsvind op misbruik van tankpassen, omdat daar gerede vermoedens voor zijn, dan zou het inderdaad kunnen dat er gescand gaat worden naar bijvoorbeeld activiteit op passen waar die activiteit niet te verwachten is.
Verder: lees de draad voor je blaat, TS heeft het al lang en breed op de juiste manier gemeld
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ardana schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 23:18:
Een deel van de winst opeisen bij je collega?
Nee, even serieus, welk antwoord had je verwacht?

Gewoon aangeven, diefstal is en blijft diefstal.
[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 09-06-2012 14:31 ]
Je hebt geen keuze je weet het nu en dus moet je het aangeven.demichel schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:51:
Als enige IT-er in mijn bedrijf heb ik heel wat op mijn bord. Zo ook het beheer van de benzine -en dieselpompen in ons bedrijf. Sommige werknemers hebben een badge die hen, mits een code natuurlijk toelaat privé -en bedrijfswagens te tanken. Dit wordt einde maand doorgefactureerd.
Lang verhaal kort, iemand heeft het bedrijf (vrijwillig) verlaten en zijn badge is "verloren" gegaan en er is een hiaat in het computersysteem dat je toelaat om, met een "gewiste" badge en de nodige kennis van de fout in het systeem, te tanken zonder facturatie. Verdere details hierover hoeven niet, het is gewoon zo en door omstandigheden is er weinig dat ik hier aan kan doen, buiten het onmiddellijk blokkeren van "verloren" badges, wat hier deze keer dus helaas niet gebeurd is.
Ik ben dit heel toevallig op het spoor gekomen terwijl ik andere, gerelateerde zaken, aan het onderzoeken was, ben oude logs gaan analyseren en ben te weten gekomen wie die badge bemachtigd heeft en het hiaat in het systeem misbruikt. Ik heb voldoende bewijsmateriaal om dit te bewijzen. Nu zit ik hier bijzonder verveeld mee. Ik wil geen "Gestapo" gaan spelen en de collega gaan aangeven maar aan de andere kant blijft het toch diefstal.
Ik heb ondertussen de badge geblokkeerd zodat die niet meer gebruikt kan worden. Maar verder... Er is een 2000 Euro onterecht getankt en niet gefactureerd. Wat moet ik hier nou mee? Het misbruikt stopte vandaag, nadat ik de badge geblokkeerd had, maar wat moet ik er verder mee?
Wat zouden jullie doen? Laat ik het gewoon zo, dan komt niemand dat ooit te weten, een 1500 liter benzine is bijna een druppel vergeleken met het maandelijkse verbruik en wordt helemaal niet gemist. Geef ik de collega aan bij de baas dan wordt die zeker ontslagen. Moeilijke zaak.
Ik heb ondertussen extra veiligheidsmaatregelen ingebouwd zodat een dergelijk misbruik in de toekomst, op die manier dan toch, nog wel mogelijk is (want bepaalde zaken in de pompen heb ik niet onder controle), maar onmiddellijk in de database gedetecteer wordt.
De acties van anderen zijn niet jouw verantwoordleijkheid, enkel jouw acties zijn dat.
Als jij dit nu verzwijgt en later komt dit toch uit komt het net zo goed op jou terrecht .
Nu verzwijgen wordt wel erg moeilijk als je het topic gelezen had.k995 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:38:
[...]
Als jij dit nu verzwijgt en later komt dit toch uit komt het net zo goed op jou terrecht .
Anoniem: 39993
Bij ons worden zulke grapjes altijd in 2 richtingen gemaakt:dfrenner schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:00:
[...]
Inderdaad, grapjes onderling moeten kunnen.
[...]
- mijn collega begint altijd laat: die wordt dus verwelkomt met een opmerking.
- ik vertrek altijd vroeg: ik krijg de opmerking mee naar huis.
Verder: ideaal wat betreft de bezetting op de afdeling, dus er klaagt verder niemand. Meestal is er al iemand een uur voor de gegarandeerde "openingstijden" ingaan en meestal is er nog iemand een uur nadat de gegarandeerde "openingstijden" al voorbij zijn. Win-win-situatie.
Bij ons is dat ook zo.Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:08:
[...]
Bij ons worden zulke grapjes altijd in 2 richtingen gemaakt:
- mijn collega begint altijd laat: die wordt dus verwelkomt met een opmerking.
- ik vertrek altijd vroeg: ik krijg de opmerking mee naar huis.
Verder: ideaal wat betreft de bezetting op de afdeling, dus er klaagt verder niemand. Meestal is er al iemand een uur voor de gegarandeerde "openingstijden" ingaan en meestal is er nog iemand een uur nadat de gegarandeerde "openingstijden" al voorbij zijn. Win-win-situatie.
Ik en een collega beginnen om 8 uur en zijn rond 4'en weer weg. Andere collega begint pas om half 10 en is rond half 6 - 6 uur weg. Zo zijn we altijd bereikbaar voor klanten.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Maar je kan het ook anders aan je baas melden, je kan ook melden dat er met een verloren badge getankt is door collega x. "misschien is het een misverstand dat je collega die badge in handen heeft"
Het is natuurlijk diefstal met voorbedachte raden, en het is maar hoe loyaal jij naar je baas bent. Ik zou het gewoon zeggen, het is belangrijk dat dit soort "collegas" niet kunnen blijven doen wat ze doen, misschien pleegt hij wel meer fraude in jullie bedrijf.
Bovendien mocht het ooit via een andere weg aan het licht komen, dan kunnen ze jou nergens meer van verdenken (straks denken ze nog dat jullie samenwerken)
[ Voor 13% gewijzigd door boswandeling op 09-06-2012 21:53 ]
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Is de collega op staande voet ontslagen?
BThGvNeOA
Meneer F loopt hier nog steeds rond en reageert alsnog normaal, maar ik heb toch stille hints opgevangen van mijn baas (naar het voorbereid zijn voor het onmiddellijk blokkeren van accounts en zo) dat dat wellicht niet voor heel lang meer zou kunnen zijn.DropjesLover schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:33:
Nouja, we weten nog niet of en hoe dit verder een staartje heeft gekregen?
Is de collega op staande voet ontslagen?
Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Baas zal waarschijnlijk samen met personeelsdienst / jurist een dossier aan het opbouwen zijn.
(Toch wel vrij belangrijk voor, naar wat ik aanneem, een ontslag op staande voet zal worden)
Voor ontslag op staande voet is nodig:
Objectief en subjectief dringende reden -> Diefstal/fraude is voldoende dringend in de meeste gevallen. Dit moet natuurlijk wel vast staan. Hiervoor kan onderzoek nodig zijn. Conform rechtspraak mag de werkgever hier tijd voor uittrekken echter moet er wel voortvarend gehandeld worden.
Nadat de aanwezigheid van de dringende reden vast is komen te staan, moet de werkgever onverwijld het besluit nemen tot ontslag. Je kan niet op staande voet ontslagen worden om iets dat je vorig jaar gedaan hebt en waar je werkgever op dat moment van wist. De enige tijd er mag zitten tussen de ontdekking van het feit en het ontslag, is de tijd waarin onderzoek gedaan wordt door de werkgever.
Het besluit tot ontslag op staande voet moet medegedeeld worden aan de werkgever onder opgave van de reden.
Is er van één of meer van deze redenen geen sprake, dan is het ontslag vernietigbaar.
Gezien de TS de IT'er is vraag ik me af wie en/of hoe het onderzoek gedaan wordt als hij dat niet doet. Er zijn geen logs of bevindingen (op schrift) overlegd aan de HR-afdeling.
Anoniem: 399299
minstens zo fout als vind als voor 2000 euro aan brandstof te frauderen? Het is niet aan een IT medewerker om ongevraagd tankgegevens, de stempelklok en login gegevens van een collega te controleren. Dit is misbruik van toegangsrechten en een schending van privacy.demichel schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 08:53:
Aha, daar komt het betere speurwerk dan weer boven... Combineer tankgegevens, gegevens van de stempelklok, login-gegevens op de database en nog wat andere zaken... en als je maandenlang consequent hetzelfde patroon ziet dan hoef je geen rocket scientist te zijn...
Mag wel zo zijn maar deze info heeft hij, tot zover ik het begrepen heb, niet aan z'n baas verstrekt.Anoniem: 399299 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 17:30:
Ben in nou de enige die dit
[...]
minstens zo fout als vind als voor 2000 euro aan brandstof te frauderen? Het is niet aan een IT medewerker om ongevraagd tankgegevens, de stempelklok en login gegevens van een collega te controleren. Dit is misbruik van toegangsrechten en een schending van privacy.
En mensen mogen zeggen wat ze willen: Als je fraudeert/steelt dan maakt het mij niet meer uit of iemand "z'n privacy" wordt geschonden zowaar dat kan aangezien dat allemaal zaken zijn die in het bedrijf gebeuren.
Ook zie ik nu niet echt de schending ervan in eens kijken naar wanneer de stempelklok is gebruikt ....
Er staat duidelijk in de topic start dat hij zelf toegang heeft tot het tanksysteem, daarmee dus ook tankgegevens, omdat hij daar voor evt. storingen of whatsoever gewoon bij moet kunnen. Daar mag hij dus gewoon gebruik van maken.Anoniem: 399299 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 17:30:
[...]
minstens zo fout als vind als voor 2000 euro aan brandstof te frauderen? Het is niet aan een IT medewerker om ongevraagd tankgegevens, de stempelklok en login gegevens van een collega te controleren. Dit is misbruik van toegangsrechten en een schending van privacy.
Login gegevens is voor een systeembeheerder ook een eitje om in te zien.
Stempelklok (elektronisch neem ik aan) kon ik als staigaire bij een Servicedesk van een gemeentehuis ook gewoon bij met Admin rechten en kon gewoon in zien wie er wanneer en hoelaat binnen komt wandelen.
Als ik even een voorbeeld mag geven uit mijn stageperiode bij dat gemeentehuis:
Er kwamen klachten binnen dat het internet erg traag was, terwijl er geen grote taken etc. op het netwerk uitgevoerd werden op dat moment (backups draaien s'nachts). Na onderzoek bleek dat zowat de gehele bandbreedte dicht geknepen werd. We konden achterhalen vanaf welke poort op welke switch dit gebeurde. Ik had aan het begin van m'n stageperiode een overzicht gemaakt met alle outlet nummers en pc's die daar op aangesloten waren, incl. werkplek telefoonnummer en naam van de werknemer die daar het meest zat.
Vervolgens verbinding gelegd naar die pc en gekeken welke processen er draaiden en waar het meeste netwerkverkeer vandaan kwam. We hebben de betreffende werknemer op tijd kunnen waarschuwen en hebben gevraagd zijn pc uit te zetten.
Hierdoor hebben we voorkomen dat er een virus het netwerk op kwam dat meneer op een usb-stickje had staan dat ie van huis had mee genomen.
Het hele netwerk had er dagen, misschien wel wekenlang uit kunnen liggen. Maar doordat wij (in jou ogen) inbreuk maakten op zijn privacy door te kijken wat hij aan het uitspoken was op dat moment, hebben we dat voorkomen. Als het netwerk eruit geklapt was, had de gemeente (en dus in feite de overheid) dat toch wel een paar ton gekost,voor die 170 man die dan niks kunnen doen voor al die tijd.
Het doel heiligt de middelen in dit geval. demichel's collega fraudeert, dat mag niet. Dat er dan onderzoek gedaan wordt en daarbij dus inbreuk wordt gedaan op privacy zal mij (als ik demichel was) dat echt aan m'n kont roesten
Dit is wel een hele gevaarlijke stelling. Ik kan me nog goed herinneren dat er een tijdje geleden een stel criminelen zijn vrijgesproken omdat ze waren opgepakt door onterecht verkregen bewijs. Ze waren gefotografeerd door een snelweg camera, maar omdat die gegevens alleen gebruikt mogen worden voor snelheidsovertredingen mocht het niet gebruikt worden als bewijs. (weet niet meer exact hoe het zat).FastFred schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:40:
[...]
Het doel heiligt de middelen in dit geval. demichel's collega fraudeert, dat mag niet. Dat er dan onderzoek gedaan wordt en daarbij dus inbreuk wordt gedaan op privacy zal mij (als ik demichel was) dat echt aan m'n kont roesten
Onrechtmatig vekregen bewijs is dus niet genoeg...
Ontopic:
Zo ver ik had begrepen had TS gewoon het recht (dus niet alleen de mogelijkheid) om deze gegevens in te zien
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Pardon my language, maar da's dikke onzin. Als ik onregelmatigheden bemerk bij bepaalde tankbeurten dan ga ik uitzoeken hoe dat komt. Kan net zo goed een fout in mijn programma's zijn. Als ik er, om de fouten op te speuren, stempelklokgegevens (die met dezélfde pas gebeuren, misschien zat het probleem daar...) bekijk en ik bemerk bepaalde dingen, dan ga ik verbanden leggen en worden zaken duidelijk.Anoniem: 399299 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 17:30:
[...]
Zo is het precies.ViNcE schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:56:
[...]
Zo ver ik had begrepen had TS gewoon het recht (dus niet alleen de mogelijkheid) om deze gegevens in te zien
[ Voor 16% gewijzigd door demichel op 11-06-2012 21:35 ]
Dat gezegd hebbende, diefstal en fraude blijft diefstal en fraude. Privacy bestaat wel in enige mate op het werk (je werkgever mag niet zonder aanleiding je mail doornemen, maar met aanleiding wel) en laat er nu aanleiding voor zijn.
Je werkplek valt niet onder de huiselijke sfeer, dus je privacy is op je werk gewoon wat minder.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De vraag is natuurlijk hoe groot het bedrijf is. €2000 lijkt veel, maar als dit in een langere periode is verbruikt kan het niet echt opvallen. Of je nu €10000 betaald of €10095, dat gaat niet echt opvallen.franssie schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:32:
enige verwijtbare domme van het bedrijf is misschien dat ze niet goed reconciliëren, dan was dit verschil in de boekhouding wellicht eerder naar boven gekomen.
Dat gezegd hebbende, diefstal en fraude blijft diefstal en fraude. Privacy bestaat wel in enige mate op het werk (je werkgever mag niet zonder aanleiding je mail doornemen, maar met aanleiding wel) en laat er nu aanleiding voor zijn.
Je werkplek valt niet onder de huiselijke sfeer, dus je privacy is op je werk gewoon wat minder.
De vraag is ook hoe het geregeld is. Als ze gewoon iedere keer een volle tank zetten en enkel met een pasje kan je tanken kan het evengoed zijn dat ze niet echt letten op de logs en gewoon de factuur van brandstof betalen.
Op afdelingsniveau verwachten we wel dat het op de euro gebeurd. Daar is het relevant om fraude te vinden, op groep is het wel belangrijk maar voor de rapportage van minder belang (als in we gaan de rapportage niet drie weken uitstellen om een verschil van 2K te verklaren).
Anoniem: 399299
De logs doorzoeken in opdracht van de werkgever bij vermoeden van fraude is heel wat anders dan op eigen initiatief een collega beginnen te doorlichten zonder dat de werkgever daar vanaf weet. Het laatste is onacceptabel helemaal als je daar je administrator rechten ook nog eens voor gebruikt.misterdoom schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:26:
Als je fraudeert/steelt dan maakt het mij niet meer uit of iemand "z'n privacy" wordt geschonden zowaar dat kan aangezien dat allemaal zaken zijn die in het bedrijf gebeuren.
Het is prima om te melden dat 'iets niet klopt met de brandstofafrekening' maar het is aan de werkgever te beslissen of er sprake is van fraude en of dat verder uitgezocht moet worden. Op eigen initiatief een collega er bij naaien is echt not done in het bedrijfsleven.
Hij heeft geen collega doorgelicht hé.Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 00:52:
[...]
De logs doorzoeken in opdracht van de werkgever bij vermoeden van fraude is heel wat anders dan op eigen initiatief een collega beginnen te doorlichten zonder dat de werkgever daar vanaf weet. Het laatste is onacceptabel helemaal als je daar je administrator rechten ook nog eens voor gebruikt.
Het is prima om te melden dat 'iets niet klopt met de brandstofafrekening' maar het is aan de werkgever te beslissen of er sprake is van fraude en of dat verder uitgezocht moet worden. Op eigen initiatief een collega er bij naaien is echt not done in het bedrijfsleven.
Hij heeft gewoon gezocht naar wie het zou kunnen zijn.
Maar besef goed dat een werkgever zelfs je privé mail mag bekijken die je via je werk account verstuurd.
Wel mits gegronde reden ... en ... oeps ... die is er ... vermoeden van diefstal/fraude is namenlijk een gegronde reden.
Dus zomaar afkomen met wat "het mag niet want privacy wordt geschonden" gaat niet op.
Toch zeker niet als alleen maar systemen van de werkgever worden bekeken.
PS.
Collega er bij naaien is not done ...

We steken onze kop in het zand omdat het een collega is ... waarbij we strafrechterlijk ineens ook medeplichtig worden ... strak plan
Eigenlijk besteelt die collega het gehele bedrijf en naait dus zo al zijn collega's.
Wellicht een goed idee om je eens te verdiepen in privacy-wetgeving, want wat je zegt klopt niet veel van.chime schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:46:
Maar besef goed dat een werkgever zelfs je privé mail mag bekijken die je via je werk account verstuurd.
Wel mits gegronde reden ... en ... oeps ... die is er ... vermoeden van diefstal/fraude is namenlijk een gegronde reden.
Dus zomaar afkomen met wat "het mag niet want privacy wordt geschonden" gaat niet op.
Toch zeker niet als alleen maar systemen van de werkgever worden bekeken.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dit dus.
Confronteer je "collega" met zijn gedrag en geef 'm (bijvoorbeeld) 3 dagen om zelf naar z'n baas te gaan om zijn eigen fout op te biechten. Misschien kan hij dan zijn baantje nog behouden.
Ga na 3 dagen naar je baas en vertel het hele verhaal, inclusief de 3 dagen die je gegeven hebt.
Fraude = fout = risico nemen = kans lopen gepakt te worden = face the consequences als het misgaat.
Stil houden = medeplichtigheid en is dus geen optie. Dan loop je zelf ook risico.
n.a.v. Catch22:
Oh.. TS is al bij zijn baas geweest...
[ Voor 5% gewijzigd door GeeBee op 12-06-2012 14:22 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Onrechtmatig verkregen bewijs is alleen in strafrecht niet genoeg. In arbeidsrecht ligt dat anders.ViNcE schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:56:
[...]
Dit is wel een hele gevaarlijke stelling. Ik kan me nog goed herinneren dat er een tijdje geleden een stel criminelen zijn vrijgesproken omdat ze waren opgepakt door onterecht verkregen bewijs. Ze waren gefotografeerd door een snelweg camera, maar omdat die gegevens alleen gebruikt mogen worden voor snelheidsovertredingen mocht het niet gebruikt worden als bewijs. (weet niet meer exact hoe het zat).
Onrechtmatig vekregen bewijs is dus niet genoeg...
Ontopic:
Anoniem: 412727
Ik zou als ik jou was naar je baas gaan en hem laten beslissen wat er veder gebeurd
Dr. Rockzo maakt zeker een punt. Zodra bijvoorbeeld met persoonsgegevens gewerkt wordt, mag dat in beginsel alleen gebruikt worden voor een specifiek doel, in dit geval voor uren-salarisadminsitratie (en niet voor bv tijd/locatie-/fraudeanalyse).Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 00:52:
[...]
De logs doorzoeken in opdracht van de werkgever bij vermoeden van fraude is heel wat anders dan op eigen initiatief een collega beginnen te doorlichten zonder dat de werkgever daar vanaf weet. Het laatste is onacceptabel helemaal als je daar je administrator rechten ook nog eens voor gebruikt..
Het personeelsbestand valt onder het vrijstellingsbesluit dus staat wsl niet specifiek aangemeld bij het CBP. Uitgangspunt is dat zij de persoonlijke levenssfeer niet/nauwelijks zouden schaden. In dit geval zou je kunnen stellen dat door het uitvoeren van specifieke analyses je wat dichter bij de persoonlijke levenssfeer gaat komen (locatiebepaling, gedrag).
In dergelijke situaties en bij een organisatie van voldoende formaat zou je het vermoeden van fraude aangeven bij (bv) de OR, waarna er goedkeuring moet worden gegeven voor fraudeonderzoek (en je dus de koppeling tussen de systemen wel mag maken). Zoiets is als het goed is vastgelegd in de arbeidsvoorwaarden.
Interessante materie.
Vind ik niet meer dan logisch. Als een werknemer/collega steelt, dan is het vertrouwen sowieso weg tussen de leiding en de collega's (indien de collega's op de hoogte zijn).demichel schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:36:
UPDATE. Zopas een e-mail ontvangen waarin verteld wordt dat meneer F en "Bedrijf van demichel", in onderling overleg, besloten hebben de samenwerking stop te zetten. "Bedrijf van demichel" dankt meneer F voor zijn jarenlange inzet en wenst meneer F nieuwe, interessante uitdagingen in zijn verdere carrière toe.
Ha, dat soort politiek correcte mails voor wanneer iemand ontslagen wordt kom je dus overal tegendemichel schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:36:
UPDATE. Zopas een e-mail ontvangen waarin verteld wordt dat meneer F en "Bedrijf van demichel", in onderling overleg, besloten hebben de samenwerking stop te zetten. "Bedrijf van demichel" dankt meneer F voor zijn jarenlange inzet en wenst meneer F nieuwe, interessante uitdagingen in zijn verdere carrière toe.
Misschien, aan de andere kant hangt niet elke bedrijf graag de vuile was buiten zelfs als dat alleen intern zou zijn geweest. Voor de eigen reputatie maar ook de reputatie van de (ex)werknemer. Daarnaast hoe hard was het bewijs, of was het zeer aannemelijk maar moeilijk om 100% hard te bewijzen bijvoorbeeld in een juridische zaak. Dan is het in het mom van "goed overleg" meestal de makkelijkste uitweg.CaptJackSparrow schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:42:
Diplomatiek. Je zou bijna denken dat meneer F weet waar "Bedrijf van demichel" nog wat lijken begraven heeft liggen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Mocht je dan toch de carriere van een mede collega niet op het spel willen zetten, dan kan je er toch voor zorgen dat het wel gefactureerd gaat worden?
Hoe stel je je dat voor? TS gaat, op eigen initiatief, facturen sturen omdat TS het vermoeden heeft dat F. gefraudeerd heeft?Hakulaku schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:49:
Mocht je dan toch de carriere van een mede collega niet op het spel willen zetten, dan kan je er toch voor zorgen dat het wel gefactureerd gaat worden?
Ik vraag me af of alle moraalridders hier altijd 'het juiste' zouden doen. Het is nogal makkelijk om op een forum te roepen wat je in zo'n situatie moet doen. En ja, ik vind ook dat dergelijke fraude gemeld moet worden, maar ik zou me ook niet gemakkelijk voelen om zoiets te melden.
Je kunt de onregelmatigheid in de uitgaven altijd melden aan je leidinggevende.
Direct gaan speuren om de schuldige te kunnen aanwijzen is niet direct nodig.
@Hakulaku
Ik zie idd niet direct in hoe TS even een factuur van het bedrijf aan die persoon kan uitsturen.
Dan nog afgezien van het feit dat: boekhouding de factuur en storting gaan zien en zich wat vragen gaan stellen. Waarbij boven gaat komen drijven dat TS een misdrijf heeft proberen te verdoezel - echt niet verstandig.
Uiteindelijk heeft de collega zelf zijn eigen carriere op het spel gezet door zijn werkgever te bestelen.
Als de werkgever het met de mantel der liefde wilt bedekken (na terugbetaling), dan is dat diens keuze.
Fan ben je gewoon heel bewust aan het stelen en dan zou ik zo iemand heel bewust rapporteren bij de baas.
Door 'even' € 2000,= te stelen wordt er ook als je bijvoorbeeld winstdeling hebt ook indirect van jou gestolen of door de hogere kosten ook van het budget van een personeelsfeest of een kerstpakket?
(Tuurlijk bij een winst van miljoenen is het een schijntje maar dan nog 2000 euro vind ik best veel geld, er zijn mensen hier die daar meer dan een maand voor moeten werken)
Mijn principe is elke diefstal (ook al is het een pen) ontslag op staande voet, laatst nog mee gemaakt iemand met 25 dienstjaren en zijn afscheidsfeestje in zicht (beste man werd 65) werd 2 weken hiervoor betrapt op het stelen van een pak papier.
De rechter heeft hier korte metten mee gemaakt en de man kreeg dus een ontslag op staande voet.
Lekker overdreven zeg... dus als ik een keer per ongeluk een balpen in mijn borstzakje laat zitten omdat ik er niet aan gedacht heb, vind je dat al gegronde reden voor ontslag op staande voet?GB2 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:49:
Mijn principe is elke diefstal (ook al is het een pen) ontslag op staande voet
Je kan dingen ook in de juiste proporties zien. Ontslag op staande voet voor het verduisteren van 2000 euro is prima, maar ontslag op staande voet omdat iemand per ongeluk een pen meeneemt, dan ben je wel een tikje verkeerd bezig.
Virussen? Scan ze hier!
Maar waar ligt dan de grens? Bij 3 pennen of bij 10?
Als het zo'n goedkoop ding is waar je er 100 in een pak koopt en je neemt deze mee van je werk naar huis .... ik zou er toch echt geen persoon voor ontslaan.GB2 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 19:40:
Nee, ik vind van niet (tuurlijk als jij de gehele dag loopt met een pen en die niet op je buro neerlegt en per ongeluk mee neemt is wat anders dan bewust iets mee te nemen).
Maar waar ligt dan de grens? Bij 3 pennen of bij 10?
Als hij nu een volledig pak meeneemt, ja, maar 1 pen? En daarbij, wie zegt dat hij het niet voor werkgerelateerde dingen meeneemt? Of z'n "persoonlijke" pen gebruikt om werkgerelateerde dingen op te schrijven?
Ik vind een pen nu wel een redelijk slecht gekozen voorbeeld
Dan is privegebruik van internet tijdens werktijd in principe ook ontslag op staande voet.GB2 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:49:
Mijn principe is elke diefstal (ook al is het een pen) ontslag op staande voet, laatst nog mee gemaakt iemand met 25 dienstjaren en zijn afscheidsfeestje in zicht (beste man werd 65) werd 2 weken hiervoor betrapt op het stelen van een pak papier.
De rechter heeft hier korte metten mee gemaakt en de man kreeg dus een ontslag op staande voet.
Als een werknemer van mij een pen zou jatten, dan zou ik eerst uitzoeken met welke reden de pen is gejat. Wellicht heeft hij de pen meegenomen voor 33% zakelijk gebruik en 67% privegebruik. Dan is de pen voor 67% gejat. Anyway, ik zou hem dan niet ontslaan. Zelfde met dat pak papier. Wellicht wilde hij thuis nog een zakelijk printje maken. Helaas is dan 1 printje zakelijk en zijn er 499 prive. Maar het had ook 0 prive en 0 zakelijk kunnen zijn, dus 1 zakelijk te weinig. Om iemand dan te ontslaan lijkt me buitenproportioneel, want ondanks dat hij dan 499 priveprintjes heeft gemaakt, hij had anders nooit dat zakelijke printje kunnen maken. Dus geen ontslag. Ik vind ook niet dat je van je werknemers kan verwachten dat ze dan die 499 papiertjes mee terug nemen naar kantoor, of dat ze die 499 papiertjes bewaren voor andere zakelijke prints. Dat zou uiteindelijk alleen maar meer kosten aan transport en opslag.
[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 14-06-2012 20:26 ]
De tijd die het jou kost om dit "uit te zoeken" kost meer dan een heel pak BIC pennen.Trommelrem schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:21:
[...]Als een werknemer van mij een pen zou jatten, dan zou ik eerst uitzoeken met welke reden de pen is gejat. Wellicht heeft hij de pen meegenomen voor 33% zakelijk gebruik en 67% privegebruik.
Je moet je werknemers toch wel een béétje kunnen vertrouwen, als dit al niet meer met een pen van een paar centen kan is er iets groters mis.
[ Voor 15% gewijzigd door Skizzik0 op 14-06-2012 21:10 ]
Precies, en daarom laat ik het meteen gaan. Beter 1 zakelijke print + 499 priveprints, dan 0 zakelijke prints + 0 priveprints.Skizzik0 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:09:
[...]
De tijd die het jou kost om dit "uit te zoeken" kost meer dan een heel pak BIC pennen.
Je moet je werknemers toch wel een béétje kunnen vertrouwen, als dit al niet meer met een pen van een paar centen kan is er iets groters mis.
Maar om dat bij iemand te doen van 65, met 25 dienstjaren en nog 2 weken te gaan is wel heel triest. Lijkt me geen prettig bedrijf om voor te werken en de sfeer zal daar ook niet echt gezellig zijn denk ik.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
QFT.... een stevig gesprek lijkt me wel genoeg straf... en zelfs dat vind ik overdreven... de schaamte voor de betrapping is waarschijnlijk al erg genoeg...Fiber schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:36:
Maar om dat bij iemand te doen van 65, met 25 dienstjaren en nog 2 weken te gaan is wel heel triest. Lijkt me geen prettig bedrijf om voor te werken en de sfeer zal daar ook niet echt gezellig zijn denk ik.
Je kan het toch ook gewoon vragen?Ravnoss schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:39:
Wanneer werknemers worden ontslagen omdat ze een pak papier meenemen, ben je als werkgever de weg behoorlijk kwijt. Ik heb ook wel eens een leeg DVDtje meegenomen omdat die diezelfde avond nodig had, aan de andere kant heb ik ook wel eens een "prive" pen en papier gebruikt om wat aantekeningen te maken of onderweg naar een klant een blikje cola gekocht bij een benzinestation. Daar ga je ook geen onkosten voor declareren. In een normale werkrelatie doet de werkgever niet moeilijk als je op zijn tijd een paar cent aan materiaal mee naar huis neemt voor prive gebruik, en en ga je als werknemer niet elke uitgegeven eurocent aan werkkosten declareren.
Misschien wel, maar door duidelijk een lijn te trekken weet iedereen waar hij aan toe is.misterdoom schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:11:
[...]
Ik vind een pen nu wel een redelijk slecht gekozen voorbeeld
Nogmaals er is niks mis met vragen.
Maar nogmaals 1 pen is overdreven, maar een pak van 25 pennen niet? en 12 pennen dan?
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 15-06-2012 11:08 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
1 stuks - who cares?
1 heel doosje - wellicht een opmerking in een gesprek (hangt ook een beetje af van je uitgifte process)
1 heel doosje elke week - zeker een gesprek over aangaan
1 pallet met doosjes pennen - diefstal en afhankelijk van de interne politiek, ontslag, "in goed overleg" uit elkaar, etc....
Inderdaad.gambieter schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:43:
Wel eens van de woorden redelijk en billijkheid gehoord?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
De vraag "Mag ik een doosje DVD's meenemen?" kost al meer geld dan het doosje zelf. Dan is de vraag zelf diefstal van het bedrijf.
Want met redenaties als "kost meer dan" kan je achteraf alles recht praten. Vaak begint fraude klein, wordt steeds een stapje groter totdat het echt alle grenzen voorbij is. Niet je eigen grenzen stellen dus, maar gewoon afspraken over maken.
En dat is exact waar ik op doel, het is eerst een pen, vervolgens een pak papier, en wordt van kwaad tot erger de grenzen moeten in mijn ogen duidelijk worden gesteld,...franssie schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:27:
Of je het vragen of melden noemt, iemand moet gewoon weten dat jij dat DVDtje meeneemt om te voorkomen dat er gepraat of erger van komt.
Want met redenaties als "kost meer dan" kan je achteraf alles recht praten. Vaak begint fraude klein, wordt steeds een stapje groter totdat het echt alle grenzen voorbij is. Niet je eigen grenzen stellen dus, maar gewoon afspraken over maken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik vind dit wel een heel erg extreem voorbeeld.[b][message=38415517,noline]
Ik heb weleens mensen moeten aanspreken bij mijn vorige baan over het privé gebruik van kantoor artikelen, maar iemand eruit gooien voor een pak papier lijkt mij zeer bizar. Ik kan me niet voorstellen dat dit het hele verhaal is.
Wij hebben een man of 16 rondlopen die regelmatig op een andere locatie werken, wij hebben daarom per werknemer elk half jaar een standaard pakket papier,pennen etc. die wij elke werknemer geven. Er zijn ook genoeg mensen die 's avonds weleens een telefoontje krijgen om nog even wat door te nemen en/of aan te vullen. Ik vind het dan wel zo netjes dat we het zo geregeld hebben.
Hoe hoger je in de hierarchie komt, des te vager de grens vaak wordt tussen werk en thuis, zeker door thuiswerken. In dergelijke posities doe je geen 9 to 5. Ik heb ook een pak papier thuis liggen, vanwege het thuiswerken, en er liggen ook spullen van mij op het werk (muis, toetsenbord etc).Fiber schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:42:
Het zit ook vaak in de cultuur van een bedrijf. Ik heb soms de indruk dat hoe hoger iemand in 'rang' is, hoe meer er gejat wordt, en hoe meer dat ook getolereerd wordt. Een postkamer medewerker met een flex contract laat het wel uit zijn hoofd om een pen te jatten, terwijl hoge managers gewoon openlijk van alles mee graaien en/of declareren en/of met hun bedrijfs cc betalen zonder dat iemand er wat van zegt.
Uberhaupt lijkt me dat verhaal van de 65-jarige medewerker en het pak papier een broodje aap verhaal waar heel veel informatie niet gegeven wordt.
Deze medewerker had voor privé gebruik een netto onkosten vergoeding, welke vrij riant was en welke iedere 2 a 3 jaar -ook voor de fiscus- gecontroleerd werd of het wel of niet reëel was.
Meer informatie over de situatie zelf ga ik niet geven ivm vertrouwelijkheid ervan maar zoek gerust eens op google er zijn echt al een hoop mensen de laan uit gestuurd voor een pak papier meenemen.
En bedenk ook dat je geen recht hebt op een uitkering omdat je het er zelf naar gemaakt hebt.
(Tenzij je met je werkgever in overleg uit elkaar gaat)
[ Voor 3% gewijzigd door GB2 op 17-06-2012 15:38 ]
Ik kan maar 1 ding bedenken bij ontslagen worden voor 1 pak papier (zeker de laatste 2 weken):GB2 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:38:
Gaat wel heel erg offtopic maar goed....
Deze medewerker had voor privé gebruik een netto onkosten vergoeding, welke vrij riant was en welke iedere 2 a 3 jaar -ook voor de fiscus- gecontroleerd werd of het wel of niet reëel was.
Meer informatie over de situatie zelf ga ik niet geven ivm vertrouwelijkheid ervan maar zoek gerust eens op google er zijn echt al een hoop mensen de laan uit gestuurd voor een pak papier meenemen.
En bedenk ook dat je geen recht hebt op een uitkering omdat je het er zelf naar gemaakt hebt.
(Tenzij je met je werkgever in overleg uit elkaar gaat)
Dit topic is gesloten.