Als je nu een originele rom wilt gebruiken maar geen provider troep hoe moet je dan te werk gaan? waar haal je dat vandaan? Ik heb een 4.1.1 T-Mobile Rom op een simlock vrij toestel. hoe kom ik hier vanaf?
Zoek maar eens uit hoe je root krijgt en zet er daarna de Omega ROM op. Daarin kun je precies kiezen wat je wilt installeren. Zet in je google zoektermen het woord XDA.
Vmu
Op sammobile.com kan je de firmware downloaden zonder provider rotzooi. Even zoeken en dan vind je het wel
Probeer je even goed in te lezen in wat je precies wilt gaan doen. Wellicht is voor jou nog het meest eenvoudig om van sammobile.com of via XDA (check het forum) een originele ROM voor Nederland te vinden en die via ODIN (installatietool via je PC) te installeren.Lunoah schreef op maandag 10 december 2012 @ 09:26:
Als je nu een originele rom wilt gebruiken maar geen provider troep hoe moet je dan te werk gaan? waar haal je dat vandaan? Ik heb een 4.1.1 T-Mobile Rom op een simlock vrij toestel. hoe kom ik hier vanaf?
Je kunt ook een stap verder gaan, en met een custom rom gaan werken, zoals velen in dit topic doen. Voordeel is het kunnen aanpassen (software, performance) van je toestel. Nadeel is verslavende werking en je loopt het risico hier en daar klem te lopen. En daar zijn wij dan weer voor.
Lees in ieder geval de inleiding van dit topic nog 'ns goed door!
Ik wil een aantal apps die niet voor de S3 gemaakt zijn installeren.
Nu kan je een modded Google Play Store downloaden waarmee de device restricties weg zijn.
Iemand ervaring hiermee?
Nu kan je een modded Google Play Store downloaden waarmee de device restricties weg zijn.
Iemand ervaring hiermee?
Wat voor soort apps zoek je dan die niet in de Play store staan?Serotonine schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:34:
Ik wil een aantal apps die niet voor de S3 gemaakt zijn installeren.
Iemand ervaring hiermee?
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Ik wilde eigenlijk de tv app van glashart media app downloaden. Is eigenlijk speciaal voor tablets.janvanduschoten schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:16:
[...]
Wat voor soort apps zoek je dan die niet in de Play store staan?
Maar als ik van afstand mijn pvr kan benaderen vind ik het prima. TV kijken hoeft niet.
Is daar dan geen losse .apk van te vinden? Als je die hebt dan ben je klaar
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
jawel. Maar dan ben je afhankelijk van derden v.w.b. updates.
Vaak zijn er alleen oudere versies te vinden.
Vaak zijn er alleen oudere versies te vinden.
Voor de geïnteresseerden:
Omega V34 kan omgaan met een 32GB exFAT kaartje. Ook werkt SGS3 easy UMS.
Met exFAT kan bestanden groter dan 2GB aan. exFAT wordt beter door linux ondersteund dan NTFS.
Kortom: wil je 1080P films meenemen en afspelen op iets wat plug&play usb ondersteunt: het zou moeten kunnen met Omega V34
Omega V34 kan omgaan met een 32GB exFAT kaartje. Ook werkt SGS3 easy UMS.
Met exFAT kan bestanden groter dan 2GB aan. exFAT wordt beter door linux ondersteund dan NTFS.
Kortom: wil je 1080P films meenemen en afspelen op iets wat plug&play usb ondersteunt: het zou moeten kunnen met Omega V34
vrede in rust
Is het de bedoeling dat je Triangle Away koopt? Behoorlijk lastig namelijk, geen geld (student, en geen CC dus moet gelijk 20 euro betalen voor prepaid CC), maar ik MOET de teller weer op 0 zetten wil ik mijn toestel laten repareren...
Je hoeft er niet voor te betalen, hij staat gewoon netjes op XDA:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1494114
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1494114
Op één of andere manier lukt het me maar niet om mijn S3 weer naar de stock rom te krijgen. Wat ik heb gedaan:
- Triangle away gedownload en gedraaid, counter stond op 0 (tnx melvinnie!)
- Stock software gedownload (I9300XXBLFB & I9300XXDLIH geprobeerd...)
- Via Odin (v3.04, maar dat moet niet uitmaken toch?) beide versies gedownload naar mijn S3. Hij gaf aan dat dit goed ging.
- Instellingen Odin: Aangevinkt stonden "Auto Reboot" en "F. Reset Time". Verder de rom ingeladen in "PDA".
- Opnieuw opstarten: Resultaat is dat ik op het Samsung logo blijf hangen, veel te lang.
Wat is er stuk aan het toestel??..Jeroen04 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 02:03:
Op één of andere manier lukt het me maar niet om mijn S3 weer naar de stock rom te krijgen. Wat ik heb gedaan:Ik krijg hier behoorlijk de kriebels van. Wat moet ik nu doen om mijn telefoon weer naar een originele rom te krijgen + zonder root en teller op 0, zo dat ik 'm ter reparatie kan opsturen?
- Via Odin (v3.04, maar dat moet niet uitmaken toch?) beide versies gedownload naar mijn S3. Hij gaf aan dat dit goed ging.
- Instellingen Odin: Aangevinkt stonden "Auto Reboot" en "F. Reset Time". Verder de rom ingeladen in "PDA".
- Opnieuw opstarten: Resultaat is dat ik op het Samsung logo blijf hangen, veel te lang.
Tubes....It's what make music music!
Ik heb ook sinds een paar dagen een S3 en vrijwel direct geroot en de Omega Rom met de laatste Siyah kernel erop gezet. Verder heb ik ook nog de meeste samsung (crapware) eraf gesloopt die op de achtergrond draaien waardoor ik nu een heerlijk lightweight ROM heb 
Nu vraag ik me alleen af of het voor mij niet handiger is om naar een stock JB Rom te gaan ipv Omega.
Als ik dat doe, hou ik dan wel de handige functies zoals de motions? (omdraaien van phone om te muten, etc)
Zijn dat stock JB functies?
edit: met "stock jb" bedoel ik de vanilla jelly bean rom, zonder samsung toevoegingen.
Nu vraag ik me alleen af of het voor mij niet handiger is om naar een stock JB Rom te gaan ipv Omega.
Als ik dat doe, hou ik dan wel de handige functies zoals de motions? (omdraaien van phone om te muten, etc)
edit: met "stock jb" bedoel ik de vanilla jelly bean rom, zonder samsung toevoegingen.
[ Voor 8% gewijzigd door bitpixl op 13-12-2012 09:23 ]
Probeer even factory reset/wipe te doen vanuit de recovery, daarna rebooten.Jeroen04 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 02:03:
Op één of andere manier lukt het me maar niet om mijn S3 weer naar de stock rom te krijgen. Wat ik heb gedaan:Ik krijg hier behoorlijk de kriebels van. Wat moet ik nu doen om mijn telefoon weer naar een originele rom te krijgen + zonder root en teller op 0, zo dat ik 'm ter reparatie kan opsturen?
Volgens mij zitten die niet in de stock roms, maar 100% zeker weet ik dat niet.bitshady schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:00:
Ik heb ook sinds een paar dagen een S3 en vrijwel direct geroot en de Omega Rom met de laatste Siyah kernel erop gezet. Verder heb ik ook nog de meeste samsung (crapware) eraf gesloopt die op de achtergrond draaien waardoor ik nu een heerlijk lightweight ROM heb
De S3 heeft hier maar een 1/2 uur op stock gedraaid toen ik hem kocht haha.
De stock S3 heeft wél een functie dat ie stil is als t scherm naar beneden lichtRhodan schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:14:
[...]
Volgens mij zitten die niet in de stock roms, maar 100% zeker weet ik dat niet.
De S3 heeft hier maar een 1/2 uur op stock gedraaid toen ik hem kocht haha.
Of ie (goed) werkt... geen idee, nooit gebruikt
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Dus recovery er weer op flashen via odin?smartje74 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:12:
[...]
Probeer even factory reset/wipe te doen vanuit de recovery, daarna rebooten.
Edit: Wat is dan de volgende stap? CWM flashen, factory reset (etc) op S3, en dan via Odin alsnog de firmware van Samsung er op zetten? Of mis ik dan nog iets?
[ Voor 24% gewijzigd door Edzeau op 13-12-2012 11:38 ]
Zojuist Themaseks kang van CM 10.1 geïnstalleerd. Werkt weer als een zonnetje!
Android 4.2.1 :-)
Het vibratiemotortje zit los en/of is kapot. Toestel tikt en vibreert nauwelijks nog...
Ik probeer momenteel een Galaxy S3 te fixen voor iemand. Echter lukt het niet.
Als ik wat probeer te flashen zegt Odin "There is no PIT partition"
Volgens Google heb je dus de PIT file nodig.
Prima, die gevonden, echter bleef die hangen op "Getting PIT......"
Nu komt hij constant terug met "Re-partition operation FAILED!!"
Betekent dit dat de telefoon definitief dood is?
Heb echt van alles geprobeerd, maar ik blijf steeds weer op dat PIT probleem stuiten.
Met Odin 3.07 blijft hij hangen op Getting PIT en met 3.04 zegt hij dus Re-partition failed.
Iemand een gouden tip?
Heb echt van alles geprobeerd, maar ik blijf steeds weer op dat PIT probleem stuiten.
Met Odin 3.07 blijft hij hangen op Getting PIT en met 3.04 zegt hij dus Re-partition failed.
Iemand een gouden tip?
Klinkt me een beetje als dit verhaal:Xereon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:08:
Ik probeer momenteel een Galaxy S3 te fixen voor iemand. Echter lukt het niet.
Iemand een gouden tip?
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1993044
Of zat er nog leven in voor het begon en zo ja, wat probeerde je te fixen?
Hij is uit het niets uitgevallen, unrooted e.d. Gewoon stock.Rhodan schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:29:
[...]
Klinkt me een beetje als dit verhaal:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1993044
Of zat er nog leven in voor het begon en zo ja, wat probeerde je te fixen?
Na het uitvallen bleef hij plakken op het bootscherm. Er is geen recovery, en het enigste wat nog werkt is de download mode. Odin herkent het toestel daarin ook.
Echter, als ik een stock ROM wil flashen (zonder bijbehorende PIT) krijg ik dit als output:
<ID:0/003> Added!!
<OSM> Enter CS for MD5..
<OSM> Check MD5.. Do not unplug the cable..
<OSM> Please wait..
<OSM> I9300XXDLIH_I9300PHNDLI1_I9300CEDLI1_HOME.tar.md5 is valid.
<OSM> Checking MD5 finished Sucessfully..
<OSM> Leave CS..
<ID:0/003> Odin v.3 engine (ID:3)..
<ID:0/003> File analysis..
<ID:0/003> SetupConnection..
<ID:0/003> Initialzation..
<ID:0/003> Get PIT for mapping..
<ID:0/003>
<ID:0/003> There is no PIT partition.
<OSM> All threads completed. (succeed 0 / failed 1)
Probeer ik het nogmaals met PIT, krijg ik dit:
<ID:0/003> Removed!!
<OSM> Enter CS for MD5..
<OSM> Please wait..
<OSM> Leave CS..
<ID:0/003> Set PIT file..
<ID:0/003> DO NOT TURN OFF TARGET!!
<ID:0/003> Re-Partition operation failed.
Probeer eens een CWM touch recovery (Odin) te flashen. Daarna zou ik een custom rom als Omega proberen.Xereon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:33:
[...]
Hij is uit het niets uitgevallen, unrooted e.d. Gewoon stock.
Na het uitvallen bleef hij plakken op het bootscherm. Er is geen recovery, en het enigste wat nog werkt is de download mode. Odin herkent het toestel daarin ook.
Echter, als ik een stock ROM wil flashen (zonder bijbehorende PIT) krijg ik dit als output:
<OSM> Enter CS for MD5..
<OSM> Please wait..
<OSM> Leave CS..
Probeer ik het nogmaals met PIT, krijg ik dit:
<ID:0/003> Removed!!
<OSM> Enter CS for MD5..
<OSM> Please wait..
<OSM> Leave CS..
<ID:0/003> Set PIT file..
<ID:0/003> DO NOT TURN OFF TARGET!!
<ID:0/003> Re-Partition operation failed.
Of moet het persé stock zijn?
Dat flashen levert tevens de mededeling op dat er geen PIT partitie is.silitek schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:41:
[...]
Probeer eens een CWM touch recovery (Odin) te flashen. Daarna zou ik een custom rom als Omega proberen.
Of moet het persé stock zijn?
<OSM> Enter CS for MD5..
<OSM> Please wait..
<OSM> philz_touch_3.28-i9300.tar.md5 is valid.
<OSM> Leave CS..
Ik breng hem maar weer terug naar de eigenaar, mag die hem opsturen. Helaas, leuke poging maar hij is overduidelijk gefaald.
[ Voor 44% gewijzigd door Zorian op 13-12-2012 13:44 ]
Uhmm..interne partition gaar. In m'n SGS1 tijdperk was daar met veel kunst en vliegwerk een omweg voor.Xereon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:41:
[...]
Dat flashen levert tevens de mededeling op dat er geen PIT partitie is.
Op de S3 nog weinig tot niet tegekomen. Zal me eens link en recht inlezen hierover.
De telefoon is teruggebracht. Bleek dat hij niet opgestuurd kon worden omdat de eigenaar de bon kwijt was.
Hij gaat binnenkort naar een 'mobieltjesdokter' omdat die beweerde het te kunnen fixen.
Zal waarschijnlijk de JTAG methode wezen.
Hij gaat binnenkort naar een 'mobieltjesdokter' omdat die beweerde het te kunnen fixen.
Kan iemand nog even helpen? Ik ga nu CWM er weer op knallen om terug te gaan naar factory reset. Welke vinkjes moet ik wel/niet aanzetten in Odin? In de ene video tutorial staan "Auto Reboot" en "F. Reset Time" aan. In de andere Alleen "Re-Partition" en "F. Reset Time". Iemand? 
Al gelukt. Maar ben blijkbaar niet erg handig bezig... Nu CWM er op gezet, alles factory. Nu wil ik de stock ROM er op zetten maar als ik op start heb geklikt kom ik er achter dat de triangle counter weer op 1 staat...
Dus als ik het goed begrijp moet ik:
Al gelukt. Maar ben blijkbaar niet erg handig bezig... Nu CWM er op gezet, alles factory. Nu wil ik de stock ROM er op zetten maar als ik op start heb geklikt kom ik er achter dat de triangle counter weer op 1 staat...

Dus als ik het goed begrijp moet ik:
- Toestel rooten + CWM
- Triangle Away draaien
- In CWM factory reset etc doen
- Stock ROM weer er op gooien.
[ Voor 46% gewijzigd door Edzeau op 13-12-2012 15:08 ]
Van wat ik zag moet je NOOIT EN TE NIMMER re-partition aanvinken. Anders kan je wel eens in bovenstaand gesodemieter terecht komen waar ik net ook in zat omdat je dan kans hebt dat je je PIT molesteert. En dan ben je verder van huis.Jeroen04 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:58:
Kan iemand nog even helpen? Ik ga nu CWM er weer op knallen om terug te gaan naar factory reset. Welke vinkjes moet ik wel/niet aanzetten in Odin? In de ene video tutorial staan "Auto Reboot" en "F. Reset Time" aan. In de andere Alleen "Re-Partition" en "F. Reset Time". Iemand?
Al gelukt. Maar ben blijkbaar niet erg handig bezig... Nu CWM er op gezet, alles factory. Nu wil ik de stock ROM er op zetten maar als ik op start heb geklikt kom ik er achter dat de triangle counter weer op 1 staat...![]()
Dus als ik het goed begrijp moet ik:Klopt dit? Ben blijkbaar toch echt een noob op dit gebied...
- Toestel rooten + CWM
- Triangle Away draaien
- In CWM factory reset etc doen
- Stock ROM weer er op gooien.
[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 13-12-2012 15:36 ]
Vreemd. Verschillende filmpjes laten zien dat ze dit wel hebben (zoals deze: YouTube: How To Root Samsung Galaxy S3 i9300 (SIII) On ICS 4.0.4 And Get ClockWork Mod Recovery Using Odin). Ik meen dit ook al een keer eerder gedaan te hebben, maar zal het niet meer doen denk ik.Xereon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:36:
[...]
Van wat ik zag moet je NOOIT EN TE NIMMER re-partition aanvinken. Anders kan je wel eens in bovenstaand gesodemieter terecht komen waar ik net ook in zat.
Verder: Ik ben te ongeduldig en heb het allemaal zelf nog eens geprobeerd zoals in mijn vorige bericht. Alles is nu klaar, stock rom, geen root en geen CWM. Nu hopen dat ik mijn toestel niet te lang kwijt ben. Thanks iedereen!
Nee, na flashen van stock rom even de standaard recovery induiken.Jeroen04 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:00:
[...]
Dus recovery er weer op flashen via odin?
Edit: Wat is dan de volgende stap? CWM flashen, factory reset (etc) op S3, en dan via Odin alsnog de firmware van Samsung er op zetten? Of mis ik dan nog iets?
Ik zit zelf nu sinds vanochtend op 4.2.1 van cyanogenMod ook een onofficial. jullie horen van de week wel of hij aan te raden isTripleQ schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:11:
Zojuist Themaseks kang van CM 10.1 geïnstalleerd. Werkt weer als een zonnetje!
Kon gewoon m'n advanced data back up terug zetten ookal werd dit afgeraden. GPU lijkt nog niet helemaal tot zijn recht te komen omdat je soms wat dingen ziet haperen, voor de rest echt een toffe uitbreiding maar ze hadden het beter 4.1.3 kunnen noemen denk ik.
Vergeet niet dat er onder water best aardig wat is aangepast. En ook multi-user support is ingebakken voor tablets
Dat haperen komt door het ontbreken van de drivers voor de SOCmr.DJ95 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:49:
[...]
Ik zit zelf nu sinds vanochtend op 4.2.1 van cyanogenMod ook een onofficial. jullie horen van de week wel of hij aan te raden is
Kon gewoon m'n advanced data back up terug zetten ookal werd dit afgeraden. GPU lijkt nog niet helemaal tot zijn recht te komen omdat je soms wat dingen ziet haperen, voor de rest echt een toffe uitbreiding maar ze hadden het beter 4.1.3 kunnen noemen denk ik.
DAt is natuurlijk bullshit...ik heb ook geen bon en hem naar het reparatiecentrum in rijswijk gebracht ( ik werk daar ook vlakbij dus dat scheelt )en ze scannen je code achter je batterij en klaar geen bon nodig 2 dagen later kon ik hem weer ophalen, ze hebben ook een service dat je op afspraak kan komen en dan maken ze hem terwijl je wacht. Opsturen kan ook maar dat is dan voor eigen rekening.Xereon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:46:
De telefoon is teruggebracht. Bleek dat hij niet opgestuurd kon worden omdat de eigenaar de bon kwijt was.
http://www.solid-vision.com/organisatie/contact
Samsung Flip 7
Ach, niet mijn probleem meer.dave1972 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:07:
[...]
DAt is natuurlijk bullshit...ik heb ook geen bon en hem naar het reparatiecentrum in rijswijk gebracht ( ik werk daar ook vlakbij dus dat scheelt )en ze scannen je code achter je batterij en klaar geen bon nodig 2 dagen later kon ik hem weer ophalen, ze hebben ook een service dat je op afspraak kan komen en dan maken ze hem terwijl je wacht. Opsturen kan ook maar dat is dan voor eigen rekening.
http://www.solid-vision.com/organisatie/contact
Toch bedankt.
Net CM10 bekeken. Maar die wou contacten maar niet syncen met exchange. Meer mensen hier die problemen hadden met de combo CM en exchange contacten?
Weet iemand een rom vergelijkbaar met Omega, maar die er iets beter uit ziet? De beschikbare thema's vind ik er niet uit zien.
Ik krijg na de install van cyanogen 10,1 op mn s3 alleen maar dit en dat is gestopt en kan verder niks. Had het van de week werkend maar nu doet die het niet. Iemand een vaag vermoeden waar het aan kan liggen? verder nog geen gapps geinstalleerd op backup terug gezet.
Draai nu rootbox ook wel grappig een mix van cm10 , paranoiddroid en aokp.
Je kunt Omega in combinatie met Jelly Bean Domination theme gebruiken, is ook volop in ontwikkeling en in de XDA fora wel te vinden hoe je deze werkende kunt krijgen met Omega.grq schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 17:24:
Weet iemand een rom vergelijkbaar met Omega, maar die er iets beter uit ziet? De beschikbare thema's vind ik er niet uit zien.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1730397
Daarnaast gebruiken de Foxhound en Ultima roms ook deze skin, als je het makkelijker wil doen.
Hyperlight, Energy HD 2.0 en Hawkish Premium ROM zijn ook wel een leuke.Gaiber schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:05:
[...]
Je kunt Omega in combinatie met Jelly Bean Domination theme gebruiken, is ook volop in ontwikkeling en in de XDA fora wel te vinden hoe je deze werkende kunt krijgen met Omega.
Daarnaast gebruiken de Foxhound en Ultima roms ook deze skin, als je het makkelijker wil doen.
Verwijderd
Teruggebracht? Met of zonder bon, garantie heb je gewoon hoor..Xereon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:46:
Heb je geen bon dan is dat gewoon 2jaar vanaf de productiedatum van je toestel..
Tenzij ze je gsm weergebracht hebben omdat er sporen van flashen op waren.
Dat is nou precies waar ik naar op zoek was, bedankt!Gaiber schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:05:
[...]
Je kunt Omega in combinatie met Jelly Bean Domination theme gebruiken, is ook volop in ontwikkeling en in de XDA fora wel te vinden hoe je deze werkende kunt krijgen met Omega.
voor iedereen die een volledige stock rom wil rooten simpelweg door een appje te installeren... kun je nu je slag slaan.
(dit is tevens een GROOT veiligheidsprobleem, en is toepasselijk voor alle exynos telefoons. verwacht dat dit morgen een dik nieuws item wordt op de tweakers homepage..)
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2047991
credits gaan naar 'alephzain' op CM voor de exploit en onze nederlandse topdeveloper Chainfire voor het ontwikkelen van een app om de exploit te gebruiken + superSU te installeren.
(dit is tevens een GROOT veiligheidsprobleem, en is toepasselijk voor alle exynos telefoons. verwacht dat dit morgen een dik nieuws item wordt op de tweakers homepage..)
credits gaan naar 'alephzain' op CM voor de exploit en onze nederlandse topdeveloper Chainfire voor het ontwikkelen van een app om de exploit te gebruiken + superSU te installeren.
Petrolhead en draadjesnerd
Misschien even doorgeven voor een nieuwsitem ?antiekeradio schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:40:
voor iedereen die een volledige stock rom wil rooten simpelweg door een appje te installeren... kun je nu je slag slaan.
Dat is wel erg netjes, ik heb al geroot dus ik heb er vrij weinig aan. Maar toch erg handig voor in de toekomst.
handig, maar vooral gevaarlijk... de implicatie is namelijk dat alle telefoons met deze kernelcode een enorm beveiligingsgat vertonen.
in principe is het inderdaad handig dat met een appje kunt rooten, maar het is ook iets wat zéér eenvoudig voor kwade doeleinden gebruikt kan worden.
Let op waar je je apps vandaan haalt. Twijfelachtige bronnen kunnen zomaar een stukje code inbouwen waarmee ze dit lek misbruiken en zonder enige prompt of waarschuwing stiekem zeggen 'you security is now void'......
in principe is het inderdaad handig dat met een appje kunt rooten, maar het is ook iets wat zéér eenvoudig voor kwade doeleinden gebruikt kan worden.
Let op waar je je apps vandaan haalt. Twijfelachtige bronnen kunnen zomaar een stukje code inbouwen waarmee ze dit lek misbruiken en zonder enige prompt of waarschuwing stiekem zeggen 'you security is now void'......
Supercurio is al bezig met een app om dat lek te dichten, maar tot die tijd maar f geen "vreemde" apps installeren
Samsung Flip 7
De app van Chainfire deed dat ook al hoor. Die installeert superSU en dicht het lek.dave1972 schreef op maandag 17 december 2012 @ 10:14:
Supercurio is al bezig met een app om dat lek te dichten, maar tot die tijd maar f geen "vreemde" apps installeren
lees meer over dit verhaal op de frontpage:
nieuws: Ontwikkelaars vinden lek in Samsung Galaxy S III en S II
v1.10 van Chainfire's app dicht het lek, maar kan de camera disablen (en root geven als je dat nog niet had). Ik heb hem net geprobeerd en de camera doet het gewoon nog, ook na disablen exploit (UK i9300)
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Die van chainfire zorgt ervoor dat mijn camera niet werkt, die van supercurio werkt goed voor mij
Samsung Flip 7
De site van supercurio is offline; heb je de apk toevallig en kan je die ergens online slingeren? Chainfires tool geeft mijn camera een mooi groen scherm. Er kunnen wel foto's gemaakt worden, maar als je niet kan zien wat er op komt is dat niet zo zinvol.dave1972 schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:17:
Die van chainfire zorgt ervoor dat mijn camera niet werkt, die van supercurio werkt goed voor mij
Mijn S3 kan op dit moment niet ten prooi vallen aan de root exploit omdat hij ter reparatie bij Samsung ligt vanwege het Samsung "sudden death" syndrome
Vmu
yup heb ik https://www.dropbox.com/s...-exynos-mem-abuse-0.3.apkgwystyl schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:59:
[...]
De site van supercurio is offline; heb je de apk toevallig en kan je die ergens online slingeren? Chainfires tool geeft mijn camera een mooi groen scherm. Er kunnen wel foto's gemaakt worden, maar als je niet kan zien wat er op komt is dat niet zo zinvol.
Samsung Flip 7
Thanks!
Helaas heb ik hierbij ook een groen scherm als ik de exploit fix en dan de camera wil gebruiken
hmm ok das klote...miss f een dagje geduld totdat ze dat ook gefixed hebbengwystyl schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:32:
[...]
Thanks!
Helaas heb ik hierbij ook een groen scherm als ik de exploit fix en dan de camera wil gebruiken
Samsung Flip 7
Ik zou als ik jullie was nog een of twee dagen wachten. Die gasten op XDA zijn erg slim en zo te zien ook nog eens samen vanuit alle tijdzones conitunue bezig een fix te bouwen en ze schieten al aardig op ook. Kan nooit lang duren voordat ze met een stabiele oplossing komen die de camera niet stoort. Tot die tijd gewoon even geen aps installeren uit onbetrouwbare bron. Daarbij moet je zelf maar even bedenken wat je onbetrouwbaar vindt.
Vmu
Nadeel is dat Supercurio's patch maar half werkt. Als ik degene was die de exploit zou misbruiken, zouden Supercurio's en RyanZA's oplossing mij niet tegenhouden. Patch dan gewoon nietdave1972 schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:17:
Overigens lijkt het erop dat het camera probleem firmware afhankelijk is, maar hoe/wat is vooralsnog niet geheel duidelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door BoomSmurf op 17-12-2012 22:30 ]
Ik vraag me af wat op dit moment de populaire ROMs zijn onder de CM10 gebruikers. Ik heb nog een heel oude versie draaien van ParanoidAndroid, myself. Zo nu en dan tussendoor wil die nog wel eens wat buggen en het lijkt er niet op de ze nog aan de S3 werken.
Verwijderd
Gewoon stock CM10, vind ik persoonlijk altijd de beste. De ROMs die built uit sources zijn
van CM10 zijn het altijd net niet zeg maar, altijd wel wat mis mee, en het enige dat ze doen
is een beetje sleutelen aan de kernel of een extra theme of unmerged commits doorvoeren.
van CM10 zijn het altijd net niet zeg maar, altijd wel wat mis mee, en het enige dat ze doen
is een beetje sleutelen aan de kernel of een extra theme of unmerged commits doorvoeren.
Klopt, al vind ik themasek persoonlijk wel een erg goede!Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 07:20:
Gewoon stock CM10, vind ik persoonlijk altijd de beste. De ROMs die built uit sources zijn
Vooral het feit dat hij bijna 1 of 2x per dag een nieuwe build uitbrengt vind ik handig zolang er nog geen officiële nightlies van 10.1 zijn
Verwijderd
Ik heb gisteren de Omega-ROM geinstalleerd, na enkele weken ParanoidAndroid te hebben gedraaid.
Bij paranoid kreeg je netjes een melding zodra er een nieuwe update beschikbaar was voor de rom; is daar voor Omega ook een mogelijkheid voor? Ik zie Omega namelijk niet verschijnen in bijvoorbeeld goo.im...
Bij paranoid kreeg je netjes een melding zodra er een nieuwe update beschikbaar was voor de rom; is daar voor Omega ook een mogelijkheid voor? Ik zie Omega namelijk niet verschijnen in bijvoorbeeld goo.im...
Als het goed is wel..als kernel kan ik Perseus alpha29 aanbevelenVerwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:09:
Ik heb gisteren de Omega-ROM geinstalleerd, na enkele weken ParanoidAndroid te hebben gedraaid.
Fixes the exynos-mem security hole. This is my own fix and will not break camera.
Updated Wifi drivers o.a.
Als ik bijvoorbeeld de omega v34 rom flash, is dan ook het lek gedicht?
Of moet ik eerst het lek dichten (moet nog uitzoeken hoe) en dan omega v34 flashen?
Ik draai nu Android revolution HD 16, maar mijn videocamera loopt elke keer vast. Zoek daarom een andere goed werkende rom.
Of moet ik eerst het lek dichten (moet nog uitzoeken hoe) en dan omega v34 flashen?
Ik draai nu Android revolution HD 16, maar mijn videocamera loopt elke keer vast. Zoek daarom een andere goed werkende rom.
Even de changelog van Omega34 lezen hoe of wat..zit al een tijdje op crDroid-v8.2.Goofyduck384 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:26:
Als ik bijvoorbeeld de omega v34 rom flash, is dan ook het lek gedicht?
Laatst genoemde rom en kernel werkt iig wat camera betreft uitstekend..
Sotmax van XDA heeft een fix voor de camera gemaakt:
[FIX] Camera kill after fixing security on exynos
for anyone with Gt-i9300 that is in 4.1.2 and have camera problem after patch i have made a simple fix for the camera here:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2052675
[FIX] Camera kill after fixing security on exynos
for anyone with Gt-i9300 that is in 4.1.2 and have camera problem after patch i have made a simple fix for the camera here:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2052675
[ Voor 12% gewijzigd door Golf2vr6 op 18-12-2012 17:52 ]
¯\_(ツ)_/¯ Pixel 10 Pro XL
Tja daar huist nou net het probleem. Ik kon het niet duidelijk vinden in de changelog (of in ieder geval begreep ik het niet goed), dus vandaar dat ik hier de vraag stel of ik eest het gat moet dichten of dat dat al gebeurd d.m.v. de nieuwste rom te flashen.silitek schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:47:
[...]
Even de changelog van Omega34 lezen hoe of wat..zit al een tijdje op crDroid-v8.2.
Laatst genoemde rom en kernel werkt iig wat camera betreft uitstekend..
Ik draai nu cm10.1 van Temasek maar ik kan de telefoon ongeveer van 7 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds gebruiken voordat de batterij op is. Wat natuurlijk niet heel lang is terwijl ik maar ongeveer 2,5 uur lang het scherm aan heb staan. Het scherm verbruikt maar 23% terwijl Android-besturingssysteem wel 40% gebruikt. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Of moet ik soms een andere kernel installeren? (Zijn die er wel eens voor cm10.1.) Op cm10 is de batterijduur ook ongeveer even slecht.
Zou je niet beter kunnen overwegen om Omega of iets dergelijks te gaan draaien? Mijn telefoon gaat echt lang mee, zeker anderhalve dag en dan zit ik toch aardig veel games te spelen, facebook, whatsapp en ga zo maar door.
Even doorgespit voor Omega rom bezit niet de security lek. Of mod en/of kernel flashen nadien.Goofyduck384 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:33:
[...]
Tja daar huist nou net het probleem. Ik kon het niet duidelijk vinden in de changelog (of in ieder geval begreep ik het niet goed), dus vandaar dat ik hier de vraag stel of ik eest het gat moet dichten of dat dat al gebeurd d.m.v. de nieuwste rom te flashen.
Ik zou voor de laatste kiezen..mod wekt niet altijd even goed.
Ik draai hier v34 met de apk en de camera fix...werkt perfect ;-)silitek schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:06:
[...]
Even doorgespit voor Omega rom bezit niet de security lek. Of mod en/of kernel flashen nadien.
Ik zou voor de laatste kiezen..mod wekt niet altijd even goed.
¯\_(ツ)_/¯ Pixel 10 Pro XL
Oké, dan ga ik de omega v34 flashen ipv de Android revolution HD.
Moet ik daartoe ook eerst nog andere firmware flashen? Of kan ik gewoon een super wipe doen (die ik van arhd nog heb staan) en dan de omega v34 flashen?
Moet ik daartoe ook eerst nog andere firmware flashen? Of kan ik gewoon een super wipe doen (die ik van arhd nog heb staan) en dan de omega v34 flashen?
iemand een idee wat mijn probleem zou kunnen zijn? 10.1 werkt even goed als 10.0, alhoewel ik bij 10.0 nog wel gewoon android kan gebruiken maar krijg vaak ( +- 3 sec) Android.process.acore is gestopt en andre is gestopt meldingen, zoals installatie wizard.mr.DJ95 schreef op zondag 16 december 2012 @ 16:31:
Ik krijg na de install van cyanogen 10,1 op mn s3 alleen maar dit en dat is gestopt en kan verder niks. Had het van de week werkend maar nu doet die het niet. Iemand een vaag vermoeden waar het aan kan liggen? verder nog geen gapps geinstalleerd op backup terug gezet.
Ik zoek eigenlijk nu een goede Android 4.2.1 build voor mijn S3. Ik heb CM10 geprobeerd (de laatste nightly build) maar daar had ik alleen maar problemen mee, superuser crashte steeds wanneer een applicatie root toegang wilde en mijn LED indicator brandde steeds geel, dus ik ben maar weer terug gegaan naar Omega.
Toch ben ik de Samsung skin een beetje zat, ik wil graag stock android maar ik weet echt niet welke ROM ik nu moet hebben. Iemand een idee?
Toch ben ik de Samsung skin een beetje zat, ik wil graag stock android maar ik weet echt niet welke ROM ik nu moet hebben. Iemand een idee?
Omega AOKP misschien een idee? Dat is gewoon stock Android 4.1.2.EnigmaNL schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:04:
Ik zoek eigenlijk nu een goede Android 4.2.1 build voor mijn S3. Ik heb CM10 geprobeerd (de laatste nightly build) maar daar had ik alleen maar problemen mee, superuser crashte steeds wanneer een applicatie root toegang wilde en mijn LED indicator brandde steeds geel, dus ik ben maar weer terug gegaan naar Omega.
http://kitchen.indieroms.net/blog/?page_id=627
Bedankt voor de tip maar ik wil graag android 4.2, ik ben erg gecharmeerd van het nieuwe lockscreen. De laatste CM10 nightly build had deze ook maar die werkt gewoon niet goed.melvinnie schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:24:
[...]
Omega AOKP misschien een idee? Dat is gewoon stock Android 4.1.2.
http://kitchen.indieroms.net/blog/?page_id=627
CM10.1 is toch Android 4.2, en CM10 nog Android 4.1?EnigmaNL schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:28:
[...]
Bedankt voor de tip maar ik wil graag android 4.2, ik ben erg gecharmeerd van het nieuwe lockscreen. De laatste CM10 nightly build had deze ook maar die werkt gewoon niet goed.
Ik had deze geïnstalleerd, cm-10.1-20121217-NIGHTLY-i9300, dus ja het is 10.1gwystyl schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:02:
[...]
CM10.1 is toch Android 4.2, en CM10 nog Android 4.1?
[ Voor 8% gewijzigd door EnigmaNL op 19-12-2012 12:13 ]
Je kunt het beste die van themasek installeren. Die 4.2 is het verste als dit niet voldoet moet je gewoon nog even wachten.
Xiaomi 13T Pro
Had ik ook last van. Klok en superuser gaf problemen. Ik hou het voorlopig even op die 4.1.2. versie van 16 dec.EnigmaNL schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:09:
[...]
Ik had deze geïnstalleerd, cm-10.1-20121217-NIGHTLY-i9300, dus ja het is 10.1. Deze werkte alleen voor geen meter helaas.
Balen, telefoon start niet meer op.
Vanmorgen zette ik de Wifi uit, en deed de telefoon in m'n zak. Even erna merkte ik dat hij op het bootlogo (Samsung) bleef staan; blijkbaar was de telefoon opnieuw opgestart. Ik heb de SD-kaart en de batterij er al uit gehad, maar hij start niet door. Download mode is wel te bereiken, maar zelfs in CWM Recovery kom ik niet meer. Ik draaide Omega Rom v34 met Siyah 1.8.4 kernel.
Kan iemand me vertellen wat nu verstandig is om te doen? Proberen via download mode en ODIN opnieuw Omega Rom te flashen en zien waar we uitkomen? Of eerst een stock rom proberen?
Vanmorgen zette ik de Wifi uit, en deed de telefoon in m'n zak. Even erna merkte ik dat hij op het bootlogo (Samsung) bleef staan; blijkbaar was de telefoon opnieuw opgestart. Ik heb de SD-kaart en de batterij er al uit gehad, maar hij start niet door. Download mode is wel te bereiken, maar zelfs in CWM Recovery kom ik niet meer. Ik draaide Omega Rom v34 met Siyah 1.8.4 kernel.
Kan iemand me vertellen wat nu verstandig is om te doen? Proberen via download mode en ODIN opnieuw Omega Rom te flashen en zien waar we uitkomen? Of eerst een stock rom proberen?
Terug naar stock!. Probeer de oorzaak in beeld te krijgen TE ver OC/UV b.v.BvDorp schreef op donderdag 20 december 2012 @ 09:54:
Balen, telefoon start niet meer op.
Dank je! Ik was het helemaal vergeten, maar even ervoor had ik de UV van GPU Step 3 net wat naar beneden gezet. Waarschijnlijk is dat het. Als ik dan Omega opnieuw erop flash wordt ook de kernel vervangen door stock, dan kan ik de Siyah settings resetten en vervolgens Siyah er weer op zetten. Toch?silitek schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:48:
[...]
Terug naar stock!. Probeer de oorzaak in beeld te krijgen TE ver OC/UV b.v.
EDIT: balen, zit op m'n werk en kan dus geen ODIN / ROM downloaden. Morgen meer.
[ Voor 7% gewijzigd door BvDorp op 20-12-2012 11:00 ]
Als ik op mijn 'backspace' toets wil drukken dan toetst hij stevast de 'M' in. Alsof het stukje touchscreen bij de backspace dood is en nu verschoven ligt. Kan dit softwarematig zijn? Toestel is alleen geroot, geen custom ROM.
Weet iemand een officieel Samsung punt in omg Rotterdam waar je je S3 aan kan bieden voor reparatie?
Weet iemand een officieel Samsung punt in omg Rotterdam waar je je S3 aan kan bieden voor reparatie?
[ Voor 8% gewijzigd door virtualJac op 20-12-2012 13:37 ]
there's no tweak without the tweaker
UV= linke soep indien je te ver gaat.Ja, als je omega opnieuw flash komt hij stock idd...BvDorp schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:59:
[...]
Dank je! Ik was het helemaal vergeten, maar even ervoor had ik de UV van GPU Step 3 net wat naar beneden gezet. Waarschijnlijk is dat het. Als ik dan Omega opnieuw erop flash wordt ook de kernel vervangen door stock, dan kan ik de Siyah settings resetten en vervolgens Siyah er weer op zetten. Toch?
EDIT: balen, zit op m'n werk en kan dus geen ODIN / ROM downloaden. Morgen meer.
Lezen het wel hier als weer het toestel wederom in bedrijf is
Probeer eens een ander keyboard (Swiftkey b.v.)virtualJac schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:02:
Als ik op mijn 'backspace' toets wil drukken dan toetst hij stevast de 'M' in. Alsof het stukje touchscreen bij de backspace dood is en nu verschoven ligt. Kan dit softwarematig zijn?
Is er een officieel Samsung punt in omg Rotterdam waar je je S3 aan kan bieden voor reparatie?
[ Voor 25% gewijzigd door silitek op 20-12-2012 13:29 ]
Nu doet de 'backspace' knop het goed. Alleen zit hij nu wel op een andere plek volgens mij.silitek schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:28:
*knip
[...]
Probeer eens een ander keyboard (Swiftkey b.v.)
virtualJac schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:50:
[...]
Nu doet de 'backspace' knop het goed. Alleen zit hij nu wel op een andere plek volgens mij.
Beste keyboard voor je android maar dat terzijde.
Bedankt voor de workaround. Is er nog een manier om je touchrespons te testen van je scherm? Om even uit te sluiten dat mn scherm niet kapot is. Nu heb ik nog garantiesilitek schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:02:
[...]
Dat kan indeling is anders met Swiftkey. Anders deze blijven gebruiken.
Beste keyboard voor je android maar dat terzijde.
Vermoed toch softwarematig..maar er is wel een applicatie Screen test toolkit. Misschien kun je hiermee uit de voeten. Denk dat je jezelf geen zorgen hoef te maken.virtualJac schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:15:
[...]
Bedankt voor de workaround. Is er nog een manier om je touchrespons te testen van je scherm? Om even uit te sluiten dat mn scherm niet kapot is. Nu heb ik nog garantie
Touchscreen gaat lokaal zeer zelden stuk.
Bij ontwikkelaarsopties in het instellingenmenu staan een paar opties om te kijken of aanraking wordt gedetecteerd.
Ja, goeie..klopt daar ook te vinden idd.melvinnie schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:26:
Bij ontwikkelaarsopties in het instellingenmenu staan een paar opties om te kijken of aanraking wordt gedetecteerd.
Thnx! Bij die optie geeft hij netjes weer dat ik op de backspace knop druk, maar hij voert de letter 'M' in. Vreemd.... dan maar 'Swift key' gebruiken.
[google=samsung service punt rotterdam]?virtualJac schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:02:
Als ik op mijn 'backspace' toets wil drukken dan toetst hij stevast de 'M' in. Alsof het stukje touchscreen bij de backspace dood is en nu verschoven ligt. Kan dit softwarematig zijn? Toestel is alleen geroot, geen custom ROM.
Verwijderd
HEREN,
Ik heb een probleempje. Nadat ik enkele maanden lang updates binnen haalde van Cyanogenmod, heb ik vandaag 4.2.1 gedownload. Deze versie vond ik niet erg fijn. Ik heb toen verschillende dingen geprobeerd om naar de versie nightly van 16 december te gaan (die had ik voor de download), maar dat lukte niet helemaal lekker.
Daarna heb ik een "stable" versie willen installeren CM9. Op een of andere manier werkt dit niet. Ik heb hem gedownload. Bij het installeren is hij blijven hangen op dit scherm: http://ul.to/tch6ix9h
Hij gaat zo dan 15 min door. Haal ik de batterij eruit en start ik hem opnieuw op, dan blijft ie nog steeds bij dit scherm.
Het lukt me niet via heimdall een andere versie erop te krijgen. En ik kan ook niet opstarten (of ik weet iig niet hoe; misschien dat iemand me een knoppen combinatie kan geven) in recovery mode (dit deed ik eerste via "reboot, en dan kiezen uit recovery mode").
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Bij voorbaat dank!
Edwin
Hold! Ik zat net een uur te kloten en kwam niet verder. En nu wel. Volgens mij gaat het nu lukken.
Ik heb een probleempje. Nadat ik enkele maanden lang updates binnen haalde van Cyanogenmod, heb ik vandaag 4.2.1 gedownload. Deze versie vond ik niet erg fijn. Ik heb toen verschillende dingen geprobeerd om naar de versie nightly van 16 december te gaan (die had ik voor de download), maar dat lukte niet helemaal lekker.
Daarna heb ik een "stable" versie willen installeren CM9. Op een of andere manier werkt dit niet. Ik heb hem gedownload. Bij het installeren is hij blijven hangen op dit scherm: http://ul.to/tch6ix9h
Hij gaat zo dan 15 min door. Haal ik de batterij eruit en start ik hem opnieuw op, dan blijft ie nog steeds bij dit scherm.
Het lukt me niet via heimdall een andere versie erop te krijgen. En ik kan ook niet opstarten (of ik weet iig niet hoe; misschien dat iemand me een knoppen combinatie kan geven) in recovery mode (dit deed ik eerste via "reboot, en dan kiezen uit recovery mode").
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Bij voorbaat dank!
Edwin
Hold! Ik zat net een uur te kloten en kwam niet verder. En nu wel. Volgens mij gaat het nu lukken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 21:15 ]
Verwijderd
Volgende probleem dat ik nu heb is dat ik CM heb de nightly van 16 december, maar dat hier geen google play store op staat. Ik heb al via google bij 3 verschillende sites de app gedownload en geinstalleerd, maar deze werkt niet (de app start niet op na installatie).
Iemand een idee hoe ik een werkende google play store app kan downloaden en installeren?
Iemand een idee hoe ik een werkende google play store app kan downloaden en installeren?
Dit gaat niet goed. Odin geeft aan <ID:0/006> There is no PIT partition.silitek schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:28:
[...]
UV= linke soep indien je te ver gaat.Ja, als je omega opnieuw flash komt hij stock idd...
Lezen het wel hier als weer het toestel wederom in bedrijf is
[...]
Probeer eens een ander keyboard (Swiftkey b.v.)
Nu ben ik van plan een .PIT file erop te flashen, en anders de telefoon in te sturen voor garantie. Ik begrijp dat ik dan een ROM (stock) moet downloaden, en bij ODIN v3.07 bij PIT de PIT file mee moet geven, en bij PDA de rom. Dan repartition, f.reset time en reboot aanvinden. Iemand verder ideen?
EDIT geprobeerd te flashen met PIT file (GT-I9300_mx_20120220.pit) en stock NL rom, en Odin blijft hangen op ´Get PIT for mapping..´.
EDIT2 ODIN eindigt met ´there is not PIT´ na het voorgaande.
[ Voor 27% gewijzigd door BvDorp op 21-12-2012 01:17 ]
Let op:
Hoofdregel: Eerst zelf zoeken in het topic, dan pas je vraag stellen. Posts zonder eigen inzet worden zonder pardon verwijderd.
Maak voor specifieke problemen een apart topic aan.
Hoofdregel: Eerst zelf zoeken in het topic, dan pas je vraag stellen. Posts zonder eigen inzet worden zonder pardon verwijderd.
Maak voor specifieke problemen een apart topic aan.