too weird to live too rare to die
Maar mag je dan ook informatie plaatsen (of ernaar linken) die uitlegt hoe je een kopieerbeveiliging omzeilt of bijvoorbeeld de smartcard van een schotelontvanger kunt kraken?Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:21:
[...]
Ja, op die informatie wel. Je mag het hebben over het overvallen van een bank, je mag geen bank overvallen (en ook geen overval voorbereiden). Dat zijn twee kritisch andere zaken die wel dicht tegen elkaar liggen.
Het enige verschil tussen het 'weg halen' van die informatie en het weghalen van informatie over hoe je een bank kunt overvallen is dat het eerste veel makkelijker grootschalig en geautomatiseerd te doen is omdat het om het internet gaat. En omdat het dan door een machine gebeurt, is er niemand waar je het vingertje naar kan wijzen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
GeenStijl is 'n bedrijf dat sites host, daar zelf info op zet en bezoekers een bepaalde service biedt: bijv. reageren op berichten. Nu heeft de overheid / rechter bepaald dat het maken van een hyperlink dus een verwijzing, inbreuk is op het auteursrecht.
Ik vind dat zo krom. Er worden geen plaatjes gehost, er worden geen inkomsten weggesnoept van de site waar naar verwezen wordt.
Het is alsof er door de overheid nu gesteld wordt dat je geen ISBN-nummer meer mag noemen, omdat je daarmee naar 't originele boek kunt gaan.
Je mag dus niet meer direct linken. Mag je nog wel 'n google-search-link neerzetten?
Anyway, begrijp ik goed dat de PP toch niet in de kamer komen (en die stomme 50+ partij wel, met nota bene 3 zetels?)
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
En "oververmoeid"? Hij had een totaal van 30 seconden op TV, kon daar meer Nederlanders bereiken dan in 3 maanden flyeren, en zorgt er niet voor dat hij uitgerust is.
Inderdaad, 50PLUS is naast PvdD weer een one-issue partij in de Kamer. Het kan dus wel. Henk Krol had wel gewoon een verhaal paraat als er een microfoon onder z'n neus kwam.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Ik vraag me nu wel af of er mensen zijn die spijt hebben van hun stem op de PP, nu ze de (bijna definitieve) uitslag gezien hebben.
Verwijderd
Ik ondersteun de doelen, maar bereik dat effectiever door wakkerdier en EFF/BOF te steunen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Heb je het programma gelezen? Dat valt geschikt mee. Nee, dat is nu juist iets waar ik me geen zorgen over maak.franssie schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:31:
Een piraten partij is leuk maar toch teveel one issue. Vergelijk de PVVD (Thieme).
Piratenpartij heeft nog niet kunnen stemmen, en het programma vind ik eigenlijk wat gemakkelijk simpel. En sorry, de personen van de piraten partij maken geen goede indruk op mij - en ja dat is mijn persoonlijke mening.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Je moet ergens beginnenfranssie schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:36:
En sorry, de personen van de piraten partij maken geen goede indruk op mij - en ja dat is mijn persoonlijke mening.
Ben het wel eens dat het niet makkelijk is, maar de PP is ook niet echt effectief dus daar wordt het ook niet makkelijker van.
begrijp me goed, ik ben voor vrijheid van informatie en een herziening van het auteurs/uitgeversrecht (en ben daar vrij fel in overigens). PP is niet mijn stem waard (en dat is weer mijn mening, ik vind Bits Of Freedom daar een betere groep voor, die ik dus ook ondersteun, zowel in petities als financieel)
Verwijderd
Om toch maar even het vergelijk naar de PVVD door te trekken, wat hebben die bereikt? Wakker Dier heeft het kooi-ei uit de super gehaald, de kweek-kip is next. Samen met de dienbescherming (?) onderscheid in varkensvlees aangebracht in de super.
Wat ik wel van de PVVD moet zeggen, is dat hun stemgedrag op privacy en informatie in het algemeen erg goed is, misschien moeten ze de PP overnemen
Verwijderd
Onderschat niet wat de PvdD voor elkaar heeft gekregen. Ze hebben dierenleed op de agenda gezet. Ik denk het mijne van de PvdD, maar als de PP hetzelfde voor elkaar weet te krijgen zijn we alweer een goede stap verder.
Op het veld spelen gaat toch beter dan aan de zijlijn staan.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 02:55 ]
Eens, maar moet je er wel op staan (veld). Daarom heb ik meer vertrouwen in een publieke "zijlijn" lobby zoals BOF. In de huidige opzet (en met de huidige mensen) gaat PP niets voorstellen ben ik bang.Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:54:
<>
Op het veld spelen gaat toch beter dan aan de zijlijn staan.
Verwijderd
Daarom praat ik ook over groeien. Je stampt een degelijke opzet niet zomaar uit de grond, zeker niet als je daadwerkelijk probeert te vernieuwen. Schaven en stappen maken, dat is wat nodig is en dat is wat gebeurt. Ze doen het al aanzienlijk beter dan twee jaar geleden.franssie schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:59:
Eens, maar moet je er wel op staan. Daarom heb ik meer vertrouwen in een publieke "zijlijn" lobby zoals BOF. In de huidige opzet (en met de huidige mensen) gaat PP niets voorstellen ben ik bang.
Over 4 jaar (dat zou een record zijn bedenk ik me) kan dat anders liggen, maar als ze effectief iets te zeggen krijgen neemt een grotere partij hun standpunt wel over. En dan neemt hun kracht weer af, maar dat zullen we dan zien.
Deze ronde voor mij geen PP, volgende ronde nieuwe kansen! (en dat was eigenlijk wat ik wilde zeggen in dit topic),
Dat is dus effectieve politiek.franssie schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:08:
Dat is waar, en ik gun het ze ook. maar als ik me nu afvraag of PP mijn stem waard was? gewoon heel erg Nee.
Over 4 jaar (dat zou een record zijn bedenk ik me) kan dat anders liggen, maar als ze effectief iets te zeggen krijgen neemt een grotere partij hun standpunt wel over. En dan neemt hun kracht weer af, maar dat zullen we dan zien.
Deze ronde voor mij geen PP, volgende ronde nieuwe kansen! (en dat was eigenlijk wat ik wilde zeggen in dit topic),
Als kleine partij heb je er namelijk niks aan als de grote partijen je programma niet overnemen.
Verwijderd
Goed punt! Het gaat niet om de partij, het gaat om de standpunten.RocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:09:
Dat is dus effectieve politiek.
Als kleine partij heb je er namelijk niks aan als de grote partijen je programma niet overnemen.
Dat dacht ik dus ook.Rukapul schreef op woensdag 12 september 2012 @ 23:32:
En dan heb je ook nog de optie om altijd een briefje met je kernboodschap bij je te hebben.
Ondanks mijn negativiteit eerder in dit topic ben ik het hier wel mee eens. PP heeft op zich best kans en mogelijkheden om in de kamer te komen, maar niet in 2012.Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:09:
Ik heb eigenlijk hetzelfde. Als ze de stijgende lijn doorzetten zie ik het wel gebeuren
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Precies. Maarer zijn maar eens in de vier jaar verkiezingen (oh wacht ..., nah) en je kan een voortdurende lobby opzetten (om bijvoorbeeld een ACTA te blokkeren). Maar dat is mijn bescheiden mening.Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:11:
[...]
Goed punt! Het gaat niet om de partij, het gaat om de standpunten.
ik ga naar bed overigens, alleen maar TT en stoute meiden op TV. Slaap wel. Droom zoet!
en misschien eens op IRC oid doorpraten? Of in IRL? Ik ben er voor
[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 13-09-2012 03:22 ]
Verwijderd
Je laat als politieke partij toch niet eens in de vier jaar van je horen? Als niet-gekozen partij kan je ook prachtig lobbyen.franssie schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:16:
Precies. Maarer zijn maar eens in de vier jaar verkiezingen (oh wacht ..., nah) en je kan een voortdurende lobby opzetten (om bijvoorbeeld een ACTA te blokkeren). Maar dat is mijn bescheiden mening.
Zeker waar, en de Piraten Partij lijkt mij ook heel interressant in de lokale politiek met de focus vooral op transparantie en participatie/directere democratieVerwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:22:
[...]
Je laat als politieke partij toch niet eens in de vier jaar van je horen? Als niet-gekozen partij kan je ook prachtig lobbyen.
Ja, je hebt inderdaad een transparantere overheid en meer privacy voor de burgers, maar verder heb je dan in je partij gewoon een enorm verschil in standpunten tussen twee gemeentes.
Als je kijkt naar hoeveel mensen per gemeente hebben gestemd op de piratenpartij dan gaat dat tot maximaal 0.7% (Delft) van de stemmen. Dat is voor een schaarse stoel in een gemeentehuis gewoon te weinig.
Op provinciaal niveau zou het wellicht nog kunnen, maar daar heb ik niet genoeg verstand van. Zoveel heb ik namelijk niet direct te maken met m'n provincie.
Ik vind het vervelend dat toch nog zoveel mensen zijn afgehaakt of geswitched in het stemhokje.
50-60% van een zetel is desalniettemin een redelijke uitslag, maar ik had gehoopt op 80 tot 100+%.
Wat ik helemaal frapant vind is dat er zelfs vandaag nog een tweet langskwam van een meid die zei:
Hoe geïnteresseerd ben je nou als je zo'n opmerking maakt..Sabrina @sabrinarockt
Er is ook een piraten partij, leip
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Verwijderd
Ik snap dat wel hoor, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet helemaal op de hoogte ben wat die andere kleine partijtjes willen of in te brengen hebben. Van sommige wel, van veel ook niet.
Edit: ik zie nu dat bijna 30k mensen op de PP hebben gestemd, dat is toch in absolute termen een heel mooi getal

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 03:46 ]
De naam van de piratenpartij slaat in Nederland gewoon niet aan omdat we andersdenkenden haten. "Doe maar gewoon, ..". Er zijn ook gewoon veel mensen die niet weten dat 'downloaders' ook wel piraten worden genoemd. Zij leggen dan ook de relatie met de zeepiraten, in plaats van de digitale piraten.
Als je denkt dat een politieke partij met 30.000 stemmers (Een halve zetel) een grap is, dan heb je het niet begrepen. Er zijn 30.000 mensen in Nederland die ondanks de "" grote "" problemen die nu spelen, en ondanks de strategische (domme) tweestrijd, toch er voor hebben gekozen dat zij een controleerbare overheid, privacy en bescherming tegen commerciele bedrijven belangrijker vinden dan Europa-geblaat!
Het is prima dat je het niet eens bent met de standpunten, maar het afdoen als een grap gaat echt te ver.
Een partij als de LPF die na de moord meer zetels krijgen dan ze aankunnen en binnen een paar jaar weer verdwenen zijn -> DAT is een statement. Het draait in de verkiezingen om de blootstelling die je hebt, en aan je lijsttrekker. Het draait nauwelijks om de standpunten. Als het draaide om standpunten dan hadden we deze (totale) verkiezingsuitslag niet gehad.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Misschien een naams verandering naar de Geuzen Partijkrvabo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:57:
Het is niet raar dat ouderen vastzitten in een bepaald stigma.
De naam van de piratenpartij slaat in Nederland gewoon niet aan omdat we andersdenkenden haten. "Doe maar gewoon, ..". Er zijn ook gewoon veel mensen die niet weten dat 'downloaders' ook wel piraten worden genoemd. Zij leggen dan ook de relatie met de zeepiraten, in plaats van de digitale piraten.
Nou moet ik zeggen dat het best meevalt, toen ik laatst op straat in gesprek raakte met een wat oudere vrouw en we het over de politiek hadden kwam ze tot de conclusie dat ze misschien wel op de PP wou stemmen.
De reden waarom ik denk dat de PP het in de lokale politiek ook zou moeten zoeken is dat ik denk dat het ook een goed opstapje kan zijn, lokaal kom je wat makkelijker binnen als kleine partij, en als je het dan goed doet dan blijft je naam ook hangen als goed/betrouwbaar bij de volgende grote verkiezingen.
Hoe je het ook went of keert, in eerste instantie zal de PP niet veel macht hebben omdat ze nieuw zijn en een wat afwijkender standpunt hebben
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dafuq? Dat is ook een manier om te verklaren waarom ze gewoon niet populair genoeg zijn...krvabo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:57:
De naam van de piratenpartij slaat in Nederland gewoon niet aan omdat we andersdenkenden haten.
Ja ik denk toch niet dat ze met die informatie populaired zouden worden bij bijvoorbeeld de ouderen.Er zijn ook gewoon veel mensen die niet weten dat 'downloaders' ook wel piraten worden genoemd.
Ik denk eerder dat ouderen niet zo gauw op de PP stemmen omdat het voor de meeste ouderen toch alleen maar magische hocus-pocus is. Je wijst met je toverstaf naar een pictogram, tikt het aan en er gebeurt iets, en als er een foutmelding op het scherm getoverd wordt dan bel je even je neefje die de computer voor je gebouwd heeft.furby-killer schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:11:
Ja ik denk toch niet dat ze met die informatie populaired zouden worden bij bijvoorbeeld de ouderen.
Dat er grotere onderliggende, fundamentele problemen zijn waardoor Nederland stukje bij beetje dreigt af te glijden in een politiestaat, dáár moet de PP zich op gaan concentreren en het puntje 'auteursrecht' eens wat minder groot in de kijker zetten als het om het programma gaat. Door zich als een anti-Big-Brother partij op te stellen en duidelijk te maken dat de uitvoering van het systeem niet werkt (dus niet tegen van het principe van het systeem aan te schoppen) hebben ze in Duitsland ook veel kiezers voor zich gewonnen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Driemaal zoveel zetels als in 2010, ongeveer een halve zetel.
Als ze in 2016 (of mogelijk eerder, afhankelijk van de stabiliteit van het kabinet) weer zo'n groei hebben dan moeten ze een zetel kunnen scoren.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Kijk naar alle zetels die het CDA kwijt is
Verwijderd
Vergeet niet dat radiopiraten vroeger veel talrijker waren dan nu. Deze theorie gaat mijns inziens dan ook mank. Over andersdenkenden zal ik maar niet eens beginnenkrvabo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:57:
Het is niet raar dat ouderen vastzitten in een bepaald stigma.

Ook dit interpreteer je wel op een heel rare manier. Mijn punt was dat de gewone burger nauwelijks een beeld heeft van de partij en dat de naam daarbij niet echt helpt. De jongere generatie weet wat meer wat er speelt op dat vlak, terwijl de oudere generatie vooral bekend is met De Tegenpartij en het daardoor al snel als en grap zal zien.Als je denkt dat een politieke partij met 30.000 stemmers (Een halve zetel) een grap is, dan heb je het niet begrepen. Er zijn 30.000 mensen in Nederland die ondanks de "" grote "" problemen die nu spelen, en ondanks de strategische (domme) tweestrijd, toch er voor hebben gekozen dat zij een controleerbare overheid, privacy en bescherming tegen commerciele bedrijven belangrijker vinden dan Europa-geblaat!
Het is prima dat je het niet eens bent met de standpunten, maar het afdoen als een grap gaat echt te ver.
Die 30k kiezers en de standpunten hebben er geen donder mee te maken. Dat was mijn punt nu juist.
Daarnaast weet het gros van de mensen best dat de term 'piraten' slaat op de downloaders. Iedere (non-technical) persoon die ik hier over gesproken heb wist dat wel althans. 'Piraterij' is natuurlijk sinds jaar en dag ook het gebruikelijke woord voor 'softwarepiraterij'. (De pirate bay zaak in Zweden is ook gewoon in de actualiteit geweest.) Maar daar blijft het dan ook bij met de kennis over de partij... Ik denk dat ze daardoor een beetje een niche markt bedienen (zoals hier), en dat die markt toch vrij klein is (en misschien toch wil vasthouden aan de gevestigde orde). Kijk maar bijvoorbeeld bij stemlokalen op universiteiten... Ik denk dat veel jongeren het prima kunnen vinden in een groot deel van de standpunten van de PP, maar brengt toch het grootste deel een stem uit op de D66.
Daarbij komt dat de standpunten van de PP ook onder andere partijen te vinden zijn.
Maar desalniettemin, toch een verdrievoudiging.
[ Voor 59% gewijzigd door anandus op 13-09-2012 22:12 ]
Verwijderd
Ik denk dat een aanzienlijk, zo niet het grootste deel van de stemgerechtigden geen idee heeft wat de PP inhoudelijk voorstelt of dat het überhaupt bestaat. Dat wij toevallig in die hoek zitten (jong, technisch) maakt het niet opeens algemeen bekend. Dat iemand het een keer voorbij heeft zien zeilen op televisie wil niet zeggen dat het echt bekend is.ebia schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:03:
Als je een klein beetje de actualiteiten volgt, dan moet het wel bekend zijn dat de PP in Duitsland bijvoorbeeld grote winst heeft geboekt, en volgens mij namens Zweden ook in het Europarlement zit. Dat de partij 'volslagen' onbekend zou zijn geloof ik dus niet.
Dat er veel kleine partijtjes zijn met ietwat eigenzinnig (zo niet bizarre) denkbeelden maakt het er niet beter op.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 22:15 ]
[ Voor 0% gewijzigd door Teckna op 13-09-2012 22:23 . Reden: Snel stiekem aangepast ooops :P ]
Verwijderd
Ik ben bang van wel.ebia schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:20:
Maar onbekend qua naam dus niet...
Dat zou inderdaad een goede zet zijn en is natuurlijk gangbare marketing.Er zit veel potentie in de partij en het thema die ze aandraagt. Nu nog zoals Teckna al zegt een bekend gezicht of wat, en je hebt veel meer kansen. Kijk maar eens hoe de PvdD dat deed, toen die begonnen stonden ook allemaal BNers de lijst te duwen. Rop (niet Ron) zou inderdaad een leuke eerste zijn...
Maar misschien komt het gebrek aan succes in NL ook wel doordat er in de andere landen een gat was dat opgevuld kon worden. In NL hebben we D'66 en GL die volgens mij qua privacywetgeving al behoorlijk aan de weg timmeren?
[ Voor 35% gewijzigd door FunkyTrip op 14-09-2012 11:34 ]
Dit dus.
Laat hun nu weten dat overheid evil etc is. En je krijgt je stemmen
2 jaar geleden had ik ook op de PPnl kunnen stemmen, maar op dat moment was het gewoon niet goed genoeg om erop te zitten, nu wel.
Ik hoop wel dat ze iets met hun naam en werkwijzen doen. Mijn ouders waren echt wtf toen ik zei dat ik erop gestemd had. Ook vind ik wel dat ze bijv geen tietenplaatjes op facebook/twitter moeten zetten, gaat de partij echt niet beter op doen.
Deze twee verkiezingen (2010/2012) waren echt leermomenten voor de partij, de volgende komen ze eraan!
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ter vergelijk.Quad schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:39:
Anders, de jeugd van nu is 15/16 jaar. Als je juist die laat weten dat je bestaat, heb je binnen 4 jaar wanneer er weer verkiezingen zijn die doelgroep (jongeren, 18-24) juist waar je je op moet richten.
In 2010 haalde de PP 8 zetels bij de scholierenverkiezingen, in 2012 14 zetels.
Maar de groei is wel minder dan de verdriedubbeling die de PP in het echt heeft gehaald.
Wat ik mis bij D'66 en GL is verstand van zaken. Hun IT kennis lijkt beperkt tot twitter en "het tweede scherm".FunkyTrip schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:33:
Een hele bekende NLer die serieus genomen wordt als lijstduwer is inderdaad heel belangrijk. En dan hoeft het niet eens een NLer te zijn die daadwerkelijk 'serieus' is. Matthijs van Nieuwkerk bijvoorbeeld hehe.
Maar misschien komt het gebrek aan succes in NL ook wel doordat er in de andere landen een gat was dat opgevuld kon worden. In NL hebben we D'66 en GL die volgens mij qua privacywetgeving al behoorlijk aan de weg timmeren?
Qua privacy en vrijheid komen de standpunten verder wel overeen. Maar de PP is de enige die het auteursrecht en patenten wil moderniseren. De linkse partijen laten alles het liefst zoals het is, en rechts wil alles laten zoals het is door de industrie extra belastinggeld te geven.
Kijk eens bij de T.net-verkiezingsanalyse:RocketKoen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:48:
[...]
Maar de PP is de enige die het auteursrecht en patenten wil moderniseren.
Copyright or copyleft, daar zie je dat ongeveer elke partij het auteursrecht wel wil moderniseren.
Het is dus zeker niet zo dat de Piratenpartij de enige is die dat wil.
Of het gebeurt is een tweede, maar ze geven aan dat ze het wel zouden willen (maar dat kan je ook van de PP zeggen
Alleen minstens de helft van die partijen liegen... Ze zitten namelijk (op de PP na) allemaal in de kamer, en hebben er nog niets aan gedaan.anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:55:
[...]
Kijk eens bij de T.net-verkiezingsanalyse:
Copyright or copyleft, daar zie je dat ongeveer elke partij het auteursrecht wel wil moderniseren.
Het is dus zeker niet zo dat de Piratenpartij de enige is die dat wil.
Of het gebeurt is een tweede, maar ze geven aan dat ze het wel zouden willen (maar dat kan je ook van de PP zeggen).
En de PP liegt niet. /headdeskRocketKoen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:53:
[...]
Alleen minstens de helft van die partijen liegen... Ze zitten namelijk (op de PP na) allemaal in de kamer, en hebben er nog niets aan gedaan.
En we zijn pas een paar dagen na deze verkiezingen, zullen we even afwachten?
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Signatures zijn voor boomers.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Hoe kom je erbij dat er niets aan gedaan is? Er is misschien niets zichtbaars op de voorpagina van de telegraaf verschenen, maar er zijn meerdere manieren om er iets aan te doen, en niet alles is even zichtbaar.RocketKoen schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:53:
[...]
Alleen minstens de helft van die partijen liegen... Ze zitten namelijk (op de PP na) allemaal in de kamer, en hebben er nog niets aan gedaan.
Ook niet gek als je je tekst kwijt bent als je wel voor de camera staat.
[ Voor 52% gewijzigd door jip_86 op 14-09-2012 13:29 . Reden: quote erbij ]
No joke: Iceland's Pirate Party surges into first place in the polls
[...]
Indeed, a recent Gallup survey found the Pirate Party with the support of 34 percent of voters while another found them with 35 percent. That puts the Pirates ahead of the Independence and Progressive Parties' combined support despite those two ruling-coalition partners winning 51 percent together just two years ago.
[...]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Wat ik uit het artikel haal: van WW2 tot 2009 was rechts aan de macht. Ze houden dus gewoon niet van links. In 2009, door de financiële crisis (en IceSave) stemmen ze voor het eerst iets anders: links. Dat was niks, dus in 2013 stemmen ze weer rechts.
Maar rechts doet het ook niet meer naar hun zin. De Piratenpartij schurkt qua waarden tegen libertarische partijen aan. Het logische antwoord als zowel een linkse als een rechtse regering teleurstellen: dan doen we het toch gewoon zonder (of met minimale) overheid?
De Piratenpartij is waarschijnlijk gewoon de bekendste partij met deze waarden in IJsland.
Even snel door dit topic zoeken leert me dat niemand het eerder noemde, maar het is imho wel zo:
• Minder auteursrechten/patenten = minder overheidsbemoeienis.
• Meer directe democratie/referendum = minder (directe) overheidsbemoeienis.
• Burgerrechten = minder overheidsbemoeienis (de burger krijgt rechten die de overheid/bedrijfsleven moet respecteren)
• Privacy = burgerrecht.
• Transparantie = noodzakelijke overheidsbemoeienis inzichtelijk maken.
• Anti-corruptie = corruptie vergroot vaak overheidsbemoeienis en beperkt de vrije markt.
• Vrij delen van informatie (auteursrechten/patenten) heeft ook invloed op het garanderen van een vrije markt en doorbreken van monopolies.
De PP wijkt op sommige punten ook af, de meeste PP's zijn afaik geen voorstander van het vrijgeven van wapens. Maar de gedachte lijkt voor een aanzienlijk deel op die van diverse libertarische partijen.
[ Voor 37% gewijzigd door Mentalist op 24-06-2015 17:08 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®