Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:36:
[...]
Vertel mij eerst eens wat je precies ervaart als je een dergelijke wijziging doet...
Want de remkracht en dus de remweg komt uit je banden, je rubber en zo, en dat heeft niks te maken met dempers of veren. Het is niet zo dat je beter rubber kan krijgen opeens of zo.
Ik denk dat je hierin iets door elkaar haalt:
- Remkracht komt uit je banden (vooruit, uit je remmen natuurlijk). Dat klopt.
- Hoe snel je de auto kunt vertragen hang
niet alleen van je remmen af.
- Je banden hebben namelijk een bepaalde grip. Ga je over die grens heen, blokkeren je banden en verminder je de efficiëntie van het remmen, akkoord?
- Je doel is dus zo dicht mogelijk bij het blokkeren van je wielen te komen, zonder ze ook echt te blokkeren. Dat is dus een 'gebied' waarin je heel precies moet zijn. Rem je te hard, blokkeer je en rem je een stuk minder efficiënt. Zit je te ver van het blokkeren af, dan had je harder kunnen remmen. Je banden hadden namelijk meer longitudinale grip om te vertragen.
Ik neem aan dat je het met bovenstaande eens bent?
Welke rol spelen de veren en de dempers hier in? Die zorgen ervoor dat de banden in alle situaties zo optimaal mogelijk contact houden met het asfalt.
Stel dat je een auto hebt zonder vering. Gewoon vier wielen, geen shocks etc. Als je daar mee remt, zullen je banden gelijk blokkeren -> je auto zal gaan stuiteren over de ongelijkheid van het asfalt. Je band verliest het contact met de oppervlakte, hangt in de lucht, raakt de oppervlakte weer en blokkeert.
Dit is precies de rol van vering/dempers bij het remmen. Als je vering niet goed staat afgesteld, verliest de band het contact met de weg en zal snel(ler) blokkeren.