Schuey schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:35:
Grappig om dat 2 keer te lezen, hiertegenover vind ik juist het rF2 physics model een aantal stappen beter dan rF1 en echt heel erg waarheidsgetrouw.
Als ik bijvoorbeeld in dit topic lees dat iemand bijvoorbeeld zegt nog nooit zo goed gecontroleerd heeft kunnen rijden in AC dan in andere sims/games dan gaan er bij stiekem wel wat alarmlichtjes aan dat er misschien compromissen gesloten zijn om het rjidbaarder te maken. Dat laatste is voor mij een verkeerd uitgangspunt

Ik ga nu overkomen als fanboy, maar je mag me geloven dat ik dan wel een kritische fanboy ben

.
Als er ergens geen compromis gesloten is bij AC, is het bij de ontwikkeling van de physics. Misschien heb je ooit netKar Pro gespeeld (nu te koop voor 4 euro). Dat is het vorige product van deze studio. Dat is tot nu toe de meest hardcore sim die je je kunt voorstellen, geroemd om het tiremodel en ffb.
Deze lijn is doorgezet in AC. Hoewel grafisch mooi etc, ligt de focus voor het allergrootste gedeelte op de physics. Het core team bestaat uit Stefano, Aris en Marco. Stefano schrijft de gehele physics (en graphics) engine, terwijl Aris full time bezig is met de physics van de auto's. De studio van AC is aan het ciruit van Vallelunga. Als er getest wordt door racedrivers, dan worden die ook vaak uitgenodigd om AC even te proberen en feedback te geven.
Zo was er begin dit jaar een test met de Formule Abarth, die ook in AC zit. De meeste coureurs reden in de sim rond de 1.32 en reden dezelfde tijd ook op de baan. Totdat er een of ander jong Russich mannetje even een rondje ging rijden in AC. Hij reed gelijk in AC 1.30. De jongens van AC gingen gelijk al bekijken of er iets mis wat met de sim, totdat deze jongen ook in de echte F. Abarth een rondje reed.. guess what, ook bijna 1.31. Wie was dit? Daniil Kyvat, die volgend jaar bij Toro Rosso rijdt

.
Waarin verschilt AC dan van rF2 en iRacing? Het primaire idee van hoe een (race) auto rijdt is anders. Sinds GPL denkt iedere simracers dat realisme gelijk staat aan zeer moeilijk te besturen. Deze lijn is ook doorgetrokken door bovenstaande sims. Maar is dit ook zo? Rijd je een race auto 90% met een slip angle (zoals ik de Skip Barber vroeger rondstuurde), of is er gewoon grip? AC gaat uit van het laatste. Tot 90-95% van wat de auto kan kun je zonder drama rondrijden. Pas als je voor die laatste 5% gaat wordt het 'spannender'.
Hoewel echt veel mensen heel enthousiast zijn, zijn er ook nog wat 'old school' simmers die klagen over teveel grip. Dat gevoel had ik ook toen ik (vooral) de race auto's probeerde. Maar na 20 minuutjes zit tje gewoon nog niet op de grens. Na een paar uur sturen met de GT3 begon het pas leuk te worden. Als je echt de laatste seconde/paar tiendes eruit probeert te halen wordt het anders. Dan zit je wel op de grens van de tractie, het te laat remmen met enigszins entry overstuur etc etc. (neemt niet weg dat de race auto's net iets teveel grip hebben gevoelsmatig voor mij...).
Kortom, nee, er is absoluut geen simplificatie bij AC. Twee, er is qua physics niets aangepast om het 'makkerlijker' te maken, juist eerder andersom. De physics van AC hebben diepgang en zijn gelaagd. Na uren sturen leer je nog steeds nieuwe dingen.
Kortom 2; wees verstandig, en koop gewoon nu de Early Access

.