Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 00:17
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zK2ECpkfOhHXUCqb6OvAgmrm/full.jpg

In februari kondigde Nokia de Nokia PureView 808 aan. En het meest opvallende aan het toestel is wel de camera die de Nokia PureView 808 aan boord heeft. De sensor is zo'n 5 keer groter dan die van de betere smartphonecamera, en huist maarliefst 41 megapixels. Daarvoor zit een 8,02 mm f/2.4 lens van Carl Zeiss (zo'n 27 mm in kleinbeeldequivalent). Door middel van pixel binning wordt een groepje pixels samen gepakt om een 5 MP foto te krijgen met betere ruisprestaties en dynamisch bereik. Maar als je wil kan je bijna alle pixels los gebruiken om een 36 MP (16:9) of 38 MP (4:3) foto te maken.

Dat klinkt allemaal heel mooi, maar hoe presteert de camera nu in de praktijk? Om dit uit te zoeken mogen een aantal moderators van GoT de Nokia PureView 808 een tijdje aan de tand voelen. Ja, deze keer draaien we het eens om. Normaal worden jullie inzendingen beoordeeld door de moderators maar deze keer gaan jullie de modjes op pad sturen. Uw testers zullen zijn : Moby, PowerUp, Universal Creations , JvdGeest en Nomad. Hun bevindingen kan je daarna in een aantal reviews en in dit topic terugvinden.

Waarom nu al dit topic? Uiteraard gaan de reviewers de gebruikelijke punten af, zoals scherpte, ruisprestaties en bedieningsgemak. Maar wij willen graag van jullie weten waar de reviewers speciaal naar moeten kijken. De leukste voorstellen zullen dan mee worden genomen tijdens de Nokia PureView 808 review. Daarbij vragen we je speciaal om te denken aan dingen die je in je normale woon/leef/werk omgeving kan terugvinden. Een foto maken van een wilde Edelweiss gaat 'm dus niet worden.

Als de telefoons bij de reviewers zijn aangekomen kan je in dit topic ook vragen over de Nokia PureView 808 stellen aan de reviewers. Die gaan zij dan proberen te beantwoorden voor je. Voor alle duidelijkheid vooraf : de telefoons gaan na de review gewoon weer terug naar Nokia. Opdrachten verzinnen kan tot 9 juni, daarna maken we een selectie en gaan de mods aan de slag.

[Update]

En de reviews zijn klaar! Lees ze hier :

productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door PowerUp
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Universal Creations
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door JvdGeest
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Nomad
productreview: Nokia Pureview 808 Zwart review door Moby

[ Voor 23% gewijzigd door zeef op 11-07-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Woei, we zijn live. Ben benieuwd waar jullie mee komen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Foto's tijdens concerten en dan met name als je wat verder van het podium afstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

De afdrukken ... hoe zien die er uit t.o.v. wat bij de "pro fotograaf" uit de machine komt rollen. Daar ben ik ontzettend benieuwd naar. Als ik een schitterende foto op vakantie maak, hoe staat die aan de muur of komt die in het album terecht?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maak eens een foto van een snel bewegend object.

Dus bij een overgang met een voorbij razende trein bijvoorbeeld. Levert dit nog steeds goede shots op?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 16:34
Bij fotocentraal.nl gebruiken ze bij reviews altijd de Westertoren in Amsterdam als referentiepunt.
Voorbeeld: http://www.fotocentraal.nl/popvergrtst.phtml?id=2895#
Misschien is het leuk om foto's van de 808 onder dezelfde omstandigheden af te zetten tegen opnames van de betere camera's welke ze daar hebben getest.

[ Voor 5% gewijzigd door Notaname op 30-05-2012 10:31 . Reden: verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Test de autofocus performance, korte dof mogelijkheden (als die er zijn) en vergelijk het met verschillende andere smartphones, compacttoestellen, systeemcamera's en dslr's.
Bvb Nokia Pureview 808 vs Sony Xperia S vs Iphone 4s vs een highend compact vs een m4/3 camera vs aps-c dslr vs FF dslr. Dat lijkt mij een mooie vergelijking op het gebied van dynamic range, detail, kleuren etc.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paneidos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-01 10:21
Ik hoor mensen over concerten, maar daar valt een telefoon ook nog wel eens. Denk aan iemand die tegen je hand aanstoot terwijl je een foto probeert te maken.
Hoe goed kan deze telefoon daar tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:31
Luit schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:39:
Foto's tijdens concerten en dan met name als je wat verder van het podium afstaat.
Dit blijft inderdaad altijd lastig, zelfs met een compact camera. Hier ben ik zeer benieuwd naar, en misschien kan er dan ook uitgelegd worden hoe je het eigenlijk zou moeten doen, als verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299672

Foto's in het donker vallen vaak tegen op telefoons, hoe zit het daar mee? Verder lijkt het testen van foto's van bewegende objecten en het nemen van foto's terwijl de fotograaf zelf in beweging is mij erg nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zoals hierboven, ik ben zeer benieuwd naar de capaciteiten van de xenon flitser in het donker. richtgetal en hoe lang het duurt om de flitser weer op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Laatst online: 09:05
(jarig!)
Instelmogelijkheden? Zag laatst bij een vriend van me met een nieuwe HTC dat die de iso al handmatig kon instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik ben benieuwd hoe deze cameraphone gaat presteren op gebied van macrofotografie. Hoe dichtbij kun je nog scherpstellen, kun je handmatig beïnvloeden waar wordt gefocus'd, hoeveel detail zie je in de foto's terug, is er nog wat isolerend vermogen (krappe DOF) mogelijk?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 14:17
FM transmitter, DNLA en de GPS module.

You may enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:03
Snuurtje schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:20:
Instelmogelijkheden? Zag laatst bij een vriend van me met een nieuwe HTC dat die de iso al handmatig kon instellen.
Is dat niet al een tijdje standaard dan? Dat kan ik bij mijn twee jaar oude Omnia7 al.
Keuze is vrij beperkt (50/100/200/400/800), maar toch.

Wat ik graag zou willen zien is het verschil tussen hyperfocal en infinity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06 22:14
Een hufter-proef-heid-test uitvoeren }:O

[ Voor 5% gewijzigd door 0xygen op 30-05-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Will it blend ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
(jarig!)
Domino schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:09:
[...]

Is dat niet al een tijdje standaard dan? Dat kan ik bij mijn twee jaar oude Omnia7 al.
Keuze is vrij beperkt (50/100/200/400/800), maar toch.

Wat ik graag zou willen zien is het verschil tussen hyperfocal en infinity.
Heb een htc desire z en daar kan het niet op helaas. Ik zou graag eens een telefoon zien met handmatige sluitertijd, én iso mogelijkheden. Maargoed die zou dan toch niet voor mij weggelegd zijn want ben momenteel te blij met een volledig querty toetsenbord.

[ Voor 11% gewijzigd door Snuurtje op 30-05-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

LieveNiels

On Fire

Foto's in low-light zonder flits. In de volle zon maken veel mobieltjes (en compactcamera's) acceptabele foto's, maar wanneer het licht uitgaat haken ze eigenlijk allemaal af.

Ik zou zeggen, ga een avondje bowlen en probeer het een en ander vast te leggen.

De Nokia Pureview staat overigens voor €565 in de pricewatch. Ik zou graag een vergelijking zien met een camera van die prijscategorie én een instap Dslr zoals een 1100d kit (€350).

38MP is toch 3 keer beter dan 12MP? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:30
Ben wel benieuwd hoe Symbian Belle FP2 presteert op de 808 in het dagelijks leven. Hoe snel is Symbian met deze processor én met de inhoudelijke verbeteringen: hoe snel is de browser en is het opgewassen tegen iOS, Android of WP?

De accuduur is een goede tweede! Wordt tegenwoordig ook redelijk problematisch.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04
Accuduur onder verscheidene omstandigheden. Te denken valt aan:
*) Een week nauwelijks gebruik.
*) Een week normaal gebruik.
*) Een week touristje spelen en de ene na de andere geheugenkaart volschieten.

Verder ben ik zeer benieuwd naar de performance en beeldkwaliteit onder slechte lichtomstandigheden. Dit vond ik van de N8 erg tegenvallen, bijvoorbeeld op een typische Nederlandse mistdag kon ik overal dikke ruis zien. Ook 's avonds op een terras of in grote kamer (feestje oid), een situatie waar de flits tekort voor schiet, ben ik benieuwd hoe de N808 het doet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hoe goed is de ontvangst van GSM,UMTS,GPS,3G? Op de iPhone is de ontvangst (op de zelfde plek en tijd) slechter als op mijn Nokia 6300.
Hoe goed en nauwkeurig werkt google maps?
Kun je het beeldscherm tijdens het buitengebruik nog lezen? Op de Nokia 6300 zie je gewoon niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Bij zo'n cameraphone wordt natuurlijk wel heel wat verwacht van de mogelijkheden tot verschillende instelingen... Voldoet ie daaraan.

En wat ik me ook afvraag, kan ie op een statiefje?

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
* De (snelheid van de) browser (met name in vergelijking met N8)
* Video/audio opname kwaliteit (audio=>rich recording)
* Afspelen diverse video formaten. (welke codecs zijn er beschikbaar? welke audioformaten? Alleen mp3 of ook AC3 en DTS?)
* Foto/video kwaliteit bij weinig licht.
* Batterijduur
* Camera interface foto/video (gebruiksvriendelijkheid, mogelijkheden)

@Smht:
Afbeeldingslocatie: http://www.berryth.nl/media/fok/tripod.jpg
(via Nokia Conversations)

[ Voor 5% gewijzigd door joi-c op 31-05-2012 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 08-06 21:25
Hufterproofheid, valproeven en blenderen gaan het niet worden, want de telefoons moeten netjes weer terug en niet in de vorm van een Nokia Smoothie ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:43
Meenemen tijdens een feestje en wat partypics maken, of komen moderators nooit op feestjes? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bartske schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:55:
Meenemen tijdens een feestje en wat partypics maken, of komen moderators nooit op feestjes? O-)
Wij houden onze identiteit goed verborgen, zodat we zelf niet ergens buiten gekickt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bartske schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:55:
Naast een eigen bedrijf en tweakers bijhouden (en sport e.d.) blijft er verrassend weinig tijd over moet ik zeggen.
Feestjes moet ook net in die twee weken vallen he, we hebben de telefoon maar een korte periode.

Maar we zullen ons best doen en misschien heb je mazzel :)

:w @ UC, jij ook hier :+

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Niet online
* capaciteiten xenon flitser (richtgetal, oplaadtijd)
* multimedia functionaliteit (vooral: kan 1080p content probleemloos naar je TV gestuurd worden via HDMI en DLNA)
* NFC, is dit echt functioneel of is het een nutteloos extraatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 21:58

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Bij mijn eigen telefoon (oud beestje inmiddels) valt de scherpte aan de randen van de foto zwaar tegen, categorie "grote wazige vlek" in de linker onderhoek. En zoals hiervoor al genoemd, de minimale scherpstel-afstand, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

[edit]
Ik maak vaak foto's van etiketten op dozen/kisten, en dat wil je altijd zo groot én zo scherp mogelijk op 't scherm. Met m'n huidige telefoon wil dat niet bijzonder goed lukken :+
[/edit]

Dus, om 't efficient te houden: de rand-scherpte op die minimale afstand testen.
(ruitjes-milimeterpapier van zo dichtbij mogelijk scherp fotograferen zodat ook meteen de vervorming goed zichtbaar is?)

Verder is het misschien leuk om te vergelijken hoe goed de ontvangst is, door bijv. op een locatie waar de ontvangst zeer slecht is, te kijken of de telefoon een beetje mee kan komen met de concurrentie.
(bezoekje aan de mergelgrotten, bunkercomplex, zelf een (regelbaar)afgeschermde kamer bouwen? :P )

Rolling shutter testen bij film-opnamen.

Gebruiksvriendelijkheid bij koud weer, handschoenen aan etc.

Klimaat-kamer test, is het toestel bestand tegen "de extreme winter van 2011-2012" qua temperaturen (of een nacht kamperen in de vrieskou tijdens het bergbeklimmen)
Hoe erg gaat de accuduur achteruit bij gebruik "onder het vriespunt" en werkt 't touch-screen dan nog net zo soepel.

[ Voor 7% gewijzigd door APClll op 31-05-2012 23:44 . Reden: motivatie toegevoegd ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11-2021
Een vergelijking van de gevoeligheid van het scherm tov de N8, en smoothheid van belle tov N8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:37

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

Vries kou is ook door Nokia getest - http://conversations.noki...ureview-conquers-everest/

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckster
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-02-2024
De zoom testen. Hoe vergelijkt een ingezoomde foto met met een foto van dichtbij genomen.

http://youtu.be/Wy1y80AQoBI
de actie vanaf op 4:30.

Misschien dat dit een indicatie kan zijn van de toegevoegde waarde van de pixel optimalisatie?

Is LED te gebruiken bij foto's, of alleen bij de camera?

Ik ben niet bekende met Symbian, dus misschien overbodig... Bij WP worden foto's automatisch verkleind als die geshared worden via mail. Doet Symbian dat ook of kun je makkelijk full resolution delen? Als er wel wordt verkleind wordt er dan nogmaals pixel optimalisatie doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Welke zoom? Ding heeft toch een vaste brandpuntsafstand? Daarnaast verandert het perspectief als je dichterbij gaat staan om een foto te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 10-06 19:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Aangezien alle andere 'normale' telefoon benchmarks hier op tweakers.net altijd goed verzorgt worden heb ik daar al het vertrouwen in.

Qua fotografie dingen die ik getest zou willen zien worden:
- ISO 12233 chart 100% crops onder verschillende diafragma's en zoom niveau's vergeleken met een paar andere populaire en top model telefoons en voor de grap een instap DSLR met 18-55mm
- Low light prestaties met name de ruis en detail in schaduwpartijen.
- Instel mogelijkheden, ISO, diafragma, sluitertijd etc.
- Groothoek en zoom, is het mogelijk om een grote groep mensen van dichtbij goed op de foto te krijgen (desnoods met behulp van flits) en is het mogelijk om foto's te maken terwijl je volledig inzoomt uit de hand.
- Een aantal test shots onder verschillende licht omstandigheden en verschillende onderwerpen, denk aan een paar portretten, landschapjes in de buurt.

Welke zoom? De digitale zoom :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Digitale zoom is geen zoom, maar gewoon je foto uitvergroten tot uiteindelijk 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Exchange / Office365 compatibiliteit/functionaliteit/gebruiksvriendelijkheid.

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckster
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-02-2024
Ok, bedankt voor de correctie. Misschien is dit een betere vraag.
Ze hebben het in hun white paper over lossless zoom. Kan deze claim getoetst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwt

bwt

Universal Creations schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:23:
Digitale zoom is geen zoom, maar gewoon je foto uitvergroten tot uiteindelijk 100%.
Sorry, maar de 808 heeft juist WEL een echte digitale zoom. Daar word juist die pixel oversampling voor gebruikt. Hoe verder je inzoomt hoe minder pixel oversampling er gebruikt wordt.
Dat is juist de kracht van die 41/38/34 Mega pixels.

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 14:09
APClll schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:34:

Dus, om 't efficient te houden: de rand-scherpte op die minimale afstand testen.
(ruitjes-milimeterpapier van zo dichtbij mogelijk scherp fotograferen zodat ook meteen de vervorming goed zichtbaar is?)
Dit zou ik graag willen zien, lijkt me ook een makkelijke test om uit te voeren.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
bwt schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:17:
[...]

Sorry, maar de 808 heeft juist WEL een echte digitale zoom. Daar word juist die pixel oversampling voor gebruikt. Hoe verder je inzoomt hoe minder pixel oversampling er gebruikt wordt.
Dat is juist de kracht van die 41/38/34 Mega pixels.
Dus je maakt gewoon een foto op 41MP en maakt een beelduitsnede die je nodig hebt. Precies zoals ik al zei. Digitale zoom = uitsnede verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-03 20:52
- Het ding openschroeven om de foto module te bekijken? En deze naast een foto-module van andere telefoons leggen?

- Een eerlijke vergelijking van de mogelijkheden van deze laatste der Symbian telefoons in vergelijking met Android/WP7/iOS. In veel berichtgeving hier op tweakers wordt Symbian neergezet als een out-of-date OS. Vinden jullie dat na het gebruiken van de 808 merkbaar? Welke dingen mis je in deze laatste versie van Symbian? Over welke mogelijkheden zijn jullie wel verrast?

- Installeer Nokia Sleeping Screen, echt een goede applicatie.

- Kijk ook eens naar Opera Mobile als de standaard browser tegenvalt.

- Batterijduur in vergelijk met populaire smartphones.

[ Voor 5% gewijzigd door Goron op 31-05-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 01:16
Goron schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:04:

- Installeer Nokia Sleeping Screen, echt een goede applicatie.
En Nokia bubbles
En Nokia big screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:43
Nomad schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:09:
[...]

Naast een eigen bedrijf en tweakers bijhouden (en sport e.d.) blijft er verrassend weinig tijd over moet ik zeggen.
Feestjes moet ook net in die twee weken vallen he, we hebben de telefoon maar een korte periode.

Maar we zullen ons best doen en misschien heb je mazzel :)

:w @ UC, jij ook hier :+
Moet zeggen dat ik dat wel interessant zou vinden, normaal krijg je bij daglicht wel leuke foto's uit zo'n mobieltje maar zodra je op een feestje een filmpje/foto probeert te maken zie je zowat niks meer door alle ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:31
- Opstarttijd camera vergeleken met N8
- save tijd foto's vergeleken met N8
- full dark city view uit de losse pols, zonder flits (doet de N8 geweldig)
Verder ben ik al om, ik koop hem sowieso. Belle is prima. Oja, test even of hij met de bekende virusscanner achterdeur te openen is voor alle unsigned software :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

het zou de "CameraPhone" moeten zijn maar hoe zit het met de "apps" om de foto's te delen? Net zo beperkt als vroeger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:24
Ben benieuwd naar de videocamera, misschien een idee om een concert te filmen met weinig omgevingslicht, snel bewegende dingen en knipperlampen. Eens kijken hoe hij dan presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 23:14
Op de voorbeeld foto's van de nokia pureview flickr stream is de bokeh niet echt mooi/aanwezig. Zouden daarmee tests gedaan kunnen worden? En vergeet Nokia Maps niet: fantastische app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• us4
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 15:43

us4

Als een natte hond de waterdruppels van zich afschud, krijg je mooie effecten door de rondvliegende druppels. Ben zeer benieuwd wat de camera ervan maakt. En hoe dit eruit ziet in slowmo.

Eventueel is mijn Labrador Retreiver te leen (en ik woon aan het IJsselmeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

Ten eerste, het is een telefoon, dus het belangrijkste dat getest moet worden zijn de telefoon features.
- is het bereik goed
- is de accu duur goed

Verder hebben ze het over instant sharing op oa facebook en youtube. Hoe snel heeft hij werkelijk 41mp geupload? Dat kan nooit instant zijn, zelfs niet op wifi.
Ben trouwens ook benieuwd hoe snel die 16 gb vol is. 16gb klinkt veel, maar met 41mp foto''s zal het wel erg snel gaan. Of is de compressie van de foto's erg zwaar?
Hoe sterk is de flits? of te wel, tot hoe ver kan je flitsen? Zoomt de flits ook, zodra je (digitaal) inzoomt, zodat je verder komt met de flits?
Is het scherm goed? 640x360 is niet veel tegenwoordig, maar ondersteund hij multi touch ed voor in en uitzoemen van de foto's? makelijk roteren?
Macro, hoe goed is de foto als je je op 100% bekijkt?
Hoe snel is de processor als je foto en video gaat bewerken?

Canon 6d II | Canon 16-35 2.8L; 24-104 4L; 70-200 4L; 100 2.8L; 24 2.8 IS USM; 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwt

bwt

Ik ben wel benieuwd naar de verschillen in full size - 38/36 MP en de pureview mode 8/5/3 MP
Vooral in wat slechtere licht omstandigheden. Niet alleen weinig maar ook teveel licht.
Als ik Nokia moet geloven dan zou de pureview mode hier erg goed moeten zijn.

Daarnaast is de opstart tijd om een foto te maken vanuit locked screen
Schijnbaar kun je vanuit lock op de camera knop drukken en gelijk een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671

Ik ben erg benieuwd naar het verschil in beeld- en geluidskwaliteit bij film opnames tussen de Pureview 808 en een goede consumenten camcorder (zeg een Sony Handycam HDRPJ260VE.CEN met optische beeldstabilisatie van zo'n 600 euro of een vergelijkbare JVC in dezelfde prijsgroep)

En dan ben ik specifiek nieuwsgierig hoe gemakkelijk het is om met de pureview niet schokkerige opnames te maken (is er uberhaupt een digitale beeldstabilisatie bij de 808?).

Ook zou ik graag het verschil in detail tussen een camcorder en de 808 willen zien (ik neem aan dat de pureview 808 een veel sterkere compressie zal toepassen).

Ook ben ik erg benieuwd naar het verschil in de geluidskwaliteit bij sterk van volume wisselende bronnen. Zoals een opname tijdens een live optreden.

Ik begrijp ook wel dat de 808 onmogelijk de kwaliteit van de camcorder zal overtreffen, maar ik zou graag zelf beoordelen hoe dicht de telefoon in de buurt kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Misschien leuk om Nokia Panorama er op te installeren en ook wat panorama shots te maken?
Voor de rest: low light, performance van de camera (klik en shoot of klik en ........ shot?). Accuruur is ook wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik kan me SLT vanaf nu dus voortaan thuis laten. Tegenwoordig heb je maar 1 ding nodig, en dat is een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Voor de testers: Neem overal waar je test ook een referentie toestel mee. Die kan dan onder dezelfde omstandigheden dezelfde foto´s/video´s maken. Het is misschien leuk als verschillende testers een verschillende referentie meenemen. Zorg in ieder geval voor een iPhone 4s als 1 van de beste mobiel camera´s van het moment. Nokia zet hoog in met een 41MP camera. Ik neem aan dat Nokia de concurrentie aan wil met echte compact camera´s, niet met de rest van de mobiele camera´s. Dus laten we ook een waardige referentie kiezen. Dus ook een goede moderne compact camera, systeem camera en spiegelreflex. Dan kunnen we de Nokia een mooi plekje geven tussen al het geweld.

Neem met de pure view alle foto´s even op de maximale resolutie (36MP oid) en met ¨pixel binning¨ (5MP). Dan kunnen we ook testen hoe goed dit proces werkt. Bijvoorbeeld vergelijken met het resizen in Photoshop van de 36MP naar 5MP.

Dat een toestel bij goed (buiten)licht foto´s/video´s kan maken, lijkt mij niet zo interessant, daar mogen we inmiddels wel van uit gaan (toch even testen...). Probeer vooral bij wat moeilijkere lichtomstandigheden, dus de hogere iso waardes en/of ingebouwde flitser. Bij de video ben ik ook wel benieuwd naar rolling shutter zaken, dus ook bewegende beelden.

Beoordeel verder:
- de ergonomie t.o.v. referentie toestel
- het gebruiksgemak t.o.v. referentie toestel.
- instelmogelijkheden t.o.v. referentie toestel

Qua ideeën voor onderwerpen (vooral van mij uit bekeken):
- Portret: Een jong kind (voor mij interessant). Dieren in een dierentuin.
- Landschap: Duinen en zee.
- Actie: Jong kind dat binnen aan het spelen is (is ook direct low light). Van de actie ook direct een video maken.
- Architectuur (vallende lijnen): Een kantoorgebouw of kerk
- Macro: Bloemen of insecten.
- Low light: Avond foto van een terrasje of buiten in de tuin. Of natuurlijk die eerdere kerk, maar dan van binnen.
Ik kan mij ook voorstellen dat het leuk is als verschillende testers ook verschillende onderwerpen kiezen uit de diverse categorieën (Portret, Landschap, Actie, Architectuur, Macro, Low light).

[ Voor 28% gewijzigd door KopjeThee op 03-06-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:57
Wat mij het meeste ergert op mijn smartphone meer dan een gebrek aan scherpte en een teveel aan ruis is het gebrek aan dynamisch bereik. Ik zou graag weten of dit bij deze nokia inderdaad veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 17:10
een printplaat met (veel) smd componenten onder verschillende lichtomstandigheden, kijken of je die kleine lettertjes nog goed kunt lezen e.d. als je inzoomt, daar ben ik wel benieuwd naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:47
Vuurwerk lijkt mij een leuke uitdaging ;)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Als je niets zinnigs te melden hebt, post dan niet

[ Voor 82% gewijzigd door PowerUp op 05-06-2012 05:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:14
Bo0bz schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:04:
Vuurwerk lijkt mij een leuke uitdaging ;)
Dat is inderdaad een uitdaging in deze tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik zou zelf de zwakke punten van veel camera's getest willen zien; slechte lichtomstandigheden, minder ideale afstanden of beweeglijkheid, dat soort werk. In mijn huidige telefoon zit een camera die helemaal geen onaardig werk aflevert als de omstandigheden optimaal zijn, maar daarbuiten kukelt de kwaliteit rap omlaag en zit het al snel op het niveau onbruikbaar of verre van toonbaar.

Daarnaast uiteraard het OS. Het is toch een wat minder gezien OS. Is het wel een echt alternatief voor de grote drie? Mis je niets? Is het toekomstbestendig? Zijn je favoriete apps nu en over een jaar wel te krijgen? Dat soort praktische zaken.
PowerUp schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 05:19:
Dat is inderdaad een uitdaging in deze tijd van het jaar.
Hoezo, hebben jullie bij Tweakers geen auto of internet dan? O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 05-06-2012 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Waar ik vooral ook benieuwd naar ben is alle verbeteringen van Symbian Belle versie die draait op de 808 PureView heeft ondergaan sinds de vorige Belle versie die draait op toestellen zoals de N8, E7, enzo. Omdat de camera op dit toestel zo'n groot besproken onderwerp is wordt in bijna alle (p)reviews van de 808 de rest van de software/firmware totaal vergeten. Terwijl die zo ontzettend veel is verbeterd in de tussentijd.

Daarnaast ook in het algemeen de verbeteringen van Nokia Maps, Nokia Store, en extra widgets zoals die van de social en weather app .

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Pat-Juh schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:05:
het zou de "CameraPhone" moeten zijn maar hoe zit het met de "apps" om de foto's te delen? Net zo beperkt als vroeger?
Die is heel goed en 400% verbeterd te noemen vergeleken met in de periode waar jij hebt over hebt.
De social app(facebook en twitter) werkt perfect om direct vanuit je foto galerij fotos te delen. Uiteraard naast de standaard opties email, bluetooth en sms.
Zelf heb ik gelezen dat in de vernieuwde symbian belle FP1 (die nu al op de 808 pureview staat) je de optie hebt om vanuit je foto galerij via de knop delen/verzenden de foto direct via whatsapp kunt versturen. Dus dat is tegenwoordig ook mooi geintegreerd. Zie onderstaande post:
Xmasjos in "Nokia N8"

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05-2024
Vanuit een bewegend object, zoals een wipkip, daar heeft mijn n8 moeite om scherpe foto's te schieten :P , terwijl hij vanuit stilstand prima scherpe foto's kan maken van bewegende delen.

Ook zou ik graag de minimale focusafstand willen weten, bij mijn n8 is dat ongeveer 15 cm.

Veel succes met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dan heb je dus een enorm korte sluitertijd nodig om je eigen beweging te corrigeren. Iets wat je met stabilisatie niet voor elkaar gaat krijgen (ook niet op een spiegelreflex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0burn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 12:09

c0burn

Feed your head

SpitfireNL schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:06:
[...]

Zelf heb ik gelezen dat in de vernieuwde symbian belle FP1 (die nu al op de 808 pureview staat) je de optie hebt om vanuit je foto galerij via de knop delen/verzenden de foto direct via whatsapp kunt versturen. Dus dat is tegenwoordig ook mooi geintegreerd. Zie onderstaande post:
Xmasjos in "Nokia N8"
off-topic: Dat zit in de Whatsapp update, niet in de FP1 update

[ Voor 19% gewijzigd door c0burn op 05-06-2012 16:41 ]

Remember what the dormouse said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385243

Of De Nokia 808 ook foto's kan nemen met vertraging van 2 of 10 seconden. Zodat als ik alleen ben ook op de foto kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 11:30
Kun je er goede close-ups mee maken? Kun je de digitale zoom gebruiken om vanaf een afstandje een close-up te maken? Onder welke omstandigheden kun je geen goede foto maken? (zoals het rode focusframe bij de n8)

Hoe snel kun je vanuit een gelockte toestand een foto maken? Hoe lang duurt het focussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:48

nFo

Het is hier geen HK

[ Voor 96% gewijzigd door zeef op 07-06-2012 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

nFo schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:57:
En € 565,- voor deze telefoon. :')
Dan koop je hem toch niet?

Ik neem aan dat de testers de prijs ook mee zullen nemen in hun verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeth3119
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:13
Kunnen jullie een close up foto maken van bijv. een stuk tekst en daarna van een gebouw met 5MP en daarna met 38MP. Dan kunnen we zien of de extra pixels goed worden gebruikt voor het inzoomen in verschillende omstandigheden en of het beter is met 5MP een foto te maken of met 38MP.

En natuurlijk zou het erg interessant zijn als jullie foto's en films van de Nokia met met de high-end telefoons vergelijkt (o.a. IPhone 4s, Samsung Galaxy S3, HTC One X en Sony Xperia S).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Even voor de duidelijkheid: wij als FV-mods gaan de telefoon testen, niet de FP-mannen op Tweakers HQ. Wij hebben geen compleet arsenaal aan telefoons bij ons thuis liggen om mee te gaan vergelijken en om dat soort dingen nu even voor een review te gaan kopen gaat nu ook weer wat te ver ;)
We zullen de telefoon dus vergelijken met wat wij zelf hebben, in mijn geval gaat dat denk ik een HTC One V, Canon S90 compact en Sony A580 dSLR zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat powerup zegt inderdaad, in mijn geval een Samsung S2 en Canon 5d3 en nog wat dslr's (5d2, 50d en 5d).
Maar ik ga hem voornamelijk testen tegen de S2 die een aardige camera erin heeft wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
(jarig!)
Ohja, ik zou ook graag een vergelijk zien tussen een foto van een DSLR met dezelfde focal length (35mm equi) en iso, als een 41mp foto van de nokia die verkleind is tot dezelfde grootte als de foto van de DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:36

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hoe werkt de camera tijdens een nachtje uitgaan. Oftewel een praktijktest die onder veel studenten die vaak foto's of films schieten van het ruige avondleven een telefoon reddende keuze kan betekenen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03 01:33
Met de telefoon een foto maken van een doelpunt die Nederland maakt in het EK van de TV van vrij dichtbij(in de herhaling uiteraard, dus snel foto maken) en die dan vervolgens verzenden naar je vrienden of mij :P als ik of je vrienden op dat moment niet tv kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 10-06 19:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Touchdomex schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:50:
Hoe werkt de camera tijdens een nachtje uitgaan. Oftewel een praktijktest die onder veel studenten die vaak foto's of films schieten van het ruige avondleven een telefoon reddende keuze kan betekenen.
Wil jij dat soort avonden vastgelegd hebben op 41mp? De ontzettende motion blur die je krijgt tijdens ruige feestjes met 'sfeer verlichting' zijn niet voor niks he, die camera is prima in staat haarscherpe foto's te maken maar vanwege allerlei filters wordt er bepaald voor je dat je dat toch écht niet haarscherp op de foto wou hebben en wordt het vervaagd :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 05-06 00:17
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:04:
[...]

Nou, de bedoeling is om de foto-capaciteiten te testen in het normale gebruik. Verwacht geen Arnoud Wokke in depth telefoonreview maar een review van een gewone GoT user die toevallig FG mod is. :)

[ Voor 9% gewijzigd door zeef op 07-06-2012 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:48

nFo

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:04:
[...]

Ze hadden beter een Lumia met HD camera kunnen maken met 41MP.
Foto's zullen wel goed zijn, verder is het toestel niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 452379

mischien een mooie foto van een bewegende trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Day
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 08:18
Dat het geluid bij een concert onvervormd kan worden opgenomen is een hele interessante bijkomende optie.
Dus graag een korte filmopname bij een heftig concert (niet Jaap van Zweden aub).

Dat Symbian op z'n einde loopt weten we allemaal, maar is niet interessant voor iemand die een telefoon heeft om te bellen/smsn/chatn/internetn/facebookn. Een matige appstore ok, maar ondersteuning loopt gewoon nog enkele jaren door zo heb ik begrepen. Al met al weinig argumenten om het toestel niet aan te schaffen imho. Bellen met de beste telcamera is mij wel wat waard :)

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwt

bwt

DrDDay schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:32:
[...]

Dat het geluid bij een concert onvervormd kan worden opgenomen is een hele interessante bijkomende optie.
Dus graag een korte filmopname bij een heftig concert (niet Jaap van Zweden aub).

Dat Symbian op z'n einde loopt weten we allemaal, maar is niet interessant voor iemand die een telefoon heeft om te bellen/smsn/chatn/internetn/facebookn. Een matige appstore ok, maar ondersteuning loopt gewoon nog enkele jaren door zo heb ik begrepen. Al met al weinig argumenten om het toestel niet aan te schaffen imho. Bellen met de beste telcamera is mij wel wat waard :)
Voor geluids voorbeelden verwijs ik naar het 808 topic: bwt in "Nokia 808 PureView"
De PureViewclub.com heeft met een 808 op pinkpop 2 opnames gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 424762

Dit!

Als ook : Waarom enkel de mods, geef users deze als een test!

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 424762 op 08-06-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 424762 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:09:
[...]

Dit!

Als ook : Waarom enkel de mods, geef users deze als een test!
Ik zou zeggen, 95% van de dingen die tweakers weg geeft of laat reviewen, wordt gegeven aan users. In eigenlijk alle acties die we hebben staat altijd bij "uitgezonderd medewerkers / vrijwilligers van tweakers". En nu voor het eerst in letterlijk jaren, mogen de moderators wat testen en kom jij even binnen zetten.

Bedankt kerel :P. Laat ons nou een keertje ook spelen

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 08-06-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Day
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 08:18
bwt schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:07:
[...]

Voor geluids voorbeelden verwijs ik naar het 808 topic: bwt in "Nokia 808 PureView"
De PureViewclub.com heeft met een 808 op pinkpop 2 opnames gemaakt.
Oww... Erg mooi! Blijkbaar is er al veel te halen op u2b :) Maar bij mij lopen beeld en geluid aardig asynchroon, bij anderen ook? nvm, blijkbaar brakke laptop of wifi...
Misschien dan een review-artikel die al die info samenvat en op waarde schat?
Nomad schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:41:
[...]

Ik zou zeggen, 95% van de dingen die tweakers weg geeft of laat reviewen, wordt gegeven aan users. In eigenlijk alle acties die we hebben staat altijd bij "uitgezonderd medewerkers / vrijwilligers van tweakers". En nu voor het eerst in letterlijk jaren, mogen de moderators wat testen en kom jij even binnen walsen.

Bedankt kerel!
True :)

[ Voor 39% gewijzigd door D-Day op 08-06-2012 19:00 ]

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14

3DDude

I void warranty's

Doe effe wat foto's van wat vliegtuigen @t schiphol ofzo? :D
Vooral interesse in hoe scherp en hoe groot die foto's kunnen en tot hoe ver je de details kunt zien bijv van een logo van het vliegtuig etc.

Dat lijkt me wel gaaf :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stilleto
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 01:56
De hamertest! netzoals die Youtube filmpjes van HTC One X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

FoggyFreek

I'm a llama again!

Kwaliteit van 5MP shots vergelijken met de competitie. Ben erg benieuwd wat die PureView techonologie nou voor elkaar krijgt.

38MP shots geloof ik wel, gebruik ik toch niet aangezien ze veel te groot zijn. Het zou te gek zijn als je met 5MP kwalitatief 'perfecte' shots maakt en dus niet hoger hoeft.

-- Altijd blijven prutsen --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 22:37
Ik ben wel benieuwd hoe de PureView presteert bij het maken van video-opnamen van snelle sporten binnen.
Hoe doet de PureView het in vergelijking met een Nikon D90 bij het maken van een filmpje als
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157629627633629/

De video tag en de bbcode van flickr.com zelf werken niet op GoT.

Verkapte kijk-mij-eens-gave-sprongen-maken-post.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aangezien ik hem vandaag al binnen heb gekregen, ben ik alvast wat foto's gaan schieten.
Om jullie alvast te laten genieten van Megapixel Heaven, een paar resultaten:

Ik heb een vergelijking gemaakt met 2 lenzen: Zeiss 21/2.8 en Super Magenta 28/2.8. Beide zijn op f/8 om een vergelijkbare scherptediepte en diffractie te krijgen. Eerst de tuin voor een vergelijking van kleuren en contrast:

Nokia 808:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7105/7394672936_ebdc59ea8e_z.jpg

Magenta 28/2.8
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5112/7394668358_c4097b583f_z.jpg

Zeiss 21/2.8
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5324/7394663374_67c005287c_z.jpg

Daarna heb ik de scherpte getest in een muurtest. Op een behoorlijk korte afstand van ongeveer 25x brandpuntsafstand. Dit omdat ik niet echt een groter stuk muur in de tuin heb. Ik ga nog wel een scherptetest op "oneindig" doen.

Centre
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5326/7394658018_b7c685aab6_z.jpg

Border
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7086/7394657762_cd05b09bd0_z.jpg

Corner
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8004/7394657472_81f32c7359_z.jpg

Flare-test

Zeiss 21/2.8
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7224/7396356418_87bcc9ac81_z.jpg

Nokia 808
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7075/7396356632_15d3194b21_z.jpg

Iets andere posities, maar de zon stond vol in de lens te stralen bij beiden. De Zeiss was volledig afgestopt om meer flare te krijgen, duidelijke ster ook (waar die ook om bekend staat).

Een paar bewerkte shots (en verkleind naar iets normaler formaat):

Zeiss 21/2.8
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7240/7396732642_8eecfedfb8_z.jpg

Nokia 808
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5195/7396754778_b51d0a27a2_z.jpg

Low light met 5D2 op iso1600 en Nokia 808 op iso500:

Canon 5D2 volledig
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7236/7397107834_04866860ea_z.jpg

Nokia 808 volledig
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8022/7397107548_de0a6cdd93_z.jpg

Canon 5D2 detail op 100%
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8022/7397108046_d32a976d64_o.jpg

Nokia 808 detail op 100%
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7095/7397107704_e8657746f3_o.jpg

Tjsah, wat zal ik zeggen over de ruis. De Nokia heeft heel weinig ruis, laten we het daar op houden.

De witbalans is flink verschillend. Ik had de Nokia op Fluorescent gezet (spaarlamp is lichtbron), zodat het misschien wat warmer werd. Niet dus. De Canon was met AWB nog wat warmer, maar met correctie naar 2700K, zag het er een stuk natuurlijker uit.

Zo, dat was ie alvast voor vandaag. Er volgt de komende dagen nog meer. En er zal nog een nette review met wat meer tekst komen, maar voor hier is het denk ik wel goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:07
Ben benieuwd hoe het toestel bevalt los van de camera, dus meer als smartphone?

Uiteraard ben ik geïnteresseerd in het toestel vanwege de camera, maar aan de andere kant moet het geen kreupele smartphone zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 13:25
:P
Universal Creations schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 00:36:
Aangezien ik hem vandaag al binnen heb gekregen, ben ik alvast wat foto's gaan schieten.
Om jullie alvast te laten genieten van Megapixel Heaven, een paar resultaten:

Ik heb een vergelijking gemaakt met 2 lenzen: Zeiss 21/2.8 en Super Magenta 28/2.8. Beide zijn op f/8 om een vergelijkbare scherptediepte en diffractie te krijgen. Eerst de tuin voor een vergelijking van kleuren en contrast:

Nokia 808:
[afbeelding]

Magenta 28/2.8
[afbeelding]

Zeiss 21/2.8
[afbeelding]

Daarna heb ik de scherpte getest in een muurtest. Op een behoorlijk korte afstand van ongeveer 25x brandpuntsafstand. Dit omdat ik niet echt een groter stuk muur in de tuin heb. Ik ga nog wel een scherptetest op "oneindig" doen.

Centre
[afbeelding]

Border
[afbeelding]

Corner
[afbeelding]

Flare-test

Zeiss 21/2.8
[afbeelding]

Nokia 808
[afbeelding]

Iets andere posities, maar de zon stond vol in de lens te stralen bij beiden. De Zeiss was volledig afgestopt om meer flare te krijgen, duidelijke ster ook (waar die ook om bekend staat).

Een paar bewerkte shots (en verkleind naar iets normaler formaat):

Zeiss 21/2.8
[afbeelding]

Nokia 808
[afbeelding]

Low light met 5D2 op iso1600 en Nokia 808 op iso500:

Canon 5D2 volledig
[afbeelding]

Nokia 808 volledig
[afbeelding]

Canon 5D2 detail op 100%
[afbeelding]

Nokia 808 detail op 100%
[afbeelding]

Tjsah, wat zal ik zeggen over de ruis. De Nokia heeft heel weinig ruis, laten we het daar op houden.

De witbalans is flink verschillend. Ik had de Nokia op Fluorescent gezet (spaarlamp is lichtbron), zodat het misschien wat warmer werd. Niet dus. De Canon was met AWB nog wat warmer, maar met correctie naar 2700K, zag het er een stuk natuurlijker uit.

Zo, dat was ie alvast voor vandaag. Er volgt de komende dagen nog meer. En er zal nog een nette review met wat meer tekst komen, maar voor hier is het denk ik wel goed zo.
bij wie heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hij is één van de testers. De komende dagen zullen de overige testers ook alvast wat resultaten plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kun je er ook (180 graden/360 graden) panorama foto's mee maken? hoe goed werken de bewegings sensor icm met de camera dan? Vooral binnen is dan interessant, want in low-light mislukt vaak 1 van de foto's waardoor er in het panorama een vaag gedeelte zit. (en van vertikale lammellen schrikt mijn huidige panorama cam.)

Welk OS draait hij dan eigenlijk? Belle(er is ook een windowphone versie aangekondigd he?)? is dat iets, of erg 2009? Mail/browser/navigatie?

Wat is de standbytijd van de batterij nou in de praktijk bij de testers?

En praktisch ding: is de flashled nou een beetje fatsoenlijk te gebruiken als zaklamp?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Tips van Damian Dinning (van Nokia) geplaatst als comment bij een shootout op CNET Asia:
Hi, just wanted to take the opportunity to add some additional points to your comparison.Nokia conduct regular blind comparison tests using multiple devices including high end DSLR cameras, competitor smartphones and compact digital cameras and have done for many years. Through this we have gained a huge amount of experience and understanding in subjective personal preferences.

In the case of the N8, widely regarded as the benchmark before the introduction of the 808 PureView, we deliberately departed from the saturated colours ‘norm’ and optimised for a more natural look. The response to this was met with so much appreciation we wanted to use this as the basis of further development in the case of the 808. We also recognise that for some, images with more ‘punch’ may be preferred, a point you could argue is represented in your own commentaries. However, we remain convinced that for a large user group we expect to use the 808 we wanted to maintain the natural colour reproduction.

So for the first time we created two different colour optimisations. In full auto and scenes modes colour is reproduced with enhanced colour but not overly so. Whilst in creative we have followed the more natural colour optimisations we are passionate about preserving.Nokia recommend for the best all round experience use the 808 in its default 5mp setting. This will provide enhanced zoom capability, smaller file sizes for faster and easier sharing, greater levels of pixel oversampling and yet we believe based on our tests, still provide greater levels of details than any other smartphone. No doubt to create a level playing field I understand your choice in setting 8mp.

However, this requires the use of the creative mode to gain access to the resolution setting. In doing so the natural colour optimisations a used as opposed to what would seem may have been preferred in your personal subjective view, the more colour enhanced setting provided by the auto or scenes mode options. In creative mode users are free to adjust the colour saturation and contrast settings as well as exposure compensation, should individual personal preferences differ from the default optimisations which were the results of capturing literally tens of thousands of test images across a wide variety of scenes.

Regarding close-up: The 808 uses the widest angle optics of any smartphone when used in it’s default fully optimised 16:9 aspect ratio. This does create something of a trade-off in close-ups. However, this is easily compensated for by use of the lossless zoom which of course is completely unique to the 808, a point I was surprised you made no reference to. Full zoom probably providing an end result with greater magnification than ‘broadly comparable’ smartphones.Minimum focus is 15cm and this is achieved at all zoom settings unlike typical optical zooms.

This shooting distance can be achieved through a variety of methods; close-up scene mode as a full time option, touch AF in any mode or close-up focus mode in creative accessed via a long touch of the viewfinder screen. Furthermore, as a result of the larger sensor, depth of field is reduced producing enhanced bokeh in close-ups, a further unique benefit many favour for separating the subject from the background.”

Damian Dinning – Nokia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
leuk_he schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:24:
Welk OS draait hij dan eigenlijk? Belle(er is ook een windowphone versie aangekondigd he?)? is dat iets, of erg 2009? Mail/browser/navigatie?
Belle idd
En praktisch ding: is de flashled nou een beetje fatsoenlijk te gebruiken als zaklamp?
Net even getest, gaat prima. Je zal er geen voetbalveld mee kunnen verlichten, maar genoeg licht om op een donkere plek iets op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Zo, eerste dagje zit er op. Eerste dat mij opviel aan de telefoon is dat deze goed stevig aanvoelt. Gewicht is ongeveer hetzelfde als de HTC Desire die ik zelf heb. De camera achterop neemt wat ruimte in beslag. Ik vind deze een beetje in de weg zitten wanneer je de telefoon voor standaarddingen gebruikt, zoals bellen, SMS'en of internet/e-mail.

De bediening voor de camera vind ik goed werken. Er zitten aardig wat knopjes op. Unlocken kun je met een hardwarematige slider. De camera is snel beschikbaar wanneer je de slider gebruikt. In- en uitzoomen kreeg ik in het begin niet direct voor elkaar; ik gebruikte twee vingers, maar je moet met één vinger van boven naar beneden (of andersom) over het scherm gaan. De shutterknop werkt goed, het is mooi dat je deze ook half in kunt drukken.

Het besturingssysteem ben ik iets minder over te spreken. Het oogt wat gedateerd en kan wel een facelift gebruiken. Bovendien zijn niet alle knopjes (op het scherm maar ook op de telefoon) altijd even logisch. Ik snapte in het begin niet goed wat ze deden en drukte vaak op de verkeerde knop voor een actie (het menu openen, teruggaan in een menu, etc.). Dit geld overigens niet tijdens het maken van foto's: daar vind ik de knoppen wel logisch ingedeeld.

Dan de camera: daar ben ik op het eerste gezicht wel onder de indruk van :) Ik review deze telefoon de komende tijd echt met de gedachte om deze als snapshot-camera te gebruiken. Een DSLR heb je niet altijd mee, en toch kom je vaak momenten tegen waarbij je denkt: "had ik m'n camera maar bij me". Ik wil kijken of de telefoon een goede vervanger is van compactcamera's. Hier alvast een aantal foto's die ik vandaag heb geschoten. Deze zijn gedownscaled naar 5 megapixels door de camera. De andere instellingen ga ik nog uitproberen. De foto's zijn SOOC zonder enige aanpassingen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/A7GHSKvTyZhaD8ELA78MeFAc/full.jpg
Bloemetjes in de achtertuin (close-up functie). Ik zou zelf iets meer contrast toevoegen. Leuk om wat scherptediepte te krijgen met zo'n telefoon.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9pHWyyng3XMWGuIVMqbH8qlv/full.jpg
Fietsend naar werk. Geen idee waar ik focuste, waarschijnlijk ergens vlakbij m'n schaduw. Gezien de beweging nog goed scherp en voldoende detail in de schaduwgebieden rechts.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ln3QOnYY8O4gLTdMxYgB3YCx/full.jpg
Tijdens het fietsen genomen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rntFjjvJMI1g7YnrHR6hQwJV/full.jpg
Foto van het stuur tijdens het fietsen genomen. Moet zeggen dat ik verrast ben door het detail van de Nokia 808. Ik geloof dat ik hier de close-up stand gebruikte.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qT5UhpdAtHA20xd35vbqvD3H/full.jpg
Foto door het raam genomen. Een beetje een blauw waas over de foto.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hvD078pleF88AivOFIhxHoNQ/full.jpg
M'n lunch! Geen standaard hap overigens :P Genomen met de close-up stand, en wederom ben ik onder de indruk van de details.

Meer volgt de komende dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
JvdGeest schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:59:
Zo, eerste dagje zit er op.
...
Meer volgt de komende dagen!
Vergeet niet om ook referentie foto´s te maken. Dat maakt vergelijken wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Vergelijkingsshots zul je niet al te veel van mij krijgen, ik heb namelijk alleen een half-werkende Ixus camera en mijn HTC Desire maakt echt brakke foto's. Ik zal er wel een aantal maken, maar het grootste gedeelte zal alleen met de 808 zijn. Daaruit moet je een algemeen beeld kunnen krijgen van de kleuren, scherpte, enz. van de camera met dit soort type foto's. Andere testers zullen mogelijk wel meer vergelijkingsshots maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik verwacht nog wel een D800 vs. 808 MegaPixelMonstersContest van je...

Pagina: 1 2 Laatste