Hoe zit het met de rolling shutter, reactie snelheid en scherp stellen op 'macro' niveau?
Klinkt goed, doe er maar een paarJvdGeest schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:09:
...ik heb ... een half-werkende Ixus camera en mijn HTC Desire...
Scherpstellen is altijd automatisch, maar je kunt met je vingers wel aangeven waarop. Van macro moet je jezelf niet al teveel voorstellen, want met een minimale focusafstand van 15cm moet je het alleen hebben van de megapixels om wat detail te kunnen zien. Ik zal nog wel eens wat macrotestjes doen. Niet vandaag overigens....pvink schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:11:
Hoe zit het met de rolling shutter, reactie snelheid en scherp stellen op 'macro' niveau?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Oki do, komt voor elkaarKopjeThee schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:13:
[...]
Klinkt goed, doe er maar een paarZolang dat half-werkend geen invloed heeft op de beeldkwaliteit van het ding. Er zijn vast meer mensen met die apparaten.
HTC One V vs. Nokia 808 (allebei op 5 MP):
One V:

808:

100% crop One V:

100% crop 808:

En nog een close-up testje:
One V:

808:

100% crop One V:

100% crop 808:

En nog een close-up testje:

[ Voor 12% gewijzigd door PowerUp op 19-06-2012 22:05 ]
Wat betreft de laadtijd van het flitsen: met de camera op 5 megapixels kon ik om de 2-3 seconden een nieuwe foto maken met flits. Dit heb ik circa 15 keer herhaald. De flitser voelde daarna nog steeds koel aankrullerbruller schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:09:
Zoals hierboven, ik ben zeer benieuwd naar de capaciteiten van de xenon flitser in het donker. richtgetal en hoe lang het duurt om de flitser weer op te laden.
De flitser is trouwens redelijk onbruikbaar tot nog toe. Want hij lijkt maar 1 stand te hebben: voluit. Misschien wel geschikt voor partyfotografie. Ik heb binnenkort nog een diploma-uitreiking, dus dan kan ik dat wel een beetje uitproberen.
Geachte heer Hermans,
Uw bestelling is zojuist ingepakt. Vanavond rond 23:00 uur wordt uw bestelling verzonden en ontvangt u een verzendbevestiging.
Interessant! Toen ik de geruchten over dit toestel las kon ik alleen maar bij mezelf denken dat het een dom idee was; zoveel MP op een kleine sensor (nam ik aan). Dat het om een relatief grote sensor gaat en dat de mp's voor specifieke doeleinden zoals digitale zoom zonder kwaliteitsverlies wordt gebruikt heeft me blij verrast.
Ik blijf toch altijd sceptisch over camera-telefoontjes. Ook al is de sensor niet de zwakste schakel, zijn er altijd andere dingen die roet in het eten kunnen gooien. Hoe zit het bijvoorbeeld met de snelheid van dit toestel?
Ik ben benieuwd naar
Ik blijf toch altijd sceptisch over camera-telefoontjes. Ook al is de sensor niet de zwakste schakel, zijn er altijd andere dingen die roet in het eten kunnen gooien. Hoe zit het bijvoorbeeld met de snelheid van dit toestel?
Ik ben benieuwd naar
- de snelheid van het opstarten van de camera zodra je de hardware button indrukt (ik neem aan dat er een hardware button opzit)
- de snelheid van de Auto-focus
- snelheid van het afdrukken
- snelheid van de zoom
- de tijd dat het duurt voordat je een nieuwe foto kan nemen
- Fotokwaliteit
- Hoe presteert de camera in low-light omstandigheden, komen er dan nog bruikbare shots uit?
- Zijn de hoge resolutie foto's (36mp) bruikbaar? Wat zijn de kwaliteitsverschillen met de 3/5/8mp shots?
- In hoeverre worden de foto's bewerkt door de camera-software?
Vrij vlot, je zit over het algemeen snel in de camera modusNedra schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:35:
Ik ben benieuwd naar
• de snelheid van het opstarten van de camera zodra je de hardware button indrukt (ik neem aan dat er een hardware button opzit)
Niet bijster snel, ongeveer even snel als de gemiddelde compact camera. Als er weinig licht is gebruikt hij de led om te helpen bij het focussen.• de snelheid van de Auto-focus
Als je vooraf gefocust hebt door de cameraknop half in te drukken dan is de uiteindelijke afdruk er snel. Doe je dat niet dan moet er eens gefocust worden en is het wat traag.• snelheid van het afdrukken
Niet heel snel, niet heel langzaam.• snelheid van de zoom
In burst zit ik op 5 MP net onder de 1 fps, op 36 MP is dat 0,3 fps. Het wegschrijven van de volle resolutie duurt een paar tellen waarin de camera ook niet reageert. Bij 5 MP is het allemaal responsiever.• de tijd dat het duurt voordat je een nieuwe foto kan nemen
Zie ook hierboven, zeer goed voor een telefoon.• Fotokwaliteit
Ik ben nog bezig met een vergelijk.• Hoe presteert de camera in low-light omstandigheden, komen er dan nog bruikbare shots uit?
Bij goed licht zijn de 36 MP foto's zeker bruikbaar. Je ziet wel dat de lens net niet genoeg oplossend vermogen heeft om van de resolutie gebruik te maken, maar het viel mij behoorlijk mee. Kwaliteitsverschillen tussen 3, 5 en 8 MP zou ik niet weten, ik heb alleen op 5 en 36 MP getest tot nu toe.• Zijn de hoge resolutie foto's (36mp) bruikbaar? Wat zijn de kwaliteitsverschillen met de 3/5/8mp shots?
De ruisreductie is duidelijk aanwezig op de hogere ISO's en maakt er een soort van aquarel van. Op de lagere ISO's valt het allemaal wel mee, je ziet niet zozeer de agressieve verscherping die ik bij telefoons en compacts vaak zie.• In hoeverre worden de foto's bewerkt door de camera-software?
leuk leesvoer voor mensen die interresse hebben in het toestel :
http://www.gsmarena.com/n..._low_light-review-775.php
zouden de testers van het toestel niet soortgelijke dingen kunnen testen voor extra vergelijking ?
(met name hoe presteerd het in automatische modus in extreem slechte lichtomstandigheden, en dan in 3/5/8 Purevieuw modus ?
)
Dat de telefoon zeer goede fotos maakt bij goede lichtomstandigheden mogen duidelijk zijn net als de film kwaliteit, nu nog een vergelijking met een dedicated video camere op het gebied van beeld en geluid :3 en de telefoon kon nog wel eens een zeer goede allround foto shooter/video cam/whatsapp/etc worden/zijn
http://www.gsmarena.com/n..._low_light-review-775.php
zouden de testers van het toestel niet soortgelijke dingen kunnen testen voor extra vergelijking ?
(met name hoe presteerd het in automatische modus in extreem slechte lichtomstandigheden, en dan in 3/5/8 Purevieuw modus ?
Dat de telefoon zeer goede fotos maakt bij goede lichtomstandigheden mogen duidelijk zijn net als de film kwaliteit, nu nog een vergelijking met een dedicated video camere op het gebied van beeld en geluid :3 en de telefoon kon nog wel eens een zeer goede allround foto shooter/video cam/whatsapp/etc worden/zijn
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
In de tips van Nokia staat ook dat je de beste resultaten krijgt als hem op 5MP foto's laat maken en bij jouw voorbeelden zie je dat ook wel. Ben erg benieuwd naar de vergelijking met enkele gewone camera's want met andere smartphones valt deze gewoon niet te vergelijken.JvdGeest schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:59:
[...] Hier alvast een aantal foto's die ik vandaag heb geschoten. Deze zijn gedownscaled naar 5 megapixels door de camera. De andere instellingen ga ik nog uitproberen. De foto's zijn SOOC zonder enige aanpassingen.
[afbeelding]
Bloemetjes in de achtertuin (close-up functie). Ik zou zelf iets meer contrast toevoegen. Leuk om wat scherptediepte te krijgen met zo'n telefoon.
[afbeelding]
Fietsend naar werk. Geen idee waar ik focuste, waarschijnlijk ergens vlakbij m'n schaduw. Gezien de beweging nog goed scherp en voldoende detail in de schaduwgebieden rechts.
[afbeelding]
Tijdens het fietsen genomen.
[afbeelding]
Foto van het stuur tijdens het fietsen genomen. Moet zeggen dat ik verrast ben door het detail van de Nokia 808. Ik geloof dat ik hier de close-up stand gebruikte.
[afbeelding]
Foto door het raam genomen. Een beetje een blauw waas over de foto.
[afbeelding]
M'n lunch! Geen standaard hap overigensGenomen met de close-up stand, en wederom ben ik onder de indruk van de details.
Meer volgt de komende dagen!
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Uiteraard zijn de foto's op 5MP beter, maar daarvoor alleen stop je natuurlijk geen 41MP's in de module.Renegade! schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:58:
[...]
In de tips van Nokia staat ook dat je de beste resultaten krijgt als hem op 5MP foto's laat maken en bij jouw voorbeelden zie je dat ook wel. Ben erg benieuwd naar de vergelijking met enkele gewone camera's want met andere smartphones valt deze gewoon niet te vergelijken.
Ik had iets raars, ik ging een ISO testje doen, en bij oplopende ISO's ging de lichtmeter de fout in, de opnames werden steeds donkerder. Ik zal nog eens in de EXIF duiken om te kijken waarom het mis ging.
Verder ben ik onder de indruk van de camera.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dit lijkt verdacht veel op het DUO gebouwJvdGeest schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:59:
[afbeelding]
Foto door het raam genomen. Een beetje een blauw waas over de foto.
Ik ben wel benieuwd of je een beetje romige bokeh kan maken met dit ding. Wrs niet, kleine sensor, maar als je een beetje je best doet zou je best *iets* van bokeh kunnen krijgen.
Ligt het trouwens aan mij, of zijn de kleuren van de 808 een beetje uitgewassen (met een blauwe zweem) t.o.v. een goeie SLR lens? Ook lijkt ie een beetje te vervormen aan de randen. Gek genoeg zie ik geen vignetting, maar dat kan door de telefoon zelf stiekem gecorrigeerd zijn.
Ligt het trouwens aan mij, of zijn de kleuren van de 808 een beetje uitgewassen (met een blauwe zweem) t.o.v. een goeie SLR lens? Ook lijkt ie een beetje te vervormen aan de randen. Gek genoeg zie ik geen vignetting, maar dat kan door de telefoon zelf stiekem gecorrigeerd zijn.
Goddamn wat een fantastische lens is dat, die ZeissUniversal Creations schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 00:36:
Aangezien ik hem vandaag al binnen heb gekregen, ben ik alvast wat foto's gaan schieten.
Om jullie alvast te laten genieten van Megapixel Heaven, een paar resultaten:
Ik heb een vergelijking gemaakt met 2 lenzen: Zeiss 21/2.8 en Super Magenta 28/2.8. Beide zijn op f/8 om een vergelijkbare scherptediepte en diffractie te krijgen. Eerst de tuin voor een vergelijking van kleuren en contrast:
[ Voor 47% gewijzigd door _Thanatos_ op 22-06-2012 16:36 ]
日本!🎌
Testje op ISO1600 tussen de 808 en de Canon S90 compact. Alle foto's zijn herschaald naar 5MP en daarvan 100% crops:
Nokia 808 5MP:

Nokia 808 34MP:

Canon S90 10MP:

Verschil tussen de volle resolutie van de Nokia en de Pureview modus van 5 MP zie ik eigenlijk niet en dat had ik toch eigenlijk wel verwacht. De Canon S90 heeft duidelijk agressievere ruisreductie waardoor er weliswaar wat minder ruis te zien is, maar van het detail niet veel meer overblijft.
De bokeh die er is kijkt best wel prettig.
Nokia 808 5MP:

Nokia 808 34MP:

Canon S90 10MP:

Verschil tussen de volle resolutie van de Nokia en de Pureview modus van 5 MP zie ik eigenlijk niet en dat had ik toch eigenlijk wel verwacht. De Canon S90 heeft duidelijk agressievere ruisreductie waardoor er weliswaar wat minder ruis te zien is, maar van het detail niet veel meer overblijft.
_Thanatos_ schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 16:33:
Ik ben wel benieuwd of je een beetje romige bokeh kan maken met dit ding. Wrs niet, kleine sensor, maar als je een beetje je best doet zou je best *iets* van bokeh kunnen krijgen.

De bokeh die er is kijkt best wel prettig.
De kleuren laten inderdaad wat te wensen over, soms lijkt het alsof de witbalans er volkomen naast zit en alles veel warmer moet zijn. Ik heb hem al op "vivid" gezet maar dat helpt nog niet genoeg.Ligt het trouwens aan mij, of zijn de kleuren van de 808 een beetje uitgewassen (met een blauwe zweem) t.o.v. een goeie SLR lens? Ook lijkt ie een beetje te vervormen aan de randen. Gek genoeg zie ik geen vignetting, maar dat kan door de telefoon zelf stiekem gecorrigeerd zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door PowerUp op 22-06-2012 18:03 ]
Hmm... niet verkeerd JvdGeest 
Eens kijken :
- Het is een Nokia, dus gratis navigatie.
- Geen Windows/Android/iOS troep erop.
- Amazing camera specs om mee te spelen.
Hmm... misschien maar eens als nieuwe telefoon overwegen
Eens kijken :
- Het is een Nokia, dus gratis navigatie.
- Geen Windows/Android/iOS troep erop.
- Amazing camera specs om mee te spelen.
Hmm... misschien maar eens als nieuwe telefoon overwegen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
'k Heb een praktische vraag over de behuizing:
Een N8 heeft een ietwat verzonken scherm en dit komt dus niet in contact met een plat oppervlak waarop het toestel eventueel rust.
De N9 en vroege Lumia-reeksen met hun in der haast ontworpen labo-dummy-behuizing hadden niet dit voordeel.
Hoe zit dat met de Pureview 808.
Zelfde vraag ivm het lensgedeelte in feite: bij de N8 ruste de telefoon op het aluminium plaatje rond de lens.
Hoe goed is het glas voor de lens beschermd bij de Pureview 808?
Een N8 heeft een ietwat verzonken scherm en dit komt dus niet in contact met een plat oppervlak waarop het toestel eventueel rust.
De N9 en vroege Lumia-reeksen met hun in der haast ontworpen labo-dummy-behuizing hadden niet dit voordeel.
Zelfde vraag ivm het lensgedeelte in feite: bij de N8 ruste de telefoon op het aluminium plaatje rond de lens.
Gek dat jij een verzonken scherm een designvoordeel vindt. Ik vind het net erg lelijk en er kruipt dan meestal ook nog eens vuil tussen enzo. Je klaagt dan over het design van de Lumia 800 maar daar zit standaard een cover bij voor mensen die zuinig zijn op hun toestel. Ik wil gewoon dat het mooi is en dus geen verzonken scherm. Met gorilla glass is dat trouwens minder en minder nodig.Vetsmelter schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 08:23:
'k Heb een praktische vraag over de behuizing:
Verder heeft de Pureview een klepje voor de lens die je met een knopje kan laten wegschuiven. Staat hier al ergens aangegeven door één van de testers dacht ik.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
De Pureview heeft geen klepje aan de buitenkant van de lens voor bescherming. Intern zit er een klepje voor de lens als de camera uit staat. Ook zit er een ND-filter in verwerkt die voor de lens kan schuiven, maar dat is om overbelichting te voorkomen.
Omdat ik niet zomaar een testje doe, ben ik gewoon even naar Parijs afgereisd om de Nokia 808 Pureview te testen... 2 foto's:

Bovenste shot laat ziet dat er zelfs op iso64 samenklontering van pixels is. De 2de 's avonds na zonsondergang laat een onvervalste aquarel zien.
Ik heb erg weinig foto's genomen met de 808, omdat ik veeeeeeeeeeeeeeel liever met de loodzware 5D2+Zeiss glas schoot en daarnaast continu klooide met de belichting. De belichting kun je niet op een vast punt zetten en dat is vreselijk met tegenlicht. De autofocus laat het dan ook vaak afweten als je binnen bent en met veel licht van buiten probeert een portret te schieten.
Kortom: ik zie mijzelf dus voorlopig niet met een telefoon rondlopen om mee te fotograferen.

Bovenste shot laat ziet dat er zelfs op iso64 samenklontering van pixels is. De 2de 's avonds na zonsondergang laat een onvervalste aquarel zien.
Ik heb erg weinig foto's genomen met de 808, omdat ik veeeeeeeeeeeeeeel liever met de loodzware 5D2+Zeiss glas schoot en daarnaast continu klooide met de belichting. De belichting kun je niet op een vast punt zetten en dat is vreselijk met tegenlicht. De autofocus laat het dan ook vaak afweten als je binnen bent en met veel licht van buiten probeert een portret te schieten.
Kortom: ik zie mijzelf dus voorlopig niet met een telefoon rondlopen om mee te fotograferen.
Als ik goed kijk zijn dit volledige 34MP-foto's. Heb je ook de 5 of 8mp-functie geprobeerd? Daar zou de kwaliteit aanzienlijk beter moeten zijn.
Natuurlijk is dat beter, maar dat is een kwestie van verkleinen naderhand. Daar koop je geen 34MP camera voor. Mijn 5D2 biedt in ieder geval meer detail.
Die tweede foto van 'Universal Creations' vind ik persoonlijk wel heel erg slecht geworden! Dit had ik niet verwacht.
[ Voor 12% gewijzigd door Bierdopje120 op 24-06-2012 23:01 ]
Anoniem: 172410
Dat was natuurlijk juist de hele opzet van die telefoon. Niet om exorbitante plaatjes te kunnen schieten, maar om daar daarna beter selectief pixels van te kunnen gebruiken.Universal Creations schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:55:
Natuurlijk is dat beter, maar dat is een kwestie van verkleinen naderhand. Daar koop je geen 34MP camera voor. Mijn 5D2 biedt in ieder geval meer detail.
Klopt. Helaas zie ik weinig verschil tussen simpel resizen en de PureView methode, zowel in ruisprestaties als dynamisch bereik.
Met 34 MP mis je juist het voordeel van PureView. Je koopt die telefoon juist niet om 34 MP plaatjes te schieten.Universal Creations schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:55:
Whitepaper
Ik vind dit bv echt een super foto:

2012-06-21-0899 by janole, on Flickr
En in deze groep vind je er nog meer juweeltjes:
http://www.flickr.com/groups/808pureview/
En laten we niet vergeten: het is een telefoon!
[ Voor 12% gewijzigd door joi-c op 25-06-2012 12:10 ]
Wat heb je aan 34MP als je ze nooit gebruikt omdat er altijd gebint moet worden? Naar mijn idee hadden ze beter een hele goede 16MP sensor erin kunnen zetten met dezelfde lens. Die lens is wel goed naar mijn idee.
95% van de foto's in F&V worden op 1024x768 formaat gepost dus maakt het wat uit ??
Daarnaast zal 99% van de eigenaren dat ding voor Social Media onzin gebruiken waar 640x480 al voldoet
De 808 vergelijken met een dSLR is dan ook een beetje TE naar mijn mening. Ik zou er eerder een redelijke normale compact camera naast zetten of eventueel iets in de lijn van een G12/LX5/S100/XZ-1/enz...
Daarnaast zal 99% van de eigenaren dat ding voor Social Media onzin gebruiken waar 640x480 al voldoet

De 808 vergelijken met een dSLR is dan ook een beetje TE naar mijn mening. Ik zou er eerder een redelijke normale compact camera naast zetten of eventueel iets in de lijn van een G12/LX5/S100/XZ-1/enz...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
In eerste instantie toen ik door het topic heen browste was ik wel onder de indruk. Ben ik op zich nog steeds wel want op zich zijn de fotos op 5 of 8mp mooier dan elke andere telefoon of compact camera die ik heb gezien.
Nu ben ik juist wel heel erg blij dat er dus ook iemand is die de slechte kant van de 808 laat zien. Elke pipo kan onder ideale omstandigheden hele mooie plaatjes schieten en dat een camera daarin uitblinkt is eigenlijk niet zo bijzonder. Een camera (of beter gezegd, de sensor) verdient z'n sporen juist onder minder ideale omstandigheden zoals de twee shots in parijs. En als ik dat dan zie dan denk ik dat die Nokia dus eigenlijk meer van hetzelfde is, letterlijk en figuurlijk. Meer megapixels met dezelfde nadelen als alle andere telefoon en compact camera's en verdoezeld door al die megapixels terug te dringen tot 5 of 8 met een trukje.
Ik sluit me daarom helemaal aan bij Universal Creations, beter minder megapixels op een betere sensor dan veel megapixels en de ruis verdoezelen met een trukje.
Dat gezegd hebbende is de kwaliteit op 5 of 8mp wel een stap in de juiste richting, ik denk alleen dat de manier waarop mischien niet de beste keuze is.
Nu ben ik juist wel heel erg blij dat er dus ook iemand is die de slechte kant van de 808 laat zien. Elke pipo kan onder ideale omstandigheden hele mooie plaatjes schieten en dat een camera daarin uitblinkt is eigenlijk niet zo bijzonder. Een camera (of beter gezegd, de sensor) verdient z'n sporen juist onder minder ideale omstandigheden zoals de twee shots in parijs. En als ik dat dan zie dan denk ik dat die Nokia dus eigenlijk meer van hetzelfde is, letterlijk en figuurlijk. Meer megapixels met dezelfde nadelen als alle andere telefoon en compact camera's en verdoezeld door al die megapixels terug te dringen tot 5 of 8 met een trukje.
Ik sluit me daarom helemaal aan bij Universal Creations, beter minder megapixels op een betere sensor dan veel megapixels en de ruis verdoezelen met een trukje.
Dat gezegd hebbende is de kwaliteit op 5 of 8mp wel een stap in de juiste richting, ik denk alleen dat de manier waarop mischien niet de beste keuze is.
Dat de 808 een uitstekende camera heeft geloof ik wel gezien de vele samples die hier voorbij zijn gekomen. Wat ik echter nog mis is, hoe goed de resterende hardware en software om weet te gaan met de geweldige camera.
Hamvragen hardware:
Hamvragen hardware:
- Hoe goed is het 640*360 schermpje om foto's te checken alvorens je verder klikt op de sluiter
- Kan de processor(single core ARM v8 1,3ghz?) het grafische geweld aan?
- Hoe ligt het toestel in de hand en hoeveel invloed heef de grote lens op het zwaarte punt?
- Algemene look and feel van het toestel
- Alles valt of staat met goede camera software dus hoe goed is de deze zowel de actuele software als achterliggende software om foto's te bekijken, te organiseren en eventueel te delen met de buitenwereld?
- Hoe scoort Symbian Belle inverhouding tot wat nu iOS, Android en Windows Phone?
Het valt mij mee, ik had het erger verwacht. Ik heb zelf een 1280 bij 800 scherm op mijn telefoon, dus ik hield mijn hart vast, maar het is allemaal wel goed te bekijken. Neemt natuurlijk niet weg dat de resolutie niet echt meer van deze tijd isMiki schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:37:
Dat de 808 een uitstekende camera heeft geloof ik wel gezien de vele samples die hier voorbij zijn gekomen. Wat ik echter nog mis is, hoe goed de resterende hardware en software om weet te gaan met de geweldige camera.
Hamvragen hardware:
• Hoe goed is het 640*360 schermpje om foto's te checken alvorens je verder klikt op de sluiter
Yup, geen probleem• Kan de processor(single core ARM v8 1,3ghz?) het grafische geweld aan?
Hij ligt redelijk goed in de hand. Wel zorgt de camera unit ervoor dat het zwaartepunt iets aan de bovenkant zit, maar mij stoort het niet. Verder is hij vrij klein, en houdt de gemiddelde compact camera wel beter vast.• Hoe ligt het toestel in de hand en hoeveel invloed heef de grote lens op het zwaarte punt?
Ik vind hem niet erg mooi, de camera unit steekt best wel wat uit, en het design doet wat gedateerd aan. Wel is hij erg stevig• Algemene look and feel van het toestel
met de software ben ik nog bezig, daar komt later wel wat over[/list]
Hamvragen software:
• Alles valt of staat met goede camera software dus hoe goed is de deze zowel de actuele software als achterliggende software om foto's te bekijken, te organiseren en eventueel te delen met de buitenwereld?
• Hoe scoort Symbian Belle inverhouding tot wat nu iOS, Android en Windows Phone?
Ik weet 't niet...Universal Creations schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:30:
(...) Die lens is wel goed naar mijn idee.
Als ik bijvoorbeeld de eerder geplaatste foto van JvdGeest bekijk, lijkt het heel erg alsof de kerktorens links en de flats rechts erg "naar buiten" hangen.
Kan dat softwarematige lenscorrectie zijn, die een slechte lens probeert te verhullen? De horizon is namelijk wel (zo goed als) recht.
Nu ken ik de situatie ter plekke daar niet, dus ze zouden best in 't echt scheef kunnen staan...

[ Voor 3% gewijzigd door APClll op 27-06-2012 19:41 ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Zeker het flatgebouw lijkt veel schever dan in het echt, die staat normaal gewoon recht voor zover ik weet.
Vanavond volgt een vergelijking tussen de Nokia 808 vs. Canon Ixus 870 IS vs. HTC Desire vs. Nikon D800
Vanavond volgt een vergelijking tussen de Nokia 808 vs. Canon Ixus 870 IS vs. HTC Desire vs. Nikon D800
Miki schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:37:
KNIP
• Kan de processor(single core ARM v8 1,3ghz?) het grafische geweld aan?
KNIP
De processor wordt ondersteunt door een HELE dikke GPU die ervoor zorgt dat je niet merkt dat het maar een single-core isDie is ook speciaal ontwikkeld voor het PureView gebeuren.
[/list]
Dan doel je op de Broadcom BCM2763? Het is maar net wat je onder dik verstaat 
Heeft naar mijn mening weinig in te brengen met de Mali 400 in de S3 of de PowerVR in de iPhone 4s.
Heeft naar mijn mening weinig in te brengen met de Mali 400 in de S3 of de PowerVR in de iPhone 4s.
Productfoto's
Allereerst een aantal productfoto's die ik van de Nokia 808 heb gemaakt. Ter vergelijking heb ik de Canon Ixus 870 IS en de HTC Desire ernaast geplaatst.

Vergelijkingsfoto's
Ik ben vanavond ook even buiten geweest met de Nokia 808, Canon Ixus 870 IS, HTC Desire en Nikon D800. Hieronder volgen een aantal foto's die ongeveer vanuit hetzelfde standpunt zijn gemaakt. Ik heb de camera's allemaal op de standaardmodus gebruikt (auto witbalans, etc.). De Nikon D800 is puur erbij omdat het kan, het is natuurlijk geen eerlijke vergelijking als je de formaten van de camera's bekijkt. Op de D800 is de Nikon 24-70 gebruikt op 28mm (equivalent van de 808 ongeveer) en f/2.8 (alleen de laatste op f/5.6). Bij de D800 hebben de foto's een kleine contrast curve gekregen i.v.m. raw.Vergelijking #1: Bloemetjes

Nokia 808

HTC Desire

Canon Ixus 870 IS

Nikon D800
Vergelijking #2: Koetjes

Nokia 808

HTC Desire

Canon Ixus 870 IS

Nikon D800
Vergelijking #3: Weg

Nokia 808

HTC Desire

Canon Ixus 870 IS

Nikon D800
Vergelijking #4: Groen

Nokia 808

HTC Desire

Canon Ixus 870 IS

Nikon D800
Vergelijking #5: Steentjes

Nokia 808

HTC Desire

Canon Ixus 870 IS

Nikon D800
Je had de Nikon eigenlijk op f/8 moeten zetten voor vergelijkbare scherptediepte. Verder een mooie vergelijking met andere camera's.
Nee, want hij gebruikt bij normaal een groot deel van de pixels voor het verbeteren van de andere pixels, diekomen niet in de echte foto terecht. Als je inzoomt worden die verbeterpixels als gewone pixels gebruikt en zal de resolutie vaak nog gelijk blijven, en zal het dus niet een directe uitsnede zijn, maar een verscherpteUniversal Creations schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:29:
[...]
Dus je maakt gewoon een foto op 41MP en maakt een beelduitsnede die je nodig hebt. Precies zoals ik al zei. Digitale zoom = uitsnede verkleinen.
edit: ietsje veel te laat
Ik vind die Ixus redelijk vergelijkbaar met de 808, echt een stuk beter dan de Desire. Ixus is ietsje beter.
Verder de gras-nikon is nu bureaublad, zocht naar wat nieuws en dit is best mooi! (scherpte enzo)
[ Voor 22% gewijzigd door F.West98 op 26-06-2012 22:09 ]
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Verbeterpixels? Als in binning van meerdere pixels? Dan zoom je niet in, dan ben je gewoon aan het schalen en dit levert scherpere plaatjes op inderdaad, maar heeft niets met digitaal zoomen te maken.F.West98 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:56:
Nee, want hij gebruikt bij normaal een groot deel van de pixels voor het verbeteren van de andere pixels, diekomen niet in de echte foto terecht. Als je inzoomt worden die verbeterpixels als gewone pixels gebruikt en zal de resolutie vaak nog gelijk blijven, en zal het dus niet een directe uitsnede zijn, maar een verscherpte
Mooi vergelijk! Erg duidelijk. Misschien kan je nog 2 punten toevoegen:JvdGeest schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:46:
Ik ben vanavond ook even buiten geweest met de Nokia 808, Canon Ixus 870 IS, HTC Desire en Nikon D800.
- Jouw persoonlijke evaluatie van de belangrijkste verschillen die je ziet.
- 1 setje van 4 foto´s onder iets mindere lichtomstandigheden, bijvoorbeeld binnenhuis bij matige verlichting.
Heb je de whitepaper al gelezen, zoals al eerder werd gesuggereerd?Universal Creations schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 23:15:
[...]
Verbeterpixels? Als in binning van meerdere pixels? Dan zoom je niet in, dan ben je gewoon aan het schalen en dit levert scherpere plaatjes op inderdaad, maar heeft niets met digitaal zoomen te maken.
Misschien dat dat de discussie wat vergemakkelijkt, ik heb nu het gevoel dat er langs elkaar heen gepraat wordt.
Remember what the dormouse said
Het probleem is alleen dat het pixelbinning niet lijkt te werken. Zie ook mijn ruistest. Ook bij het dynamisch bereik zie ik geen voordeel boven simpel herschalen. Onderstaande foto's zijn 1 stop overbelicht en daarna in de nabewerking een stop teruggebracht. Bij allebei zie je het uitgebeten licht in het graan.
5 MP:

Volle resolutie:
5 MP:

Volle resolutie:

Mooie vergelijking! Bedankt.JvdGeest schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:46:Vergelijkingsfoto's
Enige wat ik 'jammer' vind is dat groen zo overheerst in de meeste foto's. Mischien is het een idee om zoiets nog een keer te doen maar dan een paar waarin andere kleuren ook wat prominenter aanwezig zijn?
Ik zal er nog een paar posten, maar de HTC Desire schrap ik sowieso, het is denk ik wel duidelijk hoe die (slecht) die presteert tegenover de rest
Kijk ook hier voor wat meer info over de telefoon: reviews: Nokia 808 PureView: camera én telefoon. Er wordt iets minder op de camera ingegaan als dat wij hopen te doen, maar er staat erg veel info in.
Is het mogelijk dat iemand de camera test bij weinig ligt en dan mogelijk nog bij een bewegend object? Zoals bij de droomvlucht in de efteling. Was daar gisteren en krijg moeilijk plaatjes geschoten met een simpele camera
Ben ook benieuwd naar plaatjes van vuurwerk omdat dit ook snel beweegt en het donker is.
Ben ook benieuwd naar plaatjes van vuurwerk omdat dit ook snel beweegt en het donker is.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Er zijn wat aardige low-light voorbeelden op de Nokia 808 pureview stream op Flickr.
Het enige wat ik eigenlijk wil weten is of die 41MP op de sensor nou echt van toegevoegde waarde is, of dat een sensor van 8MP met dezelfde grote en lens tot precies dezelfde resultaten zou leiden (en het dus eigenlijk alleen een marketing-functie heeft).
Persoonlijk gebruik ik mijn smartphone camera vooral om mensen mee te fotograferen, voornamelijk in slechte tot zeer slechte lichtcondities, zoals binnen en op cafe.
Ik zou het wel appreciëren moesten zulke fotos meer worden opgenomen in reviews.
Ik zou het wel appreciëren moesten zulke fotos meer worden opgenomen in reviews.
Zoals Moby ook al zei valt dat reuze mee. Ook de meeste dSLR's hebben een schermpje met 640x480 pixels, maar weinig verschil dus.Miki schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:37:
• Hoe goed is het 640*360 schermpje om foto's te checken alvorens je verder klikt op de sluiter
100% crop van een 38 MP foto:Muthas schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:36:
Het enige wat ik eigenlijk wil weten is of die 41MP op de sensor nou echt van toegevoegde waarde is, of dat een sensor van 8MP met dezelfde grote en lens tot precies dezelfde resultaten zou leiden (en het dus eigenlijk alleen een marketing-functie heeft).

100% crop van een 5 MP foto van hetzelfde stukje:

Dat 5 MP plaatje opgeblazen naar ongeveer 38 MP:

Hoewel je wel kan zien dat 38 MP iets teveel gevraagd is voor de lens, houd je wel duidelijk meer detail over dan bij 5 MP. Nog niet getest op 8 MP maar daar zal denk ik hetzelfde voor gelden. Bij lage ISO's heeft het wel wat toegevoegde waarde vind ik.
Ik begrijp niet zo goed wat je nou probeert aan te tonen met die opgeblazen 5mp plaatje. Als conclusie geef je dan aan dat 38mp iets te veel gevraagd is.
Niet als kritiek bedoelt hoor, ik snap het gewoon niet hoe je bij die conclusie komt.
Niet als kritiek bedoelt hoor, ik snap het gewoon niet hoe je bij die conclusie komt.
Als antwoord op de vraag of meer dan 8 MP zinvol is op deze camera: Ja
Maar.... 38 MP is teveel, iets van 16-20 MP was genoeg geweest om het detail van de lens vast te leggen.
Maar.... 38 MP is teveel, iets van 16-20 MP was genoeg geweest om het detail van de lens vast te leggen.
toch nog veel mensen hier die niet weten waarze het over hebben en niet wten wat purevieuw inhoud
Heb je wel enig idee wat de PureView techniek doet met 41MP module bij het nemen van een 5MP shot?Moby schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:21:
[...]
Uiteraard zijn de foto's op 5MP beter, maar daarvoor alleen stop je natuurlijk geen 41MP's in de module.
Ik had iets raars, ik ging een ISO testje doen, en bij oplopende ISO's ging de lichtmeter de fout in, de opnames werden steeds donkerder. Ik zal nog eens in de EXIF duiken om te kijken waarom het mis ging.
Verder ben ik onder de indruk van de camera.
Eerst deze lezen http://i.nokia.com/blob/view/-/849564/data/2/-/Download1.pdf
Dan de cameraphone weer verder gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door FoggyFreek op 29-06-2012 10:46 ]
-- Altijd blijven prutsen --
Probleem is dat ik de PureView techniek nog niet heb zien werken. Daar heb ik al een paar keer plaatjes van gepost hier.
Bijzonder, heb je hierover toevallig contact gehad met Nokia? Is er iets mis met je toestel wellicht? Het lijkt alsof je post op 19 juni 22:00 in de vergelijking met de One V weldegelijk de oversampeling voordelen laat zien..PowerUp schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 10:47:
Probleem is dat ik de PureView techniek nog niet heb zien werken. Daar heb ik al een paar keer plaatjes van gepost hier.
Quality above quantity vond ik wel een sterk stukje in de fact sheet. onder het motto 'bigger != always better'.
"If you rarely print your images or don’t need them larger than A3 size, 5Mpix is more than enough.
In fact, you can get superb poster prints as large as 50 x 75cm (the size limit of most commercial
printers) from very good quality 3Mpix images. Of course, if your needs are different, there is a higher
resolution 8Mpix setting and a ‘full resolution’ mode on the Nokia 808 PureView.
If you only ever view images on TV, PC or tablet, or upload to social sharing sites, we’ve provided an ideal
2Mpix lower-resolution setting. Oversampling is even greater here, and there’s an increased lossless
zoom range too, as can be seen in Figure 2."
[ Voor 5% gewijzigd door FoggyFreek op 29-06-2012 10:54 ]
-- Altijd blijven prutsen --
Nee, geen contact met Nokia hierover gehad. Misschien dat het in de software nog niet helemaal goed gaat, er zitten nog wel een aantal andere bugs in heb ik gemerkt. Al met al ben ik erg tevreden met de hardwarekant van de camera, maar niet zo met de softwarekant.FoggyFreek schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 10:50:
[...]
Bijzonder, heb je hierover toevallig contact gehad met Nokia? Is er iets mis met je toestel wellicht? Het lijkt alsof je post op 19 juni 22:00 in de vergelijking met de One V weldegelijk de oversampeling voordelen laat zien..
[...]
De vergelijking met de One V laat niet de voordelen van oversampeling zien, maar de voordelen van een grotere sensor met een fatsoenlijke lens ervoor.
Wauw. Hij maakt toch wel hele mooie foto's, nek aan nek met de Ixus die je gebruikt. Uiteraard is de DSLR een stuk beter, maarja, dit is geen DSLR
.
Die Ixus heeft een lens die uitschuift, wat de vergelijking niet helemaal eerlijk maakt, dan kun je zowieso een betere lens maken. Lijkt mij althans. Ik zou dan wel eens een vergelijking willen zien met compactcamera's die een volledig ingebouwde lens hebben. Die lijken qua formaat en gebruik ook het meeste op een telefoon.Thomasthomas schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:45:
Wauw. Hij maakt toch wel hele mooie foto's, nek aan nek met de Ixus die je gebruikt. Uiteraard is de DSLR een stuk beter, maarja, dit is geen DSLR.
Waarom proberen die fabrikanten steeds van een telefoon een fototoestel te maken? Waarom niet andersom? Anderhalve chip erbij en je hebt een werkende smartphone op je fototoestel...
Sony bijv zou dat moeten kunnen met hun gecombineerde kennis van fototoestellen en telefoons.
Volgens mij doen Sony en Panasonic en nog een flink aantal andere merken dat al heel lang in Japan, maar worden die modellen nooit in Europa of Amerika verkochtpumpidumpi schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:15:
Waarom proberen die fabrikanten steeds van een telefoon een fototoestel te maken? Waarom niet andersom? Anderhalve chip erbij en je hebt een werkende smartphone op je fototoestel...
Sony bijv zou dat moeten kunnen met hun gecombineerde kennis van fototoestellen en telefoons.

Zoiets : http://techotrack.com/201...-phone-p-05c-coming-soon/ of een zoom versie bijvoorbeeld : http://www.itechnews.net/...amera-phone-now-official/
Inmiddels staan al onze reviews online. Sommige zijn nog niet helemaal af, maar het overgrote deel staat er al.
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door PowerUp
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Universal Creations
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door JvdGeest
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Moby
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Nomad
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door PowerUp
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Universal Creations
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door JvdGeest
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Moby
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Nomad
misschien hele noobish vraag: schiet de 808 ook vector/.RAW plaatjes of is het gewoon dat simpele JP(E)G ??
oh oke, raar.
Ik dacht als je dan toch zoveel megapixels hebt, dan kan je toch beter gebruik maken van vector's lijkt mij
Ik dacht als je dan toch zoveel megapixels hebt, dan kan je toch beter gebruik maken van vector's lijkt mij

Die redenering volg ik even niet. Vectoren en pixels zijn toch twee verschillende dingen? Je kan vectoren wel omzetten in pixels maar andersom is wat lastig. Dat is tenminste wat ik onthouden heb van mijn GIS-vakken.
Ze hadden van mij het wel mogelijk mogen maken om de foto in RAW op te slaan.
Ze hadden van mij het wel mogelijk mogen maken om de foto in RAW op te slaan.
Foto's omzetten in vectoren? Woei, "oneindige" resolutie!
Maar inderdaad, geen raw is 1 van de vele gebreken aan het apparaat als je wat serieuzer wil fotograferen. Qua beeldkwaliteit kan de 808 zich meten met de beste compactcamera's, maar qua instellingen en opties is het niet meer dan wat een instap compact van 100euro kan.
* Universal Creations vindt deze laatste zin nagenoeg net zoveel zeggend als zijn "1000" woorden tellende review...
Maar inderdaad, geen raw is 1 van de vele gebreken aan het apparaat als je wat serieuzer wil fotograferen. Qua beeldkwaliteit kan de 808 zich meten met de beste compactcamera's, maar qua instellingen en opties is het niet meer dan wat een instap compact van 100euro kan.
* Universal Creations vindt deze laatste zin nagenoeg net zoveel zeggend als zijn "1000" woorden tellende review...
[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 08-07-2012 23:21 ]
Dus is de software nog niet goed genoeg? ik neem aan dat veel van die dingen in software toe te voegen zijn. Wellicht niet alles. Maar je kunt een eind komen.Universal Creations schreef op zondag 08 juli 2012 @ 23:20:
Foto's omzetten in vectoren? Woei, "oneindige" resolutie!
* Astennu vindt deze laatste zin nagenoeg net zoveel zeggend als zijn "1000" woorden tellende review...
Het is in mijn ogen ook jammer dat ze geen android hebben gebruikt. En geen Dual core CPU. Dan heb je een mooiere combinatie. Maar de kans is er dan wel dat het dan te duur zou worden.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het is inderdaad de software die de camera "omlaag trekt". Als Nokia nog meer telefoons met deze camera maakt, dan neem ik aan dat ze gaan voor Windows Phone.
Dat klopt. Met de volgende Windows Phone versie moet er ook een PureView toestel gaan komen. Ik ben benieuwd of die software wel volwassen genoeg is om het volledige potentieel uit de PureView technologie te halenUniversal Creations schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:19:
Het is inderdaad de software die de camera "omlaag trekt". Als Nokia nog meer telefoons met deze camera maakt, dan neem ik aan dat ze gaan voor Windows Phone.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Anoniem: 267879
Heb nu een aantal foto's met de PureView gemaakt, heb gemerkt dat somige foto's onscherp zijn terwijl ik het aanraakscherm goed had aangeraakt.
Ik maak nu 2 of 3 foto's van het onderwerp om er zeker van te zijn dat er op zijn mins 1 scherpe tussen zit.
Dit vind ik wel jammer bij deze camera/telefoon.
Mogenlijk dat dit opgelost word via een update van de software in de toekomst.
Heb dit probleem al bij andere gebruikers van de 808 voorbij zien komen op forum's.
Ik maak nu 2 of 3 foto's van het onderwerp om er zeker van te zijn dat er op zijn mins 1 scherpe tussen zit.
Dit vind ik wel jammer bij deze camera/telefoon.
Mogenlijk dat dit opgelost word via een update van de software in de toekomst.
Heb dit probleem al bij andere gebruikers van de 808 voorbij zien komen op forum's.
Vreemd, want als het rechthoekje groen werd, was de foto daar tenminste scherp.
de eerst cfw voor onze 808 http://forum.dailymobile.net/index.php?topic=76681.0
Waar voor zou je in de 808 een dual core CPU willen hebben? Wat zou dit toevoegen? Leuk voor de specs op papier, maar heb je er wat aan?Astennu schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:38:
[...]
Dus is de software nog niet goed genoeg? ik neem aan dat veel van die dingen in software toe te voegen zijn. Wellicht niet alles. Maar je kunt een eind komen.
Het is in mijn ogen ook jammer dat ze geen android hebben gebruikt. En geen Dual core CPU. Dan heb je een mooiere combinatie. Maar de kans is er dan wel dat het dan te duur zou worden.
Zelf heb ik de 808 nu 3 weken en nog nooit het gevoel gehad dat hij traag was en of dat een dual core versie de snelheid zou verbeteren. Het enige punt met het opstarten van de telefoon laat het laden van de widgets even op zich laat wachten. Dat is 's morgens, en dan moet ik zelf ook nog wakker worden dus ik kan mij er niet aan ergeren.
Persoonlijk ben ik erg blij dat er geen android op staat, dan had je inderdaad niks gehad aan een single core cpu. De apps mis ik niet, wat ik nodig heb is er ook voor symbian belle.
Een leuke test zou zijn wat in reallife het verschil in snelheid is tussen een symbian single core en een android dual core. Moeilijk te testen verwacht ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Giem op 30-07-2012 15:20 ]
Dual core zou veel toevoegen voor de ontwikkeling van apps door andere ontwikkelaars. Het zou meer cpu kracht bieden zodat apps kunnen groeien d.m.v. meer functionaliteiten toevoegen en misschien daardoor dat het betere kwaliteit apps kunnen worden.
Maakt het uiteindelijk aantrekkelijker voor ontwikkelaars om op een platform te ontwikkelen.. een van de redenen dus dat symbian dood gemaakt is... heeft nokia zelf veroorzaakt door te weinig mem en cpu kracht in hun devices te stoppen. Meer mem en cpu kracht biedt gewoon meer mogelijkheden. Meer is misschien niet altijd beter maar ik ben er van overtuigt dat dit gezegde niet altijd toepasbaar is op alles.
Voor de 808 voegt het nu niet veel meer toe inderdaad. Maar als de 808 wel vanaf het begin dual core had en symbian nog succesvol was dan was het niet ter discussie geweest of dual core nou iets zou toevoegen want dan zou er volop gebruik gemaakt worden van de extra cpu kracht.
Dual core kan ook veel toevoegen in toekomstige nokia devices als Nokia wil groeien, en ik neem aan dat ze dat vast wel willen.
Maakt het uiteindelijk aantrekkelijker voor ontwikkelaars om op een platform te ontwikkelen.. een van de redenen dus dat symbian dood gemaakt is... heeft nokia zelf veroorzaakt door te weinig mem en cpu kracht in hun devices te stoppen. Meer mem en cpu kracht biedt gewoon meer mogelijkheden. Meer is misschien niet altijd beter maar ik ben er van overtuigt dat dit gezegde niet altijd toepasbaar is op alles.
Voor de 808 voegt het nu niet veel meer toe inderdaad. Maar als de 808 wel vanaf het begin dual core had en symbian nog succesvol was dan was het niet ter discussie geweest of dual core nou iets zou toevoegen want dan zou er volop gebruik gemaakt worden van de extra cpu kracht.
Dual core kan ook veel toevoegen in toekomstige nokia devices als Nokia wil groeien, en ik neem aan dat ze dat vast wel willen.
[ Voor 24% gewijzigd door SpitfireNL op 30-07-2012 15:32 ]