Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Darkstar schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:49:
[...]

Standaard zit iLife bij elke nieuwe Mac, de verkoper heeft je die dus niet mee gegeven!
iLife wordt aan het account gekoppeld, aan je AppleID. Deze zal dus ongetwijfeld bij de huidige verkoper aan het account gekoppeld zijn en daarom heb je hem niet gekregen. Of dit overdraagbaar is weet ik niet, maar Apple kennende vast niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Is niet overdraagbaar nee. Apple kan natuurlijk geen rekening mee gaan houden dat iemand z'n mac later doorverkoopt. No offence maar dit is weer typisch voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:59
Ik ben sinds kort dus ook overgestapt. Ondanks dat het nog even wennen is, had ik dit veel eerder moeten doen! Wat een verademing is mac os x!

Een minpuntje: ik was uit windows gewend dat je met je rechtermuisknop in verkenner een nieuw tekstbestand kunt maken. Is hier voor de mac ook een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu al een uur bezig met een probleem, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik wil graag een .iso bestand mounten (http://support.wdc.com/pr...oupid=902&sid=133&lang=en). Het is een iso bestand die ik nodig heb voor de configuratie van mijn NAS.

Op internet staat dat ik het via de disk utility kan doen. Dat werkt niet. Via de terminal werkt ook niet.
Weet iemand of er een daemontools-achtige app is waarmee ik gewoon mijn images kan mounten? Frustrerend dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:46:
Ik ben nu al een uur bezig met een probleem, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik wil graag een .iso bestand mounten (http://support.wdc.com/pr...oupid=902&sid=133&lang=en). Het is een iso bestand die ik nodig heb voor de configuratie van mijn NAS.

Op internet staat dat ik het via de disk utility kan doen. Dat werkt niet. Via de terminal werkt ook niet.
Weet iemand of er een daemontools-achtige app is waarmee ik gewoon mijn images kan mounten? Frustrerend dit.
Kan je dat misschien even verduidelijken? Met "werkt niet" weten we namelijk niet echt veel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^ excuus. Nou, ik mount hem. En dan gebeurt er niets. Terwijl volgens google er dan een schijf op mijn bureaublad zou moeten verschijnen. Ik zie hem ook niet in de finder dan. Er gebeurt gewoon echt helemaal niets, ik krijg ook geen foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:53
SanderPS3 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:50:
Is niet overdraagbaar nee. Apple kan natuurlijk geen rekening mee gaan houden dat iemand z'n mac later doorverkoopt. No offence maar dit is weer typisch voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Was ik idd al achter na veel lezen op t appleforum...
Ik wacht wel even op mountain lion. Wel jammer, wou net met iMovie aan de slag, erg fijn programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSS540
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 10:47
Roog1317 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:13:
Een minpuntje: ik was uit windows gewend dat je met je rechtermuisknop in verkenner een nieuw tekstbestand kunt maken. Is hier voor de mac ook een oplossing voor?
Daar zoek ik ook al een tijdje op. Als je in een map rechts klikt, kan je geen menuoptie maken dacht ik. De meeste scripts werken daarom door op de map zelf te rechterklikken en dan bij "voorzieningen" een script te koppelen. Maar dan moet je natuurlijk uit de map gaan in de parent folder...
De applescripts die ik vond, werken ook maar gebrekkig of onhandig dus heb zelf een script geschreven voor Alfred. Indien je dit nog niet kent, zeker eens installeren :) !

Dan gewoon naar Preferences gaan -> nieuw applescript toevoegen -> titel, description en keyword (bv "create") aan toekennen naar keuze. En dan volgend script plakken dat ik net gemaakt heb met wat flarden code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
on alfred_script(q)

tell application "Finder" 
    activate
    set myFolder to (folder of the front window) as text
    set myFolderPath to POSIX path of myFolder
end tell

do shell script "touch " & myFolderPath & q
do shell script "open "  & myFolderPath & q

end alfred_script

Dan ga je gewoon naar een map in Finder, typ je in Alfred iets als "create test.txt" en voila, het bestand wordt aangemaakt in die bepaalde map en geopend in je default tekst editor.
(Is trouwens mijn eerste applescript dus is zeker wel voor verbetering vatbaar)

[ Voor 9% gewijzigd door JSS540 op 20-06-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NewDoc in de Mac App Store

Volgens mij kun je met Automator ook een script maken voor het contextuele menu.

[ Voor 10% gewijzigd door Frietsaus op 20-06-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:55:
^ excuus. Nou, ik mount hem. En dan gebeurt er niets. Terwijl volgens google er dan een schijf op mijn bureaublad zou moeten verschijnen. Ik zie hem ook niet in de finder dan. Er gebeurt gewoon echt helemaal niets, ik krijg ook geen foutmelding.
Download de ISO eens opnieuw want dit is gewoon standaard functionaliteit in OS X, zou dus prima moeten werken. Een gemounte ISO of DMG komt automatisch op het bureablad te staan (tenzij die optie in de Finder-preferences uit staat). In ieder geval moet je'm via de Finder kunnen benaderen (wordt gewoon gezien als een schijf) en moet deze ook vermeld worden in de Disk utility

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:59
Frietsaus schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:32:
[...]

NewDoc in de Mac App Store

Volgens mij kun je met Automator ook een script maken voor het contextuele menu.
NewDoc werkt perfect, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

mwa

Je kunt ook altijd een .iso hernoemen naar .dmg en dan dubbel klikken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had gelijk. De optie stond uit in mijn Finder. Het werkt nu. Ontzettend bedankt. En als ik klaar ben, hoe unmount ik hem dan weer?
Zie het al. In Finder op eject klikken :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Of die drive naar de prullenbak verslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 15:48
Gisteren een MBA 13" gekocht omdat ik opzoek was naar een ultrabook ter vervanging van mijn Asus 1000HE pctje. Omdat ik (weer) een avondstudie aan het doen ben, kon ik korting krijgen op Apple produkten. Een Ipad heb ik al (ipad 1), dus ik dacht, doe eens gek en koop een MBA.

Laatste OSX ervaring was in 1999 en toen vond ik het niet heel best, dus het was best een flinke gok voor me. Mijn ervaringen tot nu toe zijn eigenlijk positief.

- Eigenlijk alle apps die ik onder windows gebruik, zijn er ook onder OSX
- Enter in een file app is rename. Heel frustrerend. Cmd-O is, voor mijn gevoel omslachtig.
- Het slepen van apps in de program folder is wel handig.
- Responsiviteit van OSX is best goed. Vroeger was dit wel anders.
- Sommige shortcuts zijn lastig. Zeker als je tussen windows en osx over en weer switched.
- Tunnelblick gaf me flink wat problemen, maar gelukkig is de terminal gewoon unix based en kon ik snel het probleem tackelen.
- Finder vind ik niet heel best.

Al met al denk ik dat ik wel kan wennen aan OSX, maar de tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Cmd-pijltje naar beneden opent ook file. Die toetsen zijn allebei onderaan toetsenbord, vind ik handiger.
Er zijn aardig wat Finder add-ons, bijv TotalFinder die Finder beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
TotalFinder is echt een must-have. Niet alleen vanwege de tabs maar VOORAL vanwege het feit dat knippen en plakken daardoor werkt. Zeker het geld waard!

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Knippen en plakken kan in Lion gewoon. Plakken met alt ingedrukt = verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
JSS540 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:09:
[...]

Daar zoek ik ook al een tijdje op. Als je in een map rechts klikt, kan je geen menuoptie maken dacht ik. De meeste scripts werken daarom door op de map zelf te rechterklikken en dan bij "voorzieningen" een script te koppelen. Maar dan moet je natuurlijk uit de map gaan in de parent folder...
De applescripts die ik vond, werken ook maar gebrekkig of onhandig dus heb zelf een script geschreven voor Alfred. Indien je dit nog niet kent, zeker eens installeren :) !

Dan gewoon naar Preferences gaan -> nieuw applescript toevoegen -> titel, description en keyword (bv "create") aan toekennen naar keuze. En dan volgend script plakken dat ik net gemaakt heb met wat flarden code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
on alfred_script(q)

tell application "Finder" 
    activate
    set myFolder to (folder of the front window) as text
    set myFolderPath to POSIX path of myFolder
end tell

do shell script "touch " & myFolderPath & q
do shell script "open "  & myFolderPath & q

end alfred_script

Dan ga je gewoon naar een map in Finder, typ je in Alfred iets als "create test.txt" en voila, het bestand wordt aangemaakt in die bepaalde map en geopend in je default tekst editor.
(Is trouwens mijn eerste applescript dus is zeker wel voor verbetering vatbaar)
Ik ben sinds kort dus ook overgestapt. Ondanks dat het nog even wennen is, had ik dit veel eerder moeten doen! Wat een verademing is mac os x!

Je kunt ook gewoon cmd(appeltje) + spatie indrukken zodat je spotlight krijgt. Tik je daar 'tekst' dan krijg je het programma teksteditor. 1 keer op enter drukken en je hebt een leeg tekst documentje voor je. Moet je na het tikken alleen nog even de juiste locatie kiezen om op te slaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
havana schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:36:
TotalFinder is echt een must-have. Niet alleen vanwege de tabs maar VOORAL vanwege het feit dat knippen en plakken daardoor werkt. Zeker het geld waard!
Nou, dat vond ik nog steeds niet heel fijn werken. Gelukkig zag ik een programma dat MuCommander heet en dat was een verademing (NC clone)!

Begin nu een beetje te wennen aan die gestures en dat werkt heel relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSS540
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 10:47
Satch schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:06:
Je kunt ook gewoon cmd(appeltje) + spatie indrukken zodat je spotlight krijgt. Tik je daar 'tekst' dan krijg je het programma teksteditor. 1 keer op enter drukken en je hebt een leeg tekst documentje voor je. Moet je na het tikken alleen nog even de juiste locatie kiezen om op te slaan. :)
Inderdaad. Ik gebruik trouwens voor alles Alfred ipv spotlight search (werkt nog vlotter/beter).
Maar het is hem net die locatie zoeken dat me stoort. Ik heb de exacte map openstaan in Finder, en daar wil ik een tekstbestandje in krijgen. Als ik dan teksteditor opstart en de tekst save, moet ik naar dropbox gaan, en daar doorheen +- 20 subfolders navigeren en zoeken waar die bewuste map precies staat die ik openstaan heb.
Echt a pain in the ass als je in map werkt die vrij diep in tal van subfolders verscholen zit. Of je herinnert je de exacte locatie niet precies en je moet deze beginnen zoeken.

Met dat klein scriptje voor Alfred typ ik gewoon "create test.html" of "create test.txt" in, en hij maakt dat bestand in de map van het finder venster dat geopend staat. Vind ik persoonlijk wat minder tijdrovend :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owjeih
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik heb voor het eerst de stap gezet...Macbook Air 13inch met 8GB RAM en 128GB HDD.
Ik vind mezelf een echte Pc-gebruiker, dus ik moet er nog wel enorm aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMFan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
JSS540 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:57:
[...]

Inderdaad. Ik gebruik trouwens voor alles Alfred ipv spotlight search (werkt nog vlotter/beter).
Maar het is hem net die locatie zoeken dat me stoort. Ik heb de exacte map openstaan in Finder, en daar wil ik een tekstbestandje in krijgen. Als ik dan teksteditor opstart en de tekst save, moet ik naar dropbox gaan, en daar doorheen +- 20 subfolders navigeren en zoeken waar die bewuste map precies staat die ik openstaan heb.
Echt a pain in the ass als je in map werkt die vrij diep in tal van subfolders verscholen zit. Of je herinnert je de exacte locatie niet precies en je moet deze beginnen zoeken.

Met dat klein scriptje voor Alfred typ ik gewoon "create test.html" of "create test.txt" in, en hij maakt dat bestand in de map van het finder venster dat geopend staat. Vind ik persoonlijk wat minder tijdrovend :) :)
Je kan het icoontje in de titelbalk van een Finder scherm slepen naar een Open/Save venster. Dat venster zal dan direct naar de map navigeren die je er zojuist ingesleept hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMFan schreef op maandag 25 juni 2012 @ 19:46:
[...]

Je kan het icoontje in de titelbalk van een Finder scherm slepen naar een Open/Save venster. Dat venster zal dan direct naar de map navigeren die je er zojuist ingesleept hebt :)
+1 !!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owjeih schreef op maandag 25 juni 2012 @ 17:04:
Ik heb voor het eerst de stap gezet...Macbook Air 13inch met 8GB RAM en 128GB HDD.
Ik vind mezelf een echte Pc-gebruiker, dus ik moet er nog wel enorm aan wennen.
Je bent niet de enige,ik heb sinds een dag een mac book pro 13 inch,maar het is wel flink omschakelen,vooral de deinstaleren van software,word ik een beetje knetter van.kmvind dat persoonlijk niet helemaal logisch.?en ik heb ook het idee dat ik het niet goed verwijder....

Ik kom er ook niet uit via de startpost,hoe ik nou op de juiste manier software instaleer en verwijder

Ik heb ook een ipad hier,maar die vind ik qua menustructuur en logica toch beter in elkaar steken,.Ik heb me er blijkbaar in vergist in het verschil daar tussen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2012 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Installeren hangt er een beetje af, kan op verschillende manieren, afhankelijk van wat voor file het is. Meestal gewoon een kwestie van file aanklikken en/of naar Apps slepen. Verwijderen kan simpelweg door ze vanuit Apps naar de prullenbak te slepen. Maar, dan blijven er schijnbaar nog wel eens bestandjes staan. Daarom kun je ook een app als bijvoorbeeld Appcleaner gebruiken (gratis).

Sommige programma's hebben (net zoals in Windhoos) een eigen uninstall-tool zoals Adobe Photoshop.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 27-06-2012 08:04 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 00:47:
[...]

Je bent niet de enige,ik heb sinds een dag een mac book pro 13 inch,maar het is wel flink omschakelen,vooral de deinstaleren van software,word ik een beetje knetter van.kmvind dat persoonlijk niet helemaal logisch.?en ik heb ook het idee dat ik het niet goed verwijder....
.App naar de prullebak slepen. Dat lijkt me niet heel ingewikkeld of onlogisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
.App naar de prullebak slepen. Dat lijkt me niet heel ingewikkeld of onlogisch?
Wel als je "verpest" bent door jarenlang Windows-gebruik van de prullenbak en deinstallatie van applicaties onder Windows. ;)

Een .app onder OSX is een container met daarin alle hoognodige bestanden met uitzondering van specifieke configuratiebestanden. Deze container kun je dus zonder meer verwijderen door 'm vanuit de Applicaties-folder in de prullenbak te slepen.

De configuratiebestanden blijven achter en kun je verwijderen met gratis beschikbare bestanden, of door zelf op zoek te gaan in Application Support en Caches (beiden te vinden in ~/Library en /Library). Dit is echter alleen nodig als je geen ruimte meer hebt op je hdd. Veel ruimte nemen die bestanden over het algemeen niet in.

Dan is er nog de tweede manier van installatie/deinstallatie van applicaties, en dat is via een installer. Deze installer doet al het werk voor je en bevindt zich over het algemeen in de Applicatiesfolder of in de Utilities folder.

Toen ik overstapte van Windows naar OSX moest ik hier ook aan wennen. Nu vind ik deze manier van app-beheer veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
offtopic:
Niet doen, het is gewoon Windows. Al de rest klinkt eigenlijk een beetje kinderachtig

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owjeih
Ben nu al een paar dagen aan het werken op mijn Mac.
Prachtige hardware, prachtige laptop alleen voel ik me écht niet goed in mijn vel met dit Apple OS.

Aan het klooien met vanalles en nog wat :(
Browsen op mijn NAS (ReadyNAS NV+) is stukken trager dan op mijn Dell met Win7.
Foto's openen deed ik altijd met MS Office Picture Manager. Openen foto in een map en gewoon met cursor links & rechts gaan om foto na foto te bekijken. Is er een iets dat ook op deze manier werkt?
Mp3's speelde ik af met Winamp 2.95 nog...nu dan maar iTunes zeker?

Zijn er nog tips & tricks voor een ex-verstokte-Windows user?

[ Voor 3% gewijzigd door Owjeih op 27-06-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Owjeih schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:53:
Ben nu al een paar dagen aan het werken op mijn Mac.
Prachtige hardware, prachtige laptop alleen voel ik me écht niet goed in mijn vel met dit Apple OS.

Aan het klooien met vanalles en nog wat :(
Foto's openen deed ik altijd met MS Office Picture Manager. Openen foto in een map en gewoon met cursor links & rechts gaan om foto na foto te bekijken. Is er een iets dat ook op deze manier werkt?
Mp3's speelde ik af met Winamp 2.95 nog...nu dan maar iTunes zeker?

Zijn er nog tips & tricks voor een ex-verstokte-Windows user?

De best tip die ik je kan geven is de manier zoals Apple het heeft bedacht gewoon te proberen. Je zal je moeten "overgeven" aan het OS. Laat het OS de bestanden maar beheren, daar moet je zelf niet mee bezig zijn.

Je muziek dus in iTunes knallen, nooit meer omkijken waar iTunes ze neer zet.. Foto's in iPhoto importeren, nooit meer zoeken in allerlei mapjes waar ook alweer je foto's staan, gewoon alles netjes in 1 app.

Het kost misschien een beetje tijd om alles netjes te maken. Maar geloof me, niets is zo relaxed als je een iTunes hebt waar netjes alle muziek in staat met juiste ID3 tags en album art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 12:34
In Mac OS X kan je dat heel simpel doen met Quick Look.
Selecteer 1 of meer foto's en druk op de spatiebalk.
Je krijg nu een schermpje waarin je de eerste foto krijgt te zien.
Maak het scherm dan maximaal een vervolgens kun met de pijltjestoetsen navigeren.

Als je de foto's niet maximaal wilt bekijken, dan kan je volstaan met het selecteren van de eerste foto, spatiebalk en dan met pijltje naar beneden/boven om volgende/vorige foto te zien.
Met de escape toets ga je weer uit Quick Look.
Bij een maximaal scherm moet je 2x de escape toets indrukken.

Werkt ook met heel veel andere zaken, zoals, Tekst, Word, Excel, Pdf, enz.
Bij filmpjes werkt het helaas niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Een simpel vraagje. Via een website op mijn server kan ik streams bekijken. Dit zijn m3u files die, onder windows, automatisch geopend worden door VLC. Dit werkt ook onder Chrome binnen osx, maar hij slaat altijd de m3u file op in downloads. Waarom doet hij dat en hoe zet ik dat uit? Gewoon openen en niet opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
Dat komt vermoedelijk doordat je via het SMB protocol je share benaderd. Het werkt wel, maar niet optimaal. Het zou veel beter zijn als je op je NAS het AFP protocol zou kunnen activeren zodat je dat kan gebruiken vanaf je Mac, zal ineens een stuk vlotter gaan. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je NAS dit ondersteunt, maar bij de meeste moderne NAS'en is dat wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 22:09

Jan Laros

Aerschtuner

Iemand een goede oplossing voor mail met een oeroude corporate Exchange server (2003)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Jan Laros schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:37:
Iemand een goede oplossing voor mail met een oeroude corporate Exchange server (2003)?
Wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Dat Outlook for Mac 2011 niet kan omgaan met Exchange 2003. Wel mail ontvangen, maar niet versturen (alleen als ik een VPN verbinding opzet). IMAP met Apple Mail gaat wel, maar is niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Jan Laros schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:55:
Dat Outlook for Mac 2011 niet kan omgaan met Exchange 2003. Wel mail ontvangen, maar niet versturen (alleen als ik een VPN verbinding opzet). IMAP met Apple Mail gaat wel, maar is niet optimaal.
Nee dat kun je wel schudden. We hebben er hier ook heel lang naar lopen zoeken om dat werkend te krijgen maar geen resultaat. Het enige wat werkt is Outlook for Mac 2008, althans, Entourage heette het toen. Die werkt met Exchange2003. Dat programma is helaas verre van prettig ..

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Dan wordt het eindelijk eens tijd om te upgraden naar een recente Exchange-versie bij onze firma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

rinkel schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:06:
[...]

Was ik idd al achter na veel lezen op t appleforum...
Ik wacht wel even op mountain lion. Wel jammer, wou net met iMovie aan de slag, erg fijn programma.
Ook met Mountain Lion zal je iMovie niet kunnen kopen/downloaden. Je gaat de melding krijgen dat iMovie al gekoppeld is aan een ander apple-id in combinatie met jouw Mac hardware ID. Heb hetzelfde gehad met een iMac van een klant. Deze had ik in eerste instantie even aangemeld met mijn eigen Apple ID, en even mee gespeeld. Aangezien ik toen iMovie gekocht had op die mac kreeg de klant later problemen met updates. iMovie was nl. gekoppeld aan mijn ID. Zelfs na een complete herinstalatiel met het Apple ID van de klant kreeg ik bij aanschaf van iMovie de melding dat deze gekoppeld was aan een ander apple ID; Enige wat hielp was iTunes support te mailen, het verhaal uit te leggen, en na anderhalve week e-mail verkeer was het geregeld.

Bottomline: Apple gaat iMovie loskoppelen van je Mac hardware ID en jij mag dan iMovie gewoon kopen.

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DAzN schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:18:
[...]

Wel als je "verpest" bent door jarenlang Windows-gebruik van de prullenbak en deinstallatie van applicaties onder Windows. ;)

Een .app onder OSX is een container met daarin alle hoognodige bestanden met uitzondering van specifieke configuratiebestanden. Deze container kun je dus zonder meer verwijderen door 'm vanuit de Applicaties-folder in de prullenbak te slepen.

De configuratiebestanden blijven achter en kun je verwijderen met gratis beschikbare bestanden, of door zelf op zoek te gaan in Application Support en Caches (beiden te vinden in ~/Library en /Library). Dit is echter alleen nodig als je geen ruimte meer hebt op je hdd. Veel ruimte nemen die bestanden over het algemeen niet in.

Dan is er nog de tweede manier van installatie/deinstallatie van applicaties, en dat is via een installer. Deze installer doet al het werk voor je en bevindt zich over het algemeen in de Applicatiesfolder of in de Utilities folder.

Toen ik overstapte van Windows naar OSX moest ik hier ook aan wennen. Nu vind ik deze manier van app-beheer veel logischer.
als je "Cleanmymac' installeert houd dat programma je o.a. je prullenbak in de gaten. als je er een .app in gooit dan vraagt cleanmymac of hij alle bestanden mag verwijderen dus ook de cache files en configuratie dingen!. echt handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is er ook een grote Mac naar Windows frustratie topic?

Vanochtend dus Windows geinstalleerd op mijn MacBook pro. Daarna wilde ik via de install DVD de bootcamp drivers installeren. Blijkbaar was mijn DVD beschadigd omdat hij niet meer gelezen wordt. Ik denk geen probleem, download de drivers wel van de Apple website. Wat blijkt? Je kan alleen de updates downloaden. Je moet eerst de drivers fixen via Bootcamp in OSX en daarna kan je de updates van de Apple site downloaden. Wat een idiote gedachten gang van Apple weer.

Moet dus nu eerst Windows verwijderen, OS X installeren, drivers fixen en daarna OS X verwijderen om vervolgens Windows te installeren. Want OS X hoef ik niet op mijn laptop, afgelopen week puur uit luiheid geinstalleerd omdat ik een SSD heb ingebouwd.

Fuck Apple.

[ Voor 7% gewijzigd door magnifor op 30-06-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wil je bootcamp, gewoon parallels. Windows fanaten willen altijd booten... Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Omdat ik niet met OS X wil werken? Heb een Macbook Pro puur voor de hardware, niet voor de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belachelijk! Koop je en Porsche en gooi je daarna er een Seat motor in. :)
De hardware componenten vind je in ieder andre laptop ook terug.

Misschien heb je wel al eens gehoord dat Apple geintegreerde oplossingen aanbiedt en er dus vanuit gaat dat hun hardware OSX perfect ondersteunt. Die garantie wordt nooit gegeven voor de andere producten.

Succes dude.

Trouwens, kijk een naar de titel van dit topic. Je bent geen switcher, misschien moet je het dan ergens anders gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Het hele verhaal lijkt mij nogal wiedes dat je eerst in Bootcamp de zaken moet regelen. Daarnaast vind ik het niet een "fuck Apple"-zaak, maar meer een extra service van Apple waarbij ze nog behoorlijk ver gaan. Maar je kan dus wel leven met de flink kortere accuduur onder Windows? Dat lijkt mij een behoorlijke "fuck Microsoft" namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Ik wil geen discussie starten welke OS nou beter is, daar gaat het mij niet om. Ik vind de design van die dingen mooi en daarom ben ik puur voor de hardware/design voor een macbook gegaan in 2010. Maar daar gaat het niet om. Punt is nu dat ik Windows wil gebruiken als main os en daarom eerst OS X moet installeren om de drivers te fixen en daarna pas Windows kan installeren. Slaat nergens op.

Bootcamp in OS X heb je eigenlijk niet nodig. Boot Camp is niets meer dan "start de computer op vanuit een andere partitie". Heb vaak genoeg alle partities verwijderd, installatie disc van Windows erin gedaan en opgestart vanuit DVD dankzij de alt knop. Nergens Bootcamp voor nodig. Heb alleen de drivers nodig, die staan op een DVD dat wordt meegeleverd met de MacBook. Maarja, als die beschadigd is dan ben je afhankelijk van OS X terwijl die drivers ook op hun site had kunnen staan. Had ik dit hele gezeik niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe je het ook wendt of keert, je zal toch even op de Apple site moeten lezen. http://support.apple.com/kb/HT1899

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Kul argument en totaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijne dag gozer. je komt er wel uit. je weet het toch allemaal wel. Waarom kom je het ook vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Als je mijn post leest dan zal je lezen dat ik niet vraag, kom het alleen melden. Al dit gezeik was er niet geweest als de drivers (dus niet de updates) gewoon te downloaden waren van de Apple site. Dat Apple dan met een artikel komt van "ja je hebt dit nodig zus zo en zus dit" veranderd niets aan dat feit.

Overigens dus Windows verwijderd, OS X geinstalleerd, drivers via boot camp assistant gefixed en nu Windows aan het installeren. Had nu allang klaar kunnen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door magnifor op 30-06-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
magnifor schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:56:
Als je mijn post leest dan zal je lezen dat ik niet vraag, kom het alleen melden. Al dit gezeik was er niet geweest als de drivers (dus niet de updates) gewoon te downloaden waren van de Apple site. Dat Apple dan met een artikel komt van "ja je hebt dit nodig zus zo en zus dit" veranderd niets aan dat feit.
Er wordt gewoon één manier door Apple ondersteund. Take it or leave it. Die had je gewoon kunnen doen ipv nu zo te klagen over iets wat gewoon jouw eigen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
me_mrtn schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:59:
[...]

Er wordt gewoon één manier door Apple ondersteund. Take it or leave it. Die had je gewoon kunnen doen ipv nu zo te klagen over iets wat gewoon jouw eigen probleem is.
Je kan de drivers ook installeren vanuit de install DVD dat meegeleverd wordt met de laptop. Daar ging ik van uit. Dus daarom dat ik dat niet heb gedaan. Toch weer leuk om te zien dat men allerlei dingen aan het verzinnen is om hun geloof te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Assumption is the mother of all fuckups hé. En verder heeft het niets met verdedigen te maken. Of moet ik je nu vertellen dat ik dit van Windows typ. Ongenuanceerd "fuck Apple" roepen is namelijk gewoon ranten omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owjeih
Zwaar gefrustreerd door het leven aan het wandelen precies?

Als je geen neuzen afbijt ga je meer hulp/medeleven krijgen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel hilarisch. Volledig anti-Apple maar wel de hardware willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:08:
:+ wij van wc eend, brengen u wc eend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:08:
Misschien klink ik als anti-apple maar dat ben ik zeker niet, ben noch pro noch anti. Heb jaren OS X en Windows naast elkaar gebruikt en heb mijn eigen redenen om voor Windows te gaan. Ik laat het gewoon duidelijk merken als ik niet mee eens ben met een actie/keuze van apple ipv braaf achter apple aan te hobbelen (wat 99% van de apple gebruikers wel doen en het gewoon "accepteren"). En dan valt het mij op dat niemand hier zegt van "apple had dit idd beter kunnen regelen" of iets in die richting maar lijkt alsof iedereen een excuus probeert te vinden om de keuze van apple te verdedigen.
me_mrtn schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:04:
[...]

Assumption is the mother of all fuckups hé. En verder heeft het niets met verdedigen te maken. Of moet ik je nu vertellen dat ik dit van Windows typ. Ongenuanceerd "fuck Apple" roepen is namelijk gewoon ranten omdat het kan.
Volgens mij ben ik toch vrij duidelijk waarom ik fuck apple heb getypt.

Overigens ook een mailtje richting apple gestuurd dat dit in mijn ogen onacceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

magnifor schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:26:
Ik laat het gewoon duidelijk merken als ik niet mee eens ben met een actie/keuze van apple ipv braaf achter apple aan te hobbelen (wat 99% van de apple gebruikers wel doen en het gewoon "accepteren").
Krijgen we dat grijsgedraaide plaatje weer.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
magnifor schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:26:
[...]

Misschien klink ik als anti-apple maar dat ben ik zeker niet, ben noch pro noch anti. Heb jaren OS X en Windows naast elkaar gebruikt en heb mijn eigen redenen om voor Windows te gaan. Ik laat het gewoon duidelijk merken als ik niet mee eens ben met een actie/keuze van apple ipv braaf achter apple aan te hobbelen (wat 99% van de apple gebruikers wel doen en het gewoon "accepteren"). En dan valt het mij op dat niemand hier zegt van "apple had dit idd beter kunnen regelen" of iets in die richting maar lijkt alsof iedereen een excuus probeert te vinden om de keuze van apple te verdedigen.
Sorry hoor, maar wat voegt het toe voor de rest van de lezers? Je kunt het ook normaal als tip melden voor mensen die mogelijk tegen dit probleem lopen, maar gelijk gaan lopen bitchen levert echt geen begrip op.

Sowieso wat een non-issue zeg, je schijf is kapot en dan moet het dus op een andere manier. Macs zijn nu eenmaal niet gemaakt om er enkel Windows op te draaien, je kunt er dan makkelijk van uit gaan dat je wat meer moeite voor bepaalde zaken mag doen.

En de laatste volledige Boot Camp pakketten kan je op veel plaatsen op internet gewoon downloaden, had je helemaal niet opnieuw hoeven installeren etc. Volgens mij is daar ook niks illegaals aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Frietsaus op 30-06-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
magnifor schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:01:
[...]

Je kan de drivers ook installeren vanuit de install DVD dat meegeleverd wordt met de laptop. Daar ging ik van uit. Dus daarom dat ik dat niet heb gedaan. Toch weer leuk om te zien dat men allerlei dingen aan het verzinnen is om hun geloof te verdedigen.
In jouw geval is er echter sprake van pebkac. Een kleine zoektocht levert je namelijk behoorlijk wat informatie over het draaien van Windows (van XP tot aan 8) op een Mac en alle problemen waar je tegenaan kunt lopen. Diezelfde zoektocht levert je ook informatie op wat boot camp nou exact is, wat het kan en wat het niet kan. Als je dat nalaat en waar dan ook op een forum kritiek gaat staan leveren dan kun je ook verwachten dat een ander absoluut niet mee gaat in jouw redenatie. Je klinkt wat dat betreft niet pro of anti-Apple maar je klinkt gewoon dom en dat komt vooral omdat je echt geen idee hebt wat boot camp nou is. Boot camp is niet ter vervanging van OS X, boot camp is sinds 10.5 onderdeel van OS X en is bedoeld om Mac gebruikers Windows naast hun OS X installatie te laten installeren. Jij wil het vervangend gebruiken waar het niet voor bedoeld is. Je bent dus met iets bezig wat niet door de fabrikant ondersteund wordt. Had je allemaal kunnen vinden want het wordt uitgebreid op diverse websites incl. die van Apple behandeld. De link die jij afdoet als onzin is nou juist hetgeen je moet lezen omdat daar de uitleg staat.

Bovenstaande is helemaal niet ongewoon, dit is iets wat bij iedere fabrikant voor komt. Verander OS X in je rant eens in Windows 7 en Windows 7 in Windows XP. Et voila, je hebt nu exact hetzelfde probleem maar dan met een Windows. De fabrikant ondersteund zoiets niet of maar ten dele en dus kun je nu zelf gaan knutselen om het werkend te krijgen. Het heeft dus niets met een switch van Mac naar Windows of vice versa te maken.

Wil niet zeggen dat het wel handig zou zijn geweest als er gewoon losse drivers op de Apple site zou staan. Die WindowsSupport die de boot camp assistent download zijn gewoon al die losse drivers. Daarbij moet wel gezegd dat het merendeel algemene drivers van bijv. Atheros, Broadcom en Nvidia zijn die waarschijnlijk toch al standaard in Windows 7 zullen zitten. Mensen die Windows 7 in een vm draaien en bijv. de iSight webcam doorgeven aan de vm willen graag alleen die driver downloaden en installeren. Dat kan niet, je zult alles moeten downloaden middels die boot camp assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Je hebt wel een hele lulkoek aan tekst getypt wat bootcamp is enz maar dat is niet mijn hele punt van het verhaal. Alsof ik niet weet wat bootcamp is of hoe je dat moet gebruiken. Destijds vaak genoeg een dualboot (ouderwets woord voor bootcamp) gehad met OSX en Windows. Ik heb nu alleen Windows op mijn macbook staan en heb niets met bootcamp gedaan. Ja, alleen de drivers fixen maar dat zou dus niet hoeven als de drivers gewoon op de site stonden. Heb de windowssupport mapje gebackupt en hoef dus voortaan niets met bootcamp te doen mocht ik windows opnieuw willen installeren of mijn schijf kapot gaat.

Als mijn schijf kapot zou gaan bij een dell laptop dan douw ik een andere schijf erin, ga ik naar de dell site en voila, de drivers zijn te downloaden. Bootcamp is echt niet zo iets speciaals als men denkt. Is een verzameling drivers met evt wat extra toevoegingen.

Mijn punt is dat ik het gewoon niet vind kunnen dat de drivers niet te downloaden zijn. Ik weet dat het volgens de apple way niet de bedoeling is dat je alleen Windows draait op een macbook maar het kan gewoon wel zonder extra moeite. Is gewoon install disc erin, alt ingedrukt houden en dan windows selecteren. Het is gewoon een kwestie van het beschikbaar stellen van de drivers en klaar is cook/jobs of whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit topic is bedoeld om mensen die switchen van Windows naar Mac OS X op weg te helpen, niet om je frustaties te uiten. Discussies over de manier waarop Apple drivers voor Boot Camp beschikbaar stelt (of de filosofische discussie of je wel of niet Windows als primair OS op een Mac mag zetten) horen hier niet thuis. Hiervoor kan beter een nieuw topic voor geopened worden, mits fatsoenlijk onderbouwd en vrij van enige trolls en flames...

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor mensen die switchen en tegen een vergelijkbaar probleem aan lopen als ze tijdens het switchen toch nog even Bootcamp willen gebruiken:

1. Je kan de drivers gewoon downloaden bij Apple, niet slechts de updates
2. Je kan de drivers op je installatie-DVD vinden die Apple meelevert met je Mac
3. Als je DVD beschadigt is, stuurt Apple je tegen een heel kleine vergoeding (like, post en administratie) een nieuwe op

Als je er dan nog niet uit komt, kan je in principe ook gewoon een Windows CD, DVD of USB stick in je Mac stopppen, alt inhouden, en de CD, DVD or USB stick kiezen om daar mee op te starten. Na het installeren ga je gewoon zoals je dat bij alle hardware doet op zoek naar de drivers die door andere partijen aangeboden worden. Alleen Apple-specifieke drivers zal je niet makkelijk kunnen vinden, maar daar zijn de 3 bovengenoemde opties voor. Succes iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Kan je dan een link geven waar ik de drivers kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:07
Weet iemand hier toevallig hoe je een mail archive van Windows live in de e-mail client op de Mac kan importeren? (heb echt geen flauw idee of het uberhaupt mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
magnifor schreef op zondag 01 juli 2012 @ 00:11:
Kan je dan een link geven waar ik de drivers kan downloaden?
Heb je al eens geprobeerd om te kijken hoever windows 7 zelf komt met de drivers? Bij mijn nieuwe iMac was het in elk geval zo dat hij zelf vrijwel alles zelf al herkende, alleen de iSight camera niet geloof ik. Misschien eens proberen om Windows 7 zelf te laten scannen naar drivers, dit werkt voor de basic hardware bij in elk geval prima :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
De drivers worden tijdens de installatie geïnstalleerd, dus dat zou niet moeten uitmaken. Heel veel hardware werd niet herkend na de installatie. Maar goed, laten we erover ophouden. Mocht iemand een link hebben op de apple site voor de drivers dan graag, ben wel benieuwd. Zo niet dan is er geen reden om er verder over te zaniken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Daar zijn dus alleen de updates te vinden. Je krijgt doodleuk een melding dat je eerst versie huppeldepup moet hebben voordat je de update kan draaien. Die versie huppeldepup staat alleen op de install DVD wat met je macbook wordt meegeleverd en in de boot camp assistant in OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
magnifor schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:40:
Daar zijn dus alleen de updates te vinden. Je krijgt doodleuk een melding dat je eerst versie huppeldepup moet hebben voordat je de update kan draaien. Die versie huppeldepup staat alleen op de install DVD wat met je macbook wordt meegeleverd en in de boot camp assistant in OS X.
PM anders even je adres. Dan stuur ik mijn bootable CD-tje jouw kant op die ik vanuit OS X heb gebrand.

Of werkt dat ook niet? Ik heb de CD gebrand op een Macbook Pro 13" (late 2011)

[ Voor 7% gewijzigd door BillSpaarbank op 02-07-2012 10:50 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
magnifor schreef op zondag 01 juli 2012 @ 19:22:
De drivers worden tijdens de installatie geïnstalleerd, dus dat zou niet moeten uitmaken. Heel veel hardware werd niet herkend na de installatie. Maar goed, laten we erover ophouden. Mocht iemand een link hebben op de apple site voor de drivers dan graag, ben wel benieuwd. Zo niet dan is er geen reden om er verder over te zaniken.
Het was goed bedoeld hoor.. Ik probeer je gewoon te helpen ;). Als je dat niet wilt dan kunnen we beter ophouden te "zaniken" ja ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BillSpaarbank schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:48:
[...]

PM anders even je adres. Dan stuur ik mijn bootable CD-tje jouw kant op die ik vanuit OS X heb gebrand.

hoe heb je dit gedaan?

Ik wil namelijk een bootable dvd branden met een schone install van mijn 13inch late 2011 macbook.
Dus niet een kopie van mijn huidige install,qua instellelingen ect.

als je me dat wilt vertellen,zou ik dat zeer op prijs stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:12:
[...]

hoe heb je dit gedaan?

Ik wil namelijk een bootable dvd branden met een schone install van mijn 13inch late 2011 macbook.
Dus niet een kopie van mijn huidige install,qua instellelingen ect.

als je me dat wilt vertellen,zou ik dat zeer op prijs stellen :)
Een schone herinstallatie gaat het makkelijkst via de internet recovery. Tijdens het opstarten CMD + R ingedrukt houden. Dan wordt er via internet een schone installatie van OS X Lion uitgevoerd. Hier hoef je dus geen CD of DVD voor te branden. Internet recovery is voor jouw Macbook Pro gewoon beschikbaar aangezien je een Late 2011 model hebt ;)

Ik heb de drivers die je voor een Windows installatie via bootcamp nodig hebt op een CD gebrand. Dit gaat gewoon via de bootcamp assistent. Je kan geloof ik kiezen voor een USBstick of een bootable CD of DVD.

Dus resume: Bootcamp assistent starten vanuit OS X. CD branden via de assistent. Windows Installeren en na de installatie de bootable CD starten vanuit Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Wel geinige discussie want is eigenlijk ook hetgeen wat ik wil gaan doen.
Ik heb een MacBook Pro besteld maar wil er native Windows op installeren en OSX alleen onder VMWare draaien.
Reden hiervoor is dat ik voor mijn werk 80-85% van de tijd op Windows werk en de overige 15-20% op OSX moet werken. Door Native windows te draaien heb ik het volledige geheugen tot mijn beschikking. (hoef dus niet te delen zoals bij Parallels). Maar ik wil geen bootcamp omdat ik met VMware snel naar OSX toe kan en weer terug naar Windows zonder te rebooten.

Ik heb een retina versie besteld, dus moet nog kijken welke probs ik tegen aan loop. Heb al geen drive meer, dus wil via een bootable USB stick Windows 7 erop gaan zetten. Ben benieuwd of het allemaal goed gaat werken :)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
SanderPS3 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:11:
[...]

Het was goed bedoeld hoor.. Ik probeer je gewoon te helpen ;). Als je dat niet wilt dan kunnen we beter ophouden te "zaniken" ja ;).
Sorry, het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen. Nog steeds een beetje gefrustreerd van afgelopen zaterdag. Had plannen die dag en mijn planning is mede dankzij dat installatie gedoe een beetje uitgelopen. :)
BillSpaarbank schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:48:
[...]

Thanks voor het aanbod maar heb het afgelopen zaterdag op een omslachtige manier opgelost. Windows verwijderd, OS X geinstalleerd, boot camp drivers via de boot camp assistant opgeslagen op een usb stick, os x verwijderd en daarna windows geinstalleerd.

De drivers staan nu veilig gebackupt dus heb de dvd's niet meer nodig. Toch hartelijk dank voor je aanbod. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
Boot Camp 2.1 voor Windows XP of hoger
Hierna kun je volgens mij de update(s) uitvoeren.

edit:
Ooh, het probleem is al opgelost. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door sonderpa op 02-07-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
We zitten nu op versie 4 en een eventueel volledige versie stamt van 4 jaar geleden waarmee je dus kans hebt dat oude drivers zitten en conflicten kan veroorzaken met bepaalde dingen. Het is gewoon erg jammer dat versie 4 niet als losse download op de website wordt aangeboden. Maar goed, genoeg erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BillSpaarbank schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Een schone herinstallatie gaat het makkelijkst via de internet recovery. Tijdens het opstarten CMD + R ingedrukt houden. Dan wordt er via internet een schone installatie van OS X Lion uitgevoerd. Hier hoef je dus geen CD of DVD voor te branden. Internet recovery is voor jouw Macbook Pro gewoon beschikbaar aangezien je een Late 2011 model hebt ;)

Ik heb de drivers die je voor een Windows installatie via bootcamp nodig hebt op een CD gebrand. Dit gaat gewoon via de bootcamp assistent. Je kan geloof ik kiezen voor een USBstick of een bootable CD of DVD.

Dus resume: Bootcamp assistent starten vanuit OS X. CD branden via de assistent. Windows Installeren en na de installatie de bootable CD starten vanuit Windows.
Ik wil binnenkort de hdd vervangen voor een ssd,dat kan ook via internet recovery of niet,tenminste ik had daarover wat gelezen,maar ik snap het nog niet helemaal hoe dat precies gaat :o) .Het liefst zou ik inderdaad een dvd branden voor het geval het niet via die recovery werkt :) .Better save then sorry :) .

Dus ik wil meerdere mogelijkheden hebben om lion probleemloos opnieuw te kunnen instaleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:18:
[...]

Ik wil binnenkort de hdd vervangen voor een ssd,dat kan ook via internet recovery of niet,tenminste ik had daarover wat gelezen,maar ik snap het nog niet helemaal hoe dat precies gaat :o) .Het liefst zou ik inderdaad een dvd branden voor het geval het niet via die recovery werkt :) .Better save then sorry :) .

Dus ik wil meerdere mogelijkheden hebben om lion probleemloos opnieuw te kunnen instaleren
Snap ik ;) Als je een internetverbinding thuis hebt liggen gaat het zeker werken. Gewoon je oude HD eruit schroeven en even bewaren als backup. Mocht het toch fout lopen, plaats je gewoon de HD even terug en probeer je het alsnog via een omweg.

Bij het monteren van mijn nieuwe SSD ook gewoon internet recovery gebruikt. Werkt super en zonder gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik neem aan dat je DHCP aan had staan in je router?Daar zit ik mee,ik moet die volgens mij wel aanzetten,anders zal het waarschijnlijk niet lukken.En bedankt voor je antwoorden :)

En ik neem aan dat je de mac bedraad had aangesloten op de router??

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
magnifor schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 23:58:
Als mijn schijf kapot zou gaan bij een dell laptop dan douw ik een andere schijf erin, ga ik naar de dell site en voila, de drivers zijn te downloaden. Bootcamp is echt niet zo iets speciaals als men denkt. Is een verzameling drivers met evt wat extra toevoegingen.
Dat komt omdat een Dell gemaakt is om Windows te draaien. Sommigen zelfs nog enigszins voor Linux (hoewel dat een beetje discutabel is gezien de driver support en Dell's eigen kennis van Linux). Boot camp zelf is verder niet zo speciaal maar daar ging het mij niet om, wel om de doelgroep waar men zich op heeft gericht. Jij bent niet de doelgroep waar men zich op richt, dat is waarom je nu tegen problemen aan loopt. Dat is niet Apple's schuld, dat is je eigen schuld omdat je kennelijk de verkeerde tool gebruikt. Is niet erg want dat maakt het weer een leuke uitdaging :)

Btw, heb je al eens gekeken naar tools om het toetsenbord en de trackpad wat meer Windows-gericht te krijgen? If so, welke heb je gevonden?
johnkeates schreef op zondag 01 juli 2012 @ 00:10:
Na het installeren ga je gewoon zoals je dat bij alle hardware doet op zoek naar de drivers die door andere partijen aangeboden worden. Alleen Apple-specifieke drivers zal je niet makkelijk kunnen vinden, maar daar zijn de 3 bovengenoemde opties voor. Succes iedereen!
Precies. Windows 7 is enorm goed in het herkennen en werkend maken van hardware. Je hebt niet altijd de meest ideale drivers maar die kun je weer bij 3rd parties vandaan halen. Het enige waar het op vast loopt zijn de drivers voor de specifieke Apple devices zelf zoals de iSight. Dat is binnen een vm ook een probleem als je die direct doorgeeft aan het guest OS. Ah well, als je eenmaal die drivers binnen hebt is dat ook al voldoende omdat je daarna de updates van de Apple site kunt gebruiken.
Xanion schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:33:
Ik heb een MacBook Pro besteld maar wil er native Windows op installeren en OSX alleen onder VMWare draaien.
Houdt er rekening mee dat je een Apple toetsenbord hebt dat leuk in OS X werkt maar in Windows ietwat ongemakkelijker is als een echt Windows toetsenbord. OS X in een vm werkend te krijgen is ook enigszins tricky (met name 3D is een PITA omdat dit op een speciale manier gebeurd en niet optimaal is). Handiger is om dat andersom te doen: OS X native met Windows in een vm want dit is veel beter ondersteund (lees: je hoeft niets te lopen knutselen/hacken, het werkt gewoon).

Veel staat en valt bij de performance die je nodig hebt /denkt te hebben. Veel geheugen is geen probleem bij virtualisatie, dat werkt prima (er zijn legio ontwikkelaars die een 64 bit Win7 vm hebben met 8GB aan geheugen voor VisualStudio). Het enige minpuntje aan virtualisatie is die 3D performance want dat is nog een beetje ondermaats vergeleken met native draaien. Dat zou dan ook de enige reden zijn waarom je het native (via boot camp o.i.d.) zou willen draaien.

Ik zou in ieder geval eerst eens spelen met de default installatie en een trial versie van VMware Fusion en Parallels Desktop for Mac om eens te zien of native OS X draaien en Windows in een vm niet wat is. Als ik echter voor meer dan 80% Windows werk zou moeten doen zou ik eerlijk gezegd mezelf achter de oren krabben om zo'n Mac te kopen. Het is wel weer gedoe, o.a. met dat toetsenbord. Een goede zakelijke HP, Dell of Lenovo Thinkpad voldoen imo beter.
Ik wil binnenkort de hdd vervangen voor een ssd,dat kan ook via internet recovery of niet,tenminste ik had daarover wat gelezen,maar ik snap het nog niet helemaal hoe dat precies gaat :o)
Je kunt die recovery partitie met een tooltje van Apple naar een usb stick verplaatsen. Dat is bedoeld voor juist dit soort dingen: het kunnen vervangen van de disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit ik weer moeilijk te doen om niks,zo te lezen moet dat best wel simpel zijn,bedankt in iedr geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:32:
ik neem aan dat je DHCP aan had staan in je router?Daar zit ik mee,ik moet die volgens mij wel aanzetten,anders zal het waarschijnlijk niet lukken.En bedankt voor je antwoorden :)

En ik neem aan dat je de mac bedraad had aangesloten op de router??
DHCP staat aan op mijn router, maar daar heb ik verder niets aan veranderd. Ik heb de internet recovery draadloos gebruikt. Je kan gewoon ook draadloze hotspots selecteren om verbinding te maken. Het duurt wel even voordat je alle bestanden binnen hebt, afhankelijk van jouw internetsnelheid uiteraard.
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:51:
Volgens mij zit ik weer moeilijk te doen om niks,zo te lezen moet dat best wel simpel zijn,bedankt in iedr geval!
Ach, dat valt wel mee toch, beter iets te goed voorbeiden dan er later achterkomen dat wat je wilt, niet gaat werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owjeih
Dag gasten, nog eens een update hier.
NAS probleem inderdaad opgelost, communiceerd nu met AFP en gaat zo vlot als vroeger ;)
OS, look en feeling begin ik gewoon te worden en ik begin hooked te worden :D

Alvast geen spijt van, Mac OSX werkt goed & strak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

[...]

Ik heb het vorige week nog gedaan met een MacBook Pro 2012. Tijdens het opstarten gewoon CMD+R ingedrukt blijven houden totdat de computer opstart in de recovery mode (dat merk je vanzelf snel genoeg).
Daar kan je hem partitioneren (de SSD) en daarna Lion installeren. Het is echt supersimpel opgezet dus veel fout kan je er niet doen.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat je een van deze systemen moet hebben (of later natuurlijk):

Download en installeer een bijgewerkte EFI Firmware ROM voor deze computers om de functie Lion Internet Recovery te gebruiken:

MacBook Pro (13-inch, begin 2011)
MacBook Pro (15-inch, begin 2011)
MacBook Pro (17-inch, begin 2011)
iMac (21,5-inch, medio 2011)
iMac (27-inch, medio 2011)
MacBook (13-inch, medio 2010)
MacBook Pro (13-inch, medio 2010)
Mac mini (medio 2010)
MacBook Pro (15-inch en 17-inch, medio 2010)
iMac (21,5-inch en 27-inch, medio 2010)
MacBook Air (11-inch en 13-inch, eind 2010)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ankhie schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:45:
[...]

Ik heb het vorige week nog gedaan met een MacBook Pro 2012. Tijdens het opstarten gewoon CMD+R ingedrukt blijven houden totdat de computer opstart in de recovery mode (dat merk je vanzelf snel genoeg).
Daar kan je hem partitioneren (de SSD) en daarna Lion installeren. Het is echt supersimpel opgezet dus veel fout kan je er niet doen.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat je een van deze systemen moet hebben (of later natuurlijk):

Download en installeer een bijgewerkte EFI Firmware ROM voor deze computers om de functie Lion Internet Recovery te gebruiken:

MacBook Pro (13-inch, begin 2011)
MacBook Pro (15-inch, begin 2011)
MacBook Pro (17-inch, begin 2011)
iMac (21,5-inch, medio 2011)
iMac (27-inch, medio 2011)
MacBook (13-inch, medio 2010)
MacBook Pro (13-inch, medio 2010)
Mac mini (medio 2010)
MacBook Pro (15-inch en 17-inch, medio 2010)
iMac (21,5-inch en 27-inch, medio 2010)
MacBook Air (11-inch en 13-inch, eind 2010)

Succes!
Bedankt,ik heb een 13inch late 2011 die heeft die functie inderdaad,ik krijg morgen de ssd,die ga ik er maar eens inzetten morgen middag,ik ben mooi een dagje vrij dus mooi de tijd er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sl1000 schreef op zondag 01 juli 2012 @ 18:27:
Weet iemand hier toevallig hoe je een mail archive van Windows live in de e-mail client op de Mac kan importeren? (heb echt geen flauw idee of het uberhaupt mogelijk is)
Je kan de mail importeren in Thunderbird op Windows, vervolgend Thunderbird op je Mac installeren en daar alles weer importeren. ZO werkt het voor mij vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Eswip schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:58:
De best tip die ik je kan geven is de manier zoals Apple het heeft bedacht gewoon te proberen. Je zal je moeten "overgeven" aan het OS. Laat het OS de bestanden maar beheren, daar moet je zelf niet mee bezig zijn.

Je muziek dus in iTunes knallen, nooit meer omkijken waar iTunes ze neer zet..
Ik vind het anders stomvervelend dat de default setting in iTunes is dat media bestanden naar de iTunes folder worden gekopieerd. Op die manier heb je 2x het bestand op je harddisk staan. Dat kan je makkelijk uitschakelen maar ben benieuwd hoeveel mensen dit niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Onder OSX heb je auto brightness, is er voor Bootcamp een soortgelijk programma beschikbaar die het voor je instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owjeih
Slashdotter schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:17:
[...]

Ik vind het anders stomvervelend dat de default setting in iTunes is dat media bestanden naar de iTunes folder worden gekopieerd. Op die manier heb je 2x het bestand op je harddisk staan. Dat kan je makkelijk uitschakelen maar ben benieuwd hoeveel mensen dit niet weten.
nu DAT vind ik inderdaad een belangrijke vraag, want dit is irritant!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik vind het bijzonder handig... Staat meteen in de map waar ik het wil hebben, de namen worden aangepast etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owjeih
Snap ik, maar ik kom nooit toe met 128GB aan HDD space.
Daarom gebruik ik constant een HDD van 1TB via USB3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Daarom iTunes Match :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Werkt toch ook met een externe HD? Kopieert ie het daarnaartoe, hoef je het zelf niet meer te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Owjeih schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 19:51:
Snap ik, maar ik kom nooit toe met 128GB aan HDD space.
Daarom gebruik ik constant een HDD van 1TB via USB3.
Stel je toch je library op een externe schijf in. Punt van iTunes, iPhoto en dergelijke is dat je geen gedoe meer hebt met waar bestanden staan. Dat regelt het programma voor je. Omgekeerde van de Windows-filosofie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Slashdotter schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:17:
[...]

Wat ik altijd doe: ik download muziek.. Dit komt meestal in mijn download folder. Deze mp3's of folder met mp3's folder sleep ik iTunes en eens in de zoveel tijd gooi ik weer mijn hele downloads map leeg. Deze map is er toch niet voor om bestanden permanent op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

me_mrtn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:46:
[...]

Stel je toch je library op een externe schijf in. Punt van iTunes, iPhoto en dergelijke is dat je geen gedoe meer hebt met waar bestanden staan. Dat regelt het programma voor je. Omgekeerde van de Windows-filosofie.
Werkt idd prima. Ik heb mijn bibliotheek op een TimeCapsule staan. Het enige nadeel is dat als je iTunes start als er (nog) geen verbinding is met je NAS, iTunes dan zelf de map van de bibliotheek aanpast. Kan heel vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39

Crazy D

I think we should take a look.

Xanion schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:33:
Reden hiervoor is dat ik voor mijn werk 80-85% van de tijd op Windows werk en de overige 15-20% op OSX moet werken. Door Native windows te draaien heb ik het volledige geheugen tot mijn beschikking. (hoef dus niet te delen zoals bij Parallels).
Wat doe jij onder Windows? Ik heb Paralels draaien voor wat Windows apps zoals internet explorer (intranet die alleen onder ie werkt) en outlook omdat ik geen Mac versie van een mail programma heb die met onze pre historische Exchange overweg kan.
Daarnaast gebruik ik virtual box virtuals machines voor ontwikkelen met Visual Studio 2010 en SQL 2008. Ik heb helemaal niets te klagen over performance, en het is dat virtual box geen OSX achtige full screen ondersteunt anders zou ik niet eens doorhebben dat ik in een VM zit.

Maar heb daarvoor dus wel voor al het andere wat ik thuis (of overdag tijdens werktijd doe) OSX wat ik echt wel fijner vind werken.

Maar goed alles is persoonlijk maar vroeg me af waar jij Windows voor gebruikt, waarvoor je denkt de volle 8gb nodig te hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
BillSpaarbank schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Wat ik me altijd afvraag: als ik straks upgrade naar ML via de App Store, vervangt die dan ook het recovery deel. Kan ik dan dus op dezelfde methode een clean install doen als waren het op de Mac stond toen ik het kocht of moet ik eerst Lion en dan opnieuw via de app store ML doen?

Anders zou je natuurlijk even bij al je vrienden langs kunnen gaan, met jouw account upgraden naar ML, de account loskoppelen en gewoon recoveren zodat al je vrienden permanent ML hebben terwijl alleen jij het hebt gekocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Pyrone89 op 07-07-2012 10:39 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste