Requiem19 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:10:
Wist ik niet, binnenkort eens proberen.
@Niellie, Enchion en Schuey,
Interessante input over de 'wat is realisme' discussie. Eigenlijk drie inputs:
- What is real is 'how I expect a vehicle to drive', maar met voorbehoud dat je dus geen idee hebt of het klopt

.
- 'Simulatie kan niet, maximaal 25% realisme'
- Simulatie is echt als telemetry overeenkomt.
De grap is wel dat alle 3 punten stand houden
Puntje 1
Tja, dit werd in de Codemasters games en pCars erg duidelijk... Ver voor de apex al volle bak op het gas op rails de bocht door, tja, hoef ik geen woorden aan vuil te maken..
Het tweede puntje wordt zelfs pijnlijk duidelijk als je vanuit zo een 'KLM sim' in een echte auto op het circuit stapt. Het zal het nooi zijn, als is het al per definitie omdat het een simulatie betrefd, het zal dus nooit het echte ding zijn, anders was het al geen simulatie meer geweest in de first place

Hoeveel miljoen je er ook tegenaan gooit, er zijn dingen die gewoon zeer slecht te simuleren zijn met de bestaande technieken
Telemetry is niet relatief maar feitelijk. Als bij gelijke inputs en omstandigheden mag je concluderen dat de auto zich realistisch gedraagd in zoverre dat hij overeenkomt met de gesimuleerde echte wagen. Dit is heel erg belangrijk en juist een van de redenen dat je wel eens hoort over correlatie tussen sim en on track geneuzel wat bijvoorbeeld bij Ferrari afgelopen jaar niet helemaal lekker zat. Dat
moet dus goed zitten voor topteams hun werk goed te kunnen doen. (9/10 keer is dit setup werk waar voor een raceweekend al volwaardige setups uitgewerkt en getest worden, tjidens het weekend is, als ze hun werk goed hebben gedaan, slechts tweaken wat de klok slaat, heb ik begrepen)
Bedenk wel dat dit losstaat van de ervaring!!! Als je dezelfde auto en setup thuis rijd achter je bureautje of in een sim van 2 miljoen dan zal die laatste veel realistischer
aanvoelen qua beleving. De telemetry zal echter geen verschil maken als je hetzelfde rijd met dezelfde omstandigheden en setup. Hoe je het realisme ervaart is dus wel veelal relatief. Nog sterker, diezelfde auto en omstandigheden kunnen volledig ruk, als een dwijl, natte krant aanvoelen, als de tuning van de motion bijvoorbeeld niet goed is afgesteld, en dat heeft dan niks met de auto to maken, maar de ervaring is niks meer waard! (ziek als een hond eruit kruipen ja...)
Daarnaast is er afschuwelijk weinig data over bandenmodellen en kun je die niet echt toetsen aan de werkelijkheid. Dat blijft een blackmagic.
Voor de gemiddelde sim-racer (welke bij vlagen meer pretendeerd te weten dan de professionals die dagelijks dit werk doen, ISI krijgt er wat van langs af en toe...). Je moet ook maar gewoon aannemen dat de auto die je rijd in welke sim het beste is wat die jongens eruit hebben weten te krijgen, zo zie ik het. Zo heeft nu ISI bijvoorbeeld in samenwerking met Honda de BTCC honda auto gemaakt. Meteen commentaar van mensen dat de FFB niet klopte en ruk was, ISI bakte er niks van etc. Blijkbaar hadden die mensen dus nog nooit van torque steer gehoord en dat effect zijn toevallig die auto's aan onderhevig, maar er werd al moord en brand geschreeuwd terwijl juist die auto's in samenwerking met Honda zo zijn afgetekend.
Niellie41 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:21:
Ik mocht in een oude BMW 3 serie rijden of zo (ik ben niet zo van de normale auto modellen) en ik was zo verbaasd. Ik had het gevoel alsof ik daar vaker heb gereden. De eerste ronde moest ik wennen aan de G-krachten over de heuvels, maar dat was ook snel weg. Alles klopte, het gevoel, de ideale lijnen, dezelfde rempunten, met welke versnelling ik door de bocht moest. Heel bizar, hoe het simracen mij daarin heeft geholpen.
Maar dat is dus voor mij realisme.
Skylimit events?

Heb ik ook gedaan een aantal jaar geleden en ik herken me helemaal in je verhaal
@JoepW
Altijd leuk om te horen van iemand die beide werelden kent en het wel snapt
[
Voor 27% gewijzigd door
Schuey op 15-01-2014 09:07
]