Zoals ik altijd al metagame heb bezien is het eerder te omschrijven als "
een verzameling van strategieën die resulteren in de meest optimale speelstijl".
Deze strategieën houden dan dingen in als
- Algemene role setup (AP, AD, Support, Bruiser jungler, Bruiser top)
- Item builds voor een bepaalde role (g/10 mid, Wriggles AD+Jungler+Top)
- Ability setup (AoE team, Poke team)
Er zijn vast nog wel een aantal factoren die ik even oversla.
De reden dat dit niet hetzelfde als in, ik zeg maar wat, schaken is omdat je in schaken veel verschillende openingen hebt die je een gelijke kans tot winnen geven. In LoL heb je 1 dominante role setup en dus gaat iedereen daar mee gaan omdat ze er het meeste kans tot winnen mee hebben.
Uiteraard ga je zoals je zegt een grotere kans hebben tot winnen met een bepaalde opening wanneer je weet wat je tegenstander vaak speelt en je je ertegen wapent. Maar hetzelfde geldt dan ook voor LoL: als je ziet dat de tegenstander vaak een setup speelt met Janna support en een slechte waveclear mid, dan kun je eventueel voor een pokecomp gaan.
Ik zou het eerder vergelijken met voetbal: daar spelen de meeste teams ook in een 4-3-3 of een 4-4-2 (denk ik). Dit zijn superieure opstelling vergeleken met 9-1-0 of iets dergelijks en dus gaat die ook constant gespeeld worden.
Om counterjunglen een verschuiving in de meta te noemen is ietwat glad ijs. Ja, ze hebben de counterjungle techniek nieuw leven ingeblazen, maar deze bestond al langer.
Iedereen is al gecounterjungled geweest voor M5 dit deed op het tournooi, dus het is niets nieuws.
Echter, volgens mijn interpretatie van "metagame", had dit dus wel degelijk een impact erop. De focus is van ganken verschoven naar counterjunglen, dus zou je dit kunnen beschouwen als een verschuiving in de metagame van junglers.